Simultan cu primii pasi ai omului pe Luna, NASA purta un razboi surd: pe coridoarele Congresului, adeptii misiunilor spatiale cu bugete gigantice se imputinau. Clinto Anderson, marele sustinator al programelor NASA, avea sanatatea subreda datorita varstei inaintate. Mai mult, noua administratie a presedintelui Nixon dorea sa fie cea care scrie un nou capitol in istoria explorarii americane a spatiului. NASA era pusa sub presiune, si simtea nevoia sa isi incordeze muschii si sa sape adanc in buzunare.
Astfel, in iulie 1969, Lockheed Missile and Space Company (LMSC), McDonnell Douglas Astronautics Company (MDAC), si North American Rockwell (NAR) au fost contractate pentru a realiza un studiu denumit Nuclear Flight Systems Definition (NFSD), sub contract cu Marshall Space Flight Center (MSFC) din Huntsville, Alabama.
In Faza I a studiului NFSD, MSFC le-au cerut celor de la LMSC, MDAC, si NAR sa produca a „un design conceptual si analiza detaliata” a unei trepte finale cu propulsie nucleara pentru racheta Saturn V. Aceasta trepta ar fi folosit un motor NERVA II cu tractiunea de 200,000 de livre (aproximativ 100 tone-forta). Aceasta treapta era preconizata a fi gata de zbor in 1977. Ea ar fi folosit un rezervor de hidrogen lichid cu diametrul de 10 metri, lansata pe orbita folosind un vehicul Saturn cu doua trepte inferioare.Scopul ei era inlesnirea unor potentiale misiuni martiene. Aceasta idee era, de fapt, o continuare a eforturilor precedente de a realiza o varianta nucleara a rachetei Saturn (cum ar fi variantele ipotetice propuse pentru EMPIRE si IMIS).
Aceasta prima faza s-a incheiat rapid, iar programul a intrat in faza II in Octombrie 1969, atunci cand Grupul de Lucru Spatial (Space Task Group/STG) a lui Richard Nixon a decis sa sprijine (nu fara oarecare rezerve) un plan de programe spatiale intocmit de NASA, denumit Planul Integrat de Programe (Integrated Programme Plan – IPP). Acest plan era extrem de agresiv, gandit fiind de catre Oficiul Central al Zborurilor Spatiale (Headquarters Office of Manned Space Flight), sub conducerea lui George Mueller. Printre centrele spatiale aflata sub egida oficiului, era si MSFC, care era principala locatie de lucru pentru acest plan.
In faza a doua, MSFC si-a instruit contractorii sa proiecteze o treapta nucleara reutilizabila, cu un motor NERVA-I cu tractiune de 75,000 livre. Aceasta a primit numele de Reusable Nuclear Shuttle, si a ajuns capul de afis al programului.
Gandita pentru zboruri dus-intors intre diferite statii pe orbita terestra si lunara, necesitatea navei se baza pe un model extrem de ambitios de trafic spatial. Astfel, planul prevedea necesitatea unei flote de 15 RNS-uri care sa realizeze 157 de zboruri LEO-LLO intre 1980 si 1990, fiecare transportand o sarcina utila de 50 de tone. Misiuni catre Marte, desi erau parte a programului, erau cosiderate ca fiind un obiectiv de importanta scazuta, principalul scop fiind realizarea unei infrastructuri trans-orbitale pentru Pamant-Luna-GEO.
Desigur, RNS nu era singura componenta a IPP-ului, printre altele numarandu-se si un vehicul spatial cu echipaj uman, reutilizabil, de tip avion spatial. Aceasta componenta a fost si singura care a reusit sa se materializeze, intr-o forma mult diferita, un deceniu mai tarziu, sub denumirea de Sistemul de Transport Spatial (Space Transportation Sistem), sau, in limbaj profan, Naveta Spatiala Americana.
RNS – Clasa 1
Propulsata de un motor NERVA de 18 metri lungime si 4.6 metri latime, RNS-ul de clasa I era cea mai de baza varianta de RNS, si era gandita ca si calul de povara al pogramului IPP. Rezervorul de hidrogen lichid era lung de 31 de metri si lat de 10 metri.
Configuratii diferite pentru Naveta Nucleara Reutilizabila (RNS Class I)
Aici autorul (adica eu) imi recunosc propria limita: exista o intreaga jungla de rapoarte si studii asupra diferitelor sisteme si subsisteme care puteau echipa aceste vehicule, si fiecare dintre contractanti avea propria sa nomenclatura pentru diferitele subsisteme. Mai rau, multi dintre ei au continuat diferitele studii, refolosind module pentru diferite arhitecturi, cu oarece modificari, atunci cand erau contractati pentru alte misiuni. De asemenea, au realizat multe studii interne asupra modulelor, sistemelor de mentinere a vietii sau bratelor robotizate pentru manipulare. O organigrama cu toate studiile si conceptele ar semana cu un arbore genealogic din Evul Mediu tarziu.
In mare, modulele aveau propriile lor sisteme de propulsie pentru a putea realiza aselenizari o data ce ajungeau pe LLO. Aceste motoare erau de tip LOX/LH si, in multe cazuri, erau prevazute a fi situate pe brate extensibile.
Un aspect teribil de interesant era locatia modului echipajului pe o astfel de “stiva”. Unde in majoritatea arhitecturilor lunare moderne si istorice, modulul locuibile era situat deasupra celui de propulsie, aici el este situat la baza stivei, intre picioarele extensibile de aterizare.
Alegerea pare bizara si contraintuitiva, insa, in fapt, are avantaje mari:
- picioarele de aterizare pot fi atasate direct de structura rezistenta a modulului locuibil, in loc sa fie atasate de peretii subtiri ai rezervorului;
- centrul de greutate al vehiculului este la o inaltime redusa, facandu-l mai stabil;
- rezervorul nu trebuie sa suporte greutatea modului, ci numai cea proprie si a masei de combustibil;
- pilotii au o vedere mult superioara asupra aterizarii (o problema relativ minora pentru Apollo, dar care devine foarte stringenta cand vine vorba de vehicule foarte inalte; aviz SpaceX)
- accesul la suprafata nu necesita scara sau lift.
Desigur, fiindca ideea intregului concept al RNS era modularitatea, pentru misiuni spatiale, modulul locuibil era situat in varful stivei, stiva insasi fiind la capatul remorcherului orbital, departe de motorul nuclear si cu cat mai multa masa intre modul si reactor, si simplificand andocarea la statii sau depouri.
In alte raporturi, sunt studiate variante ale modului care sa aibe si brate robotizate pentru manipularea modulelor in spatiu. Aceste variante aveau, in general, ferestre de mari dimensiuni pentru a asigura vizibilitate in decursul operatiunilor.
Configuratii diferite pentru Naveta Nucleara Reutilizabila (RNS Class I)
Variantele cargo ale modulelor erau si ele interesante, fiind vorba, in esenta, de landere care erau livrate pe orbtia folosind navete spatiale, pentru a fi transportate de RNS pe LLO, dupa care ar fi folosit propriile lor sisteme de propulsie pentru a frana si ateriza pe suprafata lunara. In studiul North American Rockwell (principalul contractor al partii din proiect care se referea la baze lunare) se prevedea folosirea unor sisteme de macarale si tractoare spatiale pentru a muta modulele de pe lander catre baza lunara.
In multe studii, modulul locuibile era partial aterlier de cercetare, dormitor, cat si cabina de macara (intre noi fie vorba, sunt curios ce a patit satelitul acela…)
SUS: un modul lunar de tipul celor folosite de RNS, dupa aselenizare;JOS: diferite module ce pot fi folosite de IPP.
Arhitecturile modulelor si-ar merita propriile lor articole, pentru ca multe dintre ele sunt practic ele insele vehicule orbitale de sine statatoare. Poate la un moment dat, cand ma simt neobisnuit de rabdator….
RNS-ul in sine e ceea ce ne intereseaza, insa, si e probabil cea mai simplista parte a intregului plan: un rezervor cu puncte de acrosaj si un motor NERVA atasat de acest rezervor. In esenta, un balon cu hidrogen lichid.
Desigur, multi care cunosc problemele hidrogenului lichid vor stramba din nas. Hidrogenul face metalele sa devina casante, si tinde sa scape din recipientele in care e pastrat. Cum aveau de gand cei de la NASA sa rezolve problema asta? Ei bine, in primul rand, aici au inceput primele cercetari pentru rezervoare de tip zero-boilloff (cu alte cuvinte, cu scapari minimalizate), bazate pe tehnologii de supraracire criogenica si materiale exotice.
Pe de alta parte, odata alimentata, un RNS nu pastra prea mult timp hidrogenul in rezervor. Asadar, un nivel scazut de pierderi era considerat acceptabil, mai ales fiindca in spatiu, in lipsa oxigenului, hidrogenul nu e la fel de periculos.
Nu toate modulele RNS aveau un motor si un rezervor. Majoritatea ar fi fost simple rezervoare, prinse in ciorchine deasupra unu modul de propulsie. In functie de masa care trebuia transportata, putea folosit 1, 2, sau chiar si 10 rezervoare suplimentare, in diferite configuratii geometrice.
Va urma.
Marian Dumitriu (Checkmate)
Surse:
1. http://www.projectrho.com/public_html/rocket/realdesigns4.php#id–Reusable_Nuclear_Shuttle_Class_1
2. https://www.wired.com/2012/09/nuclear-flight-system-definition-studies-1971/
3. http://www.projectrho.com/public_html/rocket/spacetug.php#spacetug
4. Pre-Phase A Study for Analysis of a nuclear space tug vol 4 : https://ntrs.nasa.gov/citations/19710011980
5. Pre-Phase A Study for Analysis of a nuclear space tug vol 5 : https://ntrs.nasa.gov/citations/19710011981
6. https://theconquestofspace.com/?p=361
7. https://web.archive.org/web/20120505171808/http://www.energyfromthorium.com/NuclearShipPropulsion.html
Salut Checkmate !
Multumesc cà ai abordat acest subiect, eram pasionat în copilàrie de astronauticà si de stiinta „atomicà” si sunt dezamàgit cà nu se mai fac pasi în reunificarea celor douà domenii. Poate datorità lui „Atomkraft ? Nein, Danke !”.
M-ai împins sà scormonesc mai mult despre NERVA si recomand articolul wiki în englezà care este foarte stufos si interesant.
https://en.wikipedia.org/wiki/NERVA
O micà observatie, nu toatà lumea este la curent cu abreviatiile astronautice, un glosar ar fi fost binevenit. Îmi permit sà pun niste traduceri :
LLO = Low Lunar Orbit = orbita lunarà joasà
LEO = Low Earth Orbit = orbita terrestrà joasà
GEO = Geosynchronous Orbit = orbita geostationarà
Astept urmarea.
Este o intreaga serie dedicata motoarelor nucleare scrisa de Checkmate. ?
Mircea, daca-mi permiti : GEO este stationara, nu sincrona (care e GSO). Este un caz particular de sincrona, in plan ecuatorial. Un obiect pe orbita stationara vazut de pe sol ramane in acelasi punct; daca e pe orbita sincrona face „opturi” date de diferenta de inclinatie a planurilor si eventual excentricitate (dar ramane in aceeasi ‘zona”).
https://www.esa.int/Enabling_Support/Space_Transportation/Types_of_orbits
Nu numai că îți permit dar îți și mulțumesc pentru corecție și precizare !
Voilla: https://www.rumaniamilitary.ro/stele-verzi-pe-umerii-atomului-episodul-1
Scuze de abrevieri, uit tot timpul sa fac asta.
Oare cum arata acum omenirea daca macar jumătate din aceste programe erau duse la capăt?
Sa fi ajuns pe Marte in anii 70-80 ….
Pe Marte e destul de improbabil sa fi ajuns asa devreme. Nu stiam o goraza de lucruri despre cum sa tinem oamenii in viata pe durate asa mari (vezi articolul cu gravitatia simulata ca exemplu 🙂 ).
IPP era tehnologic realizabila, dar scopul imi este si acum usor nebulos. Infrastructura lunara… ca sa ce?
Multumim Checkmate,mi-a placut si astept continuarea.
Nu ai specificat ca programul a fost initiat de militari,aplicatiile civile fiind conexe si menite sa abata atentia publicului de la adevaratul scop al programului..
Nu dezvolt ideea si te las pe tine sa spui mai mult in articolul urmator.
Daca prin program te referi la Rover, am specificat sigur intr-unul din articolele despre Rover 🙂 . Desi armata si-a pierdut foarte repede interesul pentru propulsie nucleara odata ce s-au convins ca rachetele chimice sunt suficiente pt ICBM-uri.
Au ramas interesati de statii spatiale mici folosite pe post de sateliti de spionaj, dar si acolo tehnologia a avansat suficient de repede (vezi lansarile de sateliti Corona) ca deja in 1970, interesul nu mai era prea mare. Au fost cooptati de NASA ca sa poata contribui la dezvoltarea navetei, dar aia a fost mai degraba o greseala. NASA a propus naveta, si apoi primit a primit acceptul de a o face, dar nu si fondurile; de aia a trebuit sa pescuiasca in ape straine. Pt armata, singurul interes pt naveta era in lansarea de sateliti de spionaj foarte mari si recuperarea celor sovietici de pe orbita. In schimba, au bagat o groaza de specificatii suplimentare care au transformat naveta intr-un monstru tehnologic.
Daca, in schimb, te referi la IPP, el era un plan NASA pentru NASA. USAF nu avea treaba sau mare interes pt el (din varii motive). Probabil ca ar fi avut daca s-ar fi realizat (pt ca IPP transforma spatiul local intr-o zona de tranzit si industriala, cu posibila concurenta sovietica). Dar din ce am citit, USAF nu considera planul ca fiind fezabil politic (NASA era tanara si crescuta in puful Apollo; inca nu stiau ce le poate pixul congresmenilor).
Referitor la poza cu satelitul facut harcea-parcea, primul lucru ce-mi trecea prin minte erau mini-asteroizi sau alte obiecte/gunoaie care circulau cu viteza. Dar pare prea ferfenita facut si nava de reparatie imaculata, deci o explozie a motorului inca experimental? 🙂
Ma bucur sa vad un nou inceput de serie!
Intr-adevar, hidrogenul (si heliul, nu departe) e foarte greu de etanseizat. Toate structurile si confectiile metalice despre care stiu eu sunt neetanse pentru asa ceva, punandu-se problema unei limite inferioare – o conventie – la care sunt suficient de etanse (respectiv care e scurgerea maxima acceptabila pe unitate de timp ). As fi curios daca au ajuns sa obtina incinte ermetice (ma refer la cele mari care presupun imbinari – precum rezervoare samd).
Cele doua elemente sunt folosite pentru verificari de precizie ale etanseitatii unei incinte (tocmai masurand cat de mult din gaz iese din acea incinta – daca iese putin atunci incinta este considerata prin conventie „etansa”). Masurarea cu H este dificila pentru ca presupune inca o incinta mai mare si „mai etansa „- scuze pentru gradul de comparatie – pentru omogenizarea, esantionarea ,captarea si cuantificarea scurgerii din prima incinta 🙂
Hidrogenul e atat de dubios ca si gaz, ca practic poti spune ca are propria sa termodinamica.
Mulțumesc de articol
Cu drag! Stay tuned!
O nouă serie ce se anunță a fi foarte interesantă…
Mulțumim @Checkmate!
Anul 1994 .
Grand tour navette, de Norman Spinrad .
A trebuit sa strabat tot Clujul sa o gasesc , in conditiile in care librariile inca existau .Am gasit-o la o taraba , pe scari la supermagazinul Central . Tirajul se epuizase la doua saptamani de la aparitie .
Anul 2021 .
Stele verzi – pe umerii atomului: naveta nucleară (1) , de Checkmate .
15 comentarii pana la aceasta ora , in conditiile in care la articolele de tip ” de unde cumparam ” apar chiar sute .
Trist .
Romanii au pierdut visul zborului catre stele .
Multumim Checkmate .
” Keep the dream „
tehnologia evolueaza de la hartie si imaginatie, la ecran,iar multe din postarile alea de la de unde cumparam sunt „interesate ” de aia sunt multe
Nu sunt foarte sigur cat de mult au visat maj romanilor sa spatiu. Nu e ca si cum am fost vreodata jucatori importanti in domeniul spatial. In anii mei de citit documente de la NASA si DOE nu am intalnit nume romanesc. Romanii se gandesc la mamaliga de maine, si cand isi permit sa viseze la spatiu, in general, tine de mandria nationala (o prostie cand vine vorba de spatiu, but…. there we are).
In alta ordine de idei, sunt flatat sa fiu comparat cu Norman Spinrad (cu toate controversele lui) dar prefer chestii mult mai factuale. SF-ul pe care-l diger eu e „hard”. Totusi, daca ar fi sa ma dau cu parerea, problema SF-urilor e ca se perimeaza al naibii de repede (tin minte povesti cu nave spatiale din anii 60; navele aveau supercomputere cu tuburi vidate :)) ). Asa ca nu prea merita sa le republici. Oricum, la ritmul de dezvoltare al tehnologiei actuale, daca nu esti pasionat de tech si tech companies, nu ai succes.
Multumesc mult de aprecieri!
lasa ca ne salveaza Musk cu hardughiile lui din inox. In vreo jumatate de an aflam daca se schimba kalimera in zborul in Cosmos.
Daca reuseste sa zboare cazanul ala din inox, transportul de sarcini 100+ tone pe orbita joasa devine nu doar posibil ci accesibil si atunci naveta nucleara coboara din cartile SF in realitate.
A zburat azi si avioneta lui Branson. Lasand la o parte ca duce niste pasageri are performante ceva mai slabe decat X-15 care zbura acum 60 de ani. Tristuletz.
Avioneta lui Branson e făcută de Burt Rutan. Presupun că numele îți spune ceva. Tehnologia ei de frânare e ceva nou.
Hai sa nu comparam mere cu pere. scopul acelui avion e să ajungă aproape de orbita, sa faci câteva poze și să plutești in imponderabilitate. Adică turism și atât.
Nu are heat shield si nu rezista la viteze mari. Dar dacă se dovedește un concept viabil și fiabil, va genera venituri foarte mari pe care Branson se va folosi.ai departe.
Cel mai mult mă bucură concurenta din spatiu. Branson cu Bezos, Elon cu restul planetei, chinezii cu NASA, rușii cu YouTube.
Concurenta va genera progres și dezvoltare
NASA va finanta 3 proiecte de reactoare nucleare pentru misiuni spatiale: https://www.space.com/nasa-doe-fund-nuclear-thermal-space-propulsion-concepts?utm_source=Selligent&utm_medium=email&utm_campaign=SDC_Newsletter&utm_content=SDC_Newsletter+&utm_term=3231811&m_i=Za522V1WNAT3OYME63DLQKTH5stnw08vrpA3NJ64p1Jl2M3wtncvpNn%2BN4zEd1vWBVMAE01GtAuqb2FIZn5%2BGJ5M7Ddb%2BzHIvKEMhMCZZA&lrh=1dc34efa84504c26a5d8568f96efd9954ffa11f41854816c4217f9ab017b08af