Trece grâul, trece grâul, treceee! Mă rog, mai mult porumbul trece… Așa îmi imaginez că exclamă fericiți cei de prin Liban și alte țări din Orientul Mijlociu, Africa sau aiurea grav afectate de blocada navală instituită de ruși Ucrainei. Razoni, încărcată cu 26527 tone de porumb, a fost prima navă care a ieșit din Odesa săptămâna trecută, pe 1 august 2022. La data redactării acestui articol (7 august) nava nu ajunsese încă la destinație, portul Beirut, înregistrând întârzieri față de graficul inițial. Mai mult decât atât, ultima dată când am verificat se afla la ancoră undeva în sudul Turciei.
Nava și-a pornit sistemul automat de identificare (AIS) la larg de Odesa pentru a nu dezvălui rușilor șenalul sigur de navigație prin barajele de mine instalate de marina ucrainiană pentru a proteja orașul de o debarcare „prietenească”.
Conform informațiilor publice, Razoni este o navă deținută de statul ucrainian care se pare că deține o flotă de cerealiere.
.@antonioguterres warmly welcomes the departure of the M/V Razoni, the first commercial ship leaving Ukraine’s port of Odesa since 26 February 2022. Ensuring that existing grain and foodstuffs can move to global markets is a humanitarian imperative. ???https://t.co/YxCjl7XSvk pic.twitter.com/oy65FURNn4
— UN Spokesperson (@UN_Spokesperson) August 1, 2022
Alte trei nave încărcate cu puțin peste 58000 de tone de porumb au ieșit din porturile ucrainiene vineri, 5 august 2022. Destinația lor este Irlanda, Marea Britanie și Turcia.
De remarcat că până acum au ieșit doar nave încărcate cu porumb. Se estimează că circa 20 de milioane de tone de cereale sunt blocate în Ucraina și trebuie exportate pentru a face loc producției de anul acesta (câtă va fi). Din cele 20 de milioane, 6 milioane de tone sunt grâu din care aproape jumătate este grâu furajer iar cealaltă jumătate este grâu panificabil.
O primă navă a trecut și în sens invers, Fulmar S a plecat din Bandirma, Turcia și a ajuns în Ciornomorsk, un port aflat la sud de Odesa. Nava are o capacitate de 14415 de tone deadweight.
S-ar părea că acordul dintre Federația Rusă și Ucraina, mediat de Turcia (și ea un mare consumator de cereale) și de ONU funcționează. Ar trebui să fie în vigoare pentu 120 de zile, dacă niciuna dintre părți nu-l denunță. Am remarcat că navele folosite până acum sunt mici din punct de vedere al capacității de încărcare.
Ca idee, unele dintre cele mai moderne mijloace de depozitare și manipulare cereale din portul Constanta pot încărca circa 70000 tone pe zi iar la cheu pot fi aduse nave cu pescaj mare (adâncimea la cheu este de 19 m) și capacitate de încărcare de 110000 de tone deadweight.
Și transportatorul fluvial român TTS s-a implicat alături de un partener privat ucrainian pentru a fluidiza transportul cerealelor din porturile ucrainiene Reni și Ismail pe Dunăre, prin canalul Dunăre-Marea Neagră la Constanța unde barjele sunt descărcate direct în navele maritime cu ajutorul unor macarale plutitoare. Dacă am înțeles eu bine, a durat două zile să încarce o navă maritimă de 31000 de tone deadweight.
Până acum acordul pare să se desfășoare fără probleme majore. Prețurile s-au mai stabilizat iar țările dependente pot spera în mod obiectiv că vor evita convulsiile sociale determinate de lipsa unor alimente de bază. Pentru că asta-i tot ce mai lipsește acum: tulburări majore în Orientul Mijlociu și în Africa sau alte țări net importatoare de cereale.
Ucraina speră ca pe măsură ce tot mai multe nave trec în siguranță să se alăture și alți transportatori care momentan ezită pe fondul riscului de a sări pe o mină cuplat cu costurile de asigurare foarte mari. Adevărul e că a trecut circa o săptămână (data scrierii articolului, 7 august) și n-au reușit să scoată nici măcar 100000 tone de cereale. Dacă actualul ritm de (să zicem) 100000 tone pe săptămână nu este îmbunătățit vor reuși să scoată doar 1,7 milioane de tone în 120 de zile din cele 20 de milioane vehiculate ca fiind blocate.
P.S. Conform unui articol publicat pe Hotnews, primul transport de cereale – nava Razoni ar fi fost refuzat de libanezi pe motiv de depășire cu cinci luni a termenului de livrare. Conform aceluiași articol, în circa o săptămână de la implementarea acordului (1 – 9 august) aproximativ 243.000 de tone de porumb ar fi fost exportate din Ucraina pe șapte nave.
P.P.S. Blocarea porturilor ucrainiene a creat o aglomerare foarte mare la gurile Dunării din cauza navelor care așteaptă să intre pe Dunăre către porturile ucrainiene Reni și Ismail.
Graul trece intradevar si chiar in cantitati mari, dar nu discutam despre graul ucrainean ci despre cel rusesc. Se poate observa ca este mare aglomeratie in porturile de la Marea Azov, multe nave rusesti. Rusii nu aveau restrictii la exportul de cereale dar navele lor aveau probleme cu intrarea in anumite porturi si asigurarea, daca tin bine minte.
Acordul este in favoarea tuturor, dar deocamdata beneficiari sunt in principal rusii si piata de cereale in sine.
In cazul Ucrainei, cel mai probabil ca cele trei porturi ramase libere au o capacitate redusa de tranzit.
Presa italiană scrie că și o navă cu floarea soarelui ( cam 23.000 tone ) a ieșit din Marea Neagră și e așteptată in Italia.
In Italia ( tara mâncării prin definiție ) personal am constatat că litrul de ulei de floarea soarelui a avut mega scumpire.
( Tot a avut scumpiri. Inclus pâinea )
De la 0,87 euro / litru ulei floarea soarelui in ianuarie, la 2,99 euro același litru ieri.
Problema e grava deoarece seceta a împiedicat irigațiile in Italia .
Porumbul ca exemplu a crescut rahitic . Idem și floarea soarelui.
PS.
Italia și Franța fac presiuni pentru schimbarea regurilor agricole la UE.
Pentru eliminarea cotelor / națiuni.
Comunitatea e extrem de dependenta de importuri ( agricole dar și mai mult de produse energetice ) .
O altă slăbiciune gravă.
PS II.
Sper că a încetat definitiv manipularea veche de ani cu mega portul Constanța. Nu avem capacitate fizica , organizativa sa preluăm și transporta suplimentar nici măcar 1 milion tone cereale ucraine.
Teoria ca teoria. Realitatea ne mănâncă.
Portul Constanta este mare.. insa , insa e un insa.
Capcitatea sa de export cereale a fots calibrata pe baza capacitatii Romaniei de a exporta cereale.
@stelian60
O minima documentare ti-ar fi aratat ca Romania a exportat un pic peste 12 milioane tone cereale in 2021 dar prin portul Constanta au trecut in total 25 milioane tone cereale in 2021!
Deci Constanta preia deja cantitati semnificative din transporturile de cereale ale altor tari (care nu au iesire la mare)!
Ca nu s-au putut prelua cantitati semnificative de cereale din UKR din februarie incoace a fost din cauza problemelor de transport dinspre UKR, nu din cauza (in)capacitatii portului Constanta. Nu e ca si cum ucrainienii au trimis sute de trenuri care au ramas blocate la intrarea in portul Constanta. Principala problema a fost mai in amonte (legatura dintre UKR si RO).
Mai analizeaza, pune sursele pe masa, si lasa agrointel:
„Nu e ca si cum ucrainienii au trimis sute de trenuri care au ramas blocate la intrarea in portul Constanta” , ba exact asa s-a intamplat. Problema este ca la fel de blocate sunt si cele romanesti.
https://observatornews.ro/economic/portul-constanta-blocat-de-tirurile-cu-cereale-din-ucraina-si-romania-soferii-sunt-bucurosi-sa-stea-doar-10-ore-la-coada-479254.html
https://romania.europalibera.org/a/cereale-ucraina-constanta/31932787.html
https://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/recolta-de-grau-romanesc-a-blocat-portul-constanta-si-asa-sufocat-de-cerealele-ucrainene-ce-solutii-exista.html
„Blocajul
În doar o săptămână de la decizia autorităților ucrainene din aprilie, terminalul maritim din Constanța era blocat de vagoanele, șlepurile și camioanele cu cereale din jurul portului.”
N-am gasit nimic util unei analize in ce-ai postat, zero cifre relevante discutiei.
La inceputul lui iunie ucrainienii aveau blocate 3.900 de vagoane cu cereale la Siret-Dornesti, adica peste 100 de trenuri. Siret-Dornesti fiind principalul punct de intrare al cerealelor UKR in Romania.
De acolo trenuri romanesti preiau cerealele si le transporta spre Constanta.
Ritmul era de doar 4-6 trenuri pe zi prin mai-iunie!
Acum sa-mi spui cate vagoane/trenuri erau blocate la intrarea in portul Constanta cam in aceeasi perioada si cat aveau de asteptat sa fie descarcate, ca sa facem comparatia si sa vedem unde era principala problema.
Mai citeste o data, te-ai grabit la raspuns.
@lt(rez)
Cate vagoane erau blocate la intrarea in portul Constanta si ce timp de asteptare aveau pana la descarcare? Hai ca nu e greu: stii sau nu stii. Mananci sau nu manaci… dulciuri…
Eu: „Nu e ca si cum ucrainienii au trimis SUTE de trenuri care au ramas blocate la intrarea in portul Constanta”
Tu: „Ba EXACT asta s-a intamplat”
Citatul postat de tine ca „dovada”: „terminalul maritim din Constanța era blocat de vagoanele, șlepurile și camioanele cu cereale”…
Nu mai fi arogant batrane, nu le stii tu pe toate.
Asa ai ridicat mingea la fileu, asa o lovesc. Inca o data citeste. Vezi unde-i blocajul. Pana si intrebarea este eronata, ca eu numar nu doar trenuri.
„…. nu le stii tu pe toate.” Corect.
Astept linkurile cu informatile tale, doar cele demn de analizat.
Hai, baga.
Edit: Nu scrie cu litere majuscule, este echivalentul scriptic al unei urlauri. Si primul paragraf nu-ti cade bine din jiltul profesoral unde te vezi dumneata.
@lt(rez)
3.900 vagoane cu cereale blocate la granita cu RO la inceputul lui iunie
https://gmk.center/en/news/railway-cars-congestions-at-border-crossings-reached-40-thousand-units/
4-6 trenuri cu cereale pe zi spre Constanta
https://www.stireasucevei.ro/comisar-vamal-din-dornesti-despre-tranzitul-volumului-urias-de-marfuri-din-ucraina-nu-stim-cat-va-rezista-infrastructura-care-nu-e-proiectata-pentru-asa-ceva/
Pentru a umple o navă cu o capacitate de 70.000 de tone este nevoie de 49 de trenuri
https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/agribusiness/constanta-portul-romanesc-providential-pentru-cerealele-din-ucraina-20695848
Exportatorii au expediat 1,46 milioane de tone de cereale ucrainene prin Constanţa de când Rusia a invadat ţara în februarie
https://www.zf.ro/eveniment/transporturile-agricole-continua-portul-constanta-va-continua-sa-21055981
Daca tu ai impresia ca portul Constanta s-a „blocat” cu cateva trenuri pe zi, cum au trecut 25 de milioane tone de cereale prin port anul trecut?
p.s. 1,46 milioane tone in 5 luni = 292.000 tone pe luna = 4,17 x 70.000 = 4,17 x 49 trenuri = echivalentul a 204 trenuri pe luna = aprox. 6.81 trenuri pe zi calendaristica.
p.p.s. Nu ma vad in niciun jilt, sezi relax, stau pe un scaun de plaja cu o bere rece in pahar. Probabil de aici primul paragraf dar consider ca l-ai meritat pentru ca ai raspuns in zeflemea desi nu era nevoie. Hai noroc!
Dragule, matale ai raspuns in 3 peri, de asta ti-am raspuns pe acelasi calapod. Uita-te cum ai inceput discutia, ori dintr-o astfel de pozitie nu doresti un dialog, doresti sa dai peste bot dintr-o postura de absolutism si infailibililitate, o postura pe care o ai de regula si greu putem dialoga.
Observatii:
1. Merci de linkuri, analiez si revin.
2. Eu contest faptul ca-i o problema ucraineana, dupa cum ai spus mai sus, asta-i afirmatia cu care am eu o problema.
3. Ai si in linkurile mele sursa blocajului care nu-i capacitatea navei, poate nu este nici infrastructura desi este, poate este strict o problema de managment prost si resurse umane insuficeinte. Sti tu, cum te duci la medic oftalmolog pentru o f’tuta de conjunctivita si tot sunt in concediu pana in septembrie. Dar toti oftalmologii din oras, nu unu’ singur.
Nu am eu impresia, cred ca ne putem scapa si de ghilimele alea cand ai filmari cu blocaj pe aautostrada de tiruri cu cereale. Ti-am spus, urmareste subiectul cu atentie ca este interesant si in linkurile trimise aratau amploarea incapacitatii noastre, pe care varii publicatii o baga sub pres.
P.S. Nu, in masura in care nu te-am jignit, nu l-am meritat.
Cu respect, sunt mai multe probleme amestecate. Doua dintre cele mai mari sunt faptul ca ecartamentul nostru nu se potriveste cu cele de la est. Moldova, Ucraina, Rusia. Ecartament e practic distanta intre sinele trenului. E foarte dificil sa pleci cu un tren din Ucraina, sa te opresti la granita si fie sa schimbi distanta la rotile de la vagoane, fie sa descarci dintr-un set de vagoane in alt set de vagoane. Asta e UNA din problemele cele mai mari.
A doua este ca noi in Constanta nu avem suficienta capacitate de stocare. Banuiesc ca va amintiti cum aratau silozurile alea mari din portul din Beirut inainte de explozie, Noi nu avem aia. Si infrastructura cu care sa operam asa ceva. Ar fi folosit. Pentru ca nu avem unde sa o punem, trebuie sa organizezi transporturile in asa fel incat sa ai suficiente cat sa umpli un vapor deodata. Daca vaporul are capacitate 25000t, si tu ai doar 23000t de cereale, atunci se produc intarzieri si… ma rog, nu e foarte eficient.
Nici una din ele nu e usor de rezolvat peste noapte.
Numai ce a fost numit un pesedist sef la port, asa ca…..
Apropo, voi in italia nu consumați doar ulei de masline?
Cartofii prăjiți se fac in ulei de floarea soarelui.Sau șnițele.
Uleiul de măsline se folosește la salate. ( salata + roșii+ castraveți+ gogoșari, + morcovi+ ceapa sau praz) Tot stropit cu sare, ulei de măsline , oțet negru.
Salata e o prezență normala la masa italienilor.
Mai multe chestii naturale , mai puține prăjiri și diversificarea cărnii.
Porc, peste, vita, găini, de obicei prăjiți ” pe uscat” și doar un fir de ulei măsline când e gata.
Nu se prea consuma carne prăjită in ulei. ( comparat cu RO )
Vezi ca esti rupt de realitatea zilelor noastre. Romanii nu mai mananca prajit in ulei. S-au facut gratargii toti.
Faptul ca pot exporta de la ei di porturi, lasa o mare gura de oxigen Romaniei, care la randul ei are noua recolta de exportat, chiar daca mai mica decat anul trecut. Dupa cum bine stiti, nu suntem profesori la numarul de silozuri si surse conforme de stocare a cerealelor. Din pacate….
Sa nu mai vorbim de balariile care cresteau nesticgherite in parcarea de TIR-uri a portului, sau de vagoanele ruginite si copacii ce cresteau prin majoritatea liniilor de cale ferata din port. Aia de administrau, meritau sa fie legati de oua si alata nu. Nici nu vreau sa imi imaginez ce se putea intampla daca eram intr-o situatie iminenta de razboi si aveam nevoie ‘ieri’ ca portul sa functioneze la capacitate maxima. Pffff……
Editat: offtopic
Problema majora este acuma si nivelul Dunarii. Asta face greu sa se ajunga la Reni /Ismail.
Senalul navigabil a fost făcut public de ucrainieni pentru toate cele 3 porturi, aproape imediat după semnarea acordului. fapt din care rezulta că el exista cel puțin în mare parte dacă nu chiar în totalitate. eventual s-a făcut deminare pe o secțiune imediat la întrarea în porturi și aia cred că de scafandri. Activarea transponderul e la latitudinea capitanului in definitiv, dar nici într-un caz din motive de securitate. Era inutil oricum. Rusia nu e chiar Mali. După prima navă trecută ar fii detectat cursul ei.
Din cele 3 porturi, doar unul era chiar cu destinație preponderent cerealiera. Iar problema cu asigurarea navei care la ora asta se face doar printr-o dispensa de la englezi e alt impediment.
Cred ca mai degrabă se apropie de Mali dar cu arme nucleare. Și totuși cum crezi că Rusia ar putea stabili exact care e cursul navigabil?
Rusia nu e simpatia nimănui întreg la ora asta l. Dar nici nu trebuie exagerat. Satelit, avioane de supraveghere, sonar, radar naval, până la variante mai banale ca gps telefon echipaj, mituit un matelot sau un emițător montat pe carena.
Acordul asta de deblocare a exportului de cereale are cred mai mult scopul de a micsora presiunea preturilor produselor agricole.Asta ar fi motivul pentru care a fost agreat de vestici.Probabil ca Rusia va exporta cantitati mult mai mari decat Ucraina
20 de milioane de tone din recolta de anul trecut. Plus cel puțin încă pe atât din cea de acum. Până în 24 februarie Ucraina exportase la greu. Acum vor avea o producție diminuată cu 30% datorită războiului și secetei, dar silozurile nu mai fac față. Constanța facilita exporturi anuale de 15 milioane de tone de cereale și ar putea dublu. Dar cum ajung acestea în port? Rutier este o muncă titanică și costurile sunt prohibitive. Pe calea ferată totul este distrus. Și da, de pe urma acordului cel mai mult profită rușii care teoretic au suspendat exporturile, dar cu ajutorul unor parteneri gen Turcia livrează la greu inclusiv ce au furat din Ucraina. Să nu uitam ca otomanii au făcut afaceri cu petrol inclusiv cu statul islamic…
E bine ca au început să exporte dar păcat ca au ecartament diferit fata de noi și europeni în general că aveau o soluție sa exporte și cu trenu
Feroviar ar fi o optiune buna. Eu inca nu am inteles insa treaba cu linia de ecartament larg din Galati: ok, merge pana in vreun port, dar portul are silozuri cerealiere? Si in partea Ukr, linia e conectata la reteaua nationala?
Si in Ct, linia aia ingropata sub balarii… No comment. Ar trebui pus la punct un sistem rapid de transfer intre cele doua standarde, fara schombarea boghiurilor.
Cu Dunarea e complicat, cred. E redus debitul. A pixat extrem de prost criza asta, pe fobdul celei mai dure secete din Europa din ultimii 500 de ani.
Crezi ca ce nu s-a facut in 30 de ani se va face acum in cateva luni pe fuga ? cine sa le faca ? companiile romanesti de constructii care fac un pod in 10 ani si ala vai de mama lui ?
Infrastructura de transport in tara asta de la sosele la cale ferata e sub orice critica si o stim toti. Unul din sectoarele din care s-a furat cel mai mult au fost autostrazile.
Doar constat cu voce tare (si scriu ca un idiot).
Nu eram critic la adresa ta ci suparat de situatie. Am numai respect oentru tine.
O chestie care nu stiu daca s-a incercat ar fi asa, Ucraina sa exporte aici aproape de ea in silozuri eventual si tarile europene sa exporte din propria productie, mai rapid. Apoi sa isi traga din ce a trimis Ucraina. Nu doar in Romania ci in orice tara are spatiu de depozitat. Eventual sa cumpere la maxim ce ar expira din Ucraina si sa isi stocheze papica lor proaspata. Asa poti si sa exporti in Africa si unde mai e lipsa si per total scoti mai mult din Ucraina. Am cautat un pic de informatii pe tema asta, e posibil sa se miste si cu ceva depozitare temporara.
https://millingandgrain.com/eu-to-consider-providing-ukraine-with-temporary-grain-storage-facilities-54788
nu e acelasi lucru, acelasi grau, aceeasi calitate, acelasi pret.
Graul din Europa e destul de scump (minus Rusia sau Ucraina), ca si alte produse, si cei din Africa nu cred sa si le permita…
Pai deja au facut rocade cu tancuri si alte inlocuiri de tehnica pt cele donate Ucrainei. Acolo era o pierdere pentru Germania si cine mai compensa, dar aici e grau pentru grau, se poate vinde aproape cu pretul ucraniean ca il recuperezi in cateva zile-saptamani, sau vinzi doar pe masura ce-ti vine deja, tot pare mai simplu. Graul ucrainean deja e mai scump cand e transportat pe calea ferata sau sosea, plus ca pe mare cu acordul rusesc si la noi tot nu e la capacitate maxima fara porturile de la Azov. Se poate gasi o solutie, eventual mai recastiga din influenta in tarile respective, mai scot alte avantaje, daca chiar isi pun mintea la treaba.
O idee super nastrusnica ar fi sa trimita din flamanzi sa munceasca si sa stranga recoltele care s-ar fi pierdut. Asa ii si hranesti pe loc ca nu mai trebuie sa exporti haleala si eliberezi si ucraineni pt armata. Asta presupunand ca ii poti controla si tine acolo, sa nu vina in UE.
Problema dupa un an este ca, graul se detrioreaza, nu are aceiasi calitate ca cel nou recoltat. Era bine sa il fi putut procesa si sa fie exportat dar si acolo intervin altele.
Grâul trece, dar nu în ritmul în care ar trebui. Tinând cont că infrastructura portuară pentru exporturile cerealiere a Ukr era concentrată pe malurile mării Azov, cele 3 porturi deschise nu au deocamdată capacitatea să exporte tot ceea ce se produce acolo. Pentru noi e ok, pentru că pe o perioadă medie de timp, ne revine o parte din sarcina asta, ar mai trebui investit în partea de stocare ceva. Restul rutelor spre Baltica sau pe Dunăre spre alte porturi vestice, vin la pachet cu costuri deloc de neglijat, iar asta va fi un obstacol serios.
Hai să mai însesinez atmosfera. Stiu ca este clar off, merge la topicul cu glonass, imi cer scuze Nicolae.
Vrea vova să meargă la Moskva să protesteze în Piața roșie. Setează telefonul și ajunge într-un lagăr din Siberia…
Editat: da, este clar off. Si este pentru ultima oara.
Bine, este ultima oară. Mi-a părut bine.
Razboiul asta are si unele parti bune pentru Romania ! Eu nu cred ca nu avem de castigat niste bani din traficul tirurilor cu cereale din Ukraina care tranziteaza tara si a navelor ce vin in porturile romanesti. Cu ocazia asta s a reparat in port toate liniile abandonate si s au dat la fier vechi vagoanele. Plus ca datorita cresterii preturilor la cereale, mai castigam si noi la export… Am auzit ca s-au luat sau se ia bani de la UE, pentru construirea de noi silozuri si extinderea facilitatilor de incarcare descarcare in port…
Care noi castigam? Stii ce mafie e in romania la cereale. Si cine de fapt si de drept castiga?
Eu auzisem in urma niste luni ceva: ca in CT avem dane cerealiere. Cateva, operate de un privat, erau f high tech, cu capacitate buna de incarcare.
Celelalte erau nemodernizate, cu capacitate mult redusa.
Am sa vad daca pot gasi interviul, dar daca cineva stei detalii, as fi f curios sa aud mai multe.
Multumesc!
Te referi cel mai probabil la asta: https://financialintelligence.ro/viorel-panait-comvex-am-pus-in-functiune-cel-mai-rapid-terminal-de-cereale-din-europa-dezvoltam-o-extindere-a-terminalului-de-cereale-si-avem-in-vedere-construirea-unui-nou-terminal/
Sunt, cred eu, cele mai moderne instalatii de depozitare/manipulare cereale din portul Constanta. Am fost in camera de control, OZN.
Bine ar fi daca si marii traderi s-ar apuca sa faca niste investitii la instalatiile pe care le au in port.
Multumesc frumos!
Razoni s-a intors in Turcia.Plina cu cereale.
Libanul a refuzat sa plateasca din cauza intarzierii la livrare mai mare de cinci luni.
Nava este ancorata in portul Mersin din Turcia.
Se cauta un alt client.
Foarte frumos.
Intelege cine ce vrea.
Editat: offtopic
Editat: offtopic si eroarea
Până anul ăsta eu nu stiam clar care este potențialul agricol al Ucrainei. O producție medie de 75 de milioane de tone este ceva mult peste statutul de granar al Europei pe care îl revendicăm. Porturile de la Marea Neagră făceau față, se pare că la Azov era grosul. Rușii nu au niciun interes să îi lase pe piață.
Porturile de la Marea Azov NU ” erau grosul” pentru ca acolo veneau sa incarce numai nave mici .. 10 – 15 mii tone in comparatie cu porturile de la Marea Neagra unde incarca nave de 50-70 mii.
Multumesc pentru articol. Sa speram ca nu va fi nici o problema cu minele sau cu orcii si totul va merge fara probleme.
Una si cu una fac două. Ucraina este ca o femeie care pur si simplu nu mai vrea. Motive multiple si diverse dar nu mai vrea iar Putin tot o ține cu forța. Ucraina trebuie lăsată in pace iar Rusia trebuie sa participe financiar măcar la reconstrucție dacă nu si la ceva despăgubiri de război.
Aștia chiar s-au iubit dar au ajuns in punctul ăla in care totul devine ură. Rusia să zică bogdaproste dacă scapă întreagă din operatiunea asta… specială.
Editat: si cam ce legatura are asta cu articolul de fata?
Legătura este ca Ucraina ar trebui sa exporte liber și să nu mai existe tot felul de frâne.
Exprimi o platitudine.
Vorbeste cu rusii sa o lase atunci 🙂
In 2020 Ucraina avea 3,1% din productia mondiala de grau. Romania 1%. Lucrurile nu sunt chiar atat de grave cum ne sunt prezentate. Da, exista probleme logistice mari, inclusiv capacitatile de stocare ale ukr, dar asa cum se observa din procentele de productie ele nu sunt insurmontabile, si nu justifica nebunia preturilor.
Rusia in 2020 avea 8.4% din productia mondiala deci rusii au negociat un acord foarte bun pentru ei, lor li se deschid porturile pentru exporturile de cereale in timp ce ei permit sa iasa din Ucraina doar cantitati mici care nu rezolva problema in sine ci doar o amelioreaza putin, chair foarte putin pentru ce isi doreste Ucraina.
Si natiunile unite incearca sa isi aduca contributia. O prima nava (MV Brave Commander) a parasit miercuri portul Istambul si probabil a sosit astazi sau va sosi astazi (m-am uitat pe sitemul de urmarire a navelor comerciale si conform celor spuse acolo in urma cu 3 ore nu pare sa fi ajuns , dar este foarte aproape de portul Yuzhnyy – UA YUZ) in Ucraina la est de Odessa. Este vorba de o prima nava din cadrul progamului de ajutor alimentar umanitar patronat de programul alimentar mondial. Nu se cunoaste insa destinatia ulterioara si nici data cand nava o a paraseasca Ucraina.
PAM a cumparat 30 000 t de cereale, MV Brave Commander poate prelua 23 000 t, iar restul va fi incarcat pe o alta nava.
E mult, e putin, macar e un inceput si pentru ONU si tarile sarace.
Anuntul a fost facut de ONU la Geneva si se refera la initiativa cerealiera a Marii Negre.
O mica intrebare poate ma poate lamuri cineva: navele care circula in zona au navigatori ucrainieni ca sa intre si sa iasa din zona periculoasa?
Multumiri lui Nicolae pentru articol si un sfarsit de saptamana cat mai placut la toata lumea.
Normal asa ar fi, sa vina un „pilot” ucrainian.
@ adicontakt
Multumesc.
Asa cred si eu dar este doar o ipoteza logica.
Nu stiu cu siguranta, doar banuiesc.