La cativa ani dupa revolutie am avut ocazia sa vad filmari de la o simulare de atac la sol cu IAR-93. Era o zi festiva, ceva.
Ce-mi amintesc este ca executau treceri la foarte joasa inaltime, din toate directiile, cu trena de fum. Dupa primele doua treceri nu mai vedeai decat pana la 80-100 m si era o senzatie foarte tare sa vezi cum apareau din ceata si treceau in mare viteza in toate directiile. Foarte bine sincronizate miscarile, altfel iesea dezastru. Am tot cautat pe internet videoclipul cu pricina dar nu am mai dat de el.
Nu am sa critic niciodata faptul ca IAR-93 a fost retras de la zbor de ROAF,deoarece a fost un avion nereusit,ce am sa critic este faptul ca nu sa incercat o modernizare/reproiectare incepand cu motorizarea atunci cand aveam o multime de celule disponibile iar fabrica de la Craiova nu era inca o ruina.
Acum se incearca aceest lucru cu IAR-99 XT/DT sper sa nu fie un esec.
Are cineva informatii noi despre proiectul XT/DT?
IAR 99 XT/TD nu este un proiect nou si nu are o finalitate in privinta modernizarii restului de „99 sau pt productia unei noi serii. TD-ul este doar un demonstrator tehnologic, un proiect pornit din ambitia unui om, laudabila pana la urma, dar o finalitate practica.
Se lucreaza la el…
N-am nici o noutate dar proiectul mi se pare absurd, nerealist, mare mancator de bani, in conditiile in care MApN nu il vrea pt ca nici nu are ce face cu el.
Puterea motorului la TD va fi mai mare cu 10% si consumul redus drastic, astfel aparatul va dispune de o raza semnificativ crescuta.
Pe mine radarul AESA ma cam enerveaza 🙂 .
Daca TD-ul chiar va apare va fi un avion de antrenament mai bun decat Soimul dar tot nu va avea vreo sansa sa execute misiuni de tip CAS.
Vrei sa-ti dau o sursa precum ca MApN nu il vrea?! Pai da-mi tu o sursa unde scrie ca MApN il finanteaza, abia il asteapta si sta pa gard sa-l vada iesit din hangar…
In privinta CAS-ului cu „99 🙂 )))))))))))))) . Urca-te matale la mansa unui „99 si mai vorbim dupa aia. CAS?! 🙂 🙂 🙂
Arunca un ochi peste gard in Ucraina vecina si…prietena si vezi ce sanse a avut Su 24 si Mi-24 in CAS contra alora de-si zic separatisti si mai vorbim dupa aia. Iar Su 24 chiar este avion de asa ceva…
George,
Dar daca vwecinii UCRAINIEI ar fi folosit corespunzator avioanele SU-24?
HAI SA FIM SERIOSI… CATE AVIOANE SU-24 AU ZBURAT IN RAZBOIUL DIN DOMBAS?
GANDESTE-TE CATE AVIOANE AU RIDICAT ALIATII IN PRIMELE 2-3 ZILE DE RAZBOI IN LIBIA…?
CAND RIDICI IN AER 2-3 AVIOANE…FAA SA FI DEPISTAT SI BRUIAT RADARELE MOBILE SI SISTEMELE ANTI-AERIENE… CE ASTEPTARI AI DECAT SA-TI DARAME AVIOANELE?
………………………………………..
Primul lucru care trebuia sa-l faca ucraina… era sa DEPISTEZA RADARELE SEPARATISTILOR si apoi SA DEPISTEZE SISTEMELE ANTI-AERIENE.
LUCRUL ASTA IL STIE SI UN COPIL>
Problema nu a fost la SU-24. Problema a fost la generalii care au comandat armata ucraineana… Generali de genul domnului Prim Ministru Oprea fara o viziune strategica.
*editat
NU MAI ZBIERA!…ca de asta iti bag comentariile la spam!
Ca un avion de antrenament nu va ajunge niciodata sa egaleze performantele lui A-10 este clar pentru toata lumea.
Dar tot atat de clar este si faptul ca Rusia nu va avea curajul sa atace in mod direct un stat Nato.Deci daca se va ajunge la un conflict pentru controlul Moldovei acela se va purta prin intermediari,adica Transnistria de o parte si Moldova de cealalta.
Ar urma un conflict de joasa intensitate in care partea mai bine dotata/ajutata va castiga.
12 IAR99 pot inclina balanta in favoarea noastra fara a atinge performantele unui avion dedicat CAS
Personal as vrea sa vad un eventual 99 modernizat la performantele lui Hawk 200
@Papy. Pai ai auzit tu de modernizarea TRului?! Pe de alta parte eu ma cert cu morile de vant. TD-ul nu este un 99 modernizat ci un demonstrator tehnologic (TD), adica un avion pe care se inceraca implementarea unor solutii.
Dupa ca va zbura vom vedea atunci ce si cum, deocamdata flota de Soim si „99 Standard sunt foarte ok.
IAR 99 este un avion reusit pentru antrenamentul avansat. De Skorpion n-avem nevoie, iar pt CAS exista elicoptere, drone, rachete ghidate, etc, etc.
Subscriu la ce a zis GMT … a vorbi de CAS cu paseri zburatoare in ziua de azi e echivalent cu a fi masochist … tot Donbas-ul ne invata ca azi „CAS-ul” se face cu artilerie foarte mobila si dirijata din aer de drone daca vrei sa te uiti mai de aproape / avioane specializate care „se uita” din safe zone daca iti da mana: ai maxim de rezultat posibil – imagistica de mare rezolutie si total discreta a dronelor + puterea de foc / pretul minim per lovitura al artileriei terestre (mama rachetelor ghidate / LGBU / etc. nu pot avea puterea de foc si costul minim a unor salve de obuze / rachete sol-sol bine tintite).
Vremea CAS-ului pur a trecut de mult daca nu ai de a face doar cu niste ciuhabi cacati pe ei de frica si ridicand mainile la prima basina … 🙂
Chiar si elicopterele dedicate sunt fumate si nu mai merita sa bagi bani in ele, au devenit un lux pentru unii doar ca sa-si arate muschii … eventual doar sa vanezi pinguini desculti (aka insurgenti) cu ele…
Cand spui motor cu 10% mai puternic te referi la RR Viper 680?
Daca da sigur ca nu este o solutie pe termen lung
Eu as spera mai repede la Honeywell/ITEC F124 sau Rolls-Royce Turbomeca Adour motoare care ar putea sa faca din IAR99 o platforma viabila pentru inca 30 de ani justificand astfel o noua serie de fabricatie chiar daca ar fi vorba de 20-30 unitati
Daca analizam 99 se constata usor ca este un aparat reusit din punct de vedere aerodinamic,acceptabil ca mentenanta a structuri care are ca puncte slabe motorul antic si lipsa avionicii.Ca membri Nato avem destule optiuni de a moderniza avionica, problema arzatoare ar fi zic eu remotorizarea cu un motor modern de peste 2,5tf
F124 este prea puternic pentru IAR99 si prea greu.
Profilul aripii este cel care incetineste IAR99, iar schimbarea lui inseamna o alta licenta, alte calcule, practic un nou proiect. Asta e si diferenta BAE Hawk, care are din start alt profil, sageata.
VIPER ar putea fi inlocuit cu un turbofan, cu aceeasi putere, care in schimb are consumul la 50% din al turbojetului.
poate ca f124 e prea puternic pentru IAR-99 dar nu easte prea puternic pentru IAR-93!
Apropo… ce ma „frecati” atat cu O ALTA LICENTA?
eu nu inteleg care e problema cu licenta… cine emite aceasta licenta? MOSCOVA? si in final nu ne-o da? sau care e treaba cu o alta licenta?
Daca avionul are modificari substantiale este alt aavion. si??? ce daca???
Profilele de aripa se incadreaza in niste standarde (https://en.wikipedia.org/wiki/NACA_airfoil) pentru care, din ce am inteles eu, se platesc niste taxe, care se adauga la costurile de re-omologare (practic testarea unui produs nou)… Acum parerile despre asta sunt impartite: http://www.airfoils.com/why.htm
Aero L-159 Alca este motorizat cu F124 fara sa aiba un profil al aripi in sageata.Scopul remotorizari nu trebuie sa fie cresterea vitezei maxime ci cresterea capacitatii de transport care va duce si la o crestere a razei de actiune
Are destule acum dar daca nu iei masuri din timp peste 10-15 ani vom avea o problema si aici
Scorpionul in Aviatia Romana eu il vad util doar ca aparat de supraveghere maritima(are o raza mare de actiune si o cala interna care poate duce pana la 1,4 tone de echipamente electronice si senzori)
1. Pentru supraveghere maritima merge si micutul LH-10 Ellipse. Mai ales daca francezii ar deschide o fabrica la noi. 🙂
2. Anti-boko: 99 Soim este OK si mai ieftin !!!
Pai tocmai….se vrea, cred…altceva de la acest TD/XT. Cel mai probabil testarea unor solutii pentru un nou avion….viitor mediu de timp, probabil diferit radical de Soim. Ca se face sau nu e una, dar nu ramane asa(bot de rata) si nici nu vor modifica actualele avioane, cred eu. Teoretic, de la IAR TD/XT se poate ajunge la efectuarea unor studii preliminare, nu doar pentru un viitor avioan de antrenement, ci si pentru un urmas al lui IAR 93 Vultur dedicat CAS sau chiar un posibil urmas al lui IAR 95. Nu dati cu parul! Eu nu zic ca se va aface asa ceva, insa din studiile efectuate este posibil daca exista vointa si finantare! 🙂
Suna bine ce zici tu. Ar fi dragut dar asta implica ca se va face probabil doar pt export. Pt. ca Romania acum pe partea de CAS si orice altceva are F-16 care e f. OK pt. CAS. Deasemenea IAR-99 e destul pentru scoala. Pe viitor se pare ca se doreste F-35. IAR nu va putea decat in filme SF sa produca ceva echivalent sau macar apropiat F-35.
Ideea de a folosi TD ca rampa pentru un nou proiect e OK daca merg targetat pe export. Asta inseamna ca trebuie sa produca ceva f. competitiv atat ca performante cat si calitate-pret. Pe partea de echivalent IAR-95 nu prea au ce ca exista JAS-39 Grippen care are pret-performanta mai mult decat decent iar pe partea de high-performance sunt multe altele. In plus un program de multirol supersonic pentru generatia curenta (minim 5) implica costuri de R&D imense. Daca vroiam asa ceva cel mai logic era ca IAR sa coopereze fie la TAI TFX fie la SAAB FS2020 (redenumit FS2025).
Pe partea de scoala avansat, exista Alenia Aermacchi M-346 Master care e mult superior lui IAR-99 in orice verisune si upgrade posibil, este integrat in fortele EU, sustinut de mai multe state, etc.
Eu cred ca ei trag de un cal mort daca chiar incearca sa mai faca cu IAR-99 altceva decat research cum spui tu. IAR-99 cu un motor mai bun ar fi fost (vezi folosirea timpului trecut) un avion scoala cu mai mult potential si mai multe sanse la export. Acum sa pui motor mai bun pe IAR-99 e ca si cum ai pune un motor mai bun pe un Trabant. Poti sa pui, dar are sens? Problema cum o vad eu este ca IAR-99 e un avion proiectat si construit cu mult timp in urma. Au avansat considerabil, tehnologiile, metodologiile, materialele, subansamblele si avionica, sistemele de arme, etc. Deci are sens sa-l folosesti ca latforma de testare dar cam atat.
La ora actuala, romania poate sa spere doar sa se mentina „in priza” pe linia de plutire. Si asta poate sa o faca doar in masura in care intra in niste cooperari cu diversi parteneri ca sa stea in priza, sa-si creasca credibilitatea, sa-si dezvolte specialistii si in mare sa creasca usor-usor pana la nivelul la care poate sa fie un partener serios impreuna cu altii sau daca este permis de altii mai mari (ma indoiesc de asta) sa mai dezvolte mare branza fara sa vina sa ne-o traga in dos ca sa pricepem ca noi suntem piata de desfacere nu creatori.
Industria si specialistii au existat deja. Industria a fost bagata in coma, specialistii au fost „importati” de alte firme din alte tari. Deci acum avem o industrie comatoasa cu specialisti mai putini ca numar si f. probabil mai putin buni per total decat cei „importati” de altii. Ca sa-si revina urmeaza fie un proces similar cu al uni bolnav in recuperare, fie o ia de la zero.
mai bine sar intra cu italieni in proiectele m 345 si m346 primul pentu antrenament iar al doilea pentu atac la sol stiu ca italieni cauta parteneri am putea aprofita si noi ca sa modernizam fabbrica de la craiova
Sarbii dupa cate stiu le au inca in serviciu, ai nostrii le-au taiat si pe cele care aveau doar cateva ore de zbor. Cat de cretin poti sa fi sa nu pastrezi macar unul functional asta macar asa ca si mandrie nationala ca ai fost in stare sa proiectezi si sa fabrici un avion cu reactie.
Si la sarbi sunt pe cale de disparitie,le mai surubaresc,le-au mai upgradat,dar cum RO nu mai produce nimic legat de IAR-93 i-a afectat profund. Oricum,inca se mandresc cu ele?,noi…
Eu regret foarte mult faptul ca RoAF nu a pastrat macar 1-2 in stare de zbor sa le vedem pe le mitingurile aviatice!
IAR 93 – bun sau mai putin bun – este primul avion cu motor cu reactie fabricat in Romaia si merita, cred eu, mult mai mult respect.
Stiu ca se incearca aducerea unuia in stare de zbor si sper sa-l vedem zburand peste cativa ani.
Nu cred ca au putinta sa-l faca,dar ca si NoviAvion aduce mult cu Rafale. O sa ramana doar un vis frumos,nici Lasta n-o duce prea bine…Vor merge tot pe MIG-29 cu rusii,mai departe de el D-zeu cu mila,situatia aviatiei sarbe nu-i deloc roza?
Nu stiu cine i-ar putea ajuta,au ramas pe piedestal doar producatori consacrati,lupta pentru acapararea de noi piete si mentinerea celor detinute este acerba,astia n-au nevoie de un nou jucator. Si-apoi cate astfel de aeronave si-ar permite sarbii,10-20-30,nu se merita efortul. Ma gandesc la Rusia si China ca potentiali colaboratori,problema este ca sarbii nu prea pot sa-l faca,n-au fonduri. Daca ar cumpara Gripen poate i-ar ajuta suedezii,insa si-n acest caz sunt depasiti la capitolul putinta…
Daca Yugoslavia a acceptat Romania in proiectul IAR 93, impartind costurile si eforturile, altfel au stat lucrurile in privinta IAR 95/NoviAvion. Sarbii au zis pas, preferand sa mearga pe cont propriu. Romanii vazand toate cele, au plecat pe drumul lor cu un proiect propriu. Cred ca un efort conjugat putea aduce ceva concret, mai devreme de decembrie 1989 si 1991, anul inceperii disolutiei yugoslave. Cu siguranta ca un prototip testat putea exista mai repede, iar de acolo lucrurile puteau continua mai usor! Un fel de….am luat gol in prelungiri si am pierdut accesul in finala! 🙂 Poate alta data….
Se pare ca sauditii vor veni cu banii + comanda 20 bucati. Iar francezii cu motorul din moment ce primul care a ciripit despre White Eagle este un tip de la Dassault. Oricum, vom trai si vom vedea ! 🙂
Astia au bani,dar au si prea multe jucarii! Ce-or mai face si cu zburatoarea sarbeasca ei stiu,un alt moft al seicilor. Vom vedea dar am mari indoieli!
Citisem pe undeva, ca proiectul pentru NoviAvion la sfarsitul anilor ’90 era mult avansat si reusisera sa faca un prototip. Asa sa fie? Despre iar IAR 95, la fel nu stim foarte multe …
Nu,a ramas doar pe planseta,n-au apucat sa faca nici macar o macheta statica pe care sa testeze distributia diverselor sisteme. Problema la ei a fost tot motorul,erau in negocieri avansate cu francezii,apoi a venit razboiul civil si divizarea Iugoslaviei,fabrica de la Mostar fiind bombardata si grav afectata. Au canibalizat cat s-a putut la flota de Orao,sufera la capitolul piese de schimb fara sanse de redresare a situatiei.
Daca tot vorbim despre tehnica romaneasca in acest articol ,
Perspective sumbre pentru productia de rachete antiaeriene romanesti :
http://rft.forter.ro/sala-armelor/3640/workshop-cn-romtehnica-sa-%E2%80%93-diehl-defense
Sincer, sperasem la mai mult .S-ar fi putut moderniza A-94M si A-95M cu componente de import si reluarea productiei de pulberi compozite pentru ameliorarea motorului. Pentru autoaparare , pe tinta-vine, drone si rachete cel putin .
Sau fabricatie de componente , asamblare , cum fac toti ceilalti .Offset sau transfer tehnologic .
Si ce frumos incepuse colaborarea cu Israelul in prima jumatate a anilor ´90 …. In 1995 , experimentarea complexului AA Bucegi ( ADMS ) , utilizand rachete A-94 , in 1996 racheta A-94M ….
Si cel mai grav , s-au pierdut specialistii ,care ar fi putut fi atu-ul Romaniei intr-o colaborare internationala . Cum a fost cea pentru realizarea rachetei IRIS .
http://www.afahc.ro/ro/afases/2015/afases_2015/air_force/Radulescu_Sandru.pdf
Partea noastra din ” 2% ” , citez :
– Integration of launching system;
– Vehicle production & integration;
– C3 hardware integration;
– Integrated Logistic Support;
– Documentation & training.
In mod ciudat , in PDF se trateaza rachetele A-94 si A-95 , cu o probabilitate de lovire cu o racheta de 0,22 , respectiv 0,33 .
Se trec sub tacere sau se ignora rachetele A-94M , cu o probabilitate de 0,4 , sau A-95M . Nu am date oficiale despre probabilitatea modelului A-95M , dar daca raportul nou/vechi se pastreaza putem sa ne asteptam la 0,6 , mai ales ca modelul are sistem dublu de ghidare IR/contrast in domeniul vizibil si este mai generos cu spatiul alocat partii de analiza a semnalului .
Iar daca s-ar fi repus in fabricatie instalatia de pulberi compozite , bataia ar fi putut ajunge undeva la 6-7 km .
Stiam despre aceasta colaborare pentru realizarea complexului „Siret”, nu stiu inca ce vehicul s-a ales. Din pacate nu sunt bani si astfel sunt sanse mici sa vedem anul acesta prototipul.
In privinta integrarii a „ceva” in ind. romaneasca, ceea ce au dat ei este chiar mult din pacate.
Si daca tot vorbim de banii aruncati, radarul AESA „Vigen” pt TD costa cam 3 milioane de euro. Da ce sa faca un avion de acest tip cu un astfel de radar?!
De ce au ales un radar degeaba si nu au ales un sistem optoelectronic , mai realist , si cu posibilitati de a fi fabricat in tara ( sau macar similar SOCAT , cu avantajele lui ) ? Ar fi putut utiliza rachete stand-off cum ar fi Maverick, Spike , Hellfire sau ALAS . Sau bombe BAEF-250 kg cu ghidaj laser sau GPS , proiecte moarte, dar care se pot relua ….Sau A-906 pentru vanatoare de drone ,sau LRDL ? Sau A-921 cu ghidaj laser , sau RATAL sa RATLD, sau ….. stop dreaming…..
Apai Nicusoare exact asta am intrebat si eu, un IRST nu era bre mai bun decat un radar AESA?!
@Papi Du-te bre la furat bani din bancomatele grecesti cu misiuni aer-aer cu „99le 🙂 🙂 Pai aer-aer raza scurta la ce-i trebe radar ca poate vedea inamicul cu IRST – daca l-ar avea – si racheta ghidata IR se duce singurica.
Ca sa zici ca pui ditamai AMRAAM-ul pe „99 si ai deci nevoie de radar…asta-i mistocareala vere si da, mai facut sa rad 🙂 .
Avioanele din neamul lui, subsonice adica, pot sa se ia de bucle aer-aer cu elicoptere sau alte avioane subsonice nu cu ditamai Suhoiul, da io n-am auzit/vazut, etc, ca vreun alt aparat de talia „99lui sa aiba radar la bord, ca io cu radarul am ce am nu cu modernizarea si cresterea puterii motorului.
La motor e treaba foarte buna, da’ radaru’ e la misto. Avionul avea nevoie de un IRST.
Din ce vad acolo, sistemul SIRET s-ar suprapune mai mult pe scurt-mediu, unde este si Spyder-ul israelian. Daca preturile date pe net pentru IRIS-T sunt reale (cca 380-400.000 USD) ar fi o alternativa interesanta pentru Spyder, cu cca 600.000$ la Python 5 si cca 900.000$ la Derby.
Pe segmentul A-94 / A-95 vad mai degraba sisteme care sa includa Stinger sau Mistral, eventual in combinatie cu tunuri antiariene de 30-35mm.
„Britain has deployed eight Tornado GR4 jets in Iraq, which have carried out 300 strikes during more than 1,000 missions against ISIS in the region since October. “
Mi se pare cam foarte mic nr. de atacuri raportat la nr. de misiuni (sigur pot fi cateva explicatii dar daca se analizeaza campania aeriana impotriva ISIS se observa cam acelasi tipar).
Si cateva interpretari ale noii stategiei militare a US (foarte de acord tot scriu si eu de atat timp 🙂 ):
„în războiul cu Statul Islamic superioritatea tehnologică nu garantează victoria.“
„Suntem în faza în care vom avea campanii prelungite în defavoarea conflictelor care se pot rezolva în timp scurt.“
De fapt nu trebuie limitat doar la acest conflict ci extinsa la genul acesta de conflict (Siria, Irak, Libia ‘tehnicalul extremist’ bate tot; chair si, intr-o oarecare masura, in Ucraina).
Si da, in noul tip de conflict IAR99+ mi se pare o necesitate pt. COIN/CAS. Avionul este o platforma depinde mult si de cum il folosesti, daca vrei sa ataci la sol cu tunul orice avion vei avea va fi, pana la urma, doborat. Altitudinea este cheia.
Oare se poate produce in tara VIPER 680 – 43 la niste costuri reduse?.
Demult , intr-un articol din Top Gun ( numar special ) dedicat avionului IAR-93 se spunea clar ca motorul Viper 680 se poate realiza in tara , sub licenta RR , prin transformarea motoarelor Viper 632 sau 633 existente deja . De fapt , se spunea chiar varianta Viper 680 cu postcombustie , care cred totusi ca nu ar fi utila Soimului TD.
Se spunea pe aici pe forum ca motoarele Viper de pe ´93-urile masacrate au fost totusi recuperate .Sper sincer .
Avionul IAR-99TDX va fi cu motor de 28kn,radar aesa,soft si electronica noua.PROIECTUL de racheta antinava nn-86 s-a realizat aripa,eleron si montare motor turboreactor.A fost si un proiect de racheta navala supersonica cu traiectorie joasa-replica poate la YAKHONT.VEZI peRESBOIU.WORDPRESS.COM/2011/07/22/REGELE-S-A intors-marasestiul-a plecat.acolo la comentarii apare o adresa http://www.myjob/cv/29005.in cv unui inginer apare ca a lucrat la eleron,aripa si montarea motorului la NN-86.NICUSOR TI-AM vazut comentariile ,daca nu ma insel pe vechiul RESBOIU DESPRE proiectele de rachete romanesti,ai mai multe informatii.CE II racheta IRIS.
Marius , in articolul din Revista Fortelor Terestre exista cateva link-uri catre unele articole care descriu mai multe versiuni ale rachetei IRIS . Te poti informa de acolo .
Ce stiu despre rachetele produse in Romania se afla in seria de articole despre armamentul de aviatie romanesc pe care am scris-o aici pe site , demult .
De fiecare data cand am gasit date noi , am pus cateva link-uri la rubrica de comentarii , in general la urma . In general, imagini care nu erau publicate la data scrierii articolelor .
Vroiam sa spun NN 86 racheta subsonica anti-nava si racheta supersonica MM 241. Eu caut date despre aceste rachete de peste doi ani si deocamdata am doar zvonuri. Si pe mine ca calca pe nervi.
GEORGE nu putem sa ne unim noi toti eforturile,si sa aflam misterul rachetelor antinava romanesti[mm-86,mm-241si racheta supersonica].O veste buna pt.industria romaneasca,TRACTORUL BRASOV a inviat,face din nou tractoare pt.export,si piese de schimb,tractorul este realizat integral din piese romanesti.am vrut sa scriu NN-86.
Singurul loc unde nu am ajuns este Aerostar Bacau, in rest am fost peste tot, am intrebat pe toti pe care i-am prins. Am ceva promisiuni, problema este ca sunt multe zvonuri si nimic concret.
La cativa ani dupa revolutie am avut ocazia sa vad filmari de la o simulare de atac la sol cu IAR-93. Era o zi festiva, ceva.
Ce-mi amintesc este ca executau treceri la foarte joasa inaltime, din toate directiile, cu trena de fum. Dupa primele doua treceri nu mai vedeai decat pana la 80-100 m si era o senzatie foarte tare sa vezi cum apareau din ceata si treceau in mare viteza in toate directiile. Foarte bine sincronizate miscarile, altfel iesea dezastru. Am tot cautat pe internet videoclipul cu pricina dar nu am mai dat de el.
Nu am sa critic niciodata faptul ca IAR-93 a fost retras de la zbor de ROAF,deoarece a fost un avion nereusit,ce am sa critic este faptul ca nu sa incercat o modernizare/reproiectare incepand cu motorizarea atunci cand aveam o multime de celule disponibile iar fabrica de la Craiova nu era inca o ruina.
Acum se incearca aceest lucru cu IAR-99 XT/DT sper sa nu fie un esec.
Are cineva informatii noi despre proiectul XT/DT?
IAR 99 XT/TD nu este un proiect nou si nu are o finalitate in privinta modernizarii restului de „99 sau pt productia unei noi serii. TD-ul este doar un demonstrator tehnologic, un proiect pornit din ambitia unui om, laudabila pana la urma, dar o finalitate practica.
Se lucreaza la el…
Eu am sperat mereu ca XT/DT sa duca in primul rand la o modernizare a lui 99 urmata de o noua serie.99 ar mai avea multe de spus cu o noua motorizare
Daca sunt bani, exact asta se va face ! 🙂
Cu radar AESA ?! 🙂 🙂 RoAF nu l-a vrut si aici nici nu-i pot condamna, au deja 20 de „99.
Daca ai noutati, baga un update sau un nou articol despre 99 TD !
N-am nici o noutate dar proiectul mi se pare absurd, nerealist, mare mancator de bani, in conditiile in care MApN nu il vrea pt ca nici nu are ce face cu el.
Puterea motorului la TD va fi mai mare cu 10% si consumul redus drastic, astfel aparatul va dispune de o raza semnificativ crescuta.
Pe mine radarul AESA ma cam enerveaza 🙂 .
Daca TD-ul chiar va apare va fi un avion de antrenament mai bun decat Soimul dar tot nu va avea vreo sansa sa execute misiuni de tip CAS.
1. „N-am nici o noutate” – Si atunci …. ?
2. „absurd, nerealist, mare mancator de bani” – Mai respira… ! Calmate ! 🙂
3. „conditiile in care MApN nu il vrea pt ca nici nu are ce face cu el” – Sursa ?
4. „nu va avea vreo sansa sa execute misiuni de tip CAS”
http://www.tehnomil.net/2015/02/28/din-nou-despre-cas/
Vrei sa-ti dau o sursa precum ca MApN nu il vrea?! Pai da-mi tu o sursa unde scrie ca MApN il finanteaza, abia il asteapta si sta pa gard sa-l vada iesit din hangar…
In privinta CAS-ului cu „99 🙂 )))))))))))))) . Urca-te matale la mansa unui „99 si mai vorbim dupa aia. CAS?! 🙂 🙂 🙂
Arunca un ochi peste gard in Ucraina vecina si…prietena si vezi ce sanse a avut Su 24 si Mi-24 in CAS contra alora de-si zic separatisti si mai vorbim dupa aia. Iar Su 24 chiar este avion de asa ceva…
Hotaraste-te: ori „MApN nu il vrea”, ori „abia il asteapta si sta pa gard sa-l vada”. 😉
Bre io m-am uitat dupa MApNul asta si nu l-am vazut asteptand, asa cum asteapta orice tata pre copilul sau 🙂 S-o fi imbatat pe drum 🙂 .
George,
Dar daca vwecinii UCRAINIEI ar fi folosit corespunzator avioanele SU-24?
HAI SA FIM SERIOSI… CATE AVIOANE SU-24 AU ZBURAT IN RAZBOIUL DIN DOMBAS?
GANDESTE-TE CATE AVIOANE AU RIDICAT ALIATII IN PRIMELE 2-3 ZILE DE RAZBOI IN LIBIA…?
CAND RIDICI IN AER 2-3 AVIOANE…FAA SA FI DEPISTAT SI BRUIAT RADARELE MOBILE SI SISTEMELE ANTI-AERIENE… CE ASTEPTARI AI DECAT SA-TI DARAME AVIOANELE?
………………………………………..
Primul lucru care trebuia sa-l faca ucraina… era sa DEPISTEZA RADARELE SEPARATISTILOR si apoi SA DEPISTEZE SISTEMELE ANTI-AERIENE.
LUCRUL ASTA IL STIE SI UN COPIL>
Problema nu a fost la SU-24. Problema a fost la generalii care au comandat armata ucraineana… Generali de genul domnului Prim Ministru Oprea fara o viziune strategica.
*editat
NU MAI ZBIERA!…ca de asta iti bag comentariile la spam!
.. Su-25..
cum am zbierat????
Eu doar scriu!
Las-o moale cu CAPS LOCK.
Ca un avion de antrenament nu va ajunge niciodata sa egaleze performantele lui A-10 este clar pentru toata lumea.
Dar tot atat de clar este si faptul ca Rusia nu va avea curajul sa atace in mod direct un stat Nato.Deci daca se va ajunge la un conflict pentru controlul Moldovei acela se va purta prin intermediari,adica Transnistria de o parte si Moldova de cealalta.
Ar urma un conflict de joasa intensitate in care partea mai bine dotata/ajutata va castiga.
12 IAR99 pot inclina balanta in favoarea noastra fara a atinge performantele unui avion dedicat CAS
Personal as vrea sa vad un eventual 99 modernizat la performantele lui Hawk 200
Cu AESA si submotorizat!!?? Huhu,bun ase,da daca FAR nu-l vrea atunci la ce bun?
Probabil Scorpion. E mai prost dar mai fain/strain, etc. !
Ce are Skorpionul cu TD-ul?! RoAF nu doreste un nou avion de antrenament pentru ca are destule, ce-i asa de greu de priceput?!
OK. Deci nu mai modernizam TR-85M1 pe motiv ca „e destule”.
TAB-urile/arma de asalt idem.
@Papy. Pai ai auzit tu de modernizarea TRului?! Pe de alta parte eu ma cert cu morile de vant. TD-ul nu este un 99 modernizat ci un demonstrator tehnologic (TD), adica un avion pe care se inceraca implementarea unor solutii.
Dupa ca va zbura vom vedea atunci ce si cum, deocamdata flota de Soim si „99 Standard sunt foarte ok.
IAR 99 este un avion reusit pentru antrenamentul avansat. De Skorpion n-avem nevoie, iar pt CAS exista elicoptere, drone, rachete ghidate, etc, etc.
Subscriu la ce a zis GMT … a vorbi de CAS cu paseri zburatoare in ziua de azi e echivalent cu a fi masochist … tot Donbas-ul ne invata ca azi „CAS-ul” se face cu artilerie foarte mobila si dirijata din aer de drone daca vrei sa te uiti mai de aproape / avioane specializate care „se uita” din safe zone daca iti da mana: ai maxim de rezultat posibil – imagistica de mare rezolutie si total discreta a dronelor + puterea de foc / pretul minim per lovitura al artileriei terestre (mama rachetelor ghidate / LGBU / etc. nu pot avea puterea de foc si costul minim a unor salve de obuze / rachete sol-sol bine tintite).
Vremea CAS-ului pur a trecut de mult daca nu ai de a face doar cu niste ciuhabi cacati pe ei de frica si ridicand mainile la prima basina … 🙂
Chiar si elicopterele dedicate sunt fumate si nu mai merita sa bagi bani in ele, au devenit un lux pentru unii doar ca sa-si arate muschii … eventual doar sa vanezi pinguini desculti (aka insurgenti) cu ele…
M-am trezit si eu ca boul dupa 2 zile sa comentez … 🙂 🙂
Cand spui motor cu 10% mai puternic te referi la RR Viper 680?
Daca da sigur ca nu este o solutie pe termen lung
Eu as spera mai repede la Honeywell/ITEC F124 sau Rolls-Royce Turbomeca Adour motoare care ar putea sa faca din IAR99 o platforma viabila pentru inca 30 de ani justificand astfel o noua serie de fabricatie chiar daca ar fi vorba de 20-30 unitati
Daca analizam 99 se constata usor ca este un aparat reusit din punct de vedere aerodinamic,acceptabil ca mentenanta a structuri care are ca puncte slabe motorul antic si lipsa avionicii.Ca membri Nato avem destule optiuni de a moderniza avionica, problema arzatoare ar fi zic eu remotorizarea cu un motor modern de peste 2,5tf
F124 este prea puternic pentru IAR99 si prea greu.
Profilul aripii este cel care incetineste IAR99, iar schimbarea lui inseamna o alta licenta, alte calcule, practic un nou proiect. Asta e si diferenta BAE Hawk, care are din start alt profil, sageata.
VIPER ar putea fi inlocuit cu un turbofan, cu aceeasi putere, care in schimb are consumul la 50% din al turbojetului.
poate ca f124 e prea puternic pentru IAR-99 dar nu easte prea puternic pentru IAR-93!
Apropo… ce ma „frecati” atat cu O ALTA LICENTA?
eu nu inteleg care e problema cu licenta… cine emite aceasta licenta? MOSCOVA? si in final nu ne-o da? sau care e treaba cu o alta licenta?
Daca avionul are modificari substantiale este alt aavion. si??? ce daca???
Profilele de aripa se incadreaza in niste standarde (https://en.wikipedia.org/wiki/NACA_airfoil) pentru care, din ce am inteles eu, se platesc niste taxe, care se adauga la costurile de re-omologare (practic testarea unui produs nou)… Acum parerile despre asta sunt impartite:
http://www.airfoils.com/why.htm
Aero L-159 Alca este motorizat cu F124 fara sa aiba un profil al aripi in sageata.Scopul remotorizari nu trebuie sa fie cresterea vitezei maxime ci cresterea capacitatii de transport care va duce si la o crestere a razei de actiune
https://en.wikipedia.org/wiki/Aero_L-159_Alca#/media/File:L-159_ALCA_Czech_Air_Force.jpg
Are destule acum dar daca nu iei masuri din timp peste 10-15 ani vom avea o problema si aici
Scorpionul in Aviatia Romana eu il vad util doar ca aparat de supraveghere maritima(are o raza mare de actiune si o cala interna care poate duce pana la 1,4 tone de echipamente electronice si senzori)
Skorpionul este ok dar eu nu-i vad utilitatea in armata romana. Asta-i avion cu reactie anti-insurgenta nu de trimis in gura AA-ului de sorginte rusa.
Am citit ca Nigeria vrea 12 scorpioni ca sa le livreze bombite la cina descreieratilor din boko haram
Pt asta-i bun.
1. Pentru supraveghere maritima merge si micutul LH-10 Ellipse. Mai ales daca francezii ar deschide o fabrica la noi. 🙂
2. Anti-boko: 99 Soim este OK si mai ieftin !!!
E bun „99 anti-boko da noi n-avem boko dastia… Bine, dupe ce face Ponta moscheea s-ar putea sa avem islamisti prin padurile din Teleorman 🙂 🙂 .
@george nu cred, ca daca ajung in teleorman si vad cata abundenta de galeti si sticle cu ulei e acolo se convertesc 🙂 dragnea akbar 🙂 🙂
Pai tocmai….se vrea, cred…altceva de la acest TD/XT. Cel mai probabil testarea unor solutii pentru un nou avion….viitor mediu de timp, probabil diferit radical de Soim. Ca se face sau nu e una, dar nu ramane asa(bot de rata) si nici nu vor modifica actualele avioane, cred eu. Teoretic, de la IAR TD/XT se poate ajunge la efectuarea unor studii preliminare, nu doar pentru un viitor avioan de antrenement, ci si pentru un urmas al lui IAR 93 Vultur dedicat CAS sau chiar un posibil urmas al lui IAR 95. Nu dati cu parul! Eu nu zic ca se va aface asa ceva, insa din studiile efectuate este posibil daca exista vointa si finantare! 🙂
Suna bine ce zici tu. Ar fi dragut dar asta implica ca se va face probabil doar pt export. Pt. ca Romania acum pe partea de CAS si orice altceva are F-16 care e f. OK pt. CAS. Deasemenea IAR-99 e destul pentru scoala. Pe viitor se pare ca se doreste F-35. IAR nu va putea decat in filme SF sa produca ceva echivalent sau macar apropiat F-35.
Ideea de a folosi TD ca rampa pentru un nou proiect e OK daca merg targetat pe export. Asta inseamna ca trebuie sa produca ceva f. competitiv atat ca performante cat si calitate-pret. Pe partea de echivalent IAR-95 nu prea au ce ca exista JAS-39 Grippen care are pret-performanta mai mult decat decent iar pe partea de high-performance sunt multe altele. In plus un program de multirol supersonic pentru generatia curenta (minim 5) implica costuri de R&D imense. Daca vroiam asa ceva cel mai logic era ca IAR sa coopereze fie la TAI TFX fie la SAAB FS2020 (redenumit FS2025).
Pe partea de scoala avansat, exista Alenia Aermacchi M-346 Master care e mult superior lui IAR-99 in orice verisune si upgrade posibil, este integrat in fortele EU, sustinut de mai multe state, etc.
Eu cred ca ei trag de un cal mort daca chiar incearca sa mai faca cu IAR-99 altceva decat research cum spui tu. IAR-99 cu un motor mai bun ar fi fost (vezi folosirea timpului trecut) un avion scoala cu mai mult potential si mai multe sanse la export. Acum sa pui motor mai bun pe IAR-99 e ca si cum ai pune un motor mai bun pe un Trabant. Poti sa pui, dar are sens? Problema cum o vad eu este ca IAR-99 e un avion proiectat si construit cu mult timp in urma. Au avansat considerabil, tehnologiile, metodologiile, materialele, subansamblele si avionica, sistemele de arme, etc. Deci are sens sa-l folosesti ca latforma de testare dar cam atat.
La ora actuala, romania poate sa spere doar sa se mentina „in priza” pe linia de plutire. Si asta poate sa o faca doar in masura in care intra in niste cooperari cu diversi parteneri ca sa stea in priza, sa-si creasca credibilitatea, sa-si dezvolte specialistii si in mare sa creasca usor-usor pana la nivelul la care poate sa fie un partener serios impreuna cu altii sau daca este permis de altii mai mari (ma indoiesc de asta) sa mai dezvolte mare branza fara sa vina sa ne-o traga in dos ca sa pricepem ca noi suntem piata de desfacere nu creatori.
Industria si specialistii au existat deja. Industria a fost bagata in coma, specialistii au fost „importati” de alte firme din alte tari. Deci acum avem o industrie comatoasa cu specialisti mai putini ca numar si f. probabil mai putin buni per total decat cei „importati” de altii. Ca sa-si revina urmeaza fie un proces similar cu al uni bolnav in recuperare, fie o ia de la zero.
mai bine sar intra cu italieni in proiectele m 345 si m346 primul pentu antrenament iar al doilea pentu atac la sol stiu ca italieni cauta parteneri am putea aprofita si noi ca sa modernizam fabbrica de la craiova
Ufff,s-a dus mult prea devreme! Macar fratiorul sa aiba viitor si tot ar mai fi ceva…
Sarbii dupa cate stiu le au inca in serviciu, ai nostrii le-au taiat si pe cele care aveau doar cateva ore de zbor. Cat de cretin poti sa fi sa nu pastrezi macar unul functional asta macar asa ca si mandrie nationala ca ai fost in stare sa proiectezi si sa fabrici un avion cu reactie.
Si la sarbi sunt pe cale de disparitie,le mai surubaresc,le-au mai upgradat,dar cum RO nu mai produce nimic legat de IAR-93 i-a afectat profund. Oricum,inca se mandresc cu ele?,noi…
Eu regret foarte mult faptul ca RoAF nu a pastrat macar 1-2 in stare de zbor sa le vedem pe le mitingurile aviatice!
IAR 93 – bun sau mai putin bun – este primul avion cu motor cu reactie fabricat in Romaia si merita, cred eu, mult mai mult respect.
Stiu ca se incearca aducerea unuia in stare de zbor si sper sa-l vedem zburand peste cativa ani.
Cine lucreaza la el,Avioane Craiova? Macar sa-l faca!
Lucreaza un grup de enuziasti…
Eu auzistem ceva de INCAS si de ceva teste hidraulice la sol…acum 1 – 2 ani. Daca stii mai multe, spune tot! 🙂
La fel ca noi cu proiectul IAR 95 , sarbii au incercat si ei un nou proiect numit ” Novi Avion ” dar s-a renuntat .
http://www.military-quotes.com/forum/yugoslav-novi-avion-t78997.html
Se pare ca proiectul a fost repornit sub numele de White Eagle !
https://twitter.com/orko_8/status/595849384396455936
Nu cred ca au putinta sa-l faca,dar ca si NoviAvion aduce mult cu Rafale. O sa ramana doar un vis frumos,nici Lasta n-o duce prea bine…Vor merge tot pe MIG-29 cu rusii,mai departe de el D-zeu cu mila,situatia aviatiei sarbe nu-i deloc roza?
White Eagle.. din foto arata al dracului de bine . Sunt curios daca o sa-l produca si cu cine pentru ca singuri clar nu au cum.
Nu stiu cine i-ar putea ajuta,au ramas pe piedestal doar producatori consacrati,lupta pentru acapararea de noi piete si mentinerea celor detinute este acerba,astia n-au nevoie de un nou jucator. Si-apoi cate astfel de aeronave si-ar permite sarbii,10-20-30,nu se merita efortul. Ma gandesc la Rusia si China ca potentiali colaboratori,problema este ca sarbii nu prea pot sa-l faca,n-au fonduri. Daca ar cumpara Gripen poate i-ar ajuta suedezii,insa si-n acest caz sunt depasiti la capitolul putinta…
Stiu ca e Utopia, dar nu ne-am putea baga noi ? Daca tot am mai colaborat?
Daca Yugoslavia a acceptat Romania in proiectul IAR 93, impartind costurile si eforturile, altfel au stat lucrurile in privinta IAR 95/NoviAvion. Sarbii au zis pas, preferand sa mearga pe cont propriu. Romanii vazand toate cele, au plecat pe drumul lor cu un proiect propriu. Cred ca un efort conjugat putea aduce ceva concret, mai devreme de decembrie 1989 si 1991, anul inceperii disolutiei yugoslave. Cu siguranta ca un prototip testat putea exista mai repede, iar de acolo lucrurile puteau continua mai usor! Un fel de….am luat gol in prelungiri si am pierdut accesul in finala! 🙂 Poate alta data….
Se pare ca sauditii vor veni cu banii + comanda 20 bucati. Iar francezii cu motorul din moment ce primul care a ciripit despre White Eagle este un tip de la Dassault. Oricum, vom trai si vom vedea ! 🙂
Emiratele Arabe Unite si nu sauditii ! Scuze….
Astia au bani,dar au si prea multe jucarii! Ce-or mai face si cu zburatoarea sarbeasca ei stiu,un alt moft al seicilor. Vom vedea dar am mari indoieli!
Da, au bani si ….
Les Emirats arabes unis trouvent en Serbie une nouvelle terre promise
http://www.letemps.ch/Page/Uuid/a3f015a2-dee4-11e4-aa18-ff4de01147fa/Les_Emirats_arabes_unis_trouvent_en_Serbie_une_nouvelle_terre_promise
🙂 🙂 Tare asta cu Novi Avion… Cred ca sarbi s-au uitat prea mult la TA 50 si le-a iesit in vis. Sa-i ajute Moscova sa-l si zboare.
http://www.novosti.rs/dodatni_sadrzaj/clanci.119.html:538815-Zarkovac-bolji-od-MiG-29
Citisem pe undeva, ca proiectul pentru NoviAvion la sfarsitul anilor ’90 era mult avansat si reusisera sa faca un prototip. Asa sa fie? Despre iar IAR 95, la fel nu stim foarte multe …
Nu,a ramas doar pe planseta,n-au apucat sa faca nici macar o macheta statica pe care sa testeze distributia diverselor sisteme. Problema la ei a fost tot motorul,erau in negocieri avansate cu francezii,apoi a venit razboiul civil si divizarea Iugoslaviei,fabrica de la Mostar fiind bombardata si grav afectata. Au canibalizat cat s-a putut la flota de Orao,sufera la capitolul piese de schimb fara sanse de redresare a situatiei.
Daca tot vorbim despre tehnica romaneasca in acest articol ,
Perspective sumbre pentru productia de rachete antiaeriene romanesti :
http://rft.forter.ro/sala-armelor/3640/workshop-cn-romtehnica-sa-%E2%80%93-diehl-defense
Sincer, sperasem la mai mult .S-ar fi putut moderniza A-94M si A-95M cu componente de import si reluarea productiei de pulberi compozite pentru ameliorarea motorului. Pentru autoaparare , pe tinta-vine, drone si rachete cel putin .
Sau fabricatie de componente , asamblare , cum fac toti ceilalti .Offset sau transfer tehnologic .
Si ce frumos incepuse colaborarea cu Israelul in prima jumatate a anilor ´90 …. In 1995 , experimentarea complexului AA Bucegi ( ADMS ) , utilizand rachete A-94 , in 1996 racheta A-94M ….
Si cel mai grav , s-au pierdut specialistii ,care ar fi putut fi atu-ul Romaniei intr-o colaborare internationala . Cum a fost cea pentru realizarea rachetei IRIS .
http://www.afahc.ro/ro/afases/2015/afases_2015/air_force/Radulescu_Sandru.pdf
Partea noastra din ” 2% ” , citez :
– Integration of launching system;
– Vehicle production & integration;
– C3 hardware integration;
– Integrated Logistic Support;
– Documentation & training.
In mod ciudat , in PDF se trateaza rachetele A-94 si A-95 , cu o probabilitate de lovire cu o racheta de 0,22 , respectiv 0,33 .
Se trec sub tacere sau se ignora rachetele A-94M , cu o probabilitate de 0,4 , sau A-95M . Nu am date oficiale despre probabilitatea modelului A-95M , dar daca raportul nou/vechi se pastreaza putem sa ne asteptam la 0,6 , mai ales ca modelul are sistem dublu de ghidare IR/contrast in domeniul vizibil si este mai generos cu spatiul alocat partii de analiza a semnalului .
Iar daca s-ar fi repus in fabricatie instalatia de pulberi compozite , bataia ar fi putut ajunge undeva la 6-7 km .
Stiam despre aceasta colaborare pentru realizarea complexului „Siret”, nu stiu inca ce vehicul s-a ales. Din pacate nu sunt bani si astfel sunt sanse mici sa vedem anul acesta prototipul.
In privinta integrarii a „ceva” in ind. romaneasca, ceea ce au dat ei este chiar mult din pacate.
Si daca tot vorbim de banii aruncati, radarul AESA „Vigen” pt TD costa cam 3 milioane de euro. Da ce sa faca un avion de acest tip cu un astfel de radar?!
De ce au ales un radar degeaba si nu au ales un sistem optoelectronic , mai realist , si cu posibilitati de a fi fabricat in tara ( sau macar similar SOCAT , cu avantajele lui ) ? Ar fi putut utiliza rachete stand-off cum ar fi Maverick, Spike , Hellfire sau ALAS . Sau bombe BAEF-250 kg cu ghidaj laser sau GPS , proiecte moarte, dar care se pot relua ….Sau A-906 pentru vanatoare de drone ,sau LRDL ? Sau A-921 cu ghidaj laser , sau RATAL sa RATLD, sau ….. stop dreaming…..
Apai Nicusoare exact asta am intrebat si eu, un IRST nu era bre mai bun decat un radar AESA?!
@Papi Du-te bre la furat bani din bancomatele grecesti cu misiuni aer-aer cu „99le 🙂 🙂 Pai aer-aer raza scurta la ce-i trebe radar ca poate vedea inamicul cu IRST – daca l-ar avea – si racheta ghidata IR se duce singurica.
Ca sa zici ca pui ditamai AMRAAM-ul pe „99 si ai deci nevoie de radar…asta-i mistocareala vere si da, mai facut sa rad 🙂 .
Avioanele din neamul lui, subsonice adica, pot sa se ia de bucle aer-aer cu elicoptere sau alte avioane subsonice nu cu ditamai Suhoiul, da io n-am auzit/vazut, etc, ca vreun alt aparat de talia „99lui sa aiba radar la bord, ca io cu radarul am ce am nu cu modernizarea si cresterea puterii motorului.
La motor e treaba foarte buna, da’ radaru’ e la misto. Avionul avea nevoie de un IRST.
Mai bine il facem AWACS!!! 🙂 😉
„posibilitatea de a executa misiuni de recunoastere, atac aer-sol si AER-AER” !!! 🙂
Toate odata bre 🙂 🙂 ))))))))))))))))))) .
Din ce vad acolo, sistemul SIRET s-ar suprapune mai mult pe scurt-mediu, unde este si Spyder-ul israelian. Daca preturile date pe net pentru IRIS-T sunt reale (cca 380-400.000 USD) ar fi o alternativa interesanta pentru Spyder, cu cca 600.000$ la Python 5 si cca 900.000$ la Derby.
Pe segmentul A-94 / A-95 vad mai degraba sisteme care sa includa Stinger sau Mistral, eventual in combinatie cu tunuri antiariene de 30-35mm.
„Britain has deployed eight Tornado GR4 jets in Iraq, which have carried out 300 strikes during more than 1,000 missions against ISIS in the region since October. “
Mi se pare cam foarte mic nr. de atacuri raportat la nr. de misiuni (sigur pot fi cateva explicatii dar daca se analizeaza campania aeriana impotriva ISIS se observa cam acelasi tipar).
Si cateva interpretari ale noii stategiei militare a US (foarte de acord tot scriu si eu de atat timp 🙂 ):
„în războiul cu Statul Islamic superioritatea tehnologică nu garantează victoria.“
„Suntem în faza în care vom avea campanii prelungite în defavoarea conflictelor care se pot rezolva în timp scurt.“
De fapt nu trebuie limitat doar la acest conflict ci extinsa la genul acesta de conflict (Siria, Irak, Libia ‘tehnicalul extremist’ bate tot; chair si, intr-o oarecare masura, in Ucraina).
Si da, in noul tip de conflict IAR99+ mi se pare o necesitate pt. COIN/CAS. Avionul este o platforma depinde mult si de cum il folosesti, daca vrei sa ataci la sol cu tunul orice avion vei avea va fi, pana la urma, doborat. Altitudinea este cheia.
Oare se poate produce in tara VIPER 680 – 43 la niste costuri reduse?.
Demult , intr-un articol din Top Gun ( numar special ) dedicat avionului IAR-93 se spunea clar ca motorul Viper 680 se poate realiza in tara , sub licenta RR , prin transformarea motoarelor Viper 632 sau 633 existente deja . De fapt , se spunea chiar varianta Viper 680 cu postcombustie , care cred totusi ca nu ar fi utila Soimului TD.
Se spunea pe aici pe forum ca motoarele Viper de pe ´93-urile masacrate au fost totusi recuperate .Sper sincer .
Multumesc. Asa am citit si eu.
Avionul IAR-99TDX va fi cu motor de 28kn,radar aesa,soft si electronica noua.PROIECTUL de racheta antinava nn-86 s-a realizat aripa,eleron si montare motor turboreactor.A fost si un proiect de racheta navala supersonica cu traiectorie joasa-replica poate la YAKHONT.VEZI peRESBOIU.WORDPRESS.COM/2011/07/22/REGELE-S-A intors-marasestiul-a plecat.acolo la comentarii apare o adresa http://www.myjob/cv/29005.in cv unui inginer apare ca a lucrat la eleron,aripa si montarea motorului la NN-86.NICUSOR TI-AM vazut comentariile ,daca nu ma insel pe vechiul RESBOIU DESPRE proiectele de rachete romanesti,ai mai multe informatii.CE II racheta IRIS.
Racheta supersonica navala, te referi la MM 241?!
Marius , in articolul din Revista Fortelor Terestre exista cateva link-uri catre unele articole care descriu mai multe versiuni ale rachetei IRIS . Te poti informa de acolo .
Ce stiu despre rachetele produse in Romania se afla in seria de articole despre armamentul de aviatie romanesc pe care am scris-o aici pe site , demult .
De fiecare data cand am gasit date noi , am pus cateva link-uri la rubrica de comentarii , in general la urma . In general, imagini care nu erau publicate la data scrierii articolelor .
nu GEORGE ,ACOLO ii pomenit ca proiect separat de mm241,secretele proiectelor romanesti ma omoara,alte tari se mandresc cu proiectele lor.
Vroiam sa spun NN 86 racheta subsonica anti-nava si racheta supersonica MM 241. Eu caut date despre aceste rachete de peste doi ani si deocamdata am doar zvonuri. Si pe mine ca calca pe nervi.
O racheta anti nava romaneasca pare sa faca sens.
Oare nu sunt sanse sa lucram cu turcii la super racheta lor anti-nava? 🙂 daca tot merg romanii in concediu la ei si le sustinem economia 😛
GEORGE nu putem sa ne unim noi toti eforturile,si sa aflam misterul rachetelor antinava romanesti[mm-86,mm-241si racheta supersonica].O veste buna pt.industria romaneasca,TRACTORUL BRASOV a inviat,face din nou tractoare pt.export,si piese de schimb,tractorul este realizat integral din piese romanesti.am vrut sa scriu NN-86.
Singurul loc unde nu am ajuns este Aerostar Bacau, in rest am fost peste tot, am intrebat pe toti pe care i-am prins. Am ceva promisiuni, problema este ca sunt multe zvonuri si nimic concret.
George , datele cautate de tine se gasesc aici , la Clinceni :
http://www.acttm.ro/images/stories/Doc/Infrastructura/diat.pdf
In calitate de reporter , ai putea avea acces aici , teoretic :
http://www.acttm.ro/images/stories/Doc/Infrastructura/eptm.pdf
Tot la Clinceni .
https://www.youtube.com/watch?v=t32g7JStOYg