TF-X cu motoare de F 16

Concept TF-X, sursa: TAI

Cel putin la inceput, mai apoi aparatul de generatie a V-a turcesc va fi dotat cu motoare dezvoltate pe plan local. Toate bune si optimiste, investitia in cercetare-dezvoltare este mereu profitabila doar ca turcii fac ce fac si se lovesc mai mereu de lipsa motorizarilor.

Pentru tancul dezvoltat local – Altay – n-au nici acum motor desi se canonesc sa dezvolte unul local de ceva ani, termenele au trecut unul dupa altul dar motor tot… ioc. Iar dezvoltarea unui motor diesel de 1500cp in 12 cilindri pentru Altay este treaba grea (asa cum au remarcat si ei) dar in acelasi timp este o gluma fata de dezvoltarea unui motor pentru un aparat de generatia a cincea. Turcii n-au decat sa-i intrebe pe ivani de cat timp se chinuie la motorul Su 57, desi rusii au experienta nu gluma in dezvoltarea de motoare de aviatie, pe cand turcii n-au experienta nici in productia de motoare diesel pentru tancuri…

Cand au pus mana pe primul contract de export pentru T 129 ATAK (varianta turceasca a A 129 Mangusta) s-au lovit din nou de problema motorului, europenii si americanii refuzand sa le mai vanda motoare.

In cazul TF-X aceeasi Marie cu exact aceeasi palarie, nema motor.

Desi aici lucrurile sunt mult mai complicate. La demararea programului turcii au cautat asocierea cu un producator cunoscut, cei de la Saab erau in carti pe post de consultanti, dar intre timp lucrurile s-au deteriorat in Turcia si greu de crezut ca vreun producator occidental le va mai acorda consultanta. Rusii nici ei n-ar fi interesati, n-au niciun motiv sa ajute la cresterea unui competitor, stiind deja ca Turcia si Rusia se intalnesc de multe ori pe aceleasi piete de armament, iar despre chinezi ce sa mai vorbim, astia inca folosesc motoare rusesti sau clone dupa motoare rusesti.

Pe de alta parte tehnologia de fabricatie a unui motor de aviatie performant este coplesitor de scumpa si de complicata, avem din nou exemplul Chinei care de foarte multi ani se chinuie sa scape de importul de motoare din Rusia si nu prea reuseste altceva decat sa faca copii dupa motoare rusesti mai vechi.

Dar asteptam sa vedem prototipul TF-X, mai vorbim dupa aceea.

Din punct de vedere tehnic, Turkish Aerospace a anuntat ca avionul va vedea lumina zilei in 2023, iar odata cu suspendarea Turciei din programul F 35, Ankara a accelerat programul de dezvoltare, TF-X urmand acum sa inlocuiasca aparatele F 35A care nu mai vin precum si o parte a flotei de F 16.

Aparatul va fi unul bi-motor, multirol veritabil (de generatie 5+?!) si va atinge o viteza maxima de Mach 1,8. Mai multe nu stim  si nici nu avem cum daca tinem cont ca turcii inca nu au un motor, vreun radar si nu stim cum stau si la restul de avionica si senzori.

Turcia nu a construit pana acum niciun avion de lupta, licenta pentru T 129 ATAK fiind pana acum cel mai ambitios program in zona aero. Pe de alta parte toata lumea stie ca atunci cand proiectezi un avion alegi mai intai motorul. De la motorizare pleaca restul proiectului si daca turcii n-au motor ci vor folosi motoarele F 16 cum va arata TF-X-ul lor?! Pentru ca presupunem noi ca viitorul motor al TF-X va avea alte caracteristicii tehnice decat cel de F 16 si atunci?!

GeorgeGMT

36 de comentarii:

  1. 2023 ?!?….optimism vecin cu scrizofenia,să cheme cineva un doctor la ankara.
    astia depasesc productia la hectar si înjumatatesc cincinalele mai ceva ca in economoa lui nea nicu.
    nu mai pot fi luati in serios,deja sunt prea gogonate .pacat, pareau chiar oameni seriosi.

    17
  2. Sa fim seriosi, dezvoltarea unui avion de unul singur e teribil de greu. Sa reusesti pare utopic, romanii stiu mai bine care-i treaba cu supersonicul!

    4
  3. Poate recurg la specialisti indieni si cu ajutorul lor este gata pana’ n 20-23. Cica ala indian, Tejas, este o mare reusita…

    8
  4. Restul componentelor sunt la fel de slabe daca sunt produse de ei doar ca acolo pot sa mimeze performanta lor sub pretextul secretului

  5. George, inima ghiaur aveam.
    Asa articol pacatos zgriam, sufletu plangeam, Allah vedeam bre George …

    15
    • Vedeam Allah si minunam de asa de succes adepti.

      2
    • Aman aman, romanul fabricile taiam si vindeam, petrolu, padurile, la austriac dadeam. Sfert din roman, la strain munceam. Romanul ramas la fundu gol, spargeam seminte si radeam de turcul care gandeam, munceam la viitorul Türkiye gandeam.
      Turcul gandeam munceam, ubgurul si sarbul la fel faceam, romanul baiat bun eram, stateam si radeam. Vroiam munceam, dar fabrici nu mai eram. Galeata primeam, hotii alegeam, totul furam. No comment.

      26
      • Hai siktir 🙂
        Si sa schematizez:
        – fabricile alea de care pomenesti tu erau bune intr-un alt fel de sistem economic (probabil ca ar mai fi mers o vreme dar pentru anul 2020 nu mai erau bune).

        – parte din industria petro-chimica s-a privatizat (unitatile profitabile au ramas iar cele care mai mult consumau decat produceau s-au inchis); ca s-au privatizat cu austriecii sau se privatizau cu somalezii, congolezii e mai putin important. Produc si acum locuri de munca si venituri la buget din taxe si impozite si intretin industrii adiacente care inseamna alte locuri de munca si alte taxe si impozite la bugetul statului Roman.

        – „sfert din roman la strain munceam” ??? bai esti nebun ??? asa si ????
        Cati mongoloizi de-ai tai sunt in Germania, Elvetia, Austria si aiurea la mama dracului ?? (aici a ras ciobul de oala sparta).
        – „Romanul ramas la fundu gol” iar ai fumat ceva interzis ca prea aiurezi si nu cred ca e de la soare.
        Bre yilmaze Romania este membru cu drepturi depline in UE ( turcia incearca de vreo 40 de ani si ce sa vezi ii dau europenii eject …de ce oare ??
        Din NATO or sa va scoata astia cat de curand ca dupa ce ca sunteti saraci si prosti mai sunteti si cu nasul pe sus (auzi la prapatiti viseaza sa fie putere regionala, dar cand au trimis frantuzii 2 fregate sa faca exercitii comune cu grecii a inceput „sultanu’ ” sa o dea putin in balbaiala 🙂

        – „Turcul gandeam munceam, ubgurul si sarbul la fel faceam”
        bre aici m-ai facut sa rad copios atsa cu turcii care gandesc si muncesc e fortata rau :)))
        Am ceva experiente legate de tara ta si fara pic de rautate in suflet o spun cu mana pe inima ca eu oameni mai batuti in cap ca turcii nu am vazut, probabil doar filipinezii . Nici harnicia nu va da afara din casa si tot ceea ce aveti azi este rodul a sute de ani de jaf. Voi nu ati construit ci doar ati distrus, furat si consumat prada. Cand nu s-a mai putut cu furtul si jaful ai vazut unde ati ajuns 1921… jumate de tara ocupata si doar providenta si conjunctura extrem de favorabila v-a salvat.

        Nu te mai minti singur. Turcia de azi este produsul 100% al mainii parintesti pusa pe capul vostru de catre americani dupa terminarea celui de-al doilea razboi mondial.

        Cu „sultanul” la carma nu va vad bine sincer 🙂

        21
      • Razi cumetre cat mai poti. Erdogan benim bok. Crezi ca daca te rogi in sfanta sofia vine mohamed si-te apara de rus? Uita-te la roman. Dupa 45 de ani de infratire cu rusul belim * in toate domeniile din cauza rahatului de alterare mintala ce ne-au facut. Dati-l jos pe micul ataturk si bagati-va mintile in cap. Vreti un stat inca tare dar e subminat de AKP si gaunoasa de ideologie islamista

        5
          • Pleaca in Turcia si in caz ca esti deja acolo nu te mai obosi sa ne vorbesti limba ca pari sa urasti tot ce e romanesc.
            Ca PIB/cap de locuitor, Romania si Turcia sunt cam la acelasi nivel iar tu ne vorbesti de parca ai fi australian. Si din asta rezulta ca europenii care fac pipi pe noi fac si pe voi. Pe voi fac cu bolta mai mare ca sunteti mai departe.

            4
      • Mulzumim, bre!
        Dar .. tot turcu plateam 🙂

        4
      • „Turcul … munceam” – sa inteleg sa postarile de pe aici sunt parte din munca, nu? Sau munca aia e din gura?

        5
    • Pai daca turcaletzii se apuca sa puna pe viitorul lor fighter-jet TF-X motoare de F-16, cel putin din punctul de vedere al motoarelor le-ar cam ieshi ceva de genu cam F-15, pt ca F-15 foloseste aceleash motoare ca F-16, F-100-PW si F-110-GE cu variantele fiecarui motor in parte. Acum nu shtiu daca motoarele pt F-16 fabricate/montate de ei, sunt produse de la 0 sub licenta in Turcia sau decat montate si intretinute la ei???
      Sper sa nu creada osmalaii ca daca fac fuselaj gen generatie 5 lu TF-X vor avea ceva genu F-22 Raptor……ca ar fi culmea naivitatii!!!!

      1
  6. Salut. Erau pe aici niste dansii care o tot ardeau cu taica Erdogan si cum va ajunge Turcia in viitor, va rog nu-i faceti sa fie tristi. Sa fim seriosi Turcii o ard cu vrajala mai rau ca nea Nicu.

    5
  7. Fix România anilor ’70-’80, cînd încercau cu disperare să găsească un motor pentru IAR-93 și IAR-95!
    Chestia nasoală e că ei evoluează, iar noi involuăm.
    Ăștia suntem, atîta putem!
    Părerea mea, hîc…

    12
  8. Acum trei ani, Regatul Unit și Turcia semnau un acord de 100 milioane lire sterline pentru dezvoltarea proiectului turc cu participarea BAE și cu motoare Rolls-Royce.

    Vom mai vorbi peste trei ani când turcii vor anunța proiectul lor de avion de a paișpea generație în colaborare cu Tripolitania.

    2
  9. Capul sus baieti ! Doar ce au sosit 2 F16, care vor deveni operationale ….f repede?

    1
  10. „Turcia nu a construit pana acum niciun avion de lupta, licenta pentru T 129 ATAK fiind pana acum cel mai ambitios program in zona aero.” afirmația asta e factual falsă, Turcia e unul din cei cinci producători locali de F16, multe din cele 270 de bucăți fiind realizate intern.
    Și nu vorbim doar de asamblări din chit, ci și aripi, fuselaje, motoare și alte componente. Au produs avioane F16 și pentru Egipt…
    Upgradarile și le-au făcut intern.

    8
    • Afirmatie nu este deloc falsa, asamblarea finala nu poate fi numita constructie de avioane si nu degeaba am dat ca exemplu programul T 129 Mangusta.
      In cazul F 16, TAI a ajuns intradevar sa fabrice local pana la un maximum 80% din structura aparatului: fuzelajul, aripile, mai apoi eleroane etc, dar nu s-a apropiat de avionica aparatului sau de radar, senzori etc. Nu stiu nici daca pot integra arme pe F 16.

      In cazul T 129 lucrurile sunt complet diferite asta si pentru ca Augusta/Westland a renuntat la A 129 Mangusta dezvoltand un nou aparat de atac si astfel tehnologia mai veche a fost livrata Turciei. In cazul Mangusta intreaga suita de senzori, radar, avionica, sistemul castii pilotului, sistemele de armament, structura de rezistenta a elicopterului, palele elicelor (mare lucru), inclusiv motorul se fabrica sub licenta in Turcia.

      Astfel ca nu se poate compara complexitatea programului Mangusta cu asamblarea F 16 si productia de fuzelaje si aripi. In cazul F 16, turcii nu pot fabrica aparate noi fara acordul americanilor (au nevoie de o gramada de subansamble din Import), in cazul elicopterelor totul se fabrica local. In cazul F 16 era vorba prin 2012 sa primeasca aprobarea pentru asamblarea finala a motoarelor F110-GE-129B pt F 16, dar discutam doar despre asamblare, productie sub licenta se refera la un model mai vechi – F110-GE-100. Adevarat ca TAI este producator de componente pt motoarele de aviatie ale GE (atat militare cat si civile).

      Astfel ca dpmdv programul T 129 ATAK este primul program complex in care industria din Turcia fabrica un aparat cap-coada, cu tot cu motor, senzori, radare etc. Poate gresesc dar F 16 made in Turcia nu cred ca se compara ca complexitate cu T 129 ATAK. Dovada ca in urma cu ceva ani au gasit nus ce „bug” prin F 16 lor care cica transmitea date catre oarecine, pentru ca asa se intampla cand avionica iti vine la cutie.

      6
      • In cazul ăsta rectifica, Turcia a construit avioane de luptă F16, că asta a făcut, dar nu a dezvoltat.

        Au integrat arme împreună cu Israel, dar nu îmi amintesc acum.
        Vezi că și la F16 au integrat senzori, cască cu HUD, display color, lantirn etc,
        Fuselaje, aripi de F16 făcute în Turcia au fost trimise și în State pe avioanele americane.

        In cazul elicopterului te contrazici singur, in articol spui că nu au motor, iar în postarea anterioară că îl fac singuri, cum e corect.
        Dar e nevoie de „export permit from the US Department of Defense for the LHTEC T800-4A engine for the T129” pentru ORICE export.
        Strict legat de elicopter, italienii nu au reușit să îl vândă ei înșiși la export și l-au dat la pachet turcilor.

        Nu cred că integrarea/ asamblarea unui supersonic de tip F 16, inclusiv motor, aripi și fuselaj este inferioară unei producții sub licența a unui elicopter pe care nu l-a vrut nimeni, cu excepția turcilor. Supersonicul e mult mai complex.

        4
  11. De la „a șurubari”, produce ceva deja dezvoltat la a realiza un nou produs este cale lunga. Una este sa fabrici, altceva este sa dezvolți.

    2
    • Ionuț,
      Tu faci diferența între „a construit” și „a dezvoltat”, strict pe prima parte a frazei?
      Pe a doua, T129 ca proiect sub licența, la vreo 59 de bucăți realizate e sub cele >300F16 produse, deci nici el nu e cel mai ambițios program in zona aero…
      Una e…, alta e…
      Cu ambele sale părți, afirmația respectiva e falsă.

      4
  12. De la sapun la guma si ceva lohn automotive, ansambleaza Turcia de toate, munci si iarasi munci cei mai putin pretentiosi muncitori, dar atat, in rest are ambalajul frumos si o piata uriasa dar mai degraba orasele mari Istanbul, Ankara, Izmir si mai cateva restul sunt intr-o saracie lucie, chair langa Stanbul nu trece mult si ai o saracie de zici ca esti in Afghanistan.

    Foarte colerici si inversunati cand vine vb de mandria lor si cuvantul lor.
    Si catari, aia le intra aia ramane, no offence cine-i turc sau etnie turca-tatara ( asa-i la noi recunoscuta minoritatea)

    Stiu multe de Romania chiar ii considera cred, prietenii lor crestini, sigur nu mai au altii si crestini si prieteni ca noi.

    Asta a fost experienta mea la firma sora din Stanbulul asiatic ( Gebze ). Oricum Stanbulul e un oras civilizat si asta destul de bine, cu mult fata de ce avem noi, nu o sa prindem asa ceva nici intr-o decada macar, daca ar fi sa facem macar Bucurestiul sa fie.

    Si inca o chestie sunt foarte mandrii ceea ce reprezinta ei, nu prea vezi la astialalti, crestinii si prieteni.

    Si o ultima parere, ei s-au dezvoltat numai si numai cat a fost statul ala al lor laic, adica macar o democratie cat de cat, la noi invers avem democratie dar toti fura ca deh data viitoare nu se stie daca mai prinzi ciolanul, greu poti prosti lumea de nu-stiu-cate ori, merge de cateva ori dar forever nu prea…

    4
  13. Da … O sa utilizeze motoare din Ucraina. 🙂

    • Ucrainenii pot și lucrează cu turcii pe multe direcții, însă motoare reactive compatibile cu cerințele generației a 5-ea ei nu au și în viitorul apropiat nu vor avea.

      Nu este exclus să lucreze împreună la motor, dar asta e o chestie de cel puțin 10-15 ani.

      @George Primul zbor a fost amânat pentru 2025

  14. acum 8 luni daca cineva vorbea de vreo pandemie si morti in masa i s-ar fi raspuns ca vede prea multe filme, acum 5 ani daca cineva ar fi vorbit de existenta unui robot inteligent si cetatean al unui stat , cu drepturi depline asa cum este sofia, i s-ar fi raspuns ca bate campii. acum 30 de ani daca cineva ar fi spus ca, puterea economica nr. 1 in lume este china i s-ar fi raspuns ca viseaza. acum 200 de ani inca se ardeau oameni pe rug pentru ca visau la masini zburatoare. oare cat de greu poate fi acum in zilele noastre sa faci un motor? si diesel care oricum nu mai e de actualitate sau un motor clasic cu reactie?

    2
    • @Liviu

      Să faci un motor, dacă ai finanțarea necesară, nu e greu. E greu să faci un motor care corespunde unor parametri prestabiliți.

      De multe ori asta înseamnă că e nevoie să inventezi o grămadă de chestii, începând cu noi tipuri de aliaje la noi tipuri de combustibil.

      2
  15. Motoare de F16, poate doar daca isi canibalizeaza din cele de schimb pe care le au, cum era si la noi vorba cu iar95 motorizat cu un motor de mig23
    TEI nu poate face nici un motor de la zero, fara acordul si fara componente de la ge

    Indienii au surubarit 40 de ani la motorul lor Kaveri, pana la urma au platit cateva miliarde la ge sa le faca ei o varianta de f404 care sa le duca Tejas-ul
    Oricat de determinati ar fi turcii, e ceva mult prea ambitios

    2
  16. Legat de Turcia mie nu imi place deloc directia pe care au apucat-o. Noi trebuie sa ne vedem interesul si vrem, nu vrem, trebuie sa ii tinem aproape si sa ne facem ca ploua in problemele dintre anumite state UE si Turcia. Oricum, parerea noastra nu conteaza, tot ce trebuie sa facem e sa nu iesim in evidenta si sa pastram relatiile normale cu ambele parti fara sa suparam vreuna.

    Daca Turcia iese din NATO (la cum decurg lucrurile e inevitabil) si devine ostila si cu noi, ar putea sa ne faca probleme mari ca vom fi inchisi in Marea Neagra. Ai nostri par sa inteleaga situatia si fac bine ca tin relatiile cu turcii stranse chiar daca nu ne plac actiunile turcilor din ultima vreme. Am vazut ca la Ziua Marinei a fost prezenta si o corveta turceasca din clasa Ada.

    Mai la subiect, am urmarit si eu ce mai e nou in legatura cu TF-X. Turcii sunt in continuare sprijiniti de britanici prin BAE Systems dar ma gandesc ca aceasta asociere poate fi intrerupta oricand in mod abrupt de americani care ar putea cere BAE sa se retraga din proiect. Cat e BAE de mare si tare nu cred ca ar iesi din cuvantul americanilor.

  17. De ce oare am eu impresia ca chinejii cu fc-31 si turcii or sa-si traga cu ochiul in curand daca nu gasesc parteneri ? …Ce-i drept cam seamana proiectele lor [ cu f-22 ] . Coreenii si japonejii cu forme asemanatoare cred ca merg cu americanii deci nu prea intra in discutie la ora actuala

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *