SIGLA PACTULUI DE LA VARSOVIA
Asa cum bine stim din capitolul anterior, VVS organizeaza in 1959 o competitie pentru dotarea proprie si a tarilor partenere din Pactul de la Varsovia cu primul jet trainer “comunist” care urma a inlocui reactoarele de antrenament derivate din vanatori cu reactie, Iak-17 si Mig-15. Am vazut ca industria aviatica sovietica, spre surprinderea tuturor, a participat cu un singur competitor, Iak-30, ceilalti doi competitori venind din tari partenere, adica din strainatate, respectiv Cehoslovacia/L-29 Delfin/NATO Maya (primul zbor 5 aprilie 1959) si Polonia/TS-11 Iskra/NATO Spark/Scanteia (primul zbor 5 februarie 1960. Polska Rzeczpospolita Ludowa). Castigator a fost cehoslovacul L-29 Delfin, o aeronava simpla dar robusta care s-a exportat masiv fiind apreciata in 15 tari/3665 de exemplare vandute dintre care 2785 in URSS&VVS (URSS a fost cel mai mare operator de L-29. Evident, desigur! Pe locul doi si trei, Cehoslovacia si Germania Democrata/Deutsche Demokratische Republik. 1943 de Delfini au fost construiti la Aero Vodochody si 1722 la LET Kunovice). Aceste cifre spun totul, haideti sa vedem cum si de ce s-a bucurat “pestele” cehoslovac de navigatie pe cerul Lumii, implicit pe cel al Pactului!
Ei bine, interesat e faptul ca la momentul cand VVS&URSS lansau cerinta pentru un jet trainer in “lumea pro-sovietica”, Cehoslovacia (Ceskoslovenska Socialisticka Republika), stat care ca si Romania se “bucura” de binefacerile aduse de “lumina de la Rasarit”, era gata cu trainerul sau, asta dovedind faptul ca dezvoltarea acestuia incepuse cu mult timp inainte …Si avea sa fie de bun augur, aeronava fiind considerata de multi istorici si specialisti ca fiind un trainer de succes care merita sa faca parte din Elita!
Povestea Delfinului incepe in 1957 (alte surse 29 septembrie 1954, data neconfirmata oficial), an in care debuteaza proiectarea primului reactor conceput local sub conducerea inginerilor proiectanti Zdenek Rublik, Karel Tomas si Jan Vlcek (a fost si creatorul celebrului L-39 Albatros, proiectant-sef la AV) la Aero Vodochody/AV.
Aero Vodochody/AV e o companie veche si bine cunoscuta in lume, cu precadere datorita L-29 Delfin, L-39 Albatros si actualelor L-159 Alka si L-39NG. S-a infiintat pe 25 februarie 1919 la doar cateva luni dupa formarea Cehoslovaciei. A produs avioane, piese si motoare pentru aeronave. A fost prima astfel de companie din Cehoslovacia, urmandu-i curand alte doua, binecunoscute si acestea, Letov si Avia. Cu toate acestea, AV a ramas mult timp cea mai puternica companie aeronautica din Cehoslovacia. In perioada 1920-1923 si-a construit prima fabrica la Vysocany, estul Pragai, devenind rapid primul furnizor de aeronave al Ministerului Apararii cehoslovac, urmand si primele exporturi –Finlanda. Primul biplane de vanatoare a fost produs in 1920, Aero Ae.20/prototip, urmat in 1921 de Aero Ae.4. Alta poveste, desigur!
Principala fabrica AV, astazi, se afla pe aeroportul Vodochody, estul Pragai. Centrul de cercetare-dezvoltare AV se afla la Brno, sud-estul Cehiei, al doilea oras cehesc ca marime.
A produs in intreaga sa istorie peste 11.000 de aeronave, exportand in 60 de tari din intreaga lume. Pana astazi, se preconizeaza ca aeronavele cehoslovace/cehesti au zburat peste 13 milioane de ore de zbor. Ahhh, sa nu uit! Daca va doriti un L-29 Delfin se gasesc, inca, multe in stare buna de zbor…Scoateti din buzunar 50.000 de dolari/60.000 lire sterline si v-ati facut cu unul! O bagatela, nu!!??
Dar sa nu uitam un lucru extrem de important…La momentul initierii proiectului L-29, Aero Vodochody producea sub licenta inca din 1954 aeronave jet sovietice, incepand cu Mig-15UTI “Midget”/CS-102 si Mig-15A “Fagot”/S-102. Au urmat Mig-19S/S-105/103 exemplare construite in perioada 1958-1962 si Mig-21F13/S-106/194 exemplare construite in perioada 1962-1972. Toate aceste aeronave au fost produse sub licenta in perioada 1954-1972.
Per total, AV a produs sub licenta 3608 reactoare sovietice pe care le-a si exportat, inclusiv la noi, dintre acestea 3405 au fost CS-102/Mig-15 UTI si S-102/Mig-15A! Asta inseamna muulta, muuulta experienta care chiar conteaza atunci cand vrei sa-ti faci propriul jet! Si nu numai…Ca fapt divers, primul pilot ceh a fost Jan Kaspar&Bleriot XI, 16 aprilie 1910. Pe 30 mai 1911 a fost primul pilot ceh care a zburat intre Pardubice si Praga.
L-29 Delfin avea sa fie, si asa a ramas pana la finalul “epocii sovietice”, cel mai mare program industrial aeronautic din istoria Consiliului de Ajutor Economic Reciproc/CAER (creat in ianuarie 1949 de URSS ca raspuns la Planul Marshall al SUA. Avea rolul de a stimuli comertul si cooperarea industriala intre tarile blocului comunist. In realitate, URSS n-a fost niciodata in stare sa ajute economic tarile Pactului, cel putin nu la nivelul atins de SUA, ba chiar a jumulit cat a putut si tot ce a putut din “aliati”. Sa stiti ca nu eram singurii care dadeam unt pe avioane, au facut-o si bulgarii, si ungurii, fiecare cum putea si cu ce avea!).
In fine, echipa de proiectanti&constructori de la AV au creat primele machete rapid, acestea fiind duse in URSS pentru a fi testate la TsAGI/Moscova. Interesant e faptul ca Aero Vodochody prevazuse inca din start aeronava cu turboreactor de productie proprie, Motorlet M-701…Haideti sa disecam primul turboreactor cehoslovac, insa e clar ca ajunsesera departe!
JOSEF WALTER
WALTER ROYAL 1931
Istoria Motorlet incepe in 1911 fiind fondata la Praga de catre omul de afaceri Josef Walter sub numele de Walter Company, initial construind motociclete (prima avea motor de doar 1,25 CP si costa 1000 coroane,o suma deloc mica pe atunci!) ulterior, din 1913, si masini de lux&sport, cea mai “tare” fiind limuzina Walter Royal/1931/12V/120 CP (uhhh!!! Superba! Ca fapt divers, in 1929 compania a produs 1498 de masini, insa in 1937 doar 13 –se adunau norii razboiului). Din 1922 a inceput sa produca si motoare de aviatie (se stie ca in 1930 producea sub licenta motoare Bristol Jupiter/Mercury-Walter Merkur/Pegasus. In 1944 era gata sa produca sub licenta pentru germani motoare BMW 003, insa nu a mai apucat). In 1946/1949 e nationalizata devenind Motorlet n.p. incepand sa produca sub licenta sovietica motoare cu piston (ehhh, cehii au facut un mic artificiu de care comunistii cehoslovaci formati de sovietici nu s-au prins! A fost o forma de rezistenta ascunsa, tacita in fata impunerii staliniste a “noii oranduiri populare”! Pe frontispiciul sediului central al companiei aflat in Praga trona numele Walter…Inginerii si muncitorii, la Nationalizare/1949, au intors litera “W” care a devenit un “M” usor deformat, noua denumire fiind “Malter”. Asa a ramas pana la caderea comunismului conform surselor cehe. Bravo lor, zic!). Din 1952 a inceput productia turboreactorului Walter/Malter M-05, licenta sovietica Klimov VK-1, copie sub licenta a britanicului Rolls Royce Nene, motoare destinate Mig-15A/UTI&S-102/CS-102.
Ei bine, Motorlet M-701 era 100% cehoslovac si avea urmatoarele caracteristici: prima pornire pe banc 1958, primul zbor 1959 (motorul a fost montat in coada unui IL-28. Evident, tunul din coada a fost eliminat. Primul zbor cu prototipul”01” al L-29 a avut loc pe 12 iulie 1960, motorul fiind exemplarul de preserie Nr.6 al M-701. Asta fiindca primele exemplare au trebuit modificate si revizuite deoarece necesitau revizie dupa doar 50 de ore de functionare, total inacceptabil!
Primul prototip L-29/XL-29 –“01”inmatriculat OK-14/primul zbor 5 aprilie 1959 a fost initial motorizat, in lipsa M-701 care inca nu era fiabil/viabil, cu Rolls Royce Viper V8/Mk.201/ASV 8, 7,78 kN/795 kg, lungime 2,03 m, greutate uscat 260 kg –ehh, si prototipul polonez TS-11 Iskra a zburat tot cu britanicul asta. Polonezii chiar l-au si produs sub numele de SO-1 la PZL Mielec. Uite asa britanicii i-au “fericit” pe toti cu reactoare, inclusiv pe noi!); M-701&variantele a fost proiectat si produs la Uzina “Jan Sverma” din Jinonice/Praga ce apartinea Motorlet (conform CIA, documente recent declasificate, primul turboreactor a fost produs aici pe 12 septembrie 1953, licenta Klimov VK-1/Mig-15. Motorul avea codul de fabrica Nr.6, si cel putin 6 exemplare au fost livrate pana la finalul anului 1953. Motoarele erau testate pe banc in poligonul de langa orasul Mlada Boleslav aflat la aproximativ 50 km nord-est de Praga. Ca fapt divers, conform CIA, in perioada 1952-1953, ofiterii ai Fortelor Aeriene cehoslovace i-au invatat pe nord-coreeni sa intretina motoarele Mig-urilor 15); proiectat in Cehoslovacia –primul motor cu reactie 100% local, motor destinat L-29 Delfin, aeronava proiectata sa poata fi utilizata si de pe piste inierbate; 4800 de exemplare produse intre anii 1961-1974, considerate a fi simple, usor de intretinut, eficiente in privinta consumului de combustibil si fiabile (initial nu, ulterior da. Alte surse mentioneaza 9250 de exemplare produse, putin probabil!); compresor centrifugal cu o singura treapta; rotor cu 61 de pale; turbina axiala cu o singura treapta; 7 camere de ardere de forma elicoidala reduceau pe cat posibil compartimentul motor; turbina si palele rotorului erau racite cu aer; sistem electric 28V; 8,73kN/890 CP la 15.400 rpm –varianta M-701c-500 (nominal 7,84 kN/800 CP la 14.950 rpm, la viteza de croaziera 7,06 kN/720 CP la 14.500 rpm, conform producatorului); greutate uscat 330/335 kg; M-701b-150 ce a motorizat prototipul ”03”al L-29 avea nevoie de verificare dupa 150 de ore. M-701c-500/M-701C-500 (asa e cunoscut in Fortele Aeriene Romane), varianta de productie, avea nevoie de inspectie la fiecare 500 de ore de functionare, durata de viata fiind de 1500 de ore (alte surse 2500 ore); pe L-29 motorul putea fi demontat si inlocuit in 1,30 ore. Partea spate a aeronavei era usor demontabila avand doar 8 cuplaje -3 mecanici de aviatie bine antrenati o desfaceau in 10-13-15 minute chiar pe pista; circuit dublu de combustibil/duplex; diametru 86,60/89 cm; inaltime 92,80 cm; lungime 2,06 m; ingestie de aer 16,90 kg/s; consum de combustibil aproximativ 800 L/ora –la viteza maxima.
Motoare M-701 se gasesc si astazi de vanzare, costa 6000 de dolari/7000 lire sterline…Asta pentru cei interesati!
In 1958, Aero Vodochody testeaza machete ale viitorului L-29 la TsAGI, Moscova, rezultatele fiind incurajatoare…A fost prima “intalnire” a sovieticilor cu Delfinul, bucurosi de cunostinta, zic, si asta se va vedea curand!
Ei bine, asa cum mentionam anterior, spre lauda lor cehoslovacii prevazusera din start prototipurile cu reactorul propriu Motorlet…Insa, spre ghinionul lor, la momentul realizarii primului prototip acesta nu era gata, drept urmare s-au uitat la britanicul Rolls Royce Viper V8.
XL-29 -OK-14
In fine, prototipul “01” al L-29 cunoscut drept XL-29 la Aero Vodochody avand inmatricularea OK-14 executa primul zbor pe 5 aprilie 1959 cu motorizare RR Viper V8. Pe 12 iulie 1960 a executat primul zbor cu reactorul cehoslovac produs la Motorlet, motorul fiind exemplarul de preserie Nr.6 al M-701. Tot in iulie 1960 zboara si prototipul “02”, acesta, conform surselor independente, fiind motorizat cu M-701…Insa asta nu e o certitudine fiindca surse oficiale sustin ca acest prototip a fost motorizat initial tot cu reactorul britanic deoarece reactorul Motorlet nu dadea inca rezultate satisfacatoare –se stie, oficial, ca primele exemplare aveau nevoie de revizie dupa doar 50 de ore de functionare/M-701a….Au reusit sa creasca timpul la 150 de ore/M-701b, ulterior la 250 de ore/M-701bc, si in final la 500 de ore/M-701C-500 (acesta ramanand motorul standard de echipare al aeronavelor de serie mare).
Evident, fata de prototipul”01”, prototipul “02” a venit cu schimbari structurale majore impuse de deficientele constatate in testele efectuate in zbor cu “01”/OK-14, teste finalizate, foarte probabil, pe 17.12.1959 –conform surselor cehe a fost vorba de vibratii periculoase la aripi si ampenaj, functionare defectuoasa a instalatiei hidraulice, lipsa aer conditionat in cabina, defectiuni in functionarea sistemului de franare, functionare defectuoasa a sistemului de largare a cupolei cabinei, flutter/vibratie inacceptabil/inacceptabila la acceleratii si viteze mari (prototipul “03” a venit, conform surselor cehe, cu contragreutate si balansier comanda profundor dispuse intr-un carenaj frontal vizibil pe ampenajul in T. Cert e faptul ca acesta se regaseste pe aeronavele de serie). Din cate se cunoaste “02” avea modificari structurale majore fata de “01”, precum: fuzelaj posterior marit ceea ce a permis instalarea sistemului de aer conditionat (se pare ca mentinea temperatura in cabina cuprinsa intre 16◦-25◦. Instalatia de climatizare se actiona prin intermediul unui robinet de catre instructor, acesta selectand manual temperatura); prize de aer modificate dispuse la incastrarea aripii, optimizate pentru motorizare Motorlet; aripa dreapta cu sectiune mare/groasa, robusta si rezistenta, echipata cu eleroane mari dispuse la exteriorul aripilor si flapsuri dispuse la interiorul aripilor –asigurau portanta imbunatatita si viteza mica la aterizare (acest fapt, conform pilotilor care l-au zburat apartinand multor natiuni, facea ca aeronava sa fie “docila si iertatoare” cu greselile de manevrare si pilotaj. Toti, absolut toti pilotii care s-au format la mansa Delfinului au cuvinte de lauda la adresa “pestelui” cehoslovac.
Multi il zboara si astazi desi au varste inaintate); sistem/conducta de degivrare a parbrizului; cupola rabatabila spre dreapta la cabina elevului si culisanta spre spate la cabina instructorului; parasuta de urgenta destinata iesirii din vrie dispusa deasupra ampenajului in T (foarte probabil, toate prototipurile au avut aceasta parasuta de urgenta. Iak-30 nu a avut asa ceva, nici sistem de degivrare, nici aer conditionat…Conform cehilor, L-29 venea cu “fineturi” in raport cu sovieticul Iak-30, ceea ce, dupa parerea mea, nu e deloc o exagerare! Exemplarele L-29 Delfin din productia de serie nu au fost prevazute cu parasuta de urgenta); roata de bot orientabila prevazuta cu amortizor oleopneumatic. Aeronava putea fi operata si de pe piste inierbate; tren de aterizare principal prevazut cu amortizoare oleopneumatice; scaune catapultabile instructor si elev dispuse in tandem. Scaunul instructorului, cabina spate, era dispus cu 15 cm mai sus decat cel al elevului pentru imbunatatirea vederii “in fata” a acestuia. Instructorul putea actiona simultan scaunele de catapultare, elevul doar pe al sau; fuzelaj realizat din aluminiu anodizat crescand rezistenta la uzura si coroziune. Acest fapt a facut ca aeronava sa se “simta bine” indiferent de zona climatica unde a fost zburata.
Mentionam totusi ca nu e certa existenta tuturor acestor modificari si modernizari pe prototipurile “01” si ”02”, posibil ca unele dintre acestea sa apara odata cu prototipul “03”, primul prototip L-29 care a zburat din start cu M-701/exemplarul de preserie Nr.9, motor inlocuit ulterior cu Nr.11 (foarte probabil au fost 11 exemplare Motorlet M-701 de preserie, motoare experimentale. Surse cehe si slovace mentioneaza ca motorizarea Motorlet a schimbat aerodinamica avionului, centru de greutate al acestuia fiind cu 3% mai in fata decat la prototipurile echipate initial cu RR Viper. Sper ca am inteles bine…). Foarte probabil au venit cu prototipul “03”, primele doua prototipuri fiind aduse si ele la noul standard.
In fine, toate cele trei prototipuri au fost testate intens pe piste betonate sau inierbate la Kbely/11 km nord-est de Praga (azi, casa Regimentului 24 Transport Aerian, zboara printre altele Casa C-295M. Din 1968 aici se afla Muzeul Aviatiei cehe), Aeroportul Letnany/1 km nord-est de Praga (aici se aflau fabricile aeronautice Avia si Letov) si Aeroportul Vodochody/estul Pragai (aici se afla fabrica Aero Vodochody) incepand din 21.03.1960. Printre primii piloti care au zburat in teste prototipurile L-29, la acea vreme fiind pilot de test la AV, a fost locotenent-colonelul Jan Dvorak,ulterior colonel…El este si primul pilot cehoslovac care a avut accident cu L-29….Pe 15.05.1961, Locotenent-colonel Jan Dvorak in timp ce efectua un zbor test cu prototipul “03” a fost nevoit sa aterizeze fortat datorita defectarii unei jambe apartinand trenului de aterizare principal, aceasta nu a iesit din locas. Acest prototip era testat intens deoarece urma a fi dus in URSS pentru a fi evaluat de expertii VVS in vederea luarii deciziei cu privire la trainerul jet al Pactului. A fost rapid reparat, comisia de cercetare a accidentului concluzionand ca de vina a fost amortizorul care fusese calculat sa reziste la 425-430 de aterizari, acesta depasind 440-450 de aterizari.
In timp ce era reparat la Aero Vodochody, prototipul “03” a fost remotorizat cu Walther M-701b, alte surse M-701C-500, reluandu-si zborurile test –surse cehesti afirma ca pana pe data de 7/8/9 iunie 1961 prototipul “03” a zburat 61 de ore (daca e asa, inseamna ca a fost intens zburat si evaluat in vederea evaluarii sovietice…Cert e faptul ca Aero Vodochody&Cehoslovacia doreau acest contract, din mandrie dar si datorita dificultatilor financiare cu care se confruntau, conform surselor cehe si slovace).
In fine, a venit momentul august 1961, momentul plecarii spre URSS…Se stie ca la sfarsitul lui iulie 1961, Glavnokomanduyushchiye Obyedinonnymi Vooruzhonnymi Silami stran-uchastnits Varshavskogo dogovora/Statul Major al Comandamentului Fortelor Armate Unite ale Pactului de la Varsovia, esalonul superior de decizie si planificare al Pactului de la Varsovia, bineinteles “consultativ” -in realitate sovieticii erau “taticii” -condus pe atunci de catre Maresal al URSS Andrei Greciko, decide infiintarea unei comisii comune de evaluare/incercare a trainerelor cehoslovace si poloneze (Comisia avea experti din cadrul Comitetului Tehnic al Pactului -se ocupa cu evaluarea si planificarea tehnicii militare. Lucra direct cu Consiliul Tehnico-stiintific Militar –se ocupa cu modernizarea si inovarea tehnicii militare a Pactului. Concret, fiecare stat partener trebuia sa anunte, sa coopereze s.a.m.d cu celelalte state, inclusiv URSS, atunci cand realiza tehnica militara. Asa se primeau si licente sau dreptul de a produce tehnica sovietica pe plan local. Ehhh, Comisia asta sub ordin sovietic ne-a dat noua dreptul de a produce BTR-60, printre altele…
Ca fapt divers, la inceputul anilor *70/sec.XX, Pactul “reunea” 137 divizii sovietice+15 divizii poloneze+10 divizii cehoslovace+6 divizii est-germane+10 divizii bulgare&5 brigazi de tancuri+6 divizii ungare+11 divizii romanesti&3 regimente de vanatori de munte. Ehhh, sovieticii tineau in rezerva, inclusiv pentru eventualitatea ca vreun “aliat” din Pact devine neascultator, 30 de divizii aeropurtate si de aviatie tactica+Flota Marii Negre si Flota Baltica. Flota Baltica tinea sub strict control flotele poloneze si est-germana, iar Flota Marii Negre pe cea bulgareasca si romana. Ehhh, si daca tot vorbim de Pact iata cum stateau lucrurile in 1960…Ati auzit de Baltic Oder? A fost unicul exercitiu militar cu trupe in Romania al Pactului! S-a desfasurat in perioada 5-10 octombrie 1962 in Polonia, Marea Baltica, Germania Democrata si Romania/Dobrogea. Au participat 32.000 de militari, 250 de tancuri, 5000 de vehicule militare diverse, 250 de avioane, 105 nave militare…
In raionul Dobrogea, pe atunci, exercitiul consta in “Desfasurarea unor actiuni de lupta de catre fortele comune, in cooperare cu Marina si fortele aeriene, in scopul descurajarii inamicului si distrugerea inamicului pe malul marii Dobrogei” si cooperarea “maritime si aeriana in etapa initiala a razboiului”…Ei bine, asta era exact strategia militara globala a URSS, strategie elaborata de catre maresalul Vasili Danilovici Sokolovski –el este cel care impreuna cu un grup politicieni comunisti din vechea garda stalinista a stabilit tipul de actiune strategica care urma sa fie intreprinsa de Armata Rosie in cazul unui conflict militar international, si anume ofensiva strategica ce trebuia declansata chiar din momentul declansarii conflictului. Adica, mai pe scurt, strategia tipica sovietica din WWII, pe ei pe mama lor indiferent de pierderi pana ii sugrumam, pana ii epuizam! Ei bine, asa procedeaza si astazi in Ucraina! Conform raportului strict secret inaintat de catre ministrul roman al apararii de atunci, General Leontin Salajan, catre Biroul Politic al Partidului Muncitoresc Roman condus de catre presedintele de atunci Gheorghe Gheorghiu-Dej, la exercitiul Baltic Oder din Dobrogea urma a participa 27.500 militari romani, 7500 militari sovietici si 2000 de militari bulgari, 310 tancuri si tunuri autopropulsate, 3650 de transportoare blindate, camioane si autospeciale, 120 de aeronave de vanatoare, bombardament si transport si 76 de nave din Flota sovietica a Marii Negre, si flotele romane si bulgare. In cursul exercitiului cu trupe desfasurat in Dobrogea in octombrie 1962, Regimentul 2 Pontonieri/ulterior a fost botezat “Eftimie Croitoru”, Turnu Magurele 1955-2003/UM01750, la acea vreme facand parte din trupele de geniu si Regimentul 72 Pontonieri/ulterior numit “Matei Basarab”, 23 februarie 1959, Locotenent-colonel Petrescu Ioan, care exista si astazi, Batalionul 72 Geniu “Matei Basarab”, impreuna cu un regiment de pontonieri sovietic urmau a construi trei poduri peste Dunare. Alaturi de ofiterii romani care organizau si supervizau operatiunea se aflau si 10 ofiteri de stat-major sovietici si bulgari. Mai mult decat atat, exercitiu era condus, in Dobrogea, de catre seful Statului Major al Armatei Republicii Populare Romane, General-colonel Ion Tutoveanu, acesta informand Moscova in octombrie 1961 cu privire la fortele participante:”Fortele Armate ale Republicii Populare Romane, Republicii Populare Bulgaria si Districtul Militar Odesa urmau sa participe fiecare la exercitiu cu un comandament al Armatei si o divizie, cu mijloace de intarire”.
Din partea Armatei RPR participau drept “mijloace de intarire” Comandamentul Armatei a 2-a si Divizia 2 Infanterie Mecanizata. Da, o cunoastem, era una dintre diviziile de elita ale Armatei romane, divizie care a luptat in WW I/18 august 1916, Alexandru Averescu si WW II/Batalia de la Odesa, Sevastopol, Stalingrad, Iasi-Chisinau, Praga…Exista si astazi, Divizia 2 Infanterie “Getica”/2010 din Buzau, insa in 1960 divizia avea comandamentul la Bucuresti, din 1980 fiind mutat la Buzau. Pe 25 septembrie 1962, generalul de armata Leontin Salajan inainteaza un raport strict secret Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Roman in care detaliaza fortele militare ale Pactului participante la “primul exercitiu militar amplu organizat si desfasurat in tara noastra, la care participa trupe din fortele armate fraterne”. Ei bine, conform surselor poloneze, la aceste manecre trupele Pactului au simulat lupta in conditii de atac nuclear pe teritoriul polonez, cu masca pe figura si complete chimice -1200 de militari, tancuri T-54 , transportoare blindate BTR-50P, elicoptere sovietice Mi-6/6 aeronave si Mi-4/33 aeronave-polonezii sustinand ca a fost primul astfel de exercitiu din cadrul Pactului ).
Se stie, de asemenea, ca inainte de Pact, Ministerstvo Narodni Obrany Ceskoslovenske Republiky/Ministerul Apararii al Republicii Cehoslovacia fusese informat cu privire la rezultatele programului de dezvoltare L-29 printr-un raport datat 20.03.1961 (la acea vreme, MApN-ul cehoslovac era condus de generalul Bohumir “Lenc” Lomsky –nu a fost mare admirator al URSS, chiar a condamnat public instaurarea dictaturii comuniste in Cehoslovacia. Cu toate astea a slujit “noua oranduire” in cadrul Armatei Populare. A fost “zburat” de la sefia MApN-ului cehoslovac dupa Primavara de la Praga pentru “neconformitate cu ideologia de partid si derapaje de la politica Pactului de la Varsovia”. Cert e faptul ca a promovat si sprijinit intens dezvoltarea industriei militare cehoslovace…
Ce produceau si ce inovau cehoslovacii la acea vreme, stim cu totii! Ca fapt divers, dupa 1968 sovieticii s-au infiintat masiv in Cehoslovacia avand grija ca nimic si nimic sa nu mai “deranjeze”calea spre “culmile comuniste si comunismul in ansamblul sau” –Grupul Central al Armatei Rosii stationat in Cehoslovacia dispunea de doua divizii de tancuri, trei divizii de infanterie mecanizata, trei brigazi de rachete, o brigada de artilerie si o brigada aeropurtata, peste 85.000 de oameni. In 1987 conform CIA&MI6, Armata Rosie avea in Cehoslovacia 1500 de tancuri, 650 piese de artilerie, 90 MLRS, 300 de aeronave de lupta si 120 de elicoptere. Mai aveau si rachete nucleare operativ-tactice SS-21/22/23 –cinci regimente. Sovieticii depaseau cam la toate punctele Armata cehoslovaca…Cehoslovacii aveau in 1987 cam 201.000 de militari, dintre acestia 72% in Fortele Terestre/145.000 de oameni+5 divizii de tancuri/11.000 de oameni per brigade, 335 de tancuri +5 divizii de puscasi motorizati/14.000 de oameni per brigada, 266 de vehicule blindate amfibii si neamfibii +o divizie aeropurtata+2 regimente antitanc+3 brigazi de rachete antitanc si operativ-tactice. In 1987, conform CIA, cehoslovacii aveau operationale 3000 de T-54/55, sovietice sau produse local+500 de T-72+40 Tel Frog-7+4 Tel SS-21+27 Tel Scud A/B + Tel SS-23+175 SA-4/6/7/8/9/13. In 1987, Fortele Aeriene cehoslovace aveau 56.000 de oameni+doua Armate Aeriene-Armata a 7-a Aeriana avand cartierul general la Praga si Armata a 10-a Aeriana cu cartierul general la Hradec Kralove. Fiecare cArmata Aeriana avea in compunere 4 divizii aeriene, fiecare divizie continand cate 14 regimente. Fortele Aeriene cehoslovace dispuneau de 22 de baze aeriene, alte 4 baze aeriene fiind operate in comun sau doar de catre sovietici –BA Mimon/Mlade/Olomouc/Sliac. Aveau 465 de aeronave si 40 de elicoptere armate –SU-7 B/M, SU-22, Mig-23 M/ML, Mig-21/21 U, 25 SU-25. 275 dintre aeronave erau aeronave de vanatoare si vanatoare-bombardament, Mig-21 si Mig-23, diverse variante.
Mai aveau 50 L-29 Delfin, doua regimente de transport -2 AN-12+6 AN-24+14 IL-14+14 AN-26+LET L-410M. Un regiment de elicoptere cehoslovac dispunea de 3 escadrile independente, 40 elicoptere de atac Mi-24 Hind+65 Mi-8+60 Mi-4+55 Mi-2+20 Mi-1. Aveau 6 regimente SAM dispuse cu precadere langa granita cu Germania Federala/NATO -40 site-uri, 250 SA-2/3. Armata cehoslovaca putea mobilize rapid 700.000 de oameni/rezervisti. Ehhh, in 1987 salariul unui pilot din Fortele Aeriene era de 7000 de coroane pe luna+plata ore de zbor, pilotii cehoslovaci numarandu-se printre cei mai bine platiti din Pact, inclusiv fata de sovietici. Piloti bine platiti in Pact erau si cei est-germani si polonezi. Pilotii cehoslovaci aveau acces la tratamente stomatologice si concedii cu familia platite de stat, inclusiv in state membre ale Pactului. La fel est-germanii si polonezii, se pare…Ehh, ca fapt divers, dupa Praga 1968 sovieticii n-au mai avut incredere in Romania, drept urmare si-au crescut forta militara din RSS Moldoveneasca de la 2,5 militari per km la 11 militari per km…Ehhh, o chestie interesata deloc cunoscuta!
Ei bine, in Armata Rosie au servit multi basarabeni, inclusiv in Afganistan si Africa de Nord, soldati pe care sovieticii ii numeau “soldati-internationalisti”, moldovenii spunandu-le soldatilor sovietici “suravi”! Soldatii basarabeni din cadrul Armatei Rosii au fost trimisi in Afganistan pentru a-si indeplini “datoria internationala” si conform generalului basarabean Nicolae Petrica, “am inteles tarziu ce insemna asta, ocupatia si agresiunea. Ni se vorbea despre “internationalismul proletar”. Insa ce fel de “proletari” existau in tara aia nenorocita cu trai si obiceiuri medievale precum Afganistanul?” Nimic nou in Armata Rosie, zic! Cu siguranta voi face un articol separat, sunt chestii deosebit de interesante! URSS cheltuia sume imense in Afganistan, doar 800 milioane de dolari costand anual intretinerea guvernului marioneta, iar “contingentul redus sovietic” de acolo, 3 miliarde de dolari anual! Ca fapt divers, in 1989 Armata a 14-a sovietica/Districtul Militar Odesa avea in RSS Moldoveneasca 22.000/30.000 de oameni, Divizia 59 Motorizata la Tiraspol/155 de tancuri, 180 de transportoare blindate, spre exemplu, si Divizia 180 Infanterie Motorizata la Cetatea Alba/61 de tancuri, 54 BMP-2, spre exemplu. La Baza Aeriana Marculesti se afla Regimentul 86 Vanatoare de Garda/86 GvIAP apartinand Flotei Marii Negre –Mig-15/1950-1955, Mig-17/1954-1966, Mig-21 PF/PFM/Bis/1966-1988 si 33 Mig-29/1988-1992 dintre acestea 7 erau Tip 9-12/Model 1982, 23 erau Tip-9-13/Model 1986 si 2 erau Tip 9-51UB/Model 1985, biloc+An-2, An-26, AN-72 si elicoptere Mi-8. Si incheiem “divagatia” cu rolul Aviatiei cehoslovace in Pactul de la Varsovia, inclusiv cu aeronave L-29 Delfin, ulterior si L-39 Albatros.
Ei bine, in caz de WW III, Armata a 10-a Aeriana cehoslovaca s-ar fi alaturat Armatei 57 Aeriene Tactice sovietice din cadrul Districtului Militar Carpati, inamicul fiind Fourth Allied Tactical Air Force/4 ATAF/A 4-a Forta Aeriana Tactica Aliata, sudul RFG/BA Ramstein, BA Trier si BA Heidelberg, SUA, Canada si Germania de Vest, aeronave Republic F-105D Thunderchief, North American F-100 D Super Sabre, Lockheed F-104 Starfighter/SUA&Canada si F-104 G/Germania Federala. Armata a 10-a Aeriana a Fortelor Aeriene cehoslovace se “opunea’ 4 ATAF cu: Divizia Aeriana 1 Vanatoare, avand in compunere Regimentul 4 Aviatie Vanatoare la BA Pardubice, doua escadrile Mig-21F13 Fishbed-C+o escadrila Mig-19PM Farmer-D+Regimentul 5 Vanatoare, BA Plzen-Line, doua escadrile Mig-19C Farmer-C+o escadrila Mig-19PM Farmer-D+Regimentul 9 Vanatoare, BA Bechyne, doua escadrile Mig-21F13 Fishbed-C+o escadrila Mig-21PFM Fishbed-F. Divizia 10 avea peste 50 de Mig-21F-13 Fishbed-C/Produs 74 via URSS sosite in perioada 1965-1968, aeronave pe care, ulterior, le-au si fabricat sub licenta la Aero Vodochody pana in 1973/1974 sub numele de S-107/174 de exemplare –expertii NATO dar si cei ai Aviatiilor Pactului au considerat S-107 ca fiind “mai lustruit, mai frumos si mai precis/fin executat decat sovieticele”. La cele peste 50 de Mig-21F-13 se adaugau doua escadrile de Avia S-105/Mig-19 Farmer produs sub licenta in Cehoslovacia –astea erau considerate de catre NATO ca fiind “ieftine, usor de produs, echipate cu tunuri puternice si excelent manevriere”.
S-105 -REGIMENTUL 5 VANATOARE BA PLZEN
Foarte probabil, in cadrul celor doua escadrille, sa fi fost si aeronave de provenienta sovietica, Mig-19S Farmer-C, nu doar S-105, conform surselor independente. Cert e faptul ca, conform CIA, in caz de vanatoare nocturna, Armata a 10-a Aeriana cehoslovaca scotea la lupta Mig-19 PM Farmer-D si Mig-21 PFM Fishbed-F, aeronave echipate cu radar RP-1 si RP-21 Safir si rachete aer-aer RS-2US/AA-1 Alkali.In perioada 1964-1967, Armata a 10-a Aeriana cehoslovaca a “pus la bataie” 105 SU-7BM /BKL Fitter-A si SU-7U Moujik, vanatoare-bombardament. Interesant e faptul ca Armata a 10-a Aeriana cehoslovaca avea si sarcina de a sprijini Armata 1 si Armata a 4-a cehoslovaca in caz de atac NATO cu bombardiere Suhoi SU-7BM /BKL Fitter-A, aeronave care urmau a fi echipate cu bombe tactice nucleare furnizate de sovietici, o mana de piloti cehoslovaci fiind antrenati in URSS in tactica lansarii acestor bombe.
Mig-15SB Fagot-A
Se stie ca Regimentul 20 Vanatoare-bombardament si Regimentul 28 Vanatoare-bombardament aveau piloti pregatiti pentru atac nuclear cu Suhoi SU-7BM /BKL Fitter-A, noile aeronave scotand la pensie in cadrul acestor escadrile vechile Mig-15SB Fagot-A –acestea erau aeronave cu “destinatie/misiune speciala” construite in numar mic la Aero Vodochody. Deriva din S-103/Mig-15 Bis fabricat sub licenta la uzina Rudeho Letova din Praga, cel mai probabil din 1955. SB semnifica Stihaci Bombardovaci/Vanatoare si Bombardament, Mig-15SB/S-103SB avand 4 grinzi de acrosare sub aripi pentru bombe, PRND si rachete aer-aer K-13/AA-2 Atoll. Nu e foarte clar daca aceste aeronave puteau duce bombe nucleare sovietice dar au existat!; Divizia 2 Aeriana Vanatoare-bombardament, BA Prerov avand in compunere Regimentul 6 Vanatoare-bombardament cu 3 escadrile Mig-15Bis Fagot-B/optimizat pentru zbor in conditii grele, BA Prerov+ Regimentul 20 Vanatoare-bombardament cu 3 escadrile Suhoi SU-7BM/BKL Fitter-A, BA Namest nad Oslavou+ Regimentul 30 Vanatoare-bombardament cu 3 escadrile Mig-15SB/Bis Fagot-A/B, BA Hradec-Kralove; Divizia 34 Aeriana Vanatoare-bombardament, BA Caslav avand in compunere Regimentul 2 Vanatoare-bombardament cu 3 escadrile Mig-15 Bis Fagot-B, BA Mimone-Hradcany+ Regimentul 18 Vanatoare-bombardament cu 3 escadrile Mig-15SB/ Bis Fagot-A/B, BA Pardubice+ Regimentul 28 Vanatoare-bombardament cu 3 escadrile SU-7BM/BKL Fitter-A, BA Caslav. Ei bine, in caz de WW III, Armatei a 10-a Aeriana i s-ar fi alaturat Divizia 46 Transport Elicoptere avand in compunere Regimentul 12 Elicoptere BA Olomouc -IL-14 Crate, Mi-4 Hound si Mi-1 Hare. De asemenea, i se alaturau Regimentul 47 Recunoastere Aeriana BA Mlada Boleslav –MIG-21FR/R Fishbed-C&H/recunoastere aeriana, camera foto+containere de cercetare+4 puncte de acrosare armament+2 rezervoare suplimentare de 480 L, IL-28R/RT Beagle, Mig-15 Bis Fagot –B, doua escadrile L-29R Delfin/L-29 Delfin/recunoastere si atac la sol care apartineau Regimentului 45 Recunoastere Aeriana de Atac, BA Dobrany +Regimentul 10 Aerian Razboi Electronic, BA Prerov, IL-28RTR si IL-14RT optimizate pentru misiuni ELINT. Conform NATO, Aviatia cehoslovaca era una dintre cele mai bine echipate din Pact, si bine antrenata…Adevarat, zic!)
Acest raport a atras din partea Ministerului Apararii cehoslovac prima comanda din istoria Delfinului -10 exemplare L-29, comanda cunoscuta in istoria Aero Vodochody drept “Seria 0”, si 30-35 de motoare Motorlet M-701C-500/mai sunt numite si Walter M-701C-500 (surse independente mentioneaza 13 exemplare Serie “0”). Aeronavele si motoarele urmau a intra in dotarea Ceskoslovenske Letectvo/Fortele Aeriene cehoslovace.
Va urma
WW
SURSE DATE SI POZE: Wikipedia-Enciclopedia Libera, Internet.
https://www.aviatiamagazin.com › Aviatie militara
https://www.airplane-pictures.net › …
https://www.colettiscombataircraft.com › …
https://avacs-avia.com › ru-1…
Secret Projects Forum
https://www.aerialvisuals.ca › …
https://aero-space.eu › militar…
Multumim!
Sa traiesti WW ! Interesant si detailat. Merci
Deci încăpățânarea lui Ceașcă a dus la rusificarea și mai accentuată a Basarabiei, plus creșterea numărului de recruți din RSS Moldovenească trimiși în Afga. Geniu adevărat, pingelică, mulți îl pupă și azi în kour.
De unde ai dedus tu asta? Și ce voiai sa stăm capra la moscali? Rusia ne-a forțat din prostie și aroganta sa fim cat mai independenți și să căutăm colaborări și tehnologii in vest, la chinezi sau prin spionaj. Ceea ce au făcut și fac și ei din 1944. Ăștia nu au demonstrat niciodată fata de un satelit că sunt în stare să aducă prosperitate. Dă-mi un exemplu de relație avantajoasa și de o țară dezvoltată de sovietici. Cuba? Etiopia? Laos? Coreea de Nord? Albania? Sa fim serioși!
Referința era la invazia Cehoslovaciei. Licențe chinezești și alea după licențe rusești. Motorul pentru IAR luat din vest, că nu îl mai foloseau britanicii. Dacă ți se pare că printre țările socialiste RSR a dus-o cel mai bine că era cocoș Ceașcă, apoi du-te tu în Laos, Cuba, Koreea de Nord
E clar că tu nu ai răsfoit macar vreo carte de istorie pe tema asta.
Rusificarea Basarabiei a început din 1812, apoi din 1940. Nu l-au așteptat rușii pe Ceaușescu.
Eu cu părerea nu-mi dau, dar pot să vă povestesc ce mi-a spus un veteran al războiului din Afganistan, de loc dintr-un sat din sudul Basarabiei. Dădeai șpagă la comisariatul militar ca să te trimită în Afganistan, pentru că acolo heroina se vindea pe stradă ca merdenelele și cu ce aduceai de acolo te făceai om. Tipul ăsta care-mi povestea și-a luat mașini, electronice, tot felul de acareturi din heroină până când s-a prins ta-su și l-a bătut cu lanțul de l-a stâlcit.
Cam așa era la noi în vremea embargoului asupra Iugoslaviei, când dădeai șpagă să te trimită grănicer pe Clisură, pentru că acolo dacă te orientai, cu ce pusesei deoparte îți luai Cielo la liberare.
Mulțumim! Frumos, clar, concis!
Ești ironic? Tocmai claritatea și concizia lipsește acestor articole. Îmi pare rău să o spun, apreciez munca autorului, dar se pierde în detalii inutile și se abate de la subiectul articolului cu paranteze mari care ar putea fi note de subsol sau articole de sine stătătoare.
@Ștefan. Am mai primit aceasta observatie…Am incercat precum spui…Si am primit observatia ca notele de subsol deranjeaza. Drept urmare, ramane cum am stabilit!
E un meme pe net referitor la Afganistan, doar că nu face referire la sovietici – „Dacă îți pare că tot ce ai făcut azi e dezatruos atunci gîndește-te că uni au irosit 10 ani și 2 trilioane de dolari pentru a-i înlocui pe talibani cu …. talibani.”
Articol interesant, documentat, despre tehnică a Pactului de la Varșovia, cu trimiteri secundare la aventura sovietică în Afganistan.
Comentator nealiniat, independent și, evident, fără partizanat estic: „Da, dar americanii…”.
„…linşează negri”. Ştim.
@Nimeni- ar trebui sa te semnezi nimic pt ca asta ai inteles.
Aventura din agfashitstan a fost asa: o imensa masina de spalat banii contribuabilului in buzunarul firmelor consiliate de unu´dick(cinei?)
s´au batut in deplasare cu sauditii, si´au pus la punct logistica si antrenat fortele in conditii aproape reale, au proptit niste baze in coasta iranului si chinei si le´au suflat in ceafa la greu timp de dooj de ani.
cit o fi fost de surpriza ca aia sunt veriga lipsa dintre homo si sapiens si nu pot fi civilizati decit maxim cu eugenia…e loc de speculat.
@Garcea – nick-ul tău spune tot. Orice comentariu e de prisos.
@Garcea Atac la persoană și xenofobie. Altceva mai știi? Compărîndu-mă cu tine sunt cineva deja. Nu o figură ilustră ca cel de mai sus care se crede pe jumătate elf, dar oricum mult peste tine.
„Ce produceau si ce inovau cehoslovacii la acea vreme, stim cu totii! Ca fapt divers, dupa 1968 sovieticii s-au infiintat masiv in Cehoslovacia avand grija ca nimic si nimic sa nu mai “deranjeze”calea spre “culmile comuniste si comunismul in ansamblul sau…….” – deși ca misiune secundară era posibil să figureze și supravegherea „camarazilor” cehoslovaci misiunea principală a acelor trupe era contrabalansarea prezenței americano-britanice din Germania Federală, țară cu care Cehoslovacia avea o graniță destul de mare.
Un articol interesant maestre, scris ca la carte, cu referințe multiple. Ceea ce apreciez cel mai mult este stilul și opiniile spumoase ale autorului, mi-au căzut la corazon.
Foarte bun materialul prezentat. Multumim.
Mulțumim pentru lectura plăcută, WW!
Părerea mea, hâc…
Interesant 🙂 Detailat 🙂 Merci 🙂
Părerea mea, hâc… Malter :-)))))
Impresionant!Nu vreau sa ma gandesc la efortul de documentare.O munca sisifica bine facuta.Multumesc,exista o multime de detalii despre care nu stiam nimic!
Divizia 2= fosta Armata a II-a.
Brigada 2= fosta Divizie 2 „mecanizata”, ghilimele pt ca era moto.
Cum a fost înființată armata de la Buzău e in sine o discuție.
Asta post-comunism, nu cunosc din ce regimente, batalioane samd incepe istoria lor veche/foarte veche, pre-1945. Daca mergem până la daci și romani, poate găsim pâlcuri, străji, cete cu numere echivalente.
Care dintre divizii o fi fost „cea mai” divizia 2, nu am idee, la cum pun/puneau personajele din Caragiale ale vremurilor cifrele, nu mai are legătură cu tradiția reală în multe cazuri.
E o mare, foarte mare diferență între o MU de arme întrunite, practic inf motorizata/mecanizata în funcție de posibilități tehnice și buget și un corp de armată/o armata, care e normal să aibă toate specialitățile.
La ei la Praga a fost concurenta mare intre KGB și GRU, ca de obicei, în obținerea biletelor pt echipa care deschidea balul, deci primii „turiști” cu misiunea de capturare a disidenților.
In perioada următoare au fost executate primele misiuni în dispozitivul inamic, autohtone, de către câteva grupuri cadre cc, in est.
Am avut și noi destul de multa tehnica cehoslovacă, păcat că nu și mai multă, făceau și fac inca lucruri de calitate, Skoda, Tatra, CZ, Aero, Konstrukta etc
Da, Cehoslovacia avea industrie militara cu traditie…Sa nu uitam ca in WWI, Skoda, spre exemplu, producea cele mai mari obuziere si mortiere pentru armata austro-ungara…In perioada interbelica produceau tanchete si vehicule blindate, camioane etc. In anii *30 noi abia incepeam sa punem bazele industriei de razboi…Am citit mult despre tehnica cehoslovaca in armata sovietica dupa 1950. Sa stii ca armata sovietica aprecia Tatra 8×8 desi aveau Ural si Kraz. Si aveau o multme, ei si est-germanii. E doar un singur exemplu…
WW- nu știu dacă or fi apreciat toți militarii sovietici Tatra, cam orice model are fanii lui. Cum ai tras concluzia?
In revistele militare ale lor dinainte de 89 răsfoite și în colecțiile de ilustrate cu tehnica nu îmi amintesc sa fi văzut vreo Tatra, că aș fi recunoscut-o, o știam de la noi. Pt ei, care rareori mai cumpărau ceva străin, probabil a fost tehnica inedită, probabil și de calitate, de-aia „de export”.
Tatra era apreciata de șoferii vechi ai noștri, ambele modele 8×8, deci și cel mai nou cumpărat înainte de 89, 815, a fost și în misiuni externe, trebuiau pile mari sa ajunga pe Tatra.
Am văzut-o și în Cehoslovacia înainte de 89, dar nu la ruși, deși am văzut și o grămadă de camioane ale sovieticilor, era înghesuială mare de uniforme acolo.
Tatra- un model de autoturism- a fost apreciată de englezi imediat după ww2, aveau niște echipe recrutate din sas, inf marina și alți James Bonzi ucenici și lichidau sau capturau specialiști militari sau civili germani. Era apreciata in special pt că avea portbagajul f mare.
Cehoslovacii aveau de unde sa aleagă, erau și Liaz și Praga, alt nivel al industriei fata de noi.
Cu 887-ul nostru n-am fost, dar arata foarte bine, a la Kolos, motorul era prost din cate ziceau șoferii (din auzite de la alți colegi). 887 lasa mereu impresie buna militarilor străini, „badass truck” ziceau americanii, când au ajuns pe-aici. Cu primii olandezi veniți a fost o fază simpatica, veniseră cu Daf și evident ca au vrut să compare.
@Xv. Concluzia am tras-o pe baza spuselo unora care au servit in armata sovietica…Au cumparat putine, probabil, dupa spusele lor, date de cehoslovaci la schimb cu altceva. Au fost putine…dar au fost. Cu siguranta au fost masini bune…inca sunt! Am vazut recent una in Bucuresti. Tatra Kolos. Impresionanta masina si-n ziua de azi! Cred ca armata noastra mai misca cateva…
Da, sunt unele galbene/portocalii pe la RATB la interventii și am văzut și altele, galbene, dar nu MApN, de multi ani, unele vin la avarii sa traga un autobuz sau troleu, altele tractează diverse utilaje pe platforme.
Toate Tatra alea vechi, anii 70.
Alea noi nu le-am văzut la civili, ma refer regii, întreprinderi de stat.
Interesant
un articol scoala pentru nostalgicii cu ochii umezi care jelesc „mareata” industrie nationala facuta de nea’ ceasca.
Noi am facut doua fabrici de constructie aeronave in spatele carora se aflau licente externe scumpe si o intreaga industrie cu zeci de mii de oameni. Ca in final sa produca:
– 88 IAR 93. un avion mediocru ca performante dar extrem de slab ca fiabilitate
– 9 Rombac 1-11 (numai licenta asta a fost o avere), un copil nascut batran,
– 28 IAR99, un trainer decent dar cu avionica de capatat, cam asta era nivelul maxim al acestei industrii.
Comparand cu productia si exportul cehoslovacilor, cred ca orice comparatie iese din discutie. La noi se producea doar pentru orgoliul si ambitia unui taran de a arata ca „pote si el ceva”. De banii si munca cheltuita se puteau cumpara sute de avioane.
In alta ordine de idei, realizarea cehoslovacilor ne arata ca alte tari comuniste aveau criterii de performanta si competitie economica si ca nu degeaba aveau un nivel de trai mai mare decat unele tari capitaliste ale acelor ani (eg. Portugalia sau Spania). Cu noi nu exista comparatie.
Despre avioanele Craiovei cred că cel mai bine ar putea povesti domnul Neamțu Țiganu, care mai postează câte ceva pe aici. Și tot dumnealui ar putea povesti despre cum a plecat din România, că începuse capitalismul de cumetrie al lui Ilici, vede-l-aș măcar în boxa acuzaților.
@ADR
Problema nu e ce a vrut și ce a putut face industria RSR…
Problema e că aproape s-a ras tot ce putea fi adaptat, făcut rentabil…
După ’90 s-au devalizat băncile, reformele economice s-au făcut de nevoie de către politicieni, privatizările au fost dubioase și cu rezultatele pe care le știm….
Și uite așa s-au dus naibii cunoștințe acumulate(și când greșești acumulezi experiență), oamenii au plecat unde au apucat, și unde mai existau echipamente cât de cât performante pt anii ăia, au ajuns să fie vândute la preț de fier vechi…
Problema e lipsa de continuitate.
Avioane nu făceau, dar componente pt altele cred că puteau învăța să facă…
Și ar fi putut face și altele, unde ne bucurăm acum că fac asamblare la noi
vezi la ce nivel erau cehii si cu toate astea le-au luat 30 de ani sa reporneasca ceva si asta la un nivel modest. Luam exemplul Tatra, erau foarte bune la anii lor, sunt bune si azi dar doar pe o nisa de camioane cu destinatie speciala.
La polul opus Skoda si Dacia sunt 2 marci de vehicule ce se vindeau bine in comunism, ambele au fost revigorate doar de catre tehnologia occidentala, pe picioarele proprii ambele aveau soarta celorlalte fabrici comuniste.
Morala cazului e simpla, au fost salvate numai uzinele care au intrat sub managementul occidental, alte cazuri cu reusite locale sunt doar exceptii si la volume de business mici.
Nu stiu cate cunosti despre capitalism, dar e dur rau. Acum ceva ani am vazut Detroit-ul din masina unui priteten ca altfel nu aveam curaj sa trec pe acolo. Sa vezi fabricile alea imense aduse la nivelul de paragina te duce imediat cu gandul la noi. In capitalism echipamentul ale valoarea pietei, nu cat ai dat tu pe el sau cat crezi ca ar face. Daca gasesti sa-l dai la doar la pret de deseu, e bine si asa, ca poate chiar trebuie sa platesti debarasarea terenului.
Spui cuvantul „adaptat”, te-ai gandit vreodata daca a existat cineva care sa-si doresca sa „adapteze” ceva la noi? Ce piata interna de desfacere ofereau romanii care cu greu si cu n rate abia daca-si permiteau un Tv color si o amarata de Dacia?
Cine investeste undeva unde nu exista piata de desfacere locala si instabilitate economica? Doar speculantii=> asta am primit.
Deci, nu m-ai contrazis cu nimic..
Ești pe zona lui Petrică R…
Ba te-am contrazis cu totul. Ca să faci ceva nu ai nevoie doar de niște hale cu ceva muncitori și utilaje vechi.
Pentru autorul articolului lira sterlina inca e sensibil mai puternica decat dolarul american.
@Florian. Sursele conspectate spun asta…Nu sunt interesat de cursul valutar🙂
Da si ..nu. Lira are un curs mai mare dar „puterea” unei valute este data de stabilitatea ei .
Dan/, cam ai dreptate, privatizările Roman și ARO au fost bătaie de joc, ambii „investitori” au adus falimentul. Niculae și Alana Perez, combinatori de joasa speță.
Cu avioanele- mai erau și Iak-52 și BN-2, cu piețe externe.
Asta a fost politică, să scăpăm de „grămada de fier vechi” (fi-su lui Walter Roman) pt cash, nu pt investiții.
Piteștiul a fost salvat de Stroe, care a insistat, că altfel poate dispărea.