SuperHornetul o gura de aer prospat

Unul dintre cele mai bune si rezistente avioane americane (mi-ar fi placut sa-l avem si noi) continua sa atraga clientii.

Astfel mult asteptatul contract cu Kuweitul a fost in sfarsit semnat. 28 de aparate, din care 22 Super Hornet F/A-18E si sase „duble”. Valoare preliminara este de 1,2 miliarde de dolari (curat chilipir fata de cele 14 F 16 V pentru Slovacia – 2,9 miliarde de dolari).

Discutiile se poarta inca din 2016, cand s-a primit aprobarea pentru o eventuala achizitie, pe atunci arabii se gandeau la 40 de aparate. Asadar de bine pentru linia de productia a Super Horneturilor de la Boeing.

O alta veste, chiar mai buna, a venit de la Pentagon, acolo unde, nelinistiti de intarzierile in programul F 35C, s-a luat hotararea sa fie comandate 110 aparate F/A 18E/F Block III in urmatorii cinci ani, desi planurile de anul trecut vorbeau de doar 80 de aparate.

Aceasta comanda destul de neasteptata are la baza mai multe explicatii (intarzierea F 35C este doar una dintre ele). Astfel, cand marina americana si-a trimis Hornet-urile C/D in programul SLEAP (service life extension program) s-a descoperit ca aparatele erau mult mai uzate si intr-o forma tehnica mult mai proasta decat se asteptau responsabili marinei, datorita folosiri intensive.

Asadar pe langa refacerea resursei si modernizarii mai vechilor aparate, USN va mai achizitiona 110 F/A SuperHornet E/F. Banii vor fi cheltuiti pe modernizarea actualelor aeronave, vor merge si catre rezervoare conforme, astfel raza avioanelor va creste cu aproximativ 180 km.

Si apropo de refacerea resursei pentru avioanele aflate deja in exploatare, pe 5 aprilie a ajuns in curtea Boeing primul F/A-18F Super Hornet programat pentru cresterea resursei si ceva modernizari.

Aparatul are deja 6000 de ore la bord si dupa reparatii va putea sa mai zboare inca 1500 de ore, mai apoi – dupa o noua trecerea prin uzina – inca 1500 de ore, ajungand la o viata operationala de 9000 de ore de zbor.

Planurile US Navy & USMC – cei doi operatori americani ai Horneturilor – sunt sa trimita pentru prelungirea resursei cel putin 100 de aparate. Boeing declara ca in curand isi va pune la punct un nou sistem pentru refacerea resursei astfel incat la o singura reparatie capitala durata de exploatare a aparatului sa creasca cu 3000 de ore.

Cadenta este de 40-50 de aparate pe an, iar in final avioanele vor mai putea fi operate inca zece ani (o crestere a resursei cu 50%). Compania din Seattle spera ca va reusi sa „prinda” toate cele 500 de Horneturi ale Marinei.

GeorgeGMT

83 de comentarii:

  1. Si eu am dorit foarte mult sa avem acest tip de avion dar nu a fost sa fie.

    • La inceputul anilor 2000, pilotiii romani aveau ca prima optiune, FA18.Urmau EF si Rafale, Gripen C/D si la coada, F16.
      Pentru nevoile noastre, nu este mai ok F16 decat FA18?

  2. Desi Romania merge pe mana celor de la Lochid cu al lor F16*multirol* nu ar strica doua escadrille de F18 … Ar fi un vis urat pt ivani, k la marea meagra sa aiba de infruntat un avion de superioritate ,precum acesta … Care at fi costurile de operare si oare am putea face un efort financiar , sa cumparam acest tip de aeronava ? Vedem cat de greu se gasesc f16 sh …. !!!

    • Super Hornet-ul imbina foarte bine doua abilitati necesare Romaniei: apararea spatiului aerian contra altor avioane si lupta anti nava. Plus ca probabil ar avea avea succes si in vanatoarea de Kalibr, impreuna cu un AEW&C.

      • Si cind te gindesti ca F18 e nepotul loserului YF 17, cel care a pierdut competitia cu F 16.
        F 18 s-a salvat prin comenzile de la Navy fiind construit conform cerintelor acestora, in special pt folosirea pe portavioane. Este mai mare si mai scump decit F 16. In plus F 18 la mina a doua sunt mai obosite, din cauza operarii acestora in zona oceanica si mai ales pe portavioane, le corodeaza, iar aterizarile, un fel de prabusiri controlate, le solicita la maxim.

        Eu as prefera mai multe F 16 decit sa se bage un model nou cu toate complicatiile, intretinere, piese de schimb etc.

        • @neamtu tiganu…genul „generatie de aur” 🙂

          • @Stelian si totusi eu prefer F 16, ca-n bancul cu oile albe si negre

            Un tanar se intalneste cu badea Gheorghe care era cu oile la pascut. Acesta se gandeste sa faca conversatie si-l intreaba:
            – Bade, dau oile lapte?
            – Alea albe, da.
            – Si alea negre?
            – Si alea negre.
            – Dar lana dau?
            – Alea albe, da.
            – Pai, si alea negre?
            – Si alea negre.
            – Pai, atunci de ce faci diferenta intre ele?
            – Pentru ca alea albe sunt ale mele.
            – Si alea negre?
            – Si alea negre

      • Lupta antinava o poti duce si cu F16, echipat adecvat.FA18 este un avion construit pentru a fi operat pe portavioane.

    • Din cate am vazut eu, costurile sunt doar cu ca. 10% mai ridicate fata de F16. Ca 24.400 vs 22.500 $/h.
      „Quora” dixit!

      • @Cristian, nu stiu cum socoteste Quora dar totusi F 18 are doua motoare, e mai greu, asta scumpeste… si 10%/h nu e de colea… la care se adauga diferenta pretului de cumparare.

        • F 18 a fost preferatul pilotilor nostri atunci cand s-a pus problema. Hornetul este mai solid, mai usor de folosit in conditii grele, tocmai pt ca a fost proiectat pt US Navy si este folosit si de USMC.

          • Am citit multe pareri ale pilotilor care au zburat pe ambele avioane, vis a vis de F16 vs F18. Unii spun asa, altii spun altfel. Nu sunt convins, de altfel, ca parerea pilotilor e f. importanta, intotdeauna f subiectiva si rar bazata pe cunostinte tehnice, asa putem considera si parerea tehnicienilor de intretinere, a conducatorilor de zbor etc.

            Important, dupa parerea mea e, in cazul concret al Romaniei, nu la modul general de comparatie intre doua avioane, sa nu se diversifice prea mult flota, si sa se-ncerce sa se obtina cu banii disponibili maximul posibil.

            Daca comparam preturile celor doua avioane vezi https://www.quora.com/What-is-the-price-of-each-of-these-jet-fighters-F15-F-16-F-18-Hornet-SAAB-Gripen-Rafale-Eurofighter-Typhoon-F-35-and-F-22-Raptor precum si pretul de exploatare ajungem ca la doua F18 sa se cumpere trei F16. Deci in loc de doua excadrile F18 am avea trei F16.
            Mi se pare exagerat, un lux, sa folosesti niste avioane dezvoltate pt. portavioane in operatii pe piste normale.

            • Nu inteleg care ar fi problema sa avem 52 de F-16(4 bucati cu cockpit dublu) si 28-32 de F18 SuperHornet(tot 4 bucati cu cockpit dublu)?? Amandoua aparatele sa fie operate de FAR…

              • Tara lui Andrei

                N-au altii care au o suprafata mai mare de teren sau economie mai bogata/dezvoltata si o sa avem noi ?

                Hai sa revenim cu picioarele pe pamant. O perioada de timp o sa fie doar F-16 si gata.

                Daca in ’89 am fi evoluat in loc sa involuam atunci astazi puteam sa avem o flota completa ori de F-16 or ide F-18 sau o combinatie intre amandoua. Sau poate F-16 cu F-15.

                Eu unul as prefera, pentru moment, un avion sigur si bun (si modern). Fata de MiGurile noastre sa zicem mersi ca mergem pe F-16 care nu e o pocnitoare de avion.

              • Problema ar fi doar de ordin logistic si implicit, de ordin financiar.Exploatand doar un singur model de avion, este mult mai simplu sa ii asiguri acestuia piesele de care are nevoie iar costurile banesti sunt mult mai mici.

  3. F18 clasa cu Su27
    F16 clasa cu Mig29
    O escadrila la Mihail Kogălniceanu ar atrage un pic atentia la Kremlin

  4. 1,2 mld 28 de aparate nu ar fi un capat de tara daca am cumpara si noi si ne=ar vine americanii la pretul pt Kuweit .Chestia este ca trebuie sa dai ceva banuti pe instruire piloti , tehnic , infrastructura plus costuri operare si mentenanta . Nu ar fi rau macar o escadrila tinuta pe MK …

    • Ar fi cea mai capabila baza vanatoare interceptie est europeana

    • F18 este un avion solid.
      De preferat ar fi sa luam avioane noi, nu SH (care sunt ffff obosite) mai ales cele de la USNavy. (Spunea Neamțu Țiganu de prabusirile controlate)

      Eu personal, Dacă ar fi sa mai luăm încă un model de avion, as alege EF.
      Un avion 100% construit pentru misiunile aer-aer (redutabil in luptele cu SU și cu Mig-urile de orice tip) iar misiunile de atac terestru și anti-racheta le-aș lasă pe seama lui F16.

      Asta ar fi alegerea mea, DACA ar fi sa mai luăm încă un model de avion.

  5. Si I am zice ivanului…Put that in your pipe and smoke it ?

  6. Fain multirolul, intr-adevar o mica escadrila pe MK ar face fuori, nu-s nevoie multe, dar fara ”spatele” unui F-16 ca avion principal nu cred ca ar tine, s-ar uza repede si avionasul si pilotii.

  7. Totusi, nu inteleg cum F18 costa jumate cat F16 O fi la oferta dar totusi

  8. Îmi aduc aminte când era vorba acum multi ani sà se degajeze 4 miliarde $ pentru 48 multi-rol pentru România. La epoca respectivà, F-18 avea un pret ridicol de scàzut fatà de concurentà (nu era « Super-Hornet »).

    US Navy nu se însealà sà-l comande în continuare. Noul glass-cockpit de la Advanced Hornet (nu stiu dacà va fi integrat la noua comandà de SuperHornet) si sistemele de detectie si atac ameliorate îl pot mentine la un nivel acceptabil.

  9. Ceva interesant, off topic fata de F 18, dar despre F35.
    Ceva „teste live”, peste Iran
    Am pus extrasul de articol si ieri, in megadiscutia despre Siria…..
    Articolul original cred ca nu trece fiindca e inecat in reclame. E din Jerusalem Post.
    Pot posta si linkul, dar trebuie ceva atentie de la moderator, sa il treaca de antispam.

    „Two Israeli F-35 fighter jets entered Iranian airspace over the past month, Kuwaiti newspaper Al-Jarida reported on Thursday. The act is a signal of heightened regional tensions, especially in light of recent Israeli military attacks in Syria, including against Iranian bases in the country.

    Sources quoted in Al-Jarida stated that two stealth fighters flew over Syrian and Iraqi airspace to reach Iran, and even targeted locations in the Iranian cities Bandar Abbas, Esfahan and Shiraz.

    The report states that the two fighter jets, among the most advanced in the world, circled at high altitude above Persian Gulf sites suspected of being associated with the Iranian nuclear program.

    It also states that the two jets went undetected by radar, including by the Russian radar system located in Syria. The source refused to confirm if the operation was undertaken in coordination with the US army, which has recently conducted joint exercises with the IDF.

    The source added that the seven F-35 fighters in active service in the IAF have conducted a number of missions in Syria and on the Lebanese-Syrian border. He underlined that the fighter jets can travel from Israel to Iran twice without refueling.

    Israel has admitted to launching about 100 air strikes on Syria over the past five years, targeting Hezbollah terrorists, weapons convoys and infrastructure, and it is believed to be behind dozens more.
    Play Video
    Netanyahu in April 2016: Israel has carried out dozens of strikes in Syria

    On March 21, the IDF cleared for publication that Israel was behind the 2007 destruction of a nuclear reactor that was under construction in northern Syria.

    In February, Israeli F-16 fighter jets entered Syrian airspace, striking 12 Iranian targets in Syria in response to an Iranian drone that was shot down over Israel. Two Israeli crew members were wounded when they ejected from their jet before it crashed, which was later determined to be caused by pilot error.

    In response to the Iranian drone, a senior Israeli official warned that Israel will react with force to Iran’s efforts to entrench itself further in Syria.

    „…the Iranians are determined to continue to establish themselves in Syria, and the next incident is only a matter of time,” he said, warning that Israel does not rule out that that the Islamic Republic will continue to try to attack Israel.

    Anna Ahronheim contributed to this report.”

    • Problema cà istoria este frumoasà, dar nu cadreazà cu autonomia lui F-35A. Si ca sà-ti mentii „invizibilitatea” nu prea ai posibilitatea sà te realimentezi de la o cisternà zburàtoare, nici sà cari rezervoare externe, mai ales în conditiile de supraveghere actuale.

        • Traseul prezentat ar avea mai mult de 2000 km. Normal, dat find cà trebuie sà mentinà o rezervà, nu este sufficiënt pentru periplul anuntat.

          F-35 are o SER interesantà, dar mai ales din fatà. Lateral si spate, SER creste, cu riscul, chiar minim, de reperare de S-400 al rusilor, fiindcà se affirmà în articol cà a zburat la altitudine mare. Asta fiindcà se afirmà cà zborul a ràmas incognito.
          Felul în care îsi expun parti ale avionului, face parte din antrenamentul pilotilor de avioane „stealth”, ba chiar si pe Rafale. Indicatoarele de posibilitàti de reperare variazà în functie de orientarea avionului.
          Si nu-i vàd fàcând o operatie de realimentare, vizibilà la radar.

          • O chestie interesanta, soparla cum zicem noi:
            „Kuwaiti newspaper Al-Jarida reported on Thursday”
            Deci Jerusalem post citeaza un ziar, Al Jarida, din Kuweit….
            Astia de unde or sti oare?

            In afara de razboi psihologic, stiri gen OTV, etc…….
            Daca au plecat alimentate de undeva mai aproape de Iran?

            De undeva de unde se aplica filozofia aia cu Dusmanul dusmanului meu e prietenul meu….?
            Si au o „binecuvantare” de undeva de departe?
            Si de fapt au testat doar Iranul ?

            Incurcate sunt caile Domnului….
            E tarziu, dar se pot verifica usor niste distante gen Rh… Th

  10. Noi trebuie sa ne axam pe F16, pana prin anii 2032-2035, cand F35 va fi vindecat de toate bolile copilariei si va fi 100% , cu adevarat un multirol.

  11. Hair sa facem un test CE imaginatie … Sa , spunem k americani ne vor spune va nu mai au in stocuri f16 sau k nu au suficente cat avem noi nevoie … CE facm in acel moment … Cu ce aparam cerul carpatin ??? Doare nu trebuie sa ne uitam catre o alta varianta *f18ar fi una

    • Romania isi cumpara avioane militare in primul rand pentru misiuni de politie aeriana.Romania doreste sa detina circa 48 de avioane multirol.Cu acest numar, fie ele chiar Rafale, Eurofighter, FA 18, F15Silent Eagle, nu faci fata, singur, unui razboi aerian cu Rusia, singura tara, cu care, ipotetic vorbind, am putea avea un razboi.
      Te asigur ca americanii nu vor zice ca nu au aparatele F16 de care avem nevoie pentru a completa flotila aeriana pana la 48 de aparate multirol.
      Pentru Romania, F16, trebuie sa fie un aparat de tranzitie pe care sa il exploatam pana prin 2032-2035, cand ar trebui obligatoriu sa trecem pe F35, ultima versiune fabricata in acel moment.
      Mai presus de oricare alta tara sau alianta, cand vine vorba de aparare, Romania trebuie sa tina cat mai aproape, ca Polonia, de SUA si sa exploateze la maxim, in mod pozitiv, oportunitatile care rezulta din relatia amicala dintre cele doua tari.
      Daca ar fi dupa mine, pentru a schimba mentalitatile in armata romana, cel putin un sfert dintre cursantii scolilor militare, si de regula cei mai buni, cei mai de top, de la toate armele, i-as scolariza in SUA, pe o perioada de cel putin 30 de ani, de acum incolo, incepand cu scolile de subofiteri si maistri militari(chiar daca armata noastra nu are aceeasi tehnica ca cea americana), ofiteri, si terminand cu studiile de specialitate postdoctorale.

      • Ar costa ceva,insa ar merita…

      • Nu vom lupta singuri cu Rusia. Ideea este sa supravietuim primului val caci in cateva ore NATO e la noi in curte.

        • Forta de reactie rapida nu mai e atat de rapida ca pana in ‘89
          Eu mai glumesc cateodata pe aici,dar acum vb f f serios

          In caz de Bubuiala cu RUSSIA noi si Polonia suntem prima linie si BUFFER ZONE pt VEST …nu va mai amagiti ca in 2 zile vin nemtii great mates with Russia sau francezii care mai ieri le construiau 2 Mistral pt Marea Neagra
          Suntem in continuare idioti utili…acum pt vest…oricum decat cu rusii…

  12. Hai sa facem un test de imaginatie … Sa , spunem k americani ne vor spune (cu regrets) ,ca nu mai au in stocuri f16 ; sau ca nu au suficente cat avem noi nevoie … Ce facm in acel moment ??? … Cu ce aparam cerul carpatin ??? Oare nu trebuie sa ne uitam catre o alta varianta *f18 ar fi o varianta minunata dupa parerea mea * !!!

  13. Ehee F15 e vanator greu..

  14. Nu o fi mai scump…stiu ca doar Sauditii Japonia Si Korea au asa ceva ma gandesc ca I costisitor…

    • Bine, daca il socotim pe F15SE ajunge la 100 mil. $. Oricum, „generally speaking, the F-15, especially the latter versions (like SE and SG), have F-18s for breakfast. F-15SE matches or exceeds the best F-18SH’s feature, RCS (“radar signature”) reduction. F-15SG has no RCS reduction, but otherwise crushes the F-18 SH.”

    • Israelul (IAF) are 25 F-15S si a decis sa mai cumpere cel putin inca un escadron de F-15S sau poate chiar F-15SE. Poate chiar doua. Am citit cu ceva timp (o luna?) in urma…

      • Israelienii se chinuie de ani buni sa cumpere F-15 SE. Netanyahu a facut doua cereri in acest sens, dar ciudat ca pana acum nu au primit acceptul SUA pentru asta.

  15. Toti mereu vorbiti de f16, f18, sa trecem la f 35, dar nimeni nu vorbeste de f 22, asta ne-ar trebui ,asta avion , nu f35 netestat
    F 22 cred ca e cel mai bine construit avion vreodata.
    Asta ar fi viitor.

  16. Toată lumea știe ca f15 e cel mai bun de pe piața în momentul ăsta. Doar ca am putea sa lum și altceva doar dacă am avea vreo 36 de f16 deja. Dacă e sa ai un duo ăsta ar fi f16 cu f15.
    Vrei poliție aeriana trimiți f16 în cel mai rău caz dacă nu și Mig sau iar 99 dacă le ai în zona. Vin calmucii din Siberia, f15 face curățenie

  17. La cum se prezinta situatia momentan, cred ca Romaniei i-ar sta bine si cu Rafale.

    • Cum se prezinta situatia actual , sa fim bucurosi daca gasim alte 12 avioane second hand.
      Nu avem bani pentru 12 noi. Indiferent de marca , producator.

  18. In articol scrie:
    „28 de aparate, din care 22 Super Hornet F/A-18E si sase „duble”. Valoare preliminara este de 1,2 miliarde de dolari (curat chilipir fata de cele 14 F 16 V pentru Slovacia – 2,9 miliarde de dolari”
    Din ce stiu eu costul unui aparat F18 Super Hornet e mai mare decat cel al unui F16. Adica 22 de aparate F18 monopost plus 6 duble la pretul de 1,2 miliarde de dolari e o afacere pe cinste. Nu inteleg de ce 14 F16V costa mai mult decat 22+6 F18, cand pretul oficial al unui F16 este mai mic decat al unui F18. Sa fie vorba de preturi preferentiale pentru Kuweit? Adica o favoare in schimbur unor avantaje economice, gen petrol?
    Noi am dat 800 mil de dolari pe 12 F16 second hand, cred ca ar fi fost mai bine daca am fi achizitionat in schimb niste F18 la un pret bun.

  19. Cica se zvoneste ca americanii au fotografiat prin satelit, cateva bucati PAK FA la o baza ruseasca prin Siria…

    • Acum aflasi ca le-au adus cateva zile pe acolo si apoi au intins-o?
      Sau vrei sa zici ca dupa bombardamentele astea de acum rusii le-au adus inapoi?
      Explica, te rog.

      • Nu eu doar citisem un articol, azi dimineata acasa la un vecin, atat tot… ca au fost fotografiate cateva bucati… ca le-au dus acolo, dupa care le-au retras pe durata bombardamentelor si apoi le-au readus, nu stiu…
        M-am gandit doar ca voi nu stiti, din moment ce nu s-a scris nimic pe site… ce ar putea sa faca rusii cu cateva bucati de PAK FA in Siria??

    • E veche stirea, parca le-au si dus acasa dupa cateva zile. Daca imi aduc aminte bine, erau 2 bucati.

  20. La viteze sub 450 km/h avionul F-18 vireaza mai rapid decat F-16. In rest in orice aspect al zborului F-16 este superior.

    • Ce tare ar fi daca „micutul armasar” ar putea zbura cu 2500km/h(incarcat la maxim) si ar avea un plafon maxim de zbor de 25km! 😛

      • Haha, erau de plastic, vb de PaK Fa. Sa fim seriosi!

        • Razi colegu da incet incet iese ceva si din Su 57 I au facut motoare noi,radar nou,chiar si tunul de bord e nou,deci trebuie testat,asta dureaza uite te la F35 se taraganeaza de 20 ani,nici in Cold War era nu era chiar una doua…gata avion nou plus am vazut un reportaj despre el este mare parte facut din nu stiu ce aliaje speciale,si ziceau in documentar ca au trebuit facute facilitati noi pt fabricarea si testarea aliajelor samd

          • Mai, nou o fi… ramane de vazut si cat de stealth defapt e…

            • O sa iasa un avion bun norocul nostru si al altora e ca Russia nu si va permite costul masivului program inzestrare cu Pak FA,Pak Da (daca or duce proiectul la bun sfarsit,personal am dubii,poate cu bani indieni sau chinezesti daca il impart) Armata T14 ,T15 ,Bulava,Borei…sunt multe proiecte pe lista si cantitati mari,daca nu se duce pretul petrolului inapoi la 100$ /baril slabe sanse cat o vrea Putin…

  21. Anul acesta este in program sa fie facute probele pentru IAR TD , afara daca nu si acest program va fi compromis de oamenii care nu merita sa traisca in aceast tara.
    Ce pacat ca pana acum romaniii nu au un program de constructie a unui avion de atac de mare performanta militara , pentru ca proiectul exista inca cu 30 de ani in urma .

    • Romania si cu economia ei de 205 miliarde USD pe anul 2018… de unde atatia bani, pentru asemenea vise? 🙂 Noi ne-am coit atata amar de vreme pentru 4 corvete, ramane de vazut cat ne vom mai coi pentru restul de 40 de F-16… si tu visezi „avion de atac de mare performanta militara”?? Nu vezi cati bani baga vest europenii in Eurofighter si cu chiu cu vai, abia le iese ceva…
      Cred ca nici la 50 de ani dupa reunirea cu Rep. Moldova, nu o sa aiba Romania reintregita bani de asemenea ambitii…

  22. Singura sansa de avioane vanatoare romanesti ar fi un proiect cu suedezii,insa interesele strategice vis-a-vis de americani vor impiedica asta da un Gripen facut la Craiova ar fi ceva,chestia cu multirol IAR95 gen e un vis frumos,n-a reusit Ceausescu cu atat mai putin sleahta asta de escroci…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *