TAURUS KEPD – MBDA

Un proiect germano-suedez care are in acest moment doar 3 utilizatori: Germania (600 de bucati comandate la 570 mil. euro si livrate pana in decembrie 2010), Spania (43 comandate si livrate pana in 2010 la 60 mil. euro) si Coreea de Sud (170 livrate + alte 90 comandate)… integrat pe aeronavele: Tornado, Eurofighter Typhoon, Gripen, F/A-18 si F-15K.

Si aici Taurus instalat pe F-15K sud-coreene:

TAURUS KEPD 350 (Kinetic Energy Penetrator and Destroyer) este o arma de precizie cu raza medie de actiune, de peste 500km, destinata a patrunde in zone cu sisteme AA dense si a neutraliza tinte de valoare ridicata, fixe sau semi-fixe. Printre tintele posibile, putem enumera: bunkere bine protejate, tinte ingropate in teren, statii radar de mari dimensiuni, poduri, piste/sosele, nave in port si instalatii logistice.

Racheta de croaziera este capabila de zbor la foarta joasa inaltime (“nap-of-the earth”) cu agilitate crescuta oferita de motorul turbojet si de suprafetele de control, totul coordonat de un ghidaj precis. Datorita formei „stealth” si zborului la foarte joasa inaltime, TAURUS KEPD este foarte greu detectabila de catre sistemele de supraveghere si AA, dispunand si de contramasuri.

Capul de lupta cantareste 500kg, din cele 1,4 tone totale ale rachetei, avand un focos inteligent si incarcatura duala (precursor penetrant si apoi incarcatura principala exploziva cu fragmentatie), denumit MEPHISTO (Multi-Effect Penetrator, HIgh Sophisticated and Target Optimised). Focosul programabil poate selecta adancimea structurii lovite la care sa detoneze penetratorul, fiind echipat si cu senzor de structura/gol, fiind capabil sa „numere” etajele sau straturile de structura penetrate.

Sistemul de navigatie „Tri-Tec” poate folosi diverse combinatii ale celor 3 senzori, selectate de utilizator sau in mod automat (bazat pe scenariul de atac):

  • sistem GPS dotat cu sistem anti-bruiaj – Selective Availability Anti-Spoofing Module (SAASM);
  • profilul terenului stocat in harta digitala;
  • semnatura infrarosie a tintei, in model 3D;

Sistemul de navigatie va planifica de asa natura traiectoria rachetei incat aceasta sa prezinte catre radarele existente si cunoscute o suprafata iluminata (RCS/Radar Cross Section) minima, pentru a reduce sansele de a fi detectata.

Un alt plus este faptul ca arhitectura lui Taurus KEPD 350 este una modulara, permitand evolutii ulterioare cu un minim de costuri dar simplificand totodata si costurile de intretinere, deci un cost redus pe tot ciclul de viata.

 

Marius Zgureanu

 

24 de comentarii:

  1. de admirat suedezii astia,singuri sau impreuna cu altii sunt tot timpul prezenti cu produse de top.

    • @Psycho, poti sa-i pui si pe elevetieni si aia o industrie cel putin egala sau aproape la fel de inovatoare ca a Suediei pe partea miliatara.

      Si apoi mai poti sa pui francezii ( desi putin exporta ), si britanicii, astia doi au conceput ei insisi multe chestii gen submarine nucleare, iar francezii singuri si-au facut rachetele lor proprii si nu numai.

      Problema ce mai mare la produsele de top este unde naiba le exporti, daca nu ai piata se cam duce de rapa tot lantul de productie si conceptie.
      Adica si cui ai voie sa exporti…hi hih.

    • Au avut si un program pentru realizarea de arme atomice destul de avansat nu numai teoretic dar au renuntat la presiune muricana. Vezi Suedia si bomba atomica.

  2. Subscriu la ce a scris psycho. Una dintre cele mai bune si mai complete armate europene ai chiar din lume…. in cea mai mare parte datorita faptului ca singuri sau in diverse colaborari isi fabrica mai tot necesarul.
    Mi.as dori sa fim macar pe jumatate ca ei…

  3. Pe principiul F16 via F35 cred ca s-ar fi aplicat si principiul Gripen via TAURUS KEPD :))…..ar zice unii

  4. Bizonule daca esti pe aici :)))

    Apropos despre lobby-ul suedez, cum ziceam : educatie (cercetare) si inovatie in acelasi timp!!!

    • Ghita Bizonu'

      Z’ent!

      Da ce nu intelegi matale (ca nu facusi scoala aia de o lauzi si cred ca si cu altele estei cam deficitar) ca sunt cestii diferite:
      – calitatea produselor suedeze , pe care nu o contest
      – gradul de adecvare la necesitaile locale a ziselor produse (de ex Gripenu excelent insa , scuze , cam linaia a 2a)
      – „inetgrarea” i „politice” romanesti – daca, care si cate sunt.

      Ori e unii lobysti – adica platiti – si destui inssi destul de prosti care din apr suedez nu tin cont de alte elemente.
      De ex Suedia este o tara neutra care cel putin inaparenta are si apara „inalte standarde morale”. Astya op cam descal;ofoca ca „frunizor de incredere” fiindca s-ar putea ca excata inmopmentul cand iti arde buza (sa sicem, dpar sa zicem ca se „destabilizeaza regiunea Odesa si ca armata romana intervine . Si Suedia care are „inalte standarde morale” iti zioce ca canci piese ca tu agresor, ca tu nu respcti drepturile imului ptr ca in Romania unele minore sunt maritate de la 11-12 ani, ca unii minoritari sunt deixcriminati etnic nfind promoto la scoli slujbe [aceiasi cu aia care isi marita ficele de 11-12 ani] ca nu respcti casatoriilor poponare si ca eu scriu curist/poponar fara sa fiu sever amendat sau bagat la balacmuc. Si canci si in urmatorii 7 ani!!! Pricepesti?
      Si eexempul de dragau argumentului de mai sus se bazeaza pe unele precedente …. Mirage! in anii 60-70 Mirage patrundea destul de agresiv pe pta internationala . Princtre cei care anu cumprata au fots si [pakistanezii. Care au avut o usoara „discutie” (ceva echivalent „ba eu pe ma-ta! cine? Tu impotentule care nici laba nu poti face?!” fara flegme si mai ales fsara imbranceli) si imdeiat Frnata a zis ca emebargo si ingeata piesle de schimb ptr Mirage.
      Pakii au zis ca musiu aia nu inteleg ca ei cumpara Mirage ptr alt scop decat parada si ca sis vor cauta furnizor mai de incredere…

      Priciepi tu ? In primul rand Suedia nnu este furnizor de incredere!

      Sa nu mai zic ca nu este dopar lobby ptr Suedia. Ci si ptr Germania, ptr Anglia, Franta , Italia, sa nu mai zic de lobistu nr 1 de la Bucuresti dnl amabasoru al SUA .
      Si daca vrei sa multumesti pe toata lumea .. iei 12 bucati de la unu, 30 de la altu, 25 de la .. si in lic de armata dotata opntii ceva similar cu ghuveciul bulgares sau salata de bou … Imi place mai ales satata de bou insa cvum sa iti zic regulile armtei sunt nitelus mai diferite deat ale stomacului ….

  5. Bine punctat ! Tocmai din cauza ca Romania este foarte aproape de Rusia trebuie evitat pe cat posibil achizitia de armament produs de prieteni ai Rusiei din Europa (Germania, Franta si Suedia). Avand in vedere ca Romania nu mai este capabila in acest moment sa-si produca singura armament de calitate eu vad doua solutii: ori luam tot de la americani si evrei (pe cat posibil cu offset) ori le platim rusilor „tribut” ca sa ne lase in pace… asa ca alegeti voi.

    • Asa ca mai bine incercam sa fim noi sustenabili achizitionand licente si fabricand local cat mai multe chestii.
      Imi vine in minte Korea de Sud – daca ne uitam acum 50 de ani si ne uitam acum ce sunt inclusiv in industria de armament…

      • Pana sa cumperi licenta trebuie sa ai si industria capabila sa integreze, iar in materie de produse de top cred ca putem sa integram foarte putin chiar si cu eforturi substantiale de retehnologizare… nu poti obliga pe cel care vinde licenta sa iti faca si industria in tara sa iti asigure si contracte de export pt ca ea sa fie viabila in timp… etc… Pentru noi, in caz ca mai exista sanse ( putine cate sunt…) constructia Agilis-ului, si integrarea sa partiala in industria autohtina o sa fie o proba de foc de ce mai putems a facem si ce nu.

        • Pai pana la urma si Dacia daca nu se lua licenta nu prea cred ca am fi fost capabili sa o construim in tara – vorbesc de Dacia 1100 si Dacia 1300 in anii 70.
          Acum de ce sa ne aruncam la ceva care nu este sustenabil, cand putem sa incepe cu un Spike? Sau de ce nu cu o drona ca tot sunt la moda apoi sa trecem la nivelul 2 UCAV?
          Dar noi nu, noi visam din prima supersonice cand nu suntem capabili sa integram un trainer modern in industria noastra….

          • Clar nu eram in stare.. si nici nu am fost dupa sa facem ceva mai acatarii pana la SuperNova.. A luat cam 30 de ani ca sa incercam ceva original.

    • Germania nu se vrea sclava Rusiei. Germania controleaza o zona economica cu un PIB de 9 ori cat Rusia si o populatie de peste 3 ori mai mare. Cele doua tari nu sunt inamice, dar nu exista prietenie in politica globala si mai ales nu intre competitori.

      • Ghita Bizonu'

        Si are nevoie de resursele Rusiei

        Relatiile ruso-germane sunt un amor de mahala. Un amor cu nabadai „curvo te omor!””Sifilitcule te otravesc!” scandal, lovirim, vin vecinii si ii despart”Pleaca nu te-as mai vedea decat pe nasalie!
        Dupa 15 zile sunt din nou bot in bot „Ah, cac liubliu ia tibea!”
        „Ach du bist meine Liebe!”

        De 250 de ani circul mahalagesc continua. Nu pot impreuna nu pot despartiti…

  6. De Taurus asta nu e interesat si Erdogan? 🙂

  7. Eu nu zic nimic, ca nu e voie sa-mi placa sculele europenilor…. 😛
    Acu vorba vine, Taurus e o racheta de croaziera decenta, la un pret rezonabil. Dar, e maricica, si parca as prefera ceva mai usor. As fi curios sa vad cum ar arata o versiune cu lansare de pe camion.

    • pai noi n-avem niciuna dintre platformele aeriene de lansare a Taurus (daca nu luam F-1(, si chiar si acolo e integrat pt. versiunea K)… deci pana sa o vezi pe camion, ar fi frumos ca in primul rand sa o poti folosi in fortele aeriene, pentru misiunea pentru care a fost conceputa 🙂
      Ce am avea noi integrabil pe F-16 e asta:
      https://en.wikipedia.org/wiki/AGM-158_JASSM
      doar ca iti trebuie MLU Tape 6.5 (nu 5.2R)
      http://www.f-16.net/f-16_versions_article2.html

      Pentru cei parliti ca noi este doar asta, cu raza max. 130km (ER va fi alta poveste si integrare, nu tape 5.2)
      https://en.wikipedia.org/wiki/AGM-154_Joint_Standoff_Weapon

      • Ma intristezi. La naiba, cumpar Pirania polacilor (daca s-o face vreodata, si nu doar visul chinuit a vreunui institut pe moarte).

      • Gogu' de la cazane

        M-am uitat mai atent pe lista ce inseamna 5.2 si ce 6.5 si am ramas cam dezumflat. Pai ce avem noi este o „jucarie pentru baieti mari”, un fel de avion de antenament avansat… Adevaratul avion de lupta modern pare sa fie 6.5… Ne-au zis americanii „ia de jucati-va intai cu astea si dupa ce mai cresteti va punem si 6.5”, dar cu alti bani probabil? Sau sa nu stricam echilibrul strategic si sa nu-i suparam pe „tovarasi”?
        Cu toate astea inteleg ca avem integrata AIM 90X… E „cadou” sau integram „la bucata”, nu la duzina?

  8. Exista si Storm Shadow ca racheta . Produsa de MBDA. Francezii o numesc Scalp. Varianta lansata de pe nave se numeste Scalp Naval.
    In dotarea francezilor, englezilor ,italienilor, grecilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *