Spania comanda 25 de Eurofighter Tranche 4…

Iar Italia ii urmeaza exemplul, comandand si ea 24 de aparate pe 23 decembrie.

In cazul italienilor este vorba practic de o inlocuire de aproape 1:1 a celor 27 de Eurofighter Tranche 1, aparate care nu merita modernizate si care oricum nu ar suporta o modernizare extensiva. Italienii au tot incercat de-a lungul anilor sa vanda avioanele Tranche 1, oferind preturi foarte bune, mai ales ca avioanele nu sunt foarte zburate si pastreaza o rezerva de ore de zbor suficient de mare. Dar din pacate pentru ei n-au gasit pe nimeni dispus sa le ia, chiar si noi am avut o aferta pe masa din partea Romei prin 2007-2008.

Din pacate, Tranche 1 este doar in varianta aer-aer si chiar si asa nu are integrate prea multe rachete aer-aer, iar modernizarea lor nu este rentabila, toti posesorii preferand sa le retraga pur si simplu.

Noile Eurofighter vor dispune de radar AESA Captor-E Mk 1 plus o sumedenie de sisteme de armament integrate, incepand cu rachetele aer-aer AMRAAM, Meteor, ASRAAM sau IRIS T, racheta de croaziera SCALP etc.

Spania va folosi cele 25 de Eurofighter T 4 pentru a inlocui deja batranele EF-18 Hornet, iar structura comenzii este de 21 de aparate simpla-comanda si patru duble. Livrarile catre Madrid vor avea loc intre 2030 si 2035.

Impreuna cu cele 25 de avioane nou comandate, Spania va avea in inventar 115 Eurofighter. Pretul pentru cele 25 de aeronave este de 4,6 miliarde de euro, “sensibil” mai mare decat cele 2,15 miliarde de euro pentru 20 de Eurofighter comandate in 2022 (16 “simple” si patru “duble” si ele tot Tranche 4, tot radare AESA etc). Diferenta de pret este insa una destul de monstruoasa.

Daca facem o simpla socoteala, pentru prima transa de 20 de unitati, pretul per avion ar fi pe la 107 milioane de euro, in timp ce pentru transa a doua – 25 de aparate, avem 184 de milioane de euro, in conditiile in care discutam practic despre acelasi tip de avion.

Italienii in schimb sunt si mai bogati, pretul celor 24 de aparate, cu pachet de suport etc este de 7,47 miliarde de euro, de unde rezulta din ce in ce mai pregnant ca cele 6,5 miliarde de dolari platiti de Romania pentru 32 de F 35A nu mai pare chiar asa o suma mare, ba chiar arata decent, mai ales daca tinem cont de diferenta de generatie intre Eurofighter T 4 si F 35A.

Italia detine astazi o flota compusa din 93 de Eurofighters: 27 Tranche 1 (care vor fi retrase), 46 – Tranche 2 si 20  – Tranche T3A.

Dar una peste alta, Eurofighter merge inainte, prinde comenzi, mai mult la intern adevarat, dar prinde si uzinele au de lucru in asteptarea viitorului aparat de generatia a VI-a european, care o fi el. Sanse mai mari par a avea italienii (alaturi de japonezi si britanici), spaniolii care s-au lipit de germani si francezi par sa fi tras, saracii, batul scurt.

In acest moment, trei din cele patru natiuni membre ale consortiului Eurofighter au plasate comenzi ferme, astfel: Spania un total de 45 de unitati, Italia 24 de avioane, Germania – 56.

Doar Regatul Unit nu a mai comandat avioane noi desi se afla in plina procedura de retragere a avioanelor Tranche 1 (52 de unitati, din care 22 au fost deja trase pe dreapta), Londra urmand sa ramana cu o flota de 107 Eurofighter.

GeorgeGMT

 

14 comentarii:

  1. Se merită să comanzi la tine pentru a reîntoarce banii în economia proprie, chiar dacă avem un preț ceva mai mare.
    Una peste alta UE trebuie să-si dezvolte avionul de generația a 6-a dacă vrea să mai fie competitivă si să impună respect. Și să avanseze ceva mai mult spre o federatie cu armată proprie, deci eliminarea porcăriilor gen Schengen, să aibe o politică externă comună că sistemul actual e foarte fragil si dă tot mai multe semne de colaps.

    20
  2. Se retrag asa, prin casare? Nu se pot vinde, sa zicem, unor tari africane, care nu au nevoie de ceva foarte competititv?

    2
    • Eurofighter e un avion scump deoarece producția lui a fost împărțită POLITIC între statele membre ale consorțiului.
      Așa scump cum e , nu atrage cumpărători ( vezi cazul Austria care după cumpărarea aparatelor au trebuit să mușamalizeze o mega șpaga încasată pentru a cumpăra drăcovenia )

      Un singur exemplu de scumpire ” din burtă” , aripile.
      Aripa dreapta e produsa de spanioli.
      Aripa stângă e produsa de italieni.
      Automat , transportul aripii lipsa către destinatarul final care asamblează avionul produce costuri și deci preț mai ridicat în produsul final.
      Suplimentar , sunt 4 linii de asamblare . In 4 tari diferite. Practic , fiecare țară membră a consorțiului asamblează avioanele proprii.
      Și asta crează costuri suplimentare care se reflectă în prețul final al avionului.
      Typhoon e exemplu de cum un bun produs militar devine necompetitiv exclusiv din cauza politicii prostești de împărțire a producției de componente aiurea și de risipa cu 4 linii de montaj final.

      PS.
      Țările africane sunt in general sărace.
      Ce pot cumpăra , avioane rusești. Că la ruși interesul politic poate duce la vânzări cu mega reduceri de preț către țările ” frățești”.
      Basca plati eșalonate in timp .
      Chiar și așa, multe țări africane au probleme grave de personal. Piloți , mecanici, electroniști , s.a.m.d , nu se pot crea prin OUG și nici prin rugăciuni zilnice. Fie ele și de 5 ori / zi cum cere Coranul.
      Scoli slabe , tari slabe. Regula valabilă oriunde. Nu doar in Africa.

      31
    • Tarile africane nu pot intretine ca lumea MIG21 sau MIG29, iar Tranche 1 sunt mult mai complexe.

      Plus ca in Africa, principala nevoie e atac la sol.

      16
  3. Nu stiu daca e chiar asa simplu de comparat preturile, ca in afara de configuratia avioanelor sunt o gramada de servicii conexe, piese eventual. Daca au luat si motoare de rezerva pentru ele ar trebui sa atarne greu in pretul final.

    4
  4. Am comandat noi, cehii si polonezii f-35 dar n-am comandat spaniolii. Ciudat.

    2
    • Au eurofighter care este destul de bun. In plus îl fabrica ei chiar dacă îl fabrica parțial așa cum se spune mai sus. O fi mai scump însă în caz de nevoie poți fabrica câte dorești iar asta contează.
      Eu daca eram cel care decide modelul de avion cumpărat de Ro, alegeam f16 pt raza de acțiune și capacitatea de transport. Ar fi fost bun și grippen pt costul redus de întreținere și pt faptul că poate decola/ ateriza din scurt.
      Trebuie ținut cont de faptul că este exact că la mașini: modelele mai noi costă mai mult decât cele mai vechi, iar diferența nu este întotdeauna prea mare la performanta.

      4
    • @Optic
      Au mai comandat F-35 germanii, italienii și englezii, care și ei participă la fabricarea Eurofighter, au mai comandat belgienii, danezii, elvețienii, finlandezii, grecii, norvegienii, olandezii, asta numai în Europa. La nivel mondial au mai comandat coreenii cei buni, japonezii,(care și ăștia fabrică propriile avioane), australienii, canadienii, israelienii, singaporezii. Numai fraeri în lista aia…o fi vreo conspirație d-aia mondială. Ciudat, nu?
      Părerea mea, hâc…

      33
  5. Vreau sa îmi cer scuze maestre ca postez aici, dar articolele tale sunt întotdeauna cu mare vizibilitate. Doresc doar sa le urez tuturor un An Nou fericit, cu tot ce își doresc pentru ei și cei dragi!🙂
    Ca sa nu fiu off de tot, Eurofighter este în opinia mea un avion super, dar un eșec managerial, politic și o dovada a dezbinarii europene.

    3
  6. De ce nu le dau ucrainenilor? De italieni vorbesc. Si de englezi. Ca, pana la urma EF-2000 cum ii zic eu, are un radar bun, superior F-16 MLU, si duce AMRAAM. Deci in sfarsit ucrainenii ar putea sa preia initiativa pe frontul aerian.
    Ma rog, e riscul sa piarda aparate si de aici sa sifoneze imaginea avionului.

    6
    • Hunter (Scythia Minor)

      Pentru ca ucrainienii ar putea castiga razboiul rapid, iar asta ar putea duce la escaladare nucleara. Kievul tre’ sa fixeze Rusia, pana cand aceasta se va prabusii economic…expertii zic ca asta s-ar putea intampla in vara lui 2025. Doamne ajuta!

      PS: Un an nou fericit la toata suflarea de pe RM.ro si un calduros ”La multi ani!”

      11
  7. capatu satului

    La mintea mea, nu este posibila o comparatie intre F16 si EF/T
    EF/T a fost proiectat pt suprematie aeriana, ca si F15
    F16 este altceva
    F16 este inferior la toate capitolele fata de EF/T
    Tot așa cum Mig29 (concurentu rusesc al lui F16) a fost inferior lui Su27
    In aceleași sens, F16 nu a putut concura niciodată F15

    Construirea avionului evropean gen 6 va fi grea
    In condițiile in care nu exista nici un proiect evropean de avion de gen 5 – rusii sunt de felu lor in afara Evropei
    La mintea mea, cu îngăduință maxima, nu cred ca faimosu avion evropean gen 6 sa fie superior lui F22
    Faptu ca unele tari evropene operează F35 nu înseamnă nimik
    Pt ca F35 este inferior la toate capitolele fata de F22
    Nu trebuie înlăturat faptul ca nu toate pachetele de senzori si capabilități de lupta (ale industriei americane) au fost in final puse pe F22, pt ca ar fi ieșit prea scump

    Este posibil ca americanii sa ai aibă îngăduință fata de unele tari evropene, japonezi, etc, unde au interese strategice, si sa le permită accesu la unele din datele programului ATF din care a ieșit F22 cu multi zeci de ani in urma
    Altfel va fi foarte greu
    Dacă îmi amintesc bine, se prea poate sa ma insel, si avionu suedez de lupta s-a născut tot cu sprijin american si nu ma refer la motor
    Așa ca, la mintea mea, faimosu evropean gen 6 va fi inferior lui F22

    Chinezii sunt încă departe de americani
    Încearcă sa compenseze prin numărul de aparate produse
    Se pare ca la Y20 aripile au fost proiectate de ucrainieni
    Iar faimoasele aparate gen 5-6 chineze sunt probabil clone după proiecte rusești mai vechi
    Tot așa ca si brahmosu indian
    Submarinele nucleare indiene, etc

    Rusii sunt si ei departe de americani
    Cu senzori si echipamente evropene
    După ce au criticat duzele ajutajelor motorului de pe F22 cu motivația ca ajutaju motorului de pe Su 35 își schimba mult mai repede direcția in mai multe planuri ceea ce duce la schimbarea vectorului fortei de tracțiune, le-au trebuit aproape 10 ani sa construiască pt Su57 niște duze care par inferioare celor de pe F22 in condițiile in care F22 zboară de zeci de ani
    Nu exista termen de comparație între F22 si Su57
    Faptu ca ai părți dintr-un F117A doborat de sârbi nu înseamnă ca ai acces la invelisu lui F22, plus motoare si senzori

    Noi cum stim, batem pasu de defilare
    F16 third hand, singurii din Evropa
    Dar cu producție buna de generali
    Ca meritam la ce performante avem
    Polonia, mult mai nepricepuți, bagă decât 7,2 mld sa aducă F16 pe cale le au la bl70/72
    Nu mai zic ca F16 poloneze sunt de departe superioare fata de ce avem noi, plus armamentu pe care îl au polonezii
    Cât ar costa aducerea F16 românești la bl70/72 ?
    Evident mai mult decat dau polonezii
    Sa mai vina niște avansări si ieșiri la pensie pt câțiva generali de carton
    Eventual niște nume de bulevarde si străzi cu generalii de după 90

    3
    • Ejército del Aire y del Espacio de Espana este dintr-o alta liga fata de FARo pt ca Spania este mult mai bine manageriata decat Romania. Spania chiar este un exemplu de urmat pt Romania. Vazut asta personal la fata locului timp de 6 luni de zile in 2004 din Valencia in Galicia si apoi spre sudul Spaniei prin nord-estul Portugaliei si vestul Spaniei pana la Trifa.
      Chiar daca sunt mai vechi si vor fi inlocuite cu EF Typhoon T4 in Ejército del Aire y del Espacio de Espana ar fi fost super ca FARo sa fi avut in dotare F/A-18 AB Hornet, mai superioare decat MIG-21/-23/-29 si poate chiar decat F-16 ABM. Falcon. Personal prefeream F/A-18 AB Hornet modernizate sh decat F-16 ABM Falcon sh pt ArmRo/FARo, dar altceva a decis MAprN.Ro.
      ArmRo si FARo au nevoie dtpdv si de un avion supersonic de lupta multirol care sa completeze F-16 ABM Falcon iar cel mai indicat ar fi F-15 E Strike Eagle (sh pt ca Romania nu are foarte multi bani), achizitionat dupa modelul F-16 ABM Falcon ex norvegiene, deoarece F-15 si F-16 pot avea multe in comun precum motoarele F-100-PW-200/220, avionica, systeme de armament, deci costuri de intretinere si mentenanta mai mici. Ar fi mirific ca mentenanta si intretinerea celor 2 typuri de avioane sa se faca in Romania cu know-hpw USAmerican.
      Daca ArmRo si FARo va avea pana in 2035 48 F-16 AB MLU Block 15 6.6 Falcon sh si 32 F-15 E Strike Eagle sh modernizate, in total 80 avslmr ar fi minunat. Iar apoi din 2035 40 F-35 A Lightning 2 si 40 F-15 E Strike Eagle sh (MRo o ipotetica variatna modernizata pt Romania), in total total tot 80 avslmr.
      Am mai spus si repet 48 de avslmr este numarul minim de avslmr pe care Romania sa le aiba in dotarea ArmRo atunci cand a fost admisa in NATO in 2004. Personal cred ca 80 avslmr ar fi ok dtpdv pt ArmRo/FARo.
      Cele 80 de avlsmr vor fi impartite in 5 escadrile a cavte 16 avslmr fiecare plasate ca sa acopere tot teritoriul Romaniei : Fetesti IL-Borcea CL + MK CT, Bacau, Giarmata TM, Luna CJ, Craiova DJ. Armai putea fi reactivate si modernizate aerodroame de rezerva precum : Alexeni IL, Ianca BR, Silistea TR. Avioanele si elicopterele ArmRo-FARo trebuie sa poata ateriza si opera de pe toate aeroporturile civile existente in Romania.
      Sper ca GuvRo si MAPN.Ro sa aiba banii si intelepciunea de a lua decizi bune, eficiente si corecte pt Romania si Armata ei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *