T-84BM Oplot este cea mai recenta varianta a seriei T-80, la randul sau o dezvoltare a modelului T-64, conceput la uzina KMDB din Harkov la sfarsitul erei sovietice, dar modernizat succesiv ulterior intr-o varianta specifica ucraineana (Rusia pastrand T-80U si derivati ai sai in dotare). In anul 2000 guvernul ucrainean a facut prima comanda pentru 10 tancuri T-84 Oplot si se pare ca numarul lor nu a trecut de 12, alaturi de alte 167 T-84 in versiunea diesel a T-80UD, mostenite din perioada sovietica.
Se pare ca acest Oplot reuseste sa imbine simplitatea in exploatare (desi deriva din complicatul T-80), flexibilitatea si mobilitatea deosebita intr-un produs cu un pret atractiv, estimat intre 2,5 si 4 mil.$, in functie de versiunea aleasa. Intr-adevar, nu este un echivalent al Leopard2 sau M1A1 Abrams, insa ofera performante ridicate care au reusit sa gaseasca si clienti pentru export, rivalizand pe anumite piete cu T-90 rusesc si cu MBT-2000 chinezesc. Pe moment, singurul client confirmat, dincolo de armata ucraineana, este Tailanda, iar o competitie de evaluare se desfasoara inca in Peru. A pierdut contracte in Bangladesh, in fata MBT2000 si in Azerbaidjan, in fata T-90.
T-84 vopsit in versiunea “all-black”
Mai jos sut prezentate principalele caracteristici ale tancului, asa cum se gasesc pe pagina uzinei KMDB. Principalele variante ale T-84 sunt, in ordine cronologica :
Arborele evolutiv al tancurilor rusesti/sovietice
– T-84 clasic, modernizare a T-80UD (diesel), cu turela sudata in locul celei turnate a T-80, contramasuri Shtora1, electronica si tun imbunatatite, blindaj schimbat, partial si in urma pierderii accesului ucrainenilor la blindajele compozite facute in Rusia, si motorul de 1000CP inlocuit cu un diesel 6TD-2 de 1200CP.
– T-84U: modernizare a T-84: blindaj cu fuste laterale, blindaj reactiv Kontakt-5 pe turela, generator auxiliar, vizor termic, GPS, telemetru laser pentru comandant, sistem de referinta a gurii tevii tunului.
– T-84 Oplot: T-84U cu turela stil vestic, cu compartimentul de munitie separat de al echipajului prin panou rezistent la explozie, un nou autoloader pentru tunul de 125 mm.
– T-84-120 Yatagan: varianta prototip pe cerintele armatei turce (denumit KERN2-120), la standard NATO, cu tun de 120mm si autoincarcare care poate lansa atat proiectile NATO 120mm (M829 DU) dar si racheta antitanc AT-11 Sniper. O alta diferenta este cutia de viteze automata, bara in T pentru sofer, aer conditionat, senzor de viteza la gura tevii si sistem de dirijare a focului si telecomunicatii. Se distinge prin partea anterioara a turelei mai lunga si dreapta, unde se afla autoloaderul si magazia de munitii etansa fata de compartimentul echipajului din turela.
Ca si echipamente straine inglobate, pot fi exemplificate: vizoare termice si intercom produse de THALES, mitraliere produse de FN HERSTAL, echipament de navigatie produs de LITEF si senzori meteorologici produsi de IRDAM.
– T-84 Oplot-M/BM (Modernizat), cea mai noua versiune de Oplot, cu blindaj imbunatatit, noi sisteme electronice si de contramasuri, cel mai vizibil fiind sistemul panoramic PNK-6.
Mai exista derivatii BMU-84, pod mobil pe sasiu de T-84, BREM-84, vehicul de reparatii, si BTMP-84, versiunea masina de lupta a infanteriei cu un sasiu alungit, al saptelea galet si compartiment pentru 5 infanteristi.
Armamentul consta in tunul cu teava lisa KBA-3 de calibrul 125mm, cu manson termic si extractor de fum, fiind stabilizat transversal electric si hidraulic in elevatie (dar si cu mod de lucru manual, de avarie), si cu posibilitatea de inlocuire rapida a tevii in conditii de campanie, fara a fi necesara extragerea intregului tun din turela. Turela se poate roti la 180° in mai putin de 5s, cu aproximativ 40 °/secunda.
Tunul cu teava lisa KBA-3 cal. 125mm
Din rezerva totala de 40 de proiectile si incarcaturile aditionale, (4 modele: APFSDS, HEAT, HE-FRAG si rachete antitanc cu lansare prin teava) 7 sunt plasate in dreapta soferului, 5 in magazia externa din spatele turelei iar 28 sunt plasate in caruselul incarcatorului automat. Incarcatorul automat este imbunatatit fata de cel al T-80 si poate sustine o rata de incarcare de 7s pana la 12,5s, prima lovitura fiind incarcata in 10-12 secunde, in functie de directia de rotatie, iar timpul necesar realimentarii caruselului prin exteriorul tancului, care face vulnerabil echipajul, este de 15-20 de minute.
Rachetele ghidate laser cu focos tandem, stocate in carusel ca si restul proiectilelor si lansate cu ajutorul tunului, sunt coordonate chiar si cand tancul este in miscare, de un sistem dedicat, distanta maxima pana la tinta fiind de 5km. Se sustine ca racheta poate lovi si elicoptere, tancul asigurandu-si de unul singur o parte din protectia anti-aeriana, dar si tinte gen cazemata iar in viitor se spera ca vor putea lovi si tinte mai mici.
Blindajul reactiv al turelei, acoperit cu lamele de cauciuc, Shtora, senzorii de iluminare laser, vizorul tragatorului (dreapta) si al comandantului (stanga), sub mitraliera AA de cal 12,7mm
Mitraliera coaxiala poata fi operata atat din locasul tragatorului cat si al comandantului. Mitraliera antiaeriana de calibrul 12,7mm este operata de pe cupola comandantului si poate fi teleoperata intr-un camp de elevatie -5° la +70° si transversal +/-75°, fiind stabilizata in unghi vertical -3° la +20°.
Vizorul PZU-7 al mitralierei AA
Sistemul integrat de control al tragerii (INTEGRATED GUN-AND-FIRE CONTROL SYSTEM -IGFCS)) este alcatuit din sistemul de vedere pe timp de zi 1G46M al ochitorului, sistemul de vedere termica Buran-Catherine-E, sistemul PNK-5 de observatie si tintire al comandantului, sistemul de vedere PZU-7 al armei antiaeriene, sistemul de control 1ETs29M al mitralierei AA, computerul balistic LIO-V (sau TIUS-VM) si senzorii aferenti, stabilizatorul de armament 2E42M, etc.
Sistemul de vedere 1G46M, cu capacitate de marire x2.7 – x12, este stabilizat pe 2 axe, incluzand un telemetru laser, cu bataia maxima 5km si acuratete 10m, un compensator automat giroscopic si un sistem de ghidaj al rachetei antitanc. Vizorul de tragere are marcaje pentru distanta in functie de diferite tipuri de munitie si mitraliera coaxiala, pentru cazul de avarie al telemetrului laser, iar sistemul optic se inchide pentru scurt timp in momentul tragerii cu tunul, datorita unor senzoride lumina, pentru ca tragatorul sa nu fie orbit de lumina de la gura tevii.
Sistemul de imagine termica Buran-Catherine-E contine vizorul optronic al tragatorului dar si monitorul comandantului si panoul sau de control, comandantul putand prelua controlul tunului si al mitralierei coaxiale de la tragator si opera in parallel vizorul termic. Sistemul este foarte util in conditii de ceata, pe distante mai mari si in conditii de fum de camuflare.
Vizorul termic Buran-Catherine-E
Sistemul PNK-5 de observatie si tintire al comandantului este alcatuit din vizorul zi/noapte TKN-5, care incorporeaza propiul telemetru laser si da posibilitatea comandantului sa estimeze independent distante, si dintr-un senzor al pozitiei tunului. Vizorul este stabilizat vertical si are trei moduri de functionare : vedere pe timp de zi, vedere pe timp de zi cu factor de marire x7.6 si vedere pe timp de noapte – intensificator de lumina cu factor de marire x5.8.
Vizorul antiaerian permite comandantului sa angajeze lupta din habitaclul turelei, folosind mitraliera AA de 12,7mm.Lentilele sistemelor de vizare sunt protejate de sticla blindata care poate fi curatata cu ajutorul unui sistem mixt hidraulic si pneumatic.
Oplot in uzina, fara protectia suplimentara instalata
si apoi finalizat in curtea uzinei, pentru livrarea catre Tailanda
Computerul balistic LIOV-7 permite calcularea corectiei balistice cu ajutorul informatiilor primite automat de la senzori: viteza tancului, viteza unghiulara, inclinatia axei pivotului tunului, viteza vantului, distanta pana la tinta si unghiul directiei de deplasare, alaturi de care pot fi introdusi manual urmatorii parametri: temperatura ambianta, temperatura incarcaturii proiectilului, presiunea aerului ambiental asupra invelisului tevii, etc.
Suplimentar, computerul seteaza momentul detonarii proiectilului cu fragmentatie programabila asupra tintei, preluand datele de la telemetrul laser.
Sistemul de tragere functioneaza in mod dinamic, permitand tragerea doar atunci cand alinierea intre linia de tintire si cea a axei tevii se incadreaza intre anumite limite, desi butonul de tragere a fost apasat anterior.
Elemente de blindaj – blindajul placii frontale si al turelei inainte de asezarea lamelelor de cauciuc
Camasa termica a tunului reduce distorsiunile cauzate asupra tevii de temperatura degajata neuniform de tragere, ploaie asupra partii superioare, radiatie termica solara sau vant lateral. Calculatorul balistic ia in considerare si datele cu privire la distorsia tevii date de sistemul de referinta de la gura tevii.
Oglinda sistemului de referinta de la gura tevii
Exista si optiunea dotarii tancului cu senzor de viteza a proiectilului la gura tevii care furnizeaza informatii catre calculatorul ballistic la fiecare tragere pentru calcularea de corectii datorate temperaturii incarcaturii proiectilului, camasii tevii si celorlalti factori descrisi anterior.
Senzorul de viteza a proiectilului la gura tevii pe plafonul turelei de Oplot
Pentru a permite vederea din interior in jurul vehiculului, posturile echipajului sunt prevazute cu periscoape in blocuri dispuse de jur-imprejurul plafonului.
Oplot dispune de un sistem de protectie complex, incluzand blindaj pasiv, reactiv, dar si alte sisteme, cum ar fi protectia activa.
Blindajul principal al tancului este un sandwich multi-strat laminat format din placi metalice si ceramice. La acesta se adauga sistemul BATW-ERA, format din mai multe elemente. Acesta are in arcul frontal al turelei si sasiului caramizi de blindaj reactiv de generatia a 3-a «Nozh », care ofera protectie impotriva penetratoarelor cu energie chimica sau cinetica (APFSDS sau HEAT), dar care nu detoneaza la lovituri de 12,7mm sau pana la 30mm.
Partea din spate a turelei cu spatiu de stocare si blindaj spatiat
Alte panouri de blindaj reactiv, care performeaza foarte bine impotriva proiectilelor HEAT, sunt asezate pe lateralul compartimentului soferului. Modulele de blindaj reactiv pot fi usor inlocuite in teren si sunt sigure la operare, avand durata de viata de 10 ani si putand fi stocate in aer liber 5 ani si apoi utilizate 3 ani, daca se respecta cerintele din caietul tehnic. Instalarea sistemului exploziv-reactiv al BATW-ERA se face in 2,4-2,6 ore de catre echipaj fara tratamente sau operatiuni speciale.
Blindaj reactiv exploziv pe partea frontala a turelei
Blindajul initial suplimentar compozit ceramic a fost inlocuit de un alt tip de compozit, sandwich de cauciuc intre doua placi de otel in aliaj.
Blindaj reactiv exploziv pe placa frontala
Inclusiv plafonul turelei a fost protejat cu caramizi de blindaj reactive impotriva rachetelor antitanc cu traiectorie de lovire verticala. Lateralele tancului, in jurul caii de rulare, sunt protejate de fuste cauciucate, cu rol de protectie impotriva armamentului antitanc de infanterie cu raza scurta.
Blindaj reactiv pe plafonul turelei
Se lucreaza in continuare la noi module de blindaj care sa asigure in viitorul apropiat protectia tancului Oplot.
Avertizorul laser de apertura larga
Avertizorul laser de precizie
In ceea ce priveste protectia activa, aceasta este asigurata de sistemul optronic Varta (Garda), compus din 3 elemente: avertizorul la iluminare laser (compus din avertizorul de apertura larga si cel de precizie), sistemele de bruiaj infra-rosu (Shtora) si dispensoarele de grenade fumigene, grupate in aceasta ordine pe fiecare parte a turelei, mai putin cei 2 senzori de raza larga, care sunt in spatele turelei.
Avertizorul de amenintari laser contine un panou de control, alaturi de cei 4 senzori de iluminare laser.
Bruiajul infrarosu se bazeaza pe un semnal infrarosu generat in cod pulsatoriu, care poate deturna rachetele ghidate optic sau laser de la traiectorie.
Jammer infrarosu in plan apropiat, lanaga tun
Modulatorul de bruiaj infrarosu si prinderea pe turela
Grenadele fumigene sunt plasate in doua seturi de cate 6 pe lateralele turelei si sunt declansabile electric fie in mod automat, in urma declansarii alarmei de iluminare laser, fie manual, de catre comandant sau tragator prin intermediul unor butoane de pe panoul de control. Grenadele fumigene exista si in versiunea aerosoli termici, care camufleaza semnatura termica a tancului in fata vizoarelor termice inamice. O alta varianta pentru lansarea de fum de camuflaj este injectarea de motorina in teava de esapament.
Lansatoarele de grenade fumigene si panoul de control aferent
Vizoarele de pe Oplot sunt astfel proiectate sa protejeze ochii echipajului de raze laser cu efect daunator asupra retinei.
Sistemul de protectie nuclear-biologica (NBC) presurizat protejeaza echipajul de efectele radiatiilor nucleare, de praf radioactive, agenti toxici sau bacteriologici, tancul detinand si un scut de radiatie instalat in doua straturi, pe interiorul si exteriorul vehiculului. Oplot beneficiaza si de un system anti-incendiu cu reactie rapida.
Podeaua Oplotului, vedere dedesubt
Spall-liner este instalat in interiorul vehiculului, crescand protectia in caz de penetrare a carcasei, iar de o parte si de alta a scaunului soferului se afla stalpi de sustinere care rigidizeaza podeaua in cazul exploziei unei mine sub compartiment, putand rezista la echivalentul a 4kg TNT sau la 10kg pentru explozia sub senila.
Fusta cauciucata de protectie laterala
Pentru a reduce semnatura termica a tancului, partea superioara a compartimentului motor este tratata cu izolatori termici. Pentru reducerea semnaturii radar (in banda 0.8-4 cm, cu aproximativ 18 dB ), alaturi de vopsea speciala, fuste cauciucate de material absorbant sunt instalate pe lateralul turelei iar un rol similar il au si fustele laterale din zona trenului de rulare, pe langa cel de a devia proiectilele antitanc.
Inzolatie termica la compartimentul motor
T-84, in versiunea initiala, avea 46 de tone si un raport de 26CP/tona, printre cele mai ridicate pentru un tanc, iar sistemul de aer conditionat ii permite operarea in climat extrem, de −40 °C la 55 °C. Mobilitatea deosebita si viteza maxima de 75 km/h este oferita de grupul propulsor diesel de 1200 CP 6TD-2, care poate functiona si cu petrol, kerosene, combustibil de turboreactor sau diferite amestecuri. Motorul are sistem de preincalzire pentru temperaturi foarte scazute dar este imbunatatit pentru a functiona si in climat arid cu temperaturi de pana la 55°C. Raza de actiune de 400km este data de un rezervor intern de combustibil de 700 litri si 2 rezervoare de 440 litri deasupra trenului de rulare, la care se pot adauga doua canistre de 200 de litri fiecare atasabile in partea din spate a sasiului tancului. Raza operationala a tancului ajunge astfe la 540km.
Motorul dispune de un sistem automatizat de monitorizare a parametrilor si demaraj, al carui panou de contol este instalat in compartimentul soferului.
Soferul dispune de periscoape cu camp larg de vedere pentru a putea ghida vehiculul din pozitia cu trapa inchisa, iar pentru condusul noaptea postul poate fi echipat cu intensificator de lumina.
Admisia de aer aspira din zona mai putin incarcata de impuritati in deplasarea tancului, putand functiona la trecerea de ape de 1,8m adancime fara pregatire, si 5m cu pregatire, iar sistemul de filtrare este compus din blocul de pre-curatare centrifugal si cel de curatare, permitand fuctionarea in conditii de caldura excesiva si praf sau radioactivitate pentru 1000km fara inlocuirea filtrelor.
Compartimentul motorului cu “capota” ridicata
Suspensia este creata pentru cresterea mobilitatii si confortul echipajului, fiind de tip bara de torsiune, cu pivoti hidraulici absorbanti de socuri plasati la rotile 1, 2 si 6. Trenul de rulare este compus din sase galeti cauciucati dubli, din doua piese prinse impreuna cu bolturi, cu roata motrice in spate, cea intinzatoare in fata, precum si role de suport a senilei in partea superioara.
Trenul de rulare – detaliu galeti si role
Partea superioara a suspensiei este invelita de fusta de cauciuc, care la randul ei are pe exterior blindaj reactiv exploziv. De asemenea, o camasa cauciucata este prinsa in fata vehiculului pentru a reduce praful ridicat in timpul deplasarii. Senilele sunt de doua tipuri, cele clasice, metalice si cele cu talpi cauciucate inlocuibile, pentru uzul pe sosele, pentru a nu strica covorul asfaltic.
Pentru a putea opera cu motorul oprit, in mod silentios, Oplot este dotat cu generator auxiliar diesel EA-8 aflat sub blindaj in partea dreapta spate si generand 8 kW.
Navigatia este asigurata de sisteme bazate pe GLONASS si NAVSTAR si include si pozitionarea celorlalte unitati prietene, precum si directia data de sofer fata de destinatia sau referintele alese. Datele pot fi transmise altor unitati prin canalul radio folosit de seturile VHF R-173M si HF R-163-50K.
Sistemul de navigatie la postul comandantului
Tancul se poate ingropa in pozitie in 15-40 de minute, in functie de sol, folosind o lama de buldozer carepoate fi montata in fata sasiului.
Un alt dispozitiv care poate fi instalat rapid pe Oplot este cel de deminare, in doua variante: cu plug – KMT-6 sau cu role KMT-7.
In varianta standard, Oplot nu dispune de aer conditionat, dar un system KTT dimensionat pentru a mentine temperatura habitaclului la 15-20°C in conditii de 55 °C afara, poate fi montat la cererea clientului.
La aerul conditionat se adauga sistemul de avertizare PRHR-М1 (RCAD) la radiatii si agenti chimici sau biologici, asociat unitatii de filtrare-ventilatie.
Este clar ca acest tanc reprezinta un avans de tehnologie fata de T-80 dar si fata de ultima realizare romaneasca, TR-85M1, si, desi lansat in ultima varianta in 2008, poate rivaliza cu T-90, chiar daca nu cu ultima sa varianta, T-90 MS Tagil.
Peisaj de sezon, cu Oplot si Leclerc
Mi-ar placea ca in viitorul apropiat sa existe informatii la fel de detaliate si pentru TR-85M1 romanesc, sau poate pentru urmasul sau, care o fi el, deoarece si varianta M1 este deja invechita, fiind realizat cu tehnologia inceputului anilor’90, deci deja veche de 20 de ani, chiar daca livrarile celor 54 de exemplare s-au incheiat undeva la mijlocul deceniului trecut.
Surse fotografii:
http://thaidefense-news.blogspot.ro/2012/10/oplot-m-tank-close-up.html
Multumiri lui Sharky pentru fotografii legate de blindaj!
Surse:
http://www.morozov.com.ua/eng/body/t84.php
http://en.wikipedia.org/wiki/T-84
http://tanknutdave.com/the-ukrainian-t-84-oplot-main-battle-tank/
Marius Zgureanu
Ca sa nu depinda de rusi, ucrainienii si-au facut racheta antitanc proprie denumita Kombat. Tot pentru T-84 a fost gandit si sistemul de protectie activa Zaslon (Scut), care poate fi folosit impreuna cu ERA. Cu toate acestea, nu am vazut mentionat nicaieri daca Zaslon a fost montat pana acum pe vreun tanc in folosinta..
Legat de partea de protectie, sunt de parere ca T-84 are niste imbunatatiri majore fata de modelele de T-80.
In primul rand, caruselul incarcatorului automat a fost modificat si nu mai prezinta acelasi risc sa explodeze cand este lovit de rachete antitanc. In Cecenia o sumedenie de T-80 au fost distruse cand munitia din interior a detonat datorita loviturilor plasate in punctele vulnerabile din turela.
In plus, munitia este stocata la Oplot in spatele unor usi rezistente la explozie (blast-doors) precum la tancurile vestice.
In interior au fost adaugate asa numitele spall liners ca sa reduca fragmentele in cazul in care un proiectil strapunge blindajul. Tot idee vestica este si aceasta.
Si cu toate astea din punct de vedere al armurii t84 este inferior t80-ului rusesc deoarece rusii au placi ceramice superioare iar clipa in care ukraina s-a declarat independenta nu a mai primit placile ceramice rusesti si prin urmare toate tancurile construite de ei ulterior sunt inferioare ca nivel de protectie.
Ukraina nu detine nici astazi capacitatea de a construi tancuri moderne ci doar implementeaza idei de pe la altii despre care nu se poate nega ca a dus la imbunatatirea tancurilor sale dar pana la Leclerc mai e mult.
Nici nu cred ca intentioneaza T-84 sa fie un fel de Leclerc. Cele doua sunt pe segmente total diferite de pret si complexitate, tancul ucrainean costand sub jumatate din pretul unui Leclerc.
Asta cu armura a fost in primii 10-15 ani de la spargerea URSS… intre timp si ucrainenii au mai dezvoltat sau importat cate ceva.
Chiar daca n-o fi avand ceramicele la fel de bune ca T-80-ul, Oplotul ramane in continuare un tanc redutabil, iar turela este mult mai bine conceputa decat la inaintasul sau. Banuiesc ca ucrainienii au cumparat tot felul de secrete tehnologice sau au angajat fosti specialisti care lucrau in uzinele sovietice si cu ajutorul lor au putut sa dezvolte un blindaj de calitate.
Cu toate astea au dexat 8 oploturi
acele usi „blow off”,care explodeaza inspre exterior nu conteaza numai ca si concept ca sa adaugi o caracteristica in plus in brosura de marketing
adica ma indoiesc de rezultatele „improvizatiilor” ,daca nu e din start conceput ca atare
de ce ?
ptr ca vorbim de mai mult de zece incarcaturi explozive ,cu mai mult de 10 kg de inalt explosiv
adica ,cand o mina de 6 kg echivalent tnt explodeaza sub podeaua unui tanc si face niste „pagube” ,…eu imi inchipui 2 incarcaturi cce detoneaza ,nu una intr-un spatiu ce nu e foarte liber si unidirectionat
asa ca pana nu exista un euroncap al tancurilor care sa certifice in urma unor teste eficacitatea unor solutii de brosura ,eu ma indoiesc de ele
@niko si nu numai sunt destule puncte ale acestui tanc care ridica semne de intrebare.
Au incercat sa reduca din slabiciunile lui t80 dar consider ca era mai inteligent sa ia un design nou si sa construiasca un tanc care sa includa toate elementele dorite si in functie de capacitatile lor. (cam ce ar trebui sa facem noi de vreo 20 de ani)
Fain articolul ca de obicei Marius
Dintre tancuri, T-84 Oplot mie cel putin imi place cel mai mult, si e evident un avans fata de T-80.
Are motor Diesel, alta turela cu alta aranjare a munitiei, mai sigura, e foarte mobil etc.
Eu unul as lua licenta la el daca s-ar putea, mai ales daca Ucraina ramane asa intre „lumi” si s-ar mai apropia un pic de UE si ar avea si nevoie de ceva bani. Nu cred sa fie extraordinar de scumpa.
I-am pune tunul de 120 mm, sistemul de conducere a focului al nostru, poate un motor german (licenta ar fi excelent) tot de 1200 cp si blindaj tot de la noi (ca tot am inteles ca ziceau unii ca avem niste tipuri concepute).
Poate o licenta de rachete Lahat de la evrei (astea le-as lua oricum ca inlocuitor la AG-9 de ex), complementar la proiectilele sageata, poate sistemul Trophy tot de la ei, si am avea un tanc cred eu mai bun decat Leo-2 A4 sau chiar A5 si apropiat de Leo-2A6 si Leclerc (si mai bun si decat T-90 zic eu), dar semnificativ mai ieftin per total (produs aici, mentenanta aici etc)
Sigur, aici iarasi am dat frau liber imaginatiei, pentru ca din pacate realitatea e cam trista
Cand Rusia o sa scoata peste vreo 40 de ani urmatoarea generatie de tancuri dupa Armata (banuiesc a o sa fie dotate cu tun laser si cu railgun), atunci, POATE Romania va achizitiona o duzina de Leo 2 sau ceva asemenator, la mana a 7a si la pret de noi.
Multzam fain, Radu2 🙂
Si eu apreciez ce au facut ucrainenii si cred ca e superior, din pacate, fata de TR-ul nostru, cam la toate capitolele.
Ei au reusit sa altoiasca pe o platforma existenta si performanta la vremea ei noi echipamente, importand tehnologie sau echipamente straine pentru a avea un produs finit dupa cerintele clientului.
@ Radu2 – T90 MS este peste T 84 Oplot inclusiv la capitolul protectie avand alta generatie de armura reactiva. Oricum T 84 Oplot este un tanc bun, mult mai bun decat TR 85M1.
Christos,
T-90 MS este aparut la aproape 5 ani dupa ultima versiune de Oplot, este ultimul racnet… Lasa-le timp si la ucraineni 2-3 ani sa vedem ce mai scot pe piata… Eu Oplot l-as compara mai degraba cu versiunea anterioara de T-90…
Superb tanc! Eh, asa se intampla cand mostenesti intacte infrastructura si fabricile URSS-ului, poti realiza imediat un tanc competitiv. Daca am fi avut si noi norocul asta!! Din contra, de la noi sovieticii au furat toate fabricile de armament dupa razboi si a trebuit sa plecam de la zero. Bine ca macar am realizat un tanc bun la vremea lui, TR-85, pacat ca nu se continua modernizarea lui, ca despre un tanc nou nici nu poate fi vorba.
ce bine era daca facea nea nicu TR-125..sa fi avut vreo 54 de TR-125 modernizate…chiar daca ar fi fost un tanc destul de greu, daca ii puneai un motor de 1500 era perfect…am auzit a fost un prototip TR-125M , o posibila modernizare…aveti poze sau informatii?
Sa fi avut nu 54 TR-125 ci mai degraba 540, asa am fi avut cu adevarat o forta blindata de invidiat!
cred ca te referi la TR-580 🙂 ca eu unul nu am auzit de 540…daca e vreun proiect de care nu stiu ai putea sa imi dai mai multe informatii?
Ma refeream la numarul de TR-uri 125 pe care ar fi trebuit sa le avem pentru a avea, dupa parerea mea, o forta blindata de invidiat. Probabil ca m-am exprimat eu gresit. Sorry!!
aaa..acum am inteles, scuze…540? crezi ca faceau politicienii nostrii 540? ei nu sunt capabili sa echipeze mai mult de un batalion cu TR-85M1…l-au facut pe cel din pachetul de forte NATO si asta e…TR-125 modernizat ar fi fost peste TR-85M1…s-ar fi batut cu toate tancurile rusesti…tr-85m1 abia ar putea sa se lupte cu primele variante de T-72, inclusiv cele de export…
Dintre tancurile sovieto-ruse doar T-80 si T-90 ar fi fost superioare lui TR-125, si asta mai ales din cauza electronicii superioare ale tancurilor ruse
Nu a fost nici un prototip pt. TR-125M. A fost un studiu cu Klauss=Mafey cu vreo trei variante, nefructificat.
@ Dragos
daca am fi avut si noi norocul asta…
chiar l-am avut…in 90 aveam o industrie care producea de toate… am distrus-o ca fiind energofaga si perimată…acum nu mai avem nimic, sau nu a mai rămas mare lucru din industria de acum 20+ ani…Din țară producătoare și exportatoare, am ajuns la statutul de colonie importatoare de toate cele, și exportatoare de resurse…Nu mai avem envoie de un război , pentru că l-am pierdut deja pe cel mai important…cel economic și psihologic…În rest , planul merge înainte, dacă nu au putut să ne rupă în 89-90, ne-au lăsat să ne distrugem singuri, și în max. 20 de ani ne și rupem singuri…No worries about that…Vorba cîntecului…Don’t worry, be happy…FNI veghează pentru tine… 😉
@sharky „planul merge înainte, dacă nu au putut să ne rupă în 89-90, ne-au lăsat să ne distrugem singuri, și în max. 20 de ani ne și rupem singuri”
Daca am distrus singuri ceea ce aveam, inseamna, cu tot respectul, ca ne meritam soarta si degeaba ne plangem. Pentru ce au murit atatia romani in doua razboaie mondiale? Au murit degeaba? Sper ca NU. Pentru ce au muncit romanii in 45 de ani de comunism? Pentru a reconstrui o tara dupa un razboi mondial. Au muncit degeaba? Se pare ca DA.
http://lupuldacicblog.wordpress.com/recensamantul-ruinarii-romaniei-lista-cu-tot-ce-am-avut/
dar sigur foloseste GPS si nu sistemul Rusesc Glonass ?
„Navigatia este asigurata de sisteme bazate pe GLONASS si NAVSTAR”
In functie de ceea ce cere clientul sau standardul NATO, poate fi echipat in diverse variante.
Primele Oplot, cele standard, probabil aveau Glonass, urmand ca versiunea Yatagan sa aiba GPS, fiind pt. Turcia (NATO) iar ultima versiune foloseste probabil configuratie la alegere sau hibrida…
Ce cauta farul acela langa senzorul de viteza a proiectilului la gura tevii ?
Iluminare pentru analiza cinematica ?? 🙂
Buna intrebare, greu de zis daca e integrat sistemului sau foloseste la altceva…
Daca te uiti cu atentie la pozele unde senzorul lipseste, observi ca totusi farul este prezent:
http://3.bp.blogspot.com/-w6ymAQw305k/UI2IekvZEoI/AAAAAAAAWjM/yT4uQ8mGwxo/s1600/oplot.jpg
sau
http://www.rumaniamilitary.ro/wp-content/uploads/2014/01/26-eraturret-t-84l.jpg
http://www.rumaniamilitary.ro/wp-content/uploads/2014/01/1364407558_risunok-11.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=bCDFb3PTKdg
La min 7:52, e un ka-32, numai ca forma care o are nu se aseamana cu ka-32, e acoperit cu prelata.
un KA-52 costa 500 mil. ruble ceea ce inseamna la cursul actual doar 11 mil. euro.tot atat costa si un YAK-130.smecheri rusii,bravo lor.tehnica de varf la un pret de maxim jumatate din ceva similar de provenienta occidentala. 😉
Daca ti cont de cati bani au rusii si de faptul ca tehnica lor militara nu mai e ce era odata ca si calitate/pret nu sunt peste americani sau europeni.
http://aviationspotters.net/user_photo.php?ph_id=5293&user_name=HenriB
http://www.digi24.ro/Stiri/Regional/Digi24+Craiova/Stiri/Primul+tren+electric+romanesc+produs+la+Craiova
Oricum cu sau fara oplot ucrainieni to se bazeaza pe t64
Unul dintre tancurile ACCESIBILE care ni s-ar potrivi cel mai bine (cu sistem de protectie trophy si oleaca de tehnica din israel)
alte imagini Oplot:
https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2016/09/18/oplot-mbt/