Sikorski & Boeing versus Bell, in lupta pentru noile elicoptere ale Americii

FVLMedium_BoeingSikorsky

FVLMedium de la Boeing&Sikorsky

In fapt Boeing si Sikorsky s-au aliat pentru a prezenta US Army un proiect comun al unei noi famili de elicoptere tactice si de atac, avand la baza noi tehnologii si noi concept aerodinamice.

Astfel cu toate reducerile bugetare si tinand cont de prioritatea Armatei SUA  in achiztionarea unui nou elicopter de cercetare, se crede ca programul unui nou elicopter tactic, poate si al unei noi familii de elicoptere de atac, nu va fi defazat, mai ales daca se tine cont de experienta recentelor confruntari din Irak si Afganistan, unde utilitatea elicopterelor, incepand cu transportul trupelor, ranitilor, supraveghere sau sprijin la sol al militarilor, a fost coplesitoare si astfel  se spera ca fonduri se vor gasi.

Cu toate sperantele producatorilor, cele doua programe urgente ale Armatei: Armed Aerial Scout (AAS) si Future Vertical Lift (FVL) au cam fost puse in stand by. De asemenea grosul flotei americane de elicoptere, format pe partea tactica de catre Sikorsky UH-60 Black Hawk si pe zona de atac de Boeing AH-64 Apache, ramane si pe viitor stalpul aviatie cu aripi rotative americane, pe motive de lipsa de fonduri.

Dar cu toate aceste vesti proaste Pentagonul va oferi fonduri pentru constructia a doua demonstratoare in cadrul programului Joint Multi-Role (JMR), aeronave care ar urma sa zboare in anul 2017. Printre alte cerinte ale armatei se afla si o viteza crescuta cu 50% fata de actualele elicoptere aflate in dotare.

Bell_V280_FVL_low_Level

Bell_V280_FVL_airplane_mode

Bell V-280 3rd Generation Tiltrotor si Technology Demonstrator pentru  JMR/FVL

Bell Helicopter a propus un aparat de tip tiltrotor, asemanator din punct de vedere al arhitecturii de zbor cu co-productia Bell-Boeing V-22 Osprey, dar fara a mai beneficia de ajutorul celor de la Boeing, aliati acum cu Sikorski.

Boeing si Sikorsky au venit cu un elicopter  care are la baza conceptul  coaxial-rotor compound helicopter, adica un aparat cu doua elice portante care invart in sensuri contrare, dar in acelasi timp vehiculul mai are una sau doua propulsoare orientate in plan orizontal, pentru cresterea vitezei.

Conceptul a fost dezvoltat mai ales de catre cei de la Sikorsky cu al lor X-2, si poate cele mai cunoscute elicoptere de tip coaxial-rotor, sunt clasa de elicoptere rusesti Ka, cu varful sau de gama Ka-52 Alligator.

CDPH-2603-188-1

EDAS X-3 

EADS North America a anunta  ca este foarte interesata de acest program, fara a anunta si solutia tehnica pe care o are in minte, dar nu trebuie uitat ca in urma cu mai putin de un an EADS a anuntat un nou record pentru zborul orizontal la elicoptere, cu prototipul sau X3, care este in esenta un elicopter de tip “compound helicopter”, cu un rotor coaxial central pentru portanta si deplasare, dublat de doua propulsoare a caror tractiune este in plan orizontal. Astfel cei de la EADS au reusit cu ajutorul X3 sa depaseasca recordul la viteza pentru aparate cu aripi rotative.

Cuplul Sikorsky-Boeing au ales pentru proiectul lor programul X-2 al Sikorsky, iar demonstratorul care va fi realizat este al treilea din familia X-2. Astfel cel de al doilea este S-97Raider propus Armatei cu scop dual: elicopter de recunoastre si atac usor. Primul zbor al S-97 va avea loc in 2014 si vor fi construite doua exemplare.

raider-overview_03

S-97_Raider

S-97 Raider

 

Surse: Aviationweek & Aviationtoday

 

GeorgeGMT & RomaniaTricolor

 

 

 

3 comentarii:

  1. Cel mai interesant design imi pare X-2 al Sikorsky/S-97Raider, folosind elice contrarotative deci fara pierderi de putere cu elice anticuplu. IAr la viteze mari o parte din putere se poate transfera fan-ului din coada care ulterior ar putea fi si carenat.

    Solutia gen V22 Osprey imi pare o altoir pe fuselaj Blackhawk alungit iar solutia Eurocopter este destul de bizara si periculoasa, accesul in cabine facandu-se prin apropierea elicilor propulsoare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *