Test drive pentru autovehicule Jeep J8 în poligonul UMB din Mihai Bravu

Specialişti din sistemul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională au fost invitaţi, pe 6 noiembrie, în poligonul de încercări din Mihai Bravu al Uzinei Mecanice Bucureşti, pentru a face proba a două vehicule Jeep J8, versiunea pentru armată.

02-arm-01

02-arm-02

 

Societatea „Digital Bit SRL”, în calitate de partener şi reprezentanţă pentru România a companiei americane „Jeep Government & Military Sales”, a prezentat cu această ocazie portofoliul de produse Jeep J8 în versiunile vehicul uşor de patrulare, vehicul de transport trupe,  vehicul de transport, precum şi proiectele de cooperare industrială pe care  intenţionează să le dezvolte cu industria românească.

 

Faptul că la activitate a participat, alături de specialişti din forţele terestre, şi un reprezentant al revistei noastre nu înseamnă că Statul Major al Forţelor Terestre ar opta pentru acest vehicul sau că revista noastră ar face reclamă acestui produs. Considerăm că este normal să ne informăm cititorii cu noutăţile în domeniu şi vom proceda în aceeaşi manieră dacă vom fi solicitaţi şi de către alţi producători.

Dintre versiunile constructive ale Jeep J8 prezentate în materialele oferite de către organizatori menţionăm varianta de bază a Jeep J8 cu trei uşi (pentru două persoane) şi cinci uşi (pentru cinci persoane), cel de-al doilea model fiind adus şi la test drive din poligonul Mihai Bravu. Alte variante sunt: vehicul uşor de patrulare, vehicul greu de patrulare, vehicul pentru transport personal, camionetă, vehicul blindat, ambulanţă şi – potrivit precizărilor directorului economic „Digital Bit SRL”, Bogdan Bărbulescu – vehiculul ar putea fi amenajat şi pentru autostaţie de comunicaţii.

02-arm-03

Activitatea a început printr-o scurtă prezentare a companiei „Jeep Government & Military Sales”, a produselor realizate de către aceasta, insistându-se pe autovehiculul Jeep J8. Participanţii s-au apropiat de cele două vehicule şi, după ce reprezentanţii americani ai companiei au prezentat caracteristicile constructive şi performanţele autovehiculului, le-au putut studia în voie, de la motor până la portbagaj, beneficiind, în continuare, de explicaţiile reprezentanţilor americani.

 

Al doilea moment l-a reprezentat proba „la teren”. Fiecare participant a fost invitat să urce într-unul din cele două autovehicule şi s-a parcurs un traseu care a cuprins: urcarea unei pante la 30°, coborârea unei pante de 45°, traversarea unei pante de 20°, parcurgerea unei porţiuni de drum accidentat şi traversarea unui vad cu apa adâncă de aproximativ 50 cm. Autovehiculele au fost conduse, iniţial, de către reprezentanţii companiei; ulterior, cine a dorit dintre participanţi s-a suit la volan şi, asistat de către unul dintre reprezentanţi, a putut parcurge traseul prestabilit sau un alt traseu, la alegere.

02-arm-04

07

 

Pe timpul test drive s-au făcut opriri şi porniri în şi din pantă, atât la urcare cât şi la coborâre sau la traversare, s-a parcurs porţiunea de pistă amenajată ca teren accidentat (off road), pentru verificarea suspensiilor, iar unii dintre participanţii aflaţi la volan au călcat acceleraţia „la podea” pe o porţiune de pistă neasfaltată, amenajată ca drum de ţară.

 

Sigla „Jeep” este cunoscută şi recunoscută pe plan mondial şi se găseşte pe masca radiatorului la un număr destul de mare de autovehicule din diferite armate ale lumii. A căuta defecţiuni unui astfel de vehicul ar însemna materializarea zicalei româneşti „să cauţi nod în papură”. Totuşi, la sfârşitul activităţii, am rugat doi specialişti de la Centrul de Instruire pentru Tancuri şi Auto din Piteşti (un ofiţer şi un maistru militar) să-şi spună părerea despre modul în care s-au comportat autovehiculele pe timpul parcurgerii traseului.

 

„Maşina este destul de spaţioasă pentru patru persoane, plus şoferul. Ca şi structură, mi se pare destul de solidă, dar motorul este compact şi, dacă ar trebui să executăm lucrări de mentenanţă de nivel 2, acestea s-ar efectua cu greutate. Sistemul de transmisie şi suspensia mi s-au părut a fi fiabile, având în vedere traseul parcurs. Per ansamblu, ca vehicul de teren, este bun.”

08

„Mi-a plăcut modul în care s-au urcat şi s-au coborât pantele, are o capacitate bună de trecere, are un ampatament – după părerea mea – bine calculat, ceea ce-i permite să treacă cu uşurinţă peste diferite obstacole şi, mai ales, peste vârfuri de pantă. Pentru necesităţile noastre, ale militarilor, mi se pare un autovehicul destul de bun, dar cu aceeaşi obiecţie făcută mai înainte, privind partea de mentenanţă.”

10

 

11

La terminarea activităţii, am discutat cu directorul economic al societăţii „Digital Bit SRL”, domnul Bogdan Bărbulescu, pentru a afla mai multe detalii. Prima întrebare pe care i-am adresat-o a fost de ce un autovehicul precum cel din gama Jeep J8 s-ar preta misiunilor pe care le execută militarii din forţele terestre. „Această maşină a fost construită de către compania «Jeep» special pentru misiuni militare. Chiar dacă ea are o caroserie care seamănă cu «Jeep Wrangler», aceasta este singura similitudine cu autovehiculul pe care l-aţi văzut astăzi, pentru că toată platforma de sub el este nou dezvoltată, fiind lansat în 2010, conceput pentru misiunile specific militare sau de securitate naţională. Autovehiculul poate fi transportat cu elicopterul – cu toate echipamentele din interior –, iar un alt lucru foarte important, care-l deosebeşte de o variantă comercială, este capacitatea de transport, care este de până la 1,6t, ceea ce permite un blindaj de nivel uşor şi transportul militarilor cu echipamentul individual.” Autovehiculul poate fi achiziţionat în varianta cu motor Euro 5, dar poate fi achiziţionat şi pentru varianta combustibilului unic. Directorul Bărbulescu a mai subliniat şi unele similitudini cu autoturismul românesc „ARO”, ceea ce, conform afirmaţiilor dumnealui, ar face autovehiculul pretabil şi pentru autostaţiile pe care le avem la această dată în dotare, montate pe şasiul autoturismului românesc de teren. „Compania a construit şi un autovehicul de comandă şi control care are ca particularitate plafonul puţin mai înalt, fapt ce permite utilizatorilor un spaţiu de lucru mai ergonomic. O altă caracteristică a acestui vehicul – privind partea militară – este aceea că merge natural, cu 24 V. Dacă la multe maşini comerciale se face o adaptare care, de regulă, are efect negativ asupra motorului, această maşină «ştie» să meargă la tensiunea de 24 V, ceea ce o face utilizabilă ca autospecială de comandă şi control.”

 

În ceea ce priveşte mentenanţa autovehiculelor (reparaţii curente şi medii) şi pregătirea personalului pentru realizarea acestor operaţiuni, directorul Bărbulescu a declarat că se intenţionează nu numai cumpărarea produsului, ci şi asamblarea lui în România. „Target-ul nostru nu este strict vânzarea unui autovehicul, ci încercarea de a-l integra în industria de apărare naţională. În condiţiile în care acest deziderat s-ar realiza, partea de mentenanţă ar căpăta o nouă valenţă şi specialiştii militari ar fi pregătiţi pentru asigurarea primelor elemente de mentenanţă dar, totodată, prin implicarea industriei româneşti, suportul de mentenanţă ar fi mult mai consistent decât în cazul unui simplu import”.

 

Sursa + foto: Forter.ro

 

 

 

47 de comentarii:

  1. In ceea ce priveste fiabilitatea sunt convins ca este foarte bun, daca este construit integral in US and A.
    Pe de alta parte ARO ala hulit de toti pentru calitatea proasta cred ca e de 10 ori mai eftin ca produs finit si ca intretinere. Faptul ca uzina a falimentat cu sprijin american…hm? cum suna ?

    • a falimentat ca nu vindea
      vorbim discutii
      un aro cu motor „din afara” se ducea lejer la peste 15000 euro,cu ce calitate?
      balamalele de la usi si incuietorile de la dacii subdimensionate ptr usile mai mari si mai grele ,se slabesc (sunt indulgent cand spun doar atat),tabla de pe ele dezastru,la fel instalatia electrica
      vezi tu aro datorita productiei mici nu puteau folosi o presa de mai mare capacitate ptr ambutisare(pe de alta parte nu o aveau si nici aveau bani sa o cumpere si nici nu se justifica sa o cumpere ptr ca folosirea ei la volum mic de productie e nerentabila)..si din acest motiv caroseria lui e slaba(lucreaza foarte mult daca intelegi termenul,adica nu are rigiditatea ceruta)
      bine ar spune unii e pe sasiu(sasiul e unicul lucru bun la aro-sasiu in sensul strct al cuvantului ,adica doar subansamblul fara suspensie sau transmisie),dar fiindca tabla nu e „otelita” suficient pierde foarte rapid elasticitate ,ceea ce nu se intampla la un toyota land cruiser spre ex
      jeep-ul asta e o masina excelenta ,e o masina galvanizata complet si la punti si subansamble de susensie ,chiar si balamalele usilor(demontabile de altfel)
      nu spun ca instalatia electrica la aro era un dezastru
      masna asta are o caroserie tot teren demontabila de la parbriz ,la usi ceea ce o face foarte usr adaptabila ptr a pune blndaj usor pe el(eventual compozit cum e pe humvee-urile alea de operatiuni speciale)
      plus ca are motoare fiabile foarte bune si daca vorbim de vreo adaptare a variantei civile diesel 2,8 foarte economica
      e scumpa ,dar merita toti banii,daca e asamblata local sau macar integrat pe ea local echipamente si mai

      • scuze dar ai vorbit discutii
        mai ales faza cu fix it…tra lallal
        adica idei preconcepute fara baza
        in prmul rand alfa romeo apartine fiat autovehicule in timp ce ferrari apartine fiat spa si iveco e o asociatie cu magirus ,firme de prin austria care apartine tot fiat
        motoarele cam toate sunt facute de fiat powertrain una din cele mai bune divizii de motoare din lume,care fabrica de la motoare de barci pana la motoare de tancuri si tractoare
        apropo sa nu uit new holland cu toate ca sunt fabricate prin alta parte sunt tot proprietatea fiat
        am un alfa 156 cu motor diesel care porneste la prima cheie si la min 25 grade si a mers si 14 ore incontinuu la 2500 rpm la 120 km /h consumand putin peste 5 litri si merge perfect
        apropo cu 280000km la bord
        asa ca sa lasam topicurile si ideile preconcepute
        un jeep din asta poate costa 35000 eur standard ,varianta diesel ,face schimburile de ulei si altele e la 20-30000km si consuma putin,asa ca economisesti ulterior in exploatare
        la ce se refera mecanicul e mentenanta aia pe camp nu in atelier unde nu ai toate utilitatile necesare si intradevar aici motoarele italienesti sunt putin mai complicate(daca ai utilaje bune ,nu)
        industria italiana face niste lucruri extraordinare si in ziua de azi globalizarea face ca o multime de subansable sa fie bosch pe „italiene” si ca grupul vag sa fabrice compnente prin slovacia
        daca nu e grupul bmw ,care e familiar si-si fabrica componentistica mai cum vor ei

    • apropo jeep e o marca ce apartine chrysler,care la randul e e in proportie de peste 51 la suta in proprietatea fiat care e italiana…,deci unde e teoria ta?
      eu sper sa nu fie o coincidenta ci un plan si de ar fi asa numai de bine ptr ca daca saur 3 se va face cu iveco,jeep-ul asta foloseste motoare iveco..si cred ca proiectul ptr tr 85 m2 folosea un motor fiat de 1200 ptr ca ar insemna o coerenta si un inceput

      • Niko nu e nimic rau la italieni dpdv mecanic
        ferrari lamborghini alfa romeo sunt si ei italieni nu doar fiat sau iveco
        e doar o chestie de bani, clar cumparand ceva mai ieftin la inceput dai in timp ai ceva probleme, „Fix It Again Tony”
        De bani, nu cred ca e vorba, ca o revizie programata la ceva german e oricum mai scumpa ca aceeasi revizie programata la un fiat sau iveco
        Italia e foarte diversificata, incepand de la nord unde sunt aproape de nemtzi si elvetzieni si terminand cu sudul, mafioso aproape ca la noi 🙂

        clar mai bine ceva gen logan sau fiat la care iti permiti reviziile si iti si raman bani de benzina sa te misti cu el

        Inainte de Craciun, la benzinaria de langa mine unde alimentez si eu, in partea cealalta la pompa era un metz slk argintiu destul de recent (sh, ca avea placutzele de numere cu tziriacautorulate, da oricum model destul de nou)
        Au sarit doi pompagii sa ii spele geamurile, si sa ii faca plinul (pe mine ma cam stiu ca sunt acolo cu a mea si a nefestei constant, si fac plinul de unul singur si atata, nu sare nimeni )
        Ala a bagat de unul singur de 12 (doisprezece) lei, vreo doi litri, de au ramas pompagii aia masca
        Ideea e – un vehicul trebe sa ti-l permiti, adica dupa ce il cumperi nu stai in el in fata blocului, nici nu circuli 1 km din aviatziei la club in herastrau sa aspiri pitzipoance cu el

        adica nu e o chestie rea, iveco sau fiat, daca suntem asa ruptzi in fund, normal ca putem visa f35 si altzi satelitzi, da pana una alta astora le trebe niste vehicule care cand suna goarna in primul rand sa porneasca si sa nu se strice pe drum, si sa le ajunga bani de motorina si de schimbat ulei si filtre si chestii de astea care se schimba oricum la orice vehicul

  2. Licenta de G claaaaaaaaaaas

  3. Este un produs bun, nu am ce comenta, insa pentru armata nu stiu cat de spatios este, ca mai nou standardul este de la Humvee/URO Vamtac in sus… Si cred ca nu poate avea nici prea mult blindaj sau protectie la mine.

    Partea cu producerea in tara ar fi foarte buna… insa as prefera un joint-venture, cu ARO re-nationalizat si apoi introdus ca parte in procesul de fabricatie…

    Apropos, Parca Mircea Diaconu era interesat de re-lansarea ARO… Ma rog, era perioada electorala:
    http://a1.ro/news/social/mircea-diaconu-vrea-sa-renasca-din-cenusa-fabrica-aro-si-sa-scoata-din-saracie-orasul-campulung.html

    Pe wiki scrie ” În mai 2007, omul de afaceri Nicolae Rațiu, fiul fostului lider țărănist Ion Rațiu, a achiziționat prin compania Landmark Management o parte de active în valoare de 16,5 milioane euro din cadrul fostei uzine Aro Câmpulung[3]. După preluare, compania a derulat investiții pentru reabilitarea platformei, prin reconstrucția infrastructurii și reconversia unor hale[1]. În prezent, platforma industrială Aro Câmpulung are o suprafață de 49 de hectare și include hala principală de producție și unitățile secundare utilizate anterior pentru producția modelului 4×4 Aro ”
    http://www.zf.ro/companii/fiul-lui-ion-ratiu-a-cumparat-aro-campulung-3029478/

    Mai fusese un articol pe aici, despre ARO-platforma produs la Gura Humorului – ce s-a intamplat cu acea initiativa?
    http://www.zf.ro/auto/noul-aro-de-romania-vedeti-aici-prototipul-unei-autoutilitare-4×4-made-in-romania-care-va-fi-produsa-intr-o-fabrica-din-gura-humorului-9452961

    Firma Bucovina Vehicles, care îl are printre acţionari pe senatorul PDL Sorin Fodoreanu, intenţionează să construiască la Gura Humorului o fabrică de asamblare a unei autoutilitare 4×4 pentru fermieri.

    Firma Bucovina Vehicles SA a depus, joi, o cerere de concesionare a 25 de hectare de teren în oraş cu acces la utilităţi, apă, canalizare, gaze naturale şi energie electrică.

    Potrivit cererii depuse la Primăria Gura Humorului, firma intenţionează să construiască o fabrică de platforme auto multifuncţionale pentru fermieri, investiţia fiind de 104 milioane de euro şi va crea în prima fază 1701 locuri de muncă directe.

    Senatorul PDL Sorin Fodoreanu, unul dintre acţionarii firmei, a declarat corespondentului MEDIAFAX că această autoutilitară multifuncţională este o invenţie a sa şi a inginerului Mihai Ciobanu combină elemente din aviaţie şi auto, precizând că prototipul a fost omologat şi este ţinut „sub cheie”.

    El a spus că autoutilitara este 4×4, cu platformă şi va fi destinată fermierilor întrucât permite ataşarea de diverse dispozitive agricole, dar şi pentru construcţii în munţi.

    http://www.evenimentulmuscelean.ro/index.php/istoria-aro/6205-presedintele-chinei-si-a-dorit-sa-relanseze-uzina-aro.html

    • articolul din ziarul financiar era pacaleala de 1 aprilie
      uita-te la data realizarii articolului sau contacteaza autorul ca sa te convingi

  4. Sa fim seriosi nu suntem instare sa facem ceva competitiv ( ma refer la domeniul asta ) fara aport din afara , nu va amintiti si dacile ca in 30 de ani au schimbat farurile …. si capacul de la portbagaj ….
    Unde nu e cazul sa nu ne imbatam cu apa rece , aici ar fi un posibil proiect cu offset !! plus ca la un pret bun ar putea merge bine la export ….
    Toate problemele au un numitor comun , aceasta clasa de nenorociti care ne conduce si noi bineinteles ca-i votam ne lasam pacaliti la 4 ani mai rau decat copiii de la gradinita , votam prin rotatii aceasi hoti , da prosti suntem totusi !

  5. .
    @MariusZ
    1.Pe platforma ARO au trecut budozerele deja .
    Au scapat Fabrica de matrite , vanduta imediat dupa privatizare , partial reprofilata , fostul institut de cercetare-dezvoltare, vedeta unui scandal imobiliar cand a fost data afara firma AMROM , si la un moment dat, un parc industrial , niste hale goale .
    Intre timp , s-a lansat in acelasi loc un proiect imobiliar .
    2.Despre Bucovina Vehicles s-a vorbit mult in campania electorala . La locale, atenuandu-se spre referendum , ajungandu-se la ignorare la parlamentare .Pe forumul pasionatilor de ARO , unde mai postam si eu , s-au umplut 6 pagini pe acest subiect .
    http://www.aro4x4.net/smf/viewtopic.php?f=14&t=8258
    Nu era pacaleala de 1 aprilie . Vehiculul pare sa fie derivat din AMROM Raptor , care la randul lui continua linia lui ARO Dragon , un autoturism de teren cu caroseria realizata dintr-un schelet de teava rectangulara sudata , pe care se sudau panouri din tabla indoite la abkant . Simplu si ieftin , adecvat pentru regiuni sarace , Romania si Africa . Daca vreti un sector de nisa , cu desfacere asigurata .
    Nu ma indoiesc de buna credinta a domnului inginer Ciobanu , proprietar al AMROM , unde a luptat din rasputeri pentru realizarea unui autovehicul de teren romanesc , precum si a unor autosasiuri utilitare , inclusiv 8×8 .
    Dar dupa alungarea firmei AMROM din Campulung proiectul a luat o intorsatura ciudata , fiind vorba inclusiv de fonduri structurale UE .Deci UE ajuta industria contructoare de autovehicule din Romania !!!!! Noi , trecuti prin multe , mai asteptam totusi inainte de a ne bucura .
    Asteptam cu interes urmatoarea campanie electorala , doar-doar vom mai auzi ceva !

  6. .
    Daca vorbim strict de domeniul autovehiculelor militare , s-au lansat propuneri de fabricare sub licenta a MOWAG Eagle la Mizil si a HUMMER la Moreni ,de vreo zece ani , fara un rezultat concret, pentru ca nu sunt bani .
    http://www.porcisme.ro
    Mie totusi imi pare ca s-ar fi gasit daca s-ar fi vrut .

  7. Ce ziceti sar putea monta o mitraliera pe deasupra acolo sa? =)).

  8. Problemele ARO se stiu foarte bine, la fel de bine cum se stie ca il repari acasa de la A la Z cu o simpla trusa de scule decente. La fel mult hulita Dacie… se repara ridicol de usor si nu ai nevoie de cine stie ce scule.
    ARO a avut o droaie de prototipuri si inovatii dar s-a invocat tot timpul lipsa banilor pentru investitii si intr-un final… a disparut.
    Nu vreau sa aud de masini italienesti, lasati dracului vrajeala ca si Ferrari si mai stiu eu ce scula e tot in Italia fabricata. Ferrari nu este fiabil! Lamborghini la fel. Sunt masini de duminica, arata senzational, se preteaza sa te duci la biserica sa iti faci reclama cu ele si cam atat. Ca sa vedeti ce inseamna Fiat mergeti in targ sa vedeti cam cat le scade valoarea in 2-3 ani de iesirea din fabrica.
    O masina militara nu trebuie sa arate bine, nu trebuie sa fie senzationala tehnologic. O masina militara trebuie sa fie in primul rand de incredere, nu pleci la razboi cu atelierul de reparatii dupa tine, cu computere de diagnostic si asa mai departe.
    Vehiculele de genul asta, usoare si relativ rapide se presupune ca ar trebui sa fie folosite in misiuni de recunoastere deci actioneaza pe distante mari, departe de baza. Usurinta remedierii unor eventuale probleme este un factor decisiv la achizitie.
    Va pot zice ca ungurii au niste masini de teren derivate din G Classe.

    @Niko – daca pe un Toyota Hillux se poate, sigur se poate si pe asta.

    • Poți să spui că un ARO îl repari cu un un ciocan și niște sîrme, dar asta nu înseamnă că era o mașină fiabilă sau ușor de exploatat. Era simplă fiindcă așa erau toate la momentul cînd a fost proiectată și pusă în exploatare, dar pe cînd concurența evolua, mașinile ARO au rămas la fel. Sau mai exact a involuat în sensul că a scăzut permanent calitatea fabricației.

    • Poti sa o repari si cu guma de mestecat, daca se trage asupra ta si vehiculul se strica…dzo cu mila…

    • enzo ,numai prejudecati si idei preconcepute
      daca tu ,eu si altii reglam avansul de aprindere la o dacia cu un set de lere ,sau o carte postala sau curatam cuiul poantou ,vedeam daca e rupta diafragma sau reglam turatia de relanti dupa ureche la o dacie nu insemna ca erau fiabile sau usor de reparat
      militarii,cercetasii nu sunt mc guyver ptr ca,..cu un briceag elvetian sa-ti demonteze motorul unui aro
      daca unui aro i se defecta pompa de injectie era la fel de greu de reparat inclusiv mai greu decat la una noua
      aveam aro ,roman cu motoare saviem la munca ,…iarna la 0-3,4 grade nu porneau decat daca stateai cu „fitilul” pe ele 20 min,la -3,4 grade li se blocau sabotii de frana din cauza ca intra apa ,la fel la dacie frana de mana(sunt defecte bine cunoscute)
      erau in curte la noi volvo ,camioane…aducea soferul bateria dupa ce nu a fost pornit un an si pornea la prima
      am o dacie 1307 diesel in tara ,cand vin dupa jumatate de an fara sa fie pornita,o ia din prima(dieselul e renault)
      ca sa vezi cum te contrazici ajungem la geneza masinilor romanesti
      motorul de brasov de pe aro e o licenta de fiat ,dupa care e facut tractorul u 650,cel de campulung chiar daca mai adaptat(de noi)ptr o masina de teren,mult mai …sa spun nefiabil
      folosim termeni care nici nu exista in dictionar ,…precum e megafiabilitate fara sa stim ce vorbim
      ferrari ,masini de duminica?…la lemans sunt ferrari de fabrica putin modificate care alearga 24 de ore cu motorul la 80 la suta pe durata a mai mult de 70 la suta din cursa….ferrariurile sunt cele mai multe…asta spune multe
      la un f 50 prima revizie la motor e prevazuta la 50000 km,…la cat e la o germana uzuala?…asta fara sa vreau sa spun ca o germana e rea
      o firma cand alege flote comerciale ,in afara de a alege tipul potrivit se uita cine ii da cel mai avantajos mod de plata,la intervalul reviziilor progamate…care la un iveco ,schimburile sunt la 30000km ,reviziile pe la 60000,poate de asta sunt si lideri la vehicule comerciale
      sa ninguneezi o tara care creaza motoare de la minarelli(de cart ,le-am avut la o firma unde am lucrat),mv agusta,ducati pana la ferrari,abarth(care vezi tu faceau carburatoare cu 4 corpuri,noi la carfil faceam dublu corp ptr motorul de 1577 cmc de nova….intreaaba proprietarii de experienta),tractoare lamborghini,new holland-fiat,pana la camioane iveco-magirus -deutz,care a creat cele mai multe masini,motociclete,obecte mergatoare cu motor ..care au ajuns obiecte de cult ,e sa nu stii ce vorbesti,sau sa nu ai cultura automobilistica
      cu asta nu vreau sa spun ca noi nu am fi in stare…,clar ca am fi cu un control al calitatii adecvat ,management modern,…vezi tu nu sta in oameni,un om dupa ce asambleaza 5 carburatoare se plictiseste,nu e vorba de savanti care cauta chintesenta in a asambla o chiulasa
      putem intra in detalii in a discuta de fiabilitatea vehiculelor militare ,de redundanta sistemelor,de ecranarea instalatiilor electrice,de detararea sistemelor de injectie ptr a folosi combustibili de proasta calitate(sau combustibilul unic nato),…nu de fiabilitatea cum a inteles-o nea gigi cand vinde fiat-ul in targ(am un prieten care are un audi…..nu scoate un cuvant cand schimba pompa de apa,cand altceva…..,ca na’ e audi…daca era alfa isi baga toate in ea de ….facut de italieni)
      putem vorbi de usurinta cu care se schimba consumabillele primare(ulei,filtre),unde erau…erau,nu mai sunt in dezavantaj italienii fata de nemti(datorita unui acces mai greoi),cele secundare de la placi de fana pana la disc ambreiaj,ansamble de frictiune),unde sunt cam la egal,francezii sunt distincti din moment ce au tendinta de a uni subansamblurile
      pana la accesul la partile mobile ale motoarelor(care in ziua de azi nu mai e asa importanta)
      eu ptr alfa pot schimba pompa de injectie cu mai multe tipuri de la bosch la qh la nu mai stiu ce,…asta nu ca o necesita,dar eventual
      crezi ca e de vina masina daca pun ceva de care nu s-a auzit?la fel ptr orice subansamblu
      jeep-ul asta e o masina excelenta
      si mercedesul g e ,dar e si mai scump,daca ar fi sa aleg pratic ,cred ca raman cu jeep-ul

      • Lasa fie asa, cu idei preconcepute, prefer sa ma ghidez dupa ideile mele preconcepute decat dupa articolele de marketing sforaitor. Fa o vizita intr-o parcare de camioane si intreaba-i pe baieti ce parere au despre Iveco comparativ cu MAN sau VOLVO.
        Masinile romanesti erau okay, problema a venit de la promovarea cretinilor cu carnet de partid (a se citit incompetenti) in pozitii cheie si de la tolerarea folosirii si intretinerii inadecvate a echipamentelor.
        Tin minte ca in „89 cand eram io pitic unchiul meu a primit un camion nou la Electrica (nu stiu cum se numea atunci) Roman, model cu platforma si macara in spate; a avut grija de el si prin 2001 imi amintesc ca l-am ajutat sa schimbe niste filtre si furtune, a zis ca e singura reparatie mai serioasa pe care a facut-o pe masina pana atunci! Deci se poate, daca esti gospodar si ai grija de echipamente asa cum scrie la carte.
        Uite aici propaganda comunista:
        http://www.discovery.ro/dacioti-pana-n-mongolia

        • cred ca link-ul ala spune tot ,gata i-au facut pe toti
          la o dacie defectele sunt multiple ca nici nu are rost sa le cuantific,de la stergatoare care merg cand au chef pana la frane care au furtunele de foarte proasta calitate
          nu vreau sa compar calitativ dacia nova cu loganul,unde la dacia nova nici un cheder de parbriz integral nu erau in stare sa faca si intra apa peste tot,nici parbrizul nu era etans ,sa nu vorbim de usi,la logan e un parbriz lipit si caroseria „lucreaza” putin ,asa ca nu exista defectele astea
          nu vorbesc de aparatura de bord ,care de multe ori e pusa de decor
          sau bordurile ,care din plastic injectate ,fiindca nu se injecta la presiune mare etc,se crapa fiind mai fragile
          la fel la aro
          la roman motorul „de saviem”,ala mic era un dezastru,motorul „de raba”,ala de 12 mii cmc era cum mai era,nu are rost sa spun ca multe la 30000 km aveau nevoie de segmentari,rectificari de arbori samd
          cand afirmi ce afirmi chiar nu stii ce vorbesti,sau vorbesti din auzite
          poate era si calitatea proasta a uleiurilor a filtrelor,dar vezi tu toti producatorii folosesc ce vreau,nu ca noi facem tot
          acum cand industria componentistica s-a dezvoltat si la noi,incepem sa facem lucruri cu adevarat bune
          eu am cunoscut camionagii,am prieteni care lucreaza pe ele,care a lucrat pe iveco si imi spunea numai de bine de ele(dealtfel baiatul nici nu stia ,nici nu-l interesa unde se fabrica),la fel altii…,asa ca sincer nu stiu ce mentionezi tu pe acolo
          cat despr marketing ,manipulare ,..poate o sa observi ca mai toata presa importanta auto in europa e proprietatea nemtilor ,asa ca marketing….

          • Linkul ala ar trebui sa fie motiv de mandrie nationala :D, restul e apa de ploaie.. ca s-a defectat de nush cate ori si asa mai departe, complet irelevant, masina a ajuns cu bine la destinatie. Combustibil de ’80 (asta iti zice la pompa da cine stie ce dracu era defapt), drumuri de Kazahstan, altitudini de 3k+, temperaturi extreme, praf, etc etc. Mai gasesti vehicol atat de eftin care sa faca treaba asta ? ha? poate vre-un Fiat? :)).

            • vorbim discutii
              mandrie nationala?
              atunci ca ma duceam sa aduc cu dacia de pe campa cartofii in portbagaj,tot mandrie nationala ar trebuie sa fie?
              sau sa incerc sa mut axul cu came in capul chiulasei la 1598 cmc si sa nu-mi iasa ,si sa las axul cu came in bloc tije ,impingatoare,culbutori si sa le reglez cu cheia periodic la 1557 cmc ,cand altii faceau motoare v 12 care mergeau la 8500-10000rpm,si camioanele iveco(alea cu motoare racite cu aer) mergeau si la polul nord la min 45 grade si in africa la plus 50
              ca orice ,facem pe desteptii,stim sa despicam firul in patru si sa radem de realizarile unora….intrebarea le-am face singuri?

            • daca-mi propun si impingand ajung la destinatie,sau cand altii merg cu tgv-uri si trenuri de 300 km la ora eu pot face o locomotiva cu aburi

              • Pai nu a impins nimeni nimic… nu vezi ca a ajuns cu bine la destinatie fara probleme? La fel de bine ca orice alta masina moderna cu pretentii si pret pe masura.
                De ce ai avea nevoie de un V12 pe o masina de zi cu zi la 8.500-10.000 rpm?
                M-am plimbat putin prin zona scandinava dar nu prea am vazut masini italienesti. Te pomenesti ca nu ajunsesera inca pe acolo… 😛

                • chestia cu 8500 rpm era ptr a evidentia capacitatea de a „face”
                  lada 1500 e o licenta fiat si merg in rusia incontinuu de prin 60 incoace
                  la fel seat 600
                  la fel merg prin brazilia cu alcool si prin toata america latina in cele mai rele conditi
                  fiat a vandut n licente la o multime de producatori ,ceea ce nu a facut nici bmw nici vag
                  chestiile pe care mi le spui imi denota nestiinta si prejudecati
                  nu incerc sa te conving sa crezi ca masinile italienesti sunt mai bune ca germanele ,japonezele,francezele,americanele ptr ca ar fi foarte relativ
                  modele bune au toti producatorii ,cum au si rele,depinde mult de in ce locatie sunt facute ,probleme cu furnizorii etc ,in final e o afacere si trebuie sa produca bani,nu depinde numai de know how sau capacitate industriala
                  vroiam sa-ti evidentiez ca pe o scala de 0 la 100 in privinta problemelor probabil toti producatorii man,iveco,fiat ,vag ar fi de pe la 60 in sus ,pe cand dacia ,aro sau roman(modelele vechi ,actual e foarte ok si se poate compara oricand cu alti producatori de top)
                  daca e vorba de fiabilitate in sensul complet al cuvantului ,cel cu respectarea specificatiilor tehnice probabil ar fi fost si mai jos(multi stiu cat de dispare erau la puterea motorului,distanta de franare,nici usile nu se inchideau egal,chiar si la aceeasi masina)(apropo am o dacie sa nu ma acuzi ca sunt antinational sau altceva si a nu se intelege dacia in momentul actual care e mai mult decat ok ,e un smrt buy pregum golful in 80 in toata regula)
                  pe o scala a performantelor ,dinamice si de constructie ,probabil ar fi si mai jos,din moment ce in anii 90 unicele modificari ce le puteau face erau o coada de randunica la portbagaj,nici macar un sistem de injectie muntipunct nu putau face

                  • Văd că în toată această discuţie nu apar motivele pentru care produsele româneşti nu au evoluat, ba din contră. Vinovaţi au fost factorii decizionali, cei care fără a avea calificarea şi cunoştinţele necesare au condus industria şi economia spre dezastru. Situaţia nu s-a schimbat momentan. Fără investiţii în tehnologie nu se pot dezvolta produse mai bune, mai competitive.
                    Ca final, în anii 80 ARO era superior la multe capitole modelelor Jeep din acei ani.

                    • de acord cu tine ca aro a fost conceput foarte bine cu sasiul curb,suspensia pe fata independenta ,foarte reusita,spatiu interior decent…in fine era o masina reusita,pacat ca nu s-a continat sa se investeasca ptr a imbnatati calitatea(calitativ primele modele de dacii,aro erau mai bune decat cele facute ulterior..si asta e un paradox,ar fi trebuit sa fie invers,de fapt arata degradarea metodologiei,controalelor)
                      motoarele ,intotdeauna au fost o problema(nu neaparat a calitatii,ma refer strict la aro),ptr ca nu se puteau fabrica cu specificatile cerute(rimul era un motor de ttractor,dupa aia erau total depasite)
                      dupa 90 cand se puteau importa repere de calitate,inclusiv motoare ,daca s-ar fi vrut ,stiut poate s-ar fi putut face ceva
                      si sunt de acord cu tine ca,..ca concept general aro era peste jeep in acei ani

        • MAN-ul este numarul 1, si numarul 2, si numarul 3, abia apoi vine Scania. Iveco….

      • Niko licenta a fost motorul de 3 cilindri de pe tractorul fiat de 45 de cai, cu pompa rotativa (motorul fiat a fost chiar ok la vremea lui la sfarsitul anilor 60, Dacia 1300 de exemplu avea dinam, nu alternator, pompa de alimentare fara cama pentr pompat manual, toate astea le-a luat dacia 1300 de pe tractorul acela fiat, motorul acela de 45 de cai licenta fiat diesel a fost de departe cel mai fiabil motor fabricat in romania pe vremea lui cioasca )

        cel de pe u650 a fost un model rusesc vechi modificat, cu pompa de injectie in linie

        din fiatul in 3 cilindri – au mai adaugat un cilindru de a iesit motorul de Aro „brasov”, care era gandit ca motor de tractor, greu, zgomotos etc cu vibratii care rupeau caroseria, au mai inventat ai nostri si un motor cu 6 cilindri in linie din doua motoare fiat montat pe tractorul U1010 – care la fel a fost catastrofal :), un motor in doi cilindri in loc de 3 la fel de catastrofal

        motorul „campulung” – era derivat din motorul cu benzina al aro, si folosea linia de montaj de la campulung, a fost si mai catastrofic ca performante si fiabilitate, armata nu a primit asa ceva niciodata cred

        saviem nu era rau deloc, la vremea lui (e un motor care a facut al doilea razboi mondial), l-au stricat ai nostri incercand sa foloseasca exclusiv materiale produse in tzara la segmenti, camasile de cilindru etc , sa reduca consumul de curent si gaz la turnatorii si tratamente termice etc

        Plus mentalitatea noastra, (si in fabrica, si la fabricantul de ulei, si la cei care exploatau chestia respectiva) „merge si asa”, asta le-a pus capac la toate

        • mersi ptr completare si corectii paul
          eu nu incerc sa spun ca tot ce e romanesc e rau,sau ca nu am facut de calitate
          cum spui si tu,de ex primele serii de dacia 1300,aveau seturile motor mult mai rezistente ,fiabile ca cele facute ulterior
          oricum ar fi interesant ca cineva care cunoaste mai bine ,sa ne spuna mai multe despre geneza automobilelor romanesti
          apropo de mentalitatea de care spui,stiu oameni care trebuiau sa „aranjeze”,daciile noi iesite din fabrica si unii incercau cu masina in viteza sa le miste doar la cheie fara sa aiba benzina,…oare ce patea electromotorul respectiv?

  9. Lamborghini este al nemtilor de la Audi AG de cativa ani…este italian cu numele.Tehnologia vine din Germania.

  10. Am cautat putin pe wikipedia si ..Recently, the J8 has been submitted as a replacement for the Toyota Tacoma, Toyota Hilux and HMMWV for US Special Forces.” Deci J8 a fost ales sa inlocuiasca HMMWV-ul. Pe care toata lumea pune atata pret. Cumparam J8 pentru armata, asamblate aici si eventual se mai asambleaza si niste modele civile, eventual motoare mai performante pentru tancuri si TAB-uri. Un vis frumos, dar nu imposibil.

  11. Pot sa spun cu nostalgie ca am crescut cu seria de Jeepuri CJ pina la ultimul CJ7 si am ramas inca un devotee al acestei masini. Cu toate ca posed citeva masini din familia Jeep Cherokee sunt atras de un model M3 al Jeepului Wrangler.

  12. Eu zic sa luam Supacat Wildcat…ce poate fi mai tare decat o masina de raliu cu mitraliera? :))

  13. Pentru mine variantele Pegassus Special Operations Vehicle,Border Patrol Vehicle si Personnel/Cargo Carrier ar fi cele potrivite,daca ar fi fost o jucarie pe Personnel Carrier atunci miar fi fost preferata :)) ,pana atunci Pegassus ii preferatul meu.

  14. Plasan Sand Cat, M1117, mowag eagle IV si jeep J8 oricare din ele, dar lasa ca ne-au luat-o bulgari inainte, la noi pute de atata coruptie si prosti.

  15. Si totusi daca noi nu suntem in stare sa punem pe un sasiu o amarata de suspensie, chiar cu foi de arc, si un sistem de tractiune , cu motorul si transmisia importate daca nu putem altfel, si o gluma de caroserie ca in gazul Jeep-ului, inseamna ca e jale mare de tot. Nu numai ca se doresc saracirea noastra dar si imbecilizarea. Ce constructii de avione , ce rachete, ce armament…

    • cine doreste saracirea si distrugerea armatei sau ce?
      chestia e ca nu mai stim nici sa gandim
      cand am intrat in nato,…ne-au cerut nato si implicit sua sa (scriu cu majuscula sa resaltez ,sa nu se inteleaga altceva) ACORDAM PESTE 2 LA SUTA DIN PIB PTR BUGETUL APARARII,in realitate cam 2,35 la suta
      a venit criza si ne-au acceptat ptr o perioada determinata de timp reducerea bugetului mapn
      minimul de 2,02-2,35 cred ca e minimul acceptat ptr a fi membru nato
      cu un buget corespunzator se rezolva cam mai toate problemele de inzestrare
      asa ca nu stiu cine vrea sa ne saraceasca ,sau sa distruga industria interna,cand din interiorul ue,nato ni s-au oferit intotdeauna formule de asociere samd
      oare ,problema nu e interna?si se incearca sa ni se induca ideea ,sau unii o au ca ar veni din partea aliatilor
      sa nu confundam cu perioada comunista ,nici de inceput cand rusii plecau cu liniile de fabricatie ford din romania pe trenuri,nici spre sfarsit cand ne vindeau armament downgradat
      nicicodata nu ne-au dat rusii armament de prima mana,tot ce s-a obtinut mai bun ,performant a fost pe filiera chineza,”suplimentat” in tara
      de ce mig-urile noastre 29 ,putea „sa dea”doar cu 1 bvr ,cand „standard” dadea cu 2
      pe noi nu e nevoie sa ne manipuleze nimeni,ca ne manipulam singuri

  16. Bineinteles ca problema e interna ca doar nu vine NATO sau SUA si ne interzice sa construim vehicule. Problema grava e ca oamenii capabili si interesati sa munceasca nu au cum sa ajunga in functii de condure publice pentru ca pur si simplu nu le permite clica. Nu pot permite ca gasca sa fure si unu sau doi sa-si vada de treaba ca-i da in gat rezultatele.

  17. Pingback:Jeep Gladiator (not Scrambler) is finally here!..asteptam dieselul...si pe ala cu doua portiere...la pastele cailor. - Romania Military

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *