Sondajul Rumania Military de vineri #3: Arma de Asalt

This entry is part 3 of 20 in the series Sondaje RuMil

Întrebare: bate România pe Franța?

Ok, 🙂 …

Întrebare: Cu ce Armă de Asalt ar trebui înzestrată Armata Română?

Sondajul (care se va desfășura până joi, 16 iunie, ora 20:00, perioadă ”standard” de 1 săptămână de acum înainte) se află în dreapta-jos a paginii blogului, cu o serie de ”câteva” răspunsuri; dacă vreți să adăugați voi altul, alegeți căsuța ”Alt răspuns” aflată la finalul răspunsurilor și scrieți opțiunea. Încercați să studiați cu atenție răspunsurile, e posibil ca al vostru să fie de fapt o variantă a uneia din armele de asalt prezentate sau pot avea și denumiri diferite în funcție de variantă  sau piața pe care sunt vândute. Exemple la întâmplare:

FB MSBS-5,56K/B Radon are pe lângă cele două variante K-convențională/B-bullpup de 5.56mm și o variantă 7.62x51mm NATO…

SIG/SAN SG550 are și variantele 551, 552, 553, 556…

Heckler & Koch HK416 mai are denumiri precum D10RS/D14.5RS/D20RS/D16.5RS (sau versiunea M27 IAR a acesteia folosită la o scară mai mică de USMC)…sau pur și simplu HK417 care este de calibrul  7.62x51mm NATO…etc.

Așa că alegeți cu atenție, dar dacă ”o comiteți”, nu-i bai..

De asemenea, vă rog sa nu mai dați răspunsuri din Sci-Fi 🙂 – cum ar fi de exemplu Transphase Eradication Rod (TER) care caftește pe alde Reetou (din Star Gate); atenție, Zat’nik’tel e „pistol”! – sau care n-au nici o legătură cu întrebarea.

În articol vă puteți prezenta – dar mai ales dezbate – opțiunea.

Iar dacă aveți idei de întrebări pentru alte sondaje, nu vă sfiiți sa dați sugestii aici sau la secțiunea ”Contact”.

*editat Rezultat final

sondaj rumil arma de asalt

Series Navigation<< Sondajul Rumania Military de vineri #2: VarstaSondajul Rumania Military de vineri #4: Brexit? >>

127 de comentarii:

  1. FN Scar – Consider ca e o arma foarte fiabila, cu un recul mic.

  2. HK417 .
    Uitați de calibre sub 6,5mm , nu poți opri un amărât de camion sau un soldat cu vestă nivel 3 .

  3. HK417 si ce am vazut pe net se pot pune foarte multe accesorii, nu am mai vazut arma folosita in atatea moduri.

  4. Segment Major

    Hai cu Remington ACR pe 6,8×43 SPC II !!!

  5. Ghita Bizonu'

    De preferinta bullpup-ul (mai scurt, mai usor, nu mai ai nevoie de prostia aia de pat pliabil) Ma rog, e mai urata dar nu faci parada modei!!

    Dar cred ca cel mai bine se iau catindatele , se dau dau pe mana unor ….. leti netrebnici (la o adica inchiriezi serviciile unora care mai recruteaza si sunt cam multisubdezvoltatai multilateral) , dupa 3 luni de „reglaje fine” bagi nitel armele la murat (minim 10 zile de mlastina) , apoi o pui pe nisip, treci cu Hummeru peste ea de 2-3 ori (in lung) si vezi daca mai trage

  6. Apropo , se mai aude ceva de arma aia de asalt romaneasca ?

    • Se-aud in zare ..zeci de chitareee..
      Se aude ca pe la nivel decizional in SMG si DGIA sunt decizii luate la ordine care vin din zare…din cealalta zare…
      Dar timpul trece prea incet..m-am saturat sa tot astept..
      si sa rostesc la infinit:” vrem arme noi in dotaareee..”
      pap pam.

  7. eu unu asi alege o combinatie de arma care sa aibe calitati vestice cu sistem AkM si sa fie produa local in tara noastra si s a nu fie foarte scumpa 🙂

  8. Raman adeptul unei arme concepute si fabricate local… Daca nici la capitolul asta nu reusim nimic, mai bine ne lasam de meserie!
    Asta nu inseamna ca nu presimt o achizitie din extern, cum au inceput deja la pistoale…
    deci … optiunea Cugir (Cugir AK 5.56x45mm), dar s-o faca cum trebuie!
    Cat despre concepte si nebunii ale altora, am tot scris:
    http://www.rumaniamilitary.ro/derivati-ak-47-ak-63mf-si-nu-numai-2
    http://www.rumaniamilitary.ro/ak-alfa-concept-kalashnikov-imprimat-3d
    http://www.rumaniamilitary.ro/noua-arma-de-asalt-canadiana-colt-sipes
    http://www.rumaniamilitary.ro/arma-de-asalt-cz-805-bren-un-pret-prea-mare
    http://www.rumaniamilitary.ro/arma-tavor-rom-sc-tohan-sa-israel-weapon-industries-2008
    http://www.rumaniamilitary.ro/arme-cu-2-tevi-gilboa-snake-si-dp12

  9. Heckler & Koch HK416/417, banuiesc ca cei de la delta si team six, folosesc doar lucruri de calitate..poate nu e buna ca si arma de duzina dar probabil performantele superioare ar contrabalansa pretul

    • putin prea sofisticata, amintind de OICW, care tocmai de aia nu a ajuns in productie de serie.
      de 14.000$ produci 14 Kalash-uri 🙂

      • asa si? faci cu 14 Kalashuri ce faci cu una d´asta? 🙂
        pifanu´gringo cind da de greu cheama CAS. Ai tu CAS? deci 14K$ vs 1 Cobra.. hmmm. Ar fi raspunsul perfect si pt talibani cu veste si plini de droguri pe care de la 300m nu i mai dobori cu 5,56. Dar cind le umpli capul si bratele de schije i´ai linistit. eh bag si eu eroisme din tastatura, n´as fi nici primu´:)

        • garcea,
          Fa deosebirea intre o arma pentru tot pifanul, robusta, simplu de folosit si cu echipamente de baza pe ea, si o chestie din asta, ultralectronizata, si care iti da pe urma tot felul de erori dupa cateva zile de folosire in teren, si pentru care nu ai bani sa o cumperi ca sa inzestrezi 40.000-50.000 de infanteristi + cei in rezerva!
          Pana si francezii, cand au introdus Felin, au accesorizat cu electronica doar cateva arme din pluton, nu pe toata lumea si nu toata armata. Si era in mare parte vorba de retrofit pe cele deja in uz, FAMAS si ce mai aveau pentru misiuni dedicate.
          Tocmai ca nu este vorba de un razboi din spatele tastaturii!

          • dap. sunt off topic cu propunerea mea avind in vedere costurile f mari de achizitie( desi la 50K de bucati e loc de impins pretul in jos). Pe linga eventualele complicatii in teren ar fi overkill sa inzestrezi un pluton intreg cu asemenea arma. dar… pe de alta parte nu ar mai fi nevoie sa trimeti un pluton intreg in misiune 🙂 herp derp avem varianta enorm de scump vs 5,56 care nu prea face fata. Ca sa nu ne infundam in discutii sterile scot din ecuatie propunerea mea(utopica, recunosc) dar adaug ca noua arma de aslat musai sa aibe si portavoce…sa poata pifanu sa strige ” baaa, vino si tu mai aproape!”

        • O ARMA DE ASALT indiferent cat ar fi ea de performanta, reprezinta, totusi un singur soldat, iar un singur soldat, nu va face fata la 14 soldati (conform calculului de pret), mai ales daca avem in vedere multipli: 10<140, etc.

          • LOOOOL uite ca la calculul de pret..nu m´am gandit, e chiar decisiv.
            conform logicii tale avem nevoie de un nr suficient de mig 21 ca sa batem 1 F22? ori T 55 vs Abrams? Bine io compar mere cu pere nu tre sa ma bagi in seama, ma autobanez, pina una alta, singur.

            • Am scris cu majuscule „arma de asalt” tocmai pentru ca este o situatie specifica, iar daca vei citi cu atentie vei intelege

            • Da 10 MIG21 bat 1 F22 caci F22 nu are suficiente rachete sa le doboare pe toate. Asta-i ideea cantitatea va invinge calitatea daca este suficient de mare.

        • 6,1 kg fara munitie ….

      • Ia zi 28 spre 30…

  10. Sa o lasam pe asta pe care o avem acum AKM 7,62.

    • noi nu prea mai avem AKM 7,62.
      Majoritatea unitatilor au trecut deja la 5,45.
      Mai sunt 7,62 dar in nici un caz nu sunt majoritatea.

  11. Dacă tot privim spre viitor mai bine Heckler & Koch G11care are avantaju că este un concept bull pump şi foloseşte Caseless ammo.

    • g11 e un program abandonat

    • Caseless ammo a fits una din promisunioe aleatehnologice care s-au dovedit a fi false din motove la car4e nimeni nu gandeste.
      Adica munitaia faera tub are 1011 avantaje si un singir major dezaavanmtaj …supraincalzeste teava! tuibu ejectata este fierbinte … deci odata cu tubumai dai afara si niste caldura. Munitia fara tib lasa taoata caldura in arma .. dupa 2 incarcatoare …. nashopa very bad nasol

  12. Eu prefer ar fi ceva produs local care sa fie si la o calitate cat de cat.
    Daca e nevoie de ceva mai specializat si nu suntem in stare sa facem am putea importa ceva care sa fie mai scumput si in numar limitat.
    Pentru moment raman la un cugir, alternativa ar fi croata din punctul de vedere al unui necunoscator.
    Sanatate!

  13. Clar o arma produsa in Romania, la Cugir….poate chiar noua arma de asalt aflata acum in probe!

  14. Beretta ARX 160

  15. Preferata mea (pentru trupeti) este FN SCAR H/L.
    Dar am votat pentru Cugir, pentru o productie localà. Sper cà pot sà scoatà arme de calitate, dacà îmi aduc aminte, printre toate Kalasnikoavele fabricate în afarà de URSS, cele românesti erau la locurile din urmà.

    Nu stiu ce e în mintea unora, în Franta nu mai este productie nationalà de munitie pentru pustile de asalt iar înlocuitorul lui FAMAS nu va mai fi fabricat în Franta.

  16. Arma de asalt trebui sa fie o arma de „sfarsitul lumii”, usor de folosit, sa poti invata un neica-nimeni s-o foloseasca in maxim o saptamana, sa fie foarte fiabila si cat mai simpla, sa rezista unei folosiri intensive si unei intretineri precare…
    N-are soldatul de rand nevoie de o arma care sa sa fie foarte precisa la +200m, asadar eu optez pentru un urmas al AK 47. Pentru nevoie speciale si doar punctual, alta discutie.
    Cu cat este mai complicata cu atat este mai scumpa si mai greu de folosit. Iar ca sa dau 10 mii de euro pe o arma de asalt mi se pare o nebunie curata.

    • Cu tot respectul, dar in acest moment ( iar dvs cu siguranta stiti mai bine ca altii) soldatul nu mai este un „neica nimeni”ci se pune un foarte mare accent pe instruirea individului si cresterea valorii individuale a soldatului. Dar, cu siguranta este o mare prostie, mai ales avand in vedere situatia data sa se achizitioneze arme de nisa sau ultraperformante pentru dotarea soldatului de rand.

      • Ai dreptate, soldatii sunt profesionisti acum, dar din discutiile cu unii dintre ei, inclusiv din Legiune sau Infanteria Marina, a rezultat ca o arma foarte performanta parca nu s-ar justifica.
        Eu sunt oricum un tip conservator si poate gresesc. Opinia unui militar cu experienta prin A-stan sau Irak ar fi, fara indoiala, mult mai relevanta.
        Ca sa fiu corect eu nu am experienta deloc cu armele de asalt si vorbesc efectiv de pe margine.

    • Daca dai leatului sifienta munitei l;a trageri ca sa invete naibii satragaAKM ul poate fi f bun la 300 metri chiar4si inmainile unui tragator mediocru (intre B si S) La Botosani erau 2 cadre care tageau cu AKM ul delq sold la tinte aflatae la 200-220 metri(nu mama si copilunu piept vaca sau 3 sferturi) SWi nu trageaui decat rafale scurte .. 2 max 3 .

    • Aia cu distanta am vz si eu intr-un documentar despre vietnam. Era o comparatie intre m16 si ak47.
      Concluzia era ca degeaba bate mai departe m16 cand majoritatea soldatilor nu vedeau la distanta si dintre cei care vedeau nu toti erau capabili sa si loveasca tinta, ramanea un procent nesemnificativ.
      Ce mi s-a parut hilar e ca americanii trageau prezervative pe teava armei sa nu intre mizerie, asa sensiblie erau.

      • Alex_2
        10 iunie 2016 at 15:31
        Asta cu prezervativul….mi se pare normal, nu ca e vorba de sensibilitatea armei dar ….sa tragi cu AKM-ul dupa ce ai trecut cu TAB-ul peste el….ce precizie sa mai ai ? tragi asa, doar sa te afli in treaba? Unde mai este siguranta ta?

  17. coproductie la Galil ACE,Vektor Denel,Tavor ,AUG Steyer ,oricare din ele.preferabil > 5.56×45 dar cu razanta apropiata.

  18. Am votat FN SCAR, durabila, folosita in lupta cu rezultate bune si nu foarte scumpa.

  19. io habar nu am asa ca am votat cu versiunea produsa la noi, in ideea ca AR trebui sa fie mai buna decat ce avem acu :))

  20. la min 14:30 cu ce arma trage tipul ala? https://www.youtube.com/watch?v=oiZ7FjQxGGI pare a fi din aia cu recul atenuat sau cum ii zice … pare ok dupa mine

  21. Asa cum spunea gen. Degeratu inainte sa bubuie tunurile,, Rusia iti bubue economia (am facut un mic rezumat).

    Daca proiectezi si produci arma o poti exporta deci bani intra in economie, cand cumperi licenta de obicei nu poti sa vinzi sau sa concurezi producatorul de la care ai cumprat licenta (cel putin in anumite piete) sau trebuie sa platesti un procent din ce incasezi in orice caz incasezi mai putini bani si pt. ca vei concura pe acel segment cu cel de la care cumperi licenta (anumite caracteristici ale armei).

    M-16/M4:
    „The troubled old M16 platform has had its problems from the beginning. A design mired in the late 1950’s, Jim Sullivan of the original design team has denounced it. Mr Sullivan has commented, “They’re right exactly where they were when we gave them the M-16 in 1960. They haven’t advanced an inch. That AK-74 out-hits the M-16 by two to one on full automatic.”

    The lead designer of the M-16, Jim Sullivan, has stated that the current, 3rd generation (Russian) AK-74 is far superior to what we give our troops to work with and that if his own son was fighting in the sand he would much rather have him use an AK-74 than the problematic M4.”

    Heckler & Koch:
    „First there were problems with the German military’s standard infantry weapon, the HK G36. Now the same is apparently so for what’s set to be the Bundeswehr’s new standard-issue machine gun, the HK MG5.”
    issues with the MG5 surfaced in May, with reports of inaccuracy…”
    „HK G36, was unfit for combat due to accuracy problems that arise when the gun gets hot.”

    Ce nu o sa se prea spuna este ca datorita materialelor folosite in construtia armele de catre Heckler & Koch pt. a fi usoare, acestea tind sa aibe probleme cu precizia cand se incalzesc, materialele pierzandu-si din proprietati:
    „the rifle’s barrel holder is made of a composite polymer that – even at a temperature as low as 23 degrees Celsius – softens and is no longer able to hold the barrel straight.
    Many of the components of the rifle are made of plastic, which account for its lighter weight when compared to its counterparts, such as the French FAMAS F1 or the American Colt AR-15.

    All it takes is two magazines (60 rounds of ammunition) to heat up the barrel to an extent that „serious accuracy degradation” occurs, the researchers found.”
    (nu am link-urile la indemana acum).
    Este „otelul” mai greu dar se pare ca este „sfant”.

    Cand cineva dintre cei care stiu foarte multe despre arme fiind unul din creatori unei arme occidentale destul de celebre (M-16) iti spune ca ar alege pt. ca fiul sa lupte cu o arma bazata nu pe ceva produs in occident ci „de la inamic” adica bazata pe AK74 inseamna ca stie el mai multe lucruri pe care nu le spune.

    Cine sunt eu sa il contrazic – bazata pe AK sa fie:
    Cugir AK 5.56x45mm

    • eu as moderniza si niste loturi de AKM clasic… cu tevi puse la punct si ceva optica mai evoluata pe ele, un fel de linia 2 -PSL.

      • Absolut modernizarea are logica din foarte multe puncte de vedere, plus ca eu nu sunt un sustinator al 5.56x45mm (dar trebuie sa il folosim datorita compatibilitatii cu alte armate NATO) aratandu-si limitele mai ales in relieful montan. O arma moderna/modernizata 7.62 mm bazata pe AK este absolut necesara daca nu vrem sa ajungem ca americanii (si englezii au ajuns la aceeasi concluzie, 7.62) sa „furam” AK47 de la inamic pt. ca 5.56mm este ineficient.

        „ 2009 U.S. Army Command and General Staff College study, Increasing Small Arms Lethality in Afghanistan, brilliantly summarized the problem, and it is not limited to Afghanistan. The study concluded that American military weapons, cartridge lethality, combat optics, doctrine, and marksmanship training are vastly inadequate, costing American soldiers their lives.

        The Army itself demonstrated proof of the M16’s obsolescence when the
        101st Airborne and other units started using significantly enhanced 7.62 mm M14s in Afghanistan in mountain battles where the M16A4 and M249 proved basically useless. In the interim, the soldiers themselves used captured AK-47s to better compete in the mountainous terrain”.

  22. AKM-ul ramane sfant pentru trupa ( infanterie ) .
    In primul rand prin raportul calitate / pret .
    Apoi prin fiabilitate .
    5,56 cu munitie standard e slabut , indiferent de cine e produs .

  23. Bine/nteles ca armata noastra ar trebui sa se inzestreze cu PA Md. 2000 sau ceva mai Md2016 🙂

  24. Cugir AK 5.56x45mm dar cum s.a zis mai sus sa fie conceputa ca un demn urmas al AK 47.
    Nu avem banii americanilor de aruncat. Ne trebuie o arma cat mai fiabila, usor de intretinut in orice conditii de mediu si usor de manuit, de invatat sa lucreze orice recrut cu ea. De bine de rau oricine trecut de 30 de ani poate explica unui recrut PM.ul nostru…

    @Nu mai avem oameni ce au macar deprinderile de baza de la sfarsitul lui 2006 cand ultimii milutari in termen au parasit unitatile militare. 10 ani…. toti barbatii intre 18 ai 30 de ani habar nu au ce inseamna o arma de asalt, ia linia de ochire, montare/demontare, intretinere…
    Vai de capu’ nostru….

  25. Am votat „altceva” pentru ca, dupa parerea mea, trebuie renuntat la 5,56 mm in favoarea 6,5 mm Grendel. Am folosit 7,62 x 39 si 5,45 x 39 ca membri NATO si nu s-au plans aliatii, daca producem local 6,5 Grendel nu vad care ar fi problema.
    https://en.wikipedia.org/wiki/6.5mm_Grendel
    Dupa mine, as face prototipuri din cele mai bune (in primul rand fiabile) existente pe 5,56 mm, respectiv SA80, FN2000, HK416, Tavor, etc. convertite la 6,5 mm Grendel si le-as testa in poligon si in teren (la noi in munti, extern in Afganistan, Irak).
    Ca mitraliera am o singura optiune, FN Minimi convertita la 6,5 Grendel.
    De asemenea, inlocuirea 7,62 x 54 respectiv 7,62 x 51 cu 338 Norma magnum, folosite la mitraliera Lightweight Medium Machine Gun, respectiv la designated marksman rifle ceva gen SKW 338 (dar pe norma nu lapua magnum).

    • Cresterea calibrului se discuta aprins si in SUA…

      • Si eu cred ca 6,5×39 mm ar fi calibrul cel mai bun. Cat despre arma, o varianta de AKM desigur, cu ceva modificari si modernizari, e inca arma de asalt cea mai buna din lume atunci cand tragi linia dupa ce masori toate caracteristicile.

        Eventual cei de la IOR pot veni cu un aparat de ochire optic foarte bun, dar cat mai simplu pentru a pastra pretul cat mai mic. AG-40 cu o noua grenada „inteligenta” in genul Pike de la Raytheon, dar mai scurta (cu bataie de 1 km nu de 2) si aia ar fi tot ce e nevoie.

        Ah, si incarcatoare de 50 cartuse (am vazut ca rusii fac de 60, dar cred ca 50 ar fi numa bine, ar reduce si din lungimea incarcatorului).

        Apoi un PSL 2, iarasi cu ceva modificari si imbunatatiri, cu o luneta noua, mai performanta, si in calibru 8,6×70 (Lapua Magnum) plus o mitraliera cu calibru similar (derivata din cea actuala, sau PKM cum e denumirea ruseasca, si asta e cea mai buna mitraliera grea la clasa ei).

        Si la final un AG gen LAPGECA, adus la zi (poate cu o greutatea mai mica) si cu munitie cat mai performanta si cam asta ar fi dotarea infanteristului.

      • Of … si amerloshii astia …

        Au impus tuturor 7,62×51 si i au zis 7,62 NATO. Ca imediat apoi sa treaca la 5.56×45 …. Acum se gandesc la un 6,8 mm sau chiar un 7,62×40!

        Sa nu mai zicpovestea lui 10 mm .. dinati s-au gandit bine , apoil-au facut si po „eprea puternic! Recul prea mare”! Asa ca iute 40 SW ….

    • Ai stat putin sa te gandesti cam ce greutate si lungime are trebui sa aibe o teava de Minimi/M249 pentru a accepta un Grendel ca sa ai cam aceasi precizie precum un Minimi in actualul ei calibru? Ajungi sa o faci din ea un FN MAG/M240B. Sa nu mai vorbim acum depre greutatea boabelor pe care trebuie sa le cari…Usor de imaginat, greu de pus in practica cu realitatea de pe campul de lupta. Cat despre Lightweight Medium Machine Gun nu este nimic mai mult decat un FN MAG resapat pentru o boaba mai puternica, care de asemenea este mult mia great decat actualul 7,62×54. Un GPMG este acolo pentru a suprima tirul inmicului pana la 1.000 metri si nu pentru a fi folosita ca o „arma de precizie”. Pentru asta sunt alte ciurucuri care sunt mult mai eficiente. Vad ca si Hannibal mai sus l-a reciclat pe prostovanul cu diploma de doctor (Joseph P. Avery) care are niste argumente de dreptul tampite despre actualele calibre folosite de USA si USMC realizand un talmes balmes un anumite probleme de fiabilitate mecanica ale unor arme sunt folosite penru a promova un rahat de Grendel la care nimeni in ziua de astazi nu il vede a fi o solutie fiabila pentru a inlocui actualele calibre. Ai uitat Hannibale schimbul acesta de replici de acum doi ani?

      http://www.rumaniamilitary.ro/francezii-renunta-la-famas

      • „Ajungi sa o faci din ea un FN MAG/M240B”… Fals. Argumentatia mai jos:

        The Minimi prototype was originally designed in 7.62×51mm NATO, and later redesigned around the 5.56 mm cartridge… In November 2013, FN Herstal unveiled the improved Mk3 version of the Minimi light machine gun… It can be converted to fire either 5.56 mm or 7.62 mm rounds.

        Minimi Weight Standard model (5.56 mm): 6.85 kg
        Minimi Weight 7.62 mm: 8.4 kg
        FN MAG Weight: 11.79 kg

        Greutatea unei Minimi in 6.5 mm Grendel ar fi intre 6.85 kg si 8.4 kg, nu spre 11.79 kg.
        Cu greutatea munitiei ai dreptate, dar actualmente „rahatul de Grendel” cum spui tu, e singura solutie care da 50% mai multa energie decat 5.56 tras din M4, dar mai compact decat 7.62 x 51.
        Ar fi excelent daca in loc de Grendel ar exista ceva mai usor (la fel de usor ca 5.56 x 45) cu aceleasi performante, dar eu nu cunosc deocamdata asa ceva.

        „Lightweight Medium Machine Gun nu este nimic mai mult decat un FN MAG resapat”… Adica patentul pentru Short Recoil Impulse Averaging nu inseamna nimic?
        http://www.google.com/patents/US20130047833

        • Asta cu greutatea unui Minimi bazat pe ce? Asa ochiometric sau cum? Un Grendel are caracteristici balistice diferite , iar adaptarea lui la un sasiu de Minimi sau M-16/M4 reduce substantial performanta lui. Baietelul asta s-a nascut mort de mult timp. Ca sa ajungi la performantele necesare ai nevoie de tevi grele si de proiectile grele. Asta nu este ideal nici pentru mitraliere usoare si nici pentru pusti de asalt in configuratia 5.56. Daca era fezabil s-ar fi realizat ceva de mult, dar balistica nu te ajuta.

          http://www.sadefensejournal.com/wp/?p=2148

          Cat despre restul ce putem sa spunem. O adevarata descoperire domle’! Ne-am jucat putin cu teava ai si am schimbat in realitate mecanismul din „feed tray cover” si ce mai! O advarata bijuterie domle’. Nici macar inchizatorul nu au catadicsit sa-l schimbe . Data viitorare cand o sa am nevoie de o mitraliera pe post de SASR sau pusca cu luneta stiu unde sa ma uit.

        • Grendel e bun doar pe hartie. Singurul care a avut sanse sa intre a fost 6.8 spg dar si ala a cam decedat

      • @Alex

        Nu am nici un motiv sa imi fi schimbat parerea:

        „The bullets upgrade – and a new range of rifles designed to fire them – were recommended in a top-secret report on SAS operations in Afghanistan. It called for a return to a ‘shoot-to-kill’ policy and for heavier rounds to be issued to troops. The report’s authors described bloody clashes with Taliban jihadists who managed to ignore their bullet wounds and carry on shooting..”

        The rounds currently issued as standard to SAS troops for their rifles are 5.56 mm calibre. In future, the troopers will be given 7.62 mm rounds – which are almost twice as heavy and designed to kill with a single shot.

        The problem of 5.56 mm rounds lacking killing power in firefights is worse because the Taliban use 7.62 mm rounds in their AK-47 Kalashnikovs and Russian sniper rifles. The SAS’s report said the 7.62 mm rounds flew farther and with greater accuracy – giving the enemy a distinct advantage, especially in long-range engagements.

        The only advantage to the 5.56 mm rounds is that, given their lighter weight, soldiers can carry more of them.

        Tory MP Patrick Mercer, a former Army commander, said: ‘The 7.62 mm round is a good, meaty bullet and will drop your enemy with a single hit. The 5.56 mm cannot compete with it for stopping power and, according to many soldiers, the round has fallen short in Iraq and Afghanistan.

        ‘This is a positive step and I hope other regiments give consideration to returning to 7.62 mm rounds in the infantryman’s standard rifle. It could save lives and win battles.’

        „Paul Howe’s description of SFC Randy Shughart, a soldier who elected to carry the 7.62mm M—14 into the urban battlefield of Somaliain 1993 rather than the 5.56mm CAR—15 (M—16—variant):

        ‘His rifle may have been heavier and comparatively awkward and delivered a mean recoil, but it damn sure knocked a man down with one bullet, and in combat, one shot was all you got. You shoot a guy, you want to see him go down; you don’t want to be guessing for the next five hours whether you hit him, or whether he’s still waiting for you in the weeds.”

        „The M16’s weight, range, and caliber proved good for leaf-penetrating jungle warfare, but less so when fighting in deserts, mountains, valleys, and close quarters combat.”

        @Tzupy
        O alta problema a cartuselor ”lungi” si gloantelor „usoare” este rezistenta la impactul cu un corp dur (vesta-placa/os/casca orice corp care are o anumita duritate si masa). Datorita vitezei mari si masei relativ mici gloantele la distante scurte se pot fragmenta generand o penetrare foarte redusa de aceea exista un raport optim intre „masa” glontului si viteza pt. a avea penetrare-efect omorator eficient:
        „Single 5.56-mm rounds are not effective against structural materials (as opposed to partitions) when fired at close range—the closer the range, the less the penetration.”

        At ranges less then 25 meters, penetration is greatly reduced. At 10 meters, penetration by the M16 round is poor due to the tremendous stress placed on this high-speed round, which causes it to yaw upon striking a target. Stress causes the projectile to break up, and the resulting fragments are often too small to penetrate. „

        • Deci Hannibale ne-am apucat sa citam articole scrise de Daily Maily ca sa sustinem un argument (Cat de prost ar fi el acum, dar ce conteaza nu?)? Mai bine imi spuneai ca l-ai gasit in Click sau in Cancan. Asta cu cu AK-47 avand o putere mai mare de a pune la pamant pe ce planeta se intimpla? Planeta Talaforme? Calitatile balistice ale unui AK-47 sunt bine stiute, la fel de bine ca si a unei M16 sau M4. Eu zic sa le mai revizitezi. Numai de curiozitate te-ai uitat un strop la vitezele dezvoltate de o boaba placand dintr-un AK-47/M16/M4? Numai asa de curiozitate.

          Shughart se folosea de un M21 si nu de un M14. M21 era un fel de pusca cu luneta ceva similar cu un SASS/SASR. Deci alta mancare de cartofi, si alta misiune/folosinta. Poate ne spui de ce SFC Gordon, partenerul lui Sughart se folosea de un CAR-15. Iarasi pui botul la niste argumente tampite, dezvoltate de niste prostovani. Cat despre incercarea autorului de a echivala un CAR-15 cu un M16 ce pot sa spun. Iarasi vorbim despre ora amatorilor. Cum este ghintuita un CAR-15 in comparatie cu un M16A2, care este lungimea si greutatea tevii? Probabil ca astea le consideri niste detalii ne imporatante. M-am folosit de un CAR-15 intre februarie 1990 si Iulie 1993. Este o arma cu multe bube din punctul de vedere al fiabilitatii mecanice, dar nimeni nu avea iluzii ca nu poti culca pe cineva la pamant cu ea pana in 200m. Daca esti un izbutit cu un M4 sau M16 poti face asta pana la 500m, chit ca un M4 iti da anumite dubii, in principal din cauza lungimii tevii.

          Nu te folosesti de un 5.56 sa dilesti pereti sau prin pereti. Nu pentru asta au fost concepute. O boaba SS109 (proiectilul cuplat la un cartus M855) a fost conceputa de la bun inceput pentru a avea o anumita instabilitate si de a fi suspusa unui fenomen de yaw/giratie (proiectilul dandu-se peste cap la initierea impactului) pentru a creste letalitatea proiectilului in la momoetuil de impact cu hoitul cuiva (vezi link-uri de acum doi ani). Astea sunt lucruri bine stiute de cei care se folosesc de aceste arme si de aceasta munitie, dar evident mai putin stiute sau dea dreptul igonarate de tot felul de bagatori de seama (poti sa-i numesti si prostovani) care tot incearca sa dezvolte tot felul de argumente tampite din comfortul unui fotoliu fara a avea nici cele mai mici cunostiinte de baza despre realitatea acestor arme sau munitii. Despre experienta practica nici nu pot sa faca un argument pentru simplul fapt ca in marea lor majoritate nu poseda asa ceva.

          1
          • Daca citeai si partea din comentariul meu adresata lui @Tzupy ai fi inteles ca da, tocmai viteza prea mare este una din problemele la 5.56mm, pt. distantele foarte scurte, rezultand penetrare foarte mica deoarece glontul, de cele mai multe ori, se dezintegreaza la contactul cu obiecte dure (pana la 30m, dezintegrarea poate aparea pana la 50m).
            Viteza este un factor, alt factor este masa, cartusul de AK 7.62 este mai lent dar are o masa mai mare ceea, per ansablu, ce il face sa aibe o capacitate de penetrare mai buna si o energie mai mare pe distante foarte scurte-medii.

            Astazi foarte multe lupte au loc in mediul urban unde sunt foarte multe ziduri iar luptele pot avea loc in cladiri aflate cate cativa zeci de metrii una de alta deci spargerea glontului 5.56 poate fi o problema asta pe langa capacitatea de a penetra mai redusa. 7.62 nu are are asemena greturi.

            „Discovery Civilisation Greatest Military Clashes M16 Vs AK47”
            19.57 capacitate penetrare intre cele 2
            https://www.youtube.com/watch?v=hAzHDVCT5TE
            AK47 penetreaza/sparge caramida din zid si „trunchiul” de copac dintr-un singur foc fiind capabil sa ucida/raneasca pe cel din spatele lor, M16 nu. Este foarte important in timpul luptei cand ai doar o sansa sa tragi sau nu poti tintii ca sa lovesti cam in acelasi loc astfel incat glontul lui M16 sa penetreze.

            Nu trebuie confundata capacitatea de a incapacita pe cineva cu letalitatea pt. ca poti sa mori dupa 1-2min dupa ce ai fost impuscat sau „instant”, mortalitatea este aceeasi dar in primul caz este posibil sa poti sa lupti cateva zeci de secunde si sa omori cativa soldati. 7.62 are o masa mai mare si o energie mai mare care sa o transfere victimei deci are capacitate de incapacitare mai mare.

            • Armele de asalt au un singur scop; sa ucida o forma de viata bazata pe carbon si nu sa te apuci sa dilesti pereti si copaci cu ele. Asta cu incapacitarea nu stiu de unde ai luat-o. Vrei sa dilesti un perete ai alte implemente pentru asa ceva. As vrea sa te vad cu un Kalashnikov in mana; iti dau yo de a mine 1.000 de boabe sa te vand penetrand un zid de Qalat in Aghanistan. 7.62×39 la care faci referinta nu are o energie mai mare decat un .223. De fapt ti-as da si un M14 sa vad ce succes ai avea cu un astfel de zid.Asta nu stiu de unde ai mai scos-o. Se vede ca in viata ta nu ai vazut un hoit dilit de Kalashnikov si unul dilit de un M4/M16 si ai o intelegere destul de ingusta despre ce inseamna un angajament cinetic. Iarasi suntem la ora amatorilor.

              1
  26. fara doar si poate ” MADE IN ROMANIA”

  27. 10 iunie 2016 at 12:17
    Arma de asalt trebui sa fie o arma de „sfarsitul lumii”, usor de folosit, sa poti invata un neica-nimeni s-o foloseasca in maxim o saptamana, sa fie foarte fiabila si cat mai simpla, sa rezista unei folosiri intensive si unei intretineri precare…
    N-are soldatul de rand nevoie de o arma care sa sa fie foarte precisa la +200m, asadar eu optez pentru un urmas al AK 47. Pentru nevoie speciale si doar punctual, alta discutie.
    Cu cat este mai complicata cu atat este mai scumpa si mai greu de folosit. Iar ca sa dau 10 mii de euro pe o arma de asalt mi se pare o nebunie curata.

    Exact. În concluzie eu votez pentru Kalash-ul meu model șaptezecișinumaiștiucât, seria DF4765, pe care eu și alții dinaintea mea l-am brutalizat în fel și chip și cu care, totuși, am luat aproape numai FB-uri în armată…

    Dar, fiindcă nu e în listă, votez cu pușcociul cugirenilor. Sper să-l mai cizeleze un pic și să-l vedem în producție de serie, pentru soldățeii RoArmy!

  28. 7.62mm produs la noi. Clar!
    Am avut DI1357, DP4098 şi DA0810.
    Am avut grijă de ele iar ele au avut grijă de mine la trageri.

  29. Arma de asalt. Cugir. Punct!

  30. 7,62×51 și 5,56×45 au fix aceeași razanță până în 400 m , că așa au fost proiectate de niste băieți dibaci .
    Diferența e mare ca energie , de aia nu trebuie renunțat la efectul gloanțelor grele .
    Eu susțin că , calibrul 7,62 indiferent de cartuș ( x39 , x51 sau x54 etc ) este cu mult superior țânțarilor de calibru mic , gen 5,45 sau 5,56 .
    Să nu discutam de 300 WM ăla este un vis erotic / eroic .
    Alea mici sunt bune când te bați în Mozambic , Angola , Somalia , Irak , limitat chiar și în Afghanistan dar nu cu un dușman care are camioane protejate , elicoptere de atac și veste antiglonț peste standardul 3 .
    Atenție , >50.000 de arme nu pot fi cumpărate , ele trebuie neapărat produse aici , la Cugir sau la Sadu .
    Cei de la Sadu aveau un proiect de arma de asalt inspirat partial dupa realizările celor de la SIG și HK , sper să mai găsesc pe net imaginile cu acea armă .
    Ca orice lucru bun pe plaiurile mioritice , se pare că acel proiect a murit nenăscut .

    • Cu multu ani in urma(mair era Nastase premier) la o expozitei „fabricat in Romania” am avitocazia sa pun mana oe o arma „de aslat”
      civca reproestctata. Mu ni-a placut .. era prea grea (+ >1 kil) si prea lunga so asta in conditiile in care era 5,56 mm!!

  31. Obligatoriu produsa in tara si cat mai fiabila posibil .
    Deci derivat AK calibrul 6,5 sau 7,62

  32. Ghita Bizonu'

    Nitel in off

    Mai exista armele zise PDW.Cred ar fi interesanta (cred) o armacu minitioe derivata din 7,62 Tokarev (mai precis din varainta peeforanta) . Nu nu din apsiune ptr TT insa munita 7,62 Tokarrev este deja destulde puternica, se poa „imnunatati” si obine una care sa tteaca pron veste (caracteristica PDW..)

    • Dl.Ghiță păcat de ideile expuse (interesante) căci scrisul le omoară din fașă. Parcă nici nu-i limba română. Vă rog încercați să scrieți corect ca să fiți și înțeles. Nu mi-o luați în nume de rău căci nu asta a fost intenția mea.

  33. Am votat HK 416, pentru că e sculă de viitor. Am avut pe(și în) mână, M16, M16A2, M4A1, Famas, Steyr AUG, SA80 și G-36. Cel mai mult mi-a plăcut G-36! După PA-ul nostru se clasează a2-a ca fiabilitate. Cu PA-ul veneam din patrulări, plină de nisip, o demontam, o băgam sub duș, o spălam bine, o băgam apoi în kerosen, o lăsam 5 minute în soare, și era ca nouă! Dacă ar putea să facă PA-ul HK-izat pe 6,5mm, ar fi perfect! 😉
    Părerea mea, hâc…

    • Asadar tot spre o varianta modernizata de AK si matale?

      • Da, dar nu ce au arătat ei la expoziții până acum…

        • O arma derivata din AKM, simpla si fiabila, insa cu o precizie ceva mai buna si (mai) modulara, fara parghia aia de arbaleta, pe care nu stiu de unde au mai scos-o, ar fi alegerea mea. Ar trebui umblat putin si la calitatea executiei unor detalii.
          Am tinut in mana toata gama de AK de pe la noi, 7,62 Md 63, 5,45, 7,62 Md 64, Md 66, PSL, Famas, Uzi, pusca cu luneta franceza FR F-2.
          Nu sunt militar, dar am facut armata (TR).
          Daca ar fi sa aleg intre 5,45/5,56 si 6,5/7,62, in mod cert as alege glontul de calibru mai mare.

  34. Poate ca inteleg macar acum, de unii de pe bloguri,care se inchina la sclipiciuri, ca arma preferata a romanilor este tot AKM, modernizat de 2 ori.
    As vrea sa le intre la cap lucruri simple si exentiale, nu ce imprastie unii paranoia pe bloguri. Te pomenesti ca tancul preferat este T 90 MS (!?).

  35. Sunt curios cine a votat cu ”Orița 2020”…

    E doar un ”what if” sau exista macar si vreo randare de pasionat pentru o astfel de nazbatie de 9mm?

    • Ghita Bizonu'

      Si eu am o curizitate – cati au tinut in mana arma ptr care au votat?

      Recunsco,, nu am votata ci doar aici mi-am exprimata parerea ca ar fi de preferat ul bullpup (lungime mai mica). PARERE.
      Ca in rest …. mi se pare ciudat sa votezi fara a tine in mana arma (adica sa o porti cateva zile si sa tragi cu ea, sa o demontezi, cureti samd)

      Idem sa te etuziasmezi pter capacitatea unei arme de 6,1 kg… Prea grea ptr a inzestra fiecare om dintr-un batalion … (omu tre3be sa o care zilnic, sa alege cu ea, sa care sificienta munitiete .. si macar apa sa nu moara de sete.. Cu mancarea mai merge .. sa faci foamea da setea e mult mai rea)

      In fine ma intreb ce este aia Orita 2020 . De ce Orita? Orita era numele celui care a proiectat arma .. Nu este nume de firma, nu a adus imbunatatiri revolutionare care sa ramana cunoscute ca „mevcanism Orita” sau „sostem Orita” deci ce chichirez Orita 2020?

      • @ghita bizon
        am facut precizarile necesare nu cred ca mai era nevoie sa bagi si tu batu´prin gard, s´ar putea sa ai surpriza ca e poarta deschisa..in afara de asta nu ne lasa adminii s´o punem de un dog fight.
        Asa de curiozitate..un copil de1an are aprox. 10kg(+/-) si ti garantez ca o mamica il tine in brate vreo 4,5 ore/zi. Daca iei un derivat de Kalash si´i pui o teava cu un calibru serios, un sistem optic deasupra tevii +un aruncator de grenade sub teava, cam la ce greutate apreciezi ca se ajunge?

        Si daca tot umplu spatiul..am si eu o curiozitate:ca un derivat de Kalash ca M10X e ceva mai costisitor de produs iar cugireanul RH 10 e chiar simpatic, pina la capacul cutiei cu mecanisme…era chiar asa de greu sa´l reproiecteze?

        • @garcea de acord cu mamica, sunt cazuri in care il tine si mai mult, atata ca nu sa arunca in pozitia culcat, nu fuge prin boscheti cu el la 40 gr la soare etc etc… parerea mea 🙂

          • of ..ca multi mai sunteti. stiu, stiu, la armata e greu. explica i tu asta unui muncitor din constructi care vara iarna jongleaza cu elementi de schela, galeti de ciment samd. pina si pe vremea lu´ceasca cu servici militar obligatoriu aveai unu care cara catzaua(sper ca stii) afetu la ea, AG ul , purtator de munitie la AG samd
            Io cu degetutele mele am scris ca, da, ca dotare standard individuala e prea mult, prea scump etiki mi´am recunoscut derapajul in off topic. e prea voluminoasa si grea pt un special, para, vinator de munte…oh wait speciali francezi plecati pe coclauri prin A stan si fiecare opta pt minimi.hmmm .
            asa o fi fost si cind s´a trecut de la flinte cu pulbere la cartuse de la carabine manuale la semiautomate, respectiv de la semiautomate la pusti de asalt automate. prea scump, prea „sofistricat”, sa se dea numa cite una de pluton…

            • gramatica e greu „constructii” si ce alte greseli s´or mai fi strecurat. acu´nu ca s tem la olimpiada de romana da´parca vad ca o sa fie argumentu´suprem.

              • a nu stai linistit / nu te da lovit 😛 ( cu gramatica)

                comentu meu era tangential, nu am avut treaba decat cu comparatia mama cu copilul / arma dupa parerea mea nu era una potrivita;
                stiu cum e cu constructiile, casa mi-am facut-o singur.

                in ce priveste greutatea armei, eu merg pe principiul atata e sadviciu’, atata mananc 🙂 da’ mi-ar place una dinaia usurica cu laser

        • Si copilul ala are nevoie sa fie aprovionat cu 300 de cartuse ( unitatea de foc ptr o arma de asalt) ? Mai poarta mamica si vreo 3-4 grenade ? Si cumva mai cara si 1-2 loviturti de AG ? Sau mai cara ceva munitie ptr pusca mitraliera (parca 1600 catuse unitate de foc pe zi)
          Apropos sper ca sti ca unul dintre argumetele in favoarea munitiei de 5,56 sau 5,45 este ca soldatul poate cara mai multa munitie … uite na ptr o greutate de 10 kile ce se poa cara in functie de arma
          M14 7.62×51mm 14 incarctoare / 280 cartuse
          M16 5.56×45mm 33 incarctoare / 660 cartuse
          AK-47 7.62×39mm 13 incarctoare / 390 cartuse

          Vezi tu leatu in stare de lupta cara cu el vreo 20 de kile la minim… si daca are si vesta si casca …

          • deja esti necrofil..parerea mea.

          • asta cu munitia mi-a placut… 660 vs 280… zice tot

            • „asta cu munitia mi-a placut… 660 vs 280… zice tot”
              raster, tu ai citit ce se comenteaza pe aici? deci soldati plecati la lupta cu M 4 calibrul 5,56 si au mai agatat de git un kalash 7,62 capturat+munitia, adica o arma mai grea si a continuat misiunea, respectiv in urmatoarea misiune a preferat din start o arma si munitie mai grea??? hombre comentam ca sa ne aflam in treaba? RECUNOSC eram la job si m´am amuzat, se comenteaza pe aici citeodata la nivel de experti zicic ca s toti rocket scientists, si atunci mi´am zis n´ai tupeu baga k11 sa vezi shitstorm. Am fost prompt interceptat si taxat de un admin, game over.

              • Ar trebui sa va ganditi si la urmatorul aspect, „waste of ammunition”.., adica cu cat ai mai multa, cu atat ai tendinta sa folosesti mai multa, chiar daca nu foarte rational. Spre exemplu, experienta americana in Corea. In timpul atacurilor „voluntarilor” chinezi asupra pozitiilor americane, armele automate ramaneau in scurt timp „dry”, adica fara munitie, in timp ce pusca semiautomata M-1 avea inca munitie si era in stare de utilizare.
                Ganditi-va si la urmatorul aspect 7,62×51 vs 7,62×39, adica la puterea de lovire. Fn Fal vs AK-47 in Africa, spre exemplu. 7,62×51 avea puterea sa penetreze usor lemnul copacilor din savana, iar cand se tragea in fata pozitiilor inamice, lovitura dizloca fragmente de piatra si lemn ce provocau rani grave, uneori chiar moartea. 7,62×39 nu putea face acelasi lucru, avand o energie cinetica inferioara. La fel, 7,62×39 vs 5,56×45 in Vietnam si in America Latina, unde glontul mai greu avea o mai mare putere de penetrare in jungla si in zonele urbane. AK-ul era net superior lui M-16 si ca si intretinere.
                Alegerea unei arme nu e un lucru usor si nu trebuie lasata la mana unor amatori. Standardizarea si accesul la munitie este, de asemenea, un lucru foarte important. Daca tragi mult si aiurea, adica daca nu ai militari instruiti f bine, ramai fara ammo si cineva tr sa te alimenteze. Banuiesc ca nu o vor face adversarii.. Uneori o singura lovitura este mult mai importanta decat o multime de rafale. De aceea exista cal.50 (12,7).. O arma grea nu este intotdeauna un mare dezavantaj. Nimeni nu alearga mereu cu arma in spate. Vezi si in Ucraina, nu se fuge aiurea non stop. Se mai si sta in pozitii relativ fixe, se mai umbla si la pas. Daca fugi mereu ca un ogar.., mai obosesti din cand in cand, chiar daca arma nu e f grea.

                • aaa nuuu, te rog, inceteaza! vrei sa moara bietu´soldat surmenat pe coclauri??! asta vrei!!?
                  Va explic eu: din alea 33 de sectoare de 5,56( pt pro imaginati va numai volumul a 33 de magazine , mor de ris) vreo cinci le facem cu munitie de manevra, deja ai redus greutate considerabil, oricum nu poti sa angajezi eficient cu foc inamicul, el stie asta si nu se apropie prea tare dar nus tie ca tu tragi dupa el cu pocnitori!
                  Eee?!

    • daca ai un link cu un model ceva pot incerca eu. ca io nu am gasit nimic pe net

  36. Ar merge ceva produs local, daca nu as merge pe HK 416/417.

  37. cojocariu george

    poate sa imi spuna cineva daca ak din poza e noua arma de la cugir sau e doar o modificare a ak actual si daca da , modificarea e oficiala ?
    http://www.resboiu.ro/wp-content/uploads/2016/06/Speciali-2.jpg

  38. Și u răspuns FOARTE AVIZAT la acest sondaj:
    https://www.washingtonpost.com/news/checkpoint/wp/2016/06/10/special-operations-command-looks-to-u-s-companies-for-homemade-ak-47s/
    Dacă nici ăia nu mai știu, atunci nu mai știe nimeni…
    Părerea mea, hîc…

    • Citind articolul postat de Sharky:

      ” to build the types of weapons many of our foreign partners use ”
      Deci Cugir si Sadu raman fara clienti .

      ” they know how to use, know how to fix and have the supplies to maintain.”
      Mentenanta locala , nu arme doar pentru scos la parada .

      ” The contract ran into a myriad of problems after a Bulgarian company shipped faulty rocket-propelled grenades ”
      Nu degeaba se plangea U.M.Mija ca in loc ca MApN sa le vanda lor grenadele AT expirate , spre a le schimba componentele pirotehnice expirate si a livra un produs de calitate le-au vandut bulgarilor care vad ca le-au manarit .

      ” an American source for the weapons would be a “good use of taxpayer funds ”
      Interesul national . Pace prin putere , zicea articolul de ieri . Dar puterea vine prin forta tehnologica si economica .
      Si raposatul de ieri , duca-se la cazane , spunea ca suntem inteligenti cumparand din alte parti .
      Articolul despre TR-125 si mai ales comentariile d-lui Pavel sunt marturie despre mentalitatea ” specialistilor „.

      Dar ma rog , suntem in tara fitelor . N-o sa-l poti convinge pe jmekerul care a tras odata in poligon/ a vazut in filme/ o arma scumpa ca ceea e utilizeaza fortele speciale americane ( nu numai aliatii lor ) e bun si pentru noi . Si vad ca jmekerul face legea , inclusiv la comentariile de pe RoMilitary .Eludand informatiile despre deficientele armelor laudate .

      Dar ma rog , suntem in tara fitelor . In fotbal s-au vazut ieri rezultatele fitelor. Dar daca era razboi ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *