Conceptul de „navă națională” a tot fost vehiculat prin presa britanică în ultimii ani. Pe principiul că Royal Navy și navele în sine sunt un simbol național britanic. Iar acest lucru nu poate fi negat, imperiul britanic a fost construit cu ajutorul navelor și al Royal Navy.
Însă ceea ce a fost anunțat cu surle și trâmbițe prin vara lui 2021 a pălit definitiv în fața vicisitudinilor vieții (și ale economiei), vicisitudini de care Marea Britanie n-a dus deloc lipsă în ultimii ani. Pe scurt spus, „nu e bani” pentru ceea ce o parte a presei britanice a considerat ca fiind scump, inutil și, în esență, o risipă totală în condițiile în care Royal Navy n-o duce prea bine.
Ideea din spatele acestui proiect îi aparține și a fost intens promovată de Ian Maiden, membru al Royal Yacht Squadron, marinar și om de afaceri de succes, încă de la retragerea din serviciu a HMY Britannia, în 1997. Acesta povestea că a fost impresionat de acordurile comerciale în valoare de 3 miliarde de lire sterline încheiate la bordul HMY Britannia în ultimii 3 ani de viață ai navei.
Noul simbol național urma să demonstreze priceperea navaliștilor britanici și să semnalizeze lumii revenirea în forță a șantierelor navale britanice. Nava urma să găzduiască târguri și simpozioane, întâlniri diplomatice, un soi de ambasadă plutitoare, un simbol al „măreției” britanice. Evident, totul dublat de propulsia „verde”. Că e la modă.
Specificațiile tehnice aveau în vedere o capacitate de 36 de oaspeți, 52 de membri ai echipajului (atenție, provenit din Royal Navy) sau 256 de invitați pe voiaje scurte. Trebuia dotată cu spații capabile să găzduiască conferințe, târguri, recepții etc șamd Pentru cei care doreau să participe la licitație a fost stabilit un sistem de punctaj despre care unii ar fi spus că era cam „la mișto”.
“There were the must-haves, such as the exhibition and conference space, a sizeable reception room and meeting rooms, but also separate security routes for VVIPs that didn’t conflict with the routes other attendees would take,” a explicat Stephen Payne, consultant pentru Team Harland & Wolff.” In addition, there were aspirational elements, like more space for the Royal Marines Band. You scored on every single point. You had to demonstrate that you could properly accommodate 200 people in various scenarios, but for every three extra people, you got an additional point,” a adăugat Dickie Bannenberg de la Team Signal. “The scrutiny of it, the assessment of it… there’s just no equivalent in yachting.”
Bugetul estimat era de 250 milioane de lire sterline, dar banii au rămas la trezorerie pentru că proiectul a fost suspendat în 7 noiembrie 2022, probabil în așteptarea unor vremuri mai bune.
Între timp, propunerile participanților la licitație au fost făcute publice și le puteți admira în pozele de mai jos, preluate de pe Boat International.
Sursa: Boat International
Imperiul Britanic a murit, ar trebui ca britanicii sa stie asta. Un pic de snobism…
Ei au rămas cu „ceata pe Canalul Mânecii, continentul izolat”.
Hmm… Nu le dati idei lui Johanis si Grindeanu! Ca daunazi aveau chef de cumparat avioane de lux, „prezidentiale”! Nu le-ar fi rusine de „speciali”!
Gloria de cândva a ajuns istorie.
Indiferent de imperiu, țară.
Marea Britanie era una când Elisabeta a preluat tronul. Mare , groasa, coloni cu grămada.
La moartea reginei, din vechiul imperiu a rămas doar gloria trecutului.
” perla coroanei” ( din averile imperiului de cândva) , India, e un stat independent .
Cu vaca sacra dar și bombe atomice.
Englezii de azi sunt un centru financiar planetar. Atât.
Rolls Royce Car e proprietatea inamicului istoric. Cu care a purtat numeroase războaie. Două mondiale. Germanii de la BMW. ?
De proprietate engleza a rămas RR Limited. Aia care face motoare de avion. Civile și militare.
Imperiile cresc și decad pină la dispariție. Asta zice istoria.
Nostalgicii rămân. Mereu.
Englezii au păstrat ce e mai bănos din RR. Motoarele de avion RR au căutare și aduc mulți bani.
Mi se paree genul de chestie care costă nesjustificat, în ce privește construcția și întreținerea, tocmai datorită simbolisticii. Ce se întâmplă dacă se scufundă sau se strică? O navă devine simbol prin calitățile ei intrinseci, în raport cu epoca și prin parcursul său de-a lungul epocii, nu prin definiție.
Stai că vorbim de Britannia, nu de Moskva !
Și ce, Titanicul nu a dat nas în nas cu un iceberg? Un accident nu e posibil? Pe de altă parte au mai fost unii isteți, care, au bitezat Deutschland un crucișător. E drept că s-au trezit și când s-au trezit l-au rebotezat Lützow.
Practic, HMS Britannia era yachtul regal. Adica la propriu HMS. La ce avere are regele, cred ca ar putea, daca vrea, sa si o plateasca singur. Cu ocazia asta poate ii mai creste un pic popularitatea, care in acest moment este cam in cadere libera. Faza tare este ca daca acum 100 de ani un yacht regal era singura posibilitate ptr monarh sa calatoreasca in vastul imperiu britanic, in acest moment mai are un rol simbolic de fitze veveritze. Adica niste bani sparti in stil camilarii arabi ptr a arata ce potenti sunt ei.
Cel din fotografia N°1 (reluat și în alte trei) are preferința mea.
Și dacă tot vorbim de simboluri naționale navale, mi-a rămas în gât pierderea pentru România a iahtului regal „Luceafărul”, pe care eu îl admiram copil în fiecare vacanță la bunici, la Galați, sub numele „Libertatea” și acum navigă sub numele inițial „Nahlin” în proprietatea regelui aspiratoarelor, James Dyson.
https://www.youtube.com/watch?v=dva8m4BU5A4
https://en.wikipedia.org/wiki/Nahlin_(yacht)
https://yacht.the-billionaires-club.com/wp-content/uploads/2021/01/NAHLINyacht-592×444.jpg
Luceafarul/Libertatea/Nahlin ar fi ramas la cheu in Galati si ar fi putrezit pana la ultima fibra de lemn,murind ca un restaurant abia plutitor. Exact asta s-a intamplat si cu Panzarul lui Stefan cel Mare,tot la Galati.
@MirceaS Este designul cel mai modern si mai la moda dpdv arhitectura navala. 🙂
@Adrian Iar canoniera Stihi pare sa mearga pe acelasi drum desi la un moment dat erau niste privati interesati sa o restaureze. Dar MApN-ul nici macar n-a catadicsit sa le raspunda… Atat putem! Simbolurile au rolul lor.
Încă nu s-a dus Republica.
Încă…
De Cetatea se mai ştie ceva? Ultima oară de.abia scăpase de la tăiat.
Ce să facă acum UK cu o astfel de navă? Costul ar trimite britanicii spre revoluție și abolirea monarhiei. Întreținerea bănuiesc că ar fi tot exorbitanta și beneficiile realizate prin expoziții conferințe… ar fi minore. Cu 250 milioane lire își întrețin portavionele vreo doi ani.
Retine faptul ca initiativa navei nationale nu a apartinut familiei regale ci guvernului britanic. Din contra, s-ar parea ca familia regala a vrut sa evite cu orice pret asocierea ei cu acest proiect.
Mai degraba era un „lux” dorit de clasa politica britanica decat de familia regala…
In realitate, daca este folosit cu cap, un astfel de proiect sfarseste mai mereu prin a compensa cu varf si indesat cheltuielile aferente constructiei sale.
subscriu la ce spune nicolae.Nu aboleste nimeni nici o monarhie. Cei familiari cu subiectul Britannia, cunosc faptul ca actualul Rege Carolu’ al III-lea a fost cel care a legat nava de cheu definitv. Guvernul laburist la vremea aceea a lui Blair a ramas uimit de solicitarea lui si pe surse se zice ca intre cei doi acest punct a legat o prietenie serioasa. Regina in schimb, a dorit ca nava sa mai fie in functiune o perioada dar a inteles clar si fara echivoc pozitia guvernului pe subiect dublata da viziunea lu’ fi-su.
Cred ca atat timp cu e Carolu pe tron, nu se atinge nimeni de monarhie. E proverbial de… scotian Regele asta find celebru pentru varinate „low-cost” cam la orice. Romanu’ din el e tot roman.
Pffff…. in serialul „The Crown” de pe netflix exista un backstory cu privire la HMY Britannia. Explica destul de bine de ce a fost tras la cheu si a si ramas acolo.
Cu toate acestea insa, ideea de ambasada plutitoare si dezgroparea mortului, adica a orgoliului national, poate fi o idee buna. Banii pentru asa ceva insa… cred ca aia e alta poveste.
Am inceput The Crown in forta si cumva s-a fasait. O sa caut episodu’ cu pricina, multam! 🙂 Vis-a-vis de bani, englezii formeaza adeseori asociatii pentru salvarea unor simboluri nationale, asa cum au facut cu HMS Belfast de exemplu. Imediat ce a fost avansata ideea navei nationale, a fost combatuta cu mare spor pe criterii politice desi au tocat miliarde pe Ajax pana a iesit ce trebuie. O astfel de nava poate fi un ambasador foarte eficient.
Coane, ultimul sezon, nu stiu exact care episod. Dar e fain, cu tot cu ceremonia de retragere din serviciu.
Pai mna, ce sa fac m-am uitat pan la sfarsit. E cu istorie, deci eu nu pot rezista tentatiei, uneori tentatiei de a critica 🙂 .