Am vizitat Zanzibarul în 2014, ocazie cu care am avut oportunitatea unei plimbări cu una din bărcile tradiționale arăbești, specifică Oceanului Indian, dhow-ul, tradus în dicționarul citat mai jos, dau.
Definiţie
Daul (dhow-ul) este un velier tipic arab cu unu – două catarge și cu vele arabe având prova joasă și pupa înălțată (cu dunetă[3]). Daul (dhow-ul) are un deplasament de circa 200 tone, o lungime de 18 – 24 m și un bord liber de până la 2,1 m. Cel mai probabil, denumirea provine din swahili (care s-ar putea s-o fi preluat din arabă), în engleză fiind redat ca dhow iar în franceză ca daw. Destul de asemănător cu daul (dhow-ul) era și dungiyah-ul[4], tot o navă arabă cu unul – două catarge, cu vele de formă trapezoidală, pupa lată și înaltă, folosită în Marea Mediterană pentru negoț și piraterie încă dinainte de Hristos. Dungiyah-ul[5] avea o lungime ce varia între 15 și 21 m și o lățime de 5 până la 7 m. Marea majoritate au un singur catarg cu o singură vergă lungă, ușor curbată și o velă apropiată ca formă de cea arabă.
Dacă subiectul vi se pare interesant și doriți să aflați mai multe amănunte despre acest tip de ambarcațiune vă invit să citiți continuarea articolului pe rnhs.info.
Și pentru că tot suntem în sezonul estival, dacă ajungeți prin Zanzibar vă recomand o astfel de plimbare, nu cred că vă va părea rău după bani…
Nicolae
Ce mai face Freddie Mercury?
Tous à Zanzibar (Cu toții la Zanzibar) !
Titlul sub care a fost publicat în Franta „Stand on Zanzibar” merge mai bine la invitatia lui Nicolae !
Cartea asta era un roman SF, azi e mai degraba un documentar.
Nicolae nu reusesc sa imi dau seama de unde arabi la Mediterana inainte de Hristos.
A zis „arabi” nicidecum „musulmani”.
Depinde de cine era numit sau se numea el însuși Arab in Antichitate. Grupuri etnice identificate ca Arabi existau in Egipt, Sinai, Liban și Siria înainte de anul 0 și, deși nu erau navigatori (mai degrabă pastori nomazi sau țărani), ocazional fondau comunități solide, orientate către negoț (ex. Nabateenii centrați pe Petra). Deci Arabi in lumea mediteraneana nu lipseau, mai degrabă dhow-uri, care erau specifice Oceanului Indian și puțin probabil sa fi prins in Mediterană înainte de cucerirea araba (cu atât mai mult cu cât momentul apariției lor e controversat – posibil după Christos).
Anul 0 nu existà. Se trece direct de la anul 1 î.Hr. la anul 1 d.Hr.
Si efectiv, beduini calificati drept „arabi” erau prezenti în Mesopotania si Siria/Liban în milieniul trecut.
Erata : Acum douà milenii, tot nu m-am obisnuit cà nu mai sunt în secolul XX.
@Mircea. Bă exista, doar ca nu in cronologia strict istorică (calendar gregorian sau iulian). Anul 0 astronomic e o noțiune creată de astronomul francez Jacques Cassini in sec. XVIII și se folosește in exprimări colocviale, neștiințifice; l-am întâlnit, precedat de avant sau apres, inclusiv in publicații franțuzești de popularizare istorică, folosit ca alternativa la indicarea erei, cu atât mai mult cu cât însuși Iisus s-a născut probabil avant Jesus-Christ
Omul cât tràiește învațà !
Dupà ce am verificat :-), îți multumesc pentru informație, mà voi culca disearà mai puțin prost.
Cu plăcere. Dau la schimb pe intervențiile tale in aviatie (și nu numai)
Egipt? Siria ? Arabi ?!
Poate niste triburi …
Inza astea 2 zone sunt aranizate. Adica au invata araba duoa cucerirea arabica.
Culmea este ca araba „ckasica” ar fi creatia unor egopteni si sirenei .. grercizati si crestini. Care au trecut la religi mahomedana , au invata araba din epoca, au luat ca model limba din Coran si i-ua aplicat regulile .. grecesti adica au creat o gramatica araba!!
A duoa bizarerie ar fi ca arabii nu np-au obosit sa isi muslamanizeze supusii crestini.. Ii impozitau modic (chiar foarte modic copmprataiv cu bizantinii) si in rest nu prea le acridau atentie Asaca supusii fosti biantini au adoptat atidudinea superioara..
Invers in Europa proparele hermanice care au ocuopat Italia, Spania, galia doreau sa se confuince cu romanii .. pana intracolo icat unltimul poet de limba latina a fost un regfisor germanic din Italia !
Arabii existau in peninsula araba (zona Arabia Saudita) de mii de ani impartiti in n triburi. Ca noi ii cunoastem dupa ce ii unifica Mahomed si incep cuceririle este altceva. Zona de contact Parti/Romani era Siria/Irak. Nu inseamna ca la sud de aceasta zona nu era nimeni.
Pai si eu unde am scris musulmani?
Arabii au icneput sa se extinda serios in Mediterana in timpul expansiunii musulmane din a doua jumatate a primului mileniu…
editat*…vazui comentariul mai jos.
Bine daca nu m-am facut inteles, nu existau nave arabe pt piraterie si comert in Mediterana inainte de Hristos. Existau navele minoice, greco-geniciene, elenistice, romane si ale populatiilor celtice ilire si iberice.Ma rog in functie de perioada. Nabateea participa la comertul mediteranean indirect prin porturile egiptene si cele din fosta Fenicia. Nave de tipul celor expuse in articol apar ca o prezenta consistenta in Mediterana dupa expansiunea araba din secolul VII d. H. Restul discutiilor cu ciobanii arabi ajunsi in proximitatea MM sunt irelevante.
@Anla’shok
Vad ca-ti sunt dator un raspuns. Informatia este preluată din surse, gasesti toate trimiterile in articolul de pe rnhs.
Nu am verificat aceasta informatie in amanunt pentru ca vorbeste de un model de nava araba care a fost preluat in Mediterana, asta nu inseamna neaparat arabi in Mediterana, ci un tip arab de nava preluat si folosit in Mediterana de altii care aveau contact cu lumea araba din arealul Oceanului Indian.
In plus, lumea din vechime era mult mai cosmpolita decat credem noi, asa ca afirmatia nu mi-a ridicat prea multe semne de intrebare.
vela latina zisa si vela araba .
Si asta este in limba marinareasca. Care e altceva .. peroquetul francez este randunica in romana …
داو) (dhow) inca se fabrica in Oman in Sur (cu o forma foarte aparte a provei care aduce aminte de sabiile arabe), fiind principalul mijloc de transport intre Oman si Zanzibar inca din sec.17
Lemnul (tek-ul utilizat in special pt chila si bordaj) cat si muncitorii sunt din India. Folosesc cuie, coastele sunt montate dupa ce bordajul este completat, insa inca le calafatuiesc cu fibra de cocos cand le repara pe cele vechi
Iat, nu te supara, ai ceva detalii in plus? Nu intreb ca sa fiu gigi contra, efectiv ma intereseaza subiecul. Nu ma prind cum pot realiza bordajul unei ambarcatiuni de 18-20 de metri fara schelet mai intai (coastelele navei). Cum naiba ii asigura simetria si forma dorita?
@ nicolae: ca de obicei, jos palaria, multumiri pentru efort
Citește cartea „Expediția Sinbad” de Tim Severin. Descrie acolo acest tip de nave și chiar cum au construit una folosind metodele tradiționale.
Multumesc, o sa caut. ?
Multumesc si eu pentru lectura!
Din cate stiu nu prea sunt cazuri de ambarcatiuni mari construite fara a face scheletul mai intai. La barcile mici, cum sunt cele din scoarta de copac sau cele cioplite dintr-un trunchi de copac se poate intampla sa se adauge coaste dupa ce nava este cioplita, legata, cusuta etc
Aici am pus ceva film cu o canoe facuta dintr-un trunchi de copac, poate ca l-ai vazut deja: https://rnhs.info/nave-romanesti-uitate-luntrea-monoxila/
Si s-ar putea sa mai fie niste tehnici similare nordice aici: https://rnhs.info/termenul-saptamanii-constructia-navei/
„Dungiyah” imi aduce aminte de englezescul https://en.wikipedia.org/wiki/Dinghy
O fi vreo ruda cu…”stinghie”.
Nici o lergatira intre cele 2. Dinghi e o barcuuta (barca mica vasle)
Dungiyah este un velier de transport marfa. Ma eog unu de tonaj mic da mult, mult mai mare decat un dinghi!
Da da, numele provin din aceeasi regiune a lumii, subcontinentul indian.
multumesc de articol iar comentarile pline de info,
D-aia stau io pe site, acilea la RuMil ! Aflu cate ceva in fiecare zi. Cum mi-au placut marina si aviatia de mic, am ceva carti, care acum vad ca sunt citate in bibliografii la articole postate de Nicolae si nu numai. Multumesc.
Arata fasnetz . Asa , de la distanta parca ar aduce cu o corveta …ca tot e La multi ani de ziua Marinei !