Blindatele au o istorie veche si foarte interesanta. Primele vehicule blindate erau practic vehicule civile, armate cel mult cu o mitraliera, dispunand de placi de blindaj atasate sasiului, in ideea protejarii pe cat posibil a mitraliorului, impotriva gloantelor si a schijelor de obuz.
Ideea unui astfel de vehicul i-a apartinut americanului E.J.Pennington, un personaj controversat, care a suscitat interesul presei vremii. Acest domn, considerat de catre presa vremii un impostor (era suspectat ca si-a insusit patente care nu-i apartineau. De altfel, in anul 1895, Pennington si Thomas Kane, au folosit probabil motorul realizat de germanii Hildebrand si Wolfmuller la realizarea propriului vehicul, sustinand ca ei l-au inventat) a proiectat in anul 1896, un cvadriciclu –vehicul cu patru roti protejate de placi metalice de blindaj si armat cu mitraliere. Desi proiectul sau nu s-a materializat niciodata, ideea de vehicul blindat se nascuse. Se pare ca proiectul de vehicul blindat al lui Pennington se baza pe cvadriciclul botezat “Torpedo”(Torpila), ce avea viteza probabila de 8-10 mile (aproximativ 20 km/h), putand transporta 4 persoane, ce stateau fata in fata, fiind armata cu 2 mitraliere pozitionate in fata si in spatele vehiculului. Cu siguranta insa, datorita greutatii placilor de blindaj, performantele si-asa scazute ale “Torpilei”, ar fi fost cu siguranta anulate.
TORPEDO-1896
Primul vehicul militarizat a fost de fapt o motocicleta. Ideea folosirii motocicletei in scopuri militare i-a apartinut englezului Simms. Acesta, a modificat in 1898, un cvadriciclu ce avea motor De Dion-Bouton, echipandu-l cu o placa de blindaj ce avea rolul de a proteja tragatorul, dotandu-l cu o mitraliera Maxim. Motorul era probabil in patru timpi, dezvoltand intre 3-4 CP, avand aprindere electrica. Acest motor a echipat tricicletele produse de catre francezii Dion, Bouton si Trepardoux, incepand din anul 1895 (peste 15000 de triciclete au fost produse).
AUTOMITRALIERA SIMMS
Ulterior, in anul 1902, Simms si-a modernizat primul vehicul din 1898, de data asta avand un motor Daimler de 15 CP, fiind armat cu doua mitraliere Maxim, ce erau montate in turele rotative, asigurand o raza de actiune de 360º. S-a realizat doar un prototip, ce a fost construit de catre Vickers&Maxim.
Simms 1902
Un alt deschizator de drumuri in privinta vehiculelor blindate a fost maiorul (ulterior colonel) american, R.P Davidson, considerat ca fiind „unul dintre parintii autovehiculelor blindate de lupta”, a dotat vehiculul realizat de Charles Duryea cu o mitraliera Colt, numindu-l Tricar.
TRICICLU DURYEA
DAVIDSON-DURYEA -1
Acest vehicul cantarea 900 kg (1000 kg cu mitraliera si placa de protectie a tragatorului) era un triciclu ce avea un motor in trei cilindri, ce dezvolta 6 CP, pe care s-a montat o mitraliera cu trepied in partea din fata. Mitraliera era de tip Colt Browning, calibrul 7 mm, model 1895, avand urmatoarele caracteristici: greutate 16 kg; lungime 1040 mm; rata de foc 400 proiectile/minut; bataie maxima de aproximativ 2000 m; mitraliera avea o rezerva de 5000 de cartuse. Ulterior, Davidson a venit cu un nou vehicul blindat, modernizare a celui initial, Duryea din 1898, de data aceasta cu patru roti, ce a fost folosit de catre U.S Academy (2 exemplare). Acest model, a atras atentia militarilor americani, existand intentia ca un corp de cavalerie sa fie dotat cu astfel de mijloace auto, pentru transport dar si pentru recunoastere. Initiativa nu s-a materializat insa, probabil datorita costurilor, dar si performantelor scazute, mult inferioare mijloacelor hipo.
In anul 1909, Davidson a montat pe un automobil Cadillac o mitraliera Colt, acest vehicul participand la manevrele militare din acel an. Mai mult decat atat, Davidson a intuit posibilitatile automitralierei in combaterea tintelor aeriene. Astfel, in anul urmator, el a mai armat cu mitraliere Colt inca doua automobile Cadillac in vederea distrugerii baloanelor de observatie. Automitralierele Cadillac aveau cate doua mitraliere Colt, in fata si in spatele vehiculului, tragatorii fiind protejati de cate un scut de protectie.
DAVIDSON-CADILLAC
CADILLAC 1909
Din anul 1915, Davidson a creat autoblindatele Cadillac, ce erau primele asemenea vehicule construite in SUA, fiind utilizate masiv de catre Armata in WW I. Acestea aveau urmatoarele caracteristici: greutate 6300 kg; blindaj de 3 mm grosime; motor ce functiona cu petrol; echipaj 3 oameni+conductorul; viteza maxima pe sosea de aproximativ 40 km/h.
AUTOMITRALIERA CADILLAC
Armstrong-Whitworth, a fost construit in anul 1906 in Marea Britanie, si avea cel mai probabil motor in 6 cilindrii, de 4 litri, cutie de viteze in 4 trepte, troliu, fiind armat cu o mitraliera Vickers de calibrul 37 mm (numita si Pom-Pom). Mitraliera avea urmatoarele caracteristici: greutate 186 kg; lungime 1,85 m; calibrul 37 mm; rata de foc de aproximativ 300 proiectile/minut; bataie maxima de 4000 m; viteza initiala a proiectilului de 550 m/s.
AUTOMITRALIERA ARMSTRONG-WITHWORTH
Mai cunoscute au fost autoblindatele Austin (Austin Motor Company), produse in Marea Britanie in WW I, dar si in Rusia (au importat probabil cateva zeci de unitati, dar cel putin 30 de asemenea vehicule au fost construite in perioada 1918-1920, sub licenta, fiind numite Austin-Putilov –fiind realizate la Uzina Putilov din Petrograd. Productia a incetat datorita Revolutiei din Octombrie si a lipsei de piese, subansamble si materiale).
AUSTIN-PUTILOV
Vehiculul era la origine un automobil cu tractiune spate, caruia i s-au montat anvelope din cauciuc plin, doua mitraliere Maxim in turele separate, amplasate pe ambele laterale ale vehiculului, protectie din placi de blindaj de 4 mm grosime (ulterior rusii au inlocuit blindajul initial cu unul de 7 mm grosime. Aceasta modificare a redus substantial mobilitatea vehiculului, ducand chiar, in unele cazuri, la deteriorarea sasiului), avand 4 membri in echipaj –comandantul, conductorul si cei doi mitraliori.
Vehiculul initial costa 1150 de lire sterline, o suma deloc mica pe atunci. La inceputul lui 1915 au fost comandate de catre Rusia un numar de peste 60 de unitati Austin Seria 2, ce aveau imbunatatiri. Acestea erau dezvoltate pe un sasiu de camion de 1,5 tone, avand motor mai puternic (probabil de 30 CP), blindaj marit, scuturi laterale de protectie pentru mitraliere. Ulterior, in anul 1916 s-a comandat si Seria 3, ce era similara cu Seria 2, dar avea geamuri antiglont la fantele de vedere din fata. Vehiculele au fost mentinute in serviciu pana pe la inceputul anilor *30, participand si la Razboiul Civil (au fost folosite atat de catre Armata Rosie cat si de catre Armata Alba).
Charron-Girardot et Voigts, o firma franceza, a creat in anul 1902 automitraliera cu acelasi nume (doar doua au fost construite, pretul lor fiind mare pentru acele timpuri).
CHARON 1902
Si aceasta era la origine un autoturism, ce avea un motor de 30/40 CP. Vehiculul a fost dotat cu o mitraliera Hotchkiss, calibrul 8 mm, montata intr-o incinta blindata (7 mm grosime) aflata in spatele vehiculului. Doar mitraliorul era relativ protejat, soferul si pasagerul din dreapta fiind expusi direct loviturilor inamice, iar fumul degajat de catre mitraliera in timpul tragerii provoca disconfort echipajului. Vehiculul a fost propus si Guvernului rus, iar printul Nakashidze (guvernator de Baku, care a creat un design propriu al acestui vehicul, in speta blindaj marit, motor complet protejat prin placi de blindaj atasate caroseriei -probabil de 5 mm grosime, ajungand la greutatea totala de 3000 kg- compartimentul echipajului deasemenea era complet protejat. Mitraliera Hotchkiss se afla intr-o turela blindata, ce se putea roti 360º, montata in partea superioara a vehiculului.
CHARON 1906
Partile laterale ale vehiculului dispuneau de ferestre mari ceea ce usura observarea de catre echipaj a campului de lupta, acestea putand fi obturate la nevoie cu trape blindate. Rotile erau umplute cu un lichid ce obtura gaurile de glont din cauciuc, permitand vehiculului sa mai ruleze cel mult 10 minute –ceea ce astazi se numeste, auto-etansare) a comandat un asemenea vehicul pentru teste, in 1905. Ulterior, acesta a fost asasinat, iar intelegerea a cazut, rusii achizitionand doar vehiculul aflat deja in tara (urmau sa fie 36 de unitati. Rusii, intentionau sa faca acest vehicul local, existand informatii ca ar fi realizat un exemplar in anul 1913, care insa era prea greu, avand defectiuni mecanice).
CHARRON -3
Armata Franceza se pare ca a avut in dotare intre 2-4 asemenea vehicule, iar Rusia probabil doar unul (acesta a fost folosit in luptele de strada de la Sankt-Petersburg in anul 1905, ulterior si impotriva germanilor in WW I). Francezii, au utilizat vehicule Charron in WW I, in rol de distrugatoare de baloane, echipandu-le cu tunuri AA de 75 mm.
-Va urma-
WW
Surse: www.actrus.ro/reviste/4_2004/a21.pdf
www.chars-francais.net/…/index.php?…
www.reocities.com/Pentagon/…/armcar1.ht…
philippe.boursin.perso.sfr.fr/autohi3b.htm –
www.lesfrancaisaverdun-1916.fr/theme-cha…
www.warwheels.net/…/WFVFrance3HAUG…
3 linkuri ….
http://www.landships.freeservers.com/
http://www.tankhistory.com/
http://www.banatuldemunte.ro/tag/banatul-de-munte/page/9
http://www.landships.freeservers.com/romfell_info.htm
Multumesc mult pentru link-uri! Le voi folosi cu siguranta in documentarea pentru urmatoarele articole.
Mi-au placut linkurile.