Transfer de tehnologie Lockheed Martin pentru KAI-T50 in schimbul comenzii de F35

La sfarsit de martie, Dave Scott, director pentru vanzari (business-development) al companiei Lockheed-Martin,  a declarat ca firma americana este pregatita sa transfere catre Coreea de Sud o parte din drepturile sale asupra tehnologiei avionului KAI-T50 Golden Eagle in schimbul alegerii avionului multirol F-35A de catre sud-coreeni in competitia FX.

 lockheed-f35-lightning-ii_2

F-35 Lightning II

In prezent, Lockheed Martin detine o parte din solutiile si componentele pentru KAI-T50, avand si optiunea de a bloca dezvoltari ale variantei de lupta FA-50, daca acestea nu vor contine echipamente autorizate de producatorul american.

Transferul de tehnologie este foarte important pentru sud-coreeni in cadrul competitiei FX, care vor astfel sa-si impulsioneze si programul avionului indigen de generatie a 5-a, KFX, destinat a inlocui batranele avioane F-5 Tiger 2 si F-4 Phantom.

bae_Typhoon

Eurofighter Typhoon

Avionul F35 Lightning II, oferit la 125 mil.$/bucata, se afla in competitie cu F15 SE si Eurofighter Typhoon pentru inzestrarea fortelor aeriene ale Coreei de Sud cu 60 de aparate multirol.

f15se

F-15 Silent Eagle

In cazul in care decidentii sud-coreeni ar opta pentru F35, pe langa transferul de tehnologie americana catre Coreea de Sud, o alta optiune interesanta ar fi sprijinirea KAI-T50 de catre Lockheed Martin in batalia pentru noul avion de antrenament avansat al SUA, program cunoscut sub numele de FX-III. Concurentii KAI-T50 in SUA sunt Alenia Aermacchi T-100 versiune modificata dupa cerintele americane a M-346 Mastere, precum si ultima varianta de BAE Systems Hawk – T100. Castigatorul va primi o comanda de productie sub licenta pentru aproximativ 350 de aparate intr-o prima faza, necesarul total pentru inlocuire fiind la aproximativ 1000 de bucati.

avf16_4_4

Lockheed Martin au si o alta durere de cap, in sensul ca un contract in valoare de 1,1 mld.$ care vizeaza modernizarea celor 134 de avioane multirol KF-16 BL52 sud-coreene (produse local in anii ’90 ai secolului trecut) va fi atribuit BAE Systems North America. Replica Lockheed Martin precizeaza ca in acest caz avioanele vor inceta a mai fi compatibile cu programul de modernizari standard F-16V, sau cu orice program ulterior acestuia. Modernizarea include noi componente: radar AESA, furnizat de Northrop Grumman sau Raytheon, computer modernizat de control al focului si un sistem de schimb de date Link-16.

KF-16_fighter_jets

KF-16

 

SURSA: Altair.com.pl

 

 Marius Zgureanu

 

9 comentarii:

  1. F-35B Conducts First Night Time Vertical Landing:

    http://www.youtube.com/watch?v=JYMO6BAT6zc

    Aliens! 🙂

  2. In acest moment tensionant, Coreei de Sud i-ar prinde foarte bine sa aiba in dotare cele 60 de avioane dorite, mai ales daca ar fi Eurofighter din transa 3.

  3. Pretul propus este undeva pe langa 180 milioane USD/avion…oricum mai ieftin decat Japonia si Israel.

  4. Coreea de Sud nu are piloti pregatiti pentru cele 60 de avioane multirol noi iar antrenarea lor si integrarea echipamentelor in sistemul de lupta corean vor lua ani. Pt. F35 se estimau vreo 12-15 ani.

    Cel mai familiar ar fi F-15SE, putand fi operat poate in paralel cu versiunile F-15K modernizate cat mai aproape de SE…

    In locul sud-coreenilor, eu as cere macar modernizarea F-15K (in jur de 60 de bucati) la standard SE, adaugand inca 2-3 escadrile noi de F-15SE si as comanda doar 48 F-35 conditionand de transferul de tehnologie KAI T-50 …

  5. Au deja F15 aproape noi pentru suprematie aeriana. Vor alege F35 in mod sigur deja au trimis cerere de oferta catre congresul sua. Avand nevoie de americani sa ii ajute contra „fratilor” si eventual a chinezilor nu au cum sa aleaga EF. Iar sa aiba toata flota doar din F15 (un avion foarte bun dar aflat deja la capatul dezvoltarii la fel ca f16) in timp ce cam toti vecinii relevanti vor trece pe avione de generatia 5 peste cativa ani ar fi sinucidere. Avioanele nu le i-au pentru 5 ani ci pentru 40.

  6. Pai si eu nu ziceam sa ia F-35, si doar la completare cateva F-15SE + upgrade viitor de F-15K, ca sa-i co-intereseze pe cei de la Boeing si sa-si asigure evolutia F-15 K?

  7. United „Stand Down” Air Force: http://www.af.mil/news/story.asp?id=123343661
    …sau e United Sequestrated Air Force? 🙁

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *