sursa poza: Eurocopter, Eric Raz
Se pare ca MoD britanic a revenit la ganduri mai bune privind modernizarea flotei de elicoptere Super Puma, cu Eurocopter la Ghimbav. Cu totii ne aducem aminte ca prin anul 2009 se anuntase ca 30 de elicoptere britanice Super Puma, vor fi modernizate la IAR Ghimbav. De fapt unul va fi facut in Franta si restul la Brasov.
Problema a fost ca in acea perioada criza economica incepuse sa-si arate coltii, iar populismul politicienilor englezi dadea glas ideei ca ar trebui ca banii britanici sa plateasca salarii in propia tara si nu undeva departe in Est. Valoarea contractului se ridica la 300 milioane lire sterline. Poate din aceasta cauza, poate din altele, contractual nu s-a materializat pana acum, cand se pare lucrurile au inceput sa se miste.
Astfel in iunie 2011 primul Super Puma Mk2 modernizat a iesit pe portile uzinei Marignane a Eurocopter din Franta, restul pana la 30 de aparate urmand sa fie upgrad-ate in Romania la Ghimbav.
Modernizarea vizeaza inlocuirea motoareleor vechi cu altele tip Turbomeka Makila, o noua avionica si alte inbunatatiri care sa-i permita aeronavei sa execute misiuni de lupta in Afganistan in conditii de caldura excesiva si mare inaltime. Acest set de upgrad va permite britanicilor sa mentina activa flota de Super Puma pana in 2022, cand MoD va hotara ce si cate elicoptere medii de transport le vor fi necesare.
Acum 300 de milioane de lire pentru 30 de aeronave foarte bune, este o afacere destul de buna. Stau si ma intreb daca Pumele noastre nu ar putea si ele sa treaca printr-un program similar. Desi britancii vor ca in 2014 toate Super Puma modernizate sa fie operationale, noi fiind mai saraci am putea sa upgrad-am macar 5-6 pe an…Tot ar fi ceva!
Articol pe teme inrudite: Elicopterele Romaniei: IAR 330 Puma Socat
articol scris pe baza informatilor furnizate de VALI
Surse: Thinkdefence
Si banii ii ia Eurocopter, ca de IAR Brasov s-a ales praful, fabrica de la Ghimbav fiind cedata pe nimic .
Cam da, insa macar slujbele sunt pastrate, iar astazi devine un lucru extraordinar in sine sa ai o slujba! Acum ne bucuram la frimituri, din pacate…
Furtul ramane tot furt si ar trebui pedepsit !
Probabil ca da, dar 🙂
cine ar fi furat ,ce si cum?iar 330 a fost o licenta ,nu a fost proiectat la brasov ,cand se termina licenta ptr motoare si toate celelalte ce faci ?,te apuci de la zero sa proiectezi un elicopter,sa-l fabrici ,fara sa ai distribuitori externi ,nici macar bani sa inchiriezi un stand la vreun show aerian,sau cum e cu chestia de ca nu ne vindem tara ?cumva crezi ca-ti da cineva asa de toate gratis si-ti ia fabrica cu datorii doar de dragul de-a detine o platforma industriala in romania.slujbele sunt cele mai importante si faptul ca se investeste,vezi premium artec(mentionez firme fara sa vreau neaparat).si in incheiere si defaimarea se pedepseste…
Modul in care s-a facut cedarea activelor se numeste furt .
O instanta din Romania a anulat aceasta cedare a activelor, iar IAR Ghimbav a fost privatizata pe furis, adica asta inseamna furt http://www.sfin.ro/articol_19882/videanu_privatizeaza_pe_furis_iar_ghimbav.html
Premium artec primeste un ajutor de stat la care o firma cu capital romanesc nici nu ar putea visa si nici nu au facut mare lucru la Brasov . Investitia e mai mica decat ajutorul de stat .
Tot e bine ca se modernizeaza la noi in tara.
Abia aștept să citesc acel articol despre ce ar putea să producă România în materie de elicoptere, dar „nu se poate”.
nu cred sa mai fabricam pe cont propriu ,o” sa fim integrati”in fabricatia de componente,reparatii capitale,modernizari ceea ce eu consider ceva bun ca se pastreaza o infrastructura ptr asa ceva,daca armata va decide sa ia vreun elicopter de la ei in cantitate ,sigur il vor asambla aici
Era vorbe de niște idei ale cuiva care într-o țară normală, așa cum nu e România, s-ar putea realiza.
nu cred ca se mai face decat in tari cu mult suport din partea statului,tendinta e de a se restrange nr constructorilor si a se mari ,sa le spunem nr filialelor.in ue cu legile ei e practic imposibil,eu nu o vad neaparat ceva rau ,dar inzestrarile ptr armata noastra as vrea sa aiba un grad cat mai mare de integrare in industria nationala,iar 330 l a insemnat un punct culminant in productia de elicoptere la noi,dar cine stie putem spera in viitor la un ec 135(cu toate ca nu cred)
Primul articol din serie, vor fi mai multe, intra astazi. Acesta va avea ca obiect al…muncii avionul multirol si ce am fi putut/am putea face in Romania. Am citit cu multa atentie materialul trimis si sincer cred ca se poate face!
da’ cu ce se demonteaza de pe ele ce se face? parca vad unu cu frunze (sau nu) pe umeri cum face din pix’ motoarele vechi-> nou noute si scoate un comisionel baban vanzandu-le Armatei Romane. N-ar fi de prima data..