Firma Austro-Daimler (Wiener-Neustadt, in Austria), a construit in anul 1906, pentru armata austro-ungara, un vehicul blindat care era foarte avansat pe atunci, avand turela rotativa cu doua mitraliere, ce permitea tragerea la un unghi complet de 360º. Vehiculul avea tractiune 4×4, probabil 2,5 tone, si un motor de 30 CP, putand atinge viteza maxima de 45 km/h pe sosea.
AUSTRO-DAIMLER 1906
Un singur exemplar a fost construit. In anul 1914, Armata Belgiana a fost prima care si-a creat unitati de autovehicule blindate. Acestea se numeau Minerva (probabil 30 de unitati construite, pana la cucerirea fabricii de catre germani in octombrie 1914. Interesant este faptul ca germanii au folosit 4 asemenea vehicule pe frontul romanesc), avand motor in 4 cilindrii de 38 CP, blindaj de 5 mm grosime, roti duble in partea din spate, greutate totala de 4000 kg, viteza maxima pe sosea de 40 km/h. Erau armate cu o mitraliera Hotchkiss, calibrul 8 mm, incorporata intr-un scut semi-circular. Din 1916, Minerva a avut intregul compartiment de lupta complet inchis si protejat prin blindaj. Belgienii, au folosit aceste vehicule pana pe la jumatatea anilor *30 (posibil 1935).
AUTOMITRALIERA MINERVA
Firme frantuzesti, au construit o gama variata de automitraliere si vehicule blindate, atat in preajma WW I, cat mai ales, in timpul „Marelui razboi”. S-au remarcat in acest sens, automitralierele realizate de catre firmele, De Dion Bouton, Renault si Peugeot.
Firma De Dion Bouton a realizat in anul 1914, un vehicul blindat usor, pe sasiu de automobil. Acesta avea urmatoarele caracteristici: lungime 4,68 m; inaltime 3,39 m; latime 1,72 m; rezervor de 27,6 litri; motor pe gazolina De Dion Bouton V8, de 54 CP la 1500 RPM, racit cu aer; transmisie manuala; cutie cu 4 viteze; viteza maxima pe sosea de 45 km/h; armat cu un tun de 37/47 mm, sau o mitraliera calibrul 8 mm. Din anul 1916, firma franceza a realizat un model de masina blindata botezata „buncar mobil” (posibil pe acelasi sasiu de automobil, dar echipajul era complet protejat de blindaj). Acesta n-a dat rezultatele scontate, datorita greutatii foarte mari ce afectau mobilitatea si autonomia –atingea aproximativ 7000 kg, dar echipajul avea protectie NBC individuala.
DE DION BOUTON-1914
DE DION BOUTON-1916
DE DION BOUTON -TUN 37 MM
Firma Peugeot a realizat primul sau vehicul blindat in anul 1914, posibil o copie a celui belgian, Minerva. Acest vehicul era la origine un automobil caruia i s-au montat placi de blindaj, fiind armat cu o mitraliera de calibrul 8 mm, iar ulterior, din anul 1915, si cu un tun de 37 mm. Vehiculul, avea un motor pe gazolina –posibil, de peste 4200 cm³, atingand viteza maxima pe sosea de 60 km/h. Armata poloneza a folosit si ea aceste vehicule, peste 150 de unitati, iar Armata Alba Rusa a avut in dotare si ea cateva exemplare. Armata franceza, a avut in dotare automitraliere Peugeot, dar si varianta cu tun de 37 mm (folosit in general, ca tun AA) in cadrul Diviziei 1/7 Cavalerie –cel putin 4 vehicule au fost trimise in Maroc in anul 1920, in sprijinul Politiei Coloniale. In anul 1923, a aparut autosenilata Peugeot.
PEUGEOT 1914
PEUGEOT 1914
PEUGEOT 1914 -TUN
PEUGEOT-1923
Masina blindata Panhard, a aparut in anul 1911, mai multe asemenea vehicule fiind trimise in Maroc, Politiei Coloniale. A aparut in dotarea Armatei Franceze din anul 1914, fiind armata cu o mitraliera de 7,62 mm, posibil cateva zeci de exemplare.
1914 -PANHARD
In anul 1915, a aparut masina blindata Gasnier, ce dispunea de un motor de 40 CP, armata cu o mitraliera Hotchkiss, calibrul 8 mm si blindaj cuprins intre 5-7 mm. O singura masina a fost realizata, avand ca sasiu automobilul Gosbron.
GASNIER-1915
Tot in acest an, a aparut din initiativa inginerului civil, J.Archer, masina blindata ce-i poarta numele. Aceasta era superioara suratelor sale, dar doar cateva exemplare au intrat in dotarea armatei franceze, fiind detasate in colonii.
ARCHER-1915
In anul 1918, a aparut in dotarea armatei franceze vehiculul blindat White, ce a ramas in serviciu pana in anul 1933, chiar 1941, in coloniile franceze. Era montat pe un sasiu de camion TBC, si avea urmatoarele caracteristici: lungime 5,60 m; latime 2,10 m; inaltime 2,75 m; ampatament 3,90 m; garda la sol de 0,40 m; blindaj de 8 mm; protectie individuala NBC; motor pe gazolina in 4 cilindrii ce dezvolta 35 CP; viteza maxima pe sosea de 45 km/h; autonomie pe sosea de 250 km; generator electric de 6 V. Era armat cu o mitraliera de calibrul 8 mm, sau un tun calibrul 37 mm, Puteaux SA-18 (calibrul 37 mm/21 calibre; rata de foc 15 proiectile/minut; viteza initiala a proiectilului de 600 m/s; distanta maxima de tragere 2500 m).
WHITE-1918
POST CONDUCTOR-WHITE 1918 INTERIOR WHITE-1918
Firma Renault, a inceput sa realizeze vehicule blindate incepand din anul 1914. Automitraliera Renault, model 1914, avea urmatoarele caracteristici: lungime 4,57 m; inaltime 1,68 m; garda la sol 24,1 cm; echipaj 4; motor pe gazolina Renault, racit cu apa. Era armat cu o mitraliera de calibrul 8 mm. Ulterior, din anul 1916, s-a realizat un vehicul mai bun ce avea blindaj mai gros, montat pe sasiu de camion de 2,5 tone, avand motor Renault pe gazolina cu 16 cilindri in V. Era armat cu un tun Hotchkiss semi-automat, calibrul 47 mm, ce la origine era un tun naval. Tunul avea lungimea de 1,88 m, putand trage la peste 3000 m proiectile ce cantareau 1,5 kg, viteza initiala a proiectilului fiind de 571 m/s. Unele exemplare au supravietuit pana in anii *30, fiind armate cu o mitraliera Hotchkiss de calibrul 13,2 mm (o dezvoltare din 1930-1931, a celei de calibrul 8 mm, model 1914. Aceasta arma a fost copiata de catre japonezi si utilizata masiv in WW II), ce avea urmatoarele caracteristici: calibrul 13,2 mm; greutate 37,5 kg; lungime 1,67 m; rata de foc 450 proiectile/minut; viteza initiala a proiectilului 800 m/s; raza de actiune de: 2500 m in plan orizontal/1600 m in plan vertical; proiectilul putea penetra blindaj de 20 mm de la o distanta maxima de 400 m.
RENAULT 1914 RENAULT-1915
RENAULT 1915-47 MM
WW
Surse: www.actrus.ro/reviste/4_2004/a21.pdf
www.chars-francais.net/…/index.php?…
www.reocities.com/Pentagon/…/armcar1.ht…
philippe.boursin.perso.sfr.fr/autohi3b.htm –
www.lesfrancaisaverdun-1916.fr/theme-cha…
www.warwheels.net/…/WFVFrance3HAUG…
Imi place articolul. In totalitate.
Felicitari.
Multumesc geomarz, pentru incurajare si apreciere!