Submarin rusesc clasa „Lada”
Comandatul Marinei Ruse a anuntat miercurea trecuta ca santierele navale rusesti au deja in dezvoltare o noua clasa de submarine clasice, iar programul se numeste “Poiectul Kalina-Class”.
“Kalina” va fi din proiect propulsat de un foarte avansat sistem AIP de noua generatie, insasi Kalina-class fiind descrisa de Amiralul Viktor Chirkov ca fiind un submarin de generatia a V-a si tot conform cu declaratile amiraului rus in 2017 sistemul de propulsie independent de aerul atmosferic (AIP) va fi gata de testare la bordul singurului submarin din clasa Lada construit pana acum.
Prima nava (nu Kalina-class) dotata cu acest sistem de propulsie va fi lansat la apa in 2018 daca totul merge cum trebuie. Sistemele de propulsie pentru submarine de tip AIP sunt astazi folosite in cateva marine din lume si au ca avantaje silentiozitate si capacitatea navei de naviga submeres chiar si patru saptamani, fata de submarinele diesel-electrice cu baterii de acumulatori a caror autonomie sub apa se masoara in zeci de ora, sau fata de marile submarine nucleare care insa produc un zgomot constant datorita pompelor care recesc recatorul, in timp ce sistemul de tip AIP are la baza celule de combustibil 100% silentioase si propulsie pe baza de motore electrice.
Pana in acest moment Marina Rusa nu detine submarine operationale dotate cu sistemul AIP desi Rusia ofera pentru clienti externi astfel de sisteme.
In acest sens inca din noimberie anul trecut unul dintre proiectantii seniori ai Biroului de Proiectare “Rubin”, principalul birou pentru proiectarea submarinelor rusesti, a declarat ca Flota Rusa de submarine de atac isi va schimba componenta, in viitor punandu-se mai mult accentul pe nave mai mici si mult mai stealth, dotate cu sisteme de propulsie de tip AIPP (air-independent propulsion plant), mai ieftine si mai usor de construit si care, datorita avansului tehnologiei folosite, vor necesita un echipaj mult redus.
Sistemul AIPP avut in vedere de proiectantii rusii este unul bazat pe generarea de energie electrica cu ajutorul pilelor de combustie pa baza de hidrogen astfel ca propulsia va fi electrica in totalitate. Prima nava din generatia a V-a este asteptata sa apara peste 10-15 ani…
si eu lucrez la un vehicul care merge pe apa si sub apa.
sincer partea cu pe apa si sub apa e irelevanta. e usor de facut. problema mea e ca nu am internet in marea neagra.
e facut un jurul unui linux pe un raspberry pi. cu ceva android. si niste motoare de la niste surubelnite electrice. 🙂
am mai postat asta o data. sunt ferm convins ca in 50 de ani, nici o drona nu o sa mai fie operata de oameni. va rog si invit sa luati asta in considerare.
si nu o sa mai fie nici un submarin asa mare. sau vapor. sau avion. o sa fie doar foarte multe drone autonome, mici, care se ajuta intre ele. trust me, i know technology.
The Matrix has you 😉
„Pana in acest moment Marina Rusa nu detine submarine operationale dotate cu sistemul AIP desi Rusia ofera pentru clienti externi astfel de sisteme.”
Chiar credeti asta??
Mda….
Generatia a V-a?
Si care sunt celelalte patru?
Cred ca pricep ce vor sa faca rusii. Si-au dat seama ca nu-i prea pot bate pe americani la silentiozitatea submarinelor nucleare, asa ca se apuca sa faca submarine de atac cu AIP-uri de Alfa pe hidrogen, care sa inlocuiasca Akula, iar Graney/Yasen va fi un fel de Oscar dar de marimea unui Akula.
Acuma avand in vedere cat de bine o duc cu automatizarile la submarine (adica au echipaje in general cam de 3 ori mai mici decat echivalentele americane) s-ar putea sa le iasa un cubmarin cu AIP echipaj de vreo 10 oameni (au facut-o inainte cu Alfa care avea un echipaj de 20 de oameni) si o autonomie babana de cateva mii de mile nautice care sa fie un inlocuitor viabil pentru Akula.
Mda…
Pai:
-Foxtrot
-Tango
-Kilo
-Lada
si asta micu al shinshilea
Mda… Mda…
Astea cu AIP n-or sa inlocuiasca sujimarinele nucleare.
AIP pun pe d’astea mici gen Kilo, Gotland, U212.
Le extind considerabil timpul in submersie fata de un diesel-electric clasic, ajung la cateva saptamani. Dar nu se compara cu unul nuclear, care poate sta sub apa pana inebunesc aia sau se mananca intre ei…Si nici nu crez’ca ca pilele alea de hidrogen duc mastodontii aia mai mari…
Ca rusoaicele sunt mai zgomotoase se poate rezolva cu educatie,disciplina si o mai buna organizare bre. Sa nu mai bocane aia cu sticlele de vodka prin pereti, papuci de plus in loc de ghete cu talpa metalica si mai putzina fasole la mese 🙂
Mda… Mda…Mda…
Aaaaaaaaaa…am uitat…
Daca-mi aduc aminte revin cu un „Mda… Mda…Mda… Mda…” 🙂 🙂
@unu
„Chiar credeti asta??”
Pai ce e de necrezut…
Parca au frecat Lada-class si nu au fost multumiti si inca nu-s operationale (la un moment dat le inghetzasera productia si au ramas numai cu prototipul -Sankt Peterburg).
Din astea au derivat pt ‘eggsport’ Amur, care e cica optional si cu AIP.
Daca le iau foc la eggsport probabil ca rusii n-au nici o problema, dar pe ai lor n-au vrut sa le testeze deocmadata 🙂
http://adevarul.ro/international/foreign-policy/pivotul-polonez-inarmeaza-varsovia-1_532c0f850d133766a819249a/index.html
Luati mai nene de aici…ofticati-va, zgariati-va pe ochi, plangeti si jeliti ca aveti de ce! Scrieti undeva loc de dat cu capul si avantul sa fie cat mai mare!