Sisteme C-UAS: Sky Warden

Proliferarea UAV-urilor (Eng. Unmanned Aerial Vehicle, Rom. Aeronave fără pilot, cunoscute și sub numele de drone în limbajul popular, termen pe care-l voi folosi și eu în acest articol ori de câte ori mă voi referi la UAV-uri) în cele mai recente războaie (Nagorno-Karabakh: 2020, Ucraina: 2022 – 2024, Marea Roșie: 2024) generează numeroase probleme armatelor tradiționale/convenționale calibrate mai degrabă pe amenințările specifice Războiului Rece: dificultatea detecției, identificării și doborârii lor este amplificată de disproporționalitatea evidentă dintre valoarea dronei și valoarea mijlocului tehnico-tactic utilizat pentru combaterea ei, cel mai adesea rachete antiaeriene deosebit de performante și în egală măsură de scumpe. Pentru că, deși ni se spune că întotdeauna valoarea obiectivului apărat de o astfel de rachetă antiaeriană este mult mai mare decât valoarea rachetei în sine, pe termen lung, războiul a fost, este și va fi mereu o „afacere economică”. Prin urmare, în acest context, proiectarea și producția unor mijloace tehnico-tactice de combatere a dronelor ieftine și ușor de produs în serii foarte mari are importanța ei.

Aeronavele fără pilot sunt clasificate de NATO în trei mari categorii:

  1. clasa I-a (greutate mai mică de 150 kg) – pentru misiuni la nivel tactic unitate / subunitate;
  2. clasa a II-a (cu greutatea între 150 şi 600 kg) – pentru misiuni la nivel tactic grup de luptă; şi
  3. clasa a III-a (greutate mai mare de 600 kg) – pentru misiuni la nivel operativ şi strategic.

La rândul lor, dronele din clasa I-a sunt împărţite pe 3 sub-clase:

  1. mică (greutate mai mare de 15 kg);
  2. mini (greutate mai mică de 15 kg); şi
  3. micro (care dispun de un agregat energetic ce poate furniza o energie mai mică de 66 Juli şi care nu reprezintă un pericol pentru siguranţa vieţii sau a proprietăţii, fiind incapabile să transporte încărcături periculoase).

În Ucraina sunt folosite din ce în ce mai multe drone FPV (First-Person View) care cel mai adesea se încadrează în clasa I-a și sunt înarmate cu o grenadă sau cu un focos de mici dimensiuni. Acest tip de dronă poate fi produsă în numere foarte mari, fiind în esență o dronă provenită din mediul civil care este ulterior militarizată, este foarte ieftină și, totodată, foarte greu de detectat, identificat și distrus cu actualele mijloace de luptă antiaeriană. Un alt avantaj este că pot fi utilizate în roi, copleșind cu ușurință apărarea antiaeriană. Chiar dacă adeseori pagubele produse sunt minore, efectul psihologic produs asupra inamicului poate fi unul semnificativ.

O scurtă paranteză. Coordonarea unui roi de drone a devenit ceva relativ banal, ultima „fiță” la evenimentele „fericite” fiind mai degrabă un spectacol cu drone, nu tradiționalele focuri de artificii, mult mai greu de organizat si autorizat, mai ales în marile orașe. Tehnologia coordonării unui roi de drone există deja în mediul civil, ne putem doar imagina ce se poate face în mediul militar… Un exemplu mai jos, foarte fain, am avut și eu ocazia să văd live acest spectacol:

Combaterea dronelor, mai ales a celor de clasa I, necesită soluții dedicate. În acest scop, cei de la MBDA lucrează de câțiva ani la dezvoltarea sistemului C-UAS, Sky Warden, mai pe românește, „Gardianul cerului”. Mijloacele de combatere a dronelor sunt extrem de variate – rachete, tunuri cu tragere rapidă și muniție programabilă, cu fragmentație, arme cu energie dirijată (Laser) sau arme cu microunde, dispozitive de bruiere a semnalelor radio, iar senzorii utilizați pentru detecția și identificarea lor sunt și ei de mai multe tipuri – radare, camere cu termoviziune, stații radiogoniometrice, etc.

sistem MBDA anti drona sky warden

SkyWarden amplasat pe un vehicul Sherpa, vedeți descrierea la sfârșitul articolului. Sursa foto: © MBDA/Laurent Guichardon.

sistem MBDA anti drona sky warden

SkyWarden amplasat pe un vehicul Sherpa, vedeți descrierea la sfârșitul articolului. Sursa foto: MBDA/Laurent Guichardon.

Prin urmare, MBDA a ales să dezvolte Sky Warden în jurul sistemului de comandă și control (C2) Licorne la care se pot conecta cei mai diverși senzori aflați pe piață (Saab G1X, Elta ELM 2026B, RADA MHR, Weibel Xenta, camere și sisteme în infraroșu – FLIR etc) precum și numeroase sisteme de armament aflate pe piață. Licorne face tot ceea ce trebuie să facă un sistem de control al focului automatizat dar care păstrează factorul uman în lanțul decizional.

Pentru a îmbunătăți capacitatea de detectare a dronelor, Sky Warden utilizează un set eterogen de senzori – radar, camere cu termoviziune, radiogonimetria etc. Evident, nu putea să lipsească intelighenția artificială sub forma algoritmilor necesari procesării imaginilor și identificării rapide a țintelor în cazul senzorilor electro-optici. Aceeași inteligență ajută sistemul de comandă și control să reducă frecvența alarmelor false cu consecința directă a îmbunătățirii imaginii tactice. MBDA a desfășurat ample campanii de testare pentru a se asigura că sistemul funcționează conform așteptărilor.

Licorne poate fi containerizat ceea ce-i conferă un grad ridicat de mobilitate sau poate fi integrat complet pe un vehicul dedicat. Doi militari pot opera sistemul cu ușurință datorită gradului ridicat de automatizare.

Licorne poate controla atât sistemul C-UAS Sky Warden cât și sistemele VShorad sau Shorad produse de MBDA. Ca o scurtă paranteză, în cadrul licitației noastre având ca obiect achiziția unor sisteme VShorad/Shorad este stipulată atât furnizarea unor sisteme VShorad și Shorad individuale, ce vor funcționa separat, cât și furnizarea unor sisteme VShorad și Shorad ce vor funcționa integrat. În cazul în care soluția MBDA va fi declarată câștigătoare, sistemul de comandă și control furnizat de producătorul european va fi Licorne. Ceea ce înseamnă că integrarea ulterioară a componentelor sistemului Sky Warden ar trebui să fie extrem de facilă.

Sistemul de comandă și control al celor de la MBDA poate funcționa atât independent cât și integrat în sistemul național de apărare antiaeriană. Integrarea se realizează cu ajutorul unui data link tactic (JREAP-C sau național). Pentru cei care vor să aprofundeze acest subiect, aveți aici un link către un scurt articol pe care l-am considerat deopotrivă lămuritor și instructiv. Mai adaug faptul că Licorne este compatibil cu protocoalele ASTERIX și SAPIENT.

sistem MBDA anti drona sky warden

ATLAS RC Sursa foto: MBDA

Unul din sistemele deja integrate cu Licorne este Mistral Atlas RC, un sistem telecomandat echipat cu până la patru rachete Mistral 3 gata de tragere. Sistemul poate fi instalat pe vehicule 4×4 (Sherpa, JLTV, Uro Vamtac, etc) sau 8×8 (Piranha, Stryker, Boxer etc). Racheta Mistral 3 poate doborî o largă varietate de ținte (de la avioane de mari dimensiuni până la drone și chiar și ambarcațiuni de mici dimensiuni) cu o probabilitate de succes (demonstrată operațional) de peste 96%. Foarte pe scurt, racheta are o rază maximă de intercepție de până la 8 km, o altitudine maximă de intercepție de până la 6 km și o durată de viață de 20 ani fără întreținere, de mare ajutor atunci când vrei să-ți faci stocuri mai mari.

Sky Warden integrează cele mai variate mijloace de lovire a dronelor: arme laser, arme cu microunde, tunuri rapide, dispozitive de bruiaj, clasicele rachete antiaeriene etc șamd Însă, de departe, cel mai interesant sistem deja integrat cu Sky Warden este, în opinia mea cel puțin, drona concepută să doboare alte drone prin lovirea lor directă. Mai fancy spus, hit to kill. În acest scop, MBDA a colaborat cu producătorul specializat Novadem.

sistem MBDA anti drona sky warden

Sursa foto: EDR Online

Drona a fost botezată Surveillance & Kill Vehicle sau SKV. Este un hexacopter cu motoare electrice și o rază de acțiune de aproximativ 2 km (probabil câteva minute de zbor) ce poate fi containerizat, prin intermediul containerului asigurându-se și menținerea bateriilor încărcate la capacitate maximă. SKV este dotată cu senzori electro-optici care îi permit să identifice drona inamică și să o neutralizeze prin lovirea ei directă. Conform celor de la EDR Online, SKV este lansat vertical. După tranziția la zbor orizontal, în faza intermediară către țintă, drona este ghidată de vehiculul de lansare de la sol. De la o distanță de aproximativ 200-300 de metri de țintă intră în funcțiune sistemul de procesare video al SKV care asigură ghidarea acesteia în faza terminală. SKV-ul cu masa de 1 kg își lovește victima cu aproximativ 200 km/h, structura sa fiind întărită în zonele de contact cu elemente din fibră de carbon de până la 5 mm grosime.

Efectul asupra dronei țintă este impresionant, am avut ocazia să văd o filmare cu o astfel de intercepție cu prilejul vizitei pe care am făcut-o la fabricile MBDA în perioada 18-22 martie. Practic, SKV poate asigura o muniție ieftină capabilă să doboare numeroasele drone FPV sau similare care au făcut ravagii în Ucraina și care s-au dovedit foarte greu de combătut cu mijloacele antiaeriene convenționale.

În opinia mea, marele avantaj al acestui sistem este dat de flexibilitatea sistemului de comandă și control Licorne și capacitatea acestuia de a integra numeroși senzori și cele mai variate mijloace de lovire a dronelor. De asemenea, foarte important, integrarea cu sistemele de comandă și control ale apărării antiaeriene de la eșaloanele superioare.

 


În primele două poze din articol este un sistem Sky Warden instalat pe o mașină Sherpa 4×4. În cele patru colțuri avem cele patru antene fixe ale radarului AESA, fiecare acoperind 90°, probabil un radar MHR RPS-42 de la Rada (Israel),  capabil să detecteze o nano-dronă de la 5 km și o dronă de mărime medie de la 25 km distanță. Radarul MHR RPS-42 poate fi înlocuit cu un radar Saab Giraffe G1X care ar putea fi instalat pe un catarg telescopic. În centru, amplasată pe un soi de barbetă, este o armă laser de putere medie HELMA-P de la CILAS, capabilă să neutralizeze o dronă de la peste 1 km și să îi deterioreze optica de la o distanță de până la 3 km. Între cele două antene din față este amplasată o stație de armament Hornet Lite controlată de la distanță, înarmată cu o mitralieră de 7,62 mm; o astfel de armă nu se încadrează în scenariul C-UAS, dar acest lucru ar putea indica o posibilă evoluție a acelei turele într-un sistem C-UAS. De asemenea, aceasta poate fi înlocuită de sistemul Openworks SkyWall despre care puteți citi mai multe detalii aici. În partea din spate a vehiculului este amplasat containerul care lansează SKV, în timp ce suita RF pasivă și sistemele de bruiaj nu au fost instalate. Sistemul de rachete Mistral este instalat pe un al doilea vehicul.

16 comentarii:

  1. O licitatie ceva,Mapn-ul? Tot e Psd la putere,faceti-va ca ne aparati.Vedeti la marea investitie de la MK tocmai s-au dat unii cu dronele

    9
  2. Și compania Marss au în portofoliu sisteme de detecție și distrugere non-explozive a dronelor
    Sistemul Nidar X-Scout
    https://marss.com/
    Interceptor MR
    https://marss.com/products/interceptor-mr/

    2
  3. Apreciez ca ati prezentat aceste tip de echipament.Iata unul dintre exemplele demn de luat in seama si de ,,meseriasii” de la Bucuresti, sisteme C-UAS Sky Warden, montate pe Serpa sau chiar pe alte vehicole chiar mai performante.
    Mai sunt si altele oferte pe piata militara cu performante notabile dar ,,Unde sunteti voi militarii si politrucii neamului meu” care va ocupati cu inzestrarea armatei de aveti ,,orbul gainilor” sau interese mizerabile sa achizitionati gunoaie de la turci sau altii? Sunte oferte de echipamante militare pe piata si apoi gandite pentru armata romana care pot fi imbatabile privind apararaea tarii.

    4
  4. Se pare ca pana la urma francezii au inteles ca doar o mitraliera de calibru mare nu e suficienta si pe sisteme asemanatoare au adaugat si grenade de 40mm (https://www.opex360.com/2024/04/14/lutte-antidrone-le-vehicule-de-lavant-blinde-arlad-fait-son-entree-dans-les-rangs-de-larmee-de-terre/ ).
    Din multitudinea de proiecte in dezvoltare a americanilor : Ballistic, Low-Altitude Drone Engagement
    (BLADE); High-Energy Laser Weapon System (HELWS); Marine Air Defense Integrated System
    (MADIS); High-Energy Laser Tactical Vehicle Demonstrator (HEL-TVD); samd au ajuns sa plaseze comenzi pt primele sisteme strict balistice: mitraliere grele+rachete 70 mm (https://www.twz.com/land/laser-rocket-anti-drone-systems-being-rushed-to-u-s-forces-in-the-middle-east )
    Cred ca in final, multe din aceste sisteme vor fi adaptate in urma invatamintelor din razboiul ruso-ucrainean, sic el mai probabil va rezulta ao strutocamila care sa combine bruiajul, sistemele balistice (mitraliere grele si/sau tunuri medii plus rachete), si eventual laser

    9
  5. Galii au idei traznite. Nu stiu cat de ieftina va fi drona minune kamikaze cu care vor ei sa doboare drone FPV de 500$ sau Lancet de 5000$ dar stiu sigur ca drona NX70 a inculpatilor Novadem costa aproape 40000$!! Are tot 1kg,doar 4 motoare si viteza mult mai modesta de 20m/sec. Si achizitia celor 150 buc in valoare de 6mil € fuse acum 3 ani. Deci nou nascuta cu 6 motoare si 200km/h sigur iese mai scumpa. Adică băieții iar se scarpina cu piciorul stâng in urechea dreaptă. Pe bune!

    2
  6. Folosirea ” loviturii de berbec ” este interesanta dar cred ca are „productivitate ” mica. Si apoi, la cate impacturi poate rezita si SKV- ul ? Se poate intampla, ca ” la imbulzeala” identificarea unui anume drone inamice printre multe altele, sa fie dificila. Inainte, cand pe cer zbura doar un Bayraktar si eventual mai era una de recunoastere, era usor. Dar acum, militarii ucraineni se plang de supraaglomerarea cerului cum arata stirea de mai jos :
    https://www.defenseromania.ro/pana-la-momentul-aparitiei-unor-dispozitive-eficiente-antidrona-lina-intai-a-frontului-din-ucraina-este-paralizata-de-un-nor-de-drone_627869.html
    S-ar putea sa apara drone ” de vanatoare” inarmate cu arme de 5,5 mm, care sa doboare pe cele inamice. pe care sa le recunoasca printr-un sistem asemanator IFF- ului. Pentru anularea efectului de recul, din timpul tragerii, s-ar putea monta pe axa de simetrie a tevii armei dar in partea opusa ei, un motor cu elice sau cu reactie care sa functioneze atat timp cat dureaza tragerea si sa asigure stabilitatea dronei. Sau, niste rachetele.
    Pana una alta, cel mai bun lucru ( dupa umila mea parere ) este bruiajul. General! Este drept ca ramai si tu fara radar, tramsmisii radio, GPS, recunoastere prin drona sau satelit. Transmisie prin fir, cu telefon cu manivela. Mai intai recunosti terenul, stabilesti tintele, bruiezi, bombardezi cu artileria, opresti bruiajul, dai drumul dronelor pt recunoastere si atac si la urma pornesti cu infanteria si blindatele.

    2
    • si rusu iti trimite o drona care bruiaza bruiaju tau
      samd
      e important sa ai un producator in casa care se adapteaza rapid la noile gadgeturi, nu sa faci un contract pe cativa ani si stocu e depasit deja cand a iesit pe poarta fabricii

      1
  7. Din toate solutiile posibile, laserul ar fi cel mai indicat fie si numai din punct de vedere economic. Dar fiind ultradependent de conditiile atmosferice, nu e eficient in conditii meteo nefavorabile. Si atunci cred ca tot la strutocamile se gandesc toti. Are dreptate @iat in ce scrie mai sus. Ce ma pune pe ganduri e atacul cu roiuri de zburatoare din astea, foarte greu de contracarat (probabil ca bruiajul ar fi cel mai eficient in acest caz). Oare om mai avea specialisti in domeniul asta? Parca aveam un nucleu puternic de cercetatori care chiar faceau cercetare de varf in domeniul laserelor prin anii 70-80. Ce s-o fi ales de ei? Oare mai suntem in stare sa miscam ceva in domeniul asta?

    2
  8. Că tot suntem pe tema MBDA: https://www.hartpunkt.de/mbda-will-neun-anti-drohnen-flugkoerper-auf-skyranger-integrieren/

    „MBDA wants to integrate nine anti-drone missiles on Skyranger”

    Cei de la MBDA vor integra lansatoare a câte 9 rachete anti-dronă pe Skyranger 30. Cel mai probabil că rachetele vor fi bazate pe rachetele portabile Enforcer. Ideea este ca tunul de 30mm să se ocupe de ronele într-o rază de 2km, iar rachetele de dronele într-o rază de 5-6 km. Mai jos este un alt articol cu detalii despre rachetele acestea:

    https://www.edrmagazine.eu/mbda-germany-enforcer-lightweight-missile-is-ready-for-production-and-to-generate-new-variants

    ”A third evolution of the Enforcer is the Small AntiDrone Missile, SADM in short. A first impression of that version was shown at ILA 2022, a nine-missile launcher being installed on top a Boxer fitted with a Rheinmetall Skyranger 30 turret. This solution is proposed as the answer to Capability 1 ground based air defence needs, the one aiming at countering Class 1 UAS, that is unmanned airframes with a mass under 150 kg, which is currently not covered by existing systems in service with the German Armed Forces. Such a solution allows to select the effector according to the threat, with the SADM capable to cope with targets at distances over 2 km and under 5-6 km, while for shorter ranges the effector of choice is the 30 mm cannon.”

    ”EDR On-Line understood that the requirements for the Nah- und Nächstbereichsschutz, NNbs in short, the short- and very short-range air defence system, are known, hence the decision of MBDA Germany to leverage the work done on the Enforcer to develop a ground-to-air missile starting from some existing building blocks. Compared to the current Enforcer the SADM will obviously be quite longer, as a booster will be added at the rear, it will have a different seeker, and the warhead will be adapted to the new role, probably giving up the EFP element while increasing the fragments, which dimensions might also be optimised for the new role. Starting from an existing system will allow reducing time and cost. Beside the cannon/missile solution, a vehicle carrying two nine-missile launchers was also shown, the SADM being probably also effective, at least partially, against targets other than UAS.”

    3
  9. Excelent articolul! La fel și o parte din link-urile din comentarii. M-a nedumerit umbra de sarcasm referitoare la „intelighenția artificială”. Sistemele prezentate în articol și link-uri ar putea să fie un răspuns eficient la amenințarea prezentată de drone. Cel puțin pentru un timp. Varianta amplasată în contanere reprezintă, cu siguranță, o rezolvare pentru pericolul prezentat de dronele navale. Pentru folosirea în teren ar fi cîteva probleme: – 1.raza relativ mică de acțiune care le aduce direct în bătaia artileriei; 2.cum se vor comporta în cazul unui atac la saturație cu mini drone, filmările prezentate le arată eficiența împotriva unor drone de tip geran sau a dronelor de recunoaștere; 3. devenind niște ținte de interes vor fi vînate folosind rachete de tip ARM. De notat amărăciunea din articolul cu sursă franceză din cometariul lui @iat, dovadă clară că au și ei „inteligenții” lor

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *