S-a stabilizat la verticala cand trebuia, dar probabil calculul presupunea trei motoare, nu doua. Sau, cele doua nu au putut sa faca ramp-up destul de repede. Nu au reusit decelerarea la timp.
Mai treb sa lucreze la Raptor. Dar, acum stim ca manevra de skydive e fezabila.
Nope, amestec trietilboran (verde) si trietilaluminiu. Tusea, si se chinuiau sa-l aprinda. In acea scurta secventa, cred ca au incercat de 2 ori per motor.
Da, era cupru. Se pare ca unul dintre motoare nu s-a aprins din cauza presiunii joase din rezervorul de combustibil iar cel care ardea avea mult prea mult oxigen. Care l-a ars.
Motorele raptor se aprind cu un fel de arc electric ca si o bujie. Totusi nu motorul pare sa fie de vina, nu a primit suficient gaz metan din rezervorul din varf. Ce vedem verde este cuprul motorului care se autodistrugea de la prea mult oxigen lichid.
Jos palaria la Musc ăsta. Mie mi sa parut incredibil ca a zburat caramida care acum e cat un bloc. A.I. si-o fi bagat nasul pe a colo.
Premiul pt dickship merge detasat pt. New Shepard-ul lui Bezos. Asta chiar nu mi se pare falica. Oricum, incredibil ce face nebunul asta, mie pur si simplu mi s-a parut incredibil cum structura aia lunga de 72m (cat un 747) si cu diametru de 9m facea manevrele alea ca un Extra 300. Nici n-am zis ca nu se face bucatzi cand baleta prin aer.
@checkmate, nu 50 ci 72m. 50 si cva metri avea intr-o varianta mai veche. 72m=24 etaje. Ca idee, Intercontinentalul are 87m. Ala practic a facut backflip cu Intercontinentalul 🙂
Confunzi cu boosterul, treapta inferioara a sistemului, Super Heavy. Ala are 72 metri. Inca nu au zburat cu vreau prototip pt ala (si nu e la fel de dificil de facut).
SN8 e un prototip de (citez) „160 feet”. Starship-ul final ar trebui sa aibe in jur de 50 metri (probabil va depinde de variante; cargo, manned, lunar, etc).
Se joaca SpaceX cu nomenclatura. Ansamblul total de 122 metrii se numeste Starship, dar si treapta superioara/interplanetara se numeste tot… Starship. Ideea fiind ca, de fapt, Starship e vehiculul in sine, iar boosterul e un add-on specific Pamantului (in rest, Starship poate decola singura de pe Marte sau Luna).
Impresionant, intr-adevar…daca n-aveau problema cu presiunea la aterizarea prea rapida…aveau un zbor perfect.
Si apropo de swivel nozzles sau thrust vectoring…indiferent ca-s la baza sau la varf…sau ambele, indiferent de forta…toata chestia cu pendulum rocket fallacy (sau nu…dar da) n-are nici un rost…
Swivel nozzles and thrust vectoring…RULZ!
PS – inca ma amuza aripioarele (super si partea aia de flap control), e ca un calamar in aer! 😀
Au fost multe evenimente interesante in spatiu saptamana aceasta: misiunea lunara chineza, reintoarcerea Hayabusei si parca mai vazusem ceva.
Marius B, checkmate, un articol, ceva? 🙂
Eh, nu chiar….
Bajetii cu ochi oblici tocmai se intorc pe Pamant cu prima mostra de balast lunar din ultimii 50 de ani. La capatul unei misiuni in care mai TOT era automatizat (inscrierea pe orbita lunara, descinderea, gasirea unui loc propice de aterizare, aterizarea, preluarea mostrelor, decolarea si transferul mostrelor, etc).
Alti bajeti cu ochi oblici se intorc si ei cu niste balast de meteorit. Dupa o misiune cu doua rovere, doua impactoare, si multe alte briz-briz-uri f faine.
Ivanii par ca nu doresc sa concureze direct cu SpaceX, dar tintesc o nisa interesanta cu TEM-ul lor. Am sa scriu despre asta.
Dezamagitori sunt NASA (care tot bate campii cu SLS si Gateway) si europenii (care, drept vorbind, sunt copilul orfan al agentiilor spatiale).
Cool.
Ideea mea e ca motoarele s-au aprins prea tirziu, forta de greutatea (G=M x g) a fost mai mult decit au putut duce motoarele aprinse prea tirziu. Fiecare masa are o inertie, cu cit masa e mai mare, cu atit creste si inertia, care trebuie luata in calcul.
Poate o aterizare „normala”, pe roti, dupa un glide ar fi fost mai OK, si consumau mai putin combusibli. Sau sa incerce sa aprinda motoarele cu 20-30 de secunde mai devreme, ca sa aiba timp sa si stabilizeze aterizarea.
Si un detaliu din timpul constructiei: https://pbs.twimg.com/media/Eo-BEyHXEAU4wi8?format=jpg&name=4096×4096
🙂
Remarcati scara zugravului asezata pe schela din scanduri. Astia sunt nebuni.
Cand eram mai tinar vazusem un documentar cu raposatul Chuck Yeager care povestea ca inainte de primul zbor supersonic cazuse de pe cal si avea o coasta fracturata. Prin urmare avea dureri si nu putea sa se intinda sa miste levierul usii lui X-1 pt. a zavora trapa. Asa ca ce-a facut omul: a rugat un mecanic sa taie o bucata dintr-o coada de matura si cu bucata aia de lemn a impins levierul. In conditiile alea si-a facut zborul record. Cowboy material!
RIP…Razor Crest!
Whelp…. test failed successfully.
S-a stabilizat la verticala cand trebuia, dar probabil calculul presupunea trei motoare, nu doua. Sau, cele doua nu au putut sa faca ramp-up destul de repede. Nu au reusit decelerarea la timp.
Mai treb sa lucreze la Raptor. Dar, acum stim ca manevra de skydive e fezabila.
Cupru…
https://i.imgur.com/2ZiIWpH.jpg
Nope, amestec trietilboran (verde) si trietilaluminiu. Tusea, si se chinuiau sa-l aprinda. In acea scurta secventa, cred ca au incercat de 2 ori per motor.
ahhh?..
„Green? Supergreen!”
Avusi dreptate.
Self-eating engine 😛 .
Two Cokes and some
chipsships, please!sheeeps!
Like in your sheeet… shit! 🙂
42..life, universe, and everything…
Da, era cupru. Se pare ca unul dintre motoare nu s-a aprins din cauza presiunii joase din rezervorul de combustibil iar cel care ardea avea mult prea mult oxigen. Care l-a ars.
Inca una si ma duc (pana la WC):
Home improvement!!!!!!!!elevenoneeleven1!!! Ma bag pe youtube sa-mi aduc aminte 🙂
Motorele raptor se aprind cu un fel de arc electric ca si o bujie. Totusi nu motorul pare sa fie de vina, nu a primit suficient gaz metan din rezervorul din varf. Ce vedem verde este cuprul motorului care se autodistrugea de la prea mult oxigen lichid.
Jos palaria la Musc ăsta. Mie mi sa parut incredibil ca a zburat caramida care acum e cat un bloc. A.I. si-o fi bagat nasul pe a colo.
Nu, TEA+TEB – amestec hipergolic folosit la reaprinderea motoarelor.
Grogu will help soon!!! 🙂
Dongship?
Premiul pt dickship merge detasat pt. New Shepard-ul lui Bezos. Asta chiar nu mi se pare falica. Oricum, incredibil ce face nebunul asta, mie pur si simplu mi s-a parut incredibil cum structura aia lunga de 72m (cat un 747) si cu diametru de 9m facea manevrele alea ca un Extra 300. Nici n-am zis ca nu se face bucatzi cand baleta prin aer.
50 metri, dar da… epic.
@checkmate, nu 50 ci 72m. 50 si cva metri avea intr-o varianta mai veche. 72m=24 etaje. Ca idee, Intercontinentalul are 87m. Ala practic a facut backflip cu Intercontinentalul 🙂
Confunzi cu boosterul, treapta inferioara a sistemului, Super Heavy. Ala are 72 metri. Inca nu au zburat cu vreau prototip pt ala (si nu e la fel de dificil de facut).
SN8 e un prototip de (citez) „160 feet”. Starship-ul final ar trebui sa aibe in jur de 50 metri (probabil va depinde de variante; cargo, manned, lunar, etc).
Se joaca SpaceX cu nomenclatura. Ansamblul total de 122 metrii se numeste Starship, dar si treapta superioara/interplanetara se numeste tot… Starship. Ideea fiind ca, de fapt, Starship e vehiculul in sine, iar boosterul e un add-on specific Pamantului (in rest, Starship poate decola singura de pe Marte sau Luna).
@checkmate, greseala mea, intr-adevar. M-a luat entuziasmul pe dinainte. 50 de metri are treapta a II-a.
https://youtu.be/6W8B_JgJBlg?t=216
cam cum arata imaginea asta cu starship-ul cazand „pe camera”
Impresionant, intr-adevar…daca n-aveau problema cu presiunea la aterizarea prea rapida…aveau un zbor perfect.
Si apropo de swivel nozzles sau thrust vectoring…indiferent ca-s la baza sau la varf…sau ambele, indiferent de forta…toata chestia cu pendulum rocket fallacy (sau nu…dar da) n-are nici un rost…
Swivel nozzles and thrust vectoring…RULZ!
PS – inca ma amuza aripioarele (super si partea aia de flap control), e ca un calamar in aer! 😀
Hmm….
Razvan, mi se pare mie sau ai luat licenta de Kerbal ? ??
Close enough.
These are my space teachers, 2 Cokes and some…bwah-bwah-burgers:
Zici ca e the giant dildo din “Dictator “???
Au fost multe evenimente interesante in spatiu saptamana aceasta: misiunea lunara chineza, reintoarcerea Hayabusei si parca mai vazusem ceva.
Marius B, checkmate, un articol, ceva? 🙂
Da, da, Marius, Checkmate, Nicolae?
Cu noutati sau de la naftalina? ?
Hmmm… ar trebui sa mai scriu si despre cv din secolul 21….
Iulian? 🙂 Imi pare rau, dar aveti intaietate pe subiect. 🙂 Sunteti mult mai priceputi decat mine la chestii spatiale.
Full story, via Scott Manley:
Partea trista este ca nu vedem nimic dinspre Ivani sau bajetii cu ochii oblici. Lipsa de concurenta duce la stagnare.
Eh, nu chiar….
Bajetii cu ochi oblici tocmai se intorc pe Pamant cu prima mostra de balast lunar din ultimii 50 de ani. La capatul unei misiuni in care mai TOT era automatizat (inscrierea pe orbita lunara, descinderea, gasirea unui loc propice de aterizare, aterizarea, preluarea mostrelor, decolarea si transferul mostrelor, etc).
Alti bajeti cu ochi oblici se intorc si ei cu niste balast de meteorit. Dupa o misiune cu doua rovere, doua impactoare, si multe alte briz-briz-uri f faine.
Ivanii par ca nu doresc sa concureze direct cu SpaceX, dar tintesc o nisa interesanta cu TEM-ul lor. Am sa scriu despre asta.
Dezamagitori sunt NASA (care tot bate campii cu SLS si Gateway) si europenii (care, drept vorbind, sunt copilul orfan al agentiilor spatiale).
Ce-i cu TEM-ul ala?
Shiny!
Cool.
Ideea mea e ca motoarele s-au aprins prea tirziu, forta de greutatea (G=M x g) a fost mai mult decit au putut duce motoarele aprinse prea tirziu. Fiecare masa are o inertie, cu cit masa e mai mare, cu atit creste si inertia, care trebuie luata in calcul.
Poate o aterizare „normala”, pe roti, dupa un glide ar fi fost mai OK, si consumau mai putin combusibli. Sau sa incerce sa aprinda motoarele cu 20-30 de secunde mai devreme, ca sa aiba timp sa si stabilizeze aterizarea.
Looooooool…
„No, this is not a capability of ULA”
Landing: It foc*en crashes!
Din pacate au reusit sa scape/rastoarne exemplarul SN9 in interiorul hangarului:
https://pbs.twimg.com/media/Eo98QQAXIAI2hwc?format=jpg&name=large
Era programat sa mearga luni la rampa. 🙁
Si un detaliu din timpul constructiei:
https://pbs.twimg.com/media/Eo-BEyHXEAU4wi8?format=jpg&name=4096×4096
🙂
Remarcati scara zugravului asezata pe schela din scanduri. Astia sunt nebuni.
Cand eram mai tinar vazusem un documentar cu raposatul Chuck Yeager care povestea ca inainte de primul zbor supersonic cazuse de pe cal si avea o coasta fracturata. Prin urmare avea dureri si nu putea sa se intinda sa miste levierul usii lui X-1 pt. a zavora trapa. Asa ca ce-a facut omul: a rugat un mecanic sa taie o bucata dintr-o coada de matura si cu bucata aia de lemn a impins levierul. In conditiile alea si-a facut zborul record. Cowboy material!
Si in The Mandalorian, Chapter 12…gagiul albastru (Mythrol) are aceeasi problema:
„There’s no guard rail on this!”
https://static1.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2020/11/Mythrol-Mando-Cara-Dune-and-Greef-Karga-in-The-Mandalorian.jpg
https://twitter.com/SpaceForceDoD/status/1340054052894326785/photo/1