TRIPLEX 11

Fortele Aeriene Angolane/Angoleze au operat 6 L-29 Delfin. Se pare ca 4 inca zboara alaturi de 4 L-39ZA/C Albatros, cert fiind faptul ca sunt inlocuite cu 6 Hongdu K-8W Karakorum via China, aeronave cumparate in 2020 cu 52 de milioane de dolari. Contrar asteptarilor, Forca Aerea Nacional de Angola/FANA/Fortele Aeriene Nationale din Angola sunt relativ bine dotate, mult superioare celor ugandeze, zic! Haideti sa vedem ce si cum…

Cehoslovacia a devenit interesata de Angola&Africa Centrala undeva la inceputul anilor *60/sec.XX, in acea perioada luand nastere doua mari miscari de eliberare nationala, Frente Nacional para a Liberta ca o de Angola/FNLA/Frontul National pentru Eliberarea Angolei sprijinita si finantata de SUA si Movimento Popular de Liberta ca o de Angola/MPLA/Miscarea Populara pentru Eliberarea Angolei sprijinita si finantata de URSS&Pact. Interesant e faptul ca Cehoslovacia era bine implementata in Africa la acea vreme via StB…

  L-39 ANGOLEZ MODERNIZAT

Se stie ca StB-ul cehoslovac avea informatii de prima mana din zona prin persoana lui Amilcar Lopes Cabral, inginer agronom, revolutionar, luptator pentru libertate, politician, marxist, luptator anti-colonialism etc, etc, fondator al asa-zisului Partido Africano da Independencia da Guine e Cabo Verde/PAIGC/Partidul African pentru Independenta Guineii si a Capului Verde in 1956, membru fondator Movimento Popular de Liberta ca o de Angola/MPLA/Miscarea Populara pentru Eliberarea Angolei alaturi de Agostinho Neto, politician angolez si primul presedinte al Angolei/1975-1979 (atunci, Republica Populara Angola, azi Republica de Angola/Republica Angola). Ambele organizatii revolutionare „de eliberare nationala” PAIGC si MPLA luptau impotriva colonialistilor portughezi. In perioada 1961-1973 Cabral a fost agent al StB-ului cu numele de cod „Secretarul” – datorita lui Cehoslovacia avea cel mai bun agent in Africa, furnizand sovieticilor informatii valoroase care depaseau Guineea Portugheza, inclusiv informatii despre lideri africani si miscari nationaliste precum PAIGC/Guineea Portugheza, MPLA/Angola Portugheza, Ghana/Kwame Nkrumah, dar si informatii valoroase despre bogatiile solului statelor africane –asta a cantarit mult in decizia Moscovei de implicare zonala conform surselor cehe si rusesti (primul contact Cabral-StB a avut loc in toamna lui 1960 la Conakry/azi capitala Guineii. A fost recrutat de catre Miroslav Alter, seful statiei/rezidentul Securitatii cehoslovace in zona. Miroslav Alter i-a adus la Praga cateva luni mai tarziu pe Amilcar Lopes Cabral, seful PAIGC si pe Aristides Maria Pereira, sef si asta in PAIGC sub pseudonimul Alfredo Bangura, politician si primul presedinte al Republica de Cabo Verde/Republica Capului Verde/1975-1991. La Praga, Cabral a facut „impresie foarte buna” asupra comunistilor cehoslovaci care, cu acordul tovarasilor de la Moscova, au acceptat sa le dea arme pentru succesul ”revolutiei pan-africane si a luptei pentru decolonizare in Africa”. Zis si facut, prin intermediul StB-ulu&Miroslav Alter, PAIGC primeste 500 de arme usoare de infanterie, explozibili+capse detonante, o motocicleta-probabil Jawa 250 Type 11/9 CP la 4250 rpm, sisteme de comunicatii radio, antrenament/formare in Cehoslovacia pentru luptatorii PAIGC si o bursa de 2500 de coroane pentru biroul PAIGC din Conakry –bani folositi pentru materiale de propaganda cu precadere. In decembrie 1961 ajung la Conakry primele arme cehoslovace-primele arme din sursa straina a PAUGC-cu mult peste intelegerea initiala la „sugestia” tovarasilor moscoviti, 1561 de pistoale, 600 de pusti ZB/VZ.24 calibrul 7,92 mm, 30 de pusti-mitraliere ZB-26/30, 25 de mitraliere grele ZB-60/calibrul 15 mm, rata de foc 430 proiectile pe minut, 2000 de grenade de mana, 1500 kg de explozibili+capse detonante, 25 de binocluri si o motocicleta Jawa ).

PANCEROVKA P-27 CEHOSLOVACIA

In octombrie 1963, Cabral insotit de fratele sau Luis ajung din nou la Praga via StB unde cer suplimentarea ajutorului militar acordat PAIGC. Conducerea comunista cehoslovaca a fost de acord cu cererea lui Cabral, la fel si tovarasii de la Moscova care au recomandat tovarasilor cehoslovaci sa joace mai agresiv in zona „datorita faptului ca PAIGC este o miscare serioasa care are realizari concrete in lupta impotriva colonialismului si datorita bunelor relatii dintre aceasta miscare si Cehoslovacia”. Drept urmare la mijlocul lui 1964, Praga trimite PAIGC 60 de mitraliere usoare, 25 de mitraliere grele, 250 de pusti semi-automate, 3000 de grenade de mana, 300 de mine antitanc, 200 de mine antipersonal, 15 mortiere calibrul 82 mm+munitie, 30 de aruncatoare portabile de grenade Pancerovka-27/P-27+1000 de grenade, 500 kg de explozibili si o mare cantitate de munitie pentru toate armele (P-27, aruncator de grenade portabil fara recul, greutate teava fara grenada atasata 6,40 kg, rata de foc 6 proiectile/minut, raza de actiune cuprinsa intre 50-150 m, lungime 1,63 m, calibrul 45 mm teava/112 mm grenada, viteza initiala a grenadei 72 m/s, greutate grenada HEAT/HE 3,34/3,75 kg, lungime grenada 720 mm, penetra blindaj omogen de maxim 200 mm de la 100 m distanta, produsa intre anii 1949-1960, similara Panzerfaust-ului german. A fost in dotare cehoslovaca si poloneza pana in 1960 cand a fost inlocuita cu RPG-7 sovietica, ambele state si nu numai producand-o sub licenta –Cehoslovacia RPG-75. Lansatoare P-27 au ajuns in multe tari din Africa si America Latina, se spune ca sunt armate africane care inca le mai au in dotare).

Au urmat alte transporturi de arme cehoslovace in 1965 si 1966, la acestea adaugandu-se medicamente, hrana, bunuri de larg consum, rechizite scolare etc. Astfel de ajutoare au fost date de catre Cehoslovacia si MPLA&Angola&Agostinho Neto insa in 1963 Cehoslovacia pierde increderea in luptatorii angolezi datorita ”refuzului de a angaja lupte cu portughezii” insa realitatea era cu totul alta…La acea vreme Praga a refuzat sa aplice rezolutia ONU care stipula ca toate statele sa rupa relatiile diplomatice cu Portugalia pentru a presa Lisabona sa acorde independenta coloniilor africane, gandindu-se totodata sa reorienteze sprijinul catre Frente Nacional para a Liberta ca o de Angola/FNLA/Frontul National pentru Eliberarea Angolei (reprezentanti FNLA contactasera in 1963 diplomati cehoslovaci in Leopoldville cerand sprijin militar, acestia pretinzand ca „puterile occidentale livreaza material militar inadecvat miscarii lor, ajutand totodata Portugalia prin inlaturarea rezolutiilor ONU care cereau acordarea independentei coloniilor africane detinute ”). In 1965 un membru MPLA viziteaza in secret ambasada Cehoslovaciei din Cairo, Egipt, cerand Pragai sa faca presiuni asupra tarilor occidentale, africane si asiatice sa rupa legaturile diplomatice cu Portugalia. Praga a raspuns clar si transant fara a se consulta cu Moscova „vom continua sa oferim suport MPLA si sprijin la ONU insa relatiile de afaceri dintre Cehoslovacia si Portugalia sunt in crestere si vor continua” (daaa, interesul ramane interes iar banii, bani! La acea vreme Cehoslovacia avea in Portugalia o mare piata de desfacere pentru bunuri de larg consum si nu era dispusa sa piarda milioane de dolari pentru „solidaritatea” cu MPLA. Normal, zic!).

Henrique Alberto Quadrios „Comandante Iko” Teles Carreira -Angola

In fine, in septembrie 1964 Agostinho Neto/MPLA viziteaza Praga incercand sa reanime ajutorul cehoslovac si recastigarea increderii conducerii comuniste de la Praga. Dupa consultari cu URSS, Algeria si Ghana in ianuarie 1965, Praga decide sa rupa orice legatura cu FNLA si sa restabileasca legaturile cu MPLA – le-au trimis rapid haine, tinute militare, incaltaminte, bocanci, medicamente, corturi, alimente si manuale de instructie pentru luptatorii MPLA via Brazzaville/azi capitala Republicii Congo. Mai mult decat atat, combatantii MPLA au fost instruiti in Cehoslovacia primind pregatire militara si de informatii, printre acestia numarandu-se Henrique Alberto Quadrios „Comandante Iko” Teles Carreira, cel care va deveni primul ministru al apararii angolez/1975-1980 (a fost inregistrat ca pilot in cadrul Fortelor Aeriene Portugheze/FAP, absolvent al Academia de Forca Aerea/AFA din Lisabona, insa nu a zburat niciodata datorita problemelor de sanatate. In 1980 a fost inlaturat din functia de ministru al apararii fiindca era doar…colonel. E trimis in URSS unde absolva Academia Militara de Stat Major din Moscova devenind in 1982 primul ofiter african care primeste gradul de general din partea sovieticilor. Si nu degeaba i-au dat sovieticii gradul de general…In 1983 e numit sef al fortelor aeriene populare angolane devenind promotor al dotarii cu aeronave sovietice, functie exercitata pana in 1986. Ei bine, stim ca in perioada 1980-1982 si noi am pus osul la crearea Fortelor Aeriene Angoleze/FAA prin Misiunea „Sirius” -150 de oameni. Se stie ca Romania a creat prima scoala de aviatie din Angola la B.A. Negage, nordul Angolei, fosta baza aeriana portugheza –inaugurata pe 7 februarie 1961 sub numele de Aerodromo-Base No.3/AB3 –4 aeronave North American T-6 Texan+Dornier Do-27. Povestea”Sirius” e deosebit de interesanta, nu vom insista asupra ei aici dar mentionam ca Angola a platit 32 de milioane de dolari pentru instructori, scoala, scolarizare, 12 IAR-823, 6 BN-2 Islander si 6 IAR-316B, contractul fiind incheiat de catre generalul Ciel Da Conceicao Cristovao-Gato, seful FAA de atunci si fost absolvent al Institutului de Petrol si Gaze din Ploiesti, vorbitor de limba romana. Ce inseamna sa ai parghii si agenti de influenta…). Insa Moscova a avut grija sa-si traga partea leului de aceasta data neuitand faptul ca primul acord cehoslovaco-MPLA a fost incheiat „peste ei”…Noul acord stipula ca Cehoslovacia nu va livra direct arme MPLA ci via-Moscova, sovieticii dorind sa detina monopolul sporindu-si astfel propaganda si influenta in zona –da, uite africanule cum „fratii si poporul sovietic te ajuta”!

In fine, cu acordul sovieticilor Cehoslovacia a trimis ajutoare militare timp de multi ani miscarilor de eliberare din Angola, Mozambic, Zambia/initial nordul Rhodeziei, Zimbabwe/initial sudul Rhodeziei si Africa de Sud punand ochii impreuna cu sovieticii pe rezervele acestor viitoare state africane (spre exemplu, din Rhodezia luau cupru. Rhodezia era fosta colonie britanica). Ajutorul cehoslovac catre Rhodezia, viitoarele state Zambia (sudul Africii, capitala Lusaka) si Zimbabwe (sud-estul Africii, capitala Harare), atinsese in 1979-1980 suma de 60 de milioane de coroane. Revenim la Forca Aerea Nacional de Angola/FANA/Fortele Aeriene Nationale din Angola…

  MIG-21BIS ANGOLEZ

FANA a luat nastere pe 21 ianuarie 1976 dupa ce Angola a obtinut independenta fata de Portugalia pe 11 noiembrie 1975 (se stie ca au mostenit si aeronave ex-portugheze. E greu de stabilit istoria fortelor aeriene locale fiindca in randul lor au servit si mercenari/militari cubanezi si est-germani. Cert e faptul ca au primit sprijin din partea Cubei, Germaniei de Est, URSS, Polonia, Romania si Cehoslovacia). Primele jeturi din dotarea Forca Aerea Popular de Angola au fost Mig-15 urmate de Mig-17/21/23 (probabil 26 de exemplare). Se stie ca la sfarsitul anilor *90/sec.XX pe bazele aeriene angoleze erau bazate Mig-15UTI, Mig-17F, Mig-21Bis (probabil 20 in dotare. Conform CIA in 1972-1979 angolezii aveau cam 80 de Mig-uri 21, cu precadere variantele J si L, pilotate cu precadere de cubanezi. Se stie ca cubanezii au adus in Angola propriile Mig-uri)/21M/21MF (posibil 12 in dotare)/F-13 (4 ar mai zbura astazi)/U (4 exemplare de Mongol au avut), An-2/probabil 10 exemplare, An-26/20 in dotare, An-24/2 in dotare, An-28/2 in dotare, An-72/8 exemplare, BN-2 Islander/6 exemplare via-Romania, 8 CASA C-212, 1 Do-228, 1 Do-28, 1 F-27, 2 An-12, 6 C-130, 20 de elicoptere Mi-8T Hip-C, 2/34 Mi-24D, 5 Mi-25 Hind-E, 10/22 Mi-35P Hind-F, 10 IAR-316B via-Romania (BA Luena).

MIG-23 ANGOLEZ

Marea majoritate zboara si-n ziua de astazi alaturi de aeronave moderne – au in total 102 elicoptere via URSS/Rusia, Franta, Italia, Romania, cam 66 de trainere via Cehoslovacia (6 L-29 Delfin+2L-39ZA Albatros), URSS&China (8 Mig-15UTI), Brazilia (6 EMB-314 Super Tucano din 2013+11 EMB-312 Tucano), Elvetia (16 Pilatus PC-7), 98 de aeronave de transport, inclusiv reactoare, via SUA, Canada, Brazilia, URSS/Rusia (7 Il-76 modernizate prin 2016-2017 in Ucraina), Romania, Spania/Casa C-295W si 123 de aeronave de vanatoare/lupta via URSS/Rusia (cele mai moderne sunt 18 exemplare Suhoi Su-27 Flanker, 4 fiind bilocuri Su-27UB, BA.Kuito. Au avut/au in dotare si Su-7/17/22/25. In 2013 au luat si 10 Su-30MK si 8 Su-30K sh via India, aeronave modernizate in 2015 in Rusia pentru un miliard de dolari. Un miliard!!?? Ce naiba le-or fi facut rusii de banii astia, zic?).

  SU-30K ANGOLEZ

Asa cum mentionam anterior, angolanii au avut/au in dotare 6 L-29 Delfin. Acestea inca zburau in 2022 in cadrul Regimentului 24 Antrenament, Escadrila 9 dotata si cu Mig-15UTI, Iak-11 si PC-6B la BA Menongue, sudul Angolei. Alte surse mentioneaza 4 L-29 operationale in 2022. Cert e faptul ca astazi Regimentul 24 are in compunere 3 escadrile –Escadrila 8 dotata cu 4 L-39ZA/C (in prezent modernizate la standard L-39NG de catre Aero Vodochody –modernizare efectuata in perioada 2021-2023), EMB-312, PC-9 si PC-7+Escadrila 9 dotata cu 6 L-29 Delfin, Mig-15UTI, Iak-11 si PC-6B+Escadrila 10 dotata cu Cessna 172 si Zlin Z-142C. Se stie ca aeronavele angoleze sau confruntat cu cele sud-africane Mirage F-1A/C, Mirage III si Atlas Impala in noiembrie 1981, octombrie 1982 si de doua ori in septembrie 1987 cu rezultate mediocre (conform spuselor locotenent-colonelului Eduardo Gonzales Sarria, pilot cubanez de Mig-21 si Mig-23 in cadrul FANA  in perioada 1976-1988. Aeronavele Mirage F-1CZ sud-africane au hacuit la greu Mig-urile 21 si 23 angolane pilotate cu precadere de cubanezi. Si nu numai…Pe 14 septembrie 1985 o Impala Mk.2 a doborat un Mi-25 care zbura alaturi de Mi-8 si Mi-17, toate elicopterele fiind pilotate de cubanezi si marcate in culori angoleze).

K-8 FORTELE AERIENE ANGOLEZE

Astazi au in dotare si 6 trainere chinezesti Hongdu K-8 Karakorum, aeronave venite in martie 2019 (daa, bine s-a vandut prin Africa chinezaria asta…Zambia, Zimbabwe, Tanzania, Sudan, Ghana, Egipt si Namibia. Ieftin si bun sau nu? Ieftin cu siguranta, zic! Au luat recent de la chinezi si doua Xian MA-60, copie chinezeasca An-24/26 dar mult imbunatatita). Au dotare? Au, zic!

 

Forca Aerea da Guine-Bissau/FAGB/Fortele Aeriene din Guineea-Bissau s-au nascut din cele portugheze precum colegii namibieni, si au operat pentru scurt timp 3 L-29 Delfin cumparate sh/donate din Cehoslovacia (unele surse independente sustin ca au fost platite de sovietici prin livrarea a 1-2 Mig-21). Inainte de a “zbura” cu astia fac o precizare pentru a nu exista confuzie, Guineea-Bissau nu e totuna cu Guineea…Guineea-Bissau se afla in Africa de Vest fiind unul dintre cele mai mici state africane si fosta colonie portugheza, iar Republica Guineea se afla pe coasta Africii de Vest fiind fosta colonie franceza. Republica Guineea se invecineaza cu Guineea-Bissau la nord-vest. Guineea-Bissau a devenit independenta pe 10 septembrie 1974 fiind cunoscuta astazi drept Republica da Guine-Bissau. In fine, fortele aeriene de aici sunt cu totul insignifiante acestea avand in 2013 cam 100 de oameni, cateva Mig-15 UTI (probabil 2 exemplare)/17F Fresco-C (au avut probabil 8/10 exemplare)/21Bis&MF (7 exemplare primite in 1986 via URSS)/21U “Mongol” (probabil 2 exemplare primite in 1986 din URSS). Mig-urile au fost donate de RDG si URSS, pilotii fiind antrenati in Cuba si URSS. In 1978 URSS le-a donat un Mi-8T Hip-C, un Mi-4 “Hound” urmate in 1985-1986 de 7 Mig-21Bis/21UM “Mongol B” –probabil au fost 2 si Mig-21U, si un An-24RV “Coke”+un An-2 “Colt”/1985 (Mig-urile 21 sunt astazi stocate. Acestea sunt depozitate in conditii improprii intr-un hangar dezafectat de pe Aeroportul Osvaldo Vieira. Se pare ca au zburat pentru ultima data in 1991. Dealtfel, nicio aeronava sovietica nu mai zboara din 2011, si ne referim la Mig-1/17, An-24/2 si Mi-8). Incepand din  1978 si Franta le-a donat cate ceva –un Reims-Cessna FTB.337G Super-Skymaster (s-a aflat si in dotarea FAP), un elicopter Aerospatiale SA.313B Alouette II. Au mai avut un Dassault Falcon 20F-5 donat de angolezi, aeronava pe care au vandut-o rapid in SUA din lipsa de bani. Ce mai zboara astazi FAGB? Greu de stabilit…Se stie ca au primit un Cessna 208B Caravan in 2023, foarte probabil donatie SUA, aeronava fiind utilizata de presedintele tarii si stabii armatei. Se pare ca in 2024 mai zburau un Aerospatiale SA.319B Alouette III, un Dornier Do-24 si un Reims-Cessna FTB.337G Super-Skymaster in cadrul unicei lor escadrile –Esquadrilha de Transporte, Base Aerea No.1 Bissau/Osvaldo Vieira. Se vehiculeaza ca inainte de invazia ruseasca, FAGB ar fi solicitat Ucrainei sa le repare aeronavele Mig-17/21 sau sa le doneze cateva Mig-17/21 din stoc (ma intreb daca ucrainenii au stocuri de Mig-17 fiindca de Mig-21 au!). Cert e faptul ca in zona FAGB e considerata a fi una dintre cele mai “triste” forte aeriene, inexistente in lipsa…donatiilor.

  AN-2 GUINEEA-BISSAU

In prezent au un singur aeroport militar, fosta baza portugheza cunoscuta astazi drept BA Bissalanca, baza fiind integrata cu singurul aeroport international din tara numit Aeroportul International Osvaldo Vieira –situat in capitala tarii Bissau (ca fapt divers, portughezii au detinut urmatoarele colonii in Africa –Angola, Mozambic, Sao Tome si Principe, Guineea-Bissau si Capul Verde). In perioada 1961-1975 cand au parasit tara, Forca Aerea Portuguesa/FAP/Fortele Aeriene Portugheze au avut in cadrul Base Aerea 12 Bissalanca/BA.12,  Esquadra 121”Tigres/Tigrii”/Fiat G.91R “Gina”, Esquadra 51 “Falcoes/Soimii”/F-86F Sabre (50 de exemplare sh via-USAF cumparate in 1958. 8 exemplare au fost trimise la Bissalanca in 1961. Acestea au luptat impotriva gherilelor Partido Africano da Independencia da Guine e Cabo Verde/PAIGC, unul singur fiind doborat in 1963 pilotul fiind recuperat in viata). Cand au parasit Guineea-Bissau&BA Bissalanca in 1975, FAP a lasat cadou 3 North American T-6G, 9 Douglas C-47 Skytrain, 2 Dornier Do-27 si 2 Aerospatiale Alouette III (apartineau Esquadra 122 “Canibais/Canibalii”. Ei bine, portughezii au inarmat elicopterul cu un tun Matra MG-152 calibrul 20 mm cu tragere prin usa stanga spate poreclindu-l “Lobo Mau/Marele Lup Rau”. Rhodezia a luat exemplul, elicopterul fiind poreclit K-Car”). Bine, bine, dar ce facea Cehoslovacia in Guineea-Bissau?

MI-8 GUINEEA-BISSAU

Se stie ca in iulie 1960  ministrul cehoslovac de interne de la acea vreme, Rudolf Barak, comunist cu vechi state/1945, se intalneste la Praga cu seful KGB de atunci, Alexander Shelepin, semnand un acord de cooperare intre serviciile de informatii ale celor doua tari, acord care stipula ca cele doua Servicii “isi vor coordona activitatile in intreaga lume si in Africa, cooperarea axandu-se pe Egipt, Guineea, Mali, Congo, Ghana, Angola, Sierra Leone si Zanzibar”. De asemenea, acordul prevedea ca StB-ul cehoslovac sa “desfasoare actiuni subsersive si de propaganda in vederea reducerii influentei puterilor occidentale in zona Africa si sa se implice in actiuni de coordonare si instruire a noilor miscari de eliberare nationala”. In baza acordului, in perioada 1960-1968, StB a organizat 31 de cursuri de pregatire pentru personal de securitate&gherila urbana, inclusiv indoctrinare comunista, din 11 tari. Se stie ca StB a avut 13 consilieri/ofiteri de securitate/informatii care au servit in Africa in aceasta perioada, rezidente permanente, cu precadere in Guineea-Conakry, Mali, Congo-Brazzaville si…PAIGC (prezenti si in Guineea-Bissau. Ca fapt divers, se stie ca StB a “creat” serviciul de securitate din Guineea, fosta colonie franceza, cehoslovacii fiind la baza esecului serviciului de spionaj extern francez, Service de Documentation Exterieure et de Contre-Espionnage/SDECE in recuperarea fostei colonii si arestarea sau uciderea presedintelui Sekou Toure. In 1961 StB avea 5 ofiteri de securitate/informatii in Guineea. Se stie ca din septembrie 1959 pana in aprilie 1960 au fost instruiti c de catre StB in Cehoslovacia 15 ofiteri guineeni. StB a infiintat prima scoala de securitate si informatii din Guineea la Kankan, cel putin 700 de “securisti” guineeni fiind formati acolo pana in 1964. O parte dintre acesti ofiteri au ajuns in Guineea-Bissau si au activat in cadrul PAIGC, inclusiv in Congo-Stanleyville). Ehh, pana la urma propriul partid l-a mazilit pe Rudolf Barak acuzandu-l de utilizare ilegala a fondurilor bugetare, activitate ilegala antipartid si incalcare grava a legalitatii socialiste…O fi fost sau nu corupt insa motivul real al “decaderii” se pare ca au fost esecurile rasunatoare ale spionajului cehoslovac din perioada 1960-1968, esecuri care au atras nemultumirea KGB –dezertarea atasatului militar cehoslovac in SUA, agentura deconspirata prin tradare in RFG si arestarea a patru agenti StB in Elvetia si Israel.

MIG-17 GUINEEA-BISSAU

   Ei bine, Cehoslovacia a livrat armament rebelilor PAIGC din Guineea-Bissau via Guineea-Conakry alaturi de URSS, Cuba si China insa nu se stiu cantitatile, cert fiind faptul ca armele au existat. Nu se stie nici cat timp au zburat cele 3 L-29 Delfin in Guineea-Bissau, cert fiind faptul ca acestea nu mai existau in peisajul local in 1977-1980. Nu se stie daca pilotii erau locali, unele surse sustin ca erau egipteni sau cehoslovaci. Se vehiculeaza ca Delfinii au ajuns in Guineea-Bissau ca ajutor egiptean in urma vizitei in Egipt din noiembrie 1976 a presedintelui Luis Cabral/Guineea-Bissau si discutiilor avute cu cel egiptean Anwar Sadat.

Tentara Nasional Indonesia Angkatan Udara/TNI-AU/Fortele Aeriene Militare Nationale Indoneziene au zburat 18 L-29 Delfin. Fondate pe 9 aprilie 1946 au astazi o dotare de top, zic –26 F-16 C/D Block 52, 13 KAI T-50, BAE Hawk 200, 15 EMB-314 Super Tucano, 5 Suhoi Su-27SK&SKM, 11 Su-30MKK&MK2, C-130J-30, asteptand 24 Boeing F-15EX Eagle II si 50 KAI KF-21 Boramae, foarte probabil si Rafale din 2026 (astazi au 560 de aeronave, inclusiv TAI Anka). Au inceput modest dupa eliberarea de japonezi si declararea independentei pe 17 august 1945 de catre Sukarno, revolutionar si nationalist indonezian (a luptat impotriva colonialistilor olandezi si invadatorilor japonezi), primul presedinte al Republicii Indonezia/1945-1967.

L-29 DELFIN -FORTELE AERIENE INDONESIENE

Totul a inceput cu formarea la cateva zile dupa declararea independentei a Badan Keamanan Rakyat/BKR/Biroul de Securitate al Poporului Indonezian pe 22 august 1945 din fosti ofiteri si militari care au servit in Heiho (japoneza)/Tentara Pernbantu (Armata Auxiliara), forta paramilitara creata de ocupantii japonezi din localnici, si Kyodo Boei Giyugun (japoneza)/Pembela Tanah Air/PETA/Aparatorii Patriei (indoneziana), forta paramilitara creata din voluntari de catre comandantul Armatei a 16-a japoneza, General-locotenent Kumakichi Harada (pe 5 octombrie 1945 BKR devine Tentara Keamanan Rakyat/TKR/Armata Securitatii Poporului. Din data de 3 iunie 1947 poarta numele de Tentara Nasional Indonesia/TNI/Armata Nationala Indoneziana). In cadrul BKR a luat fiinta rapid Divizia Aeriana care a zburat cu aeronave abandonate de catre japonezi in insule, cu deosebire in Insula Java, aeronave operate de pe Baza Aeriana Bugis aflata langa orasul Malang. Cele mai numeroase au fost trainere biplan Yokosuka K5Y1 „Willow”, ex-Marina Imperiala Japoneza/Dai-Nippon Teikoku Kaigun Type 93 Kyusanshikichukanrenshuki/Aeronava de Antrenament Intermediar, aeronave numite de indonezieni Cureng/Inselatorul. Cu astea au antrenat primii lor piloti –la acea vreme exista doar un singur pilot indonezian brevetat, acesta fiind fost absolvent al Militaire Luchtvaart Opleidings School/Scolii Militare de Aviatie infiintata de olandezi la Kalidjati, Java de Vest, Agustinus Adisutjipto (Adisutjipto, pilot brevetat, a zburat Cureng impreuna cu elevii sai. Si-a pierdut viata pe 29 iulie 1947 cand aeronava pilotata de el si Abdulrahman Saleh/copilot, Douglas C-47 Skytrain, a fost doborata de doua P-40 Kittyhawk olandeze transportau provizii medicale donate de Crucea Rosie din Malaya la Singapore. La acea vreme, Adisutjipto si Saleh erau instructori de zbor la Scoala de Zbor din Yogyakarta, Baza Aeriana Maguwo, azi Bandar Udara Adisutjipto/BA Adisutjipto –acolo se afla astazi si Museum Dirgantara Mandala/Muzeul Fortelor Aeriene. Azi, Scoala de Aviatie Kalidjati face parte din Pangkalan Angkatan Udara Suryadarma/Baza Aeriana Suryadarma –prima baza aeriana din Insule construita in 1916 de olandezi). Ulterior au reparat aeronave Mitsubishi Ki-51 Guntei „Sonia”/bombardier usor&bombardier in picaj, Nakajima Ki-43 Hayabusha/vanator, Mitsubishi A6M Zero-Sen „Zeke”, Tachikawa Ki-36/55 Cukiu/trainer avansat, Aichi D3A „Val”/bombardier in picaj&torpilor, Mansu Ki-79B „Nishikoren”/trainer biloc, Nakajima Ki-27 „Nate”/vanator si Mitsubishi G4M „Betty”/bombardier. Au recuperat de pe diverse baze ex-nipone din Insule cam 100 de aeronave japoneze, dintre acestea au repus in functiune  intre 30-50 de exemplare –au ajutat la repunerea acestora in stare de zbor si mecanici japonezi care au ales sa ramana in Indonezia, dar au fost si mecanici indonezieni instruiti in perioada 1943-1945 de catre ocupantii japonezi. In 1949-1950 au venit primele aeronave din SUA, in mare parte second-hand, ex-USAFE&US Navy WW II Pacific, precum 42 North American B-25 Mitchell C/D/J, 34 C-47 Dakota, 26 P-51 Mustang D/K, 26/+60 T-6 Texan/AT-6/trainer avansat si 63 Piper L-4J Grasshopper. Pe 20 februarie 1956, AURI intra in era reactoarelor primind in dotare 8 De Havilland D.H.100/115T-55  Vampire (primul Vampir a sosit in Indonezia via-Marea Britanie pe 23 septembrie 1955. Inca 7 exemplare au fost asamblate de britanici la Jakarta fiind predate oficial Angkatan Udara Republik Indonesia/AURI/Fortele Aeriene ale Republicii Indonezia, azi TNI-AU, pe 20 februarie 1956. Doi ani mai tarziu, Sukarno&guvernul indonezian s-au orientat catre URSS&Est, Vampirii AURI fiind vanduti Indiei).

MIG-19S FARMER-C INDONEZIA

Cehoslovacia, cu acordul URSS, a marsat spre Indonezia la putin timp dupa ce Sukarno a declarat independenta (Sukarno nu a fost membru al Partidului Comunist Indonezian. El era nationalist. Se stie ca intre anii 1965-1966 a executat o gramada de comunisti si simpatizanti ai Partai Komunis Indonesia/PKI/Partidul Comunist Indonezian pentru „complot”, foarte probabil cu sprijinul CIA/SUA)…Se stie ca in 1947 la Praga a fost organizat un mare festival dedicat luptei pentru independenta a statelor africane si asiatice numit Festivalul International al Tinerilor si Studentilor, printre tarile „sarbatorite” fiind si…Indonezia. Motto-ul festivalului a fost cuvantul Merdeka care in limba indoneziana inseamna Libertate, la festival luand parte peste 17.000 de persoane din intreaga lume. In 1953-1954, la Facultatea de Filologie din Praga se studia si in limbile malaieza si indoneziana/Bahasa (deriva din malaieza), exemplu urmat curand si de alte universitati cehoslovace, profesorii fiind selectati din randul personalului Ministerului Afacerilor Externe (eee, metoda asta a fost una dintre platformele de lansare/propagare a comunismului in Lume. Spre exemplu, la Praga in 1959 exista Institutul Cehoslovac de Egiptologie unde erau studenti arabi, cu precadere –aici se facea inclusiv propaganda comunista si ideologie marxist-leninista. URSS a creat si sponsorizat astfel de institute in multe tari aflate in curs de dezvoltare,inclusiv cu sprijin cehoslovac,institute unde se propaga”internationalismului proletar si revolutia mondiala” combatandu-se „burghezia coloniala si imperialismul” In 1961 la Praga erau multi studenti indonezieni, inclusiv in scoli si academii militare). Se stie ca Indonezia a primit arme din URSS, Cehoslovacia si Polonia. Se stie ca primele Mig-15 UTI/CS-102 au zburat deasupra Jakartei de Ziua Armatei pe 5 octombrie 1958, pilotii indonezieni fiind antrenati in Cehoslovacia si Egipt (iata ce ne spune un martor al acelei parade militare…”Toti cei care ne aflam acolo am fost electrizati de aparitia peste Jakarta a primilor luptatori Mig-15. Nu mai vazusem niciodata astfel de avioane si nu mai auzisem un zgomot atat de infiorator”). AURI a primit din Cehoslovacia 30 Mig-15UTI/CS-102, 32 Il-28R/U (cehoslovacii le zburau sub numele de B-228/Il-28R si CB-228/Il-28U) si 21 Avia Av-14/Il-14M (licenta). Ca fapt divers, din URSS si China au primit multe, Mig-17F&PF/19S/21&21F13 Fishbed-C, Tu-16KS-1 Badger-B/din 1962, inclusiv submarine si distrugatoare. Primele lor supersonice au fost 35 de Mig-uri 19S Farmer-D si 20 de Mig-uri 21F-13 Fishbed-C. In fine, in 1962 AURI era una dintre cele mai puternice Forte Aeriene din Asia de Sud-Est conform clasificarii CIA, avand in inzestrare 40 Mig-17F/PF Fresco (30 dintre acestea erau Lim-5/Mig-17F +7 Lim-5P/Mig-17PF, aeronave fabricate sub licenta in Polonia sosite in perioada 1958-1959. China le-a vandut 12 Model 56-Mig-17F chinezesc), 35 Mig-19S Farmer-C, 20 Mig-21F-13 Fishbed-C,2 Mig-21 U Mongol, 12 Il-28 Beagle (alte 30 Il-28T+5 Il-28U erau in dotarea Marinei Indoneziene/TNI-AL care le-a zburat pana in 1972), 26 Tu-16KS-1, 6 AN-12BP.

Ei bine, AURI n-a fost nicicum multumita de Mig-15UTI, unicele lor trainere cu reactie pe atunci, considerandu-le „problematice”-motoare putin fiabile, piese de schimb deficitare, mentenanta etc. Drept urmare in ianuarie 1964 s-au uitat din nou spre Cehoslovacia punand ochii pe nou-noutul L-29 Delfin. In iunie 1964 o delegatie a fost trimisa la Praga pentru a lua contact cu Delfinul, delegatie condusa de generalul Budiardjo, seful Inzestrarii si Logisticii AURI (dupa 1965 Indonezia a virat catre SUA, AURI devenind TNI-AU, incepand inlocuirea sovieticelor. URSS&Pact au incetat sa le mai trimita piese de schimb si consumabile drept urmare aeronavele sovietice au fost rapid inlocuite, unele fiind vandute Indiei, multe avand ore putine de zbor, Ca fapt divers, in 1973 australienii le-au donat 18 CAC CA-27 Sabre modernizate, astea inlocuind Mig-15/17 conform surselor indoneziene, aeronave pensionate in 1981. In 1970 SUA le-au dat 16 Northrop F-5E/F Tiger II, aeronave care au inlocuit Mig-urile 19/21. Eeee, Israel le-a vandut 33 Douglas A-4E Skyhawk, aeronave pe care le-au zburat in perioada 1982-2003 inlocuindu-le cu Su-27/30). Indonezienii au fost impresionati de L-29 drept urmare primele 2 exemplare din 18 comandate au sosit in tara la inceputul lui 1965, aeronavele fiind modificate pentru clima tropicala (rezistenta marita la umiditate. Se spune ca sovieticii ar fi ordonat Pragai sa „prioritizeze” productia L-29 pentru Indonezia simtind ca tara asiatica incepe a vira catre SUA).

Cele 18 L-29 Delfin au zburat in cadrul Akademi Angkatan Udara/AAU/Academia Fortelor Aeriene Indoneziene din Yogyakarta, Baza Aeriana Bandar Udara Adisutjipto/BA Adisutjipto, in cadrul Kesatuan Pendidikan 017/KesDik 017/Unitatea Educationala 017, astazi Skadron Udara 15/Escadrila Aeriana 15. L-29 Delfin a zburat aici pana in 1983 -din 1980 fiind inlocuite etapizat cu 24 British Aerospace Hawk 109/209 (L-29 Delfin nu a avut soarta sovieticelor deoarece Cehoslovacia si Indonezia au mentinut legaturile economice si militare si dupa schimbarile politice indoneziene. Aero Vodochody a continuat sa trimita piese de schimb TNI-AU, in 1976 tehnicieni AV inca se aflau acolo. L-29 este aeronava estica cu cea mai lunga cariera in Fortele Aeriene Indoneziene. Inca este…). L-29 Delfin inca se afla in inventarul AAU care il foloseste ca material didactic. Cateva exemplare au fost vandute unor pasionati din SUA si Australia, alte cateva sunt piese de muzeu.

 

  WW

 

 

SURSE DATE SI POZE: Wikipedia-Enciclopedia Libera, Internet.

https://www.aviatiamagazin.com › Aviatie militara

https://www.airplane-pictures.net › …

https://eng.yakovlev.ru › hi…

https://www.colettiscombataircraft.com › …

http://www.aviastar.org › air

https://avacs-avia.com › ru-1…

Aero-Concept.com

Military Review

Secret Projects Forum

https://www.aero.cz › aero-…

https://www.aerialvisuals.ca › …

https://aero-space.eu › militar…

https://phpisn.ethz.ch › intro…

. http://www.easternorbat.com

Letecká badatelna

en.topwar.ru

https://www.muzeum-kunovice.cz › …

https://www.skytamer.com › …

https://amnr.defense.ro › Aparitii_editoriale_pdf

https://historia.ro › General

Istoria Aviatiei Romane, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1984 https://www.revistamemoria.ro › figuri-de-mari-ostasi-ro…

https://www.art-emis.ro › Istorie

https://www.facebook.com › ForteleAerieneRomane

https://www.aviatiamagazin.com › headline

Aviatia de Lupta Reactiva in Romania, Capitan-comandor Paul Sandachi, Statul Major al Fortelor Aeriene si Muzeul Aviatiei

https://dokumen.pub › hot-…

https://bibliophilia.eu › the-h...

https://en.topwar.ru › 6023…

https://communistcrimes.org › countries › bulgaria

https://www.reptar.hu › l-29-…

https://phpisn.ethz.ch › intro

https://soviet-airforce.com › …

https://kepesrepules.wordpress.com › …

http://somogyi-obsitos.hupont.hu › …

http://tudasbazis1956.hu › 1…

https://phpisn.ethz.ch › intro…

https://www.helicopter-database.de › …

https://dspace.cuni.cz › Matyas_Borovsky_51-65

https://www.jewishvirtuallibrary.org › …

https://ir.library.louisville.edu › etd › viewcontent

https://testpilot.ru › egipet_2

https://www.arab-reform.net › …

http://www.arcforums.com › …

https://www.rand.org › dam › rand › pubs › notes

https://dronecenter.bard.edu › …

https://www.globalsecurity.org › …

http://www.milpower.org › .

https://www.ghanatrade.cz › …

https://link.springer.com › content › pdf

https://www.britishpathe.com › …

https://www.magnum-x.pl › …

https://www.wdmma.org › a…

Bangkapos.com – Tribunnews.com

Indomiliter.com

11 comentarii:

  1. Mulțumesc WW.
    Informații inedite pentru mine despre activitatea StB în Africa și istoria unor forte aeriene africane și indoneziene.

    Ador stilul tău de recunoscut imediat, încărcat cu amănunte și traduceri de tot felul.
    Ține-o așa !

    5
  2. WW !
    1.Ma impresionezi mai mult din articol in articol.
    2. Te implor sa le aduni, sa le traduci in engleza si
    sa le prefaci intr o carte de nisa asta cu difuzie
    internationala.
    3. N ai putut sa speli avioanele cu furtunul inainte
    ca pregatire de afisarea fotografiilor ? 😂😂
    4. Thank you for your service. Keep the good job. 🙂

    6
    • Salut. Multumesc mult pentru articol.

      3
    • 😂Îmi pare Dov dar apa e scumpă pe acolo! Mergea și o ștergere de praf dar n-au vrut ăia să mă angajeze😀

      4
    • Dov, îți mulțumesc pentru încredere dar nu intenționez să scriu o carte, fie și in format electronic. Nu am intenționat niciodată asta deși mi s-a mai spus. Am fost înjurat și criticat de anumite personaje când n-am făcut-o, îți dai seama ce s-ar întâmpla dacă aș scrie cartea?😁Crimă și pedeapsă, zic!😂 Nu, și nici nu cred că m-aș pricepe la asta. Sper să mai duc câțiva ani articolele astea🙂 De întinerit nu întineresc, zic!

      1
      • Nu mai. Ai fost criticat, am vazut si eu, insa oricum cand
        scrii o carte mai este nevoie de redactat, corectat linia
        timpului si una si altele. Sunt aproape sigur ca asta a fost
        motivul criticismului si care partial a avut ceva dreptate
        dar se putea pune cu mai multa sensibilitate, nu asa
        grosolan. 🙂
        In afara de asta, un gandac te poate descuraja ? 😉
        In orice caz e nevoie pt o carte sa fie redactata. Nu?

        2
        • Corect, Dov, și asta se face de către profesioniști din ce știu! În fine, nu contează…În privința gândacilor, când e unul zici că e o intâmplare. Când sunt doi zici de unde apar😁Când sunt mai mulți începi să te întrebi de ce și de unde😄Apoi cauți cauza ca să rezolvi efectul, zic!🙂 Acum stau mai mult la verificat și analizat surse, chestie extrem de obositoare, recunosc.

          1
          • Gandacii se inmultesc repede si trebuie sa i starpim 😂😂😂
            Cand ai sa ajungi cam la TRIPLEX 20, atunci cred
            ca v a veni timpul de redactie. Cam 350 de pagini…
            Sugestia mea e sa se produca aici un sir de debatere
            cu idei si ajutor eventual, ce si cum. Ai sa vezi 😉
            Pana la urma cu putina rabdare o sa iasa ceva. Sunt
            aici multi baieti buni in afara de gandaci care sunt
            negligibili. 🙂

            1
  3. Multumim 🙂

    2
  4. Ce are Guineea aia prin subsol? Că tot avem niște MiG-21 care stau pe dreapta. Bsrter, noi le dăm avioane, ei, drepturi de exploatare.

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *