Suhoi 35S in India?

Su-35S-KnAAPO-2P-8S

Alearga indienii dupa prea multi iepuri in acelasi timp?

Cu ocazia IDEX 2015 – desfasurat la Abu Dhabi in februarie 2015 – CEOul celor de la Rostec, Sergey Chemezov, a declarat ca Rusia si India au semnat un protocol de intentie in privinta producerii in India a unei variante special adaptate a aparatului multirol Suhoi 35S.

Rusii au oferit Indiei posibilitatea de fabrica local o varianta a Su 35S, avion pe care rusii il considera varianta de generatie a cincea a Suhoi 35, noua versiune ingloband carateristici stealth (cel putin asa le-au zis ivanii hindusilor si se refereau la o  eventuala varianta Su 35 trecuta la hindusim).

„We have been negotiating and have signed the intention protocol for the Su-35.Now we are working on designing ideas for this contract and on creating a manufacturing platform for the aircraft of the fifth generation,” a spus Chemezov, desi este greu de inchipuit cum pot rusi transforma un avion de generatia 4++ intr-un de generatia a cincea.

De fapt si ceva mai concret rusii inceraca sa umple golul pe care l-au lasat francezii (gol pe care pana la urma se pare ca francii nu l-au lasat), atunci cand New Delhi a anuntat ca programul MMRCA va fi modificat semnificativ si ca achizitia a 126 de aparate Rafale nu mai este de actualitate (desi se pare ca inca mai este, chiar daca nu neaaparat 126).

Rusii cred ca este o paine de mancat si ofera de fapt Indiei Suhoiul 35S cu licenta de fabricare (macar partial) si cu anumite eventuale mici modificari.

Faptul ca cele doua tari au  semnat un memorandum este un pas inainte si de asemenea faptul ca rusii sunt deja prezenti in India cu Suhoi 30MKI este un avantaj enorm, ramane doar de vazut daca indienii vor face pasul catre Suhoi Su 35S, cat ii va costa si daca vor fi capabili sa-l si asimileze in productie.

Deocamdata Moscova nu a avut prea mare succes cu exportul Su 35, desi nu putem spune ca nu s-a ostenit sa-l vanda. Astfel rusii au mers cu “Suhoiu-n mana” pe piete traditionale: Algeria, Indonezia, pe unele piete nu foarte traditionale pentru ei cum ar fi Brazilia, pana cand au ajuns sa ofere avionul si sud-coreenilor si australienilor, fiefuri foarte cunoscute ale industriei americane de profil.

Pana acum doar China va cumpara 24 de Su 35S.

Revenind la “Suhoi 35S pentru India” pana acum nici o sursa oficiala indiana nu a confirmat cele spuse de Chemezov, dar cateva indicii ar fi, astfel ca rusii au facut cel putin doua prezentari ale avionului in India, iar Moscova a facut public si un pret: 85 milione de dolari!

Ori fata de Rafale cu 300 de milioane de dolari, Suhoiul 35S pare ieftin precum hainele la mana a doua, ramane sa vedem daca indienii pun botul si daca pun botul care va fi pretul real 🙂 si cat de bun este noul fighter rusesc.

GeorgeGMT

 

17 comentarii:

  1. Cam nehotarati indienii astia nici ei nu stiu ce vor. In privinta fabricarii de SU35 in India parca au mai incercat sa fabrice un avion pe la ei si nu le-a iesit

  2. N-are cum sà fie „stealth” cu formele sale si cu prizele sale de aer numai bune de detectat.
    Iar cu generatiile, este o gàselnità americanà, fiindcà definitia „generatiei 5” este taman incropità pentru F-22 si F-35. Un avion ipotetic care ar fi mai teribil decât acestea douà, dacà nu ar avea caracteristicile lor, nu ar fi de generatia 5, deci „bulshit”.

    • „Un avion ipotetic care ar fi mai teribil decât acestea douà, dacà nu ar avea caracteristicile lor, nu ar fi de generatia 5, deci „bulshit”.”

      Deci noul avion teribil nu va fi nici stealth, nu va avea nici supercruise, nici fusiune senzoriala, nici LPIR AESA, nici network centric, fara thrust vectoring etc 🙂 🙂 , cacam la astea se refera caracteristicile generatiei 5

      Probabil te referi la dirijabilele alea de vor sa le scoata rusii acuma 🙂

    • gogu de la pascani

      Chestia cu generatiile e o gaselnita ruseasca (ma rog, sovietica) referindu-se pt. prima data la Farnborough in 1988 la Su-27 si MiG-29 ca „vanatori de generatia a IV-a reactiva”.
      Tehnologia „stealth” (incluzand tacticile si suportul tehnic asociate) oricat s-ar incerca minimalizarea ei schimba regulile jocului atat teoretic in simulari cat si practic, in cele 1-2 conflicte majore la care a participat. Nu e o tehnologie miraculoasa, nu e cloaking device, nu e inelul lui Rumburak. Pur si simplu face ca un ipotetic F-22 sau F-35 care ar actiona sa spunem in conditii ca in Donbass sau mai grele, pe un cer saturat cu Buk, Pantsir, S-300 sa aibe macar aceleasi sanse de supravietuire pe care le aveau un F-4 Phantom in anii ’70 in Vietnamul saturat de SA-2 sau un F-15 israelian in anii ’80. Pentru ca alde F-15/16, Eurofighter, Rafale, Gripen s-ar duce ca mieii la taiere.

      • Rafale are o sansà de supravietuire mai mare decât ceilalti pomeniti în ultima frazà.

        – Este specializat (motor, comenzi electrice de zbor si automatisme) la zbor la joasà si foarte joasà altitudine.
        – A fost programat din start cu „discretie” radar si infrarosu (sectiune, materiale, învelis, prize de are, jonctiune aripà-fuzelaj, ràcire a gazelor de ejectie).
        – Are SPECTRA, care integreazà detectia de amenintàri si dà instantaneu traiectoria de evitare sau evaziune
        – Are sistem de înselare activ contrând unele frecvente radar, iar contramàsurile radarului rachetelor (chaff) sunt ejectate cu o fasonare (tàiere pe màsurà) prelabilà în timp real, potrivit tipului de radar de rachetà advers.

  3. Motoarele usor accesibile erau bune in anii 70 pentru ca le puteai inlocui in 45 de minute. In ziua de azi, semnatura termica a unui astfel de motor nu reprezinta un avantaj.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *