Teste Mowag Piranha si comentarii

…Piranha V – teste din aprilie 2016:

si tot Piranha V – in octombrie 2014:

si versiunea mai ciudata… Piranha 10×10:

Aici in teste cu o turela de calibru mare:

De ce preluam astfel de filmulete? Poate pentru ca Piranha nu e neaparat o optiune proasta… doar ca e cam tarziu sa continuam sa achizitionam Piranha IIIC, macar de ar fi la un nivel echivalent Stryker/LAVIII. Cealalta problema e achizitia la cheie, din import, pe loturi mici, in locul unui program national de productie locala sub licenta.

Sa nu uitam care au fost problemele legate de primul lot de Piranha IIIC (pret 2mil. euro/exemplar): protectie de baza nivel 2 STANAG 4569 (echivalent 6-8kg exploziv sub podea), cat are si SAUR2, dar care costa sub 1 mil. euro; nevoia de a achizitiona kit-uri suplimentare de blindaj, la aprox. 100.000$ bucata pentru a creste la nivel 3 (rezista la 8kg exploziv, iar niv. 4 la 10-14kg exploziv, insa kit-urile nu au mai fost cumparate), turela cu functionare defectuoasa; armata a refuzat receptia lotului 2 de 7 bucati (a se vedea interviul de mai jos, din videoclip).

Deci de ce nu era bun SAUR 2 si s-a importat Piranha IIIC? Cred ca doar MApN stie…

Un video despre omologarea Saur2 din 2012 si datele referitoare la motorizare si protectie:

Am o banuiala (nu o pot dovedi, dar pare destul de logica) ca este o „imbarligatura” mai veche cu comanda de PiranhaIIIC (intentie pentru un total de 242 de vehicule – a se vedea mai jos), care dupa un lot initial importat trebuia produs local sub licenta la Automecanica Moreni. E posibil sa fi avut acord cadru, in contextul caruia s-a fixat pretul/unitate pentru primul lot de 33+12… si probabil au mai fost de acord ca apoi sa mai cumpere cel putin 90 daca totul merge bine cu primul lot… ceea ce ar explica presiunea de acum din MApN de a continua achizitiile.

O stire din 2 martie 2011 (aici) ne spune:

transportoarele Piranha au renuntat la turela, pe ele fiind montate platforme de … si 24 Piranha IIIC 8×8, urmand sa mai primeasca alte 91 de Piranha IIIC 8×8. …Romania a facut si ea un contract pentru 242 Piranha IIIC 8×8, din care a primit 31 de transportoare. Armata romana urmeaza sa le inlocuiasca pe toate cele aproximativ 700 de transportoare blindate TAB77 pe care le mai are in dotare. Romania are in faza de testare prototipul transportorului Saur 3, produs de Automecanica Moreni.”

Data preceda cu putin lansarea programului national TBT 8×8… un moment „emotionant” (guest-star „onorabilul” Gabriel Oprea):

si optimismul unora… care asteptau deja de 20 de ani un astfel de program:

 

Daca imi amintesc eu bine, si pentru Agilis-ul Rheinmetall-Moreni (Romania Military Vehicle Systems) era vorba de a comanda in prima faza tot un prim lot similar, reprezentand cam 1/3 din necesar, dublat de un batalion la cheie de Boxer 8×8.

Pana la urma se pare ca ne alegem doar cu intentia unui program national de dezvoltare

Eh, noi sa fim sanatosi si sa dea Dumnezeu sa nu avem nevoie de armata!

 

Marius Zgureanu

52 de comentarii:

  1. „Romania a facut si ea un contract pentru 242 Piranha IIIC 8×8, din care a primit 31 de transportoare.”

    Aha! Astfel se explica de ce vor mai fi luate alte Piranha 3C. Contractul trebuie respectat pana la capat.

  2. ……Eh, noi sa fim sanatosi si sa dea Dumnezeu sa nu avem nevoie de armata!….
    Cred ca dupa atacul de azi dimineata o sa avem nevoie urgent de armata….noi cei de pe forum…la astia din SMG nu le trebuie armata…le trebuie slugi…

  3. Deci vor inlocui SOCAT intai si apoi Pumele care au mai ramas:
    http://www.radiocraiova.ro/elicoptere-de-atac-si-transportoare-blindate-noi-pentru-armata-romana-audio/

    Probabil e presiune mare de la americani pentru Bell si Piranha…nu m-ar deranja daca vor fi facute aici Cobrele, nu m-ar deranja sa luam si de la Airbus elicopterele de transport…dar faza cu Piranha mi se pare de porc; e posibil totusi sa luam Piranha pentru o brigada de infanterie si ce va produce RMLS pentru mecanizate si celelalte…

    Cu Bell problema e ca celelalte produse nu-s foarte interesante pentru noi. UH-1Y mi se pare sub Pumele fabricate la Brasov iar de Osprey noi nu prea avem nevoie…bine, eu nu cred ca avem nevoie nici de prea multe elicoptere in conditiile in care in orice scenariu noua ne va fi greu sa avem superioritate aeriana sau macar sa ne aparam spatiul aerian ca sa putem folosi elicoptere de atac…dar nah…noua ne trebuie blindate, AA puternic, aruncatoare si obuziere cu munitii inteligente si MLRS-ul cu clusters pentru contrabaterie si concentrari de blindate, radare …nu inteleg ce dracu conceptie avem noi cu atatea elicoptere.

    • „nu inteleg ce dracu conceptie avem noi cu atatea elicoptere.”

      Nu cred ca este vorba despre o conceptie, mai degraba poate fi vorba despre niste interese comerciale. Bine, teoretic intr-un razboi trebuie sa si ataci nu doar sa te aperi, iar pentru atac sunt bune cat mai multe elicoptere, avioane, tancuri etc.

    • Daca se va merge pe astea e clar ca unchiu Sam face presiuni, Acum sa vedem daca putem sa surubarim si noi ceva pe aici de o maslina ceva

    • Eu n-as inlocui Socat-urile ci le-as moderniza, inclusiv motoarele, si le-as folosi ca multirol, nu de atac.
      Din cele mai vechi de transport, as mai scoate la pensie si le-as inlocui cu unele noi…

      • Impotriva unor blindate fara acoperire AA s-ar descurca bine. Eu as mai integra ceva munitii ghidate laser de 70 mm, poate chiar de la turci (Cirit mai ieftine decat cele occidentale?).

      • Exact cum au facut britanicii cu Pumele lor, modernizate in Romania: http://www.airbushelicopters.com/website/en/press/Upgraded-Puma-fleet-reaches-10,000-flight-hours_1947.html. Cablaje si avionica noua, rezerva marita de combustibil, motoare Makila, care sunt folosite si pe pe H215. Asa dam de lucru si la noua fabrica Airbus pana incep sa capete comenzi, ne asiguram necesarul de elicoptere pe 10-20 ani, si in acest timp ne dotam cu 24-32 elicoptere de atac.

        • MAPN a contractat deja lucrari de modernizare a vechilor Pume(60 sau 80 milioane de euro), inca nemodernizate, insa aclo nu spuneau nimic de motoare noi, degivrare in pale si ce mai lipseste azi Pumelor noastre. Modernizarea o face IAR Ghimbav, asta insemnand, cel mai probabil, ca o sa fie tot modernizarea initiala de la inceputul anilor 2000. Nu e rau nici asa, macar o mai lungesc pana or sa intre in paine noile achizitii. asta inseamna ca or sa mai treaca ani buni pana atunci.

      • Din momentul aprobarii contractului:
        Seco and the Swiss foreign ministry approved last week the sale of 31 Piranha armoured vehicles to Romania produced by Swiss firm Mowag, as confirmed by the head of the company on Swiss television on Thursday.

        Un asemena contract necesita aprobare.
        La acel moment aprobarea a fost contestata desi Romania indeplinea toate conditiile:
        „Luzi Stamm, president of the House of Representatives’ foreign affairs committee, told Swiss television that neutrality was much too valuable to be risked in such a way.

        The rightwing People’s Party parliamentarian hopes that the committee will look into the affair and stop it in its tracks.

        Centre-left Social Democrat parliamentarian Mario Fehr was also sceptical: „It’s unacceptable that Swiss weapons end up in Iraq.”

        The lobby group Switzerland without an Army said it was „revolted” by the news and urged government „to put an end to the project”.
        Dar cei care au aprobat au argumentat ca Romania nu este o tara aflata in razboi:
        „All legal conditions have been met by Romania, which belongs to Nato and the EU and is not a country at war, ” noted Rita Baldeger, Seco’s spokeswoman. “

        Deci o tara aflata in razboi nu poate obtine aprobare de la elvetieni sa
        primeasca noi transportoare, componente/piese sau sa ii fie reparate cele avarinate deoarece si-ar incalca neutralitatea.

        Asa ca Saur2 putin polizat sau ceva produs aici, altfel este complicat.
        Decat Piranha III de unica folosinta cel mai indicat ar fi un Saur2 putin crescut (daca alceva produs aici nu se vrea). Oricum avem nevoie de un tranportor mai usor care sa poata fi folosit in cat mai multe locuri: sa aduca muntie in zone mai fierbinti, sa traverseze rauri (taxi pt. soldati, echipamente sau munitie), observatie (drone, video), comunicatii, comanda control, etc.

        Tot la teste- Piranha V rasturnat:
        https://www.youtube.com/watch?v=hE-F8rvVFH0

        • Damn, cum de a ajuns comentariu aici… 🙂 (se pot sterge. Multumesc).

          Sa mai radem putin cu bufonul regelui:
          „62 mph” Stryker truck going 0 MPH in the Mud
          https://www.youtube.com/watch?v=u_E25Yyv0ZE

        • Nu stiu daca Curtea Constitutionala este abilitata sa judece o astfel de plangere, avand in vedere faptul ca principalul argument impotriva acestei achizitii, este chiar scopul utilizarii lor…razboiul?!

          Daca da, fuck MAPN si Pierzania IIIC……..mai avem o speranta! 🙂

          PS Poate RoMil sa faca o sesizare in acest sens? 🙂

          • RoMil nu este o entitate juridica… suntem cateva persoane fizice, voluntari. Oricum, astfel de sesizare poate sa o faca oricine.

          • Nu cred ca ar trebui facuta plangere (oricum nu se poate de site). Ne mai suparam si ii numim tradatori dar cred ca sunt si multi oameni bine intentionati care incearca sa faca cat mai bine cu putinele mijloace care sunt disponibile (din pacate cateodata cat mai bine este dusmanul binelui).

  4. Aha , si restul pana la 600 700 de buc cat ziceau astia ca le trebuiede care o sa fie .

    • Poate va fi Agilis. Dar, nu cred ca este intelept din punct de vedere logistic sa avem transportoare de la furnizori diferiti, cu piese diferite.

      • Nu cred ca ar fi intelept sa ai o brigada cu batalioane cu transportoare diferite..daca achizitia asta are scopul de a dota o brigada de infanterie cu acelasi tip de transportoare atunci pot intelege…daca saboteaza Agilis-ul..nu pot intelege ..

  5. Pirandele astea parca nu sunt amfibii , cum ramane cu cerintele Armatei , sau la astia nu conteaza

  6. George, eu ma indoiesc ca e un contract ferm. Nu ma pricep eu foarte bine la transportoare, dar ma pricep bine la astfel de contracte. Cu siguranta nu a fost vorba de un contract ferm, pt ca s-ar fi stiut de la inceput cand trebuie sa vina si cat costa, si din 2011 s-ar fi executat deja totul. In opinia mea s-a facut un contract pt un numar minim, care a fost si livrat, iar noi ne-a rezervat dreptul la optiune pt un numar de pana la 242 exemplare. juridic nu aveam obligatia sa comandam tot numarul de exemplare, deci decizia 100% este a MApN.
    Eu nu inteleg de ce luam un transportor produs afara care e de 2 ori mai scump decat ce puteam noi produce la noi, SAUR, iar banii ramaneau in economia noastra. Coruptia e probabil sigurul raspuns

    • Coruptie, lasitate si nepotism

      http://adevarul.ro/locale/botosani/cum-fost-umilita-armata-romana-razboi-mondial-nemti-austrieci-dezastrul-cauzat-coruptie-nepotism-lasitate-1_58e4f2675ab6550cb8fd05db/index.html
      Intamplator, astazi a fost publicat acest articol. Mai are rost sa ne inarmam aiurea in aceste timpuri? Probabil idiotul de Ponta are dreptate, dar nu stie de ce.

      • e amuzant ca nici acum nu recunoastem ca in 1916 rusii au fost cei care ne-au salvat, deplasand multe sute de mii de soldati pe frontul nostru

        • Dar rusii au asteptat pana in ultimul moment pentru a trimite majoritatea trupelor ruse alocate frontului nostru, cand deja armata romana era in retragere din Transilvania si Dobrogea.

          • nu va contrazic deloc, nu si-au indeplinit obligatiile (ofensiva din Galitia) la fel ca francezii (vezi armata de la salonic), dar va rog verificati cate divizii au trimis in toamna tarzie a lui 1916, divizii care au stabilizat frontul (ai nostrii erau pe fuga).
            eu ma refer doar la elementul asta, care de obicei este trecut cu vederea de istoria noastra oficiala.
            Sper ca nu ma banuieste nimeni de simpatii rusesti, mai ales ca eu am motive intemeiate pt rusofobia mea 🙂

        • Si un an mai tarziu, in 1917 (anul marilor victorii romanesti) din cauza revolutiei bolsevice s-a dus dracu tot frontul, rusii dezertand si noi ramanad literalmente…singuri. Si cu patalamaua de Pace de la Bucuresti.

          Apropo, cine venise cu jalba-n protap 40 de ani inainte, cerandu-ne sa-i ajutam impotriva otomanilor, iar drept multumire nu mai doreau sa plece din Dobrogea, basca s-au ales cu Bugeacul in urma Tratatului de la San Stefano.

          Ce…amuzant.

          • La noi a fost si reorganizare militara in perioada aia, insa si cresterea moralului a contribuit enorm. Acum, dpdv al dotarilor militare suntem in aceeasi situatie….in curul gol!

    • Nu e corupție , ci prostie !
      Lasati-o dracu de manipularea cu corupție în sus , corupție in jos , parcă sunteți autiști și nu vedeți că sunteți înconjurați doar de proști …

      • Pai cine plm i-a pus pe astia in fruntea tarii?! Nu tot noi, fie ca i-am votat fie ca nu am mers la vot.!?

        • Si ar fi bine sa se mai scrie in cartea de istorie ca rusii, desi nu ne place, ne-au salvat curul puturos in Moldova. Dupa aia a fost mai trist ca a trebuit sa scapam de ei, inclusiv sa fie scosi din Basarabia.

      • Habarnistul, unul din „clasicii” care cred ca patriotismul = coruptie si e BINE. Traiasca stanga, care ne da pensii, salarii si moje sociala!

        • Urrrraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

        • Nu , esti in eroare , nu am crezut niciodata asa ceva .
          Sper sa nu mai jignesti vreodata sensul cuvantului ” patriotism ” .
          E totusi posibil sa avem dreptate amandoi , adica prostii sa fie si corupti 🙂 .
          Dar asta nu schimba cu nimic situatia din prezent , prostii sunt atat de prosti inca nu pricep ca sunt prosti de bubuie .

          • „Ai momente”, puseuri…ca Ion Cristoiu cand isi aduce aminte ca e comunist si trebuie sa-si respecte blazonul… 😉

            Cum adica e manipulare cu coruptia si suntem autisti?
            Coruptii e prosti doar cand sunt prinsi, ce, nu stii?…

            • Astia sunt prea prosti ca sa fie corupti , ce naiba .
              E simplu .
              Or fi cativa care pun botu’ la foloase necuvenite sau chiar este vorba de tradare in sensul legilor , dar restul le pute respiratia pentru ca nu au tras apa la WC peste ei .
              Ma refer la majoritatea clasei pulitice , sper ca se intelege .
              Aia cu pdf-ul ” fara numar ” pot fi anchetati deja pentru tradare .
              Restul este ca-n poeziile lui Eminescu :

              „” Revedere
              – Codrule, codrutule,
              Ce mai faci, drãgutule,
              Cã de când nu ne-am vãzut,
              Multã vreme au trecut
              Si de când m-am depãrtat,
              Multã lume am îmblat.
              – Ia, eu fac ce fac de mult,
              Iarna viscolu-l ascult,
              Crengile-mi rupându-le,
              Apele-astupându-le,
              Troienind cãrãrile,
              Si gonind cântãrile;
              Si mai fac ce fac de mult,
              Vara doina mi-o ascult
              Pe cãrãrea spre izvor
              Ce le-am dat-o tuturor,
              Implându-si cofeile,
              Mi-o cântã femeile.

              – Codrule cu râuri line,
              Vreme trece, vreme vine,
              Tu din tânãr precum esti
              Tot mereu întineresti.

              – Ce mi-i vremea, când de veacuri
              Stele-mi scânteie pe lacuri,
              Cã de-i vremea rea sau bunã,
              Vântu-mi bate, frunza-mi sunã;
              Si de-i vremea bunã, rea,
              Mie-mi curge Dunãrea.
              Numai omu-i schimbãtor,
              Pe pãmânt rãtãcitor,
              Iar noi locului ne tinem,
              Cum am fost asa rãmânem:
              Marea si cu râurile,
              Lumea cu pustiurile,
              Luna si cu soarele,
              Codrul cu izvoarele. „”

              Cine o fi Codrul …. va las pe voi sa ghiciti .
              Da , ar putea fi vorba de varianta feminina a Codrului .
              Vorba aia populara : daca matusa mea avea un coi , era unchi-miu 🙂 .
              Da’ n-are .
              Acolo … trebuie un barbat adevarat , nu o femeie .
              Parerea mea .

      • Gogu' de la cazane

        Prostia pura este rara la acest nivel… Prostia la acest nivel este cel mai des cu interes, adica pe bani. Daca e pe bani atunci se cheama Coruptie.

    • Da, posibil sa fie cum zici tu… s-ar putea insa sa fie anumite elemente conditionate de volumul comenzii. Pt. 242 exemplare pare sa fi fost un acord cadru, sau de principiu. Pentru al doilea lot de 90, nu stiu.

  7. Da, deci eu sunt confuz. Am cumparat pestele pt Afganistan. Ce e cu loturile astea suplimentare. Presiuni americane? Eu ma tot astept sa vina Alex sa imi spuna ca nu e asa, dar vad ca tace…

  8. Quid despre cele 59 de rachete tomahawk lansate ieri seara la adresa unei baze militare siriene??

  9. Problema e ca toate sunt in pom, nu se stie nimic concret, iar pana una alta ne putem baza tot pe TAB 77.

    RIP Agilis…….va rugam jos pantalonii, ca vina virilul Ivan in vizita de lucru!

  10. Ma intreb daca cele 90+ de piranha 3c ar putea fi in locul batalionului de Boxere. Ar mai dota 2 batalioane, pe langa cel existent deja, asigurand un minim necesar pana ce Agilis intra in productie (da, stiu,suna mai mult a basme). Am ramane astfel in final cu doar doua tipuri de transportoare, Piranha si Agilis (ambele amfibii) in loc de trei.

  11. Un lucru este cert: asa politica promite, dar nu face nimic. In ultimul filmulet se observa si o macheta dub OSB. Despre ce este vorba?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *