T-50IQ pentru Irak

ta50

Recent, guvernul de la Bagdad a semnat un contract in valoare de 1,1 miliarde de dolari pentru achizitia a 24 de aparate multirol T-50IQ din Coreea de Sud.

T-50IQ este o varianta a T-50, produs de catre Korea Aerospace Industries (KAI) in colaborarea cu americanii de la Lockheed Martin si este de fapt un multirol usor, capabil sa atinga o viteza supersonica de Mach 1,6.

Pe langa cei 1,1 miliarde de dolari, compania coreeana se asteapta sa mai semneze in curand inca un contract aditional pentru piese de cshimb si mentenanta aparatelor pentru urmatorii 20 de ani. Intentia arabilor este sa foloseasca T-50ul ca avion de antrenament avansat si de trecere pe F-16C 50/52, dar in acelasi timp aparatul coreean ar putea fi foarte bine sa fie folosit si in misiuni de lupta.

We signed a contract to buy 24 aircraft of the T-50IQ type … for purposes of training and military actions. This deal is the beginning for increasing the performance of the defence and interior ministries in the field of defending the country and fighting terrorism. We have come a long way on the road to completing our air force, and we will continue in this direction to protect Iraq against any aggression,” a declarat premierul irakian, Nuri al-Maliki.

FA-50_2

Pe langa faptul ca-mi lasa gura apa dupa acest aparat, pe care eu il vad ideal si pentru dotarea RoAF, in conditiile in care TA-50 poate fi considerat un multirol low cost, nu pot decat sa remarc succesul „de casa” al coproductiei coreeano-americane in programul T-50. Pana acum aceste aparate au mai fost comandate de Indonezia si Filipine, iar sansele ca vanzarile sa creasca si catre alte forte aeriene sunt destul de bune.

GeorgeGMT

41 de comentarii:

  1. stirea asta a fost ca un cap in gura….1.1 miliarde de dolari, adica 800 de milioane de euro pentru 24 de avioane noi, in timp ce noi dam 700 pe 12 rable….acum nimeni nu mai poate sa spuna ca nu suntem lasati sa cumparam armament…ia sa fi mers la americani si sa le fi spus uite 1.7 miliarde, luam 24 F-16 block 30 sh si ne mai dau coreenii 24 de T-50, si dupa mai vorbim pentru inca 24 F-16 noi…cum ar fi fost?

    • Nu poti compara F-16 cu T-50, iar noi nu avem nevoie de un vanator usor
      Romania are nevoie de un aparat vanatoare care sa faca fata unui Su-27, iar F-16 este potrivit pentru asta si de un aparat capabil sa execute misiuni de recunoastere si sprijin la joasa inaltime cum a fost JAGUAR

      • f-16 pe care le luam nu sunt cine stie ce…si eu cred ca avem nevoie de un multirol usor, ieftin de operat, bun de politie aeriana….e mult mai ieftin sa ridici la politie aeriana un multirol usor decat un F-16….si eu consider ca F-16 e alegerea buna, dar nu in varianta 12 avioane….daca eram bazati si eram capabili sa luam 48 dintr-un foc+altele, era altceva…dar asa

      • Avem nevoie de 2 escadrile de superioritate aeriana si restul de 3-4 patru ar putea fi echipate cu T-50/M 346 cu rol multiplu: trainere, CAS, vanatoare usoara. N-avem noi treaba cu Su-27, ca daca ar fi sa avem nici o suta de F-16 nu ne-ar scapa, este vorba doar de descurajare si de costuri cat mai mici, basca ore de zbor cat mai multe. T-50 poate folosi AMRAAM si AIM-9X, radar are, asa ca poate foarte bine sa se ia de gat chiar si cu un vanator greu, in anumite situatii bineinteles.

    • @vioniribu
      Nu ti se pare redundant sa ai doua modele de avioane de vanatoare single engine, insa cu motoare diferite?

    • ai macar ideie ce prosti spui?

  2. Din ce am inteles, e vorba de versiunea KAI FA-50 multirol fiind considerat un echivalent la scara redusa al KF-16.
    http://www.rumaniamilitary.ro/dilema-avioane-craiova-vs-solutia-pentru-fortele-aeriene-romane-o-noua-solutie-pentru-roaf

    Versiunile actualmente disponibile:
    A.T-50 -Advanced trainer version. 21-23 mil.$
    B.TA-50 Tactical trainer/light attack version. 25-29 mil.$
    C.FA-50 Multirole all-weather version to replace F-5E/F . 30-32 mil.$
    http://www.ainonline.com/aviation-news/ain-defense-perspective/2013-12-13/iraq-chooses-kai-t-50-jet-trainer
    „At the recent Dubai Airshow, Lockheed Martin exhibited a T-50 simulator and emphasized the cost benefits of “downloading” conversion training from front-line fighters such as the F-16. Iraq has bought F-16s.”

    Iata ce ziceam atunci despre T-50:
    Am mentionat faptul ca avionul KAI TA-50 si FA-50 au versiuni ale radarelor EltaEL/M-2032, similar cu cele care echipeaza MIG-21 Lancer. Un avantaj ar fi, in cazul alegerii T-50, faptul ca detinem deja cateva zeci de sisteme de avionica putin folosite (MIG-21 Lancer a zburat putine ore in ultimii 10 ani), care cu mici modernizari ar putea dota carcasele T-50-ului si reduce costul achizitiei avionului, posibil cu 1-2 mil.$/bucata. Ulterior, la exemplarele pentru care ni se termina stocul de avionica, putem comanda sisteme in jurul radarului AESA, cum ar fi EL/M-2052. Marele avantaj este ca noi deja avem mentenanta la aceasta avionica a MIG-21 Lancer in tara, deci daca am integra si motorul F404 cat de cat, s-ar putea ca exploatarea unui T-50 sa coste apropiat de MIG-ul 21 Lancer (alt avantaj)

    24-48 de astfel de avioane ne-ar asigura nevoia de politie aeriana si ar mentine la cote inalte pregatirea pilotilor pentru F-16.
    In plus, alte 24 de IAR-99 DT/XT modernizate ar asigura nevoia de antrenament subsonic si sprijin limitat la sol pentru inca 10-12 ani, exact cum este prevazut sa faca Alenia M311, in paralel cu Master M346..

  3. Deci e varianta light-attack a T-50, varful de gama.Aero Vodochny sunt lasati cu buzele umflate, probabil, dupa ce erau considerati castigatori…
    http://www.reuters.com/article/2013/12/12/us-korea-iraq-jets-idUSBRE9BB0GQ20131212
    The deal to supply FA-50 aircraft also includes training for Iraqi pilots and other support for the Iraqi Air Force for the next two decades, which could push the total value of the deal to $2 billion, the contractor said in a statement.

    The FA-50 is a light attack variant of the T-50 Golden Eagle supersonic trainer that was co-developed by KAI and U.S. defense firm Lockheed Martin Corp.

    E prima oara cand Coreea de S. exporta avioane de atac usor, cu un contract posibil si pt. Filipine, dar amanat:
    http://english.yonhapnews.co.kr/national/2013/12/12/63/0301000000AEN20131212005100315F.html
    While KAI has sold T-50 variants to Indonesia, Turkey and Peru, the sales of the FA-50 marks the first time for South Korea to export the light attack fighter overseas

  4. Si India se uita dupa T-50 si Spania, tocmai pentru ca este un avion cu posibilitati duale foarte bun: trainer foarte bun si posibilitatea de vanatoare usoara, atac la sol, etc. Un astfel de avion ar fi ca o manusa pentru noi, din pacate noi discutam prostiile pe care niste idioti ni le arunca ca oasele de ros pentru catei: IAR 99DT/XT/BT/Cd, etc, etc, cand stim cu toti ca bietul 99 nu poate sa faca politie aeriana si mai stim ca Avioane Craiova este moarta.
    Stergerea datoriilor are ca scop, o opinie foarte personala, vanzarea fabricii, de fapt al terenului catre o companie privata si terminarea oadata pt totdeauna cu aceasta fabrica…
    Sau poate chiar mai rau de atat!

  5. Bai fratiilor haideti sa gandim un pic. Pe piata avioanelor de antrenament avansat exista in acest moment o capacitatea de productie excedentara, fiecare abia mai supravietuieste, asadar nimeni nu are ce sa faca cu o sporire de capacitate. Pt ca Avioane Craiova sa poata fi privatizata cu adevarat ar trebui sa primeasca din partea statului comenzi ferme pe termen mediu sau sa fie privatizata in cadrul unei achizitii mai solide, altfel totul este doar o cacialma pt ochii prostimii iar fabrica va fi trasformata in mall, parc industrial, etc, etc. Nu vedeti ca in toate discutiile despre Avioane Craiova este inclusa si primarita din Craiova, care ma tot intreb ce are a face cu industria de aparare?! N-are, dar are cu viitorul „luminos” al fabricii, luminos in sens de furnal pentru fier vechi.
    Sau poate fi mai rau decat ne-am imagina noi astazi… 🙂

  6. Avioane Craiova nu poate face decat :
    – sa continue sa ofere mentenanta pentru parcul de IAR-99 ale MAPN, eventual o modernizare limitata prin programul IAR SC/DT pentru ca avioanele sa poata fi folosite inca 10-12 ani, daca MAPN va gasi bani
    http://www.rumaniamilitary.ro/iar-sc-xt-sau-nimic-la-avioane-craiova

    – sa se alieze cu un mare constructor, posibil prin privatizare sau macar prin management, daca vreodata MAPN se hotaraste sa-si completeze firava escadrila de F-16 cu alte avioane multirol usor, mai simplu si ieftin de exploatat, care sa fie partial produse la noi iar mentenanta tot acolo sa fie facuta

    – dupa privatizare sa intre pe nise mai putin batatorite:
    http://www.rumaniamilitary.ro/scorpion-versus-ares-posibila-competitie-low-cost-cas
    http://www.rumaniamilitary.ro/avionul-de-antrenament-romanesc-un-proiect-imposibil

    Nisele pot fi si civile dar cu dubla aplicabilitate, inclusiv militara… poate si un trainer cu elice… gen PA-48 Enforcer, Orlik, etc…

    Iar ca si privatizare, inclusiv preluarea de Aerostar Bacau mi s-ar parea o idee buna.

  7. De ce nu ar putea Avioane Craiova sa se orienteze spre proiectarea si eventual productia de drone? Motorul RollsRoyce Viper n-o fi el cine stie ce puternic in comparatie cu concurenta, dar pentru o drona de recunoastere/atac la sol ar fi suficient. Valabil si pentru motorul lui Yak-52. E adevarat ca Avioane Craiova nu are experienta in domeniul dronelor, dar gandindu-ma la faptul ca multe tari, unele mai salb dezvoltate decat Romania, au reusit sa produca drone (mai mult sau mai putin performante) ma intreb si eu ca Jeremy Clarkson: „How hard can it be?”

    • Corect Dan,
      e unul dintre domeniile pe care cred ca au si fost ceva discutii… insa nimic concret deocamdata.

    • Motorul Viper trebuie dat la dracu cat mai curand! Este vechi, consuma foarte mult si are o putere mica in raport cu dimensiunile sale, iar ca totul sa fie clar, nu mai are cine sa-l produca in Romania.
      Productia de drone ar putea reprezenta un viitor pentru intreaga industrie aeronautica romaneasca, doar ca fabricile de stat sunt managerizate vai mama lor, de tot felul de „numiti” politic, care au sau nu au legatura cu domeniul, sunt profund decapitalizate si nu au o piata la indemana pentru dronele produse, atata timp cat patronul lor, statul roman, nu se uita nici batut spre propria industrie preferand importurile.
      Idea nu este ca noi nu am putea produce diverse cheastii interesante si vandabile ci faptul ca politrucii romanii fac tot posibilul sa impiedice acest lucru.

      • Pentru drona ar fi ok, ca aia nu are durata de viata prea mare.
        Ramane intr-adevar problema cate mai avem pe stoc si daca mai putem produce asa ceva. Eventual putem face o serie limitata cu Viper si apoi luam un turbofan civil, cu performante similare… Macar tai din costuri pana lansezi produsul si gasesti comenzi.

  8. Botswana is also actively looking at purchasing the Golden Eagle.
    Tara cu un pib de 33 de miliarde.

  9. O sa incerc eu sa deschid un nou subiect…
    O idee de calcule simple comparative intre KAI T-50 Golden Eagle, Alenia Aermacchi m-346 Master si…Dassault Rafale!

    De ce Rafale? Pentru ca plec de la premiza ca cei de la Dassault ar trebui ( dupa terminarea tampeniilor cu contractul indian si porcaria braziliana -fratilor, nu glumesc, VEDETI pagina 334 de la „militaryphotos -RafaleNews” thread: http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?137433-Rafale-News/page334 ) , sa inceapa ca o „minuscula” parte din banii castigati cu contractul indian sa fie investiti in dezvoltarea unei variante „single engine” a Rafale – pe care am denumit-o „Rafale NOVA” (in cinstea proiectului sarbesc-francez Novi Avion http://en.wikipedia.org/wiki/Novi_Avion).

    O sa intrebati de ce oare ar trebui Dassault sa urmeze calea transformarii lui Rafale si intr-o varianta single engine – cateva motive:

    -in acest moment programele europene de trainers-light attack jetfighter sunt dominate de motoarele…americane: Honeywell F124-GA-200 pentru italianul M-346 si General Electric 404/414G pentru…Gripen (da, stiu, Gripen nu e „light attack” dar ati priceput ideea, este „single engine”);

    -Europa trebuie „sa scape” de dominatia Americana a motoarelor single engine si a afacerilor cu offset aproape inexistent si sa revina la o situatie similara cu timpurile in care Mirage-2000 era exact ce trebuie, insa o varianta mai „light”;

    -de ce nu merg pe solutia ca Eurofighter sa fie de asemenea transformat intr-o varianta single engine? (bineinteles, desi ideea nu e rea, va pufneste automat rasul, gandindu-va ce inseamna inca un „joint” intre statele europene… cu alte cuvinte…Dassault, fiind sub „comanda unica” franceza, are sanse foarte mari de a duce la bun sfarsit un astfel de proiect, spre deosebire de „varza de Bruxelles”; adaug si faptul ca tarile care au Typhoon sunt in acest moment axate pe F-35 ca single engine;

    -Dassault are deja experienta in transformarea unui model consacrat in cu totul altceva: vorbesc aici de „single engine” Mirage-2000 transformat in conceptul „twin engine” Mirage-4000 http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_4000

    -Dassault/Franta ar fi unici prin produsul oferit pietei: doua modele – unul twin engine si unul single engine – cu o comonalitate foarte mare a motorului, „airframe” si avionicii/armamentului!
    ______________________________

    Ok, acum sa ne uitam putin la niste numere teoretice, pornesc de la ideea ca acest Rafale NOVA ar trebui sa aiba caracteristicile M-346 si KAI T-50, deci, o sa fac unele „medii” intre cele doua:

    >>>>>
    Greutatea, raportul dintre cea minima si cea maxima:
    -1,90 = 12 300/6 400 kg – KAI T-50;
    -2,06 = 9 500/4 610 kg – M-346;

    Media celor doua inseamna 1,9+2,06, totul pe 2 = 1,98…rotunjesc la 2.
    Dar Rafale are raportul extrem de mare…2,5 = 24 500/9 700 kg! inseamna ca mai fac o medie si rezulta 2+2,5 impartit la 2 = 2,25. Aceasta ar trebui sa fie media teoretica a lui Rafale NOVA cu privire la greutatea minima/goala si cea maxima.

    >>>>>
    Puterea motorului/motoarelor:
    – 50,04 kN (dry thrust) pentru Rafale;
    – 56 kN pentru M-246 Master (28 x2)…deci cu 11,91% mai mare decat Rafale;
    – 53,07 kN pentru KAI- T-50…deci cu 6,05% mai mare decat Rafale.

    Media dintre M-346 si T-50 este de 54,53 kN…deci cu 8,98% mai mare decat Rafale, o rotunjesc la 9%.

    >>>>>
    Viteza:
    – 1,2 Mach pentru M-346…mentionez ca e un model special transonic;
    – 1,7 Mach pentru T-50;
    – 1,8 Mach pentru Rafale/

    Daca am face media intre italian si coreean, am avea 1,45 Mach= 1,2+1,7 totul pe 2. Bineitneles ca aceasta viteza de 1,45 Mach ar fi exact viteza unui Rafale NOVA daca -prin absurd- am scadea viteza actuala a lui Rafale cu 20%, lucru de altfel, improbabil pentru ca trebuie sa luam in considerare si media legata de greutate minima:

    >>>>>
    – 4 610 kg pentru M-346;
    – 6 470 kg pentru T-50;

    Media celor doua ar fi de 5 540 kg. Daca ne uitam la greutatea minima a lui Rafale B (folosit ca standard) de 9 770 kg, teoretic ar trebui sa „scapam” de vreo 3,8-3,9 tone pentru a ajunge 5 800-5 900 kg (greutate rezultata facand raportul de tractiune al motorului lui Mirage-2000 de 64.3 kn si cel al lui Rafale de 50 kN cat si raportul dintre greutatea minima a celor doua modele: 7 500 si 9 770 kg)
    In primul rand, 1 tona ar fi 1 motor Snecma M88 (900 kg), insa trebuie sa luam in considerare si 1,3 tone avand legatura cu diferente structurale (scaderea lungimii, a anvergurii aripilor cu cel putin 1 metru, a inaltimii cu cativa zeci de centrimetri), o parte din avionica si „hardware”, ajungand la 2,3 tone. 1,5 tone ar mai scadea din combustibil/

    >>>>
    Daca ne uitam putin si la caracteristicile de lungime/inaltime/anvergura:
    – 11,49 metri, 4,76 metri si 9,72 metri pentru M-346;
    – 13,14 metri, 4,94 metri si 9,45 metri pentru T-50…

    Media celor doua ar fi:
    – 12,31 metri lungime;
    – 4,85 metri inaltime;
    – 9,58 metri anvergura aripilor.

    Asta ar insemna ca Rafale sa fie „downgraded”:
    – 2,8-2,9 metri mai putin ca lungime;
    – 40-50 centimetri mai putin ca inaltime (deriva e totul);
    – 1,2 metri mai putin ca anvergura a aripilor.

    >>>>>
    Daca adaugam si pilonii de acrosare:
    – 9 pentru M-346 (1 central, cate 4 pe aripi);
    – 7-9 pentru T-50 (1 central, cate 3-4 pe aripi)…

    Tinand cont ca Rafale NOVA ar avea minim 9 piloni ca si Master (dar cu diferenta ca ar fi posibil sa aiba doar 3 pe aripa si 3 sub fuselaj)…
    ___________________________________________

    Concluzia este:

    Rafale NOVA ar fi nimic altceva decat un Novi Avion (sau poate si EADS Mako) „downgradat cu 10% per total. Luand in considerare designul canard si „blended body-wing”, e clar ca NOVA ar fi cu mult peste M-346 si cam T-50 la toate capitolele: viteza, greutate carata, combustibil carat, greutatea armamentului, raza de actiune…

    Deci un model single engine ce ar putea fi permis la scara larga din punct de vedere financiar (aici intervin si contractele de transfer tehnologic) pentru ca pilotii sa aiba ore de zbor indestulatoare si pentru anumite misiuni, la care s-ar adauga si un numar mai mic de Rafale B/C clasice in caz de Doamne-fereste.

    • Nu poti compara M-346 cu T-50, asa cum nu poti compara iar-99 cu T-50. T-50 este supersonic, celelalte doua nu. Nu sunt prea multe chestii pe care sa le poti face cu M-346 si sa nu le poti face cu iar-99 Soim. Daca se modernizeaza si mai departe iar-99 atunci M-346 devine chiar inutil. Pe de alta parte nu pot face niciunul ce poate face T-50 si anume sa zboare supersonic, adica sa fie un fighter adevarat. Nu va mai uitati la „cat de frumos este acest avion” si ma refer la M-346, pentru ca-l ridicati in slavi degeaba, nu este decat un trainer ca oricare altul. Pune avionica de ultima ora pe iar-99 si poti arunca la gunoi M-346.

      • Poate n-ai inteles (MariusZ a observat imediat) despe ce fel de model „de nisa” vorbesc: un „light attack” trainer supersonic care sa se invarta ca greutate la gol in jur de 6 tone.

        Normal ca am folosit ca „extreme” transonicul M-346 si supersonicul T-50 pentru ca acestea sunt pe piata, nicidecum nu le-am pus pe picior de egalitate/comparatie. M-346 are „numere” foarte bune in privinta cantitatii de armament pe care o poate cara (datorita designului/aerodinamicii)- in ciuda vitezei si mai ales a dimensiunilor mai reduse…insa in special greutatea la gol si puterea motoarelor din start fac o afirmatie de genul „pune avionica de ultima ora pe iar-99 si poti arunca la gunoi M-346” sa fie de-a dreptul ireala…sa nu zic hilara.

        • Pe de alta parte, daca discutam (si de cate ori nu s-a discutat…) punerea unui motor de pe M-346 (F124) pe IAR-99 Soim, atunci n-am nici o problema…insa beleaua ar fi diametrul si greutatea motorului american, cu mult mai mari decat RR-Viper.

      • unde sa pui „avionica de ultima ora” pe iar99 ?
        si cu toata avionica de ultima ora, daca ar incapea prin absurd, cand ai 1 tone de acrosaje si raza de actiune a lui iar99, ce sa faci cu avionul ala intr-o situatie reala

      • Bre da-l dracului de M-346, ca poti sa upgradezi 99le si cu aripi de inger, cele doua avioane nu se pot compara.
        M-346 este transonic, al nostru 800 max, italianul are o raza de peste 1500 de km, al nostru max 400, Alenia are 9 puncte de acrosaj si poate duce 3000 de kg, IAR-ul maximum maximorum 1000, italianul are radar al nostru n-are…
        Nu se pot compara cele doua avioane.

        • Eu nu va inteleg bai oameni buni, la ce naiba ne trebuie ditamai raza de actiune noua? noi nu vrem sa facem misiuni pentru alte tari, avem nevoie de aparate strict pentru apararea tarii. nu facem deplasari cu ele, doar ne aparam taritoriul. si nici de un bomb-truck nu avem nevoie.

          • @mig-12 LanceR
            La IAR99 o raza de actiune de 385km e insuficienta si pt ce spui matale, „apararea” tarii.

            Presupunand ca Bacaul a cazut, un zbor de la Turda cu atac la sol la Iasi e la limita razei de actiune. De la Craiova la Iasi nu se poa, ca nu-i ajunge gazu’…

            Ca sa nu mai spun ca in conditii de razboi nu zbori in linie dreapta la 9000m ci trebuie sa eviti zonele unde poti fi doborat, sa ataci din anumite directii, sa fugi de eventuale aparate inamice etc…

            E bine sa aiba cat mai mult gaz in rezervoare, nu numai ca sa acopere Km dar sa poata sta in aer in apropiere sau in zona tintei, sa poata efectua eventual mai multe atacuri asupra tintei(daca are cu ce). Nu sa zboare pur si simplu pana acolo, sa dea drumul la cele doua boabe oricum si oriunde ca n-are timp de povesti si sa se intoarca cu gazul la limita pe aerodrom.

          • @mig21-LanceR. Raza de actiune se traduce in cazul nostru prin capacitatea avionului de a sta in aer mai mult, nu neaaparat in kilometri parcursi in linie dreapta. M-346 sta in aer 3,5 ore, pe cand 99 nostru…

  10. Un Rafale single-engine ar fi practic o reproiectare totala a actualului avion si asta ar insemna o gramada de bani intr-o epoca in care Franta are constrangeri bugetare severe, iar piata este deja dominata de avioane multirol low-cost mature sau aproape mature: M-346, T 50, Scorpion si mai sunt si rusii in coada lor, cu Yak-130.
    Ori se pare ca Rafale, la fel ca si Gripen va fi ultimul avion national pentru Franta, respectiv Suedia tocmai din cauza costurilor enorme de R&D.
    Poate daca Franta ar atrage in acest proiect inca cateva tari europene, ceea ce iar pare improbabil.
    Un „F-16” european, eventual modificat un pic spre o invizibilitate relativa, ar insemna costuri foarte mari pentru o piata aflata intr-o restrangere evidenta.
    Ar fi util pentru UE sa aiba si un single-engine performant, dar cred ca mai degraba EADS-ul ar putea la o adica sa preia un astfel de program, chiar cu Franta partenera.

    • Pai cealalta „speranta” e un T-50 Golden Eagle cu motor…Eurojet EJ200 🙂 …asta ca sa se justifice luat impreuna cu Typhoon…

      Eurojet EJ200 e cu 10 cm mai lung decat GE F404 al lui T-50 (10 cm e o nimica toata) insa ca diametru e chiar mai mic (73,7 cm fata de 88,9 cm al lui coreanului/americanului) si cu vreo 45 kg mai usor desi ca putere este cu vreo 5-7 kN „dry thrust” mai performant. Deci asta ar fi prin absurd singura posibilitate ca T-50 sa fie luat in considerare pe aici prin Europa (sunt curios daca si spaniolii s-au gandit la asa ceva desi nici dracu’ nu crede ca americanii ar lasa de la ei sa fie dotat T-50 cu motor european)…

  11. Pai asta ar însemna George ca se duce dracului industria aeronautica europeana, dacă nu se merge mai departe de eurocanardurile actuale. În interesul cui este evoluția asta? Eu cred ca dacă nu se mișcă repede cu un proiect comun UK, Franța, Germania, Suedia+eventual Spania și Italia de generația 5-5,5 atunci tarile europene vor fi dependente de importuri sau eventual pproducție sub licență. Ori cooperare și proiect unic comun european, ori la domnu dracu și cu soarta industriei aeronautice japoneze de exemplu.

    • Din pacate Rafale va fi ultimul avion construit integral de catre Franta, conform declaratilor oficialilor francezi, iar Gripen n-ar nici el o soarta mai buna.
      Practic cu cat avioanele devin mai tehnologizate, este din ce in ce mai greu chiar si pentru tari puternice sa-si construiasca propriul aparat, mai ales ca Rafale are cam tot ce este pe el construit in Franta si este foarte dificil sa fii foarte bun si la avioane si la avionica.
      Tot Respectul pentru ce au reusit francezii sa realizeze cu Rafale si nu numai…
      Solutia este modelul A 400M si Eurofighter sau NH-90, deja europenii se misca bine, pacat ca noi romanii am ramas pe dinafara.

  12. „Avem nevoie de 2 escadrile de superioritate aeriana si restul de 3-4 patru ar putea fi echipate cu T-50/M 346 cu rol multiplu: trainere, CAS, vanatoare usoara.”

    2 + inca 3-4 escadrile 🙂
    Cica voi fi numa’ 2 maxim 3, cate una pe cincinal 🙂

    Intr-o tara cu 12 avioane cumparate la mana a treia voi visati trainere supersonice, drone cu RR Viper si avioane fabricate la Craiova 🙂

    „Avioane Craiova nu poate face decat :” sa se inchida dupa ce mai repara cateva 99uri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *