Torpila Sting Ray pe Puma Naval

 

DSCF8466 (1)

In acest an la exercitiile Fortelor Navale de Ziua Marinei am avut surpriza sa vedem o noutate :un elicopter IAR330 Puma naval lansand o torpila antisubmarin!
Din punct de vedere tehnico-militar este o imbogatire a inzestrarii si o modernizare asteptata, deosebit de necesara.

DSCF8464

Elicopterele IAR 330 Puma Naval se afla la finalul unui program de modernizare si dotare inclusiv cu capabilitati de detectie si lupta antisubmarin, materializate prin instalarea la bord a unui sistem de lansare torpile. Programul este derulat in colaborare cu Industria Natională de Aparare, prin IAR Brasov.

Odata cu instalarea la bord a acestui sistem, elicopterele vor executa, suplimentar fata de misiunile deja consacrate, atacul tintelor submarine si/sau de suprafata, in mod independent sau in cooperare cu nave sau alte aeronave, elicopterele fiind capabile sa acroseze si sa lanseze doua torpile (usoare) performante de ultima generatie.

In cadrul exerciţiului FNR 15 dedicat sarbatoririi Zilei Marinei Romane a avut loc lansarea unei torpile de test, realizata de IAR S.A.,  care este similara cu torpila usoara Sting Ray mod 0, din punct de vedere al caracteristicilor masice, geometrice, aerodinamice, hidrodinamice si al interferentelor mecanice / electrice si electronice cu elicopterul.

SuntemRomania

 

30 de comentarii:

  1. sper sa nu ramana ca si gepard cu CA-95…

  2. Acuma revenim la discutia mai veche, or fi cumparat vreo torpila sau or fi imprumutat din alea rosii de antrenament de la frecate 🙂

    Si probabil numai elicopterul asta e modificat si in teste, la lansare a pilotat pilotul sef de incercare de la IAR, cu vice-comandantul flotilei de elicoptere si cu un inginer probabil tot de la IAR

    Pacat ca nu nu are diping-sonar ci numai balize, si parca au zis ceva si de o consola, in rest or sa coopereze cu frecatele

    • In interviurile date de Dusa spunea ca toate 3 elicopeterele Naval sunt modificate sa lanseze torpile… acum e si riscul ca nici el sa nu fi inteles clar stadiul lucrarilor.

      • Le-or modifica pe toate in timp dar probabil asta e primul si cu asta isi fac testele/capata experienta

        Nu era in lucru si un al 4-lea Puma Naval pt care parca se platisera/bugetasera/promisesera 14 milioane EUR?

        Cu ala ce dracu s-a mai intamplat, ca a trecut mai mult de un an 🙂

    • Eu m-am intanlit la 2 zile dupa parada cu un camion militar care transporta 2 torpile din astea rosii. Ne-am intersectat la granita dintre Eforie sud si nord. Camionul venea dinspre Constanta, eu ma duceam spre autostrada. Pareau destul de reale, dar poate ma insel eu. Nu pareau de carton ca ale norcoreenilor! 🙂

    • speram sa nu fie putine si pe post de bibelouri si sa nu fie doar alea 12 initiale (parca atatea au achizitionat?).

      • Cred ca s-au achizitionat 18 torpile in uz, revitalizate, asa imi amintesc ca am citit intr-un link d’al ro-so called-army in care detaliau achizitiile din ultimii jde ani, nu mai am linkul, e postat de mine pe aici prin negura blogului asta…

        9 ne ajung pt 5 razboaie mondiale, daca nu , mai completam cu d’alea rosii de exercitiu

  3. Pai IAR-ul asta Naval(tot ce avem noi in dotare la marina) parca nu avea sonar! Atunci cum s-a terminat procesul de modernizare? Intreb si eu, nu dati cu parul! 🙂 PS O aduca pe Mafalda sa ghiceasca unde e dusmanul ascuns sub apa! :))))

    • Dar balizele sunt suficiente ca sa faca achizitia tintei? Nu cumva ii trebuie oricum si sonar ca sa si nimereasca ceva cu torpilele?
      Oricum, felicitari celor de la IAR! Pare-se ca pana la urma poa sa care si chestiile astea desi pe aici se vorbea ca nu are suficienta putere pentru toate. Ma gandesc ca poate vor lua sonare pentru Pume cand vor lua si pentru fregate ca sa negocieze cu un singur producator.

      • Eu ma intreb acum ce autonomie mai are Puma Naval dupa ce-i vor atarna doua torpile… Adica cam cat poate sta in aer la vanatoare de sub-uri.

        • 550 km sau peste 3 ore are ala fara torpile conform datelor de pe ronavy.ro. Sa vedem ce-or sa zica cand va deveni si asta operational. Daca au reusit sa ingramadeasca totul in aceeasi sarcina utila probabil cam la fel (asa ar fi logic…). Chiar nu stiu, zic si io.

          • pai sub 400km sunt de la Sulina la Sevastopol 🙂

            • Asta cu distanta nu spune nimic. Balilzele transmit in spectrul VHF, deci in conditii optime ar avea o raza de transmisie in jur de 18 mile nautice si o viata de cam 12 ore (desi unele pot sa transmita aproape 48 de ore). Depinzand de sablonul in care sunt dispersate balizele, s-ar putea sa aiba o autonomie mai mica de trei ore, pentru simplul fapt ca foarte rar o sa zbori aproape de viteza optima, iar o buna parte din timp o sa fii in ce se numeste o „loitering pattern” sau „hover pattern” la viteza destul de redusa, deci consum mai ridicat de carburant. Autonomia elicopterelor ASW este in general intre 2,5 si 3.5 ore. Plaforme mai mari precum MH-60R sau AW-101 au o autonomie pe undeva pe la 6 ore. Ca sa operezi mai departe de vas se poate via Link 16 sau Link 22 pentru inlesnirea de transfer de date intre sonarul de pe vas si aeronava. Cred ca Thales TMS 2000 care sunt instalate pe Puma Naval au aceasta capabilitate de „preemptiune” de date din surse externe pentru a calcula o solutie de tir pentru torpilele de la bordul aeronavei, dar nu stiu daca elicopeterele respective sau/si fregatele au capabilitati Link 16 sau Link 22.

            • Vezi ca tre’ sa se mai si intoarca 🙂
              Oricum daca asta e autonomia si pentru alea cu torpile e probabil suficient pentru protejarea zonei economice exclusive.

              • Nu ma dau mare specialist dar „raza de actiune” presupune intoarcerea la baza.
                Pentru deplasarea one way se foloseste „ferry range”.

  4. mda…
    3 elicoptere IAR-330 Naval. Cam putine, nu?

    Noi avem vreo… 7 nava cu Port Elicopter.
    Ar trebui sa mai pregatim inca 4 Elicoptere IAR-316 Naval (poate fi chiar si cu 1 torpila)

    Si… cum ar fi sa avem si un grup de 4 avioane IAR-330 Naval cu baza pe sol…
    TOTAL 8 IAR-330 Naval si 4 IAR-316 Naval.

    • Te-oi pomeni ca luaram vreun Mistral! 🙂
      Acu’ serios, singurele nave din flota actuala care vor opera Pumele navale vor fi regele, regina si probabil Marasesti, pana isi va da obstescul sfarsit.
      Tetalurile, doar 2-urile au helideck si ala e pentru 316. Hangarul cred ca la fel, nu stiu ca n-am fost pe ele.
      Sa mai bagi bani in 316 mi se pare o prostie pentru ca nu-l mai folosim in scopuri navale (sper sa nu gresesc)
      3 cu sa zicem 2 (cu indulgenta) fac 5 nave din putina aritmetica pe care o mai stiu eu… 🙂
      Nava logistica si puitoarele mai au helideck dar nu cred ca mai au „acreditare” ca sa zic asa sa faca operatiuni cu elicoptere.
      Cum astia vor corvete noi va trebui vazut ce elicoptere vor folosi alea. Ideal ar fi sa foloseasca tot Puma naval pentru usurarea logisticii dar nu exclud „surprizele”.
      Ideal ar fi sa avem 12 ca tot e in trend si ar acoperi si viitoarele corvete plus o rezerva dar cred ca se vor opri la 6 🙂 2 pe fregate si 4 pe viitoarele corvete presupunand ca si alea vor putea fi echipate tot cu Pume navalizate. Eventual inca 2 in rezerva…

  5. China si ale sale rachete balistice DF-21D anti nava.

    https://www.youtube.com/watch?t=71&v=EbOQnmr6fso

  6. Foarte bine, în sfârșit elicopterele noastre navale au capacități antisubmarin

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *