Buletin naval: Tânăr și neliniștit, versiunea românească

Telenovela dotării marinei militare cu patru noi corvete multirol continuă, de fapt pare să se intensifice. Nu mai puțin de cinci dosare se află (doar) pe rolul Curții de Apel București, dintre care două nou-nouțe: o cerere promovată de Damen în decembrie 2019 care are ca obiect anularea adresei nr. A3/10084/28.10.2019 și o cerere, promovată tot de Damen, în ianuarie 2020 care are ca obiect, nici mai mult nici mai puțin decât anularea Hotărârii de Guvern nr. 48/2018 prin care s-au aprobat circumstanțele și procedura specifică aferentă Programului de înzestrare esențial „Corvetă multifuncțională”. Adică însăși fundamentul juridic al licitației pierdute de Damen.

Între timp, în dosarul aflat în recurs la Curtea de Apel București, s-a acordat un nou termen în 22 ianuarie 2020, termen solicitat de NAVAL Group & SNC și de MAPN pentru a lua cunoștință de înscrisurile depuse de Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, evident reclamant și în acest dosar.

Tocmai când mă gândeam că am putea avea la începutul acestui an o decizie finală a justiției pe această problemă care tinde să devină versiunea autohtonă a ”Tânăr și neliniștit”, văd că, de fapt, noi și noi acțiuni separate sunt promovate de Damen. Până când?

Nu cred în șansele lor reale de a câștiga această bătălie în justiție și mă gândesc cum o capabilitate esențială, extrem de necesară marinei noastre la Marea Neagră ieri este subiectul unui adevărat război comercial declarat de o companie care pur și simplu nu pare să știe să piardă.

Nu contest nici stângăciile (ca să fiu blând) celor care au organizat această licitație, preponderența prețului cel mai scăzut în alegerea câștigătorului fiind un criteriu greșit în umila mea opinie dar, pur și simplu, Damen pare să fi pierdut licitația pe propria mână. Mărturisesc că și pentru mine a fost o surpriză faptul că francezii au avut un preț mai mic decât constructorul olandez. Cred că nici ei nu se așteptau la asta…

După toată această tevatură, sper ca măcar să câștige pentru că, pentru moment, ce face Damen arată teribil a intenție de blocare a programului așa, de-al naibii, că s-o zicem românește.

Voi ce ziceți?

 

Sursa: http://portal.just.ro/2/SitePages/Rezultate_dosare.aspx?k=damen&a=%20MJmpIdInstitutie=2 

112 comentarii:

  1. Eu cred ca guvernul ar putea sa anuleze licitatia si sa acorde contractul direct care Naval Group, sub motivatia de siguranta natioanala. Nu stiu daca dpdv juridic se poate asa ceva, dar nici sa fii tu, ca tara, prizonierul unei companii private. In ritmul asta pot trece ani de zile.

    31
    • Asta-i si problema mea: timpul.

      10
    • Se putea da contractul direct, fara licitatie .Nu s-a vrut.Cred ca vor sa multumeasca pe toata lumea inclusiv pe marele licurici.
      Ar trebui sa fie cuplata cu bateriile de rachete de coasta.Cred ca cel mai bine ar fi sigma de la damen ca e cu armament licuricesc, dar bagate RBS ca antinava.Francezu are fantezii cu putin nu e de ales naval group.Pacat ca evreii nu sunt siguri 100%, vezi episodul cu Georgia.

      8
      • Evreii sunt siguri 100% doar ca si ei depind la randul lor de licurici……dar daca e sa-ti fie aliati merg cu tine pana-n panzele albe!

        Eu cred ca toate programele efectuate in colaborare cu ei cel putin pana acum au fost niste reusite pentru tinand cont de conditiile date si de faptul ca altii nu prea se aruncau la colaborari cu noi.

        6
        • Eu zic ca pana acum s-a facut treaba buna cu ei. In rest nimeni nu merge cu tine pana-n panzele albe daca nu are si el un interes comun in acest sens. Ar fi bine sa ne intre in cap ca relatiile sunt pe interes, nu pe sentiment.

          4
          • Nicolae, era mai mult o figura de stil……ma refeream la faptul ca evreii stiu cei aia loialitate, ranchiuna , razbunare , perseverenta si nu in ultimul lor inteligenta asa ca avem de unde invata daca pana acum nu sa prea vazut asta….iar cand ai relatii vechi durabile reteta succesului e aproape doar sa-ti vezi si tu interesul ca celalat are el grija

            1
    • Da, dar de cen-ar putea sa anuleze licitatia si sa faca incredintare directa cui vrea el spre exemplu catre Damen?……statul e ala prost in treaba asta , ar trebui sa aiba parghiile necesara ca in caz de forta majora sa poata sa faca ce vrea el , asta inseamna suveranitate pana la urma.

      Cred ca cei de la Damen sunt indreptatiti sa faca ceea ce fac dar nici nu stiu sa piarda, tare mi-e teama ca fac jocurile altora in aceasta situatie.

      Deci solutia e la guvern, guvern care din pacate nu are o majoritate stabila si cred eu chiar daca ar avea acest lucru n-ar avea taria si luciditatea sa faca ce trebuie.

      1
    • Incredintare directa NG .m..e olandezilor, mancatori de iarba.. Francezii sunt de departe cei mai buni in Europa, pe nave, submarine,rachete,avioane,radare etc.. Pana si Olanda vrea submarine de la NG

      4
    • Sub aceeași motivație națională ar putea sa acorde contractul și lui Damen, dacă din punct de vedere tehnic Damen ar fi cea mai buna opțiune pentru marina militara.

      1
    • @GeorgeGMT In niciun caz. In primul rand ca NG nu ar semna un astfel de contract, incredintat direct, daca se specifica in el ca trebuie sa faca navele in Romania si sa faca si upgrade la corvete.

      Procedura asta pe care s-a mers avea atatea gauri legale special lasate tocmai ca sa le permita francezilor sa conteste ulterior orice penalitati izvorate din cerintele astea din HG si sa scape de ele. Oamenii voiau sa faca navele in Franta, iar upgrade-ul ala nu s-ar fi intamplat niciodata. Francezii nu aveau de gand sa vina cu bani de acasa sa ne faca noua nave – cum crezi ca i-au batut la pret, un santier francez, pe cei de la Galati?

      Un contract bilateral negociat, cu obligatii clare de ambele parti, ar fi solutia cea mai buna, insa fac pariu ca francezii nu ar semna daca s-ar pune in el ce s-a bagat in HG, pentru ca de asa ceva nu ar avea cum sa scape.

  2. Aha , iar despre justiția cea independentă .
    Să nu uităm de salarii nesimțite și pensii speciale , pe baza de necontributie 😉 .

    Procesele ?
    Boală lunga , moarte sigura !

    8
  3. Nu prea poti ca deja Damen era in aceasta situatie anterior licitatiei. Deci le dai MULTA munitie celor de la Damen.
    Pt mine ar fi interesant sa stiu daca oferta(echiparea) Damen a corvetelor asa cum li s-a atribuit contractul anterior licitatiei(de guvernul Ciolos) e aceeasi cu cea prezentata in cadrul licitatiei. De acolo ar veni niste concluzii

  4. Raspunsul e destul de simplu: asa carnet de sarcini, asa punctaj de licitatie, asa legislatie… iata rezultatul.

    Chiar sunt curios daca pune cineva piciorul in prag anul asta sau continua sarada cu contestatie – retragere – contestatie – la recurs la contestatie s.am.d.

    5
    • La cate sunt de facut pt FNRo au toti o paine buna de mancat si Damen, si Naval Group, si Fincantieri dar si Navantia, Thyssen-Krupp si BAE System+americanii.
      Uite sa le dea la Damen sa faca si ei inca 4 corvete Sigma 10514 si 1 Rotherdam class, la Fincantieri 2 fregate ca trb inlocuit Marasesti si ca la 8 corvete merg 4 fregate, cu nemtzii sa faca 3 submarine si sa modernizeze pe Deflinache + 6 nave rapide de asalt cu de toate pe ele (torpile, tunuri si miraliere rachete AN si AA), iar cu ceilalti modernizate sau fabricate noi puitoarele de mine sau deminoarele, navele auxiliare si dc nu un Juan Calos class cu Navantia! Bani sunt cacalau la Romania dar trb gobernu sa-i recupereze de la ciorditori si sa stopeze risipa financiara si din bugetul national!!!!
      Faza cea mai tare ca sa le bagam la rushi morcovu ar fi sa trandsfere US Navy la FNRo 2 Arleigh Burke class, avand in vedere ca americanii nu pot sta in Marea Neagra cu vase de razboi mai mult de 21 de zile conform Conventiei de la Montreux!
      https://lege5.ro/Gratuit/g42dsnrw/conventia-privind-regimul-stramtorilor-marii-negre-din-20071936

  5. Si despre bateriile de coasta ???

    1
  6. Cel mai simplu ar fi sa se anuleze licitatia(nu ar fi prima oara nici la noi nici în europa) și sa se meargă pe încredințare directa. Dacă a mers la patriot, f16 și himars nu vad de ce nu ar merge și la corvete. Și numai de ai dracu sa nu ia produse europene. Sa ia fregata ușoară derivata din LCS uri de tocmai au comandat o sauditii. Chiar dacă e mai scumpa. Sa moara macroul și pensionara de la Berlin de ciuda.

    16
    • Da, ar putea. Dar cu ce pret? Ca iti imaginezi ca se vor cere despagubiri, nu?

      1
      • Ce despăgubiri a cerut Airbus polonezilor când au anulat licitația câștigată de aia?

        4
        • Asa e, corect! 🙂
          Daca iau fregatele derivate din LCS-uri ar putea sa trimita la remat si fregatele alea 3. Doar ca asa ar strica schema de personal… 😉
          Imi mentin totusi opinia ca pentru ce ne trebuie noua, LCS-urile nu sunt cea mai potrivita alegere. Dar pot fi o alternativa, am ajuns la nivelul la care ma multumesc si cu alea.

          2
          • Noi am fi mai câștigați, probabil, cu 8 corvete multirol, de ultima generație, având tonajul în jurul valorii de 3500 t decât 4 corvete multirol și cele 3 fregate pe care le avem acum.

          • Sunt cam scumpe, dar sunt bine dotate. Mk41 cu essm, searam,tun de 57mm(f. bun pe a-a), elicopter și torpile asw, rachete harpoon(merge și nsm ul ca l au integrat cu lcs ul), cms derivat din aegisul american. Sauditii dau pe 4 bucăți vreo 6 miliarde(inițial se vorbea de vreo 11). Dar au incluse și sute de essm, harpoon, rim uri, și alte alea.si e inclusa și jumătatea de miliard necesara dezvoltării din LCS ul original.

            1
    • asa as face si eu! pe motiv de urgenta si siguranta nationala, as a draq toate procele. vreau aia si fac contract direct guvern la guvern. ca n o s vin a avocatii cu rachete in rucsac la o enetuala cafteala…

    • cu atatea santiere navale mari in tara ar fi chiar motul de pe rahat sa cumperi barca gata facuta din alta parte. In plus, te cam bagi intr-o prea lunga lista de asteptare. Doar US Navy are vreo 8 LCS la care se sudeaza

      3
    • Și eu as merge pe încredința directa pentru toate achizițiile militare după ce am selectat un produs, ținând obligatoriu cont de specificațiile sale tehnice. Adică vreau sa îndeplinesc o anumita gama de misiuni, pentru asa ceva, am nevoie ca ce cumpăr sa poată îndeplini cu succes acele misiuni. Vad care este cel performant produs, țin cont obligatoriu și de mentenanța, pe întreaga durata de viata a produsului, de compatibilitatea tehnica cu principalul meu aliat și în funcție de bugetul de care dispun, comand produsul asa cum zici tu. Este cel mai eficient asa.

  7. Nicolae, eu zic asa: la multi ani in primul rand!
    – zici de stangaciile celor care au organizat licitatia. Nu este remarca de final ci de inceput de articol! Este cauza primara, simpla si prea mult bagata sub pres a acestui dezastru din program. MAPN se incadreaza perfect in tiparul ISU, MAI, Sistemul medical cu toate institutiile care au dat fail major la evenimente precum Colectiv, avion Apuseni, Caracal etc. Doar ca nu a aparut acel eveniment (multumim lui D-zeu) care sa scoata in lumina putregaiul de acolo. MAPN inca trage batul lung la concursul de noroc si imprejurari.
    – „ce face Damen arată teribil a intenție de blocare a programului” pentru ca poate (stiu, pot, vor)! Spre deosebire de noi, care balbaim ce vrem, probabil putem dar cu siguranta NU stim!
    – versiunea „Tanar si Nelinistit” romaneasca se numeste „Gras si Prost”. eu astfel de titlul asociez cu ce se intampla in Ro. Arata slabiciunea incredibila institutionala a unui dinozaur bugetar mancat de coruptie si obezitate in relatia cu o companie versata, cu zeci de ani de experienta pe toate planurile. Inclusiv cel juridic unde speculeaza cu brio fabulosul apetit al judecatorilor romani de a acorda noi termene (absolut incredibil de generoase) pentru studierea unei harti.
    Si in final: ce face autorul din umbra a acestei saga nenorocite? Da, cel care a ordonat anularea procedurii de achizitie directa si inlocuire cu licitatie! cere eliberarea din parnaie – unde a ajuns pe singura (dovedita inca) culpa ca a tinut 2 muieri angajate prin nu’s ce birou din Alexandria…

    18
    • La multi ani!
      Singurul avantaj al unei licitatii al carei criteriu principal de atribuire e pretul cel mai scazut este ca nu prea ai ce sa contesti, atat timp cat indeplinesti criteriile tehnice solicitate de autoritatea contractanta. De aici si frustarea mea vis-a-vis de Damen.
      Cat priveste instanta si termenul acordat, hai sa fim corecti: termenul este decent – 2 saptamani iar amanarea a fost solicitata de Naval Group si MAPN.

      2
      • Nicolae, La Multi Ani!
        Chiar si in acest caz sunt multe de contestat.
        Inclusiv HG de initiere a procedurii care in sine nu se contesta pe regulile de la achizitii publice.
        Trecand peste faptul ca acest criteriu e cel mai idiot.

        • Nu te contrazic. In plus tocmai au cerut si anularea HG-ului. Criteriul pretului cel mai scazut nu e neaparat cel mai rau atunci cand criteriile tehnice sunt foarte bine precizate

          1
  8. Statul are toate armele si mijloacele de a termina cu telenovela asta, doar sa o doreasca. Si sunt sigur ca nu o doreste, pt ca PSD a lasat bugetul intr-o stare dezastruoasa, si PNL isi doreste sa impinga noi cheltuieli cat mai departe. De fapt marea problema este noua crestere de pensii de la 1 septembrie 2020, care pur si simplu nu e sustenabila, dar care vine fix inainte de alegerile generale. Daca PNL o da si-a cam asigurat victoria, poate chiar cu un procent care sa-i permita sa guverneze singuri.

    Solutia e anularea licitatiei prin anularea HG-ului si incredintarea directa catre Naval Group. Daca ar fii destepti ar obliga Naval Group sa nu mai foloseasca SN Constanta, si sa foloseasca Galati-ul prin subcontractarea catre Damen macar pentru contructia corpurilor navelor, care apoi sa fie echipate intr-un santier NG din Romania, SN Constanta sa zicem. Dat fiind marimea contractului, un negociator abil ar putea obtine asta. Eventual le fluturi pisica la amandoi ca dai totul prin incredintare directa la italieni daca nu coopereaza.
    Ca unul care lucreaza cu astfel de clienti ca firmele de mai sus, va pot spune ca INTOTDEAUNA, fara exceptie, cel care da banul dicteaza. Am vazut atatea cazuri incat as putea sa umplu sute de pagini cu exemple, de multe ori si in contradictie de ce spune contractul dintre parti.
    Noi dam banii, noi facem regulile. Dar oare e cineva la stat care sa inteleaga lucrurile astea?

    4
    • Anularea licitatiei s-ar putea sa atraga plata unor daune, dupa cum iti spuneam si pe FB RNHS.
      Naval Group n-o sa construiasca nimic la Damen, e ca si cum le-ar da proiectul Gowind pe gratis. Astia-s concurenti nu prieteni ca NG si Fincantieri. Dar pot da la Vard.

      3
      • @nicolae, era un exemplu. Se pot face subansamble si sa se asambleze altundeva. ideea era sa impaci partile ca sa termini rapid cu actiunile in justitie.
        Proiectul Gowind e protejat prin drepturi de proprietate intelectuala, iar Damen are propria nava. Toata lumea trage cu ochiul la proiectele competitorilor

        • poti sa anulezi licitatia si dai incredintare directa 2 corvete si o fregata la Damen si 2 corvete si o fregata la NG cu aceleasi solutii de inarmare pe acelasi pret ,dupa o intelegere scrisa prealabila conform careia nici una din companii nu va cere despagubiri sau da in judecata statul pt anularea licitatiei ,insa nu stiu cum s-ar incadra ficantierii in solutia asta

          1
        • @Dinu
          Comentariul tau de mai sus a fost super .
          Cu asta nu sunt de acord .
          Cum dracu sa te impac pe banii mei ?
          In acest caz nu sunt parale sau nu s-au inteles la comision .
          In vest treaba functioneaza in urmatorul fel :
          Vine comercialul cu jucaria/consumabil la reprezentantul sectiei , acesta o probeaza si negociaza comisionul .
          Daca nu se cade la pace adios .
          La nivel de director general intra comision la tot ce tine de competenta domniei sale .

          1
  9. Eu spun ca presiunile sunt mari si se va reglementa situatia cat de curand. Pana la urma e o chestie de decizie si asumare a deciziei, iar din punctul asta de vedere, eu cred ca pana la jumatatea anului vom avea contractul semnat probabil cu NG.

    2
  10. Licitația in sine nu este un lucru rau. Vezi cat a scazut prețul. Dar poate ar fi trebuit sa organizam o competitie, în care sa existe negocieri separate cu fiecare companie interesată si sa se aleaga varianta cea mai buna/avantajoasa dpdv militar si bugetar.
    Acum asteptam, poate totusi se grăbește si justitia…

    Mai poti rezolva problema in felul urmator: anulezi licitația si comanzi 3-6 suburi Andrasta de la NG, 4 Multirole corvette de la Fincantierii, 4 Sigma 8813 + 2 Rotterdam class de la Damen. Si gata problema :). Ne trezim acum…

  11. TREBUIE ATRIBUIT DIRECT !

    PAI STAI DUPA O FIRMA PRIVATA DIN AFARA TARII SA-TI INCURCE PLANURILE DE INZESTRARE ALE ARMATEI ???? DACA E INTENTIONAT ?????

    DE CAND DRACU E OK TRABA ASTA SUNTEM CU TOTII TAMPITI LA CAP ????

    6
  12. Părerea mea , de habarnist patentat : niciodată nimic de la holenderi .
    Cu orice preț !
    Cât despre fregate derivate din LCS : Doamne ajută !
    Contract cu atribuire directă și gata .

    2
  13. Cineva spunea că au fost alocați bani pentru corvete, dar au plecat pe o tranșă nouă de Patriot pentru că această tevatură cu licitația. Pare o mutare de maestru, ca fost marinar consider corvetele o făloșenie.

    1
    • De ce?
      Si care ar fi alternativele?
      Putem fi de acord ca ce avem acum este o colectie de vechituri?

      1
      • Solutia juridica cu efect imediat e anularea procedurii. Cu asta ai inchis gura tuturor. Punct. Apoi, toti cei responsabili intr-un fel sau altul pentru situatia actuala sa fie maziliti instant din functii si dupa caz, bagati la racoare. Si pasul urmator. atribuire directa, fara batai de cap si pierdere de timp.

        1
      • Pe vreme proasta (se stie ca Marea Neagra poate dezlantui furtuni de gradul 10) toate navele sunt in port. Imagineaza-ti ce poate face Kilo cu Kalibr, daca vor ataca ei primii. Rusul nu va anunta cand ataca, sa fie vreme frumoasa si toate navele iesite din port, pe pozitii. Din 4, cel putin 2 ti le va prinde la chei. Au tabla subtire, de vrachier, cel mai bine se vede la Fincantieri, probabil un fifty cal le face ciur, sunt nave de parada. La 200 km de litoral cat avem, un Kalibr le fugareste dintr-o parte in alta. Care este rostul lor, cu vecini ca turcii si rusii, care oricand le pot suprasatura? Sa fugarim submarine? Nu stim nimic despre asta, daca e un Ohio class, ce faci? Unirea s-a scufundat pentru ca 2 explozii in acelasi timp in locatii diferite, nici azi nu stim cine. Care e doctrina armatei in caz de WWIII? Asteptam sa vedem cum inclina balanta si apoi ne lipim de castigator ca in WWI, sau pariem pe necastigator ca in WWII? Neinarmarea fregatelor arata ca preferam in prima parte sa ne dam neutri, pot fi folosite ca nave baza sau salvatoare si pot scrie pagini de istorie si din aceasta pozitie. Acum cu containerizarea armamentului, probabil pot fi inarmate in 24h. Alternativa este Patriot cu Himars cu garnitura de RBS si glazura de NSM. Rasfirate pana la Borcea. Cand ajung pe litoralul nostru (daca ajung) rusi, turci sau care mai poftesc, sa mai aiba doar vreo 2 dinti in gura. Curios, vechiturile au sanse mari de supravietuire, tu ai cheltui un Kalibr sau un Iskander pe vreo nava de a noastra? Sa ai Arleigh Burke fara retea de sateliti militari e ca si cum ai avea tancuri fara elicoptere si infanterie.

        13
        • E si asta o opinie. Daca nu esti in stare sa-ti aperi porturile cu antiaeriana, intr-adevar, le poti pierde si in port.
          In rest am mari dubii ca un Kilo poate lansa Kalibr pe o mare de gradul 10 dar asta numai rusii o stiu. Iar pentru Kalibr exista antiaeriana la bordul navelor. Nu e nici aia infailibila.
          De obicei lucrurile sunt mai nuantate, or fi nebuni rusii si turcii ca se doteaza cu corvete? Ce propui tu e sa te bagi cu fundul in poarta (ca tot se pricep romanii la fotbal) si sa astepti la incasare. Iar cu asta eu personal nu sunt de acord. Nu zice nimeni sa egalam Turcia sau Rusia dar ai nevoie si de nave.

          5
          • Așadar, să vină corvetele să avem ce fâțâi de 15 august, dar să aștepte pe listă, după Himars, Patriot, RBS, NSM, 12 Romeo și 12 f16 specializate antinava.

            4
            • O mare nu o controlezi cu rachete de pe tarm. O mare o controlezi cu nave. Iar locul unei nave este pe mare, nu in port. N-o zic eu, am citit-o la oameni mai destepti decat mine.
              Si inca ceva: nu exista solutii unice magice. Totul functioneaza ca parte a unui intreg. Ca sa ramanem la fotbal: un atacant bun nu face mare lucru fara un mijlocas bun si viceversa.

              1
              • Uhm….VREI sa o controlezi?Ca daca da, e doar o nazuinta nesabuita si inutila. In afara zonei (non-)economice, nu ai ce apara. Bibanul?….

              • Multe lucruri ne lipsesc noua..

                1
              • Nu se pune problema ca România să controleze toată Marea Neagra care la ce suprafață totală are, mai ales în cazul navelor de suprafață, indiferent de tonajul lor, poate fi controlata cu rachete sol nava de pe țărm dar și cu aviatia militara.Romania trebuie sa se doteze cu tehnica militara necesara pentru misiunile pe care ea le va executa. Preponderent de protecție a frontierei maritime și a platoului nostru continental.
                Nu trebuie ignorat faptul ca tot timpul vom fi inferiori ca dotate inclusiv cu tehnica navala în raport cu Rusia și Turcia.

                • Sorin, nu controlezi o mare cu rachete de pe tarm decat in vremuri de razboi generalizat si total cand IFF-ul iti spune ca nu-i a ta si te doare undeva daca e civila sau militara, e a dusmanului si gata.
                  Dar sansele unui razboi conventional la Marea Neagra sunt totusi reduse in ciuda retoricii oficiale. Insa sansele unui razboi atipic sunt mult mai mari. Iar acolo, ca sa nu ajungi la un razboi adevarat, e mai bine sa masori de doua ori si sa tai o data.
                  De cate accidente gen avioane civile doborate/nave civile scufundate (desi marturisesc ca aici nu-mi vine niciuna recenta in minte) mai este nevoie ca sa intelegem ca spatiul aerian/maritim este controlat cu avioane/nave si nu cu rachete?
                  In perioadele tensionate este suficient un „trigger happy” cum ii zic americanii ca sa ai o tragedie: zborul ucrainian si zborul iranian doborat de USS Vincennes, ca sa dau exemple la indemana mie. Si mai sunt.

                • De cate nave ar fi nevoie pentru o descurajare credibila a Rusiei si a Turciei (daca o ia razna)? Cum vrem sa folosim navele astea? Ce tactici, de ce caracteristici tehnice e nevoie? Si alte intrebari din al caror raspuns vei deduce cum ar trebui sa arate FNR in versiunea moderna.

                  • Trebuie sa avem mai multe nave decat au ei rachete. De cate nave este nevoie sa scufunzi portavionul Crimeea? Asta e grija americanilor, ei de obicei isi apara bazele, trebuie sa fie doar un zvon de Ohio Class prin zona si stau flexati si aia si aia.

                    • Nu e mai simplu sa avem mai multe rachete AA decat au ei din alealalte? 🙂

                      1
                    • Asta cu portavionu Crimeea e din categoria aia cu gurile Dunarii care sa zicem ca a fost valabila pana prin 1945,insa si acum sunt unii obsedati cu ele.
                      Crimeea e o peninsula,ce portavion, e la fel de portavion cum e Dobrogea portelicopter,rusii puteau decola la fel de bine si din Novorossyisk, au realimentare in aer si gaz ieftin, plus ca n-au nevoie de portavion in Crimeea cata vreme pot da cu prastia din Caspica
                      Crimeea e avantajoasa pt SIGINT, early warning si baterii de coasta,altfel nu e mare diferenta cu sau fara ea

                    • @Vlad
                      Si daca nu aveau crimeea si baza din libia de unde mai plecau suburile lor conventionale cu rachete de croaziera pe ele fara sa stie ceilalti?
                      Probabil daca erau avioanele o problema asa mare ar fi fost cerinta ca de anul marinei sa se cumpere gowind cu aster 30 pe ele sau puneau un patriot pe puntea elicopterului la fregate

                    • 6 Submarine Kilo sunt la Novorossiysk, nu la Sevastopol,port care a si fost extins.
                      In plus, submarinele au voie sa intre/iasa in/din Mediterana doar pt reparatii sau daca au fost achizitionate. Evident rusii au fentat regula,au trimis submarine in Mediterana chipurile la reparatiiin Siria sau Cipru.

                    • @Vlad
                      Da , baza lor e acolo unde spui tu
                      Cu o Ucraina ..care nu mai raspunde si situatia din orient cum era anterior interventiei din Ucraina si Siria cum mai plecau submarinele lor si efectuau operatiuni fara a fi detectate
                      Oare de ce se straduiesc sa impiedice desfasurarea de exercitii aproape de ei
                      Totusi singura arma care ar putea ataca prin surprindere tinte de importanta strategica e submarinul
                      Dificil ptr ei ptr a surprinde cu aviatia sau navele de suprafata cu

                    • Vlad

                      Conventia de la Montreaux nu împiedicà circulatia submarinelor tàrilor riverane Màrii Negre prin Bosfor. Deci rusii nu au nevoie de pretexte de reparatii ca sà se plimbe în Mediterana.
                      Singura conditie oficialà este sà navigheze la suprafatà la trecerea prin strâmtori.

                    • Vlad

                      Mea culpa. Am recitit articolul 12 al conventiei de la Montreux, effectif mi-a scàpat povestea cu reparatiile. Ai dreptate.

                    • #Niko Corect, spun doar ca asta cu portavionul Crimeea e bombastica, e doar un teritoriu de unde isi pot desfasura mai bine anumite capabilitat, cum e Kaliningrad, in special A2-D2,au si desfasurat S-400, Bastion si Bal
                      Si noi bagam Patriot si una dintre Exocet-Harpoon-RBS-NSM in Dobrogea, dar n-am auzit pe nimeni sa spuna de portavionu Dobrogea
                      On second thought,poate doar pe cei de la inzestrare cand au dat raspunsul ala cu instalatiile mobile de lansare 😀

                      1
        • Dar pe lângă ce propui tu, sa avem măcar 3(ideal 6) submarine de ultima generație, cu propulsie AIP, în dotare? Ne bazam apărarea și atacul pe ce propus tu+submarinele.

          • Având adâncimi mici in zona noastră, Marea Neagră te obligă să ții submarinele departe de litoral. Că să reprezinte o forță de disuasiune, musai să aibă rachete și echipaje super hârșâite, pentru că zona colcăie.

            3
        • În situația foarte probabila, având în viitor și o Turcie în afara NATO, și o Mare Neagra dominata tehnic de doi posibili adversari, Rusia și Turcia, trebuie sa luam în calcul, ce misiuni am putea și vrem sa îndeplinim și în funcție de asta, sa ne facem necesarul pentru tehnica de lupta. În situația în care am putea avea mai dusmani, atât Rusia cât și Turcia, navele noastre de suprafață ar deveni foarte ușor ținte pentru aviatia și marina militara inamica.

          1
  14. La Multi Ani RoMil!

    Ar fi frumos una peste bot la europeni si luate 3 Arleight Burke in rate/credit furnizor… si rezolvat flota la MN…

    Ce ziceti? Vise umede?

  15. Dacă nici anu asta nu se hotărăsc, sa dea contractul pentru corvete cuiva și sa se hotărască o data ce vor cu adevărat generali ăștia lăudați. Astfel încât încă un program major câre o sa-i depășească pe domnii generali adormiți și anume submarinele nu începe, rămânem de Rasu curcilor. Mai marii nostrii generali ar trebui sa înceapă demersurile sa închirieze un submarin sa vadă cum se comporta in Marea Neagră și întrunirea personalul pt un nou echipaj ca mai apoi sa dea comanda pt 3 bucăți și restul programului de corvete sa continue și cu cazanele cumparate de la englezi care ne-au dat teapa sa scăpăm de ele ca nu merita băgați bani. In schimbu a doua cazane plutitoare sa comandam încă doua corvete special construite pt lupta anti-submarin.

    2
  16. Nu se poate contract direct de achizitie. Costa prea mult, nu de alta. Adica pentru echipamentul militar achizitionat direct de catre un stat membru NATO (peste o anumita valoare si care se paoate gasii la mai multi producatori din alianta) de la un anumit producator se plateste catre alianta o taxa suplimentara de minim 10% din valoare achizitiei. Aceasta taxa este folosita pentru cercetare tehnologica si sustinere producatori nationali. Altfel banuiesc ca nu era mare discutie.

    1
    • Adică ptr patriot și himars luate prin încredințare directa am plătit în plus 600 milioane dolari?? Nu prea cred.

      4
      • Nu exista nimic comparativ de comparat la alti producatori din alte tari din alianta, de aia nu s-a platit nimic extra.

        • Patriot are echivalent, il cheama SAMP/T. Nu stiu unde ai citit ce spui tu mai sus, eu n-am auzit de asa ceva. Stiam (si nu stau acum sa verific) ca tarile membre UE pot invoca un anume articol cand vine vorba de achizitii militare astfel incat nu mai sunt obligate sa faca licitatie. Astfel, se poate face incredintare directa fara nici un bai cu UE si membrii sai.
          Dar da-mi un link cu ce spui tu, m-ai facut curios.

          1
  17. Mai facem o licitatie ptr inca 4 corvete ?

    2
    • Corect! Dar nu lucitatie ci atribuire directa, G2G. Pe motiv de urgenta, securitate nationala, context regional, etc, etc. Si sa tot amanam si noi sine die in instanta procesul pana se satura si renunta ei, ca oricum nu e ok simpatia lui Macron pt Putin. Asta da mutare de admirat ?

    • Colegi …mai aduc o ☕️??

  18. Eu cred ca trebuie facut ceva pe linie de legislatie. Cel putin pentru programe care tin de siguranta nationala, cum ar fi cazul corvetelor,
    sau alte achizitii ale armatei.
    Orice contestatie sa fie rezolvata cu celeritate; maxim 30 de zile
    oricare ar fi motivele. Povestea cu Damen si contestatiile a inceput
    de mai mult de un an in urma si o sa o lalaie inca multa vreme. Domnii
    din justitie sau ingrasat prea tare si le convine sa tot amane cauzele.
    Intre timp dusmanul nu doarme si trage sfori prin interpusi sa se amane pana la calendele grecesti. Iar ai nostri se complac in a nu-si asuma taierea raului de la radacina si implicit preluarea de responsabilitati

    2
  19. Contractul poate fi atribuit, chiar si cu HG contestat. Oricum judecatorii ii vor intreba pe cei de la Damen, de ce contesta dupa 2 ani HG-ul si dupa ce au participat la licitatie.

    1
  20. Are finlanda corvete?
    Are 64 de avioane multirol
    Care este rolul acestor corvete ? Sitting ducks

  21. Chestiunea e mai complicata.
    In iunie anul trecut , Fincantieri a semnat cu Naval Group infintatea unei
    joint venture (50/50). Se cheama NAVIRIS.
    Deci Damen se lupta cu francezii dar si italienii. Ambii prezenti in Romania.

  22. ….pe apa noastra sarata nu puteau pluti niste corvete Visby-class ???
    poate suedezi le faceau mai repede…..si din ce am inteles iti pun pe ele cam ce vrei….
    erau sub demnitatea marinei noastre?

  23. Ar fi bine sa mai faca o comanda directa de 4 fregate ORCA de la Damen. Motivand schimbarea prioritatilor .

  24. nu-l pun la PSR, exercitii cu flotele Marii Negre si Nordului:

    4
  25. Domnilor,
    Confirm cele spuse de Vlad M…situatia este atat de penibila ptr MapN ptr ca atatia ani ofiterii superiori au tacut malc in fata unor gusteri de civili ptr a-si proteja pensiile babane….
    Si …tacand a ajuns MapN in situatia dezastroasa de acum….DEZASTROASA…
    Mentalul colectiv in tara asta are un nume si acesta este NU SE POATE….
    incepand cu un dosar de-al meu uitat intr-un sertar prin MApn cand am depus actele ptr ofiter rezerva….(nu ma duceam ptr bani)…..un lucru minor care spune multe…..
    Domnilor, daca ataca tatarii de pe vremea lui Stefan ajung la Bucuresti in 2 zile……asta inseamna actiune si energie…..Noi nu mai avem nici una si nici alta…..Noi avem comoditate si lipsa actiunii…
    Si daca le spui asta MapN in halul in care se afla face urmatorul lucru…nu isi asuma nimic si iti blocheaza mail-ul…atata pot…….
    Si de aici…Caracal, Colectiv, Floreasca, Apuseni….etc etc si altele care nu le stim….
    Si repet apasat…de vina sunt toate institutiile statului…..TOATE……
    Il ascultam pe Anatol Basarab si a spus o chestie foarte tare : este un razboi civil intern silentios …guvernanti vs popor, ardeleni vs Regat, Moldovebi vs bucuresteni…etc …dovada? Emigratia masiva din tara…
    Stiti de cand am primit eu raspuns cu achizitia de camioane de la MapN….De 6 ani…..
    asta este nivelul de mobilizare in armata romana actuala…..6 ani….
    Eu Radu, pot sta in fata oricarui ofiter superior drept si ochi in ochi….oricand la orice ora zi sau noapte….stiti de ce ? Ptr ca ce fac imi asum….Ei nu…..se ascund dupa hartii…..si dupa epoleti….
    O zi buna….
    P.S.
    Recunosc, sunt un pic iritat de articol….foarte bun de altfel….analiza pragmatica si la obiect….
    Va rog sa ma scuzati….

    3
  26. Stiti ce ma deranjeaza pe mine? Neasumarea greselilor …..starea de plictiseala generala…facem parade, schimbam uniforme etc etc…..vax….
    Mentalul este la pamant …
    Trebuie sa ne vindecam ca tara……..

    4
  27. Bun….ce ma intereseaza pe mine este exact care este stadiul discutiilor cu Naval Group si MApN cu privire la corvete. Au ajuns la un acord clar cand trebuie livrata prima corveta si care este nivelul de integrare in Romania a muncii la aceste nave?
    Daca Naval Group nu este capabila sa livreze in graficul stabilit e cam naspa pentru Fortele Navale.
    In oricare dintre situatii in mod normal trebuie sa transparentizam treaba cu armamentul cuprins in contract. Gowind cu 16 MICA este ok daca mai are macar un al doilea layer defensiv.
    Ce provizion au corvetele pentru al 2 -lea sistem, se poate pune macar un Milenium sau in varianta romaneasca va fi multi alti bani in plus?
    O sa se termine si cu contestatia la contestatie la contestatie, acesta este un joc normal intr-o democratie, ideea este ce invatam din astea pana la urma.

    3
    • Al doilea strat ar fi cele 2 tunuri Nexter Narwhal de 20mm… Teoretic alea sunt si anti-nava si AA dar nu stiu cat de eficiente sunt si evident nu bat foarte tare. S-ar putea contra drone si elicoptere sa fie OK dar contra avioane si rachete nu…

      • Nu cred ca pot face mare lucru impotriva unei rachete anti-nava clasice, daramite una super/hiper-sonica. Alea sunt pentru barci, elicoptere, treceri din’alea a la Su-24 si cam atat.

        Sunt bune, dar nu impotriva rachetelor moderne anti-nava. Pentru alea se foloseste de obicei un Gatling. Bineinteles, mai nou exista si optiunea BAE (Bofors) de 40 mm cu munitii programabile (3P) si, bineinteles, laser (pana la urma navele vor sta prin zona vreo 30 de ani, is curios daca s-a gandit cineva la laser cand a acceptat bilantul energetic al navelor) ca la drone s-au gandit.

        1
      • Daca cu 20 mm Nexter o sa dea jos un KH 35 eu ma indoiesc, nici la SS2 NC Styx nu m-as risca….oricum tunurile astea nu sunt facute pentru aceasta misiune.
        Mie imi e altceva ca uite asa ne trezim ca nici Naval Group nu va livra nimic ca nu are unde sa fabrice corveta nr. 1 si sa spuna pana la urma pas. Si atunci sa vezi veselie pe noi ca tot fara nave o sa fim.
        De aia spun ca nu e ok sa nu fie facut public progresul in negocieri cu naval Group.

    • Daca NG si SNC nu pot indeplini conditiile impuse, autoritatea contractanta nu este obligata sa incheie contractul. NG a facut o evaluare a capabilitatilor SNC inca de dinainte de a se asocia. Chiar si asa, e posibil ca sectiunea care cuprinde catargul cu toti senzorii si CIC-ul sa vina din Franta. La fel s-a intamplat si cu mexicanii: 2 module au venit din Olanda, exact alea importante.
      Configuratia tehnica ar fi trebuit sa fie finalizata si inghetata in perioada dialogului competitiv dintre calificarea initiala si etapa depunerii ofertelor financiare angajante.
      Eu d-asta tot zic ca nu inteleg ce tot contesta Damen si din acest motiv mi se pare ca o fac strict de-al dracu. Daca au banuieli ca e ceva necurat (s-au scurs informatii confidentiale catre concurenti) atunci calea e una penala. Plus ca numarul oamenilor din MAPN cu acces la aceste informatii este relativ redus.
      Eu as fi multumit cu o combinatie de Mica cu ceva CIWS artileristic (Phalanx, Millennium).
      Pentru ultima propozitie ai un like de la mine. 🙂

      • „Eu as fi multumit cu o combinatie de Mica cu ceva CIWS artileristic (Phalanx, Millennium).”
        Nope, nope, nope…. Mai bine nu mai iei.

        • Poti sa fii mai explicit de ce noop?
          Adica sunt foarte multi care folosesc CIWS Milenium si noi strambam din nas?
          Conform celor prezentate online si in publicatii face fata unei rachete antinava cu brio, problema este ce se intampla atunci cand sunt 2 sau mai multe care trec de layer-ul cu MICA VL.

        • Stratificarea apararii AA cu un CIWS artileristic ca ultim strat e practicata de multe marine cu staif: UK, type 45, Aster 30,15, Phalanx ca sa-ti dau un exemplu la indemana.
          Japonia inca foloseste si ea pe scara larga Phalanx in ultima sa versiune. Pe nave nou lansate. Asa ca nu inteleg care e problema ta, ca in afara ca „mai bine nu mai iei” nu ai explicat si de ce…

      • Catargul ala special cu senzori 360 cred ca n-a fost făcut nicăieri la țara contractantă acasă ci doar la francezi & co. Noi cum suntem boscheți clar nu o să facem așa ceva la noi. Doar o să fie montat și testat aici…

        Apropo de narwhal, poate măcar să tragă cu muniție d-aia proximity fuze ?

        • Si la Damen Galati, din cate stiu eu, pana acum nu s-au prea facut chestii de genul asta, poate la navele pakistanezilor.
          Nu stiu ce munitie folosesc tunurile alea.

          • La noi la Damen nu s-au prea montat armament/senzori pt. ca au vrut aia sa si le faca la ei (inclusiv pakistanezii). Ca o fi fost chestie strategica sau pur si simplu au vrut macar asta sa o faca singuri ca sa dea mai putini bani, nu stiu… Poate putin din ambele.

  28. Toata lumea stie ca francezii aveau in plan sa dea tzeapa si sa nu faca navele in Romania, cel putin primele doua, si sa nu faca nici modernizarea fregatelor.

    Baza legala e subreda, acel HG nu va rezista pentru ca nu e conform legislatiei UE, insa ea era facut asa in mod special pentru ca trebuia atacata de francezi, mai tarziu, ca sa scape de unele obligatii contractuale care nu le conveneau, la momentul cand partea romana ar fi incercat, mai mult de ochii lumii, sa impuna niste penalitati sau conditii, gen constructia in tara a corvetelor sau upgradarea fregatelor.

    Aceasta afacere va fi anulata de instanta, in mod corect. Politic, dupa condamnarea lui Dragnea grupul Monaco nu o mai poate impune, a ramas orfana, mai ales ca nu prea intereseaza nici pe marele licurici, nu prea are nimic de luat de aici.

    Anularea asta presupune ca anul 2020 e pierdut pentru acest program. Anul viitor probabil va fi dat olandezilor direct, cum de fapt trebuia procedat de la inceput. SN Constanta nu a fost niciodata capabil sa construiasca corvete, treaba era o pacaleala usor de demontat printr-un simplu audit industrial.

  29. Treaba cu licitațiile este o prostie. Cer oferte, analizez cu specialiștii, aleg și gata. Dacă dau banii mi se pare corect să hotărăsc ce să cumpăr.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *