Asa cum scriam si noi in articolul „Americanii si tehnologia informatie”, aparut in februarie, spionajul cibernetic chinez a reusit sa creeze mari probleme americaniilor, inclusiv unele din intarzierile in programul JSF, avanad la mijloc aceeasi problema.
…………………………
Într-una dintre dimineţile trăite în Beijing, am privit, de la fereastra hotelului, o ceremonie pe care nu am uitat-o până azi. Tunşi scurt, echipaţi cu sacouri albe şi pantaloni negri, tinerii din personalul hotelier erau aliniaţi…ca la armată, pentru verificarea ţinutei – obligatoriu impecabilă.
Atunci mi-am lăsat legitimaţia de jurnalist pe noptieră, ca din întâmplare, sub o coală de hârtie. Imaculată. La întoarcere, după ore bune petrecute în capitala chineză, am găsit legitimaţia la vedere şi un bileţel scris în limba engleză.
Am citit doar primele cuvinte:“Dear person/Dragă persoan㔺i m-am pomenit cu bătăi puternice la uşă. Dincolo de aceasta se afla unul dintre tinerii inspectaţi dimineaţa. El mi-a explicat că îmi poate îndeplini orice dorinţă legată de confortul în hotel şi chiar sugestii pentru locuri interesante, de vizitat, în Beijing. Am surâs. Serviciul secret chinez era la datorie…
Mi-am amintit clipele trăite atunci, în metropola ce are acum un număr de locuitori cât populaţia…României, când am dat cu ochii de dosarul electronic – schiţat de surse oficiale complementare, din instituţii titulare de informaţii militare, de peste Ocean -, dedicat avionului F-35.
Prima supoziţie interesantă fiind a Pentagonului, care face o legătură între întârzierea producţiei de avioane F-35 şi o operaţiune cibernetică a spionajului chinez!
J 20, inspirat de…americanul F 35
Iată ce susţine intelligence-ul militar american:”se pare că spionii chinezi au penetrat sistemul de securitate al teleconferinţelor şi astfel au putut să asculte discuţiile purtate la brainstorming-urile vizând tehnologii secrete, ce urmau a fi instalate la bordul avionului F-35.”
Şi cum chinezii sunt meticuloşi, tăcuţi şi eficienţi, spionii lor au reuşit să fure datele necesare reproducerii sistemelor de comunicaţii, antenelor şi altor componente deloc publice ale aeronavei militare menţionate.
Dar nu au fost furate doar informaţii despre F-35!
Astfel, hackerii angajaţi de statul chinez au pătruns în bazele de date ale contractorilor ce lucrau pentru Departamentul Apărării al Statelor Unite. Ei au sustras tot ce viza noile tehnologii de luptă, care au facilitat, ulterior, realizarea avionului invizibil, de luptă, chinez Chengdu J-20!
James Clapper, directorul structurii naţionale de intelligence a declarat că dezvoltarea tehnologiei specifice Internetului a condus la reuşita unor furturi extraordinare de capital intelectual.
În acest context, documentaţia specifică pentru avionul de luptă F-35 a fost în mod clar o ţintă. Iar contra unor asemenea atacuri, generate de persoane fizice sau agenţii de spionaj trebuie luate măsuri adecvate.
Furtul – pe cale electronică – a datelor despre F-35 a fost confirmat şi de David Shedd, directorul adjunct al D.I.A./Agenţia de Informaţii a Apărării.
El a recunoscut că asemenea nedorite scurgeri de informaţii – abil provocate dehackerii chinezi – au constituit o lovitură serioasă pentru eforturile de menţinere, în secret, a principalelor caracteristici tehnice ale avionului de luptă, oferind în schimbBeijingului şansa de a le folosi la producerea unei aeronave similare. Dar şi avantajul cunoaşterii preocupărilor pentru modernizarea dotării tehnice a Forţelor Aeriene Americane.
David Shedd l-a informat şi pe secretarul apărării, Leon Edward Panetta, că ori de câte ori se constată scurgeri de informaţii, din zona cercetărilor vizând dezvoltarea tehnologiei militare, sunt afectate deciziile de prevenire a acţiunilor unor potenţiali adversari, asemenea practici fiind etichetate ca extrem de dăunătoare – pentru comunitatea americană de informaţii.
După ce furtul de date a fost descoperit, programul secret pentru producereaF-35 a fost oprit, până la punerea în funcţiune a unui sistem cibernetic de securitate. Nou. Costisitor. Dar, după cum se vede, extrem de necesar.
Un proverb chinez susţine că: „ai casă, nu te teme de frig, vânt şi ploaie; ai copii, nu te teme de sărăcie şi necazuri la bătrâneţe.” Carevasăzică, dacă mai ai şi avioane construite după planurile furate de la americani, nu te teme că SUA rămâne superputerea lumii…
Articol Ziuaveche
George J-20 seamana mai mult cu MiG 1.44 decat cu F-35 si ca fapt divers F-35 este bazat pe rusescul de Yak-141. 😉
Partea de motorizare da, este Yak-141.
Pai si schema aerodinamica e identica cu YAK 141. J 20 e inspirat din Mig 1.424. Chinezii au crezut ca au dat lovitura cu Mig 144 dar rusii nu l-au mai produs si au facut Sukhoi PAK FA pentru generatia a cincea. Cred ca i-au intoxicat. Si un proverb rusesc spune ca ” numai un sahist cu adevarat puternic stie cat de slab joaca”
Hai sa va spun eu acum cum stau lucrurile cu spargerea sistemelor informatice care deservesc programul F-35. Din partea americana asta este un fel de razboi pisicologic. Adevarat chinezii au putut sa intre in sesiunile de teleconferinta si video teleconferinta care aveau loc in primul rand intre contractorul principal (Lockheed Martin) si mai multi dintre sub contractori si anumiti furnizori de sisteme etc. Chinezii mai mult ca sigur au vazut si au auzit persoanele implicate in aceste conferinte. De obicei aceste video/teleconferinte erau un serviciu comecial pe care oricine il are. Este si normal ca daca ii spargi unuia contul de email si te uiti in calendar gasesti toate datele necesare sa-ti faci loc in conferinta. Despre datele conferintei care de obicei se vizioneaza in diferite formate pe un system de gen MS SharePoint sau ceva similar am mari indoieli. Datele respective sunt vizionate prin doua sisteme: SIPPRNET (Secret Internet Protocol Routing Network) si JWICS (Joint Worldwide Intelligence Communications Systems – la nivel Top Secret). Aceste doua sisteme sunt foarte greu de penetrat. Atat din punct de vedere logic, cat si fizic ele nu au nici un fel de conexiune la Internetul public. Singurul fel in care puteai sa ai acces la date din aceste sisteme, si eventual sa descarci pe un DVD sau ceva de genul acesta datele corespunzatoare, prin formula Weakileaks (Bradley Manning descarca email-uri cu zecile de mii pentru ca avea atit cont SIPRNET cat si JWICS). Acum nu mai poti face asa ceva, totul fiind bazat pe o solutie de cloud computing care este administrata si rezidenta in infrastructura DISA (Defense Information Systems Agency) de centre de date si nu mai ai posibilitatea sa stochezi data pe terminalul personal. Probabil ca acum si contractorii isi gazduiesc tele/videoteleconferintele pe DVS-G (DISN Video Services – Global) care are o parte clasificata care evident este si ea separata atat logic cat si fizic de Internetul public si reteaua de telefonie publica. Costa mai mult dar asta este – this is the cost of doing business. De ce au fost capabili sa „fure” chinezii” is open do debate, dar nu as da prea mult crez la ce spun oficialii americani. Asta este un fel de marketing in care incercam sa-i mangaiem si noi pe cap pe chinezi si sa mai bagam spaima in lume putin despre „the yellow perril.”
Poate e și intoxicare. Să-i convingă pe chinezi că datele la care au avut acces sînt reale și că le sînt folositoare. Iar pînă separă ăia grîul de neghină mai trece timp.
nu vad care e problema – chinezii nu au ce face cu aceste planuri, in afara de a intelege mai bine capabilitatile avionului.
tehnologia sensibila nu e cea de constructie aeronautica – ci motorul, electronicele de aparare, etc. Astea sunt la producatorii respectivi, nu la Lockheed.
rusii si chinezii sunt inapoiati nu atat la aviatie, fac avioane, cat in special la electronicele de aparare. iar bugetele lor de aparare nu pot sa sustina o industrie competitiva – insa in special cea chineza e in crestere si peste vreo 20-30 de ani ar putea sa aiba o aviatie competitiva si chinezii.
rusii si-au mai incetinit caderea, insa au mari probleme in acoperirea apararii teritoriului lor urias cu armata pe care o au in prezent – iar riscurile exista si sunt in crestere pentru ei, in special in Asia.
cel mai important in sectorul asta e know/how/ul,odata alese solutiile se poate dezvolta ,merge pe experimentare…daca tu nu ai experienta in a alege solutiile de dezvoltare pe care sa mergi…trebuie sa furi…dupa aia nu e numai secretul industrial ,de cum se face ,ci si secretul militar de cum se va opera avionul respectiv…daca stii procedurile,frecventele …toate chestiile ce tin de operarea unui avion furtiv…vei stii ce tactici dezvolti ptr a/l contracara
dar ce puteau si aia sa fure pe skype? probabil se discutau diverse probleme in dezvoltare. poate sa fie de folos chinezilor in dezvoltarea aparatelor lor, sa vada cum rezolva occidentalii, dar in realitate uzul e limitat.
daca furau planuri detaliate, radarul, etc – atunci chiar era ceva.
americanii daca vor sa le-o faca la chinezi le dau la aia toate planurile avionului – asa isi fac si chinezii unul la fel si atunci in mod sigur ca nu vor avea superioritate. asa cu ce fac ei pe acolo, J20 nu se stie ce iese, poate fac unul mai bun dupa capul lor.
ce e bun la avioanele occidentale e electronica si asta e mai greu de copiat. si chiar daca o copiaza chinezii, fac o fotografie la zi, dar peste 10 ani nu mai seamana cu ce au aia pe avion, lucrurile evolueaza rapid in tehnologie – mai important e sa ai know-how si sa continui cercetarea-dezvoltarea.
nici eu nu cred sa faca mare lucru chinezii cu asta,dar incearca sa sara treptele evolutiei ,sa spunem asa ,in domeniul aeronautic ,furand de la unul si altul ….
electronica ,intradevar e unul din punctele forte la aparatele occidentale,dar si tehnologia materialelor….in general vorbim de tehnologii foarte mature ,probate ….ceea ce vor chinezii…sa se puna in rand cu lumea
cat despre aspectul militar….cazurile cu submarinele,dronele ,chiar daca nu/i fac pe americani sa nu poata opera….cel putin ii fac sa arunce milioane de dolari la gunoi ,ptr a schimba coduri,proceduri si altele
eu am prieteni care lucreaza cu programatori chinezi – la capitolul creativitate sunt zero, romanii de ex. sunt buni la asta – cultura organizatiilor chinezesti (si mai ales ne imaginam o birocratie guvernamentala gen armata, industria militara) e una care nu prea incurajeaza gandirea libera, solutii si idei noi, inventii, etc.
chinezii asimileaza, copiaza ce pot prin reverse engineering de la rusi, de la americani. dar vor fi mai jos ca originalul – pentru ca originalul nu sta pe loc, ci evolueaza continuu.
insa asta nu inseamna ca chinezii nu vor fi principala forta peste 50 de ani – nu iti trebuie neaparat ultima tehnologie – exista putere in numar.
indiferent pe ce au pus mana chinezii, toate datele pot fi folosite in crearea unei strategii de combat aerian care sa tinda spre avantajul Chinei. Nu conteaza ca unul detine avionul suprem, este de ajuns ca inamicul lui sa-i cunoasca punctul slab si de aici s-a dus tot avantajul tehnologic, cel putin pe termen scurt. Daca s-au furat date importante, atunci pot sa cred ca F-35 este cat de cat compromis.