Tatra! Super Tatra!

Intai de toate, La Multi ani, Roumania Military! 4 ani! Si acum, la treaba…

Desi in Romania au fost destule Tatra si sub “forma” de automacarale sau bascule eu – cred ca si voi – tine minte marca ceha pentru autotractoarele 6×6 si 8×8, masini exceptional de fiabile si impresionant de puternice, unele dintre ele aflate si astazi in exploatare in cadrul MApN.

images

Daca ar fi sa fac un clasament al masinilor care m-au impresionant in copilarie si adolescenta atunci Tatra ar fi pe primul loc, apoi Kamazul si la sfarsit autotractoarele Magirus Deutz, dar dintre cele trei enumerate am apucat sa vad si sa ma joc doar cu Tatrele 6×6 si 8×8.

download

Am uitata sa pomenesc aici de KrAZul rusesc 6×6, ditamai dihania care functioneza si acum bine-merci.

Revenind la vremurile noastre  – mizerabil de politizate – nu putem sa nu observam ca cehii si-au pastrat uzina Tatra ba chiar produc in continuare in draci. De la automacarale la masini militare…

Tatra_unveils_its_FORCE_8x8_HMHD_truck_fitted_with_GDLS_Europe_Rapidly_Emplaced_Bridge_System_640_001

                                                                 Tatra 8×8 moderna cu pod mobil de asalt

Insa desi noile Tatre sunt probabil la fel de solide ca predecesoarele lor din era comunista nu mai au – parca – aceeasi prestanta. Nu stiu cati dintre voi ati avut privilegiul sa va urcati intr-o Tatra veche si sa-i ascultati motorul, s-o vedeti opintindu-se cu incarcaturi de +100 de tone in carligul de tractare, dar va pot garanta ca este o senzatie de neuitat.

Tatra_4x4_HMDH_IDET_2015_International_Exhibition_Defence_Security_Technologies_001

                                  Camion Tatra 4×4 HMHD, cu nivel de protectie pana la  3 – 3a/3b STANAG 4569

Nu voi sta acum sa va insir ce face astazi uzina ceha, am vazut doar un articol pe ArmyRecognition despre un pod mobil de asalt montat pe sasiul unei Tatra 8×8 si pur si simplu am devenit nostalgic…

Pe voi ce v-a impresionat cand erati mici, ma refer aici la astfel de „monstri”?

GeorgeGMT

60 de comentarii:

  1. Neața George!. Articolul ăsta mi-a stârnit nostalgiile copilăriei. Primii ani ai copilăriei i-am petrecut într-o zonă de exploatare minieră pe unde se perindau totate națiile de utilaje grele, printre care și aceste Tatra.

    Și era deosebit de impresionant pentru un copil să vadă (și să audă) o dihanie ca asta trăgând după ea o platformă pe care erau alte dihănii – buldozere și escavatoare grele, pe șenile…

    Amintiri…

  2. De Tatra se leaga primul meu conflict interetnic.
    Eram la gradinita si posesor de Tatra cu trei punti cu care ma jucam in fata blocului.
    M-a chemat bunica-mea in scara blocului si am lasat masina pe loc.
    Cand am revenit ….. nu-i Tatra !!
    M-am uitat in jur … nimic. Am trecut in spatele blocului si am observat o tiganca cu salvari, sac in spate („Sticle goale cumpereeeem”) si puradel, indepartandu-se …. CU TATRA MEA !
    Am luat-o la fuga spre ei si, cand am ajuns la cativa pasi, am urlat: „DA BAAAA MASINA BAAAAAAA !!!”. Imi dadusera lacrimile de nervi si deja ma uitam dupa pietre sa le dau in cap.
    Luata prin surprindere, tiganca s-a speriat, a luat masina de la al mic si mi-a aruncat-o zicand: „Na, da-te drecu !!”
    Am luat-o si am zbughit-o, mandru ca mi-am recuperat Tatra. Ii lipsea o punte dar nu mai conta.
    Acuma, sper sa nu ma cheme la CNCD 🙂 )))))

    • Si uite asa mai aflam din traumele din copilarie ale Eroului si astea explica multe 😉 🙂

      Plus ca asta de mic ti-ar fi dat cu pietre in cap fara resentimente 🙂 🙂

      • Bre,esti cumva minoritar in tara in care locuiesti,de te simti ? 😀

        • Eroul e o febletze de-a mea mai veche aici pe site si ne leaga o relatzie mai speciala, el sudeaza turele si eu ai explic cu ca e nebun 🙂 🙂

          oricum, din cate stim noi, a ingropat-o si pe soacra-sa si o mai dezgroapa din cand in cand cand mai are chef de o discutzie 🙂 🙂

          relativ la minoritarii aia bronzati de va ofuscheaza pe voi, din partea mea puteti sa datzi cu pietre linistitzi, oricum fara efecte prea mari ca s-au tot inmultit

          in zona unde am crescut eu aia bronzatii aveau IMS-uri si carau diverse pe bani, cresteau vite si le vindeau, ai mai aduceai la munca pt ca aveau carute cu cai si mai carai una alta cu ei, bottom line in zona mea nu prea erau probleme cu ei

          bine, nici nu erau majoritari, erau adunati intr-un catun in comuna aia si erau vastly outnumbered

      • Ce sa fac? Am un simt al proprietatii supradimensionat. Nu-mi iei jucariile, casa, pamantul ca mor cu tine de gat. Si nici nevasta …… daca e tanara 🙂 ))))))

    • Merg si eu cu tine

    • mi-a placut.fain de tot,felicitari!

    • Ehehei aveai ” tatra” … erai cineva. Io n-am avut ” tatra” pe vremurile alea … si … doi … nu trebuie sa ne fie frica de CNCD numai pentru ca spunem adevaruri … asa a fost sa fie, o tiganca ti-a furat ‘tatra” .

    • Poate faci ceva bun acum ca ai crescut, iei o Tatra si bati recordul lui Eugen Grigore. rusine e sa nu lupti impotriva lor si sa iti fie frica de ei sau de legile date de evrei pentru ei – gen CNCD. La lupta fara frica, canoi glumim pe net si astia ne asupresc si ne extermina!

  3. http://ned.ronet.ru/0/Tatra%20truck.jpg

    Eu imi amintesc si de aceste camioane Tatra

    • Salut . Bascule ca aceea nu am vazut dar nu te contazic . In schimb la mine in oras era autobaza unei coloane a celor de la amenajari hidrotehnice parca ACH se numeau aveau pe portiere o emblema o grinda sustinuta de doi piloni si o dunga bleu . Si printre multe altele aveau niste remorchere bazate pe Kraz ul 256 cel postat de tine doar ca in locul basculei aveau o bena , plina intotdeauna de tot felul de anvelope si alte accesorii ;intre bena si cabina aaveau pusa ca doi piloni din profil u de care agatau camere de cauciuc mai mari sau mici .Am cautat poze dar nu am gasit .

      • Unde locuiam cand eram pusti era o cariera de calcar foarte mare si foloseau camioane Tatra cum este cea din prima foto si camioane Kraz , a doua foto. asta se intampla pe la mijlocul anilor 70 spre 80 . Mai tarziu au aparut camioanele Roman fabricate la Brasov.

      • Remorcherele cu 2 roţi de rezervă şi benă nu sunt KrAZ-256 (6×4), ci KrAZ-255 (6×6, roţi simple cu anvelope mult mai mari în loc de roţi duble, garda la sol foarte mare).

        Există câteva modele 255 transformate în basculantă pentru minerit şi alte operaţiuni în teren foarte greu, combinând bascula şi mecanismul de basculare de la 256 cu şasiul de la 255.

  4. capatu` satului

    sunt frumoase camioanele vechi,
    este interesant ca vechile camioane romanesti au fost printre primele care au adoptat solutia tehnica cu parbrizul inclinat astazi folosita de marea majoritate a producatorilor de camioane militare, inclusiv rusesti,
    preferatu` meu este Oshkosh M 1120 care prin forma cabinei are o protectie crescuta, ar fi preferabil ca si producatoru` roman de camioane sa faca ceva,
    daca mai apuca, ca patronu` n`are bani decat pt. pitipoance,
    din cate cunosc Romna Brasiov este insolventa, daca va intra in reorganizare sau in faliment vom vedea, ar trebui ca autoritatile in domeniu` sigurantei nationale sa faca ceva, dar probabil au fost deja platite de concurenta din exterior,
    dar daca amsadorii nu fac nimik pt. industria locala, aceasta n`are cum sa prospere numa din comenzile interne, comenzi insuficiente,
    personal cred ca ideea unei colaborari cu vehicule militare renault este gresita, forma camionului lor este depasita – dar daca marca lozu` sigur vor fi preferate

  5. Tatra, Kraz, Zil, le-am admirat pe toate! Am vazut si unicul exemplar de Dac 8×8 (pe atunci), impresionant…A fost la TIB *87/*88, daca-mi aduc bine aminte. Am pus mana chiar si pe un Molotov/GAZ-51, asta prin *85 la Cernauti, inca erau multe si mergeau ok. Amintiri!

  6. poate o cumpara Tatra 😀

  7. Salutare !!!
    Ehhhh Coane GMT ce facu- si matale acuu cu nostalgiile . Spusei deja intrun comemm maisus despre ce si cum cu KRAZ ul 256 care cred ca era ceva ad hoc pt tractarea trailerelor pana scoasera ai nostrii remorcherele nooastra . cat despre cele Tatra Of ce le mai „calaream ” am stat multa vreme langa fosta uzina PROGRESU unde se faceau escavatoare si avea vreo patru bucati de asa ceva cu trailere pt transportat excavatoare , mai ales din cele gigant care era la transport din trei piese pe trei trailere . Dar alea s au dus demult .
    Dar acum mai sunt inca prin armata ca si Kraz ul 255 .
    Apropo de ZIL uri am aflat dela doi amici in varsta care si au facut demult armata dar si din istoria REG AA 50 ca desii camioanele ZIL 157 erau relatic ca si noi cu km putini rulati un ordin de sus a zis sa fie casate dar asta s a facut prin demontarea lor susub cu surub si piesa cu piesa . Afost ceva neclar de ce s a procedat astfel , la cele simple cu bena .

  8. Eu sunt putin mai statornic. Mi-au placut camioanele romanesti. pacat ca am reusit sa punem si fabrica de la Brasov pe butuci. Singura sansa de a o salva, este directionarea contractului viitor pentru achizitia de camioane militare de catre armata, catre Roman Brasov….pe modelul MAI si crearea caietului de sarcini in asa fel incat Dacia sa castige mereu. Dpdv asta de vedere, cei de la interne sunt mult mai ‘oameni’ si patrioti decat cei din MAPN. Jos palaria pentru asta! Pentru cei care or sa afirme ca nu au acum un produs competitiv de oferit, eu va spun ca adaca se vrea alocarea contractului catre Roman Brasov, patronul ala hot…asa cum este el, va transfera suma necesara catre crearea unui nou model, plecand de la prototipul NATO 2000:

    https://www.youtube.com/watch?v=dvWsh2dXerU

  9. Plictiseala mare, incepem cu amintiri din copilarie 🙂

    Imi amintesc ca am vazut si cateva Tatrai din alea mari urcand dealurile alea pe drum pe la bunici, ditamai ragalia care impunea respect

    Dar imi amintesc mai bine camioanele Bucegi si Roman, cand am mai crescut mai faceam si naveta de la bunici la oras cu „iama-nene” si tot urcam in cabinele alea, mai scoteau si soferii un banutz acolo

  10. cand eram mic stateam si ma uitam pe geam toata ziua in speranta ca o sa treaca o Tatra din aia cu cabina dubla. adevarul e ca mi se par foarte faine chiar si acum.

  11. si Krazurile arata super tare: http://files.istoria-camioanelor.webnode.ro/200000124-a33bba4368/RO-Kraz-255B-RATB-210509-7.jpg iar frezele Zil inca mai curata zapada pe la noi iarna.

  12. http://adevarul.ro/international/rusia/rusia-duce-lumea-pas-razboi-1_55805f96cfbe376e35591645/index.html

    Duşa: România negociază cu SUA Luni, ministrul Apărării Mircea Duşa a confirmat, în exclusivitate pentru Realitatea TV, că România poartă negocieri cu SUA. Declaraţiile ministrului Duşa au venit la câteva ore după ce Moscova a transmis că va mobiliza tancuri pe flancul vestic, rachete în Kaliningrad şi soldaţi în Belarus. Mobilizarea de armament american greu în România, Polonia, Bulgaria şi Ungaria, o măsură propusă de armata SUA, ar „reprezenta cel mai agresiv pas făcut până acum de Pentagon şi NATO” de la încheierea Războiului Rece, a avertizat astăzi un oficial din ministerul rus al Apărării. Generalul a ameninţat că, în această situaţie, „Rusia nu va avea de ales şi va trebui să-şi consolideze forţele pe flancul vestic”. Propunerea Pentagonului de a staţiona armament greu – tancuri, vehicule de infanterie şi până la 5.000 de soldaţi – în patru ţări din Europa de Est a stârnit, după cum era de aşteptat, furia Moscovei. După clasicul model al propagandei sovietice, măsura este prezentată de Kremlin drept o agresiune din partea americanilor către poporul rus. „Rusia nu va avea de ales şi va trebui să-şi consolideze forţele şi trupele de pe flancul vestic”, a declarat generalul Iuri Iabukov, demnitar înalt din cadrul Ministerului rus al Apărării, citat de agenţia rusă de ştiri Interfax şi preluat de Reuters. Generalul Iabukov a adăugat că primul pas în acest sens ar fi trimiterea de tancuri, unităţi de artilerie şi aeriene la graniţa vestică. Apoi, Moscova ar accelera mobilizarea de rachete Iskander în Kaliningrad şi şi-ar consolida forţele din Belarus.

  13. Pe mine ma impresiona buldozerul polonez Wola cand era folosit pentru curatat zapada.

    Apropo de subiect, cu google map se vad in curtea UM01557 di Sibiu zeci de camioane dar nu par in stare f buna.

    • Nu ti-au luat astia de VKontacte la purificat toata agenda mai @nenea?
      Ca vaz ca iti cam place feisbucu’ rusesc…

      • @ dany Ce-ai ma cu nenea? Nu te uita nenea la el…noi stim ca e greu in urss, fa-ti treaba si nu lasa pe nimeni sa te intimideze! Tu cu ale tale, noi stim si te lasam sa castigi de-o casha si de-o vodca!

  14. Intr-adevar, camioanele Tatra lasau impresia de putere.
    Dar au existat si masini mici Tatra. Una pe care eu am vazut-o http://cloudlakes.com/gallery/2641802-tatra-603.html
    In fine, SR-101,primul autocamion romanesc
    http://miniauto.ro/forum/index.php?topic=11518.0

    • Da, au făcut și autoturisme. Parcă într-un almanah auto anii 80 era publicată poza unui turism Tatra. Într-o lume auto estică a vremii, dominată de Skoda și Lada, era ceva exotic, oricum.

    • Intradevar Tatra producea si automobile. Am vazut una neagra apartinand ambasadei Cehoslovaciei, dar era un model mai modern decat cea din poza lui Gabriel.

      • Da,au facut in serie limitata si limuzine,acestea erau destinate demnitarilor si unelor ambasade,precum cea din Washington. Erau oarecum concurente cu Ceaika sovietica,insa mult mai fiabile,nu-mi aduc aminte cum se numeau,parca Tatra 7xx!??

  15. România trebuie neapărat să producă mașini de teren adevărate, nu Duster care este o glumă, camioane și tractoare.

  16. E facut de aceasta firma. Nu este radiocomandat. Este un robot.

    http://oshkoshdefense.com/technology-1/unmanned-ground-vehicle/#history

  17. Tatrele le stiu din vedere, dar experienta mea tine de o cursa infernala facuta in ’95 cu un Kraz plin cu balast, al carui sofer (unul cu multe tigle lipsa) gonea cu 120km/h pe un drum judetean si care se distra copios cand prindea vre-o amarata de Dacie din urma de-o fugarea cu un zambet dement la 2-3m distanta, urland: „Sefu’ acum am vartej in rezervor la ce sete are bajetu’ asta al meu!”. A a fost prima data in viata mea cand am coborat dintr-o masina si am multumit divinitatii ca mi-a crutat tineretea.

  18. Ar mai fi Ural 6×6, il folosea firma la care lucram, ca generator, motorul masinii era un v8 benzina iar generatorul diesel, din cate tin minte fusese cumparat din R Moldova de la armata. Arata cam asa https://www.flickr.com/photos/13328329@N06/15445484111/

    • URAL-375 e o variantă îmbunătăţită de ZIL-131 (V8, benzină, 6×6). La Aviaţie au fost multe ZILuri pentru servicii la sol: auto-atelier, auto-generator, vehicul de pompieri etc.

  19. noi mai fabricam camioane in 2015, pe undeva?

  20. Buna intrebare, Romanurile devin deja o raritate.

  21. la 3 ani tata m-a urcat incabimnatatrei pe care lucra.era o tatera 138 s3,fabricatie 60.dupa 15 ani lucram si eu pe tatra 138 s3 aapoi pe tatra148s3.asa a fost sa fie.am lucrat 12 ani cu tatra. tatra a fost este si v-afi de departe el mai tare camion de tern din lume! cine nu a lucrat pe tatra nu are de unde sa stie ce senzatie minunata simti.pacat ca nu mai sunt la galati tatre.as dori sa le mai aud motorul in nou!cind merg prin cehia sau sloacia si ad o tatra imi dau lacrimile.ma leaga multe amintiri frumoase de acest camion!

  22. Salutare domn’ Cornel; mi-ar plăcea sa va întâlnesc si sa vorbim despre TATRA. Am copilărit cu TATRA , si Kolos patru axe mi se părea camionul suprem.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *