Sikorsky mai face un pas spre Romania

Astazi, începând cu ora 16:30, in incinta Universității de Științe Agronomice și Medicină Veterinară București cu ocazia

„Black Sea and Balkans Security Forum 2020”,

ROMAERO S.A. și SIKORSKY, parte a grupului Lockheed Martin, vă invită să participați la ceremonia de semnare a Memorandumului de Înțelegere care va sta la baza colaborării între cele două companii, în vederea înființării în România a unui Centru Regional de Echipare și Întreținere a Elicopterelor BLACK HAWK, pentru Europa Centrală.

Concretizarea parteneriatului industrial reprezintă o oportunitate majoră pentru industria românească de apărare. Conform acordului, România ar urma să găzduiască primul centru regional de echipare și mentenanță BLACK HAWK, valorizând capacitățile logistice ale bazei de mentenanță ROMAERO și experiența specifică a companiei în întreținerea de aeronave.

BLACK HAWK, cel mai răspândit elicopter multi-rol și multi-misiune din lume,  ar urma să fie echipat de ROMAERO atât pentru misiuni militare, cât și pentru operațiuni de căutare și salvare, servicii medicale de urgență, comandă și control sau transport oficial.  Elicopterele BLACK HAWK vor fi livrate pentru finalizare de către ROMAERO din fabrica PZL Mielec, Polonia, cea mai mare capabilitate de producție a Lockheed Martin din afara SUA.

Semnarea Memorandumului va avea loc  în prezența Ministrului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, Virgil POPESCU, Ambasadorului Statelor Unite la București, E.S. Adrian ZUCKERMAN, Adjunctului Ambasadorului Poloniei în România, Natalia PIOTROWSKA și Secretarului de Stat pentru industria de apărare, Cristian SIMU.

ROMAERO

 

RoMilitary.

Propunerea este ceva mai veche, inca de pe vremea ministrului Adrian Tutuianu (2017), atunci cand se discuta aprins despre dotarea cu elicoptere de atac si de transport, Guvernul Romaniei avand unele discutii mai apropiate cu Bell Helicopter. S-a semnat chiar, in prezenta premierului de atunci – Mihai Tudose, o scrisoare de „intentie, de pret si disponibilitate” cu companja americana.

Era vorba despre 21 de aparate UH-1Y Venom si 24 de aparate de atac la sol AH-1Z Viper. Nu s-a intamplat nimic, dar Sikorski a contra-atacat cu BLACK HAWK fabricat in Polonia – S-70i, oferind Romaniei posibilitatea de a deveni centru regional in dotare/armarea elicopterelor construite in Polonia.

Ar fi de remarcat ca Sikorski nu marketeaza in Romania elicopterul UH-60 ci S-70i. Pana acum, dintre fostii nostri aliati din Tratatul de la Varsovia, Cehia a batut palma cu Bell pentru 12 aparate (opt UH-1Y Venom si patru AH-1Z Viper) si Slovacia cu o achizitie de noua UH-60M de la Sikorski (Lockheed Martin).

UH-60 1st Air Cav la Eurosatory 2018

144 de comentarii:

  1. Sa inteleg ca mapn va cumpara BH ???….Sau va ramane doar SF…?

    • ce e SF la BH? Americanii se gandesc sa il inlocuiasca din 2030…

      5
    • Sa incercam imposibilul si sa cerem sa fabricam S 97 RAIDER in cele 2 variante: de atac si transport..recunoastere. 30+30 cu posibilitati de suplimentare ar trebui sa fie de ajuns sa i motiveze sa il produca, pentru ca e in stadiul de prototip si armata SUA nu a dat nici o comanda ferma ! Plus ca e posibil sa piarda licitatia pentru un nou elicopter al armatei SUA si au investit enorm in dezvoltarea acestui elicopter si e pacat sa piarda banii sa ramana cum a fos” comanche” , un demonstrator…Am fi primii cumparatori, am avea de castigat si noi si ei….Putem cere , am primi un raspuns.. nu am avea ce pierde..nu ne da afara din NATO !

      4
      • Am avea elicopter pentru trupe si elicopter de atac, comonalitate de piese, tehnologie noua, performante peste tot ce ni s a oferit pana acum.. Nu avem ce pierde daca incercam,,, Celelalte firme nu mai pot comenta decat ca e nou si nu e testat in lupte,,etc,,,

        2
      • Raider e inca departe de productie… ca sa ceri ceva trebuie sa ccontribui la bugetul R&D…
        Crezi ca americanii sunt prosti sa cotizeze sute de milioane sau miliarde la bugetul R&D si pe urma vin romanasii si promit comanda de cate 30 si gata aia muta fabrica la noi? 🙂

        Asta e de facut mai degraba pe proiectele care au pierdut competitia si vor sa mai acopere din pierderi…

        7
        • S 97 si X2 a costat 250 milioane dolari pana in 2013,

          la mintea mea, pt. noi cel mai bun ar putea fi SB 1 Defiant,

          tot la mintea mea, ar trebui ca aia din conducerea militara sa renunte la rugina si sa faca ceva,

          ungurii vor avea lynx,
          dar noi vrem puma da sa fie din prima generatie, sau daca se poate m113 tot primele generatii,
          o tehnica militara daca o iei, daca n-o iei la pila nu are rost,
          ca dragostea pt rugina demonstreaza anumite deficiente care au ajuns in patologic,

          conducere monument al naturii,

          3
        • Eu cred ca sunt sanse….. Nu i vad sa arunce atata munca si bani, dupa ce vor pierde cursa pentru noul elicopter al armatei SUA.. Bell 360 invictus pare favorit, mai simplu, mai usor de intretinut… Pe seceta asta o comanda de la un partener „strategic” nu e chiar de aruncat…… ca e posibil sa o ia europenii…

          • Noi nu am dat comanda de elicopter, pentru ca vrem comonalitate si intretinere usoara de la acelasi producator. Singurii cu 2 modele sunt Bell cu Viper si Venom, problema e la Venom, ca are autonomie mica ,chiar foarte mica fata de competitori si transporta si putini soldati, in rest e super ok… De aceia nu stim ce sa luam…..

      • Ma bucur Gerula ca nu-s singurul cu ,,idei” pe aici care se mai gândește și la fabricatie nu numai la achiziția in sine.

        Totuși, dacă aveau gânduri serioase de fabricatie eu cred ca alegeau Brasovul , dar Romaero ar putea fi integratori, inclusiv IAR Brasov, Aerostar etc …..spun doar ca ideea pe care o propui tu nu e rea dpmdv

        • Vezi tu ,…Brasovul e cu fundul in doua barci…..Nu stie pe care sa parieze, ca va castiga cursa pentru fabricarea noului elicopter…

          • N-ai de ce sa fii cu fundul in momentul in care chiar stii cu adevărat ce vrei, e c-an viata, noi ar trebui să urmărim mai mult decât întreținerea, o minimă fabricatie pt produse luate într-o cantitate de bun simt e musai.

            Stau și mă gândesc, idiotii aia de comunisti prostii , reușiseră să aibe contracte cu companii mari pt licențe cu Franța ( Aerospatiale, Renault, Citroen, Saviem) RFG (MAN) UK ( motorul Viper de pe ROMBAC 111, Soum Vultur) etc iar ăștia desteptii de 30 de ani nu au reușit nici un greenfield cum trebuie, nu pt ca nu ar fi putut ci pt ca le-ar fi încurcat probabil prea mult apele……e mai simplu sa faci bani din afaceri cu cereale, materii prime, construcții, creșterea animalelor etc decât să faci tu insuti R&D si fabricatie la motoare, aliaje, avioane , tancuri…adica ce ne doare pe noi.

            2
    • ce cumpara altii

      Bell Textron Inc., Fort Worth, Texas, is awarded a $272,161,641 fixed-price-incentive-firm-target contract for the production and delivery of eight UH-1Y and four AH-1Z helicopters for the government of the Czech Republic. Work will be performed in Fort Worth, Texas (60%); and Amarillo, Texas (40%), and is expected to be completed in November 2023. Foreign Military Sales funds in the amount of $272,161,641 will be obligated at time of award, none of which will expire at the end of the current fiscal year. This contract was not competitively procured pursuant to 10 U.S. Code 2304(f)(2)(e). The Naval Air Systems Command, Patuxent River, Maryland, is the contracting activity (N00019-20-C-0061).

      • la o comanda de 6 ori mai mare ar costa 1,6 miliarde si nu cred ca face cineva fabrica pt asa ceva poate doar mentenanta ca in cazul F16

        • Ce parere ai de Airbus care vrea o comanda de 15 buc sa fabrice Romania? Adica aia la 30 +30 de ce nu ar fabrica? Au scutire? Nu le trebuiesc bani? Nici una din fabrici nu o sa sa produca tot in Romania, motorul si poate electronica o vor face in SUA.. Adica de ce nu s-ar putea si la noi?

          • pentru ca aia au comenzi de sute de aparate la ei acasa… 30 de bucati e fix-pix. Daca se insista sa se faca la noi, vom plati cateva milioane $ in plus/aparat ca sa iti creeze o linie de asamblare aici, sa iti formeze oameni, etc. Doar chestiile astea de costa cateva zeci de milioane poate mai mult, si asta importand toate piesele si subansamblele si doar montand aici.
            Airbus avea déjà un plan pentru fabrica romaneasca inainte de a se vorbi despre comenzile noastre. Problema a fost ca pe termen scurt nu au reusit apoi sa stranga un minim de comenzi ca sa le acopere din riscuri si cheltuieli, de unde cererea de a comanda si noi 16.
            Problema e ca si chiar daca noi comandam 16 si Airbus investesc in linia de aici, sunt sanse sa fie comenzi mici de H215, debuseul putand veni dinspre H225 cu care multe subansamble sunt comune.

          • Iveco a facut fabrica ca are contract esalonat de 1000 buc deci?airbus in momentul asta nu are nimic fezabil doar elicoptere de transport militarizate de MBDA,MBDA care pierde contracte pe banda rulanta ,a pierdut Hsam ca nu a avut dragnea oua ,a pierdut Siml ca se trage de la Hsam,si vedem corvete si alte acareturi

  2. Am curaj sa fac pariu ca totul va ramane la nivele de intentie. Sunt cei mai renumiti in harti semnate si care peste 1 an sau mai multi nu mai valoreaza nimic.
    Dar suna bine.

    P.S – ce se mai intampla oare cu faimoasele achizitii de elicoptere si militare si de transport ?

    Oricum francezi de la EUROCOPTER s-au convins ce curve suntem. Fabrica noua de la Ghimbav someaza ,pentru ca noi nu stim ce vrem ,iar francezi fara o comanda de cel putin 15 buc nu se apuca de treaba.

    4
    • Airbus livreaza insa niste H215 pe la sarbi si altii, facute la Marignane, dar nu au comenzi multe doar pentru H215. Linia de asamblare H215 poate ins alucra si pentru H225:
      https://www.rumaniamilitary.ro/airbus-a-trecut-de-al-1000-lea-super-puma

    • In primul rand curve sunt francezii ca incearca sa be vanda in rahat de elicopter.
      In Al doilea rand nu e nicio fabrica noua la Brasov, e o hala de la IAR si nu se fabrica niciun elicopter acolo, daca prin absurd am lua H215M tot asamblare este nu fabricatie, celula se fabrica in Turcia, motoarele si avionica in Franta.

      18
      • francezii iti vand ce produc. H215 sau H225. Crezi ca daca ne ofereau NH-90 sau Tigre, il cumparam?

        • Pai trebuiau sa incerce sa ne vanda H225. La unguri l-au vandut. Cu noi au zis: astia sunt prosti, hai sa le bagam pe gat un stift.

          7
          • sigur, ca asta asa se face. De parca noi am cerut ceva sau am dat la apa vreo specificatie sau lista de cerinte.
            Airbus doar au incercat sa isi ajute planul lor de a transfera productia pentru H215 aici. Acesta a fost planul lor de afaceri si au cerut, daca e posibil, ca statul roman sa cumpere intre 12-16 bucati ca sa poata demara linia aici. Nu aveau de ce sa vorbeasca de H225, pentru ca nu era pentru linia din Romania.

            Statul roman nu a zis nimic, nici da, nici ba, doar a anuntat discutii cu Bell si apoi Sikorsky, fara a vorbi de o cerinta anume, in afara de cea de elicopter de atac, la care Airbus au propus H145M.
            Dupa tine, Airbus trebuiau sa propuna H225 la ce anume, la care cerere sau cerinta?

            2
            • Statul roman are o licitatie in desfasurare pentru achizitia a 12 elicoptere medii/grele pentru ISU.
              Sunt 4 ofertanti in total, printre care PZL Sikorsky, Airbus si Leonardo.
              Au mai lansat licitatia asta de vreo 2 ori, dar nu s-a prezentat nimeni.
              Acuma e „dialog competitiv”.
              Sa vedem cine iese.
              https://www.e-licitatie.ro/pub/notices/c-notice/v2/view/100095117

              1
              • Da, de data asta au un singur tip: mediu/greu

                „Estimări ale cantităţilor minime şi maxime care ar putea fi solicitate pe durata întregului acord-cadru: minim 4 / maxim 12 Estimări ale cantităţilor minime şi maxime care ar putea face obiectul unui singur contract subsecvent dintre cele care urmează să fie atribuite pe durata acordului-cadru: minim 2 / maxim 6 Estimarea valorii celui mai mare contract subsecvent care urmează să fie atribuit pe durata acordului cadru: 136.431.514,00 EURO fără TVA (6 cpl. din care 2 cpl. Elicopter mediu/greu multifunctional maritim si 4 cpl Elicopter mediu/greu multifunctional pentru uscat) Preț unitar estimat, Elicopter mediu/greu variantă maritimă =25.286.955,00 euro fară TVA Preț unitar estimat, Elicopter mediu/greu variantă uscat = 21.464.401,00 euro fară TVA”

                Pretul/ bucata e cam mic, mai ales daca vor echipare cu senzori mai degraba militari, de unde plangerea producatorilor ca nu se pot integra in prêt decat daca discuta senzori mai slabi, civili:
                „Preț unitar estimat, Elicopter mediu/greu variantă maritimă =25.286.955,00 euro fară TVA Preț unitar estimat, Elicopter mediu/greu variantă uscat = 21.464.401,00 euro fară TVA”

                Iar pretul e singur 40% din punctaj… restul criteriilor fiind fiecare pana la 9%. Deci daca marseaza tare pe pret si poate inca un criteriu, are sanse sa fie castigator 🙂

          • sa incerce sa ne vanda in baza a ce? Nu am cerut nimic, ai nostri s-au dus la discutii peste ocean la Bell si Sikorsky si atat. Au zis ca vor elicoptere de atac.
            H225 sa fie oferit in baza a ce? Nu era nici cerere de la noi nici Airbus nu intentionau sa produca H225 aici! Deci sa faca ce?
            Sper ca esti constient ca H225 e ceva mai mare si mai scump decat H215… Déjà H215 are spatiu in cabina mai mare decat Venom sau BH… la H225 diferenta e si mai mare.

            1
  3. vise umede. hai sa fim un pic seriosi. in bune intentii si vrajeli suntem cel mai bine dotati in nato. poate bulgarii sa ne bata.

    5
    • Io sunt mai optimist. Ideea e ceva mai veche, iar momentul de azi înseamnă o anumită continuitate. Vom vedea.
      E primul gest de cooperare și coordonare între Polonia și Ro, sub tutela SUA. Asta înseamnă ceva.

      8
      • da, inseamna ca noi cumparam de la polonezi. Asta nu e chiar colaborare… vreau sa vad si altceva.

        10
        • Omoram IAR Brasov aiurea. O fabrica care mai are viata in ea.

          8
          • cu IAR nu e chiar moarta, raman cu mentenanta.
            De nu vrem H215, putem incerca H225 – am scris ca linia de la Marignane pe care o adauga e bivalenta H215/H225 si e tocmai pentru ca la noi nu se arata nimic, tot indecisi dupa vreo 5 ani, asa ca Airbus isi asigura spatele.
            Sa ia UH-60, sau Bell, sau ce dracu or vrea, doar sa se decida. De NH-90 nu cred sa ne atingem, nici de AW-101, ca sunt scumpe rau. Atat UH-60 cat si AH-1Y sunt cam sfarsit de linie, nu cred sa se mai produca dupa 2030, cel putin nu pentru U.S., potrivit previziunilor lor, urmand alta generatie. Deci si de ar face linie de asamblare la noi, dupa vreo 10 ani nu cred sa avem ce face cu ea, iar piesele tot de import vor veni. La H215, care nici el nu cred sa o duca mai mult, am fi putut integra o parte din furnizori la noi (incepusera discutiile despre asta), in timp, ideea fiind a unui Logan al elicopterelor la clasa medie, pe care sa il vinzi unora mai parliti si sa mai ii faci modernizari si intretinere si dupa 2030… Ulterior si H225 ar fi putut ajunge la noi, pe masura ce Cayman sau altceva va ocupa cu comenzi linia din Marignane.
            Nici nu sunt obligati sa ia tot necesarul intr-un singur lot. Am mai scris ca ar trebui facut inventarul cu Pumele alea cu ce resursa mai au, fiind probabil ca 2-3 duzini sa mai poata zbura inca vreo 10 ani.
            Si sa vada daca merita si Makilizate la ceva similar cu britanicele HC MK2+, trecute prin dezasamblare/reasamblare (un fel de MLU). Tocmai au introdus un nou standard cu avionica BrightNite pe ele si cred ca si avionica SOCAT poate fi inca modernizata. Asa ai putea sa dai de lucru la IAR cu ceva echivalent unei asamblari pentru vreo 2 duzini de elicoptere, daca nu mai mult, pe licenta vechilor elicoptere, cam ce au facut sudafricanii cu Oryx.

            Sa se hotarasca si la interne ce dracu’ fac, ca o tot dau cu oistea in gard de mai mare minunea si nu oferteaza nici un producator.

            4
            • Am un pitic. Cred ca trebuie investit serios in IAR si luata o licenta de la Leonardo. Sa facem AW149 si AW249. Italienii sunt dispusi la colaborare si s-a dovedit ca stiu sa faca elicoptere. Cele doua au un procent semnificativ de piese comune, iar mai ales 149 il putem folosi de la transport si light atack, pana la smurd, interne si SRI. Cel putin 100 de buc in urmatorii 15 ani.

              7
              • Pe naval as lua de la ei AW159.

                2
              • pai spre deosebire de Bell sau Airbus, nu au venit sa ofere nimic pana acum. Sa nu uitam ca Leonardo sunt bine implantati in Polonia, ca si Sikorsky.
                Dpdv al productiei, atat Leonardo cat si Sikorsky nu pot fi solutii castigatoare pentru noi, avand deja fabrici pe flancul asta. Inclusiv turcii erau bagati cu Sikorsky.

                Acum, daca vorbim de mentenanta, daca vorbim de elicoptere care probabil nu se vor mai produce dupa 2030, sau daca va fi, doar in cantitati mici, s-ar putea sa fim mai castigati decat cu productia.

                1
                • Cate Blackhawk sunt in lume? Cate vor mai zbura în următorii 20 de ani. E o pâine bună…

                  3
                  • nu, la noi e vorba doar de alea din REGIUNE, scazand turcii, poate si polonezii (adica cu fabrica in curte, sa ne lase pe noi sa le facem mentenanta? 🙂 ) si altii care mai au facilitati de mentenanta.
                    Restul se fac in SUA sau in alte centre regionale

        • „Centru Regional de Echipare și Întreținere a Elicopterelor BLACK HAWK, pentru Europa Centrală”
          Daca am asigura mentenanta elicopterelor polonezilor (vise) + ale noastre (ipotetice) nu ar fi rau – am avea de lucru pentru multi ani
          dar daca montam doar armamentul pe ele … practic nu prea castigam nimic (know-how, transfer de tehnologie,etc(

          2
          • Problema e ca nici macar polonezii care au fabrica in curte, nu au dat pana acum o comanda serioasa de Black Hawk si nu stiu daca au in plan. Parca cumparasera vreo doua pentru nu stiu ce forte speciale si atat.

            Au programul Kruk pentru elicoptere de atac de care nu se mai aude mare lucru ca si la noi. Dupa ce au anulat cu scandal achizitia de elicoptere Caracal, nu tin minte sa mai fi auzit vreo stire de la ei legata de elicoptere utilitare/de transport.

            Probabil Sikorsky vrea sa dam noi o comanda ca sa demareze productia mai serios la polonezi. Chiar nu stiu situatia de la ei, banuiesc ca au produs ceva elicoptere pentru clienti externi dar treaba nu cred ca merge la potentialul maxim. Aici doar imi dau cu presupusul, ca nu am timp sa ma informez.

  4. La Marea Neagra am devenit cei mai importanti.
    PS. Thank you Turkey.

    • La naiba! Preferam o Turcie aliata si stabila la Marea Neagra si nu alienata si instabila. Vorba aia, cei mai importanti din parcare, dar parcarea era goala 🙁

      6
      • Nu chiar …
        PS. Parcarea nu e niciodata goală.

        1
      • ha 🙂
        Cam asa e, o diferenta semnificativa de categorie intre Turcia si noi, la M. Neagra

        • Orice beneficiu este bun pt noi. Chiar avem nevoie.

          • nu si daca ne pica flancul… oricat de visatori am fi, absenta Turciei din NATO pe urmatoarele decenii nu poate fi contrabalansata cu nimic la M. Neagra.
            Ramanem cu rusii in Crimeea, ucrainenii instabili la N de noi, sarbii la fel la SV, iar in NATO langa noi bulgarii si ungurii si mai incolo grecii, care nu stiu cat ne vor putea ajuta. Pana in Italia apoi calea e lunga, pana in Polonia e ceva mai scurta, dar si aia au probleme pe partea aia.
            Cu Franta, Germania si Olanda suntem cam suparati…
            Si daca turcii schimba steagul, e chiar nasol.
            Asteptam pe englezi si portughezi sa ne sprijine daca si americanii sunt ocupati/retinuti prin alte parti? 🙂
            Deci nu e chiar un beneficiu nici pentru noi, doar o jumatate de beneficiu.

            5
            • turcia nu pica chiar cum vor unii nu bugeteaza DOD 900 mil $ pe 8 ani fara sa faca anumite previziuni

            • Cu francezii suntem suparati doar pe partea de elicoptere, cu germania la fel, doar militar, tancuri. Economic, le scoatem supermarketurile din cacat! Olandezii sunt niste mici javrute de prea mult timp cu noi, trebuie sa cautam niste parghii sa le-o dam peste bot!

              4
              • a nu, cu francezii s-au suparat déjà la baterii de coasta… urmeaza corvetele.

                3
              • Olandezii, a se intelege defapt si de drept Germania! Caci Olanda la ora actuala, este in proportie de 80-90% proprietate Germania! Defapt intregul BeNeLux, este mai bine de 70% proprietate Germania!

                Germanii au fost primii in istorie care au inventat termenul de off-shore, nu Englezii… numai ca pe limba germana se numeste „AUSLAND”! Tot ce a jefuit Whermacht-ul din Europa de Est, Sud-Est(Grecia, Serbia, Bulgaria) si Nordul Africii, au „investit” dupa terminarea razboiului in AUSLAND… in principal fiind vorba de BeNeLux(Belgia, Olanda, Luxemburg), Franta, Elvetia si S.U.A.!

                Au „investit”… adica mai pe intelesul tuturor, au ascuns banii prin intermediul investitiilor!

                „Vocea Olandei” impotriva Romaniei, din zilele noastre, este defapt ordinul / comanda Germaniei, care ea insasi nu doreste sa mai fie atat de vocala impotriva Romaniei, datorita ratiunilor de ordin istoric… are in speta de a face cu „faimoasa tradare” de la 23 August 1944 si tot ce a decurs dupa acel „dureros moment”(din punctul lor de vedere bineinteles)…

                Pentru a nu li se mai aduce fel de fel de „acuzatii” de orice natura, Germania se foloseste de „vocea Olandei” impotriva oricui din Uniunea Europeana, mai bine zis impotriva oricui ce dauneaza intereselor directe ale Germaniei! Riddle solved!

                3
        • Se pare ca suntem destul de importanti pt americani sa nu ne lase logistica pe alte mâini. Ai bani multi și capabilități, produci, nu ai atât de mulți, faci mentenanță. Cam asta e treaba…

          1
  5. Pai de Bell ce a facut tot timpul asta, a taiat frunza la caini? Sa ai asa avantaj si sa iti fure vecinul tau ciolanul tin fasole mai ca e scandalos pentru o asa firma ca Bell!

    Cat despre ce primim in raport cu ce propunea Bell, e mai avantajos sau iarasi ne-o furam la partea de offset, asamblare locala e.t.c? DPDV militar castigam sau pierdem prin rocada Bell vs Sikorsky?

    PS Airbus nu mai maraie nimic ca pleaca cu tot cu temelia atelierului propriu? IAR Brasov nimic nimic, o sa aiba soarta Roman Brasov pe camioanele militare?

    2
    • pai cred ca nu mai maraie ci o aplica.

    • Pai ce sa faca Bell ca totul depinde de MApN. De ce vrea MApN. Noi nu stim ce vrea, stiam ca ar fi vrut la un moment dat 24 Viper + 21 Venom, dar probabil datorita pretului care ar fi ajuns la cateva miliarde au anulat sau amanat treaba.

      Acum ca s-a semnat memorandumul asta inseamna ca MApN vrea Black Hawk? Probabil. Dar deocamdata e doar un memorandum ca oricare altul. Parca si Bell semnase memorandum cu IAR. La fel si MBDA cu Elmec Ploiesti iar israelienii de la Rafael cu Romaero pentru SHORAD/VSHORAD

      3
  6. Black Hawk pare a fi totusi un elicopter ceva mai potent comparativ cu Huey Venom. Acum depinde foarte mult si ce rol au planuit „stralucitii” nostri ganditori militari, pentru indiferent care dintre elicoptere…

    1
    • ca si multirol, BH este mai potent. Venom-ul are nisa lui, cara ceva mai putin decat BH, sa nu mai vorbim de Super-Puma, dar e destul de bine protejat si are viteza mare la altitudine mica, avand multe chestii comune cu AH-1Z.

      3
      • Mda, inseamna ca decizia, este una destul de dificila. Ma gandesc ca o posibilitate ar mai fi, sa se achizitioneze cat avem nevoie din fiecare model, ca sa le utilizam pe amandoua, fiecare pe nisa lui…

        • nu e neaparat dificila, ai nostri trebuie sa stie clar cum vor sa le foloseasca, ce conteaza mai mult din calitatile respective.
          Nu luam niste capacitati sau un anumit tip de elicopter doar pentru ca si americanii au din alea, sau francezii, sau polonezii… s-ar putea sa nu se potriveasca cu ce avem nevoie.

          3
          • Pai atunci e clar, trebuie sa stim foarte bine, ce vrem sa facem cu un elicopter de transport militar! Si care va fi profilul armatei pe acest segment de transport aerian si evident, sa alegem produsul cel mai potrivit.

            1
  7. partea nașpa e că noi tot facem pași în spate și/sau lateral.mai mult,ne tot împușcăm singuri în picior de parcă am participa la un consurs de ciungi…..aproape nimic nu ducem până la capăt si ne complicăm viața în mare fel.

    3
  8. Nu cred pina nu vad un numar minim de libelule in ograda pe care sa inceapa baietii nostrii orele de scoala.
    Pina atunci ne pregatim de mai multe PDF uri si declaratii.

    1
  9. Din partea mea, sa ia cate BH-uri vor, dar sa ia si cele 24 de AH1Z. Oricum, au tot semnat una alta ba cu Airbus, ba cu Bell, acum cu SIKORSKY (LM). Mai ramane sa semneze ceva cu Boeing si i-am bifat pe toti.

    4
  10. Romero – centru de mentenanta. Adică service pt elicoptere (exagerez puțin). E un lucru bun dar nu este marea înțelegere privind producția sub licenta. Și nu cred ca o să-i agite pe Airbus prea tare. Pana la urma sacul de bani e la bugetul Romanicai nu la Romaero și nici la IIAR Bv.
    By the way, in ciuda numeroaselor tatonări între programele majiore nu sunt trecute nici elicoptere după cum nu sunt nici tancuri. Asta nu e lucru sfânt evident, după cum și contractele PATRIOT și HIMARS au apărut din neant (cel putin în spațiul public).

    1
  11. S-70i sau UH-60M sunt cam același lucru, în sensul în care în catalogul industrial al Sikorsky, elicopterul Blackhawk are indicativul industrial S-70, iar în sistemul de denumire al Pentagonului are indicativul UH-60. S-70i e indicativul industrial al modelului folosit în prezenta de Rgt 160 SOAR în mod curent în operațiuni.

    Legat de posibilitatea producerii lui H225M în România, șansele sunt minime pe „linia” de la Ghimbav. Asta ține de nivelul tehnologic și logistic al Românicăi. Deci nu se va face H225M aici, decât poate întreținere.

    Iar ce s-a semnat astăzi este doar un memorandum care ar deveni operațional în momentul în care România ar atribui contractul pentru elicoptere lui Lockheed Martin. Iar în momentul acesta nu există niciun program activ de elicoptere – adica caietul de sarcini nu este emis iar programul nu este bugetat.

    Problema LM e următoarea – România ar trebui să producă elicoptere, nu doar să le întrețină. Airbus și Bell sunt singurii care au oferit producție și asamblare locala, iar francezii sunt singurii care au un angajament relativ ferm aici. Ari fi o imbecilitate masivă din partea statului român să ignore oferte de producție, în favoarea uneia de întreținerea și cosmetizare.

    7
  12. io intreb altceva cu riscu de a fi banat,

    v-ati rugat o data la Dumnezeu si sa-il intebati –
    „cati martiri mai e nevoie ca sa avem liniste?”

    eu ortodox fiind ma tot intreb ce se a ajunge cu tara noastra

    3
  13. Sa inteleg ca pentru transport luăm BH și pentru atac S97 Raider??? Sau alea de atac or fi data viitoare? H215 băgam la MAI și pe Bell în ma-sa? Oameni neseriosi. Sau dacă luăm BH de la lm ne dau de la AMARG 36 de f16 aduse la standard Viper? Că pentru asta, aș primi târgul.

    2
  14. Am vazut acum circa 2 saptamani un elicopter BLACK HAWK aterizand pe aeroportul din Timisoara.

  15. Airbus H 215M/H225M, daca nu ne place 215le. Ca le fabricam, ca le asamblam tot facem ceva la ele, + intretinerea si modernizarile viitoare.

    Daca suntem mai fuduli si vrem X5, atunci oferta Bell – Viper&Venom asamblate local – este cea mai buna macar si pt ca faci economie la intretinere, cele doua aparate avand comune un procent foarte mare de componente.

    Sikorski nu ne prea ofera nimic tangibil, pur si simplu cauta de lucru pt uzina lor din Polonia, dar ca sa fim si noi in rand cu lumea, mai intai sa cumpere polonezii S 70i pentru armata lor si mai vedem dupa aia.

    19
    • Nu cred ca Romania va cumpara S-70i. Ciucalaii astia sunt cu ochii pe UH-60M si ce alte variante mai sunt prostiti sa cumpere/vor cumpara. Avionica si radiourile sunt diferite intre un UH-60M si un S-70i, iar politica la ora actuala de sustinere a bazei industriale este ca avionica si sistemele de comunicatii se asambleaza si se instaleaza in SUA. In afara de asta este oricind mult mai bine venit ca procesul de acceptare sa fie facut de US Army Aviation and Missile Command decat de oricine altcineva. Ce intelegere s-a facut este cu mult peste ce au primit Slovacia, Suedia, Croatia, Lituania, Tunisia, Austria de pilda (adica zero).

  16. Avem FABRICA de elicoptere, acelea care au fost.
    Singura solutie este cumpararea unei licențe care să ne ajute si militar si economic.
    Fabrica are linie de asamblare, dar linia de asamblare nu este fabrică.
    Dacă nici macat cateva elicoptere nu mai putem produce in fiecare an, să ii felicitam pe toti cei care au condus tara asta in ultimii 30 de ani.

    7
  17. Eu zic ca ar trebuii sa ai minim doctoratul in fractali si teoria haosului, ca sa poti prezice ce elicoptere va lua MApN
    Ultimul lucru care l-as crede, este ca este cineva in MApN sau in vre-un guvern (oricare), care sa conceapa o strategie prin care sa semneze tot felul de MoU, LoI, contracte de colaborare, samd, cu principalli producatori, doar ca obtina ulterior, un deal mai bun
    Sincer, m-as multumi sa aiba un program coerent sa transforme cele cca 30 de IAR330 in multifunctionale cu avionica, optronica, si minim de protectie pt echipaj, la nivel de 2020

    3
  18. Poate nu ne impiedicam si facem NOI urmatorul pas.
    Nu e greu.

  19. Sa nu fie un pas in spate sau lateral 🙂

    2
    • Nu directia pasilor este ceva grav! Caci… orice atac este o defensiva si orice defensiva este un atac! Conteaza cel mai mult, cum folosesti acel pas facut, ca ulterior, sa „redobandesti echilbrul”…

      2
  20. Lasati drq prostiile. Dronele sunt viitorul in domeniul militar. Ca arata a elicopter, quad- etc. dotate cu inteligenta artificiala „on board” si/sau cu coordonare de la distanta. Restul sunt solutii SH vandute credulilor. P.S. Drona nu inseamna numai vehicul aerian. Si nici macar sa fie propulsata electric – autonomie „zero” in conditiile tehnologice actuale.

    1
    • si vrei sa transporti militari cu drona? 🙂 sau drone cu drona? 🙂
      crezi ca inteligenta asta artificiala e ceva asa, la degetul mic al IT-istului din Ferentari?

      3
      • Data logic & analizing si cu Machine learning, sunt cele mai complexe domenii al developmentului la ora actuala! Foarte putine sunt firmele care sunt adevarate varfuri de lance, pe aceste doua domenii, in intreaga lume! Poti sa le numeri pe degete practic!

        4
      • @Marius Zgureanu: „si vrei sa transporti militari cu drona? ? sau drone cu drona? ?
        crezi ca inteligenta asta artificiala e ceva asa, la degetul mic al IT-istului din Ferentari?”

        Unde ai citit ca am post-at eu asa ceva?! Iar ce am post-at ramane! Restul e poveste si prilej de discutii (sunt bune si astea).

        P.S. Militarii beneficiaza inca de acum de support-ul dronelor. Chiar pe teren, nu din „cer”. Chiar si pe apa si sub apa… Zice lumea. ;))

        1
  21. Daca MI-ul isi ia 12 BH via Polonia, adio H-225! Greu de crezut ca MApN nu va muta curand! Si tot BH! Poate vor baga si Viper, impaca si Bell-ul si LM-ul? Sa stricam putin „balanta” in regiune?

    8
  22. pai si cu ce combini backhawk, cu Apache ca attack, ca alta cale nu vad sau iecspertii Mapn stiu alta cale daca tot urmarim doctrina SUA

    1
    • Viper si Venom au 60% componente comune si iesi mai castigat cu mentenanta daca iti doresti si elicoptere de atac si utilitare.

      Dar nu scrie nicaieri ca nu poti combina Black Hawk si AH-1Z Viper daca asta vrei.

      2
  23. Nu stiu daca sa ma bucur sau nu. Pana la urma SOCATUL nostru nu e cu nimic mai prejos pe parte de forta de atac, ba chiar mai mult, nu am gasit nicio poza cu BH cu mitraliera automata sub burta. Ca multirol probabil ca este exceptional.

    2
  24. https://umbrela-strategica.ro/romaero-in-colaborare-cu-polonezii-de-la-pzl-mielec-va-echipa-si-intretine-elicopterele-sikorsky-black-hawk-in-romania/

    In prima faza se mentioneaza MAI, nu Armata RO.
    “Elicopterul Black Hawk, fabricat în Polonia, reprezintă soluția ideală pentru Ministerul Afacerilor Interne precum și pentru nevoile viitoare ale României în materie de astfel de aeronave”, a declarat Janusz Zakręcki, Președinte și Director General PZL Mielec, o companie din grupul Lockheed Martin.

  25. Pai voi nu vedeti ca chiar cumpara 12 bucate pentru MAI , alea grele care le vor!
    Asteptam acu pt. MAPN !
    Surprize , surprize , or fi cu alta companie….
    Polonezi or sa produca Bell si la noi altceva!
    Si facem troc , noi luam de la ei si ei de la noi!
    Ce o vrea Domnul USA sa dea !
    Asa pun pe masa 2 fabrici in Est !
    Si mananca toata lumea !

    2
  26. 100 de comentarii:…!!!!
    WOW felicitari…..devenim o forta…..sper sa ne auda cineva..acolo SUS inclusiv Divinitatea !.

    2
  27. Daca ia MAI 12 bucati -Politia romana devine TOP in zona si singura poate invada vreun stat mic din zona 🙂
    Ar merge si vreo 24 pt FOS + 24 Apache cat mai urgent.

    3
  28. Mda..se vorbea despre colaborarea Polonia – Romania in jurul unui elicopter parte a unui parteneriat strategic mai complex intre cele doua tari . Probabil despre asta este vorba . Si pun pariu ca ne vom pomeni in curte cu cateva BH , cum s-a intamplat si cu Patriot . Unchiu Sam isi aduce soldatii prin Polonia , Romania si Tarile Baltice . Probabil vrea jucarii americane in zona ..

    4
  29. Americanii forteaza acum cu UH-60M pentru Romania si Polonia. Au reusit sa anuleze contractul din Polonia pentru H225. Au vandut UH-60 in Albania 3 buc, Slovakia 9 buc, Letonia 4 buc, Lituania 6 buc, Croatia 4 buc.
    Deci este o bucata mare de Paine de mancat pe partea de mentenanta si echipare.
    Acuma este o dilema pentru Polonia si Romania. Sa cumpere UH-60M de la americani sau S-70i de la polonezi. Polonezii deja au cumparat 3 pentru politie si 4 pentru armata, fortele speciale.
    Intr-o prima faza, daca s-ar cumpara 12 S-70 pentru MAI atunci mentenanta pentru ele si pentru toate celelalte de mai sus s-ar face aici.
    Dupa cum spune si Alex mai sus, cred ca se vrea S-70 din Polonia pentru MAI si Uh-60M pentru armata din motive de comonalitate si interoperabilitate. Oricum mentenanta pentru ambele modele s-ar face la Romaero.

  30. Si mai era o discutie acum ceva vreme, nu stiu cat mai Este de actualitate, Blackhawk din Polonia pentru Polonia si Romania si elicopterele de atac in Romania pentru ambele tari.

    2
  31. deci inchidem iar ghimbav?

  32. Nu, elicopterele de atac la IAR.

    3
  33. Nu ar trebui sa cumparam elicoptere de la polonezi, n-avem de ce si nu cred ca Black Hawk e potrivit pentru politie.

    Nu vad nici o strategie de viitor aici. Avem totusi 2 fabrici (Avioane Craiova si IAR Brasov) care pot face una alta si ne batem joc de ele.

    Cum vad eu lucrurile, pana acum sunt 2 concerne internationale care si-au manifestat dorinta de a face ceva aici, Airbus si Bell. Urmatorul pas ar fi fuzionarea celor doua companii romanesti si discutii cu cele doua, cine vrea sa faca mai mult aici si ma refer nu numai la elicoptere ci si la alte tipuri de avioane, inclusiv civile…urmatorul pas, joint venture pe proiectele in care se va implica industria locala.

    Ai nostri ca brazii vor neaparat elicoptere de atac , in special pentru apararea portii Focsaniului unde ei vad elicopterele de atac indispensabile. nu-s de acord ca e musai, doar Apache Longbow il vad capabil acolo, in rest nu merita investitia.

    Pe rand acum, Bell este foarte interesant pentru ca intreg concernul ofera o gama mai variata de produse in comparatie cu Airbus si nu are fabrici in Europa. Are cateva jucarii interesante dar nu acopera chiar toata gama, mai ales pe naval. Se mai pot face avioane civile, utilitare, se poate coopera pentru versiuni navalizate la un Valor de pilda

    Pe drone, vor israelienii sa ne vanda, OK, ce integram aici? macar drone mici si mijlocii…

    Airbus ce vor? H215M? OK, nu-s rele dar avem nevoie si de Panthere navale, elicoptere usoare, ce mai facem in plus sa luam si de alea?

    Daca striga unii ca vor licitatii, OK, facem pachete complexe si primul criteriu, ce se ofera pe montaj/productie locala si/sau transfer de tehnologie, unde putem sa primim asa ceva 🙂 Prioritatea noastra pe produse care nu-s chiar de importanta strategica (precum Himars, Patriot) trebuie sa fie si spre productia locala, nu numai sa cumperi ce-i top si cand incepe ceva scandal ramai fara piese…am tras totusi ani de zile de IAR-330

    Cu israelienii pe drone eu cred ca e batuta in cuie si cred ca e bine, sunt multe state europene care iau drone de la ei.

    Bell
    Plusuri:
    – armata vrea cuplul Venom/Viper, nu e rau dar trebuie acum, nu in 2030
    – n-are fabrica in Europa, poate ar fi interesat sa faca mai mult aici
    – cuplul tilt-rotor si Invictus pare de viitor, dupa 2030
    – stiu si motare si drone daca vrem sa dezvoltam ceva utilitare usoare/civile in tara

    Minusuri:
    – n-are o gama variata de produse, elicopterele usoare par mai putin militarizate
    – nu vad la ei in portofoliu un elicopter naval

    Airbus:
    Plusuri:
    – elicoptere de toate marimile si ceva comonalitate la sisteme
    – gama completa de produse
    – am mai facut treaba cu francezii si in trecut
    – am putea sa participal si noi la FCAS

    Minusuri:
    – meschinariile tipic europene 😀
    – echipamente foarte scumpe

    Evident asta tine de o decizie strategica de a dezvolta treptat IAR , altfel riscam ca acest nume glorios sa dispara…

    6

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *