Ca resursa aeronavelor militare sovietice/rusesti este semnificativ redusa fata de avioanele vestice, este un lucru indeobste destul de cunoscut, avioanele militare, in special cele de vanatoare rusesti, avand o resursa la aproximativ jumatate fata de rivalele lor din Occident, iar motoarele rusesti sunt chiar mai rele, resursa fiind chiar mai mica, comparativ cu cele europene sau americane.
Astfel un Suhoi-27 are o resursa de aproximativ 3-3500 de ore de zbor, iar un motor de MIG-29 putea fi folosit cam 300 de ore.
Datorita acestui fapt Fortele Aeriene din Belarus au retras de la zbor flota de avioane Su-27, aceste avioane fiind mostenite la dezmembrarea URSS-ului si fiind construite in perioada 1984 si 1991. Cei din Belarus aveau optiunea introducerii avioanelor intr-o revizie si reparatie generala, cresterea resursei acestora, dar pretul destul de mare i-a facut sa le traga pe dreapta.
Dar nu numai Belarusul a avut probleme cu Suhoiul ci si India care a tras deja pe dreapta 18 Su-30, primele intrate in dotare, datorita expirarii resursei, dupa doar 4000 zburate, solutia revitalizarii lor nefiind viabila. Cu toate acestea pretul unui Suhoi-30MKI este de aproximativ 40 milioane de dolari, chiar daca cele indiene sunt echipate cu avionica europeana/israeliana, fiind din multe puncte de vedere cele mai capabile avioane Suhoi.
Aici trebuie mentionat si faptul ca un Su-30MKI poate transporta pana la 8 tone de armament si lovi tinte aflate la 1500km departare, dar desi Suhoi este un avion exceptional, mai ales din punctual de vedere al manevrabilitatii, si ofera capabilitati extinse pentru un pret foarte scazut, “genetica” il tradeza, mostenind o mai veche boala a avioanelor de lupta sovietice: imbatranirea prematura.
Daca un avion similar occidental este gandit sa fie folosit in jur de 8000 de ore, un Suhoi/MIG 29 are ca tinta doar 3000 de ore, iar aceasta mostenire este foarte greu de inlaturat si necesita mult timp si o groaza de bani. Astfel industria aeronautica rusa a inceput sa creasca numarul de ore de zbor catre 6000/aparat, dar acest lucru este disponibil deocamdata pentru Suhoi-35.
De la lansarea in productia a Suhoi-27 au fost produse doar 1000 de aparate, inncluzand aici si Suhoi 30 cu derivatele sale, plus aeronavele construite de catre China si India sub licenta.
Problema orelor diponibile de zbor provine insa si din modul cum sovietii isi calculasera modul de explotare al aeronavelor. Astfel avioanele erau gandite sa zboare aproximativ 100 de ore pe an, in timp ce tari precum India zboara aproape dublul acestei valori si astfel daca un avion similar vestic poate fi mentinut in serviciu 20 de ani, Su-30 indiene au fost retrase dupa doar 10 ani de zbor intens.
Nu doar avioanele au problema asta. In special munitia aer-aer este afectata de aceleasi probleme. Tot indieni au aflat pe pielea lor ce inseamna „super” racheta RVV-AE. Durata de viata este de 4 ori mai mica decit cea a unei Mica.
50h vs 200h. Se pare ca la Mica se poate extinde la 500h.
AIM-120 are o viata mai mare ca a Mica…
Nu mai departe de puțin înainte, săreați la „gâtul” meu când spuneam același lucru despre „calitățile” MiG-ului 29 cel frumos, argumentând în favoarea platformei și a sistemului F-16. Acesta în cunoștiință de cauză șamd, explicând că 29-le nu e MiG-21 (de care îs tare legat) și că programul LanceR a fost cu cap. „Sniper” a fost un demosntrator care a arătat limitele și s-a decis că nu, pe BUNĂ dreptate. Azi, la 20 de după program, MiG-21 LanceR ÎNCĂ ȘI BINE ASIGURĂ apărarea AA, în timp ce 29-le ar fi fost, în cel mai bun caz, în situația resursei expirate.
Pe de altă parte, depozitarea/stocarea în condițiile mizerabile în care a FĂCUT-O ARMATA ROMÂNĂ ȘI NU POLITRUCII DE LA PALATE, este inexplicabilă și impardonabilă. Acesta este adevărul și nu altul.
Cel puțin, „gozurile ruginite de F-16 din epoca de piatră” vor zbura (cu cost) cel puțin la fel de mult ca aparatele rusești noi… și vor avea capacități decente și peste LanceR – un pas înainte, făcut târziu.
Georgele, se pare că uneori postările au ceva probleme cu afișarea (posibilsă fie de la mine problema), acum merge bine.
Am vazut ieri ca un comentariu de-al tau a aparut sub Jimmy… Nu stiu de ce. Pacatele frate Floggere, pacatele… 🙂 🙂
Din motivele enumerate mai sus sunt avioanele rusesti mai ieftine decat cele occidentale.Romania este prea saraca sa isi cumpere lucruri ieftine.
Modul cum este admnistrata tara asta de catre politicienii sai nu il mai reamintesc.
Din pacate nu detin adevarul sau vreo informatie secreta insa stim ca rusii exceleaza la multe dar nu si la tratamentul termic al metalelor. Cred asta(nu stiu sigur pentru ca nu sunt Mafalda)pentru ca in toate locurile unde veneau materialele de la est de noi erau foarte proaste. Combinatia elementelor era buna insa tratamentul…Varza. Mai cred si ca ei s-au ocupat de Glastnost in loc de inginerie si cercetare.
..dar totusi Migul 21 e nemuritor..cre’ca va zbura si in sec 22..
Vodka bre, Vodka!
Le strica prematur tenul, le crapa paletele compresoarelor si le decalcefiaza lonjeroanele. Vodka firear a dreacului 🙂
Eu am privit un filmulet pe u tube din seria „red stars”, despre MiG 15, 19, 21, 21 F,21 F13, despre su 7 si su 9, foarte interesant. Ce m-a impresionat e ca Su 9 avea calitatatile lui MiG 21 F cu ani inainte de proiectul lui Mikoian…
In filmulet rusii mentioneaza ca problema principala a fost si este motorizarea si ca multi piloti au pierdut viata din cauza asta , in acelasi timp se punea accentul pe viata scurta a avionului de vanatoare intr-un eventual razboi, adica nici nu se gandeau la resursa lunga din aceleasi considerente, gandirea venind din experienta din al 2 lea razboiu mondial.
Ce m-a uimit pe mine e ca cand mergea vorba de Su 9, autorul filmului spune: ” Su 9 nu s-a produs in masa, doar…. 600 de avioane pe an….” merge vorba de inceputul anilor 60…, VVS impreuna cu PVO al US aveau 30 000 de avioane de vanatoare operationale..
Mig 21 este bunicul lui Enterprise NCC1701-D. Warp-ul ii lipseste
Avioanele de productie ruseasca sunt cele ai bune din lume conform acestui site .
Moldoveanule nu stiu daca e doar mentalitatea mostenita din razboi, cu nemtii care se minunau ca gaureau T34 care avea zgura pe cordoanele de sudura, cum a iesit ceva nefinisat din fabrica, parca era important finisajul sudurii sau ca nu se rupea cordonul de sudura cand pleznea proiectilul placa de blindaj) sau ca in vremea in care a fost proiectat mig21&comp uzura morala era multa mai rapida si nimeni nu se gandea ca dupa 50 de ani inca va mai fi folosit 🙂
la multe chestii nu au avut rusii capacitatea industriala sa faca in serie mare ceea ce a fost in proiect, sau din faza de start li s-a cerut sa faca niste compromisuri mari, daca e vorba de avioane de exe mig 25-ul care daca ar fi avut rusii destul titan si tehnologie sa il prelucreze – si pentru submarine si avioane si motoare etc etc- ar fi fost o chestie, asa a fost un avion destul de nereusit)
Una e sa manufacturezi ceva gen lunohod de exemplu in doua exemplare si sa ai titan si materialele alea de ungere care rezista de la -180 la nu stiu cat plus si ce au mai sapat ei, cand nu ai limite de costuri si de resurse
si alta sa poti fabrica intr-un an 2000 de motoare de exemplu
Nici alea americane nu exceleaza la asta, F16A a fost tras de americani complet pe dreapta, si europenele au trecut printr-un proces costisitor de upgrade de structura, tot de fisuri etc la nici jumatate din cele 8000 de ore
La motoare, cand zburati cu 150 de euro dus-intors intr-un avion de linie, multzumitzi in gand lui CIA si banilor dati in anii 60 pentru chestii gen sr71, care au dus la chestii gen single crystal care apoi s-au dus in ind civila de poate face avionul 4-5 rotatii pe zi si checkul mare la motoare la nu stiu cate mii de ore