Sidewinder AIM-9X Block III, devine BVR

f35a_aim9x1

F-35 cu rachete AIM-9X acrosata sub planuri

Astfel Block III va fi o racheta cu capabilitati de angajare a tintei dincolo de campul viziual, adica va ajunge sa detina posibilitatea de lovi tinta in sistem BVR.

Idea vine de la Marina Americana care spera sa poata obtine o crestere a razei AIM-9X  Block IIIcu peste 60% pentru dotarea noilor sale avioane F-35 si se spera ca noua AIM-9X Block III sa devina operationala in 2022. Varianta BVR a Sidewinder va dispune de un nou motor-racheta, care sa asigure nu numai o raza mai mare dar si un management mai bun al puterii acestuia, adica un control crescut al menevrabilitatii si al fortei rachetei pe partea finala a traiectoriei.

Noua Block III va pastra insa de la varianta Block II sistemele elctronice si pe cel de ghidare, primind in schimb data-linkul de la sora mai mare, AMRAAM.  In acest moment F-35 are capacitatea de a zbura, in varianta de inarmare aer-aer, cu patru rachete AMRAAM in cala interna de arme si cu doua Sidewinder Block II sub aripi, acestea din urma avand posibilitatea sa capteze semnalul tintei dupa lansare (lock On After Launch – LOAL), astfel ca avionul poate trasporta si lansa rachetele din cala interna.

f35a_dropsaim120

F-35 lansand o AMRAAM din cala interna

Chiar si varianta Block II are o raza ceva mai extinsa decat AIM-9X classic, dar se spera ca raza si capacitatile BVR ale rachetei sa fie crescute in cazul Block III si astfel pilotul unei F-35 sa poata angaja cu ambele tipuri de rachete (ghidare radar activa si ghidare pasiva prin IR) tinta in regim BVR.

Idea unei rachete ghidate IR, deci in mod pasiv, cu angajare a inamicului in sistem BVR vine datorita cresterii puteri si proliferarii sistemelor de bruiaj radar si astfel daca inamicul reuseste sa creeze un mediu puternic nefavorabil angajarii unin rachete ghidate radar precum AMRAAM, pilotul are posibilitatea de folosi AIM-9X, racheta care este cu totul imuna la acest tip de bruiaj, astfel cele doua rachete ar putea sa reprezinte un sistem cu redundanta ridicata.

In acelasi timp Pentagonul doreste ca raza crescuta si in general capabilitatile BVR ale AIM-9X Block III nu vor afecta cu absolut nimic performatele rachetei in lupta de aproape, astfel ca racheta va pastra aceleasi carateristici de manevrabilitate in lupta WVR/HOBS ca Block II.

Sindwinder AIM-9X-Block III este programata sa intre in faza de dezvoltare si fabricare in anul 2016, testarea in zbor in 2020, iar operationalizarea sa in 2022, astfel ca dezvoltarea noi versiuni va tine practic pasul cu intrarea in dotarea US Navy si US Air Forces a avioanelor F-35.

Sursa: Defense-update

 

GeorgeGMT

5 comentarii:

  1. Si uite asa AIM 9X -ul laudat se pare ca mai are un pic de tras pana isi va tinge potentialul maxim si devine practic altceva.
    IRIS-T; MICA IR (mai ales) si Python 5-ul israelian sunt rachete cu posibilitati BVR asa ca nu puteau americanii sa ramana in urma celorlalti aliati.

  2. Americanii nu au copiat bine R73-ul mai au de lucru

  3. Pana la urma daca vrei sa fii BVR trebuie sa fii vizibil, si uite asa 400mil. dolari per capita de f-35 Lighting 1.2.3.4.5.6.etc, face cat un MIG-21.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *