Tejasul si motorul sau

Tejasul, copil-deja-batran, al industriei militare indiene se pregateste sa treaca la Mk 2, nu ca Mk I ar fi rupt gura targului ci chiar dimpotriva deocamdata este o…chestie, foarte scumpa dar care nu prea poate sa faca nimic din ce ar fi trebuit sa poata face.

DSC08323-769240

Mk II

Astfel indienii se asteapta sa primeasca spre sfarsitul acestui an primul lot de motoare americane General Electric F414-GE-INS6 pentru Tejas Mk II, un motor sensibil mai puternic decat General Electric F404-GE-IN20 care echipeaza Tejas MK I si care dezvolta doar 80-85kn, fata de F 414 care “duce” pana la 90-98 kN.

Acum stim cu totii ca initial Terjasul trebuia sa fie propulsat de un motor neaos indian, dezvoltat si construit local, motor „intitulat” Kaveri, doar ca una s-a dorit si alta a iesit, astfel ca hindusii au trebuit sa lase capul jos si sa importe motoare americane.

Motorul pentru Tejas MK II este acelasi pe care Boeing il foloseste pentru F/A 18 E/F SuperHornet iar Saabul pentru JAS 39 Gripen, asadar este un motor serios si de incredere doar ca indienii au intentii nastrusnice si s-au gandit ca la un momentdat sa preia fabricarea F 414 in licenta.

Intentia ar fi ca HAL sa construiasca sub licenta intre 500 si 600 de motoare F 414 pentru cele 110 Tejas Mk II pentru aviatie si 40 pentru fortele navale, in conditiile in care Tejasul are o durata proiectata de exploatare de 3000 de ore de zbor, perioada in care va folosi, in medie, 3.5 motoare.

Acum daca ne uitam – asa de la distanta – Tejasul seamana un pic cu programul JSF american (nu vreau sa jignesc pe nimeni 🙂 ) in sensul ca, la fel precum F 35, si Tejasul este gandit in trei variante constructive: de antrenament avansat, de atac la sol si vanatoare usoara plus varianta pentru portavioane. Dupa cum vedem, marile minti gandesc la fel, dar le iese…altfel!

Daca  totul merge bine primul Mk II ar trebui sa aiba zborul inaugural prin 2018-19, iar productia de serie ar trebui sa inceapa trei ani mai traziu, dar probleme sunt deja destule si incep cu nevoia reproiectarii partii din spate a fuzelajului pentru a putea primii mototrul F 414 ceva mai mare decat F 404 de pe Tejas Mk I.

Nu cunoastem pretul exact pe care indienii il vor plati pentru motoarele F 414, dar se pare ca pentru 99 de motoare se vor plati 800 de milioane de dolari.

In principiu indienii “reproseaza” mai slabului F 404 faptul ca puterea scazuta a acestuia penalizeaza avionul in termeni de manevrabilitate, unghi de atac si capacitatea de incarcare cu armament. De parca astea ar fi problemele Tejasului…

Insa intrebarea ramane: cand hindusii s-au apucat sa cumpere F 404 nu stiau ca acesta va penaliza rapciuga lor de avion la capitolele mai inainte mentionate?! La ce dracu s-au mai obosit sa-l cumpere, doar ca sa zboare totusi avionul?!

GeorgeGMT

 

22 de comentarii:

  1. Nu le-a ajuns 80kn la un avion care se vrea light fighter?
    Ciudat

  2. t-50 este echipat cu f404 si nu am auzit ca ar avea probleme

  3. Noi nu am putea sa cumparam niste mototare F414 si sa incercam sa dezvoltam in Romania un avion in doua variante, antrenament avansat si avion de vanatoare usor, ambele supersonice, folosindu-ne de fabricile pe care inca le mai avem (ma refer va Avioane Craiova si Aerostar Bacau), asemanator celor de la KAI din Coreea, in loc sa incercam sa modernizam IAR99? Banuiesc ca inca mai avem resurse sa putem proiecta celula, motoarele sa le cumparam, iar avionica sa o dezvoltam in colaborare cu americanii sau israelienii. Ma gandesc si eu…..

    • Nu esti singurul. Problema e ca nimeni mai sus plasat pe la armata sau guvern nu gandeste asa.

    • Nu prea renteaza necesarul ar fi de poate 50 bucati ,prea putin ca sa acoperi cheltuielile de dezvoltare, iar de exportat e greu ,concurenta e mare

      • Il faci in colaborare cu alta tara: turci, sarbi gasesti pe cineva. Legat de Tejas, motorul nou pe Mk 2 nu vine din cauza ineficientei vechiului motor pe Mk 1. Mk 2 va fi mai lung, deci mai greu, deci va avea nevoie de motor mai puternic. Motivul pt care Mk 2 va fi mai lung este pentru ca au nevoie de spatiu pt senzori, aparatura etc. Mk 2 va fi echivalentul unui Gripen, deci mai mare decat vechiul Mk 1 si cred ca Mk 2 va fi foarte bun.

    • Nu vi se pare ca la fel pateam si noi cu IAR 95? O tot lalaiam asa …. ani de zile, pe bani multi?

      • Eu nu prea cred ca am fi patit la fel cu IAR-95. Adica la noi, din ce am inteles eu problema principala era la motor, ca nu aveam si nici nu vroia sa ne dea nimeni. Se stabilise deja configuratia aerodinamica finala, se testase si in suflerie am citit pe undeva, dar nu aveau motor sa puna pe el.
        In plus deja exista experienta cu IAR-93 si IAR-99 si se puteau regla mai usor unele probleme in caz ca s-ar fi trecut la o productie de serie, zic eu.
        Daca avionul era bun aerodinamic si aveau un motor la fel de bun putea fi imbunatatit si modernizat mai tarziu, de la fiabilitatea unor piese noi la avionica (radar nou, senzori, casca etc).

        Indienii au tot ce le trebuie (ma rog, pot sa cumpere daca nu pot face la ei), plus ceva sprijin pentru proiectare (de la francezi), bani suficienti si au inceput cu proiectul inainte de IAR-95 cred eu. Problema ar fi asadar la proiectare, executie si management.

        • „Daca avionul era bun aerodinamic si aveau un motor la fel de bun putea fi imbunatatit si modernizat mai tarziu, de la fiabilitatea unor piese noi la avionica (radar nou, senzori, casca etc).”

          bre, uite ce zice Neamtu si ala cam stie ce vorbeste, ca lucra pe acolo

          http://la-neamtu-tiganu.blogspot.ie/2011/03/iar-95-4.html

          „5. Cred ca am fi reusit sa construim un avion supersonic, insa nu am fi reusit sa-l echipam, si nu numai motoru a fost o problema ci si restu, nu aveam un radar cit de cit competitiv, nici macar o platforma giroscopica ca lumea, nu mai spun ca prin 87-88 nu aveam nici tabla, nici nituri, nici macar adezivi, erau sub embargau, desi in vest se gaseau la chiosc.”

          n-aveau motor, n-aveau de nici unele, erau in stare sa faca fuselajul

          daca aveau motor, daca aveau radar, daca aveau platforma giroscopica ca lumea, daca aveau armament competitiv, daca aveau tabla, nituri si adezivi poate le iesea ceva

          „Problema ar fi asadar la proiectare, executie si management.”

          Pai si ce-a mai ramas bun, vaca sfanta 🙂 ?

          Problema e ca’s indieni
          Si ca daca curge banul de ce sa termine ceva, ca trebuie sa mai ia salarii si sa traiasca firmele contractante si la anul
          Coruptia si brambureala e mai mare ca la noi
          Si se lucreaza, dar in dorul lelii
          De pierdut pierde prostul platitor de taxe

          Pana la urma n-or sa le faca nici sub licenta, cineva acolo sus se va plictisi sa tot arunce banii degeaba si sa le iasa de calitate proasta si atunci or sa le importe de-a gata

        • @Radu 2. Apropo de IAR 95 si suflerie, am avut privilegiul sa mangai – la propriu – varianta de suflerie a IAR 95 monomotor…
          Foarte elegant desingnul.

  4. Legat de rentabilitatea dezvoltarii unui avion autohton: nu stiu cat de rentabil sau nerentabil ar fi. Daca privim lucrurile „cartezian” adica ne trebuie 50 de avioane, deci nu marita, asa este. Pe de alta parte, poate cooptam alte tari in program, poate aducem un colos gen Looked Martin sau altul care sa participe, astfel incat sa apara beneficii indirecte. Atunci programul ar putea deveni rentabil…. Cert este ca daca s-ar face, am castiga exertiza, am invata tehnologie si in timp, altfel am putea scoate capul in lume…..

    • As alege SAAB… Suedia cam trebuie sa isi inlocuiasca Sk60/105 si nu de alta dar pentru offset-ul cu care se lauda baietii ii consider o pista mult mai buna de urmat.

    • Cel putin la extern segmentul de piata care o sa iaba ceva cerere, la pe care am putea incerca ceva, cred ca va fi avioane subsonice pt. COIN/CAS gen Super Tucano sau Scorpion (poate Arhanghel cat tot s-a scris de el dar am ceva retineri datorita altitudinii reduse la care opereaza) pt. ca ‘noile tipuri’ de conflicte o sa dureze si o sa apara altele.

      Evident si IAR99 usor modificat s-ar putea incadra aici sau un alt avion subsonic dar cine sa se intereseze in hipermarketul Romania totul se importa (de ce doar grecii sa ajunga sa importe pana si oule, branza si mierea din Germania)…
      Cum sa nu respectam „linii directore” trasate de Rusia:
      „Va urma Italia. Apoi Spania. Apoi Portugalia. Tsunami-ul declansat de cutremurul geopolitic din Grecia nu se va opri. Eu sper sa nu se opreasca pana nu va ajunge si la noi”, se incheie articolul entuziast al celor de la russiatoday.ro.

      //
      DNR acuza Ucraina ca ar fi atacat Transnistria cu mortiere dar pana si transnitrenii neaga.

      Explozie la Odesa.

  5. iar 95 se putea construi in colaborare cu tari cu ceva experienta in industria aeronautica militara: polonia, cehia, o tara araba cu bani de *aruncat* sau cu china, in anii aia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *