Episodul XCVIII
Astazi luam parte la corida, arta de a lupta cu taurii in arena cunoscuta drept tauromahie (din lb.greaca: tauros-taur+mache-lupta). Totusi, in articolul de fata nu taurii sunt vedete ci blindatele folosite de catre ambele tabere ale Razboiului Civil din Spania, deci, cu alte cuvinte, participam la lupta intre tancuri, arta cunoscuta drept tancomahie (cum nu!? Eee, cerem drepturi de autor, am gasit/inventat o noua Arta. Glumesc!). Razboi Civil ce-a durat aproape trei ani, 17 iulie 1936-1 aprilie 1939, fortele franchiste/nationaliste conduse de catre generalul Francisco Franco, avand sprijinul Gemaniei naziste, Mexicului si Portugaliei, invingandu-le pe cele Republicane/Legaliste sprijinite de catre URSS.
Nu vom intra in amanuntele Razboiului Civil, desi acestea sunt interesante, implicand serviciile secrete sovietice si germane (si nu numai), insa ne vom opri, pe scurt, asupra implicarii tehnico-militare a Germaniei, Italiei si Uniunii Sovietice, asa deoarece are o puternica legatura cu subiectul articolului de fata –blindatele Razboiului Civil spaniol. Un conflict in care URSS, Italia si Germania si-au evaluat tehnologia si tactica militara, perfectionand/adaptand/reinventand razboiul blindat.
Un Razboi in care URSS-ul lui Stalin, Germania lui Hitler si Italia lui Mussolini au trimis trupe, tancuri, avioane, nave si submarine. Haideti sa vedem “contributia”, dezinteresata si frateasca bineinteles, a tuturor acestora:
–Italia a trimis Corpo Truppe Volontarie/Corpul de Trupe Voluntare/CTV, 50000 de oameni –trei divizii, alti 75000 de italieni fiind voluntari, 155 de tanchete CV/Carro Veloce L3/33 L3/35 si 300 de aeronave. Initial, la inceputul razboiului civil, nationalistii detineau doar 5 tancuri vechi, Renault FT-17. Curand insa, pe data de 16 august 1936, primele 5 tanchete CV-35 ajungeau in portul Vigo/Galicia, urmate de alte 10 unitati pe 29 septembrie.
Naionalistii detineau acum 10 CV-35, dintre acestea trei erau in varianta aruncator de flacari, CV-35 lf. In septembrie-octombrie1936 s-a infiintat prima companie de blindate italiano-spaniola, cunoscuta drept 1 Ragrruppamento Italo-Spagnolo Carri/Grupul Italo-Spaniol de Blindate. Primul batalion complet operational aflat sub comanda capitanului Paladini, numit Bataglione Carri d’Assalto/Batalionul Tancuri de Asalt, era gata in ianuarie 1937, forta expeditionara italiana primind pana la sfarsitul razboiului civil, 155-157 de unitati CV-33/35, pierzand pana in mai 1939, 53 de unitati.
CV 35
Oricum, erau considerate slabe si ineficace in fata blindatelor sovietice T-26, acestea facandu-le svaiter, de la distanta scurta, sub 50 m, doar cu mitraliera. In ultimele zile ale razboiului, un singur om, caporalul Garcia Moreno, republican, a distrus cu grenade si un tarnacop, 4 CV-35, capturand 10 inamici, restul luandu-si talpasita. Pentru italieni, Etiopia si Spania a fost o experienta amara si, desi au facut eforturi, WW II i-a gasit, in mare parte, la acelasi nivel scazut de dotare cu blindate (aveau un numar redus de blindate Fiat-3000 Model 21, la origine Renault FT-17 produs local si dotat cu un un tun de calibrul 37 mm, insa erau vechi si depasite, acestea nefiind trimise in Etiopia si Spania. Abia din 1939-1940 au inceput sa scoata blindate dotate cu tunuri de calibrul 20/37/47/75 mm, insa acestea, in marea lor majoritate, continuau sa sufere la capitolul blindaj).
Expertii au sesizat faptul ca blindatele lor erau slab inarmate, blindajul acestora fiind o gluma proasta, fiind penetrat de la distanta scurta si medie de gloante si srapnel. Mai mult decat atat, aveau probleme mecanice generate de praf si terenul muntos, basca autonomia redusa la 4-5 ore. Aveau sa scoata totusi un tanc relativ reusit abia spre sfarsitul razboiului, fiind vorba despre tancul mediu, Carro Armato P-26/40, 26 tone, blindaj frontal 60 mm, tun de calibrul 75 mm, motor de 330 CP, autonomie 280 km, 103 unitati produse intre 1943-1944, prea putine si prea tarziu aparute;
–Germania a contribuit cu Legiunea Condor, 12000 de oameni, alti 19000 de germani fiind voluntari. Germania a invatat multe in Spania, strategii armatei germane creionand planurile de invazie a Poloniei si Frantei pe baza lectiilor invatate acolo, cea mai importanta fiind obligativitatea gruparii tancurilor in unitati de asalt si sustinerea lor de catre infanterie si aviatie, exact viitoarea strategie a Blitzkrieg-ului. Mai mult decat atat, germanii au constientizat faptul ca Panzer 1 era deja depasit, avand blindaj slab si armament total ineficient in lupta cu alte blindate, el fiind total surclasat de catre blindatele sovietice furnizate Republicanilor, T-26 si BT-5, in fata carora erau inutile (ideea unora ca sovieticii nu stiau sa construiasca tancuri este total eronata)–se impunea grabirea dotarii cu blindate net superioare care sa fie inzestrate si cu tun, precum Panzer 2/3.
Primele 32 de blindate Panzerkampfwagen 1/PzKpfW 1/Panzer 1/Vehicul Blindat de Lupta Model 1 si un exemplar vehicul de comanda, SdKfz 265 Panzerbefehlswagen, au ajuns in Spania in luna octombrie 1936. Acestea au servit in cadrul Legiunii Condor/Panzer Abteilung 88 (pana la final a fost compus din trei batalioane, toate bazate la Cubas de la Sagra, un orasel aflat in nordul provinciei Toledo, la sud de Madrid) sub comanda maiorului Kleiner Ritter von Thoma (viitor general in Wehrmacht), in cadrul Grupului Imker (Apicultorul. Imker era componenta terestra a Legiunii, cea aeriana se afla sub comanda generalului-maior Hugo Sperrle, viitor Generalfeldmarschall al Luftwaffe), razboiul civil spaniol semnificand botezul focului pentru blindatele germane, pana la final 106 unitati Panzer 1 in trei variante, 102 Ausf A/B si 4 SdKfz 265 servind cauza nationalista. Mai mult decat atat, instructori germani au format echipaje spaniole, scoala de formare aflandu-se la Cubas.
Interesant este faptul ca Republicanii au capturat cateva exemplare de Panzer 1 pe care le-au si utilizat in lupta (exista surse care mentioneaza ca le-ar fi dotat cu tunuri franceze Hotchkiss, calibrul 25 mm, model 1934, sau italiene, Breda, calibrul 20 mm, model 1937, la ambele variante turelele fiind modificate. Se pare c-au fost doar 3 unitati modificate astfel, insa informatia este incerta. Modificate au fost, dar de catre nationalisti). Nationalistii au avut doua batalioane de Panzer 1 in cadrul Agrupacion de Carros, cunoscute drept Batalionul 1/2 Tancuri (acestea au apartinut Armatei Spaniole, fiind create inainte de Razboiul Civil, fiind dotate cu blindate franceze, Renault FT-17. Regimentul 1 era bazat la Madrid, iar Regimentul 2 la Zaragoza). Povestea germana este oarecum interesanta…
Panzer I
Odata cu izbucnirea razboiului civil, liderii nationalisti militari aflati sub conducerea lui Franco au cerut imediat ajutor german. Prima cerere a constat din 10 aeronave de transport, acestea urmand a fi folosite pentru transportul trupelor fidele din Maroc in Spania. Initial, ministrul de externe german, Constantin von Neurath, a respins cererea nationalistilor temandu-se ca aceasta ar duce la un razboi european. Insa, interventia lui Adolf Hitler dupa consultarea cu Herman Goering, Wilhelm Canaris si Werner von Blomberg a fost hotaratoare, Franco fiind informat pe data de 26 iulie 1936 ca va primi ajutor. Hitler considera ca astfel salveaza Europa de „barbarii comunisti” si atrage Spania in sfera de influenta germana, insa avea in vizor si obtinerea de resurse vitale industriei de razboi naziste, precum fierul, cuprul, mercurul si pirita. Strategii germani l-au sprijinit, Hitler considerand acest razboi o oportunitate nesperata de a-si testa/scolariza/imbunatati comandantii, armele si tacticile, toate acestea in vederea „razboiului viitor”.
Incepand cu data de 27 iulie 1936, Hitler a trimis nationalistilor 26 de aeronave de lupta, 30 de transport, JU-52 ajungand in Maroc unde timp de doua saptamani au transportat peste 15000 de trupe in Spania. Mai mult decat atat, locotenent-colonelul Walther Warlimont a ajuns consilierul lui Franco in septembrie 1936. Per total, conform surselor, germanii, in cadrul Legiunii Condor, au avut, initial, urmatoarele forte: trei escadrile de transport cu JU-52; un grup de vanatoare cu trei escadrile de HE-51; un grup de recunoastere cu doua escadrile de HE-99/70; un grup de hidoaviatie cu HE-59/60. Sub comanda lui Sperrle, aveau sa li se-adauge si bombardiere HE-111 si JU-87 Stuka, precum si aeronave de vanatoare ME Bf-109, pe tot parcursul razboiului, aeronavele germane au „scuipat” aproximativ 17000 tone bombe si 4.327.949 proiectile de mitraliera; patru regimente de blindate, numarul acestora nedepasind niciodata 600 de unitati; dintre cei 19000 de germani participanti, 298 si-au pierdut viata, 173 sub focul inamic.
Dintre acestia, 150 apartineau Fortelor Aeriene, 27 fiind piloti de vanatoare, Legiunea Condor fiind vaduvita de 232 de avioane, 72 pierdute in actiune si 160 in accidente.
„Negrillo” cu tun de 20mm
Spaniolii numeau personalul german, cu deosebire tanchistii, „Negrillo/Negrii/Negriciosii”, si-asta cel mai probabil datorita combinezoanelor specifice de culoare neagra. Blindatul Panzer 1 era si el poreclit „Negrillo” (Panzer 1”Negrillo”) datorita camuflajului gri. 132 de exemplare de Panzer 1 au ajuns in Spania, insa acestea erau net inferioare ca putere de foc si blindaj sovieticelor T-26. Ca urmare, nationalistii s-au gandit sa-i creasca puterea de foc prin montarea unui tun italian Breda, calibrul 20 mm,turela fiind modificata si inaltata, avand la partea frontala fante de vizare, acestea nefiind dotate cu sticla blindata, fapt ce-a nemultumit personalul german si nu numai, tanchistii spanioli poreclind cele 10 exemplare modificate „Carro de la Muerte” (Tancul Mortii). In 1937 au incercat/intentionat sa monteze pe turela unui Panzer 1, tun de calibrul 45 mm (luat de pe T-26), 25 mm (Puteaux, francez) si 37 mm (german, cel mai probabil), insa nu-i certa existenta vreunui prototip.
–URSS, sponsorul si initiatoarea “miscarii comuniste mondiale” si, bineanteles, furnizoare de ajutor “altruist si dezinteresat”, n-a ramas nici ea mai prejos, trimitand Republicanilor primele T-26 in octombrie 1935.
Astea pe langa nenorocitele acelea de Brigazi Internationale/BI create de Stalin in 1936 cu concursul NKVD-ului (in Spania, in cadrul BI, au luptat 30000 de oameni din 53 de tari), din acestea facand parte si una formata din oameni trimisi de catre PCR, numita Brigada “Ana Pauker”, condusa de catre Petre Borila (comisar politic. Numele real, Iordan Dragan Rusev. S-a intors in Romania cu Divizia “Tudor Vladimirescu”, careia i-a si fost comandant in perioada 1944-1947. Mare ilegalist al PCR…Mda, cu certitudine insa, mare agent al NKVD) si Valter Roman (maior, a comandat un batalion de artilerie din cadrul Brigazii 11“Venceremos”. Pe numele adevarat, Erno Neulander, agent NKVD). Ana Pauker (numele real, Hanna Rabinsohn, mare ilegalista PCR si agenta NKVD. A revenit in Romania in anul 1944 in uniforma de ofiter al Armatei Rosii. In calitate de ministru de externe a semnat actul cedarii catre URSS a Insulei Serpilor), Petre Borila, Valter Roman, si multi altii, stim cu totii cine-au fost –maimutoii Moscovei si-ai Tatucului si, ma-ntreb deseori, de ce mai stau la loc de cinste in mausolee sau pe peretii unora de pe-aici care, spre ghinionul nostru, ne si conduc…
BT 5
Ehh, dar sovieticii nu furnizau “ajutor fratesc” degeaba, Republica trebuind sa plateasca tancurile, tunurile, avioanele, munitia si consilierii sovietici (aproximativ 700 de oameni, “voluntari sovietici” bineanteles. Da, “voluntari” NKVD si ai Armatei Rosii, acestia conducand si BI) cu rezervele de aur ale Bancii Nationale Spaniole/BNS (suma s-a ridicat la 500 milioane de dolari, doua treimi din rezerva BNS). Mai mult decat atat, sovieticii au fost si hoti (nu ne mira, cunoastem placa, Tezaurul BNR fiind furat tot de catre ei, mama lor de mujici), dandu-le republicanilor si arme de proasta calitate la un pret supraevaluat (hmmm, pai noua nu ne-au dat, initial, tancuri T-34 revopsite si obuziere decalibrate, basca aeronave obosite, precum TU-2).
Spre exemplu, mule tancuri n-au putut fi folosite datorita starii tehnice precare, basca lipsa de experienta a echipajelor spaniole si a intretinerii corespunzatoare (multe dintre tancurile T-26 livrate spaniolilor fusesera fabricate in 1931, erau uzate, motoarele trebuind verificate,conform fabricantului, la fiecare 150 de ore de functionare, intregul blindat, inclusiv calea de rulare, trebuind retrimis in fabrica pentru revizie generala dupa 600 de ore de functionare. In Spania, calitatea slaba a combustibilului facea ca motoarele sa se uzeze prematur si sa functioneze defectuos, iar calea de rulare, senilele in principal, se distrugeau iremediabil dupa aproximativ 800 km parcursi pe drumuri neamenajate. Mai mult decat atat, echipajele spaniole neexperimentate faceau ca ambrejajele sa se uzeze prematur, plus ca nu erau capabile sa faca reparatii in teren, asta datorita faptului ca nu cunosteau pe deplin chichitele tehnice. Nici consilierii sovietici nu prea puteau face mare lucru, nu existau facilitati de intretinere tehnica in zona Madrid, despre piese de schimb nici nu mai vorbim).
In privinta tancurilor, sovieticii n-au invatat multe in Spania, tanchistii sovietici lipsind, initial, din peisaj, exceptie facand putinii specialisti trimisi acolo, decizia lui Stalin fiind cu dus si-ntors, si-asta se va vedea cativa ani mai tarziu. Faptul ca tancurile T-26 si BT-5 erau superioare celor germane si italiene nu putea fi pus la indoiala, insa acest lucru a distras atentia strategilor sovietici de la modul ideal de folosire a acestora in lupta, si-anume colaborarea cu infanteria si aviatia, faptul ca mijloacele de comunicare erau vitale in lupta cu blindate. Desi, dupa Razboiul Civil, tanchistii sovietici au efectuat exercitii comune cu infanteria, acestea erau de scurta durata si nu lasau timp de implementare a unor tactici si strategii comune. Cand germanii i-au invadat, tanchistii si infanteristii sovietici n-aveau experienta luptei in comun, si-asta fiindca au ignorat experienta spaniola, ulterior insa au invatat, cu-adevarat, sa lupte.
T 26 debarcat la Cartagena
Stalin a decis sa trimita ajutor militar consistent fortelor republicane dupa ce, in urma ajutorului dat de catre Italia si Germania, nationalistii erau pe cale sa castige, revolutia mondiala fiind…in pericol. Primul transport de tancuri (50 de T-26) si specialisti sovietici (51 de “voluntari”) a ajuns in portul Cartagena la bordul cargoului “Komsomol” pe data de 12 octombrie 1936. Mai mult decat atat, atasatul militar sovietic de la Madrid, Kombrig Vladimir Efimovich Gorev (Kombrig -Comandant de Brigada/Brigadier), a creat un centru de formare pentru tanchistii republicani in apropierea orasului Archena/Provincia Murcia, aflat la aproximativ 90 km distanta de portul Cartagena, scoala fiind condusa de catre colonelul sovietic, Semyon Krivoshein, si de catre colonelul spaniol, republican, Rafael Sanchez-Paredes, aici facandu-se si intretinerea acestor blindate.
Si-asta fiindca conducerea sovietica nu dorea sa furnizeze republicanilor echipaje sovietice, o greseala ce se va vedea mai tarziu, tanchistii sovietici “lipsind” la o lectie de tactica importanta, pe cand cei germani, nu! Ulterior, pana la sfarsitul lunii octombrie 1936, datorita faptului ca formarea echipajelor spaniole decurgea greu iar necesitatile frontului de langa Madridul asediat reclama prezenta blindatelor, Kombrig Gorev a fost autorizat cu formarea unor batalioane mixte, ruso-spaniole, in cadrul Centrului de Formare din Archena. Cel putin trei astfel de batalioane au fost infiintate, insa uzura blindatelor era cronica, multe fiind inoperabile. Pentru conservarea celor care mai erau operationale, deplasarea acestora se facea, fie si cativa kilometri, cu trenul sau cu camioane de mare tonaj (practica nu era sovietica ci franceza. Armata Spaniola deplasa astfel tancurile Renault FT-17, insa tactica a fost insusita, ulterior,si de catre sovietici), astfel ca regimentele de blindate republicane n-au putut fi folosite in toate misiunile, doar in cele mai importante.
Datorita incalcarii de catre Italia si Germania a politicii de non-interventie prin trimiterea de noi ajutoare militare nationalistilor, Stalin a revenit asupra hotararii initiale, trimitand aproximativ 200 de tanchisti si specialisti sovietici in sprijinul republicanilor, acestia ajungand in Spania, la bordul navei “Cicerin”, pe data de 26 noiembrie 1936. Faceau parte din Brigada 4 Tancuri ce apartinea de Districtul Militar Bielorus, sub comanda Kombrig, Dmitri Grigorievici Pavlov, spaniolii spunandu-i “Pablo”. Spaniolii i-au spus 1Brigada Blindada/Brigada 1 Blindate de la Archene, insa n-a avut niciodata mai mult de 60 de blindate operationale (o brigada de tancuri in Armata Rosie avea, pe-atunci, 96 de blindate. In ianuarie 1937, doar 47 de tancuri mai erau in uz) si, datorita insuficientei factorului om, au avut si echipaje mixte (de regula comandantii, conductorii si tunarii erau rusi. Comandantii de pluton si comandantii de companie, asijderea). Acest acord de non-interventie fusese semnat in septembrie 1936 de 27 de tari, printre acestea numarandu-se Germania, Marea Britanie, Franta, URSS, Italia si Polonia. Hitler a incercat sa fenteze Acordul, trimitand in Spania via Portugalia, oameni, avioane, blindate si munitii. N-a tinut insa, sovieticii, prin intermediul spionajului, au aflat.
Sovieticii au trimis in Spania 278-281 de unitati T-26 (variantele A- 8,60 tone si B – 9,20 tone. A era inarmat cu doua mitraliere, B dispunea de un tun calibrul 45 mm+o mitraliera), inclusiv varianta din 1933, T-26B2, mai mult de doua treimi dintre acestea fiind distruse in luptele de la Madrid, Jarama, Guadalajara, Brunete, Belchite, Teruel si Ebro. Nationalistii, inclusiv germanii, au fost impresionati de T-26B2, cu atat mai mult cu cat ceea ce aveau ei nu-i facea fata (exceptand tunurile antitanc germane, 3,7 cm Pak 36, calibrul 37 mm, si italiene, 47/32 M35, calibrul 47 mm), instituind chiar si o recompensa de 500 de pesetas pentru fiecare blindat capturat. Nationalistii au folosit si ei blindate T-26, de captura, aproximativ 50 de exemplare. Iata si graficul livrarilor:
-Cargoul “Komsomol”, 50 T-26, 12 octombrie 1936;
-Cargoul “Cabo Palos”, 37 T-26, 25 noiembrie 1936;
-Cargoul “Marc Caribo”, 19 T-26, 30 noiembrie 1936;
-Cargoul “Cabo Santo Tomas”, 60 T-26, 6 martie 1937;
-Cargoul “Darro”, 40 T-26, 8 martie 1937;
-Cargoul “Cabo Palos”, 50 T-26, 7 mai 1937;
-Cargoul “Cabo San Augustin”, 50 BT-5 Model 1932, 11 tone, tun de 45 mm, 10 august 1937. Acestea erau cele mai performante blindate venite pe sol spaniol, cele 50 de exemplare au participat la luptele de la Zaragoza si Ebro, armamentul lor era devastator pentru germani si italieni. Nationalistii ar fi capturat tancuri BT-5 pe care nu s-au sfiit sa le “inroleze”, dar cert este doar faptul ca un singur exemplar ar fi fost folosit/vazut in lupta;
-Cargoul “Gravelines”, 25 T-26, 13 martie 1938.
Revenind la “oile” noastre, haideti sa centralizam un pic, inainte de a vedea “productia” spaniola de blindate, tipul acestora, utilizate atat inainte de Razboiul Civil cat si pe timpul acestuia:
-inainte de Razboi spaniolii operau urmatoarele tipuri de blindate:
1) Schneider CA-1/Franta, a fost dezvoltat de catre firma cu acelasi nume incepand cu anul 1915. In Armata Spaniola, tancurile apartineau Regimentului 1 din Madrid, si-au fost 4 unitati operationale din 6 cumparate initial. Despre acest blindat am discutat deja pe blog;
2) Renault FT-17, Franta, tancurile apartineau Regimentului 1 din Madrid si Regimentului 2 din Zaragoza, si-au fost 10 unitati operationale. Despre acest blindat am discutat deja pe blog. Primul astfel de blindat a fost achizitionat in vederea testarii pe data de 23 iunie 1919. Testele fiind reusite, in septembrie 1921 au fost achizitionate 11-20 exemplare dotate cu mitraliere. Armata Spaniola a folosit pentru prima data in lupta tancuri Renault FT-17 in Maroc, acestea fiind cumparate de la francezi in vederea inabusirii revoltei triburilor musulmane, razboi cunoscut drept Razboiul din Rif/Razboiul Rif-ului (1920-1926).
Blindatele spaniole au ajuns in Maroc pe data de 8 septembrie 1925, debarcand in Golful Al Hoceima (nordul Marocului). Spania avea suportul francezilor, la randul lor putere coloniala, acestia temandu-se ca asa-zisa Republica din Rif sa nu cumva sa se extinda. Legiunea Straina Franceza a luptat acolo cot la cot cu Tercio de Extranjeros/Legiunea Straina Spaniola, recent infiintata (1920).
Renault FT 17 spaniol
Interesant este faptul ca spaniolii au folosit, initial, in Maroc, tancuri Schneider CA-1 in vederea suprimarii rebelilor din Rif. Pe 12-13 martie 1922 au pierdut trei unitati din cauza terenului dificil, lipsei de experienta a echipajelor/comandantilor (beneficiasera de o scurta pregatire, insuficient insa) si a defectiunilor tehnice, ulterior acestea fiind recuperate. In 1923, armata spaniola avea mai mult de 6 exemplare de Renault FT-17 in dotare, acestea fiind achizitionate din Franta impreuna cu camioane Latil+remorci platforma (erau destinate tansportului tancurilor FT-17) si 12000 de cartuse de 7 mm, pentru suma de 1.036.052.85 pesetas. La inceputul Razboiului Civil, 10 exemplare erau inca in uz, acestea fiind pierdute rapid.
Republicanii vor cumpara la randul lor peste 32 de exemplare in doua loturi, acestea fiind capturate ori distruse de catre nationalisti (multe intacte datorita defectiunilor tehnice). Cel putin 16 unitati (64 conform altor surse) le-au achizitionat din Polonia in 1937, erau vechi, uzate si total depasite, insa vandute drept vehicule noi, militarii polonezi considerandu-le „inutile”. Interesant este faptul ca polonezii au reusit sa fenteze embargoul, aceste blindate fiind vandute, oficial, Uruguayului, dar au ajuns la Guvernul Republican. Pana la final, Republicanii au avut pese 500 de vehicule blindate, precum: autoblindate sovietice pe roti, BA-3/6/10/20 (interesant este fapul ca autoblindatul BA-10 a fost folosit pentru prima data in lupta in Spania, de catre batalionul republican „Comuna din Paris”. Tunul sau de 45 mm facea praf un Panzer 1 de la 500 m distanta. Posibil ca sovieticii sa fi utilizat in Spania si autoblindatul BA-27 dotat cu tun de calibrul 27 mm si o mitraliera DT de calibrul 7,62 mm, cel putin un exemplar, insa informatia nu-i certa); tancuri T-26 (doua versiuni) si BT-5 Model 1932. Autoblindatele FAI-M (probabil 20 de unitati, dotate cu o mitraliera DT de calibrul 7,62 mm) si BA-3/6 se pare c-au fost undeva la 140 de exemplare. Mai mult decat atat, atat republicanii cat si nationalistii au realizat autoblindate pe sasiul camioanelor ZIS, Ford si Chevrolet, despre toate acestea intr-un articol viitor;
3)Fiat 3000, produs in Italia din anul 1921 sub licenta franceza, Renault FT-17, o singura unitate la Madrid. Acest blindat a fost achizitionat in vederea evaluarii in anul 1925;
4)Trubia A4 realizate la Fabrica de Armas de Trubia din Oviedo (unele surse mentioneaza Fabrica de Artilleria Trubia din Asturia), nordul Spaniei, o unitate realizata in anul 1925-1926, acesta fiind prototip. Povestea lui incepe in anul 1925 cand capitanul Carlos Ruiz de Toledo, Roger Areces si Victor Landes au lansat cu fonduri private un program de cercetare-constructie pe plan local a unui tanc. Primul prototip (intr-un final aveau sa fie 4 prototipuri) a fost realizat pe sasiu de Renault FT-17 modificat, intentionandu-se ca acesta sa depaseasca originalul, fiind cunoscut drept Carro Ligero de Combate para la Infanteria Modelo Trubia 50 HP/Tanc Usor de Lupta contra Infanteriei Model Trubia 50 CP, acesta avand motor Hispano-Suiza, 4 cilindri, 50 CP, fiind testat la Escuela Central de Tiro/ECT/Scoala Centrala de Tir din Carabanchel, testele fiind nesatisfacatoare. I-au urmat alte 4 prototipuri, primul fiind realizat in 1928 si testat cu succes la ECT. Prototipul nr.2 a fost gata in 1931, ultimele doua urmandu-le in 1934.Ultimele 3 exemplare au ajuns la Regimentul din Oviedo, pentru testarea in teren si formarea echipajelor. Blindatul nr.1 a fost retrimis in fabrica pentru revizie si modernizari in 1935.
Aceste 4 unitati au fost construite pe sasiul tractorului pe senile Orion, model 1918, importate din Germania, cunoscute initial drept Carro Ligero de Combate Trubia Serie 4/Tanc Usor de Lupta Trubia Seria 4, insa dupa doar trei zile au fost rebotezate Carro Ligero de Combate Trubia de 75 HP Serie 4A/Tanc Usor de Lupta Trubia de 75 CP Seria 4A, acestea avand urmatoarele performante: greutate 8,90 tone; lungime 5,38 m; latime 2,10 m; inaltime 2,39 m; blindaj format din placi de otel nituite cu grosimi cuprinse intre 16-20 mm (maxim 18 mm conform unor surse).
Frontal 20 mm, turela 20 mm, plafonul turelei 5 mm, podeaua 5 mm; echipaj 3, conductor si doi servanti la mitraliere, unul fiind si comandant; motorizare: un Daimler MV-1574, 4 cilindri,75 CP la 900 rpm, benzina, racit cu apa; viteza maxima: pe sosea 19-20 km/h (unele surse mentioneaza 30 km/h, putin probabil insa)/in teren accidentat, 8 km/h; rezervor intern de combustibil 180 litri; urca pante de maxim 40°; trecea: vaduri adanci de maxim 91 cm/obstacole verticale de maxim 76 cm inaltime/santuri de maxim 1,83 m lungime; sisteme de comunicatii radio nu avea, semnalizarea facandu-se cu fanioane; armament: 3 mitraliere Hotchkiss Model 24/29, calibrul 7 mm, doua in turela mobila dispuse in tandem in monturi tip bila/una dispusa pe placa de blindaj frontal, fixa, cu tragere inainte, rezerva interna 8000 de proiectile. Echipajul mai dispunea si de 50 de grenade de mana. Turela era complet noua si unicat in acei ani. Interesant este faptul ca initial se dorea ca blindatul sa dispuna de un tun calibrul 40 mm, posibil chiar unul francez, Puteaux, calibrul 37 mm, insa s-a renuntat la aceasta versiune; 4 unitati realizate.
Tancurile 2,3 si 4 au ajuns la Regimentul 32 de Infanterie „Milano” din Oviedo in vederea testarii si scolarizarii echipajelor, in inventare aceste blindate apar numerotate de la A-1 la A-3. Ele au fost stocate in stare proasta, posibil ca A-2 si A-3 sa fi fost dezasamblate la sfarsitul anului 1936, insa este cert faptul ca A-4 a participat la asediul orasului Oviedo de catre nationalisti in perioada iulie-octombrie 1936, acest exemplar fiind pierdut in timpul unui atac pe data de 10 septembrie 1936. Nationalistii aveau sa utilizeze trei exemplare, iar republicanii unul, conform surselor.
Prototipul nr.1(posibil A-1) a ajuns pe mana republicanilor, nu se stie soarta acestuia. La sfarsitul razboiului civil toate exemplarele ramase au fost casate, foarte probabil doua. Alte doua exemplare ar fi fost produse pe sasiul tractorului senilat comercial Landesa, acesta fiind usor blindat (probabil) –cele doua exemplare fiind, probabil, folosite ca tractoare de artilerie de catre nationalisti (informatie incerta.Posibil sa fie vorba despre cele doua tractoare de artilerie blindate Sadurni de Noya, ambele fiind prototipuri,acestea avand motorul dispus central, echipaj de 2-4 persoane, fiind inarmate, cel putin prototipul nr.2, cu o mitraliera de calibrul 7 mm). Interesant este faptul ca suspensia si calea de rulare erau complet modificate si revizuite.
Sadurni de Noya
Mai mult decat atat, pentru realizarea acesui nou blindat din seria Trubia, capitanul Ruiz de Toledo a calatorit in Franta si Germania pentru a se pune la curent cu noile inovatii tehnice in materie de blindate. Astfel, el a vazut in Germania noi motoare si noi sisteme de transmisie, mai puternice si mai fiabile, calea de rulare fiind simplificata usuand echipajelor depanarea in teren. Toate aceste inovatii s-au regasit la prototipul Trubia nr.2, descris anterior.
Insa povestea blindatelor Trubia nu s-a incheiat. Pe timpul Razboiului Civil, planurile si schitele prototipurilor realizate au fost inmanate capitanului Ignacio Larrea, directorul fabricii Naval de Sestao/ Sestao Naval din Bilbao (inainte de razboiul civil era cunoscuta drept Sociedad Espanola de Construccion Naval/SECN). Aici a inceput un nou ciclu din istoria acestor blindate, fiind autorizata productia de serie de catre guvernul autonom al Tarii Bascilor. De multe ori acest blindate sunt confundate cu cele patru Serie 4A, insa acest lucru este inexact. Noile blindate se bazau pe sasiul tractorului Landesa si-au fost cunoscute drept „Carro Ligero Trubia Modelo Naval 1936” sau M-36 in doarea Republicanilor.
Nationalistii le numeau Trubia A4 Naval, insa sursele sunt ambigue in acest sens, astfel ca informatia trebuie tratata ca atare. Trubia A4 Naval avea urmatoarele caracteristici: greutate 5-5,50 tone; blindaj format din placi de otel nituite cu grosimea maxima de 16 mm (6-16 mm. Unele surse mentioneaza 18 mm); echipaj 3, conductor, servant la mitraliera montata frontal coca si comandant, acesta opera si mitraliera din turela rotativa; motorizare: un MAN D-0530, 6 cilindri,70 CP/52,20 kW la 1800 rpm, Diesel, racit cu apa (licenta Austro-Fiat, motor aparut probabil in perioada 1928-1933. A intrat in dotarea Armatei Federale Austriece incepand cu data de 28 ianuarie 1936 pe camioane de 3 tone. Ulterior a fost produs sub licenta de catre Maschinenfabrik Augsburg/MAN, motorizand camioanele MAN L1/Z2 de 3,30 si 4,50 tone. 431 de exemplare produse, inclusiv varianta L2 cu motoare de 100 CP, MAN D-1040, in perioada 1938-1939, fiind folosite pe toata perioada razboiului de catre Wehrmacht si aliatii sai); viteza maxima pe sosea 30 km/h; autonomie pe sosea 100 km; sisteme de comunicatii radio nu avea, semnalizarea facandu-se cu fanioane; lungime 3,55 m; inaltime 1,80-1-85 m; latime 1,70 m; trecea: obstacole verticale cu inaltimea de maxim 65 cm/vaduri adanci de maxim 60 cm/transee cu lungimea de maxim 1,60 m; armament: 2 mitraliere Lewis, calibrul 7,70 mm, una in turela mobila/una dispusa pe placa de blindaj frontal, fixa, cu tragere inainte, rezerva interna 9600 proiectile; 15-20-24 unitati realizate in perioada 1936-1937 (unele surse mentioneaza faptul ca din cele 48 de exemplare comandate, doar 16 au fost finalizate. Foarte probabil sa fie asa, cert este doar faptul ca 5 unitati au fost livrate in aprilie 1937), la acestea adaugandu-se, probabil, 4 prototipuri (cel mai probabil acestea sunt modelul Serie 4A. Oricum,sursele sunt neclare, in evidentele fabricii Fabrica de Armas de Trubia din Oviedo apar ca fabricate 60 de exemplare, acestea ar fi dotat doua batalioane, ambele trecand de partea republicanilor).
M 36 Trubia Naval
Blindatele mai sunt cunoscute drept „Euzkadi” („Basc”, in limba basca). Ele nu erau compartimentate astfel ca-n habitaclul echipajului era foarte cald si mult zgomot din cauza motorului, ceea ce facea ca echipajul sa nu reziste mai mult de 30 de minute in interior pe timpul functionarii blindatului. Sistemul de ventilatie era ineficace, fantele erau insuficiente, iar suspensia era inexistenta ceea ce facea ca vehiculul sa fie extrem de lent pe drumuri neamenajate. Se pare ca doar 9 exemplare au supravietuit razboiului civil, acestea fiind capturate, la sfasit, de catre nationalistii invingatori.
Chiar daca n-au fost reusite, blindatele Trubia A4 Naval au reprezenta punctul de plecare pentru un proiect nou, un tanc mediu proiectat si realizat in anul 1937 la Fabrica Sestao Naval din Bilbao. Noul blindat a fost conceput de catre partea nationalista pe baza a trei blindate straine participante la Razboiul Civil si aduse in fabrica, si-anume T-26 (de captura), Panzer 1 si CV-35. Acesta trebuia sa combine plusurile tuturor acestor blindate si s-a dovedit a fi reusit, mobilitate buna, viteza mare, suspensie eficienta si tun de calibrul 20 mm. Cu toate acestea, nu s-a reusit blindarea corespunzatoare, acesta dovedindu-se a fi un defect major, cartusele de calibrul 7,92 mm penetrandu-l relativ usor. Ca urmare, intregul proiect a fost anulat, desi era foarte aproape de productia de serie, primele 20-30 de exemplare fusesera deja planificate pentru a doua jumatate a anului 1938. Interesant este faptul ca testele au demonstrat ca blindatul era asemanator ca performante cu Panzer 1 si inferior T-26, insa il depasea ca viteza.
Cunoscut drept „Carro de Combate de Infanteria Tipo 1937” (Tanc de Lupta contra Infanteriei Model 1937) avea urmatoarele caracteristici: greutate 8 tone; motor MAN, 100 CP, racit cu apa; armament: un tun Breda Model 1935, calibrul 20 mm, in turela/2 mitraliere calibrul 7,92 mm, una coaxiala cu tunul, cealalta montata frontal pe sasiul blindatului; echipaj 4: conductor, 2 mitraliori, comandant –acesta opera tunul si mitraliera coaxiala; trecea santuri de 1,20 m lungime si urca obstacole verticale de 30 cm; viteza maxima pe sosea se pare ca atingea 42 km/h; blindaj realizat dintr-un aliaj de crom-nichel cu grosimea de 13 mm.
Carro de Combate de Infanteria Tipo 1937
Spaniolii n-au reusit sa produca un blindaj corespunzator. Se pare ca blindajul era stratificat –prima placa era din crom-nichel cu grosimea de 8-13 mm, intre placa exterioara si carcasa interioara era un blindaj cu grosimea de 25 mm, numit de catre constructori „decalaj”, realizat dintr-un material necunoscut, iar carcasa interioara, probabil tot din crom-nichel avand grosimea de 3 mm (oricum, sursele sunt ambigue, posibil sa nici nu fi fost asa); un singur prototip produs. Sasiul si calea de rulare proveneau de la o tancheta italiana, CV-35, unele surse considera ca acest blindat ar fi fost realizat in Italia pentru Franco, insa acest lucru este inexact.
Nationalistii aveau totusi sa realizeze un blindat relativ reusit abia spre finalul razboiului civil, primul prototip fiind finalizat in ianuarie 1939. Designul acestui blindat, botezat Verdeja-1, a fost prezentat in anul 1938 de catre capitanul Felix Verdeja. Specificatiile proiectului erau ambitioase, insa realizabile pentru industria locala. Datorita lipsei de materii prime si a putintei de a le fabrica, cea mai mare parte a componentelor si pieselor acestui blindat proveneau de la blindate donoare, astfel: tunul si telescopul de observare/vizare proveneau de la T-26/URSS; cutia de viteze, transmisia, provenea de la Panzer 1/Germania; mitralierele proveneau de la Panzer 1; motorul provenea de la un camion Ford/SUA.
Constructia acestui prototip a inceput in anul 1939 in Zaragoza, acesta avand urmatoarele caracteristici: greutate 5,45 tone; motor: Ford V8, 65 CP, benzina; inaltime 1,75 m, silueta joasa facea ca vehiculul sa fie greu de reperat; viteza maxima: pe sosea 45 km/h, printre cele mai rapide din epoca/pe drumuri accidentate, 25 km/h; echipaj 3; blindaj cuprins intre7-16 mm (frontal 16 mm, ceea ce era putin, impunandu-se cel putin 30 mm); armament: un tun calibrul 45 mm/doua mitraliere coaxiale cu acesta, MG-13. Rezerva interna: 60 proiecile tun/2500 proiectile mitraliera; sistem de comunicatii nu avea; blindatul era bine ventilat, insa se intentiona montarea unui sistem mecanic/electric de ventilatie (ventilatoare) la vehiculele de serie. A existat si un al doilea prototip, acesta fiind prezentat pe data de 20 ianuarie 1939, ce se diferentia de primul pototip, cel mai probabil acesta este de fapt, Verdeja-1.
Oricum, in anul 1941, Franco a aproba fabricarea a 1000 de unitati, ceea ce nu s-a facut pana la urma, cel mai probabil din cauza germanilor care n-au asigurat utilaje, piese si subansamble. In 1942 a aparut o noua versiune, realizata pe sasiul Verdeja-1, prototipul nr.3, acesta avand blindaj cuprins intre 10-40 mm, era mai greu si mai lent. Cunoscut drept Verdeja-2/Verdeja 75 mm, acesta era un obuzier autopropulsat pe sasiu de Verdeja-1, doar un singur prototip a fost produs, acesta fiind dotat cu un obuzier calibrul 75 mm. Acesta era destinat sprijinului infanteriei, insa n-a fost sa fie. Se pare ca intentionau in 1944 sa realizeze un blindat mediu de 15 tone, dotat cu tun de calibrul 50 mm si blindaj de 50 mm, motor de 100 CP, posibil inspirat de Panzer III Ausf.F-J, insa nimic nu-i cert, nu exista date/schite cu privire la acesta.
A mai existat un blindat autohton ce s-a remarcat prin…nimic. A fost construit de catre Constancio Ramirez in atelierul propriu la Barbastro/Huesca. Blindatul cunoscut drept Barbastro a fost realizat in intregime din piese reciclate de la un tractor agricol (senilele, suspensia –calea de rulare), un camion american (motorul cu 8 cilindri), blindajul era din tabla de otel luata de la camioane, echipaj 4, fiind dotat cu un tun de calibrul 20 mm. Era atat de lent si de inalt incat aducea foarte mult cu tancurile britanice Mark 1 din WW II, total ineficace. A ajuns in dotarea fortelor republicane care l-au modernizat, adaugandu-i foi de blindaj de 6 mm grosime, motor Ford V8, doua mitraliere de calibrul 7 mm in locul tunului original, 3 unitati fiind comandate, insa doar blindatul original modificat a fost vazut in lupta scurt timp,nu se cunoaste soarta sa.
Interesante blindatele spaniole chiar daca au fost in numar limitat si nu prea stralucite. Au facut ce-au putut, cum au putut, unde au putut in conditiile date, ceea ce este, totusi, remarcabil.
WW
Episodul XCIX- REGINA ALBINELOR &N2C2-2
SURSE DATE SI POZE: Wikipedia-Enciclopedia Libera, Interne.
https://sites.google.com/…/carros-de-combate/ca…
www.rojoyazul.net/wiki/militaris_wiki/…/carros…
forum.worldoftanks.eu › … › Sugerencias
vehiculosblindadosdelaguerracivil.blogspot.co…
www.aviarmor.net/tww2/…/cci_tipo1937.htm
www.tanks-encyclopedia.com/…/Interwar_Span…
www.tanks-encyclopedia.com/…/Trubia_naval…
bobrowen.com/…/soviet_tank_operations_in_th…
www.tanks-encyclopedia.com/…/spain/Interwar…
spartacus-educational.com/SPgermany.htm
E .. ca sa zic asa macaraonarii nu au invata nimic. Ca de fugit stiau sa fuga si inainte!
Si in 1940 tot cu rabala aia de Carro Veloce erau (50% sau pste!)
Germanii au invatat ca le trebuie ceva mai serios si au ajuns la conlcuzia Pzkfw III si IV. Ca sa gfaca fata lu T 26.
Sovietcicii au ajuns la conlcuiza ca Vikers 6 tone (T 26) ajunsese la capat de linie. Ca desi usor BT ofera posibilitatea unei dezvoltari ulterioare. Care s-a numit T 34!!! Si c apoate totusi nu l;e-ar stytrica si o scula mai serioasa si din intrecerea socialista intrer 3 biroruri a iesit castigatior KV ul!!!
Dar au mai fots ibvatamainte si in oprovinta aviatatei.
Italeienii s-au convins cu greu ca era biplanului trcuse. Si au facut Fiat G 50 rabla i oprimele variante (si in urmatoarele doar „cam rabala”)) Primele FIAT 50 erau cam egaklekle Polocaprelor I 16
Sovsioetcii au fots incantai sa descopere ca erau „regii aerului” in Spania. Mai ales cu Rata I 16 (motor 9 radiali parca Pratt-whitneu) .Nixic biplanele nu staeau chiar ports .
germanii au invatat ca bioplanele lor .. erau inferuioare lui I 16. Asa ca au trimis ME 109 care a ras tot!!!! Au gresit crezand prea mult in Stuka.
Au avut suficent cap incat sa treaca pe motorul DB 601 ….
Insa si tivarasii soovietici au kinvatat ceva .. asa ca in 1940 intrau in productie ” Iak 1, LAGG 2 si Mig 3. Pana si maratul de I 16 a primit un motor nouu, care il facea sa atinga 5000 km , 2 tunuri si cev blondaj ptr pilot.
Noroc nemtilor a fots cain URSS se facea mia muklta instruire politica de cat uinstructie pr zisa
Interesant … mai ales ca se vad grafic chinurile imaginatiei inginerilor care se dadeau de ceasu mortii in acele vremuri sa gaseasca balanta perfecta intre blindaj,viteza,putere de foc.
Si acum critica… 🙂
WW-ule… In materie de razboi fulger NU nemtii sunt inventatorii acestui concept, ci Rusii! Se numeste Atacul in adincime si a fost folosit in marile aplicatii militare inca din anii 30. Tanchistii germani au fost initiati de catre rusi in aceasta smecherie.
Vad ca in urma noilor documente parerile despre tancurile sovietice au inceput sa se schimbe pentru ca in urma cu 10 ani toata lumea stia ca tancurile alea erau proaste , vechi si luau foc! Acum national geografic si alte posturi si documentare ”oficiale” au inceput sa nuanteze acest aspect puse fata in fata cu dezvaluirile si mai ales metoda comparativa folosite de istoricii pasionati(nu zic cine 🙂 )
”Strategii germani l-au sprijinit, Hitler considerand acest razboi o oportunitate nesperata de a-si testa/scolariza/imbunatati comandantii, armele si tacticile, toate acestea in vederea „razboiului viitor”.” Care viitor razboi?? Acum noi stim ca a fost razboi, da nen’tu Hitlera habar n’avea ca o sa fie razboi ! Il creditati cu planuri nascocite de rusi si puse in carca lu bietul Hitlera de istoricii sovietici hrusciovisti.
Pana la urma razboi a fost pen’ca Stalinu ia propus lu Hitleru un plan de ”neagresiune”, nu? Si fraieru de Hitler a muscat-o si a invadat Polonia! Nici macar in momentul invaziei Poloniei nu se stia ca a inceput razboiul mondial.Asta s-a stabilit ulterior!
WW-ule , cauta niste carti de solonin si suvorov, citestele si daca vei adera la teoriile lor, cand mai scrii astfel de articole elimina interpretarile date de istoricii sovietici si strecurate in istoriografia oficiala ca fiind ”fapte”!
Esti fara sa vrei un vector 🙂 de raspandire a istoriei oficiale sovietice despre ww2!
🙂
Tare bun articolul… Poate-ar mai fi trebuit adăugat că Erno Neulander alias Valter Roman, nu-i altu decât tătucu lui Petrică Roman… Unu mai roman ca celălalt, că să zic așa…
Dan,nu vreau sa abat discutia de la subiect…..dar nu pot sa ma abtin!!
Cand petre roman a candidat la prezidentiale s-a descris drept ,,fiu de ardelean get beget”……
Bag seama ca vrei sa fii gatuit de pensionarele de la Apaca… 🙂
Ori vrei sa mori in chinuri de mana fufei maneliste care se cearta pe averea din Spania cu fetele Mioarei Roman, avere castigata de Walter Roman in urma serviciilor aduse comunistilor spanioli? Lumea rea zice ca Walter a fost „improprietarit ” chiar de catre Santiago Carillo, acelasi Carillo care a participat la transportul celor +500 tone aur spaniol catre Moscova… In urma acestui transport, Spania a ramas datoare vreo 50 milioane $ iar tezaurul nu a mai fost returnat niciodata Spaniei, fiind considerat „cheltuieli pentru finantarea…..”…Exact soarta tezaurului romanesc cu aproape 20 de ani in urma…
Comentariul era pt @seba si @dan…
…ș-o mai știu p-aia, văzută parcă pre diji, cînd Petrică spunea că tăticu a fost persecutat și c-a murit din cauza comuniștilor, că nu l-au lăsat să facă nu știu ce operație pe animă a Parigi… Cred că eram prea mic când-a spus la tv că e ardelean…. Dar de reținut faza…
,,Fiu de ardelean,,sau ,,fiu al Ardealului, get beget,, nu mai retin exact,in 2000 la alegeri.Cred ca este prima varianta.
Cat despre declaratia ca tac-su a fost victima a comunistilor…cred ca daca Ana Pauker traia era cea mai mare victima a lor.Cum remarca si autorul articolului inca sta tabloul ei ,, pe peretii unora de pe-aici care, spre ghinionul nostru, ne si conduc…”
Neulander a fost cu adevarat prigonit de comunisti…. Dar motivul era averea din Spania castigata in conditii mai mult sau mai putin dubioase…. Nu se putea pe vremea aia si comunist in RO si burghez cu avere in Spania…. Legaturile cu Carillo ale acestuia au aprins cateva beculete, stiind faptul ca ,,, Carillo era omul Moscovei… Si pana la urma toata lumea stia ca Neulander cel batran era omul Moscovei…
Pariez ca averea din Spania va ajunge pe mana manelistei…. Oricum, Nicu Gheara se declara incantat cand Neulander cel tanar vizita Ibiza….
Las ca e destula avere de impartzit si pt maneliste si pt umflatele alea ale lui, ca si el a fost om strangator, nu numia tacsu, cate smenuri s-or fi facut cu banii din afara ai lui Ceasca, imediat dupa Rovulatzie a marcat repede 3 Airbusuri, cat o fi fost comisionul 🙂
Pariem ca o mare parte din avere o sa ajunga in alte maini?
Fosta Chifiriuc este mare amatoare de sex-agenari… 🙂
Lumea vorbeste ca si raposatul si Jean Constantin a avut oarece bucurii din partea domnisoarei…Din bratele unui italian bogat si batran a sarit direct sa-i ridice bastonu’ fostului premier… Da’ se pare ca asta ca a primit comanda pentru asta….
Ce mai conteaza pe ce maini ajunge averea hotzilor, se redistribuie intre ei 🙂
Jean Constantin … ai mai mirosi si astuia la batranetze 🙂
Pai canta in duet cu Jean… 🙂
Fatuca din Bot’shani are „antecedente” serioase cand este vorba de sexagenari bogati… O psiholoaga renumita zicea ca tipa isi cauta tata…
cu dedicatie pentru tine 🙂 … chiar daca am pus zambiliciul, tema e catse poate de serioasa.
https://www.facebook.com/zainea.gheorghe.9/videos/991838537534452/
Zainea Gheorghe:
Rog pe hotii ce se regasesc in acest clip , sa se astampere si sa nu mai stearga clipul !!! . Nu vreau decat sa va predati singuri la DNA si sa dati tarii inapoi ce ati frurat !!!! Predati-va pana nu va ia lumea la goana cu pietre lichelelor imbuibate !!!!
@dany
pe langa ca spui neadevaruri si acuzi in stanga si dreapta ( fara probe ca de obicei, care sa iti sustina afirmatiile ) , mai ai si tupeul sa tergiversezi niste evenimente din istoria spaniei , care se afla in razboi civil in acea perioada 1936-1939.
presdintele repuplicii era FRANCISCO LARGO CABALLERO si ministrul de finante era JUAN NEGRIN el este cel care a organizat transportul si vanzarea aurului catre moscova in schimbul armamentului , in nici un caz Santiago Carrillo , lui i se poate pune in spate crimele comise in PARACUELLOS DEL JARAMA !!!
@typhoon
„Comentariul era pt @seba si @dan…”–>>Asta scrie mai sus in comentariul meu…
Observ ca la orice comentariu al meu trebuie sa intervii cu orice pret… Eu zic ca nu este prea indicat sa te bagi intre copitele armasarului…
Ma acuzi ca „spui neadevaruri”… chiar ai fost tu langa Santiago Carillo in perioada razboiului ? Era chiar mana dreapta a lui Caballero pe timpul razboiului, este greu de presupus ca nu avea habar si nu a participat la instrainarea aurului spaniol….
Chiar crezi ca accesa functia de secretar general a Partidului Comunist Spaniol orice ceapcea care nu avea habar????
Ti se pare neadevar ca fosta manelista Silvia Chifiriuc se bronzeaza la Ibiza?
Chiar crezi ca Nicu Gheara cu oamenii lui (multi cu ochi albastri platiti regeste din profitul firmelor* … 🙂 ) ar rata o ocazie de a „relationa” cu fostul premier???? Inseamna ca nu ai habar cu ce se ocupa Gheara… Chiar actualul SRI a luat cateva bobarnace datorita fostilor „ochi albastri” care il controleaza pe Gheara…
Desigur, fosta domnisoara Chifiriuc locuieste impreuna cu actualul sot in apartament de 68 metri patrati in Madrid (apartamentul este in declaratia de avere)…
Desigur Carillo nu a fost niciodata la Moscova si nici nu a avut legaturi cu spionajul sovietic…
Acestea fiind spuse, te rog sa ma scutesti cu comentariile tale… discuta cu oricine dar nu cu mine!
si crestin ortodox pe deasupra.
zi mai Dane si de ma-sa, Hortensia Vallejo.
Mie nu mi-a zis nimic numele pana cand fostul meu sef spaniol a facut ochii mari cand a auzit de nume. Comunista activista spaniola foarte infipta si recunoscuta drept o radicala in Spania. Zvonurile zic ca ar fi comandat cateva executii pe acolo in timpul razboiului civil.
La cum se executau aia intre ei, tot ce-i posibil.
Deci Petre Roman are un pedigree comunist super!
Si asta a fost premierul Romaniei imediat dupa lovilutie!
Ce ma-sa era sa vrem de la tara asta si de la viitorul ei?
Aripa internationalista a venit la putere(vechii stalinisti sau odraslele lor),nationalismul lui Ceausescu a fost o indepartare de la adevarata doctrina comunista…..cu un asa pedigree cred ca petre Neulander era candidatul perfect ca premier (ca simbolistica).
@lucian74
Am auzit cate ceva despre Vallejo dar pur si simplu am uitat… 🙂
WW sper ca articolul sa continue,un subiect foarte interesant ,dar din pacate putin adus in discutie.Este vorba de prima confruntare in care sunt folosite tancurile in numar mare si se concep tactici specifice(in ww I au avut doar rol de a rupe frontul in anumite locuri / nu au avut un impact major).
Ca o parere,URSS-ul era statul cel mai bine pregatit de razboi,cu cel mai modern material blindat,T-26(alaturi de seria BT) este singurul tanc serios de la sfarsitul anilor „30…restul sunt niste glume proaste.Sincer,multi subestimeaza dotarea si pregatirea sovieticilor (nu stiu in ce masura este un act intentionat ) asa ca nu pot fi deacord cu afirmatia ,,In privinta tancurilor, sovieticii n-au invatat multe in Spania….”ce apare in articol(poate ar fi de comentat decizia lui Stalin de a trimite tancuri,nu si echipaje pt.ele).Mai mult…la inceputul anilor „30 erau dese exercitiile la care infanteria participa in numar mare alaturi de tancuri(+trupe aeropurtate) la sovietici.
Felicitari pt.alegerea subiectului….foarte interesant si mai ales putin abordat.
Rusii nu au invatat aproape nimic
Nemtii au invatat si s-au pregatit pentru razboiul de miscare.
Ca rusii aveau tancuri mai bune decat nemtii la inceputul WWII este adevarat.
Ca n-au stiut sa le foloseasca o dovedeste numarul urias de tancuri pierdute in primul an de razboi (distruse sau capturate).
Cred ca @wandoo N a argumentat foarte bine ideea conform sovieticii nu au invatat nimic,iar nemtii au fost rasa dominanta.
Vis a vis de numarul urias de tancuri pierdute in primul an (distruse sau capturate)…toate erau dispuse pe granita la inceputul razboiului,apoi a durat ca o armata a carei doctrina era atacul sa se acomodeze cu realitatile noului razboi(mai bine spus sa se acomodeze cosmarului ce il traiau)……….
Din cate imi aduc aminte, sovieticii aveau aprox. 20.000 de tancuri in iunie 1941, dintre care 8.000 operationale.
Cam 24.000 …..5.000(si ceva) erau T-26 amintite in articolul de fata,cam 2.000 erau T-34 si KV 1si 2 (fara exagerare erau la ani distanta fata de orice alt tanc din acel timp).
3.500 au avut nemtii,impartite la trei armate pe trei directii de atac.Panzer mk.I si II au fost retrase in scurt timp(erau anacronice) principalele tancuri erau mk.III si dupa ele urmau cele cehesti de captura.In curand devine clar ca mk.III este depasit,tunul de 37 mm este ineficient si total depasit de cel sovietic de 45(masa proectilului si viteza erau cam de doua ori mai mari).De dragul adevarului trebuie precizat ca exista o versiune mai moderna de mk.III cu blindaj imbunatatit si tun de 50 mm,dar in numar mic,grosul era reprezentat de cele cu tun de 37.
Acum….chiar presupunand ca erau doar 8.000 de tancuri sovietice functionale(din care 2.000 erau T-34 si KV) ,problema este:din cele 3.500 de tancuri germane,cate erau un adversar pe masura omoloagelor lor sovietice.
Ani de zile propaganda,dusa atat in Rusia cat si in vest ne-a tot repetat:motivul primelor infrangeri au fost tancurile vechi si depasite (aia cu luau foc usor deja este celebra),iar nemtii aveau tancuri net superioare.
Cred ca am mai spus asta , tunul de 37 mm german era arhisuficient pentru a distruge orice tanc sovietic in 1941 exceptand gama T-34 si KV despre care nu se stia la inceputul invaziei. Blindajul de pe T-26 ca sa nu mai zic de cel de pe BT-uri nu oferea nici un fel de protectie in fata tunului german/ ceh de 3,7 cm. Cand discutam despre KV si T-34 se schimba datele problemei.
Am citit si eu despre doctrina interbelica sovietica, insa ceea ce-am mentionat in articol legat de „lacunele sovietice” provine din surse germane, britanice, spaniole, chiar rusesti. Sursele rusesti recunosc faptul ca manevrele comune intre infanterie, blindate si aviatie erau relativ rare si de scurta durata, pe atunci preocuparea majora era…epurarea. Multi ofiteri capabili s-au „dus” la ordinul lui Stalin, cei ramasi fiind paralizati de frica, iar cei noi erau lipsiti de experienta, proveneau din muncitori si tarani, multi erau analfabeti. Germanii au aplicat ideal Blitzkrieg-ul, asta conteaza, sovieticii l-or fi inventat insa nu ei l-au aplicat cu succes. Sovieticii erau pregatiti, este adevarat, pentru atac si nu pentru aparare, insa le lipseau coordonarea, un lant de comanda viabil, initiativa, mijloacele de comunicatii radio, etc, si-asta din vina lui Stalin. Cartile lui Suvorov sunt bune insa, dupa parerea mea, nu trebuie sa ne bazam pe acestea, multi istorici si experti il contesta, unii fiind chiar rusi.
La capitolul blindate si aeropurtate erau intr-adevar tatici, insa modul cum le-au folosit in prima parte a razboiului a fost dezastruos, Stalin fiind artizanul esecului, ulterior si-a lasat generalii sa „gandeasca”, armata rosie incepand cu-adevarat sa lupte.
Cred ca meritul lui Suvorov este ca ne deschide ochii,ca multi istorici si experti il contesta, unii fiind chiar rusi este de inteles (pe cei straini nu-i inteleg).
WW,logic acum…..cum suna explicatia:am construi cele mai bune arme,dar nu stim sa le folosim,iar comandantii nostri sunt niste idioti.Apropos…cat de impamintenita este ideea ca la inceputul razboiului rusii aveau tancuri proaste iar nemtii super arme(si amandoi stim ca este invers) stateam de vorba cu un batran,care stia de la un,,securist,,care facuse stagiul de pregatire in URSS-ul anilor ’50 (adica era informat de la sursa) ca,,tancurile rusesti erau proaste si vechi,abia spre junatatea razboiului au invatat sa faca tancuri bune,cu ajutor american…..,, Am incercat sa-i explic omului ca principalul tanc german era P.mk.III cu blindaj de 30mm si tun de 37……rusii aveau standart tunul de 45mm,plus 2000 de tancuri T-34 si KV 1 si 2 ce pareau niste OZN-uri…..si nimic,omul o tinea pe a lui,securistul doar aflase adevarul in patri dezinformarii mondiale.
@ ww WW-ule il combati pe suvorov & Co pentru ca i-ai citit sau il combati pentru ca il combat si altii?
Nu-l combat, insa l-am citit. Nu sunt insa convins 100% ca asta detine adevarul suprem. Istoria se schimba, informatii apar intotdeauna, poate chiar el dezinformeaza in anumite chestii. Poate garanta cineva ca nu-i asa, tinand cont de trecutul sau?
Este adevarat ca armata rosie a fost decapitata de catre Stalin, dar tineti cont de faptul ca razboiul din Finlanda a avut meritul de a-l trezi pe Stalin. O multime de ofiteri care se gaseau in lagare au fost recuperati si reintegrati in armata (cu NKVD-istul in permanenta langa ei), astfel incat atacul Barbarossa nu i-a gasit totalmente nepregatiti. Ceea ce bine ati mentionat e altceva: acesti oameni erau paralizati de frica, le lipsea complet initiativa si de aici provin pierderile din 1941.
In timpul razboiului de iarna,corpul de comanda al unei mari unitati sovietice a fost executat in fata trupei…..dupa asta,cu alt comandant si ofiteri, la urmatorul atac au reusit sa strapunga sectorul de front aflat in fata(era vorba de celebra linie Manerheim).
O teorie mai interesanta este ca marea epurare a fost facuta pentru a rari randurile armatei de politrucii care impanzisera armata rosie,si tot odata sa se asigure ca nu mai misca nimeni in front.
Ca o dovada ca teoria trebuie luata in considerare:Jukov,direct raspunzator de dezastrul din vara lui 41 nu este trimis in fata plutonului de executie,ba mai mult este decorat si trimis sa apere Moscova.
Dintre toti epuratii,cea mai mare victima este Tuhacevski (iar ceilalti impuscati sunt niste specimene si mai mari)….a fost declarat erou dupa moartea lui Stalin.Boul asta a pierdut in fata polonezilor in 1920 avand forte net superioare,singurile victorii militare le-a obtinut in fata taranilor rasculati.
Acum sa ne imaginam astfel de specimene care au inaintat in grad conducand lupta impotriva dusmanilor de clasa incercand sa duca un razboi modern cu blindate…..
Apropos,sunt tot mai multe date care duc la concluzia ca Stalin a premeditat razboiul ……asa ca epurarea era necesara.
Am citit si o alta teorie a unui frantuz: cica stalin a fost agent al ohranei si l-au gasit ailalti dupa 1935 si au pus-o la cale de un puci. Stalin ar fi fost avertizat si le-a luat-o inainte.
Serios…..? Koba agent al ohranei ? Omul care a scris n volume (nu le-a semnat cu numele de Koba) in care filozofeaza asupra victoriei totale vs.victoria finala a comunismului…..
Acum sunt tot felul de teorii…..unele mai plauzibile altele mai putin.
la nemti multe decizii se luau chiar si la nivel de pluton, jeneralu’ zicea doar directia, aia micii aveau o mai mare putere de decizie decat la sovietici; acu’ daca gresesc nu datz cu bolovan, ca asa am citit undeva, n-am fost acolo sa vad
Daca Stalin a fost sau nu agent al Ohranei sau nu…fara dovezi nimic nu e sigur. Oricum, se stie ca multi dintre acolitii lui Lenin au fost sigur agenti. Si la noi de pilda in perioada interbelica foarte multi dintre membrii PCdR au colaborat cu Siguranta. Asa ca…
Simon Sebag Montefiore se numeste cel cu teoria.
Cel putin unul a fost omul lui Moruzov…
Nu cred ca Cristescu sau Moruzov ar fi ratat o astfel de pleasca…
BA27 era inarmat cu un tun de 37 mm
https://en.wikipedia.org/wiki/BA-27
Interesant articol WW
E ,,, puilor totu e relativ.
Unchiu-miu ofiterui zicea ca soviecticii aveaui ofiteri comandnati de o tmeritate rara … da cam bata INSA dublati de stata majoristi (cam mukti fosti „taristi”) eficenti sau destul de eficienti. Si ca stata majoristilor le era interzis (prin ordin) eroismul in ofensiva.Deci ofiteru comandnat se schimba.. dimpotriva stat majoristu bun in post se ingrasa si astepta pensia (chiar daca era un razboi de rara ferocitate) {a da.. Familia de langa Cernuati .. stiau din casa romaneste, de pe strada ruteana si rusa -mai ales ca intre 1915-1919 au fost deplasati de rusi langa Astrahan. Din liceu franceaza si germana. tata si ala mijlociu stiau si idis [milociul fiind …. iudeofob!!!] iar tata si ceva poloneza cat sa se descurce . sa ca dupa sept 1944 unchiu meu ofiteru era folositsi ptr „contacte” cu ofiterii sovietici .. pe care cand era cazul ii baga in @@-sa cu accent de Astrahan spre hazul rusilor!)
Ma rig mai erau o minoritate de ofiteri „revolutionari” de mare curaj si bine pregatiti .. dar rari .
Apoi tancurile care ard usor. Erau tancuri cu motoare „pa” benzina – in gnl motoare Liberty. Tioata lumea folosea asa ceva …
Sovietciii au inceput cu FT 17 si au renunatat.
Au luat linia engleza – Vikers 6 tine devenit T 26 folosit in intreaga lume mai putin in … UK! (nemo propheta in patria) Scupul nistru autir cand ice de echipaje mixte pe T 26 „uita” ca TY 26 avea un echipaj de 3 insi .. Innumar mai mic (inosgnifinatcf standardelor sovietice_ a fots si tancul T-28 copiat dupa Vikers Independent, :oate dinasta a fkts dezvoltata dinozaurul de T 35 (numa 61 .. sa zic asa doar „portotipurile”)
Ijns acel mai importanat au cumparat Cristie Medium 2 . Lpua imbunatatit ca BT 1.. siau continuat panan ala BT 5 . Din el a derivat T 34 .
Ins apana la T 34 si BT 5 au foloist mootare „pa” benzina. Care ia foc mai usor. Si care la data inceperii Natabarosei erau majoritare . Acu sovotecticii erua inttresati sa gaseasca o ecplictaie „da de ce ma luata-o-n barba ca mulue de la oaie”? Pia c aaveam tanucri iflamabile! Chia r asa erau mai inflamabile decat Skodele folosite de nemti sau Panterele III? Nu cred! (plus ca in ofensiva din <qamciuria aui fots cam morytale ptr gistul niponilor)
Restu lumii i-a crezut din varii motive, Nemtii ca deh rusiie einferiori nu opotr coincura cu nemtii (cica benzina nemeteasc e 87 nu ia fioc la fel de usor ca aia ruseasca de 86!) restyu din motobe maetecate (hai s anu ii suopram pe liatatiinrusi plus ca noi mia betsici la noi bezina ia foc mai greu!)
Sa nu mai zic ca duopa inceoperea razboiului rece era obligatoriu ca tot prostu sa steo ca tancurile rusesti iau foc usor!!!
De fapt dupa intriducerea motirului Diesel alea sovoetice ardewau cam greu. Este dropet ca Shermanu avea o varinata cu Diesel – licrata doar Angliei si Rusiei.
Ceva mai outincunoscuta este ca pana la M 60 amerlopsii au "oreferat" motorul "pa" benzina ! Deci mai iflamabil ca un T 55..
Acu ca unii contesta pe Suvorov
Pai normal
1) URSS bastion al pacii e! Cam ansoa sa accpeti ca bastionu pacii era o putere agresiva ..nu? (Zice careva ca in fara de Ungaria, Germnaia, Italia oprintre puterile revizioniste era si URSS? Da 2 tampiti : Suvorov si Bizonu'!)
2) Si rusii .. ce ati vrea s azica "da draga ne pregteam sa va belim di granda?" Ma rog copii tampiti de azi fac o prostoe , o folmeaza si o pun oe youtibe. S avad si caralii … AOPrdon in generatuile vechi nu se pratca prostia … si cand reuseai s ail omori si s ail jefuiesti sustineai ca de fapt esti mostenitorul de drpet si ca moprtui dorea sa atie o felie de paine da l=a[icat tisitui cu cutitu in mana…
3)Hitler a vrut razboi. Unu scurt .Blitz. Polonia si anearea unei larti a Polononiei. Realiozat. Poate Frahta si defilare la Paris. Realizata. Alsacia si Lorena.
DAR ATATA.
Nu a vrut cu Anglia. Dar a avut..
Insa in 1936 orice om cu capu pe umeri caruia nu ii pas cu este catalogat stia asta…
Fapt agravant. In19370-38 titiinterpretau epurarea stalinsita ca un semn ca comunimsul e pe duca in URSS. Suviorov zice ca invers. Il cred .. ptr ca RKKA a ajuns la Berlin ..
INSA Rusia nu poate recunoaste. Nici un stata cu capu pe umeri (adica unde Plesii.Lohcelkenii samd isi vad de treaba lor si dioscutadrpe nimic) nu poate recunoste asta . Adica ca a fots un mic nenoroc ca nu a atact orimaul si ju a ajuns la Atlantic. Si de unde intro singur aoateo ar fi desnatta cateva zeci de mii de prasusitti si vreo 100 de tancuri ) Si a doua seara cm tot atatia…
Oiriucm dasca Suvorov minte atunci panificatirii NATO au fiots cei maic mari idioti !
Bun articol… ma duc sa bag un WoT iar ca sa ma obisnuiesc cu ele… poate facem vreo 3000 macar dastea … dar in garaj la noi fiecare..ca in baza statului canci…