La Military Expo 2016 in Gdansk – intre 20 si 22 iunie – Damen a prezentat doua clase de nave, pe baza unui singur proiect:
-Miecznik = „Pestele Spada” – pentru apararea costala;
-Czapla = „Batlanul” – pentru patrulare.
Ambele clase (cate 3 nave din fiecare dorite de polonezi) sunt dotate cu un tun Oto Melara de 76 mm si radar NS 100 Thales . Smart-S Mk2 /Thales sau Sea Giraffe AMB/Saab pot fi adaugate in functie de cerintele Marinei Poloneze (ca si in cazul altor echipamente).
„Pestele Spada” are la bord 12 celule VLS pentru VL-MICA/MBDA si 8 rachete antinava Saab RBS15 (sau la alegere Konsberg-NMS).
„Batlanul” are la bord un lansator RAM mk49 (sau la alegere Thales LMM).
Ambele variante sunt capabile sa sustina noul concept modular Multi Mission Space/Bay al DAMEN, in felul acesta vasele de lupta fiind pregatite oricand pentru roluri de ASW, piuitoare de mine, suport pentru Fortele Speciale, misiuni de deminare. La babord exista si un spatiu protejat pentru o RHIB de 11 m, aditionala fata de cea existenta in interior (la pupa, dotata si cu rampa de acces), ambele pentru rol de patrulare si salvare.
Propunerea evoluata SIGMA PL0514 se bazeaza pe varianta indoneziana PKR, care si-a dovedit deja capacitatile. Conform DAMEN, platforma comuna va umple atat spatiul dedicat navelor de aparare costala cat si celor de patrulare, avand astfel impact pozitiv in procesul de constructie, pret, antrenament, mentenanta, costuri ale ciclului vietii si flexibilitatii operationale.
SIGMA (Ship Integrated Geometrical Modularity Approach) 10514 PKR se remarca prin construirea modulara, in esenta fiind vorba de 6 module din care 4 au fost construite in santierele PR PAL in timp ce restul de 2 au fost construite si testate complet la DSNS in Olanda. In felul acesta avantajul a fost dat nu numai de diferitele locatii globale posibile de fabricare dar si de transferul tehnologic. Cand cele 6 module au fost terminate, PT PAL a avut responsabilitatea de a le integra local intr-o singura nava.
PKR (prima din clasa sa fiind lansata in ianuarie) are o lungime de 105,11 metri (prin comparatie cu 108 metri pentru preconizatele poloneze), latimea de 14,2 metri si un deplasament de 2365 tone. Nava acomodeaza (cu sistem integral de aer conditionat) 122 persoane la bord (sau 110 cu posibilitatea a inca 30). Puntea elicopterului este capabila sa sustina in hangar un elicopter mediu de maxim 10 tone. Poate atinge viteza de 28 de noduri, cu cea de croaziera de 14 noduri avand o raza de 5000 mile nautice sau anduranta de 20 de zile pe mare. Pentru polonezi se preconizeaza un CMS (Combat Management System) Saab 9LV – MK4 sau deja cunoscutul in Polonia pe cele 3 nave din clasa Orkan – TACTICOS Thales.
Configurarea echipamentelor si armamentului la bordul navelor SIGMA PL10514
Sistem |
Nava de aparare costala „Pestele Sabie” |
Nava de patrulare „Batlanul” |
||
configurarea 1 |
configurarea 2 |
configurarea 1 |
configurarea 2 |
|
Sistemul de comanda
/ Numar de console |
Thales TACTICOS / 9-10 |
Saab 9LV MK4 / 9-10 |
Thales TACTICOS / 7-8 |
Saab 9LV MK4 / 7-8 |
Radar 3D |
Thales Smart-Mk2 sau NS-200 |
Saab Sea Giraffe AMB |
Thales Smart-Mk2 sau NS-200 |
Saab Sea Giraffe AMB |
Radar si senzori de conducere a focului |
Thales stir-120 EO Mk2 |
Saab CEROS-200 |
Thales stir-120 EO Mk2 |
Saab CEROS-200 |
EO senzor |
Thales Mirador |
Saab EOS-500 |
Thales Mirador |
Saab EOS-500 |
IFF |
Thales TSB2525 |
Selex SIT 434 CI |
Thales TSB2525 |
Selex SIT 434 CI |
Sonare |
Thales Kingklip |
Atlas ASO-713 |
nu este necesar |
nu este necesar |
Sonare tractate |
Thales Captas-2 |
Atlas Captas |
Optiunea de la bord sarcina |
Optiunea de la bord sarcina |
ESM |
Thales Vigile 100 |
Saab IMM-150 |
Thales Vigile 100 |
Saab IMM-150 |
Tun principal |
OTO Melara Super Rapid 76mm |
OTO Melara Super Rapid 76mm |
OTO Melara Super Rapid 76mm |
OTO Melara Super Rapid 76mm |
Rachete AA |
MBDA 12xVL MICA |
Denel 12xUmkhonto |
21xRAM |
2×5 Thales LMM |
Rachete antinava |
8x Saab RBS-15 Mk3 |
8x Kongsberg NSM |
nu este necesar |
nu este necesar |
Tun de calibru mic |
1xOTO Melara 30 mm |
1xMSI 30 mm |
2xOTO Melara 30 mm |
1xMSI 30 mm |
Torpile |
WASS B515 / 3 |
SEA TLS |
nu este necesar |
nu este necesar |
Pentru mai multe detalii cu privire la ce au de gand polonezii cu ale lor (noi cica am vrea vreo 4 bucati, de corvete multirol, nu-i asa, domn Ministru?), cititi (cu ajutorul „translate” – mie mi-e ca-l fac praf la traducere) acest articol recent extrem de bine realizat pe Defense24.pl
Intrebare pentru cunoscatori?
-Ce sanse ar avea Damen Galati sa castige licitatia aia pentru cele 4 corvete? 🙂
Nu stiu cine ce sanse are, dar…cica s-ar apropia si licitatia aia…cu dedicatie.
Nu ma dau cunoscator dar sunt de parere ca ar avea sanse mari, din moment ce ar construi navele la galati. Si cred ca oricine ar castiga va construi cel putin doua corvete in santierele noastre.
Salutare..pentru noi ar fi ideale aceste nave mai ales ca se pot construi la Galati
Lol. Crezi ca vrea cineva sa producem noi ceva 🙂
„ne fac noua cu ochiul”… dimpotriva, ar fi o mare greseala sa luam asa ceva. Apararea anti-racheta este minimala. Astea nu ar supravietui unei confruntari cu navele rusesti (sau bateriile din Crimeea) echipate cu P-800 Oniks.
Clasa SIGMA a fost proiectata in Romania :
http://www.marineengineering.ro/en/portfolio/sigma-class-frigate
http://www.marineengineering.ro/en
Varianta anterioara a site-ului a fost mai explicita , s-au postat si imagini din timpul proiectarii . Au fost cooptati in colectiv si specialisti ucrainieni .
http://products.damen.com/en/ranges/sigma-frigate-and-corvette/sigma-frigate-9813
Your comment is awaiting moderation .
Pe cine am injurat postand aceasta ?
Sau doar am spus ceva ce nu trebuia stiut ?
…si WW mai devreme statu cateva minute, dati vina pe…Cyberdine Systems
DAMEN zice ca sunt fregate, pe site-ul lor.
http://products.damen.com/en/ranges/sigma-frigate-and-corvette/sigma-frigate-10514
Corvetele au doar o misiune in principal. La Visby, de exemplu este ASW.
La Sigma ar fi ASuW si ASW, dar cam la limita …
In loc de Peste Spada, iar zice mai bine Peste Floreta 🙂
Nu mai salivati, ca e degeaba. :)) care e sado-mado pe aici, de tot baga articole cu ce cumpara polonezii?! Credeam ca e unul singur, dar vad multiplicare.
Trecand peste gluma, lasati astea la aia care mai vor sa aiba tara. Noi cu curvetele noastre second ca e mai bine. Si alea se modernizeaza cand or sa termine polonezii de cumparat 4 din astea probabil.
Turci, neturci, dar sa puna naiba ceva pe ele, ca trece unu cu rpg-ul prin dana si scufunda minunea marinei romanesti
Extraordinar domle extraordinar! De unde le tot scoateti pe astea cu ” nu ne lasa sa construim nave,nu ne lasa sa avem armata”? Extraordinar.
In alta ordine de idei,fostul sinistru al apararii ramane fara titlul de doctor. Ca sa vedeti si voi ce oameni conduc tara asta.
http://ioncoja.ro/un-impostor-sub-protectia-altor-impostori-gabriel-oprea-ii-mai-trebuia-o-singura-avansare-in-grad-si-ajungea-maresal/
@Vamanovici : v-ati raspuns singur! intrebarea ar fi fost: CUM SE FACE ca la butoane ajung tot felul de IZMENARI? si nu ma refer doar la aparare… ca mie nu mi se pare ca am fi o natiune de retarzi, dimpotriva. doar pe blogul asta sunt oameni care ar fi in stare sa conduca BINE un minister.
Rampa aia de la spate merge folosita si pentru towed array sonar.
Polonezii si „Mormolocul” nu prea se se inteleg (trebuie sa dai pe translate, merita articolul sa fie citit).
Mi-a atras atentia acel Hugin 1000 containerizat.
http://www.defence24.pl/548382,moduly-bojowe-czyli-kosztowna-biernosc-sil-zbrojnych-rp
O treaba buna cu fabricarea de corvete la Damen Galati.
Odata ce dezvolti capabilitatea acestui santier se poate sa si exporte astfel de nave, ceea ce poate deveni extrem de interesant. Nu stiu insa cum vor reactiona rusii la aparitia acestei capabilitati in „lacul” lor.
Toate ca toate numai sa nu le vina guvernantilor alte idei dupa alegeri.
Cred ca asta inseamna practic anularea chestiunii cu fregatele – modernizarea la alea dura 2-3 ani si nu mai are sens sa bagi atatia bani in ele daca ai corvete ca lumea, in conditiile astea si data fiind perioada ramasa de functionare in ele fregatele ar trebui sa aiba parte de o modernizare mult mai modesta si mai degraba de reparatii capitale.
MMC Ship Design & Marine Consulting, proiectele sale pentru „Miecznik” si „Czapla”
http://www.defence24.pl/projektanci-okretu-ratownik-wychodza-z-ukrycia