SMX®31 Electric

Eh, deocamdata SMX-31 e doar un concept din partea Naval Group, pentru un submarin complet electric, prezentat in 2018:

Se pare ca acest concept fara chiosc, cu o forma aproape perfecta hidrodinamica apropiata de a unui casalot, este o evolutie a SMX-26 « Caïman » prezentat in 2012, echipat cu 4 propulsoare suplimentare retractabile si conceput pentru operatiuni litorale.

SMX-26

Cu o latime de 13 metri si o lungime de 70 de metri, SMX-30 ar avea un deplasament de 3000 de tone si ar beneficia de o propulsie bazata pe pile de combustibil si baterii de litiu-ion care ar permite 40 de zile de imersiune la o viteza de 6 noduri. Tehnologia bateriilor litiu-ion ar trebui sa permita o capacitate de stocare superioara de 6 ori celei existente astazi pe piata publica.

Spate SMX-31

Corpul este acoperit cu un invelis in forma de solzi dintr-un material special (nefacut public inca), care ajuta nu doar la discretizare, ci inglobeaza si senzori. Datorita senzorilor acustici, electro-optici si electromagnetici dar si formei care ii permite sa se aseze cu usurinta pe fundul marii, submarinul este ideal si pentru misiuni de recunoastere si strangere de informatii, putand actiona si ca nava mama pentru diverse tipuri de drone.

SMX-31 -compartimentare

Ca armament, se spune ca submarinul ar putea integra 46 sisteme diverse de arme: rachete de croaziera, antinava, antiaeriene, torpile, mine, contramasuri.

Pentru a opera submarinul, cu ajutorul inteligentei artificiale echipajul este redus la doar 15 oameni, avand insa spatiu pentru a caza alti 15 militari, cum ar fi o forta de comando.

SMX-31 modelizare

SMX-31 este simtitor inferior ca dimensiuni conceptului SMX-25, prezentat in 2010 si care avea un echipaj de 27 de oameni si 10 luptatori marini, o lungime de 109m, era echipat cu 16 rachete si 4 torpile grele si putea dezvolta o viteza de 38 de noduri la suprafata si 10 noduri in imersie.

SMX-25

Are balta peste?

La noi deocamdata doar vise cu submarine…

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

http://www.opex360.com/2018/10/23/avec-le-smx-31-naval-group-presente-un-concept-revolutionnaire-de-sous-marin/

https://www.naval-group.com/en/news/concept-ship-smx-31-electric/

http://www.opex360.com/2010/10/08/le-smx-25-le-dernier-concept-de-sous-marin-de-dcns/

http://www.hisutton.com/SMX-31.html

https://www.navyrecognition.com/index.php/news/naval-exhibitions/2018/euronaval-2018/6637-euronaval-2018-naval-group-comments-smx31-electric-submarine-concept.html

 

Citeste si:

https://www.rumaniamilitary.ro/fdi

https://www.rumaniamilitary.ro/a2v

https://www.rumaniamilitary.ro/corveta-flexpatrol-98-stealth-ng

https://www.rumaniamilitary.ro/saab-lightweight-torpedo-slwt

https://www.rumaniamilitary.ro/lcs-freedom-class-upgrade-2020

https://www.rumaniamilitary.ro/planuri-la-pontul-euxin

https://www.rumaniamilitary.ro/npr-grele-combattante-fs556-vs-supervita-mkii

https://www.rumaniamilitary.ro/interceptorul-marin-de-mare-viteza-al-singapore

https://www.rumaniamilitary.ro/safehaven-marine-thunder-child-si-barracuda

https://www.rumaniamilitary.ro/offshore-patrol-vessel

https://www.rumaniamilitary.ro/vedete-lansatoare-de-rachete

 https://www.rumaniamilitary.ro/vedeta-shaldag-o-scula-buna-la-toate

 https://www.rumaniamilitary.ro/contract-al-royal-navy-pentru-nava-de-patrulare-costiera

https://www.rumaniamilitary.ro/concept-dcns-xwind-4000

https://www.rumaniamilitary.ro/super-fast-stealth-attack-boat

https://www.rumaniamilitary.ro/ce-mai-face-stiletto

https://www.rumaniamilitary.ro/unora-le-plac-vedetele

https://www.rumaniamilitary.ro/bonefish-usv

https://www.rumaniamilitary.ro/damen-shipyard-a-prezentat-sigma-6110-corvette-la-navdex-2017

https://www.rumaniamilitary.ro/saar-s-72-versus-inutilele-type-22-romanesti

https://www.rumaniamilitary.ro/dcns-smx-3-0-stealth

33 de comentarii:

  1. Salut. Pai daca le cumparam 4 corvette nu ne fac unu cadou?

    2
  2. Spectaculos. Oricum, un decalaj enorm al conceptelor. De asta rusii apeleaza la metode asimetrice, militar nu au niciodata sansa sa se apropie macar de ceea ce poate produce Occidentul.

    12
  3. îmi place?se anunță foarte interesant

    3
  4. Salut,
    Imi place foarte mult acest concept. Sa ai 1-2 exemplare tot timpul in patrulare va da de gandit oricarui vecin recalcitrant.

    3
  5. se vorbeste de o cresterea eficientei bateriilor actuale pt auto electrice cu 40 % in urmatorii 5 ani,
    Panasonic care produce pt Tesla a declarat ca detine deja tehnologia necesara cresterii eficientei bateriilor auto cu 20-40 %,

    se mai vorbeste de baterii litiu-sulf,
    grafen, etc etc.

    viitoru este electric,

    la mintea mea, problema la submarinele astea electrice este cum produci si cum mentii suficienta energie electrica la bord ca sa-ti permita sa duci misiunile de lupta ale submarinului inclusiv impotriva unor nave militare cu o viteza mult mai mare: dronele ar putea fi o solutie,

    pe de alta smx 31 are, la prima vedere, suficient avans tehnolgic pt a castiga intr-o confruntare cu alea rusesti,
    cu exceptia cazului in care rusii sau potrentialii inamici afla intr-un timp scurt despre tehnologiile folosite de francezi – cum a fost cu datele „perdute”de indieni despre scorpene,

    la mintea mea, la noi ar trebui 4 submarine de astea electrice,
    ca sa ai permanent 2 in misiune,
    submarine care ar fi cu mult peste ce circula acum,
    eventual cu torpile grele englezesti – ca am inteles ca si submarinele noi americane vor fi dotate cu de astea, senzori, sisteme noi de comunicatiii, rachete, etc. etc.

    3
  6. La ce pret pe kilogram?

    5
  7. Să fie electric/hidrogen sau electroliza apei ?

  8. Mie smx-31 mi se pare solutia smart in contextul in care rusii si chiar turcii aduc in MN o cantitate impresionanta de nave si submarine. Nu poti concura cu ei la cantitate, atunci o faci prin calitate. Imi place ca are un echipaj mic si asta este tendinta si la navele de suprafata. Cand ma gandesc ca Type 22R are un echipaj de 200+, parca ma ia cu fiori.
    Dar, o intrebare imi vine in minte. Smx-31 este doar o himera? Daca te duci cu banii jos, sunt in stare sa ti-l construiasca intr-un timp rezonabil?

    3
  9. tb sa se poata face daca exista suficienta vointa,

    si shortfin 1a (attack class) anu asta sau anu viitor ar trebui sa inceapa productia – vor fi cele mai mari submarine nenucleare de atac, peste 20 de noduri in imersiune, la vreo 4.500 tone,

    smx31 este mai apropiat de nevoile noastre, avand totusi o capacitate suficienta pt trasportu de torpile, drone, rachete, etc.
    o capacitate de incarcare superioara la delfinu kilo si peste ce are concurenta germana si cea suedeza

    numa daca s-a trezi conducerea la timp,

    la mintea mea, ar trebui construite sau asamblate la noi,
    iar exploatarea gazelor din platou continental si celelate interese in ZEE, plus presiunea rusa si cea turca din ultima perioada, justifica investitia,

  10. Cel mai impresionant concept. Vreo estimare de pret chiar … estimativa?

    1
  11. am gresit cand am zis ca rusii s-au specializat in machete. pana si machetele lor sunt in urma.

    pana la urma e de asteptat. birourile lor de cercetare sunt pline de mosi care cerceteaza ca si astea din romania.

    5
  12. Era imposibil sa nu fie articol cu exemplarele astea din moment ce ați întrat pe subiectu pitice… Îl așteptăm cu nerăbdare și parca sa mai vorbit pe site de ele

  13. La noi este 100% exclus sa primim asa ceva pt ca noi in toate RFP sau RfQ (reguest for quatation sau proposal) noi cerem cea ce a mai fost vandut de x ori in ultimii 5 ani.
    Asta exclude in totalitate orice solutie noua. Ma mir cum a scapat NSM

  14. Parca totusi conceptul mai vechi SMX-26 cu inaltime de doar 7.9m vs 9.7m la SMX-31 pare mai potrivit pentru inceput pt. FAR.
    Precum se discuta si in articolul de acum cativa ani: https://www.rumaniamilitary.ro/fifor-zice-ca-3-submarine-nu-unul, adancimea mica a apei in jurul platoului continental romanesc ar influenta mult modul de operare al submarinului. Unul mai mic atat ca inaltime cat si ca gabarit pare mai potrivit pentru inceput. SMX-26 pare sa fie si destul de polivalent:
    – sistem de roti/talpici pt. asteptat/stat pe fundul marii
    – trapa speciala pentru acces bun a fortelor speciale cu echipamentele aferente
    – acel MAST cu Mistral si tun de 20mm
    In video-ul de prezentare aparand a efectua pe langa misiuni de sabotaj in porturile inamice, inclusiv misiuni de control si inspectie pe mare a vaselor din apropierea propriului tarm (6 oameni FOS). Cel mai probabil SMX-26 ar fi si semnificativ mai ieftin

    SMX-31 are de partea sa insa tehnologia mai avansata, viteza maxima de 20 noduri vs. 10; numarul de arme ce se poate lua la bord. Toate acestea intr-un pachet insa triplu ca si greutate/masa de apa dislocuita. Acesta pare superbun pe partea ofensiva insa pana se mai „aseaza” tehnologia bateriilor vad mai avantajos inceputa colaborarea cu varianta mai simpla.

    Nota: citesc site-ul regulat din 2011, acum am gasit „curajul” sa scriu cate ceva. Pur si simplu celalalt proiect de submarin, imi place muult mai mult in faza aceasta

    5
  15. Momentan e un pic SF. Problema e ca tehnologiile legate de pila de combustie sunt momentan incipiente. Daca vor fi dezvoltate astfel incat sa poata fi echivalente celor actuale (motoare cu ardere interna, generatoare de abur nucleare), vor reprezenta un salt imens in domeniu, avantajele privind exploatarea fiind pe toate planurile.

    1
  16. Arata fainut …dar cu frantujii totdeauna e de asteptat sa il scoata in realitate ca-s tari la concepte si povesti . Eu m-as bucura sa-l scoata si cu motaoare diesel-electrice conventionale , fara atata abureala da sa-l inceapa mai repede

    2
  17. gluma, ca gluma, insa realist: daca RoNavy ar fi capabila sa achizitioneze doua U212, ar fi excelent, iar daca MapN va fi capabil sa negocieze ca partial sa fie executate in santierul Fincantieri, ar fi deja peste orice asteptari
    in deceniul urmator nu as spera sa vad mai mult de 2 submarine cu 3 echipaje

    2
  18. Simplu si de efect pentru timp mediu…
    Un Smx-31 ca centru de comanda si 3 U212 ca si garda si actiune.
    In completarea submarinului trebuie drone de recunoastere si cercetare…
    Noi de ce dracu nu facem dastea la Avioane Craiova..???
    Turcafletii au trecut de la un motor la doua, basca capacitate ca anduranta si munitie.

    Turkey Launches Most Advanced Drone Prototype I Second Akinci Drone Prototype!
    https://www.youtube.com/watch?v=6rXzD-wieWY
    https://www.youtube.com/watch?v=6aCuW4sqObU

    Mai bag cateva cartuse in incarcator pentru tradatori.
    Cand o fi magazia plina se recomanda o vizita de golire .. grijania amii lor de tradatori…

    3
  19. Hmmm… oare noi nu am putea construi cv de genul Drakkon-ului sarbesc? Poate cv fara gen auxiliare, doar baterii bune, incarcate la dana sau pe nave-tender, stil de Una-class…

    2
  20. Un demonstrator foarte interesant, dar totusi un demonstrator care exista doar pe plansele proiectantilor. Propulsia aia desteapta nu este inca in productie, cel mult in teste, nu mai tin minte. Invelisul ala multisenzorial este tot pe plansa proiectantilor si probabil ca mai are mult pana se va transforma in realitate pentru ca, nu-i asa, de el ar beneficia si flota actuala a Marine Nationale.
    Problema invelisului multisenzorial s-ar putea sa se “loveasca” de “realitatea inconjuratoare” din mediul de lupta al submarinului: am vazut destule submarine cu invelisul “stealth” rupt, sarit, desprins s.a.m.d. Daca vorbim doar de cauciuc mai e cum mai e, dar cand tu ai si senzori incorporati in el, orice julitura devine extrem de scump de reparat. O banala lovire poate sa apara si la acostarea la cheu, si cand se aseaza pe fundul apei si cand mai loveste obiecte care plutesc in apa, gen scaune, fotolii, busteni, resturi diverse s.a.m.d
    Deosebit de interesanta propulsia cu motoarele scoase in afara corpului rezistent. Plus ca sunt doua, nu unul, ceea ce va ajuta mult la manevrabilitate. Daca mai reusesc si autonomia aia de 40 de zile la 6 Nd, ei bine, s-ar putea sa fi tras lozul cel mare.
    CIC-ul si el misto, Star Trek nu alta! Aceeasi problema cu echipajul mult prea redus ceea ce presupune ca totul trebuie sa functioneze ireprosabil dpdv mecanic. In crucierele lungi s-ar putea ca echipajul sa se dovedeasca totusi insuficient, nu mai zic daca apar avarii…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *