SSK Andrasta

 

Macheta transparenta a Scorpene 1000/ Andrasta

Adica derivatul pentru ape costiere al Scorpene, apartinand DCNS, sau Naval Group pe rit nou, denumirea oficiala a clasei fiind Scorpene 1000… Numele Andrasta este al zeitei celtice a razboiului, insemnand invingator sau invincibil.

Submarinul Andrasta, cunoscut si ca Proiect SMX-23, cu doar 19 membri ai echipajului, prezentat pentru prima oara de DCNS in septembrie 2008, a fost optimizat pentru ape litorale. Producatorul Naval Group il considera unic la nivel mondial pentru misiunile litorale, in privinta manevrabilitatii si al semnaturii multispectru reduse (stealth), la camuflajul multispectru contribuind placarea anumitor parti ale carenei cu un invelis cauciucat.

Silueta Andrasta

Designul este derivat din configuratia si sistemele familiei de submarine Scorpene, cu care are in comun aproximativ  70% din sisteme si componente. Fata de deplasamentul de 1.790 – 2.010 tone ale unui Scorpene standard, cel al Andrasta/Scorpene 1000 este de doar 855 t, deci fiind aproximativ de doua ori mai mic. Submarinul are un nivel similar de siguranta, semnaturi reduse si integrarea sistemelor ca la predecesorul Scorpene. Totul la un pret aproximativ injumatatit fata de Scorpene, acesta din urma costand intre 700 mil.$ si 1 miliard$, in functie de varianta, marime, echipare si propulsie, respectiv transferul de tehnologie.

La o viteza de 4 noduri, raza de actiune este mai mare de 3.000 mile nautice și mai mult de 1800 mile nautice la o viteza de 8 noduri.

Pentru nevoile de operatiuni speciale, Andrasta este echipat cu un sas pentru scafandrii de lupta, sisteme de razboi electronic, minare si sisteme de colectare a informatiilor, pentru o gama larga de misiuni. Dimensiunea echipei de forte speciale acomodabile la bordul submarinului este de 6 scafandri la care se pot adauga la nevoie inca 2 militari, corespunzand capacitatii maxime a sasului de iesire pentru scufundatori, de 8 persoane.

Adancimea maxima de scufundare este de 200 de metri iar durata maxima a misiunii este de doua saptamani, cu durata maxima a imersiunii de 5 zile. Propulsia este similara cu a clasei Scorpene 2000, fiind hibrida diesel-electrica si AIP (Air Independent Propulsion), existand 3 optiuni:

  1. MESMA (Modul de Energie SubMarina Autonoma) – cu o turbina similara celei de pe submarine nucleare, adaptata sa functioneze cu aburul produs din arderea de motorina si oxigen lichid, turbina care incarca bateriile. Sistemul are consum mai ridicat de oxigen, de 1,1 kg/kW, comparativ cu 0,4kg – 1 kg la sistemele echivalente de pe submarinele Type212A/214 respectiv A26, fiind insa mai simplu si ieftin de operat si neavand nevoie de aprovizionare cu hidrogen. Cele 3 submarine Agosta A90B ale Pakistanului sunt echipate cu acest sistem de propulsie;
  2. Celula de combustibil functionand cu hidrogen produs cu ajutorul apei de mare si motorinei, fiind un sistem sigur de operat;
  3. Baterii electrice litiu-ion, cu performante semnificativ inferioare celorlalte doua.

Coca dubla, de mici dimensiuni, este greu detectabila si este conceputa pentru a tine bine marea la suprafata. Carma in configuratie X si suprafete actionate independent contribuie la manevrabilitate ridicata cu raza de viraj redusa.

Radiografie Scorpene 1000

Chioscul submarinului, cu doua etaje, beneficiaza de o pasarela de navigatie cu vedere panoramica la mai mult de 180°.

Andrasta are ambarcat sistemul tactic de lupta DCNS SUBTICS, similar cu cel existent pe submarinele Scorpene chiliene si al submarinelor Agosta 90B pakistaneze. Poate efectua misiuni de supraveghere din pozitie stationara pe fundul marii.

SUBTICS:

Andrasta poate fi inarmat cu torpile grele de noua generatie cal. 533mm de tip Black Shark, rachete antinava Exocet SM-39 și un sistem de plasare a minelor. Torpilele si/ sau rachetele sunt depozitate in cele sase tuburi de torpila de la prova, neexistand rezerva de reincarcare la bord datorita dimensiunilor mici ale carenei, spre deosebire de Scorpene 2000 standard, care poate acomoda un total de 18 rachete/torpile si pana la 30 de mine.

Prezentare video a lui Scorpene 1000:

Cateva detalii si despre varianta de Scorpene oferita polonezilor in 2018 in cadrul programului Orka, cu capacitati de lupta echivalente clasei Barracuda: NavalCruiseMisile/ MdCN, torpila grea F21 (HWT), SM-39 Exocet:

 

Versiunile actualizate de Scorpene, incepand cu 2018, contin in optiune un sistem de disipare termica pentru reducerea semnaturii infrarosii, chiosc modificat, integrare de sistem de rachete antiaeriene (Mistral 3), pile de combustie de noua generatie, fara necesitatea stocarii hidrogenului la bord, sistem de lansare/recuperare de drone, baliza multifunctionala Vipere (elimina necesitatea urcarii submarinului la adancime de periscop), etc.

Baliza Vipere

 

 

 

Variante de chiosc la Scorpene

 

 

Scorpene chiliene

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

SSK Andrasta Littoral Submarine – Naval Technology 

Projet SMX-23 – Classe Andrasta – Modern Submarines

Classe Scorpène – Modern Submarines 

49 de comentarii:

  1. Deși personal sunt fan al nemțoaicelor, ar sta bine la Dana 0 trei Scorpene și șase prichindei dînăștia…
    Cu ivanii nu poți avea pace, doar împotriva lor!
    Șase midgeturi operau nemții în MN, acum 80 de ani…
    Tot niște mini-submarine operau, în vremea Pactului, Iugoslavia și Albania. Erau considerate prima forță de atac contra NATO în Adriatica.
    Cu trei submarine de atac/supraveghere și șase mini-submarine în FNRO, s-ar mai liniști apele la Pontus Euxinus .

    21
    • dar bani ai? 3 miliarde pentru alea mari plus 3 miliarde pentru alea mici, 6 bulioane ca popa Lejereanu. Tu n-ai bani nici de vshorad, tancuri, caricioptere etc.

      5
      • Bani? Ia fa un calcul cati bani papa ‘specialii’ pe an. Ia si cauta. Ai sa vezi ca suma se duce bine spre 300 milioane de euro !!! Daca mai adaugi si cohortele supradimensionate ale ministerelor si ale celorlalte ‘organe’ de stat, ajungi la o jumatate de miliard de euro ANUAL. Si iaca banii. In doi trei ani ai avea bani de un sub. Sa nu mai vad texte cu lipsa banilor. Bani sunt. Ca sunt cheltuiti politic asta e marea nedreptate si inconstienta criminala.

        26
        • daca si cu parca. „ai avea”. eu intreb concret, fara conditional optativ. ai bani de 9 submarine? nu ai. ai bani de pensii speciale si baterii de vin? ai.

          8
      • Vash the Stampede

        Intreaba-l pe dom’ ministru Budai… am auzit ca-nvarte meleardele pe deshte, ca trabucul inainte de a fi aprins… ???

        6
    • Iogoslvia nu era in NATO si nici nu ar fi intrat neaparat in razboi impotriva NATO daca ar fi aparut bum bum intre Tratatul de la Varsovia si NATO.

      1
    • Eu sun fanul italienilor de la DRASS
      Cu modelele DG 160; DG 450 si DG 550

      Cred ca DG 450 are autonomie suficienta sa strabara Marea Neagra de la un cap la altul fara probleme.

    • Asta la 855 Tone nu esteMidget.
      Este sumbarin principal ptr Marea Neagra.

      La 855 to e mai mare decat MS Delfinul care avea 650 to la suprafata.

      Midget este un submarin de 160-450 tone. Cum este cazul italienilor de la DRASS. Care au DG-160 si DG-450 si DG-550

      Eu as lua de urgenta 2 buc DG-160 ptr aparare costiera si ptr Scolarizare.surprinzator de mic cu autonomoe de + 2000 Mile Marine

  2. Salut. Ar fi bune si pentru noi asemenea jucarii, doar ca Francezii sunt un Pic neseriosi, a se vedea odissea corvetelor.

    8
    • frate, eu de *** de francezi m-as feri ca de foc. Insa: Uite, brazilienilor le-au facut… si nu doar lor. La corvete e buba cu ***, nu ca nu ar putea sa le faca, dar ca nu vor sa le faca la noi, vor sa dea de lucru santierelor lor. Daca nu era clauza de productie in RO, pana acum iti faceau la ei 10, nu 4 Gowind.

      9
  3. Faine submarinele frantuzesti, au de toate.

    Submarinele germane nu prea au capacitate de rachete anti-nava (Exocet sau MdcN), Mistral, sunt mai clasice asa. IDAS nu stiu sa fie operationala. Nu zic ca nu-s bune insa mie nu mi-a sarit in ochi nici o capabilitate mai deosebita.

    Andrasta ar fi interesant pentru zona de coasta (si-am mai zis as renunta la Tarantule pentru asa ceva. poate cu torpile, poate si cu Exocet, foarte versatil si modern.

    Scorpene, mai greu (spre 2000 t), ar fi cerinta NATO catre noi pentru operatiuni de intelligence in MN. Mai putin util pe tarmul nostru, ar fi mai util in est si daca am avea si MdCN pe ele ar fi chiar interesant 🙂

    La licitatia corvetelor e prostia noastra, aveam aici santierul sa le facem complet, doar armarea era probabil in alta parte si ne-am kkt pe noi.

    10
    • Cred ca ai dreptate! Nevoile NATO sunt mai ales de intelligence și pare ca varianta Scorpene 2000 ar fi cea mai indicata. Conform Naval Group aceasta varianta conține foarte multe elemente care se găsesc pe Surffen/Barracuda. Din păcate MdCN… nu cred ca iau ai noștri, cu toate ca ne-ar coafa bine de tot.

      4
  4. Mare mica,litoral putin ca lungime,chiar sunt asa de utile niste submarine care nu stau in imersie nici o saptamana,si sunt capabile sa indeplineasca cerintele publicate,sau modificam cerintele dupa cum bate vantul ?

    7
    • Eu as achizitoona submarine in functie de ceea ce au Rusii si turcii (nici in turci nu am incredere pe termen lung)

      Romania arr nevoie de un submarin care sa fie capabil sa lupte cu Kilo-2
      Sa fiu sincer mi-e ffff greu sa cred ca e vreu Submarin care aa ii poata pune probleme lui Killo class in M.N.

      Dar cu siguranta un midget submarine de 500-650 TO. ar fi o solutie.
      Ptr ca e mai ieftin de intretinut ( noi suntem tara saraca) si stim ce am patit cu acumulatorii Delfinului.
      Un submarin de 2000 To.

      1
  5. Naval Group??? Scuzati dar as fugi de astia ca de necuratu’. Atat timp cat ne-au aratat cat sunt de neseriosi, nici macar nu i-as mai lua in calcul. Sunt si alte optiuni, cu oameni seriosi. Suedezii, nemtii, italienii, japonezii, au ce sa ne ofere. Doar sa vrem sa scapam odata de vantura vant astia.

    12
  6. Ar trebui sa le cerem o oferta si italienilor pentru clasa Todaro, ca de bine de rau astia au doua santiere navale la noi si submarinul e pe proiectul german al lui Typ 212…….

    7
  7. Inginer Proiectant

    Am obtinut din surse franceze preturile pt scorpene

    – 350mln€ ar finasta micul
    – 450mln€ scorpene standard clasic
    – 700mln€ Varianteke modificate gen brazilia

    Nu sunt sigur daca in 450mln€ intra AIP sau nu, mai conservator ar fi sa zicem ca AIP 700mln€

    Legat de performante, punct care il diferentiaza e pachetul de armament. Nicaieri nu gasesti un conventional capabil de torpile, rachete croaziera mdcn raza 1000km, exocet, torpile black shark (care sub brief pe youtube, fost marinar us navy a facut o analiza si spune ca nu vrea sa stea la capatul uneia)

    Legat de mini submarine, care se vehiculau aici

    – naval grup are UUV capabile de orice misiuni, care se preteaza unde ai nevoie de mini submarin. Unele mari, altele sub forma unei torpile

    9
  8. submarinul se preteaza la Marea Neagra, dar armamentul nu
    Exocet e buna la Anadolu, dar in rest NSM e perfecta
    la fel, torpile grele ca sa dai dupa ce?
    as pune pe el 2 NSM, 2 324mm si 2 SHORAD
    si bineinteles in chiosc 2 Stinger si 2 Spike LR

    3 bucati, va rog
    face cinste dragnea dancu sosoki

    8
    • sunt destule dupa care sa dai cu torpile serioasa: Ropucha, Aligator au 3-4000 tone, Amiral Grigorovici, Krivak si, nu in ultimul rand, cele 6 Improved Kilo ale caror torpile sunt de calibru mare (53 cm nu 32,4) si a caror raza de actiune (declarata, ramane de vazut daca si reala) e mai mare decat cele ale torpilei frantuzesti.

      8
    • deci ai deja integrat Exocet cu cap de lupta mai mare, si tu vrei NSM-SL (unii zic ca mai degraba JSM-SL) care inca nu e integrat niciunde pentru lansare submarina?
      Asta?
      http://www.navyrecognition.com/mobile/index.php/focus-analysis/naval-technology/2862-exclusive-latest-details-on-kongsberg-nsm-sl-submarine-launch-weapon-system.html

      1
      • Ideea e de spațiu.
        Sistemul ăsta revolver cu 6 gloanțe, dacă treci la un calibru mai mic, poate incap 8, contează.
        Nu te apropii tu de Grigorovici care aleargă cu 30nm să dai cu torpila, că de aia ai NSM.
        Torpilele sunt pentru ținte civile, tankere, nave slab protejate, submarine, deci 324 e suficient.
        Idem, dacă detectezi șalupă, rib cu speț, scoți chioșcul și dai cu țepușa.
        Nava e super, dacă inamicul știe că o ai, nu se apropie sau alocă resurse. Kilo sau alte arătări nu se mai apropie când știe că poate fi așteptat.
        Mă gândesc la echipaj,19, la 3 carturi vin 6 pe schimb. Ai motoare, navigație, detecție, comm, etc. Și bucătarul. Cu mustață și dinți stricați.

        8
    • de ce ai alege niste torpile cu raza de actiune mai scurta?
      de ce te-ai crampona de NSM cand exista deja Exocet pe ele?
      ce sa faci cu Stinger? e prea mica raza ca sa fie eficienta, elicopterul a lansat torpila demult, nici nu se apropie sa folosesti asa ceva

      4
  9. la mintea mea dotarea cu submarine mici (sub 1000 tone) ca si andrasta se justifica doar daca ai suficiente submarine normale,
    iar daca ai suficiente submarine normale locu andrasta poate fi luat de drone submarin,

    virteza de 4 – 8 nd nu are legatura cu zilele de azi,
    e ca mersu piticului,
    daca la 4 nd are autonomie 3000 mile, la 8 nd 1800,
    atunci la 20 nd are autonomie vreo 500-600 mile,
    iar la peste 25 de noduri cred ca e 100 de mile,

    imersiune maxim 5 zile e putin la ziua de azi,
    la fel cu adancimea maxima de 200 de metri,

    nu se vorbeste de sisteme antitorpila,

    iar dupa ce ai lansat armamentu din cele 6 tuburi lanstorpile ce faci ?
    intrebi inamicu, nu va suparati puteti sa asteptati pana imi refac stocu de armament ?

    altfel in poza arata bine si ar fi de preferat transformarea andrasta in drona
    fara echipaj iti creste capacitatea de inarmare,

    viitoru armei submarin se refera la submarine cat mai dotate cu toate categoriile de armament (torpile, rachete, etc) pt a putea indeplini cat mai multe categori de misiuni,

    de aceea exista 212 cd – au existat si articole dedicate – care este mai mare decat 212,
    212 cd pe care se va proiecta urmasu dolphin class,
    de aceea versiunea de A 26 propusa olandezilor este mai mare decat suburile actuale suedeze,
    de aceea versiunea de shortfin propusa olandezilor este altceva decat scorpene,

    iar imersiunea pt razboiu de maine este de minim 1 luna de zile ca la S 80 class,
    cu un AIP care sa iti permita sa navighezi 1 luna in imersiune completa,

    un submarin adevarat costa atat ca achizitie cat si ca operare, intretinere, etc,
    dar il cumperi pt razboiu de mine nu pt ww2, sau ziua marinei,
    ca ai platou continental, exploatari ce se presupune ca vor inta in curand in productie de gaz si petrol,
    iar rusii au pofte mari,

    numai ca noi avem goluri mari in multe domenii,
    macar de am construi tehnica in tara,
    ca sa ramana o parte din bani aici,

    7
    • Vash the Stampede

      „atunci la 20 nd are autonomie vreo 500-600 mile,”

      Distanta de la estuarul de la Mangalia pana la Batumi in Georgia, este de 683 mile… poti sa folosesti Goagal maps sa masori…

      La o viteza de 20nd / ora in imersiune, distanta ar fi strabatuta in ~30 de ore, adica in mai putin de o zi juma’!

      „imersiune maxim 5 zile e putin la ziua de azi,”

      Prostii…!!! Stai tu 5 zile non-stoppa(24 din 24) pe o mare cu o suprafata ca a Marii Negre, zi si noapte si cauta acul in carul cu fan! Si mai ales la tzeknologia de care dispun domnii samagonezi… cred ca comandorii navelor respective vor deveni carunti in 2 – 3 zile de cautari… Plus ca dupa 5 zile de imersiune non-stoppa, submarinul poate iesi la suprafata pe timp de noapte, toata noaptea ca sa-si „reincarce bateriile”!!! Cauta tu pe timp de bezna totala un submarin de dimensiunile lui Andrasta… sa te vad!

      „la fel cu adancimea maxima de 200 de metri,”

      La submarrine de dimensiuni reduse, nu se pot obtine genul de adancimi in imeriune ca la submarine mari! Tehnic, pur si simplu n-ai cum sa realizezi asa ceva! Dar dimensiunile reduse ale submarinului, oricum il fac mai greu „de ochit”, plus faptul ca virgula, coca submarinului este mult mai rezistenta la „socuri”, cum ar fi de exemplu al incarcaturilor explozive de adancime(depth charges)…

      Este vorba despre acel tip de compromis, reduci marimea submarinului, devine mai ieftin de produs si de intretinut si operat, de bine de rau, ai o capacitate de tip submarin, la un pret accesibil, dar in schimb sacrifici chestii gen adancimea maxima de operare, autonomia maxima(in distanta sau ore totale de operare), cantitatea de incarcatura la bord, etc.

      3
      • De aia exista avioane ASW.
        Să caute submarine.
        Să ieși noaptea că sa încarci bateriile, se folosea in WWII. Când nu erau radare peste tot.

        Noi avem nevoie de submarine .
        Asta e clar.
        Ce prezintă francezii e o imitație de submarin.
        Vedeți ce caracteristici și arme au submarinele israeliene din a doua serie și după aia căutați cine le produce.
        Sunt foarte bune și pentru noi.
        Părerea mea.

        5
        • Vash the Stampede

          „Să ieși noaptea că sa încarci bateriile, se folosea in WWII. Când nu erau radare peste tot.”

          Nu mai iese nimeni noaptea sa incarce nici o baterie! Bateriile(mai nou) se reincarca derect din mers… iesitul noaptea din imersiune, era vorba de reimprospatarea aerului de la bordul navei, caci fiiltrele de aer nu pot recicla la infinit cantitatea de CO2 din aer… plus alte chestii gen, aruncatul gunoaielor, golit rezervorul cu fecale, etc.

          Plus, domnii samagonezi, nu au radare pesztem tot! Si nici nave pesztem tot! Si nici aveoane pesztem tot! La randul lor… sunt limitati ca toata lumea! Colac pesztem pupaza, mai au si tzeknoloogie de tot kkoul!

          „Ce prezintă francezii e o imitație de submarin.”

          Pentru nevoile noastre la Marea Neagra, Andrasta este pur si simplu excelent! Si mai avand in vedere si faptul ca mai suntem si rupti in poponetz si cu nevoi in toate derectiile inarmarii…

          3
          • Mister Vash.
            Poate nu știți :
            Oricare deșeu de pe un submarin vine eliminat în imersiune și treptat. După ce în prealabil e măcinat mărunt de tot .
            De ce măcinat ? Ca sa nu creeze „pete” la suprafața apei.
            Oricare avion de patrulare marina ( și deci neobligatoriu ASW) vede petele astea. Că sunt coji de cartofi sau hârtie igienică.
            Iar filtrele de aer se regenerează in blocuri și pe submarin . Chiar în imersiune.
            Adică pe rand. Că sa nu ramai fara filtre la o adică.
            În rest succes cu achiziția imitației de submarin prezentat.
            După cele 4 fregate glorioase livrate de francezi , e loc sa încasăm de la aceiași furnizori și unitățile astea de submarine care
            au colosala cifra de 6 torpile in dotare și nimic altceva.
            Cum am scris, succes.
            Dar mai studiați ce sunt alea submarine, la ce se folosesc și care e dotarea minima standard.
            Astea franțuzești propuse sunt SUB dotarea minima.
            De aia nu au găsit (încă) fraierii la care sa le plaseze.
            Dar poate încearcă cu românii.

            PS.
            Timona in X NU e o noutate. O au și alții și de o grămadă de ani. Ca submarinele germane și italiene cunoscute ca U 212.
            .

            1
            • Vash the Stampede

              Ok, cand o sa invarti si matale meleardele pe deshte, precum dom’ ministru Budai, sa nu eziti sa ne dai si noua de stire… poate o punem de vreun contract 2-3 bucati Scorpene de 2000t…

              „După cele 4 fregate glorioase livrate de francezi , e loc sa încasăm de la aceiași furnizori și unitățile astea de submarine care”

              Stiam ca era vorba despre curvete… deloc frecate… ???

              „au colosala cifra de 6 torpile in dotare și nimic altceva.”

              O singura torpela impinsa in burta oricarei nave == F.U.B.A.R.(o incapaciteaza timp de cateva luni de zile, chiar daca nu o scufunda complet)… 3-4 submarine x 6 torpile == de ajuns si rasdeajuns… pentru ce ne trebuie sute de torpile, gata de lansare…?! Ca doar domnii samagonezi au flota impartita-n doua, intre Mediterana & Marea Neagra si nici jdemii de nave & submarine n-au!

              Odata ce intreaga incarcatura de torpile este epuizata, oricand se poate intoarce submarinul pentru reaprovizionare sau poate fi reaprovizionat la fel de bine si in largul marii… unde-i baiul?! ?

              1
  10. Submarinul este o foarte bună arma de descurajare,iar un submarin înarmat cu rachete de croazieră este cea mai puternica navă pe care putem să o deținem.Sa nu ratam ocazie de a face lucrurile așa cum trebuie.
    Un submarin costier îl văd că o completare la unul sau doua submarine mari purtătoare de rachete de croazieră .
    Să spunem 2+2.

    8
  11. Mic și pitic. Și nu pare a avea pescaj/diametru foarte mic. Nici armament nu prea are.
    La clasa 800-1000 de tobe ivanii au scule clasice mult peste cel din articol.

    0
  12. Si Romania a anuntat recent ca vrea, cel mai probabil, 3 submarine pentru marina. Se vorbeste de Scorpene, dar oare nu ar fi mai bune astea mai mici pentru conditiile din Marea Neagra?

    1
  13. Este un submarin foarte nisat, poate d-aia nici nu si-a gasit un cumparator de cand a aparut pe piata in 2008…
    Istoric, submarinele de buzunar n-au prea avut realizari notabile de-a lungul timpului si nici astazi nu par sa fie cine stie ce mare succes comercial (de notat contractul Drass cu o tara din Golful Persic pentru ceva similar dar asta-i mai degraba o exceptie).
    Daca ne uitam la cele cateva cuvinte despre programul lansat de ai nostri devine destul de evident ca vor un submarin „full size”. Si pana la urma pe buna dreptate: Andrasta prezinta mai multe limitari decat avantaje pentru o diferenta de pret care nu justifica „avantajele”.
    Daca pana la urma se va implementa scrisoarea aia cu francezii si vom comanda Scorpene cred ca submarinele se vor construi integral in Franta. Adica le vom primi la timp. M-as bucura sa adapteze designul Scorpene la caracteristicile Marii Negre, ma gandesc la carmele in „X” mai ales pentru ca sunt de mare ajutor daca operezi in ape putin adanci.

    7
  14. Asta sau altul similar este bun pentru apararea apropiata si pentru trupele speciale. Inca doua mai mari pentru excursii indepartate si ca sa-i pui pe rusi sa caute vipera in Sura cu fan.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *