Slovacia umar la umar cu Cehia

ELM-2084 MMR, un radar pe care ambele sisteme anti-aeriene il folosesc

Sau aproape umar la umar pentru cele doua tari desi au programe de dotare similare au mers fiecare pe drumul ei, insa putem remarca ca Cehia si Slovacia au o evolutie paralela paralela, de unde am putea intelege ca programele lor de dotare sunt sincronizate si chiar complementare.

Cehii au “intors armele” si de la Gripen C/D au semnat cu americanii de la Lockheed Martin pentru 24 de F 35A, in timp ce Slovacia a ales tot Lockheed dar a cumparat F 16 Block 70 – 14 unitati. Avantajul Slovaciei este ca a inceput deja sa-si primeasca primele aeronave, urmand ca in 2025 sa aiba flota completa. Cehii mai au de asteptat, dar in acelasi timp am putea specula ca de facto cele doua flote sunt cumva complementare si in caz de nevoie, F 35A ceh ar face o pereche foarte buna cu F 16 Block 70 slovac.

In privinta Masinii de lupta a Infanteriei, cele doua tari au ales acelasi produs: CV 90 Mk IV, impreuna cele doua urmand sa cumpere 398 de vehicule (152 Slovacia – 246 Cehia).

In materie de aparare anti-aeriana ambele tari au optat pentru companii israeliene, cehii au mers pe sistemul Spyder MR– 4 baterii (1 baterie = un radar, un centru de comanda, o masina de reincarcare si patru vehicule de lansare a patru rachete). Spyder este un sistem anti-aerien cu raza medie spre lunga, construit de cei de la Rafael si IAI. Proiectat pentru a distruge tinte inalt maneviere la altitudini reduse si medii

Sistemul foloseste doua rachete diferite: Python 5 – raza scurta-medie, racheta ghidata IIR de foarte mare manevrabilitate si Derby – raza mai lunga (pana in 80km), ghidata de un radar AESA ELM-2084 MMR.

In privinta slovacilor, lucrurile s-au lamurit de curand, cand s-a anuntat oficial ca a fost ales sistemul BARAK MX al companiei IAI. Este vorba despre sase baterii.

Barak MX este diferit de Spyder in sensul ca poate folosi trei rachete diferite, astfel: MRAD – raza maxima 35km, LRAD – 70 de km si Barak ER – raza 150km. Ultima racheta este de facto o LRAD dotata cu un booster.

Fiecare masina de lansare dispune de opt rachete si pot fi incarcate simultan rachete diferite, urmand sa fie lansate in functie de situatia frontului. Radarul bateriei este un AESA – ELM 2138 MMR sau ELM-2084 MMR. O baterie are in compunere trei masini de lansare.

Slovacia astepta ca livrarile sa demaraze foarte repede, iar in privinta pretului, o baterie Barak MX va costa 128.1 milioane de euro.

Slovacia si Cehia au pariat pe companii israeliene si in ceea ce priveste controlul spatiului lor aerian, ambele tari cumparand radare cu raza lunga israeliene. In acelasi timp, Barak MX si Spyder MR folosesc radare IAI, pot folosi chiar si acelasi radar – ELM-2084 MMR – de unde rezulta ca sunt perfect compatibile pentru lupta in retea.

GeorgeGMT

41 de comentarii:

  1. Cum spuneam si cu alte ocazii : ce buna ar fi si la noi o escadrila de F 16 block70, care sa actioneze cu viitoarele 3 escadrile de F 35 – apropos de Cehia-Slovacia. Plus ca pana la F 35, 70-ul ar lucra f bine si cu MLU. Apoi pilotii de pe MLU, ar trece usor pe block 70 si apoi pe F 35.

    4
  2. Oare faptul ca bulgarii cumpara F16 in timp ce romanii cumpara F35 sa fie o coincidenta cu tandemul Cehia-Slovacia?

    6
    • Coincidenta. Cehii și slovacii sunt frați vitregi de aceeași muma
      Noi cu bulgarii nu suntem nici măcar vecini din același sat.

      19
      • Cu toate acestea, Bloomberg, o colaborare militară cu bulgarii ar fi binevenită, inclusiv prin acest tandem.

        Legăturile noastre istorice cu ei sunt mult mai strânse față de cum par la prima vedere, pe bază de interese economice armonizate s-ar putea regla și o colaborare militară vivace, iar dacă ar depinde de mine, chiar de mâine aș face cu ei un Schengen RO-BG!

        6
        • Eu nu vorbesc de ce ar fi binevenit, ci de ce este. Realitatea e ca inclusiv la întrarea în Schengen ne-an cam dat la goale unii altora .
          Realitatea e ca nu avem mai nimic în comun inavara de conflictul cu Cadrilaterul, care a lăsat un gust amar în istoria reciproca.
          În rest, noi suntem cu fata la Rusia, ei tremura cu ochișorii la Turcia.

          1
          • Călugărul Sofronie

            O, dar avem o grămadă de lucruri în comun cu bulgarii, și asta de multe secole. De la dinastia Asăneștilor (Caloian, încoronat în 1204 rege al bulgarilor și vlahilor) până în zilele noastre. De câteva ori chiar ei au venit cu ideea unei uniuni româno-bulgare (inclusiv să fie Carol I rege al ambelor ţări), dar de fiecare dată buna prietenă Rusia a ameninţat cu războiul. Că de, ambele state erau planificate pentru anexare, şi-au luat o dată ţeapă ruşii cu Mica Unire, când li s-au „furat” Ţara Românească şi Moldova, să mai piardă şi Bulgaria la fel era o… ameninţare existenţială.

            Aşa că da, o alianţă cât mai strânsă cu Bulgaria ar fi în avantajul ambelor state. De ce crezi că bagă ruşii băţul prin gard la greu? Exact ce fac și în Slovacia cu Fico. De îndată ce România s-ar apropia de Bulgaria, „patrioţii” noștri suveraniști ar sări de cur în sus de ce nu cerem înapoi Cadrilaterul. Sună cunoscută povestea?

            13
      • Astea nu-s decizii pe care le ia fiecare tarisoara de capul ei. SUA au interes ca Ro si Bg sa functioneze tandem din multe motive si tot SUA vand avioanele si majoritatea tehnicii in zona asta.

        Ro ia F35 ca au costuri de operare pe masura bugetului nostru, in raport cu cel al Bulgariei. Daca o fi sa mai ia un model, ma astept sa fie un bimotor mai rapid, care duce mai multe rachete decat F16, cu baza dincolo de Carpati. Posibil F15, daca se dezvolta mentenanta locala de la schimbat roti la reparat motoarele de F16.

        2
    • Mai mult decat sigur. Fortele NATO
      stiu sa comunice intre ele in primul
      rand in media combatanta si la aviatie si mai si. F35 este maestrul acestor comunicatii si e facut asa din conteptie.

  3. Articolul trebuia intitulat: Cui vinde
    Israel echipament AA ?, cam asa ceva…..🙂
    Buna dimineata 🙂

    1
  4. De-aia s-o fi dus Ciolacu in pelerinaj .Spyder sau Barack? Poate nenea Dov ne lumineaza

    3
    • Dar ce crezi ca sunt eu? Mafalda ?😃

      4
    • Si poate Arrow ?😳

      4
    • Conform comunicatului partii romane, la solicitarea Israelului si pentru motive de securitate, partea romana s-a deplasat in Israel in regim de urgenta. Acum ce semnificatie are, cred ca cele doua parti stiu mai bine. Poate noi nu vom afla niciodata. Mai pomeneau ceva de preluarea unor copii din Gaza ce vor fi tratati in spitalele noastre, dar nu cred sa fie asta motivul principal, ci mai degraba ceva secundar. Sau poate le duce Ciolacu o lada de covrigi ceva si a vrut sa-i livreze personal! 🙂 Strategie de marketing!

      Legat de arme, nici asta nu vad sa fie asa urgenta, avand in vedere faptul ca Israelul cam are nevoie de ce produce industria proprie in prioada asta, mai ales rachete AA. Si la cum ii stim pe ai nostri si cat de dornici sunt ei de achizitii militare in plin deficit ce sta sa crape, inclin sa cred ca nu asta e motivul vizitei rapide. Desi era frumos sa fie! Cine stie, poate ceva transfer de popilatie civila in caz de mare bubuiala pe acolo, sau disecare de informatii care ne implica si pe noi. Cu sau fara voia noastra!

      Nu e prea bine sa speculezi, dar stiu ca in prioada invaziei aliate din Irak(vazut la TVR la stiri), erau pe punctul de a invada si Iranul, dupa ce barbosii au luat prizoniei niste soldati aliati care chipurile au intrat cu barci rapide in apele lor teritoriale. A coincis cu preluaea prin forta a unei platforme petroliere din Golful Persic unde lucrau muncitori romani, luati si ei ostatici de persani. Long story short…..s-au intensificat vizitele aliate la Bucuresti si tot SRI-ul facea razii in toata Romania. Imamul a inchis Moscheile din Dobrogea si ii indemna pe credinciosi sa stea acasa. Ne spuneau jurnalistii ca Iranul avea la vremea aia peste 20 k de lupi singuratici in toata lumea, asteptand ordinul de atac. Romanii ii cautau pe aia, caci baza de la MK era rampa de lansare pentru bombardamente, iar munitorii aia romani, impreuna cu soldatii americani si britanici, motivul invaziei. Evident, Romania era implicata cu sau fara voia ei. Noroc ca frica pazeste pepenii, iar persanii au eliberat toti ostatecii. Si uite asa au ramas Bush Jr si Tony Blair doar cu capul lui Sadam in streang, alalalt barbos scapand atunci. Poate i-a venit si lui ceasul si trebuie sa stim si noi cum putem ajuta. Daca nu ma insel, in atacul din Aprilie, de la MK au decolat avioane Typhoon si au aparat Israelul. Lasand speculatiile laoparte, acum se vede importanta bazei dobrogene si de ce ea va ajunge cea mai mare din Europa. Pentru ca nu este necesara doar Europei.

      9
  5. BTW, rachetele Python 5 si Derby au fost concepute pt avioane si dupa aceea au fost adaptate la sol.

    3
  6. Mulțumim, știm bre….
    Spyder-ul de la georgieni a fost pus pe camioane românești

    7
  7. Ce sa zic, bravo lor! Numai la noi nu mai demareaz programele pentru raza medie si scurta/foarte scurta.

    Aici o sa fie bataie mare, cred ca israelienii au sansa lor, dar unchiul are ultimul cuvant mai mult ca sigur. Si frantuzii vor partea lor de felie. Macar sa fie ceva, ca momentan avem Volhov si HAWK + restul de rasnite inca nedonate Ucrainei.

    3
  8. @Cezar So I guess MK deserves „David`s sling” missile, and Romania – Arrow-3, but only for NATO-money! (smiley)

    3
  9. Eu sunt fan al sistemelor AA din Israel dar e complicata situatia pe parte de AA MRAD/SHORAD/VSHORAD pentru noi. Complicata in sensul bun.

    Diferiti producatori au avantajele lor (ignorand capacitatile tehnice despre care nu stim prea multe) NASAMS e cu rachete sinergie cu F-urile plus implicare SUA, IRIS-T e pe programul Sky Shield, VL Mica – Mistral are sinergie cu MANPADS Mistral ce se pare ca le luam prin programul European. Produsele din Israel sunt foarte bune si poate cu mai mare deschidere pentru implicarea industriei locale. Nu e usor de ales aici dar e o problema ce trebuie sa fim extrem de bucurosi si mandrii ca o avem. Putine state au astfel de optiuni.

    3
  10. Cât costa mentenanța la F 35 fata de F16? In caz că e vreun tehnic pe aici. La F 16 vechea problema e sa fie pista ok, sa nu absoarbă la decolare ceva, la F35, vopseaua aia specială, probabil.

    • Costul orei de zbor e cel putin dublu la F 35 fata de 4.5 gen din cate stiu. Motivul nu este ca 5 th gen nu zboara daca nu vorbesti frumos cu el, ci ca tot ce inseamna tehnologie ce il face 5 th gen trebuie intretinuta perfect, altfel o pierzi si atunci ce rost a mai avut sa cumperi asa ceva. Deci de la capacitatile stealth la agregarea de senzori, totul trebuie intretinut perfect. Suna a lux dar nu e. Daca faci ceea ce trebuie, F 35 e arma strategica. Schimba complet gandirea adversarului, ceea ce poate sa faca si ce nu.

      Treaba cu pista OK e o legenda exagerata. Toate avioanele moderne au nevoie de piste ok, nu doar F 16. F 16 e chiar un avion relativ putin pretentios fata de altele. Avioane precum Gripen nu sunt mai putin pretentioase, ci au avantajul unei strategii de a containeriza aparatura necesara mentenantei; asta il face bun pentru dispersie pe strazi, autostrazi, etc.

      6
      • Alex, că F35 e mult peste F16 că tehnologie, nu e vreo discuție.
        F16 are o vârstă, cu toate îmbunătățirile, deși la nivelul actual, fata de ce e pe piata, e foarte modern incă.
        Pistele nu au fost drumuri județene, chiar pistele noastre, alea vechi, sa intalnesti tot felul de obiecte pe ele samd.
        Dar am tot auzit chestia asta, mă refer de la oameni din aviație. Și părea logic.
        Probabil știi cum erau pistele noastre înainte de modernizări, dar și atunci făceau fata la F16 la show-uri aeriene și aplicații cu partenerii.
        Nu mai țin minte de unde au aterizat primele F16 in Romania prima oară după 89 la show aerian, posibil de la turci, dar oricum aeroport civil. N-au avut probleme, bineînțeles.
        Gripenul a fost conceput pe strategia aia suedeză cu multe celule împrăștiate pe lângă șosele, in hangare mascate, deci în teorie e mai tolerant cu pistele.
        Fiecare cu avantajele lui.

        2
  11. @ Alex-G Of course, Sky Shield! We all have a common interest here: American-German-Israeli-Romanian. All the other things are children’s toys… Regards and Shabat Shalom!

    4
    • So, you work in sales, good to know. We have a very loooooong experience with Israeli salesmen, nice people, they usually gave big discounts for second hand or obsoletete equipment. Even for Tavor, luckily we didn’t bought it. But they helped us when no one wanted to help, so that’s a special thing.

  12. Da este de apreciat ce face Cehia si nu numai. Dra ce ne mai intereseaza pe noi daca ne uitam cu jund dupa Borsucul polonez. Imbecuilitatea romaneasca si interesele tanharilor romani din politichia romaneasca dar si din alte institutii ale statului este si mereu vor fi proverbiale. Au venit sud coreenii care ne ofera printre cele mai bune echipamente militare din lume si know how, transfer de tehnologii de ultima ora si impotentii profesionali si in ce priveste interesele natiei noastre mai ca ar vrea Bursucul. Sa le traiasca familia si sa fie Bursucul de cap! Cum sa pui egal intre Redback si Bursucul polonez. Doamne iarta-I ca nu stiu ce fac!

    3
  13. Va rog sa nu mai prezentati public acest comentariu

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *