Super avioane : F-22 Raptor

F-22 Raptor, cel mai rau american…numai aer-aer

Desi consemnat la sol de ceva vremea “cel mai rau American”, F-22 este un avion nascut un pic cam tarziu pentru scopul sau. De cand URSS-ul, cel mai bun prieten al industriei americane de razboi, s-a cam dus dracului (Slava Domnului), problemele baietilor de la Lockheed Martin, Boeing si alti s-au agravat.

Ramasi fara obiectul muncii si un pic nauci, americanii, dupa neasteptata incheiere a Razboiului Rece brusc, au incercat si ei sa-si gaseasca de lucru continuand programele déjà demarate, printre altele…F-22 Raptor!

Inceputul dezvoltarii programului se pierde in negura anilor “80, la apogeul Razboiului Rece. Mai exact in 1981 Pentagonul lanseaza programul numit Advanced Tactical Fighter(ATF).Scopul declarat al acestui program este dezvoltarea unui vanator pur-sange, supermanevrabil si beneficiar al noii tehnologii stealth. Ideea era ca nou fighter sa inlocuiasca in flota SUA “batranele” F- 15 si F- 16.Gandit ca un oponent al familiei Su-27 si Mig -29, F-22 trebuia sa fie supermanevrabil, sa aiba tractiune vectoriala si sa poata folosi postcombustia indefinit.

Intrat in productia de serie in 1994, Raptorul a “beneficiat”, din pacate, din plin de schimbarea hartii geopolitice mondiale. Plecat la drum cu 750 bucati comandate, a ajuns ca in present sa zboare doar 180 de avioane, iar comanda pentru restul sa fie retrasa.

Problemele acestui superavion sunt, printre altele, costurile enorme per/bucata, undeva la 200 milioane $ si mentenenta foarte scumpa in bani si timp. Dar principala sa problema ramane cea a lipsei unui adversar pe masura si sansele foarte mici ca F-22 chiar sa fie necesar, intr-un numar rezonabil, pe viitoarele teatre de operatiuni americane.Intr-o era in care regula este razboiul asimetric, costurile de productie si intretinere il fac prohibitiv, cel putin pana la aparitia in dotare, a varului sau rus intru invizibilitate, T-50 PAK FA.

Probabil ca veti zambi, dar sansa ca F-22 Raptor sa-si deschida aripile si sa creasca ca numar, este proliferarea unor avioane din aceeasi familie! Pana cand F-15, F/A -18 nu vor intalni J-20, PAK FA-ul sus, deasupra unei zone de lupta, cel mai rau American in viata, nu prea isi are obiectul munci. Ca sa pui ditamai stealth-ul sa dea dupa talibani sau MIG-uri libiene, vai mama lor…chiar nu se face.Basca costurile de deplasare si intretinere in teatre!

Detinator al celei mai elaborate si bune tehnolgii aviatice americane, F-22, se poate mandri si cu o avionica de vis!

F-22 dispune printre altele de:

-RWR-AN/ALR-94, care este un avertizor radar, avnd sisteme de receptie montate pe o mare suprafata , poate capta si indentifica orice emisie radar, fara ca avionul sa fie vazut.

-Radar AESA, AN/APG-77, cu o raza de peste 400km. Acest sistem radar isi schimba frecventa de peste 1000/ secunda, pentru a fi foarte greu de bruiat si are deasemenea capacitatea de a emite foarte concentrate asupra unor obiective punctuale, gen radare inamice, rachete, etc, F-22 avand astfel capacitatea proprie de razboi electronic.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=16ti9GwnlVs?rel=0&w=640&h=390]

Principala problema de care s-a lovit US Air Forces, odata cu intrarea in dotarea a aparatului a fost mentenenta. Desi F-22 nu necesita hangare specializate si climatizate precum B-2, are totusi o reputatie destul de proasta in privinta raportului ore de zbor/ ore de intretinere. Deocamdata cerinta impusa de Pentagon, de 12h intretinere /ora de zbor, este destul de departe de realitate. Totusi atat armata cat si producatorul apratului pretind ca in urma castigari de experienta operationala, orele de mentenenta au scazut si vor scadea in continuare.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=GUlHhKvIX3w?rel=0&w=640&h=390]

Calcaiul lui Ahile este invelisul radar-absorbant, care are nevoie de intretinere/reparatii, destul de dese si lungi. Dar trebuie mentionat ca F-22 se afla déjà in dotarea escadrilelor din Alaska, si cu toate ca sunt tinute in aceleasi conditii ca restul avioanelor si cu toata clima dura din zona, Raptorul s-a comportat destul de bine. O alta problema este diponibilitatea flotei, adica numarul de avioane gata de lupta raportat la numarul total de avioane detinute. Acest raport a fost imbunatati continuu, ajungand la 85% odata cu atingerea a 100000 ore de zbor pe total flota F-22.

Avantajele Raptorului s-au vazut prima oara in 2007 cand in Alaska a fost organizat primul exercitiu masiv cu F- 22. “Northern Edge” s-a incheiat cu un stupefiant scor pentru Raptor : 144-0 !!!Adica 144 de victorii si nici o pierdere. Desasemenea tastat in conditii de razboi s-a dovedit mult mai solid decat parea initial. Fiind tinut in polaie si sub cerul liber, zburand mult si des, F-22 a dovedit ca poate fi un cal de cursa lunga si un luptator extreme de letal in fata oricarui contracandidat.

Practic in acest moment Raptorul este stapanul incontestabil al zonei unde Unchiul Sam l-ar trimite.In mod serios nu cred ca cineva ar indrazni sa-si ridice aviatia de la sol stiind ca pe sus poate patrula un F-22, cu nasul in vant dupa prada. Cu sistemele de avionica instalate, probabil ca toti cei curiosi sa-i incerce capabilitatile, ar fi morti cu minute bune inainte sa-l vada de aproape, sau cei mai norocosi l-ar vedea agatati de hamurile parasutelor!

Ca singur concurent serios pentru F-22 Raptor se arata, cine altul, decat mostenitorul lui SU-27, noul vanator rus: PAK FA ! Daca noul Suhoi se va ridica la nivelul americanului, si mai ales cand o va face, vom vedea, deocamdata Raptorul si fartiorul sau mai mic F-35, sunt cam singurii “invizibili” operationali care se vad la orizontul urmatorilor 10 ani. Si orice speculatii s-ar putea face despre radarele rusestii, chinezesti, ce ar fi gata sa moara cu Raptoru-n dinti, realitatea este ca toti ceilalti incerca sa ajunga din urma “invizibilele” americane, care de bine de rau, au ajuns déjà la a doua generatie, si sunt TOATE operationale, unele testate déjà in lupta cu foarte mult succes.

Asa ca lasand la o parte bla-blaul propagandistic ca PAK FA si J-20 vor fi, vor face si vor drege, realitate este ca americanii, daca se ridica cu ale lor, toti ceilalti stau la sol si se roaga, fiecare pe limba si la Dumnezeii lui, sa nu fie el cel ales pentru demonstrarea capabilitatilor luptatorilor de generatie a V-a yankei.

Adica galagie poti sa faci, sa zici si sa dregi…da toate pana la punctul in care F-22 isi zbarleste penele stealth de pe ceafa si incepe sa dea din aripi. Atunci toata lumea tace! Un avion scump, conform traditiei americane, dar superb si extrem de mortal…

F-22 RAPTOR… by  Lockheed Martin!

 

Suhoi T-50 PAK FA

18 comentarii:

  1. F-22 mai are de trait si sa se inmulteasca. Odata intrat in productie de serie PAK FA cu noile motoare, americanii vor trebui sa suplimenteze numarul F-22 catre o cota sigura pt acestia in eventualitatea unui conflict deoparece si producerea acestuia ia timp indelungat si este contrar principiilor ca rusii sa faca primul pas iar armericanii sa-i urmeze.
    De asemenea, o alta varianta pt inmultirea numarului de aparate a flotei de Raptor este exportul, tari precum Japonia, Koorea sau Israel ar fi interesate de o astfel de tehnologie care le-ar aduce un avantaj al fortelor aeriene greu de pierdut in fata oricarui adversar iar vanzand scazi si pretul per aparat care te poate ajuta atunci cand rusii vor da drumul la fabricatia PAK FAului cu ultimele retusuri.

    • Am uitat sa spun ca este si in interesul SUA vanzarea catre Japonia si Koorea deoarece n-ar mai trebui sa investeasca ei propiile resurse care sunt si acelea foarte reduse pe termen mediu, astfel pastrandu-si influenta in zona si amanand pierderea puterii din Marea Chinei de Sud.

  2. Da bre da precum sti F-22 este interzis la export…

  3. Dupa ce citii descrierea asta, cred ca meriti cel putin o bere de la Lockheed Martin . 😛
    Acuma serios vorbind, F22 are o problema uriasa cu intretinerea, pentru ca o ora de zbor necesita 30 de ore de intretinere, plus ca sunt produse intr-un numar foarte mic .

    • Bre oricum merit o bere ca am talent 🙂 !Si Ambasada Rusiei mi-a trimis o bere, da n-am suficient curaj sa o deschid! Asta cu 30 ore la ora de zbor e o legenda urbana.Astazi numarul de ore de mentenenta necesare a scazut si continua sa scada. Abia la 100000( o suta de mii de ore ) se va putea trage linie si aduna…

    • Rusii nu mai au MIG 21 second-hand, ca le vindeau indienilor .

      • daca reintri sub papucul lor garantat te vor dota doar cu mig-3 🙂
        @George doua lebede bre, o blonda+o bruneta. ce vals ce balet! dar sa nu te alegi cu spargatorul de nuci.ha,ha,ha. iti trimit astia pe sotii doamnelor si joci cazacioc pana adormi 🙂 🙂

  4. Bre george, nu e asta micu ala de au zis grantuzii ca l-au pac-pac la un exercitiu si ca nu-i asa de stealth?
    Te credeam om serios nu asa sa vii cu chinezarii d-astea la noi ca nu mai suntem copii sa credem ca tot ce zboara se mananca iar la manevre……am vazut sapt trecuta niste filmulete cu ce faceau rusii de am ramas socat, unu care tot o dadea in acrobatii de ziceai ca acum e gata si el si avionu a facut-o pana la urma de ar fi stat americanu cu gura cascata: a dat suhoiu de 3 ori peste cap, 1080 grade.

    • Bre frantuzii ai vrut sa zici?!Daca te referi la exercitiul in comun cu Rafale si la "celebra" poza cu sistemul video al Rafale pus pe F-22…pai am explicat atunci, pe Resboiu, ca este doar un banc pt prunci, ca sa fiu in ton cu tine.Si MIG 21 Lancer ar putea sa vada Raptorul prin sistemele optice, faza este ca niciodata intr-o lupta reala nu vei apuca sa te apropii atat de mult.Si invizibilitatea se refera la radar nu optica…In privinta manevrabilitati, sigur rusii au ceva in plus.Insa daca te uiti mai cu atentie la imagini, vei vedea ca rusi fac manevre de acrobatie la limita de viteza, iar F_22 la peste 400 nd.Adica in caz de pac-pac manevrele rusilor i-ar duce direct in statistici.In caz de lupta menevriera o astfel de viteza de doboara. Mai lipseste sa spui ca un Su30 face o"cobra" in fata unui Raptor …si gata l-a dat jos.Chestia este ca F-22 il ia la ochi de la 100km, in timp ce rusul zboara linistit…

      1
  5. poate s-a mai discutat dar eu abia acum descopar documentarele astea.le pun aici poate mai sunt si altii care nu stiu de ele
    f18- http://www.youtube.com/watch?v=nQyXQOe7nBA&fe
    f14- http://www.youtube.com/watch?v=o34Kq8eE740&fe

  6. uff, mi-a intrat un mesaj la spam
    era vorba de filmulete pe care abia acum le descopar 🙂
    fighter pilot-operation red flag TARE:
    -f15,f16,f18,tornado,harrier- youtube.com/watch?v=VnONXuSXwP4&feature=player_detailpage
    documentar:
    -f16 – youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=rOb79JrcNY0
    wings of russia-fighters:
    – youtube.com/watch?v=o8fNjfAIy_g&feature=player_detailpage
    marina 🙂
    – youtube.com/watch?v=OqqLJQeVSvM&feature=player_detailpage
    sper sa scoata celalalt mesaj de la spam: e vorba de jetstream si speed&angels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *