Submarinele Collins mai mult defecte decat operationale

Australia spera inca ca submarinele sale clasice, din clasa Collins sa fie cat de cat operationale pana cand submarinele nucleare din clasa Virginia vor incepe sa le ia locul. Primul Virginia-class ar trebui sa ajunga sub steagul cu Crucea Sudului in 2032, dar sperantele sunt, se pare, cu totul desearte…

Navele clasei Collins nu a fost niciodata nave de dat exemplu, nimeni n-a intors capul dupa ele si nimeni nu a fost interesat de aceste submarine. La origine Collinsul este o varianta mai mare a suedezului Västergötland, dar in timp ce navele scandinave au performat foarte bine, suratele lor australiene au cam dat cu caciula de pamant. Au avut mai mereu probleme, iar odata cu inaintarea in varsta (intrate in flota intre 1996 si 2003) necazurile obisnuite s-au transformat in cosmaruri si la fel ca in cazul canadienilor cu Victoria-class, Australia se poate lauda ca nu prea mai are arma submarina in stare de lupta.

Iar aici vina este in mod evident a celor care au condus Australia, pentru ca “damblageala” de care Collins class sufera nu este un subiect nou iar navele ar fi trebuit inlocuite de mult timp, dar australienii au tot lalait-o cu licitatii peste licitatii, negocieri infinite cu francezii si pana la urma au cotit-o spre submarine nucleare brat la brat cu britanicii si americanii.

Revenind la Collins, in luna mai, s-a constatat ca doua din submarine, altfel considerate operationale, aveau probleme de coroziunea (rugina) mai ales in zona tuburilor de lansare a torpilelor. In cursul unei audieri parlamentare, directorul santierului naval ASC – Stuart Whiley – a declarat ca astfel de probleme de coroziune au fost depistate la bordul HMAS Sheean si HMAS Farncomb. A fost nevoie ca navele sa fie bagate in docuri pentru remediere.

ASC – Australian Shipbuilding Company, este o companie care apartine statului australian si se ocupa de intretinerea submarinelor Colins, dupa ce tot ea le-a si construit.

Cum HMAS Rankin este si el intr-un santier naval pentru operatiuni de intretinere programata, Australia ar avea teoretic trei nave operationale. Doar ca de fapt nu are si conform ABC (Australian Broadcasting Corporation): „The Australian Navy has only one fully operational submarine left while the rest of its aging fleet is undergoing urgent repairs or waiting to complete scheduled upgrades.”

Practic din restul de trei doua asteapta sa intre in reparatii capitale si modernizare in cadrul programului LOTE [Life Of Type Extension], care ar trebui sa asigure functionare navelor pana la sosirea submarinelor nucleare.

Asa ca de fapt si de drept australienii stau astazi intr-un singur submarin, cat o fi si ala de apt de misiune. Dar ministrul apararii local isi asigura conationalii ca situatia nu este chiar asa de neagra si ca daca situatia ar cere-o ar putea sa iasa la lupta dreapta mai mult de un submarin si ca sa priceapa australianul de rand cum sta problema, ministrul “cangurilor” face si el ce fac si ministrii romani ai apararii, adica o da in secret militar si sustine ca nu poate sa spuna care si unde sunt stationate navele care, eventual, ar putea iesi la lupta din motive de siguranta nationala, de parca chinezii n-ar avea si ei 1-2 sateliti sa afle unde-si tin “cangurii” submarinele, sau n-ar fi plina Australia de chinezi, din care macar cateva mii or lucra si ei pentru cine trebuie…

„For operational security reasons, it does not confirm the precise locations and availability of specific platforms.”

Adica, in traducere din „australiana” in limba romana: fortele submarine isi pot indeplini misiunile de lupta. Noi, astia dintre Dunare, Carpati si Marea Neagra stim ce inseamna asta, australienii poate ca inca mai pun botul, asa cum se spune la noi prin popor…

Ambitia australienilor este sa tina in viata submarinele Collins, poate ca nu chiar pe toate sase, pana prin 2040, dar Malcolm Davis – analist militar al Australian Strategic Policy Institute este ceva mai transant si in putine cuvinte ne explica situiatia reala:”If our Collins-class submarines are not operational in 2024, I really doubt that they will be a credible force for the rest of this decade, let alone the next.”

Si este greu de contrazis atat timp cat in 2024 navele sunt foarte greu de mentinut operationale, sa speri ca vor naviga pana in 2040 este dovada unui optimism din aceeasi colectie cu credinta in miracole…

GeorgeGMT

60 de comentarii:

  1. Mda…Ale lor nu merg, ale noastre nu există. MApN-ul nu mai zice nimic de Scorpene, Marina nici atât! Aia care este că alta n-avem! Probabil că negociază atât de profund, de adânc cu Francia încât subiectul e scufundat pentru totdeauna…Mai revine la suprafață? Arma Submarine…ce frumos sună, curat sf prin balta noastră neagră și sărată. Offf da’ covrigu’, covrigu’ cât mai e?

    13
  2. Despre australieni:
    Daca nu ai dusmani, toate sarcinele legate de aparare trec pe importanta secundara. Exact la fel e cu intretinerea submarinelor. Marina australiana pur si simplu nu se grabeste la nimic fc n are de ce.
    Intr un moment dat cand v a veni o amenintare mai profunda o sa puteti sa vedeti ca toate submarinele de clasa veche vor fi reparate in numarate luni. Asa este…

    1
  3. Sa ni le doneze nouă, ca nu ne supărăm.
    Ursule, voi de ce nu aveți portavioane?🤔

    3
    • Exact din pricina care Romania nu are submarine. 5000 de flacai/flacaie sa aiba croaziera pe gratis ?🤣

      9
    • Ba ne suparam. ce sa facem noi cu 6 submarine care necesita miliarde de dolari pt lucrari de intretinere extrem de scumpe (pe care le facem unde?) si cu o rata de disponibilitate extrem de mica? ar bloca tot bugetul de investiii probabil.
      Le luam cu tot cu echipaje?

      Ne trebuie submarine, dar unele care sa se potriveasca pt nevoile noastre. Deocamdata nu cred ca avem buget pt asa ceva, pe motiv de alte prioritati

      4
    • Fraților,
      Tot cu mana întinsă?
      Va amintesc ca libertatea fie se cumpără fie se lupta pentru ea .
      Despre dilema să citim prin gaura covrigului.
      Noi o ținem așa: suntem sub umbrele NATO.

  4. Fara legatura directa dar, la noi cand pun NSM pe NPR-uri? Si eventual pe fregate? Nici nu mai visam la mai mult.

    2
    • Nu au venit nici cele pentru bateriile de coasta ce sa mai vorbim de cele pentru NPR-uri . Acolo e de asteptat. Pana modernizeaza ei navele alea o sa mai dureze . cat despre fregate mai bine nu…ce sa mai pui pe niste nave vechi de peste 40 de ani…

      1
  5. AUKUS cred că e un mare fâs creat doar să sperie China. In primul rând, cangurii șanț un pic cam anti ☢️. Adică să ii convingi să țină lângă orașele lor niste reactoare nucleare cu zeci de 🚀care pot duce inclusiv warhead uri☢️ e un pic cam mult.Apoi sunt muricanii. Mai au de construit vreo 3 duzini de virgine și una cel puțin de Columbia class. In două șantiere care pot lansa maxim unu’ pe an(virginele, că celelalte se fac mai greu). Adică până prin +2050 sunt mega ocupați. Să dea 3(+ încă două eventual) înseamnă niste ani întârziere. Și nu își mai permit întârzieri pencă tot ce înseamnă program Navy(esențiale ptr ei dacă vor să își mențină supremația mondială) e întârziat. Cangurii au demonstrat că în achizițiile militare nu e că în croitorie sau tâmplărie. Să masori de 10X și să tai odată. Probabil în câțiva ani vor rămâne fără sub uri.

    1
  6. Din chioscul submarinului terestru Delfinul – rasuna in tot portul, melodia trupei: Ca$$a Locco – „Ce bine-mi pare ca ai luat teapa” cand citesc articolul de pe Romilitary – dupa un ragait sanatos efect al unei baterii sfintite de „sange duhovnicesc” de Murfatlar.

    😉

    E bine ca mai si radem dupa victoria lui Trump…Vorba ceea „schimbarea sefilor, bucuria nebunilor” 😉

    4
  7. Pana la urma ar trebui sa înțelegeți exigentele austrailinolor. Submarinele declarate inapte ” sunt in realitate cu probleme dar departe de starea Delfinului.
    Iar australienii sunt departe de a avea un dragon la ușa, precum avem noi un urs.

    1
  8. @Dov sau cei care se pricep pe marină..

    Pt noi in Marea Neagră..ce părere aveți de aceste clase de mini-submarine (deplasament de până în 200 tone, echipaj 10-15, raza 3.000-5.000 km)?

    Sunt mai multe tipuri dar cele mai performante si recente sunt italienești (făcute local sub licența mă rog) și au cumpărat tari cu armate serioase..Coreea de Sud, Taiwan, Pakistan etc.

    Astea in Pakistan:

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cosmos-class_submarine

    Si in Coreea:

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dolgorae-class_submarine

    Partea interesanta cu Coreea de Sud e că au luat licența de la italieni și au scos o varianta modernizata și Hyundai cică deja construiește pt un client confidențial:

    https://defence.pk/threads/hyundai-begins-construction-of-mini-submarine-for-undisclosed-customer.399761/

    Noi ne înțelegem cu coreenii these days..am putea sa ne băgăm pe fir la o adică.

    Ce părere aveți? Sunt jucării sau sunt pe bune?

    Mă gândesc că pt patrulare (un fel de „politie” submarina dacă există termenul ca în aerian..la modul te-am descoperit submarin spion inamic marș înapoi în apele tale)..reconaissance..escortare nave de suprafața mai vulnerabile..etc

    Și fiind mai mici și mentenanța e accordingly..

    PS: Sârbii au avut (posibil încă să aibă macar pt școală) și ei niste mini-uri din astea..mai mici-75 tone si raza mult mai mică 500 km..dar au construit 6!!!

    Clasa Una fosta Iugoslavie:

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Una-class_submarine

    Mă gândesc că dacă pt Marea Adriatică/Mediterana faci 6 de 75 de tone..ar fi utile și pt Pontica noastră vreo 2 mai vânjoase..

    Ce ziceți?

    Posibilități mici.. submarine mici.. in teorie e logic.. o fi ceva de capul lor?

    1
    • Submarine mici nu prea au mijloace
      de cautare subacvatica bune. Ele sunt facute pt atac de vase de suprafata mai mult. Si daca vase de suprafata, de ce nu rachete contra
      vaselor de suprafata ? Sonare pasive au nevoie de submarine mari si vice versa. In afara de asta submarine mici nu au timp de scufundare lung si sunt nevoite sa snorkeleze in termene scurte.
      Drone submersibile mici iau parte la aceste incercari dar pana acum nu au rezultate complecte ci partiale si sunt folosite mai mult pt
      cautare de mine.
      In MN nu prea tine zilele astea sa intretini un submarin mare din motive care le am scris deja in cateva posturi.
      Bineinteles, au sa iasa unii cu contradictii, dar cost/benefit, nu face.
      Israel de exemplu este nevoita sa tina libere rutele marine inspre porturi fc sunt singurul drum pt aprovizionare comercianta.
      Din contra, Romania nu are mare deschisa si rutele nu sunt afectate
      aproape de loc dat fiind ca Romania nu se bazeaza la comert pe rute marine, are mai multe pe uscat.
      Sonare active pot fi activate din elicoptere si dupa achizitia unui sub
      inamic, avioane sau vase de suprafata pot lansa torpile antisub.
      Asta i pe cateva cuvinte situatia…..

      7
    • Ce naiba să faci cu alea? In caz de bum bum,ivanii îți dau in cap cu Kalibre din mijlocul MN și noi ce facem? Plimbăm jucăriile alea pe lângă coastă?

    • nu are rost sa ne uitam la Coreea sau in alta parte, doar din EU/NATO ar fi fezabil.

      U212 pare cel mai potrivit pentru MN, e dintre cele mai mici, are AIP, „carma” in forma de X care-i permite o manevrabilitate mai buna in ape mici, carena din materiale non magnetice, etc; e facut sa opereze in Marea Baltica care are si ea zone mai putin adanci.

      Scorpene nu e departe dar nu pare chiar asa sofisticat, are si el insa atuuri insa varianta cea mai mica nu stiu sa aiba AIP

      cam astea sunt, urmasul lui Gotland nu exista inca, n-are rost sa astepti, astea-s cele doua alegeri, daca e cazul sa luam submarine

      ideea cu producerea lor in tara nu prea are rost, insa va fi nevoie de intretinere aici intrucat stratul anoxic (fara oxigen) aflat sub 200 m poate afecta nu numai submarinul in sine dpdv al navigatiei dar si fizic, pentru ca e foarte coroziv si ar trebui o intretinere ca la carte daca ajunge in zonele respective

      insa la cate nevoie avem noi, ma indoiesc ca submarinele sunt top of the list si le vom lua doar la presiunea NATO, posibil sa aiba nevoie de misiuni de colectare de informatii si supraveghere in MN acum ca Turcia are propria agenda

      3
  9. Trebuie făcut un studiu dacă pentru România sunt necesare submarie mari de atac, ținând cont de dezvoltarea continua a dronelor aeriene și submarine de cercetare si de lupta. Dacă îți construiești un submarin sau un portavion din clase mari, tara risca sa-l piardă la primul atac și astfel sa se cheltuiască de pomana sume imense. Ce cred ca marina romana are nevoie cu deplament mediu, ușor de construit și întreținut, dotate cu arme de ultima generație, în special drone performante.

  10. Moisescu Sebastian

    Australia speră încă ca submarinele… Serios? Nu era mai bine „Australia încă mai speră ca submarinele..” Sunt șofer pe camion, apropo. Am pretenții atunci când citesc un articol, că doar nu este un comentariu ca să nu am așteptări

    3
  11. „Secret submarine גִּיּוּר‎ (giyur, conversion to Judaism ) in Kiel: “Drakon” is the Israeli Navy’s most dangerous weapon” is transmitted to Israel. https://waronline.org/fora/index.php?attachments/1731421325924-png.300948/

    1
  12. „Secret submarine גִּיּוּר‎ (giyur, conversion to Judaism ) in Kiel: “Drakon” is the Israeli Navy’s most dangerous weapon” is transmitted to Israel. https://waronline.org/fora/index.php?attachments/1731421325924-png.300948/

    1
  13. https://en.wikipedia.org/wiki/ Flag_of_Schleswig-Holstein. „The flag of Schleswig-Holstein is a horizontal tricolour of blue, white, and red”…

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *