Navele Proiect 877 Paltus (clasificare NATO: Kilo) sunt cunoscute atât pentru capabilităţile care le-au adus porecla „gaura neagră”, cât şi pentru numărul impresionant de unităţi vândute de-a lungul timpului. Aş zice că submarinele de clasă Kilo sunt unul dintre cele mai mari succese ale industriei de profil din URSS/Rusia, succes încă neegalat întrucât Proiect 677 Lada nu a confirmat, ruşii având probleme cu implementarea unei propulsii anaerobe pe noua clasă.
Prezentare generală
Submarinul de clasă Kilo este un proiect al biroului Rubin, unul dintre cele mai vechi şi mai titrate din Rusia. Acest submarin, conceput în anii 1970, este produsul evoluţiei construcţiilor de profil sovietice de-a lungul a trei generaţii de submarine diesel-electrice care l-au precedat.
Submarinele acestei clase au fost concepute pentru război anti-submarin şi împotriva navelor de suprafaţă, în special în apele mai puţin adânci din zona litorală. Bineînţeles, pot efectua şi misiuni de patrulare, de recunoaştere sau spionaj, un submarin Proiect 636.3 Varşavianca (NATO: Improved Kilo) din Flota Mării Negre fiind relativ recent surprins în apele teritoriale israeliene la cules de… informaţii.
Continuarea articolului pe rnhs.info. Enjoy! 🙂
Nicolae
P.S. Dacă vreți să vedeți cum arată un submarin de clasă Los Angeles după ce s-a lovit de un munte submarin, dați un click aici.
In afara oricaror discutii Kilo este cel mai bun submarin diesel-electric al generatiei sale si ceva timp dupa aia. Exceptional proiect.
Subscriu, la nivel de opinie de nespecialist in ale marinei. Insa un entuziast. Cu acestea find spuse, pe la noi cand se vor gandi sia astia sa faca ceva in directia asta. Nu stiu, un leasing, pregatire echipaje impreuna la o alta marina, habar nu am dar sa faca naibii ceva.
Faza nasoala este ca poti sa cumperi ‘the best of the best’ suburi daca nu ai echipaje cu experienta, recifuri artificiale scrie pe ele. Si noi avem circa si ceva zero barat experienta. Vreo 20 de ani perioada interbelica si ww2, apoi o liniste „submarina” 40 de ani si recent o copilarie nefericita vreo 7 ani. Dupa, cica pregatire pe submarinul tras la cheu. Ptr ca din articol reiese clar ca bietul delfin nu poate naviga nici la suprafata cu dieselurile pe post de genseturi ptr motorul electric. Musai e nevoie de baterii. Asa ca daca cineva mai viseaza la arma submarina in marina romana, ii trebuie muuuulta rabdare. Niste multi ani de pregatire a unor echipaje pe suburi, de preferat inchiriate sau sh, si apoi achizitia unora noi si dupa parerea mea, total inutile ptr noi in situatia actuala din MN. Dar vorba ceea din batrani:ce ii trebuie chelului? tichie de margaritar.
@George Ramane preferatul meu! 🙂 Marea lui problema e lipsa AIP.
@lt(rez) Din pacate nu cred ca vor misca mare lucru, desi n-ar fi foarte greu sa faca un program cu o marina care are asa ceva, eventual ce ar vrea sa cumpere. Pe modelul bricului Mircea cu nemtii.
@Strumpf De acord pana la aia cu „total inutile ptr noi in situatia actuala din MN”. Nu vrei sa detaliezi? 🙂 Ca acum avem alte urgente e alta poveste…
Ce rost are? Cunosti prea bine parerea mea. 4 corvete dedicate asw si avand capabilitati aaw si asuw, cele doua fregate modernizate decent si multifunctional(aaw, asw, asuw si c3), doua baterii de coasta(cu obligatoriu aceleasi rachete an ca navele) si cateva elicoptere dedicate asw(nu porcariile alea de pume adaptate). 6 pe nave si 6-8 pe tarm sa fie o escadrila. Si mustele modernizate(sunt productie locala deci nu este prea greu). Suficiente ptr a patrula prin EEZ si a apara interesele nationale prin ea. Restul sunt arogante.
Cei drapt superb aparat daca ari fi modernizat la tehnologia din astazi ….
Un pic de legende urbane nu strica …
” capabilităţile care le-au adus porecla „gaura neagră”, cât şi pentru numărul impresionant de unităţi vândute de-a lungul timpului”
Aia cu gura neagra este comparativ cu clasele anterioare de submarine rusesti .. clasa Tango Prj 641B, da erau mai silentioase -datorita si scandalului Kongsberg-Tosiba, dar in nici un caz nu erau la nivelul celor vestice. faptul ca avut un strat de cauciuc peste corp nu le face mai silentioase. Nu au structurile interne suspendate…
Si ca numar , doar recent au depasit clasa Tango ca productie…
oricum articolul original este un pic plin de mituri urbane .. sa nu zicem altfel… gen torpile de 120 noduri in dotarea RoNavy … super silentios la 3noduri… aprope sta… ma rog..
Tot legenda e si aplicatia NATO,in care Delfinul nu a fost detectat si s-a cerut ridicarea la suprafata? Eu zica ca o motorizare noua, sonar nou si cateva modernizari,se bate cu aproape orice submarin nou…
Delfinul nu mai poate fi reparat, atat din considerente economice (reparatia nu mai renteaza, investitie financiara vs rezultate) cat si politice (noi si Rusia nu mai avem aceleasi relatii).
@tomcat1974
Care articol original este umpic plin de mituri urbane? 🙂 Daca prin articolul original intelegi articolul de pe rnhs.info, te informez ca tot ce apare acolo are o sursa indicata, pe care o poti accesa pentru mai multe lamuriri.
1) Silentiozitatea: rezulta din articol, Kilo nu este mai silentios decat un LA Improved, poate fi la nivelul unui U-209 sau mai bun. Prin comparatie cu predecesorii sovietici era net mai bun, nu exista absolut niciun dubiu aici. Cat despre porecla, nu eu le-am dat-o, occidentalii au facut-o.
2) Cine a zis ca Ro Navy a avut in dotare torpile de 120 Nd? Omul ala spune ca „atunci am luat contact cu torpilele de ultimă generaţie sovietice, între care şi torpilele cu oxigen, capabile să atingă 120 de noduri, dar al căror siaj poate deconspira poziţia navei.”
De cand „am luat contact” inseamna ca am avut in dotare? 🙂
Se referea la articolul cu maistrul militar. Eu nu înțeleg nici partea cu uleiul hidraulic. Cum au aruncat Doreii bacteriile în instalația hidraulică a submarinului. Cred că mai aproape de adevăr e faptul că ceea ce au pus în instalație era vreun cocîrț care în R.S.R. era considerat ulei hidraulic. „Merge și așa” și făcutul și căcat bici erau politici oficiale.
sau le-au dat rusii vreo mizerie ca sa cumperi de la ei piese
Mea culpa, n-am inteles bine!
Intr-adevar, n-am explicat prea bine despre ce era vorba. Erau tancurile de parafina in care se infiltrasera nu’s ce bacterii care au facut uleiul hidraulic praf. Un excelent „produs” al epocii comuniste.
Nici vorba de vreun sabotaj, desi la inceput securitatea asa a crezut. E vorba mai mult de „merge si asa” in povestea asta.
Subscriu la ideea ca rebuie sa se facă ceva. Ma abțin sa ma pronunț pentru revitalizare sau pentru achiziția de submarine noi, deoarece nu am expertiza. Iar cu privire la lipsa experiente și tradu iei, e ca povestea cu oul și găină. Fără echipamente pe care sa te antrenezi nu exista experienta. Deci nu poți invoca lipsa de experienta ca motiv împotriva achiziției.
Clasa „kilo” este si va fi de succes. Asa cum s-a dovedit proiectul spatial rusesc (modul de comanda ISS, aprovizionare, revenire la sol si pregatire). Dau dovada de o ingeniozitate remarcabila.
Clasa „Kilo” in ciuda calitatilor sale, a inceput sa-si piarda clientii. Un exemplu este India, unul dintre cei mai mari utilizatori de Kilo. Lipsa unei propulsii AIP ii afecteaza mult sansele de a mai vinde si altcuiva decat Rusiei pe viitor.
Da(dea)u dovada de ingeniozitate in aceeasi masura ca alte state puternice. Insa prin comparatie cu URSS sunt o umbra palida.
Interesant https://www.youtube.com/watch?v=NQJr7xJ77m4