Sau „gâza” cu turboreactor, un demn urmas la categoria pana pentru HE-162 „Volksjäger”, avand dimensiunile de 5m lungime/ 5,5m anvergura aripi si o masa gol de 227kg iar plin, cu tot cu pilot si combustibil (150l rezervor), de 454kg:
Personal Jet JSX-2 poate atinge 460km/h si o distanta de 770km, este in productie de serie mica (sub 10 exemplare deocamdata) incepand cu 2014 si are urmatoarele costuri ca si kit:
- US$130,000 Experimental Amateur Built,
- US$135,000 Quick build
Pe pagina producatorului SonexAircraft se spune ca: SubSonex Quick Build Kit: $42,000
Dar si ca e echipat motorasul turbojet de tip PBS TJ-100 construit in Cehia, care consuma intre 0,7 si 3,2l/minut (relanti vs sarcina maxima, consum mediu 68l/ora) si furnizeaza pana in 1,3kN, avand o masa de 19,5kg. Costuri motor:
- $55,000 – incluzand: accesorii de control si monitoring cu tot cu „throttle control”, instrumente de monitorizare a motorului si cadru precablat.
Jet JSX este practic un mini-avion cu reactie care poate fi asamblat in garaj, fiind dotat inclusiv cu parasuta balistica BRS, o optiune extrem de interesanta:
JSX este capabil de acceleratii +6/-3g in configuratie acrobatica, respectiv +4,4/-2,2gin cea utilitara, avand si o viteza ascensionala de 8,1m/s. Toate caracteristicile de mai sus il fac ideal pentru zborul de agrement cu un singur pilot, insa ar putea reprezenta un pas low-cost in pilotarea de avioane turboreactoare, inainte de trecerea pe platforme mai puternice, inalt subsonice si militarizate.
Concurenta Subsonex-ului este asta micu’ – FLS Microjet (similar vizual cu ME-163 Komet)- echipat cu acelasi motor PBS TJ-100 (kit aeronava cu resursa de 500 de ore vandut in 2011 cu suma de 190.000$, viteza maxima mai mare, la 515km/h), derivat al Bede BD-5J Micro, cel din urma echipat cu turbojet Microturbo TRS 18-046.
FLS Microjet „Rocket-man” (atentia la secventa coborarii trenului de aterizare si la avionica!!!)
Pentru cine isi mai aminteste proiectul Bjielik-ului (EM-10) polonez, despre care am mai povestit aici, acesta ar reprezenta nisa superioara biloc si militarizata, la jumatatea drumului intre piticaniile low-cost si ultracompacte de mai sus si IAR-99:
Conceptul Bielik biloc era cu 70% mai mare (9m lungime/ 6,6m anvergura aripi) decat monolocurile civile de mai sus, fiind o platforma construita in jurul turbojetului General Electric CJ610 de 13,5kN (derivat civil al celebrului J-85). Platforma era capabila de viteze inalt subsonice (MAch 0,9/1100km/h) si era dedicata luptei simulate, masa utila de aproape 900kg fiind inghitita in intregime de cei 850 litri de combustibil si de greutatea scaunelor catapultabile si a pilotilor.
Configuratia poloneza este oarecum apropiata de conceptul microfighter-ului INCAS, care foloseste un motor similar dar sacrifica al doilea pilot si manevrabilitatea pentru o viteza supersonica si cateva rachete de mici dimensiuni. Diferenta majora e ca polonezul a ajuns in stadiul de prototip testat in zbor pe cand al nostru e doar un studiu matematic, un efort personal.
Coborand cu o treapta mai jos, pentru cine isi doreste un trainer de baza low-cost biloc, turboprop, pentru simulare in lupta aeriana fara prea multe g-uri – Berkut (S-) 360 (versiunea cu electronica adaugata, denumita Ultra-Raptor), la fel de simplu de asamblat in garaj si derivat din seria Rutan Long-EZ:
Si aici un video de prezentare mai vechi, din 1993, al primei variante de Berkut:
Berkut are deja masa dubla (907kg plin/ 469kg gol) fata de JSX, si desi este echipat cu un turboprop Lycoming IO-360 de 205CP, este capabil de viteza maxima de 399km/h, avand insa o autonomie de 2000km si o viteza ascensionala de 10m/s. Un Berkut, similar cu un Long EZ, variaza ca si pret intre 40-45.000$ second hand si pana spre 120.000$ nopu si cu toate dotarile.
Versiunea pe steroizi, cu motor de 260CP se numeste Berkut 540.
Un alt lucru in comun la toate aceste bazdaganii este ca, datorita dimensiunilor reduse, pot fi relativ usor transformate in UAV-uri, Berkut avand deja un astfel de derivat propus.
Si ca sa ne intoarcem putin si la oile noastre, tot mai rare pe zi ce trece…
Daca tot se apropie de sfarsitul vietii trainerele YAK-52, iar IAR-99, ultimul in numere tot mai reduse de la un an la altul, poate ar trebui sa gandim in mod radical diferit baza antrenamentului pilotilor nostri militari de supersonic.
IAR-99 TD este doar o platforma de studiu pentru integrarea de noi solutii iar peste 10-15 ani si IAR-99 SuperSoim ( modernizat pentru compatibilizare cu F-16) se va apropia de pensionare, urmand a fi inlocuit probabil de un numar redus la o duzina de trainere avansate trans-sonice/supersonice din categoria KAI-T50/ Aermacchi M-346, capabile sa duca si armament in cantitati deloc neglijabile, dar fiind si relativ scump de operat pentru un trainer. De pe acum ar trebui sa incepem sa pregatim viitorul pentru nisele inferioare ale antrenamentului de lupta, daca nu vrem sa pierdem cu totul trenul cercetarii aeronautice in tara, si sa ne trezim si pe acest domeniu cu importul unor platforme din familia Alenia M311/345.
In incheiere, ca si fapt divers si fara a avea neaparat o legatura directa cu piticaniile din articol, ARES-ul (Agile Responsive Effective Support) RUTAN pare sa fi facut pui intr-o directie mai stealth: Model 401 – un fel de hibrid intre proiectele Boeing Quiet Bird si Bird of Prey. Fara sa arate insa la fel de spectaculos ca cei pomeniti pe post de familie mai in varsta…
vs ruda indepartata Quiet Bird
Marius Zgureanu
Citeste si:
http://www.rumaniamilitary.ro/avionul-de-antrenament-romanesc-un-proiect-imposibil
http://www.rumaniamilitary.ro/iar-sc-xt-sau-nimic-la-avioane-craiova
http://www.rumaniamilitary.ro/proiectul-ares
http://www.rumaniamilitary.ro/scorpion-versus-ares-posibila-competitie-low-cost-cas
http://www.rumaniamilitary.ro/alr-piranha-concept-de-avion-multirol-usor-elvetian
https://www.rumaniamilitary.ro/avioane-craiova-reloaded
“Dilema Avioane Craiova vs solutia pentru Fortele Aeriene Romane! O noua solutie pentru RoAF!”
https://www.rumaniamilitary.ro/microfighterul-incas
https://www.rumaniamilitary.ro/aero-f-a-259
https://www.rumaniamilitary.ro/supercroaziera-solutie-aplicabila
https://www.rumaniamilitary.ro/conceptul-saker-s-1-avion-cu-reactie-personal
http://www.rumaniamilitary.ro/conceptul-de-turboreactor-modular-de-antrenament-dart
Intr-adevar, ca treapta imediat inferioara sub F-16 ar trebui sa fie un avion din familia lui M-346. Insa ca treapta inferioara sub el si aparatul „ab initio” nu mai poate fi tot un aparat cu reactie ci tot un aparat cu piston (Yak-52 modernizat) sau unul cu turbopropulsor (gen SuperTucano). Avionasele cu reactie prezentate in articol sunt din punctul meu de vedere mai mult pt. amuzament neavand o anvelopa de zbor sau sarcina utila care sa le faca utile pt. aplicatii militare.
M345 e oferit ca frate mai mic și subsonic pt. M346. Și Pampa e pe nișa asta, în timp ce astea mai mari și rapide tind să crească către fighter ușor.
Devine cam abruptă trecerea de la elice.
Spre exemplu IAR-99 clasic e suficient pentru mare parte a antrenamentului. C Șoimul e folosit mai ales pentru emularea de lupta și chestii mai avansate. Motiv pentru care nici nu au dorit să modernizeze restul la nivel C/ Șoim.
Nu vrei să scoți la zbor întotdeauna ceva sofisticat ca să-l folosești la chestii de bază.
„De pe acum ar trebui sa incepem sa pregatim viitorul pentru ……..” Dar la noi, dupa 1990, au programat sa nu se stie ce se va face peste 6 luni !
De admirat iar polonezii ! Chiar daca in ramura nu realizeaza lucruri f mari dar isi pastreaza cercetarea si oamenii. Cum dr… isi programeaza si au bani ?
Are sens ca noi să facem sub licență SuperTucano ?
Se pretează pentru antrenament ?
Dar pentru alte roluri ușor înarmate ? (patrulare pe graniță, patrulare pe granița marină – la grăniceri/paza de coastă în special)
N-avem ce fac e cu SuperTucano, desi este un avion exceptional. Poate cu exceptia antrenamentului primar.
here, perhaps, more interesting than the „bielik”
https://m.facebook.com/FlarisLar1/?refsrc=http%3A%2F%2Fwww.flaris.pl%2F
not quite the same „niche”, Flaris is more civilian transport-oriented.
Maybe a trainer derivative, when/if they’ll decide to build it…
Yes it’s true .. but I put a link because there are rumors that it may be material for an unmanned aircraft, but I do not know how much of that truth and if it’s true at all
for UAV the requirements maybe somewhat different, however in some cases (and with serious money invested) others did it, but they play in the big game:
http://www.p1hh.piaggioaerospace.it/
https://defence.pk/pdf/threads/the-uae-will-get-the-piaggio-p-2hh-hammerhead.570173/
In this case not the airframe is the difficult part.
Of course, yes, you could have 100% own, minimum two satellites in orbit with your own program for transmitting decoded data in real time ….;)
Intr-un numar recent din Stiinta&Tehnica este un interviu cu directorul de proiect IAR 99. Conform acestuia, impreuna cu MAPN-ul s-a ajuns la un acord in ceea ce priveste evolutia platformei.
Primul pas priveste aducerea tuturor avioanelor la acelasi standard – „Super Soim”, in paralel cu dezvoltarea TD-ului, la care se lucreaza si care se spera sa zboare in 20-20.
Scopul TD-ului este acela de a testa si integra noi tehnologii, finalitatea fiind un nou avion scoala autohton, capabil de 1,3 Mach.
Daca vreti mai multe detalii, cumparati revista, pe net inca nu e disponibil interviul.
„IAR-99 TD, ÎN ZBOR DIN 2018 – Observatorul militar” … cam greu la deal.
http://www.presamil.ro/om/2015/48/files/assets/common/downloads/publication.pdf
o sa fie tot mai greu de gasit in inventarul MApN aeroaneve disponibile pentru modificari TD, nu doar ca se imputineaza, dar intra si la modernizare.
Ala destinat TD-ului cred ca e deocamdata pus deoparte.
Istorie…
http://www.contributors.ro/administratie/avioane-noi-pentru-armata-romana-1986-1994/
iartati-mi naivitatea, dar sa construim de la zero aparate noi la Craiova nu se poate?
Se tot vorbeste de modernizarea Soimilor ramasi, dar de altii noi nu poate fi vorba?
nu, nu mai are sens… nevoia de trainere a MApN este redusa in acest moment neavand mai mult de o escadrila de F-16 cu perspective de a atinge spre 48-50 de aparate.
Vezi la polonezi, cu flota spre 100 de avioane de lupta la cat a scazut necesarul de trainere:
https://www.rumaniamilitary.ro/m-346-pentru-polonia
https://www.rumaniamilitary.ro/alenia-aermacchi-prezentat-pe-6-iunie-prima-aeronava-m-346-destinata-poloniei
deci daca reconditionam si modernizam Somii la Supersoimi suntem ok. Vad ca polacii se descurca cu 8 trainere, noi ar mai trebui sa avem mai multi Soimi activi
multam 🙂
Polonezi cred că mai primesc 4, deci totalul urcă la 12.
Intelegerea mea din cele citite in revista este ca se are in vedere constructia unui nou avion de scoala. Managerul de proiect spunea ca pentru trecerea la un avion capabil de 1,3 Mach sunt necesare ample reproiectari ale aeronavei existente rezultand practic un avion nou.
Pe ce putem pune „baza” pana acum din coroborarea celor citite de mine in revista si declaratiile lui Fifor este trecerea tuturor aparatelor existente printr-un program de tip Mid Life Upgrade rezultatul numindu-se „Super Soim”…
Ca de obicei la noi, nu s-au acordat fondurile necesare. Acum pare sa existe un consens dar si finantare, vezi declaratiile lui Fifor. Daca vor fi efectiv bani sau nu, asta e alta discutie.
N-am revista in fata asa ca vorbesc din amintiri, dar cred ca se are in vedere, ca urmas al Soimului, un avion capabil si de scoala dar si, avand in vedere viteza prognozata de 1,3 Mach, radarul si avionica, politie aeriana. Probabil si ceva capabilitati de atac la sol. In cazul asta, viitorul Soim sau cum l-or boteza va avea sens in numar mai mare decat strict necesitatile de scoala.
Probabil vor sa testeze avionica si radarul pe TD.
@Nicolae Daca citesti atent, bugetul pentru modernizare ’99 este impartit pe urmatorii 5-6 ani. Adica e vorba de circa 4 aparate pe an, Oricum asta e termenul limita , deoarece varsta medie a angajatilor la Avioane Craiova e 60 de ani din nefericire. Va fi o fabrica ce se va inchide prin pensionarea tuturor angajatilor !!!??
Pentru a vorbi de un avion nou, nu trebuie sa asculti vremelnicii politicieni ,aflati temporar in diverse functii , de obicei depasindu-si cu mult nivelul maxim de incompetenta.
Proiectarea unui avion impreuna cu productia sa sunt un business care trebuie sa porneasca de la piata si vanzari . Unde e piata si cat e de mare ? Romania nu are nevoie de mai mult de 10 trainere. INCAS sa isi vada de treaba cum a facut-o in ultimii 30 de ani relativ la IAR 99. Sunt evidente rezultatele. Sa vinzi avioane inseamna mai mult decat sa le proiectezi, testezi si sa le fabrici. Trebuie sa asiguri product support, training .. – vedeti F 16 pt Romania.
Povestile cu IAR 99 MLU si TD sunt facute din turnul de fildes, de oameni care nu au nici o legatura cu realitatea. Imi pare nespus de rau sa spun asta .
Sa vina odata 20-20 si ne lamurim !!
Grigore, doar am citat declaratiile din revista! 🙂
Evident ca ai dreptate in ceea ce priveste piata! Momentan politicul nu pare sa aiba o strategie pe termen lung pentru Avioane Craiova. Aducerea la “Super Soim” o putem numi cel mult strategie pe termen mediu…
Probabil ca cei de la Incas urmaresc sa-si asigure finantare pentru cercetari fara a-i interesa ce se intampla mai departe. Dar as zice ca nici nu e treaba lor. Ca societate detinuta de stat, Guvernul este cel care trebuie sa stabileasca strategia. Ca sunt sau nu in stare de asa ceva… discutabil. 🙂
Consiliul de Administratie il stabileste. Ca de aia exista.
Strategia unei societati este propusa de Consiliul de Administratie (CA) si votata in Adunarea Generala a Actionarilor (AGA). CA este ales de AGA, iar la Avioane Craiova, statul are 81% din capitalul social total.
CA-ul in societatile cu capital majoritar de stat este exact acel loc caldut si bine remunerat ocupat de tot felul de persoane abonate la astfel de functii pe criterii de cele mai multe ori strict politice, iar nu de competenta.
Legea care reglementeaza guvernanta corporativa a societatilor cu capital majoritar de stat tocmai a fost modificata pentru ca cei de la Damen sa poata controla SN Mangalia in conditiile in care nu detine majoritatea actiunilor in santier.
dincolo de TD, cred ca MApN ar trebui sa identifice o viitoare „nevoie”, cu niste posibile cerinte atasate si apoi sa creeze un fel de program de cercetare cu INCAS + ACTTM si eventual Av. Craiova si alti actori. Finantarea ar trebui asigurata de MApN (modelul nu a fost chiar respectat nici pentru programul TBT 8×8).
Eu as fi deja curios cu identificarea asta a Super-Soimului, care ar fi cerintele pentru „MLU”.
O sa incerc sa sintetizez interviul intr-un articol. 🙂
Nu ar fi bun ca avion de nisa – bimotor, un urmas al lui IAR-93 AB Vultur, ceva gen M-346/YAK-130, Hongdu L-15, AIDC F-CK-1? De preferinta produs in Romania dar conceput in colaborare si cu alte tari. Si cu capabilitati supersonice ar acoperi o mare nisa fiind f multirol : vanatoare, interceptie, bombardament tactic, atac la sol si antrenament, normal in versiuni monoloc si biloc. Aveau ukrainienii un plan pt un mini MIG-29 motorizat cu Ivchenko-Progress AI-222. Mergand pe idea asta ar merge si un mini F/A-18 CD Hornet cu mai multe variante de motorizare, chiar pastrand motoarele F-404-GE-100/-400.
cine e directorul de proiect?
Incas, ing. Tudor Bistreanu
Se poate si mai mic, hibridul gâza-om (wing-suit) jet wingpack:
Yves Rossy:
https://www.youtube.com/watch?v=HZRp6iRjnhQ
Cu cursa Emirates:
https://www.youtube.com/watch?v=_VPvKl6ezyc
Cu Patrouille de France:
https://www.youtube.com/watch?v=pNaZCDhvh88
Se pune intrebarea: cu asta iti incepi cariera de pilot sau cu asta ti-o termini (ca Yves Rossy)? ?
ala nu mai e chiar pilotaj 🙂
am dat si noi pe aici niste video acu’ niste ani…
De ce nu e pilotaj, doar iti pilotezi „aeronava” formata din aripa + corp folosind aceleasi principii aerodinamice ca si un avion normal. Desigur nu mai e fly by cable/hydraulics sau wire ci e „fly by hands and feets” prin tehnici imprumutate de la parasutism.
e putin mai diferit, mai spre deltaplanism… si cam greu de facut biloc 🙂
La deltaplan fiind agatat de aripa prin ham il manevrezi din trapez. La jet wingpack aripa e prinsa pe tine, nu o poti manevra, nu are suprafete mobile de control si pentru manevre nu-ti raman decat mainile si picioarele, ca la parasutism.
da, ideea e ca nu se manevreaza ca un avion niciunul dintre ele.
Nu are nimeni pretentia ca sunt avioane, reprezinta doar alte modalitati de a zbura.
Chestia cu jet wingpack-ul intra, dupa mine, aproape la capitolul cascadorie. Ma gandeam daca ar putea avea vreo aplicabilitate la SOF dar parca totusi e prea 007 (James Bond).
La mintea mea, nevoia strategica produce cerința la înzestrare
Se compara prea multe categorii diferite de avioane iar in final se ajunge la IAR 99
Spre deosebire de marea majoritate a opiniilor io cred ca un trainer supersonic, a cărui necesitate este evidentă, se poate proiecta local la un cost de 20-40 milioane dolari ( proiect plus câteva prototipuri)
Demararea producției de serie și eventuala afacere (vânzarea producția de serie) presupune odată sa ai tehnologii și echipamente care sa asigure realizarea produsului in serie și oamenii sau compania straina care sa vândă;
E greu sa vinzi azi armament sau echipamente care pot fi utilizate inclusiv militar
Simpatice libelule ! Si ce e fain ca apar odata cu miniaturizarea motoarelor si cu ieftinirea costurilor materialelor si prelucrarii lor idei noi din ce in ce mai indraznete