TRIPLEX 5

Trecem la operatori…Am vazut URSS, Cehoslovacia/Cehia/Slovacia…Acum ROMANIA fiindca suntem Noi si Tara noastra! Romanie de care putem fi mandri, Aripile Romanesti au traditie, au partea lor de Eroism, au Continuitate!

Vom incepe cu un scurt istoric post-1945 pentru a vedea drumul de la Agonie la Extaz si bineinteles, “drumul” scolilor de aviatie…Vom vedea Oameni si Piloti, vom vedea baze aeriene si istorie, vom vedea Aripi Romanesti atat cat am putut afla. Inainte de a incepe mentionez faptul ca e posibil ca anumite date sa nu fie conforme cu realitatea, acestea sunt sursele, de aceea orice corectare sau adaugire este binevenita din partea celor care STIU…Iertati-mi de pe acum eventualele greseli si neadevaruri istorice. Fac acest capitol cu mandrie si respect pentru cei care au cladit aceste ARIPI! ZBOR LIN la Escadrila din Cer celor care nu mai sunt printre noi, Respect si Consideratie! Respect si consideratie celor care inca se afla printre noi, piloti, tehnici etc, multumim ca existati, va aplaudam la scena deschisa pentru ceea ce ati facut si faceti pentru Aripile Romanesti! Mii de multumiri autorilor surselor conspectate, surse mentionate la finalul articolului, RESPECT pentru munca depusa! HAI ROMANIA!

 

ROMANIA

 

   La momentul capitularii Germaniei naziste, Corpul 1 Aerian Roman aflat sub comanda generalului de escadra Ioan -Traian Burduloiu se afla la Piestany, Cehoslovacia, azi Slovacia (General-colonel Burduloiu a primit prin Decretul Consiliului de Stat al Republicii Populare Romane nr.500/1964, Ordinul “23 August” clasa a IV-a “pentru merite deosebite in opera de construire a socialismului, cu prilejul celei de a XX-a aniversari a eliberarii patriei”. A fost un mare profesionist, pilot cu reusite deosebite. In 1927, impreuna cu maiorul pe atunci Emanoil Ionescu, viitor general, participa la “Raidul Romaniei Mari”, 3700 km, 11 ore de zbor, o singura escala. In cinstea sa din 3 iulie 1995, Flotila 30 Aviatie poarta numele “General-maior Traian Burduloiu”. Traian Burduloiu este unul dintre ofiterii de clasa ai ARR care a suferit urgia comunista…Pe 27.08.1946 intrand in conflict cu comunistul de trista amintire Petru Groza, este indepartat din Armata si trecut in randul celor indezirabili sub titlul pompos de sorginte sovietica “Cadru disponibil”. A murit laBucuresti in 1974 dupa o viata chinuita plina de privatiuni datorita nenorocitilor de comunisti! Dumnezeu sa-l odihneasca in pace, RESPECT! Ca fapt divers, la intrarea Romaniei in WW II, Aviatia Regala Romana/ARR avea in dotare 621 de aeronave, Henschel Hs-120, Messerschmit Me-109, Savoia-Marchetti SM-79 Sparviero, Junkers Ju-87 Stuka, IAR-80. In perioada 1941-1944, ARR a obtinut 2000 de victorii aeriene. Transformat in Corpul Aerian Roman, in perioada 23 august 1944-12 mai 1945, a executat 4200 de misiuni de lupta, 11000 ore de zbor, 1360 de tone de bombe lansate, 126 de aeronave germane si maghiare distruse. In perioada 1941-1945, Aviatia noastra a pierdut 2000 de piloti, observatori, mecanici etc). la 5 iulie 1945 se ordona pregatirea in vederea intoarcerii in tara. Pe 27 iulie 1945 cele 3 Flotile romanesti decoleaza spre Romania. Pe 1 august 1945 acestea sunt bazate la Bucuresti/Giulesti si Otopeni, Craiova, Brasov, Turda, Blaj, Tecuci, Targsor/Ploiesti –aviatie de vanatoare, vanatoare-bombardament, bombardament in picaj, bombardament greu, informatie si transport. Comanda Corpului Aerian Roman  ramane la Bucuresti. Comanda Aviatiei de Vanatoare la Craiova. Comanda Aviatiei de Bombardament la Brasov. Centrul de Instructie Aviatie ajunge la Zilistea, Boboc, iar Scoala de Ofiteri Aviatie la Bucuresti, Otopeni.

In perioada 9 mai 1945-30 decembrie 1947 se trece la organizarea pe timp de pace dupa model impus de sovietici&Comisia Aliata de Control –sub girul maresalului Rodion Iakovlevici Malinovski, “erou” al URSS de trista amintire pentru noi, el fiind cel care i-a ordonat generalului Serghei Trofimenco, pe atunci comandantul Armatei a 4-a Romana, sa trimita la atac Diviziile 9 si 11 Infanterie/11.000 de oameni impotriva 8.SS-Kavallerie-Division “Florian Geyer”/Diviziei 8 Cavalerie SS “Florian Geyer” pentru cucerirea dealului Sangeorgiu, Oarba de Mures. Urmarea a fost groaznica, in perioada 16 septembrie-6 octombrie 1944,  6753 de soldati romani au fost pierduti -897 ucisi, 4118 raniti, 1738 disparuti. Comisia Aliata de Control care a functionat pana in 1947 a fost in mod cert institutia prin care URSS a comunistizat Romania, impunandu-si controlul si specificul organizatoric (schimbarea sortii Romaniei Regale a debutat la Moscova prin semnarea Armistitiului la 12 septembrie 1944. Sovieticii, la ordinul lui Stalin, impun Romaniei, citez: “Inaltul Comandament si Guvernul Romaniei vor asigura Sovieticilor si altor forte aliate facilitati pentru a se misca liber pe teritoriul Romaniei in orice directive pe cheltuiala Statului Roman indiferent ca sunt pe pamant, apa sau in aer. O Comisie Aliata de Control va fi stabilita si va prelua sarcina de punere in practica si control a prezentelor termene, sub comanda Inaltului Comandament Sovietic. Guvernul Romaniei si toate organele sale vor indeplini toate instructiunile Comisiei Aliate de Control”. Comisia asta sovietica a impus prezenta trupelor sovietice in tara, a dus la caderea Regelui si la plata unor uriase despagubiri de razboi…Cu adevarat “lumina de la Rasarit”, zic! Comisia asta nenorocita a schimbat cursul Romaniei si al intregii sale Armate…).

Trist dar real, dupa 1945 Aviatia Romana s-a confruntat si ea, inevitabil, cu teroarea comunista impusa si adusa de catre sovietici…Asii Aviatiei Regale, comandanti de top, profesionisti de mare clasa, tehnicieni si multi, multi altii, oameni care au adus Glorie Aripilor Romanesti in WW II si nu numai, au suferit razbunarea sovieticilor (cel putin 70 de piloti care au luptat impotriva sovieticilor au fost declarati “elemente nesigure pasibile de tradare”). Scosi din propriile case, cu bunurile toate confiscate, aruncati pur si simplu pe drumuri impreuna cu familia, dispretuiti, jigniti, insultati si etichetati ca “fosti ofiteri ai vechii armate romane” s-au zbatut sa supravietuiasca…Jigodiile comuniste n-aveau nevoie de profesionisti si intelectuali, avea nevoie, si ne referim strict la Armata, de “ofiteri noi, comunisti” pe care i-a obtinut din oameni nu intotdeauna “cu scoala” din randul “muncitorimii si taranimii proletare”. Bunicul meu imi povestea ca la sfarsitul lui 1945, sef la fabrica i-a venit un “dobitoc care n-avea 4 clase, analfabet, betiv si prost ca noaptea”, individul fiind cunoscut in oras ca fiind un pierde vara…Populatia n-avea niciun respect pentru acesti “ofiteri comunisti” numindu-i in deradere “ofiteri pe puncte” datorita faptului ca fusesera scoliti la Academia Frunze din Moscova. Dupa 1960 conducerea comunista si-a dat seama ca n-avea ce face cu astia, nu puteau crea o Armata decenta, si au inceput sa readuca in randurile sale “vechi ofiteri” profesionisti de inalta clasa. Din pacate nu toti, raul fusese facut…

Ei bine, la ordinul ministrului de razboi din cadrul primului guvern comunist de la noi, impus de sovietici, Guvernul Petru Groza, General ConstantinVasiliu-Rascanu, Corpul Aerian Roman e reorganizat astfel dupa 1august 1945: Flotila 1 Aviatie dotata cu Me-109G6; Flotila 2 Aviatie Vanatoare  dotata cu IAR-80/81; Flotila 3 Asalt dotata cu Henschel Hs-129B-2; Flotila 4 Picaj dotata cu Junkers Ju-87 D3/D5 Stuka; Flotila 5 Bombardament Greu dotata cu Junkers Ju-88A-4 si Savoia-Marchetti SM-79/JRS-79B; Flotila 6 Informatie dotata cu IAR-39/39A si Junkers Ju-88D-1 (ca fapt divers, generalul Rascanu era adept al comunismului…Considera ca Armata trebuie sa faca politica…Comunista, bineinteles! “A face politica justa a regimului democratic in care traim este una din datoriile de frunte ale fiecarui ostas”…Mda!). A luat nastere Baza Specialitati Aero prin Ordinul Marelui Stat Major, nr.72048/26.11.1945, in urma comasarii Flotilei 1 Aerotransport-Legatura, Flotilei 3 Informatii, Flotilei de Hidroaviatie si Flotilei Aerostatie+o parte dintre aeronavele scolilor militare de pilotaj (Baza Specialitati Aero avea in dotare Fiesler Fi-156 C-3, Fleet F-10G, Arado Ar-196 (posibil 2), Henschel He-114B2, Junkers Ju-53/3 (4 exemplare mai zburau), Junkers Ju-86E, Junkers Ju-W34hi (in 1950 doar 2 mai zburau –erau folosite la instructie, zbor fara vizibilitate), Me-108 Taifun. Cert e faptul ca efectivele aviatiei si apararii antiaeriene au fost reduse de la 16000 de oameni la 11.000 de oameni. In 1947, din cate se cunoaste, Aviatia Romana avea in dotare 168 de avioane de vanatoare, atac, bombardament si legatura/transport, la care se adaugau 108 avioane de scoala si antrenament aflate in dotarea scolilor de pilotaj. In toamna lui 1950 mai zburau: 30 Me-109G-6; 5 Lavocikin La-9 (intrat in dotare in 1949/iulie 1950); 5 La-9 UTI/dubla comanda; 68 de IAR-80/81 –in rol de trainer datorita batranetii; 2 Iliusin Il-10+2 Il-10UTI (am avut 14 Il-10/Il-10UTI venite din URSS intre anii 1950-1952. In 1953 am mai luat 140 B-33 si 16 CB-33, aeronave Il-10 respectiv Il-10UTI produse sub licenta in Cehoslovacia); 3 Henschel Hs-129; 2 Ju-88 golite de armament, vizoare de bombardament si lansatoare de bombe in urma Tratatului de Pace de la Paris; 2 Tupolev Tu-2, 2 Tu-2U/trainer si 2 Tu-6/recunoastere foto; 2 Heinkel He-111H-6, si astea decrepite ca si Ju-88; 2 Junkers Ju-52/3M; un Me-108 Taifun; 38 Fleet F-10G; 14 Heinkel He-114; 45 de IAR-39/39A si 25 de Fiesler Storch Fi-156 (l-am produs sub licenta din 1943 la ICAR Bucuresti. 10 exemplare livrate pana pe 23 august 1944. Alte 70 livrate pana in 1948 cand inceteaza productia. Le-am zburat pana in 1964 sub numele de Fiesler Fi-156Ca3). Pe 15 februarie 1949, Comandamentul Aeronauticii devine Comandamentul Aviatiei la ordin sovietic, in acelasi an intrand in dotare 20 de Iak-11 si 45 de Polikarpov Po-2, ambele fiind folosite la scolarizarea/formarea pilotilor.

Pe 1 aprilie 1950, aviatia militara e redenumita din nou la ordinul sovieticilor, Fortele Aeriene Militare, Comandamentul Aviatiei devenind Comandamentul Fortelor Aeriene Militare/CFAM. In iunie 1951 intra in dotare primele reactoare, Iak-17 UTI/NATO “Magnet” (UTI-Ucebno Trenirovocnii Izrebitel/Avion de Antrenament si Scoala) si Iak-23/NATO “Flora”, urmate in 1952 de primele Mig-uri 15. Drept urmare Aviatia Militara a fost din nou reorganizata…

CFAM avea acum in subordine 5 divizii de aviatie si o divizie tehnica de aviatie: Divizia 97 Aviatie, Aerodromul Ianca, a fost prima mare unitate de aviatie dotata integral cu reactoare Iak-17DC/4 exemplare inmatriculate de la 1-4 si Iak-23. In 1952, Divizia 97 Aviatie Vanatoare (comandant Colonel Cosma Vasile. Sef de stat-major, Maior Vasile Trifan. Loctiitor politic, Maior Laurean Medmedovici) avea 120 de aeronave, inclusiv Mig-15 (58 de exemplare sovietice, initial +59 Mig-15UTI. Le-am zburat pana in 1964),in cadrul a 3 regimente –Regimentul 11, aerodromul Targsor (comandant Maior Deac Vasile)/12, aerodromul Clinceni (comandant Maior Gheorghe Stefan)//14, Orasul Stalin, azi Brasov (comandant Maior Raican Aurel, primul pilot roman care a zburat pe un avion de lupta cu reactie -26 iunie 1951, Iak-23); Divizia 23 Aviatie Vanatoare –din februarie 1952/3 regimente, R125/200/226 –Iak-23, Mig-15, S-102; Divizia 66 Aviatie Vanatoare/2 regimente, R158 si R206 –Iak-23, Mig-15/62 de exemplare, S-102; Divizia 68 Aviatie Asalt; Divizia 87 Aviatie Mixta; Divizia 34 Tehnica. Ca fapt divers, in ianuarie 1951 CFAM a inceput pregatirile pentru infiintarea primei mari unitati de aviatie reactiva, sub girul comandantului de atunci, Colonel Nicolae Fulga, ulterior avansat la gradul de general-maior (fiu de acar C.F.R. Chemat in Armata pentru a “intari munca politica” –devine loctiitor politic in cadrul CFAM. Despre el, General-maior Ioan Rab, seful Directiei Cadrelor Fortelor Armate spunea intr-un Referat de cadre pentru avansarea la gradul de general, citez: “Provine dintr-o familie de muncitori. A lucrat in diferite intreprinderi fara a se stabili la o munca precisa. Are nivel politic si ideologic in formare si depune interes pentru pregatirea sa. Este combativ si energic. Pricepe repede sarcinile care ii revin in calitate de comandant. Exigent fata de subalterni, cateodata repezit si prea dur. Supraapreciaza calitatile sale, fiind stapanit de amor propriu. Ajutat face fata functiei ce ocupa si este in continua dezvoltare. Propun a fi avansat la gradul de general-maior”. Concluziile le trageti dumneavoastra, zic!). In fine, in toamna lui 1950, colonelului Fulga i s-a cerut sa estimeze necesarul de aeronave pentru prima divizie de aviatie reactiva si sumele necesare echiparii si dotarii acesteia, rezultatul fiind: 180 de aeronave de vanatoare cu reactie per divizie; 22 de avioane cu reactie pentru Scoala de Perfectionare de Vanatoare; 10 avioane cu reactie dubla comanda; 15 avioane cu motor clasic; 5 avioane cu motor cu piston de dubla comanda pentru Scoala de Perfectionare de Vanatoare; 12 avioane cu motor cu piston pentru Scoala de Perfectionare de Vanatoare. Total 212 aeronave cu reactie si 32 de aeronave cu motor clasic, cost estimat 36 miliarde de lei (primele Iak-23 au ajuns la Divizia 97 Aviatie Vanatoare cu Reactie in perioada iulie-septembrie 1951 -52 de exemplare in iulie-august+10 exemplare in septembrie, total 62 de aeronave. Au venit in lazi pe calea ferata fiind montate si testate in zbor de sovietici. Per total am avut in dotare 90 de Iak-uri 23. Ultimele Iak-23 au iesit la pensie pe aerodromul Caransebes in anul 1960, Regimentul 135 Vanatoare cu Reactie, fiind inlocuit cu Mig-15). O Divizie de Aviatie in intregul ei, avea costul estimat la 76 miliarde de lei.

Dar cum au evoluat scolile militare de aviatie, ne putem intreba, in drumul nostru spre L-29 FARO? Ei bine, in aprilie 1945 existau Centrul de Instructie al Aeronauticii (avea centre la Medias, Tecuci si Buzau) si Scoala Tehnica a Aeronauticii/STA din Medias (din 1954 devine Scoala Militara de Maistri de Aviatie “Traian Vuia”. In 1955, STA dispunea de un parc de aeronave numeros –IAR-80, IAR-39, Polikarpov PO-2/legatura si observare, Iak-18,Il-10, NARDI FN-305, Me-108 Taifun/au fost casate in 1956. Primele reactoare din dotarea scolii au fost 3 Mig-15, aeronave sosite in 1956, urmate in 1957 de Iak-23, Iak-17 si Mig-15Bis. Pe 15.01.1989 e rebotezata Grupul Aviatie Scoala Tehnica “Traian Vuia”. Pe 24 ianuarie 1990, Grupul Aviatie Scoala Tehnica “Traian Vuia” redevine Scoala Militara de Maistrii de Aviatie “Traian Vuia” trecand in subordinea Comandamentului Aviatiei Militare.

Pe 1 octombrie 2001, Scoala Militara de Maistri si Subofiteri de Artilerie Antiaeriana si Radiolocatie de la Brasov si Scoala Militara de Maistri si Subofiteri a Fortelor Aeriene “Traian Vuia” sunt comasate devenind Scoala Militara de Maistri si Subofiteri a Fortelor Aeriene “Traian Vuia”. Pe 1 octombrie 2004 e redislocata  in garnizoana Boboc, judetul Buzau, functionand impreuna cu Scoala de Aplicatie a Fortelor Aeriene “Aurel Vlaicu/S.Ap.F.A “Aurel Vlaicu”. Astazi Baza Aeriana de Instruire si Formare a Personalului Aeronautic “Aurel Vlaicu” –Scoala de Instruire Interarme a Fortelor Aeriene Boboc, Buzau.  

   Scoala de Aplicatie a Fortelor Aeriene “Aurel Vlaicu”are o istorie lunga…In 1953, Scoala Militara de Aviatie Nr.1 de la Tecuci devine Scoala de Ofiteri de Aviatie “Aurel Vlaicu”. Din 1958 e redislocata in garnizoana Boboc/Buzau fiind redenumita Scoala Superioara de Ofiteri “Aurel Vlaicu” cu durata de 4 ani. In 1991 e transformata in Institutul Militar de Aviatie “Aurel Vlaicu” –din 1997 Scoala de Aplicatie pentru Aviatie “Aurel Vlaicu”. Pregatirea teoretica a viitorilor piloti se face la Academia Fortelor Aeriene “Henri Coanda” din Brasov. Scoala, dea lungul anilor, a avut/are in dotare IAR-813, Mig-15, Mig-15 Bis, L-29 Delfin, L-39 Albatros, IAR-823, Zlin Z-142, Zlin Z-526F, Iak-52, IAR-818, An-2,Il-14, SM-2, Mi-4, IAR-316B, IAR-99 Soim/Standard. Ehhh, ca fapt divers, cand URSS a invadat Cehoslovacia in 1968/peste 1000 de aeronave, Fortele Aeriene Romane aveau 163 de aeronave de vanatoare Mig-15/17/19/21/S-102+75 de aeronave de vanatoare-bombardament Mig-17/S-102+11 aeronave de bombardament si cercetare Il-28+137 de piloti. Mai erau in scolile militare de aviatie 39 de elevi-pilot anul III/IV pregatiti pe Mig-15 si 115  elevi-pilot pregatiti pe L-29 Delfin si Iak-18, anul I/II)…Acestea au fost comasate devenind un intreg, Scoala de Naviganti si Tehnici de Aviatie de la Buzau –avea doua sectii, naviganti si tehnici, fiecare avand cate 100 de cursanti, durata de scolarizare fiind de doi ani. La sfarsitul lui 1954, Aviatia Militara avea 388 de piloti pe reactoare si peste 600 de tehnici de aviatie specializati in reactoare…

Pe 12 septembrie 1956 prin Ordinul M.St.M nr.CL 00430, CFAM si Comandamentul Apararii Antiaeriene a Tarii se contopesc devenind Comandamentul Apararii Antiaeriene a Teritoriului/CAAT –primul comandant al noii structuri fiind General-locotenent Lupescu Titus. Comandantul aviatiei, subordonat acestuia, era General-maior Sandru Constantin.  Pe 1 mai 1977, CAAT devine Comandamentul Aviatiei Militare.

Pe 01.12.1968 se reinfiinteaza Centrul de Instructie al Aviatiei la Bacau subordonat CAAT –fusese desfintat in 1953 la ordin sovietic. Aici, incepand din 01.01.1969 s-a facut trecerea pe Mig-21F13 –primul pilot roman de Mig-21F13 a fost colonelul Marcu Alexandru, Krasnodar, URSS (aici exista asa-zisul Aviogorodok/Oraselul aviatorilor, locul unde tot Pactul facea cunostinta cu aeronavele sovietice). Si ajungem la L-29 Delfin al nost’…

Asa cum bine stim din capitole anterioare primele aeronave cu reactie folosite in rol trainer la noi au fost Iak-17, Iak-23 si Mig-15/15UTI. In 1966, un grup de piloti si tehnicieni din cadrul Scolii Militare de Aviatie “Aurel Vlaicu”, Boboc, merg in Cehoslovacia pentru a face cunostinta cu L-29 Delfin in cadrul Scolii de Aviatie din Zvolen/BA Sliac, acum in Slovacia. In octombrie 1966 apar primele 4 exemplare L-29 Delfin la Boboc, acestea fiind inmatriculate de la 44 la 47. Le-au urmat dupa cum urmeaza: 4 in septembrie 1967, aeronave inmatriculate de la 40 la 43; 1968/24 de exemplare -18 exemplare inmatriculate de la 21 la 39 plus inca 6 exemplare inmatriculate de la 14 la 19; 1973-1974, inca 17 exemplare intra in dotarea scolii, aeronave inmatriculate de la 48-64. Acestea au inlocuit S-102/pensionat septembrie 1974 si Iak-18/pensionat octombrie 1974. Per total, Fortele Aeriene Romane au avut in dotare 52 de L-29 Delfin.

In anul 1967 au facut trecerea pe noul avion instructori din cadrul Escadrilei a 3-a, noul trainer fiind prezentat pentru prima data publicului de catre acesti instructori la mitingul aviatic de la Baneasa anul urmator –au executat zbor cu 4 L-29 Delfin. In 1969, in cadrul Scolii “Aurel Vlaicu” existau 4 piloti-instructori pregatiti pentru acrobatie aeriana cu L-29, printre acestia numarandu-se maiorul Boziac Octavian. Stim din capitolul 4 ca primul pilot roman care a zburat cu L-29 Delfin a fost Aurel Niculescu, viitor general-maior si comandant al Aviatiei Militare a Republicii Socialiste Romania, 1970-1977. In 1963, Colonel Aurel Niculescu era comandantul Scolii Militare de Ofiteri Activi de Aviatie “Aurel Vlaicu” de la Zilistea/Boboc (in perioada cat a fost comandant al scolii au intrat in dotare L-29 Delfin si IAR-823. Un exceptional profesionist, a zburat 18 tipuri de aeronave, inclusiv supersonice, acumuland 6000 de ore de zbor. In 1966 zbura frecvent cu S-102, fiind si instructor). I-a urmat la conducere General-maior Mereu Constantin, in timpul sau intrand in dotare L-39 Albatros (Mereu Constantin a fost el insusi elev al Scolii de Aviatie “Aurel Vlaicu” obtinand brevetarea ca pilot de vanatoare pe Mig-15 in data de 22.11.1958. Proaspatul Locotenent Mereu fost repartizat ca pilot in Regimentul 125 Aviatie Vanatoare de la Zilistea-Gumesti in octombrie 1959, ulterior fiind transferat la Regimentul 67 Aviatie Vanatoare de la Craiova. In iulie 1965 face trecerea pe Mig-21F13 –pilot militar Clasa1 din 1967.  In decembrie 1980 devine comandant al Scolii “Aurel Vlaicu”, functie indeplinita pana in februarie 1990.General de Flotila Aeriana din august 1994 are in palmares 20 de tipuri de aeronave zburate, 2970 ore de zbor si 25 salturi cu parasuta. RESPECT!).

L-29 DELFIN -50, MUZEUL AVIATIEI ROMANE

  In 1979, Scoala Militara de Aviatie “Aurel Vlaicu” avea in dotare 47 de L-29 Delfin si 96 de piloti brevetati sa zboare cu ele. In noiembrie 1977 s-a executat, posibil pentru prima data in cadrul Fortelor Aeriene ale RSR, trageri cu munitie reala in poligonul Capul Midia cu L-29 Delfin –Locotenent-colonel Coconasu Gheorghe. Si daca tot am ajuns aici, amintim obligatoriu de L-39 Albatros…

L-39ZA ALBATROS -FORTELE AERIENE ROMANE

  Primul contact al Aviatiei RSR cu noul trainer cehoslovac a avut loc in perioada 9-12 iulie 1980, perioada in care comandantul Aviatiei Militare a RSR de atunci General-locotenent Gheorghe Zarnescu a efectuat o vizita oficiala Cehoslovacia. In cadrul vizitei i s-a prezentat L-39ZA Albatros, noul trainer oficial al URSS&Pact care inlocuia etapizat vechiul L-29 Delfin. In august 1980 a luat fiinta Regimentul 20 Aviatie Scoala Vanatoare si Vanatoare-bombardament in cadrul garnizoanei Boboc/Buzau, acesta primind in dotare primii 8 Albatrosi in perioada 8-11 decembrie 1981. Primul zbor cu L-39 Albatros a avut loc pe 18 decembrie 1981, Maior Suciu Ion –pe atunci in cadrul Comandamentului Aviatiei Militare/C.Av.M.+Colonel Grecu Constantin/Scoala “Aurel Vlaicu”. Romania a operat 32 exemplare L-39 ZA Albatros in perioada 1981-decembrie 2007/3 mai erau operationale, toate fiind alocate Scolii de Aviatie “Aurel Vlaicu” (8 exemplare au venit in 1981+4 in 1982+8 in 1983+8 in 1984+4 in martie 1985. Ca fapt divers,la sfarsitul lui 1981 existau deja 22 de piloti romani brevetati pe L-39ZA Albatros.

 

IAR-99 -S001

Ca fapt divers, pe 25 octombrie 1988, primul IAR-99 Soim, nr.de bord 701, ajunge in dotarea Regimentului 20 Aviatie Scoala Vanatoare si Vanatoare-bombardament din cadrul garnizoanei Boboc/Buzau. Primul IAR-99/prototip S-001 a zburat pentru prima data pe 21 decembrie 1985, Craiova, Locotenent-colonel Vagner Stefanel, zbor ce a durat 21 de minute. Din 2003, IAR-99 se afla in dotarea Scolii de Aplicatie pentru Fortele Aeriene “Aurel Vlaicu”, Boboc, Buzau).

Pe 15 mai 1970 a avut loc prima catastrofa cu L-29…Sergentul Ivan Lucian, elev in cadrul scolii “Aurel Vlaicu”, decoleaza cu L-29 “36”, atinge accidental varful unor plopi aflati pe marginea soselei Ramnicu Sarat-Buzau, punct de impact Crucea Comisoaiei, pierzandu-si viata. Datorita erorii de pilotaj isi pierd viata pe 30 august 1972 si Locotenent-major Cornea Catalin/instructor si Caporal Craciun Constantin/elev –au decolat de pe aerodromul Ianca cu L-29 “45”. Au executat zbor la joasa altitudine, foarte probabil, deasupra lacului Galbeni, ating luciul apei cu varful aripii, prabusindu-se.  RIP…Ne apropiem de finalul L-29 Delfin in Fortele Aeriene Romane…

BLANDUL BEN

  Ultimul zbor al Delfinului in cadrul FARO a avut loc pe 15 noiembrie 2005 in cadrul Scolii de Aplicatie pentru Fortele Aeriene “Aurel Vlaicu”, Boboc, Buzau…Apreciat de toti cei care l-au zburat, L-29 a format peste 40 de generatii de piloti militari romani, ultimul zbor avandu-l la mansa pe Adrian Gradinaru. Sa-i dam cuvantul, citez: “Este un avion excelent. Ultimul zbor a fost pentru mine un privilegiu, s-a inchis un cerc, plecand de la generalul Niculescu si apoi la mine. Este un avion care iarta multe prostii, insa este un avion care m-a adus de fiecare data acasa si ii sunt recunoscator. Nu am avut probleme cu el, fiind un extraordinar avion de scoala…In 40 de ani de exploatare s-au intamplat putine accidente grave cu acest avion. Este un avion docil, fiabil, de aceea noi i-am zis Blandul Ben”. Frumos, RESPECT!

In fine, L-29 Delfin “50” poate fi vazut la Muzeul National al Aviatiei Romane din Bucuresti, Hangar 2, acesta ajungand “la odihna” pilotat pentru ultima data de catre Locotenent-comandor Alexandru Danut.

Va urma.

 

  WW

 

 

SURSE DATE SI POZE: Wikipedia-Enciclopedia Libera, Internet.

https://www.aviatiamagazin.com › Aviatie militara

https://www.airplane-pictures.net › …

https://eng.yakovlev.ru › hi…

https://www.colettiscombataircraft.com › …

http://www.aviastar.org › air

https://avacs-avia.com › ru-1…

Aero-Concept.com

Military Review

Secret Projects Forum

https://www.aero.cz › aero-…

https://www.aerialvisuals.ca › …

https://aero-space.eu › militar…

https://phpisn.ethz.ch › intro…

. http://www.easternorbat.com

Letecká badatelna

en.topwar.ru

https://www.muzeum-kunovice.cz › …

https://www.skytamer.com › …

https://amnr.defense.ro › Aparitii_editoriale_pdf

https://historia.ro › General

Istoria Aviatiei Romane, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1984 https://www.revistamemoria.ro › figuri-de-mari-ostasi-ro…

https://www.art-emis.ro › Istorie

https://www.facebook.com › ForteleAerieneRomane

https://www.aviatiamagazin.com › headline

Aviatia de Lupta Reactiva in Romania, Capitan-comandor Paul Sandachi, Statul Major al Fortelor Aeriene si Muzeul Aviatiei

26 de comentarii:

  1. Din atatea modele, nu s-ar putea configura un vanator de drone/rachete de croaziera ? Cu retehnologizarea necesara, mai ales pe radar si senzori electrooptici ?
    Si in alta ordine de idei, ca tot se vorbeste de decesul A10 warthog, pt linia de front, nu s-ar putea redirectiona misiunile sale tactice, tot pa AA, ca vanator de drone si rachete de croaziera ? Tot cu ceva retehnologizare pe senzori ?

    3
    • Foarte bun si bogat in detalii. Trebuie neaparat sa strangi toate articolele intr o carte.🙂
      Daca nu, se v a pierde in paginele istoriei.

      4
    • Warthog e cam prea rapid pt. misiunea dronelor si nu are armament adecvat. Nu stiu daca tunul lui are munitie fragmentabila,
      dar de asta are nevoie la misiune.
      In plus acest avion nici nu are radar.
      Contra drone trebuie un avion cu elice, cu 2 mitraliere 0.5, cu un pod
      inzestrat cu IR detector, radar si microfon. In plus are nevoie de enduranta de vre o 4 ore in aer si nici atunci doborarea nu i asigurata fc dronele sunt din plastic e.g stealth.

      3
      • @Dov
        Contra drone ai la dispoziție IAR-330 Socat, dotat cu tun de 20mm și aparatură de vedere/ochire pe timp de noapte. Nu ai nevoie de altceva.
        Părerea mea, hâc…

        3
        • @Sharky
          Socat nu are radar si mai mult, nu are
          deajuns combustibil sa stea in aer mai
          mult timp. Asta i motivul ca am ales un
          avion la care trebuie adaugat 2 poduri,
          unu cu mitraliera si celalalt cu radar.
          Uite aici

          https://en.wikipedia.org/wiki/L3Harris_OA-1K_Sky_Warden

          In folosul lui civil el stinge incendii sau
          imprastie ingrasaminte agricole sau pesticide.
          Plusurile lui sunt viteza adecvata si
          timpul de zbor datorita de cantitatea
          de combustibil; toate in afara de manevrarea extraordinar de usoara.
          La noi le vezi cum sting focuri si imprastie
          pesticide, (aproape de sinucidere)😁
          Contra drone de multe ori la noi sunt folosite Apache care are radar, dar nu i prea merge usor cu el, cateodata dureaza
          interceptia cam o ora.

          4
          • @Dov
            Pentru ce ai nevoie de radar? Ai sistemul de radar care îți dă traiectul, altitudinea și viteza de zbor a dronelor. Ridici elicopterele, de pe Cataloi, când se apropie dronele, și le deplasezi aproape de frontieră, cu câteva minute înainte de ajungerea dronelor în zonă. Aparatură de vedere/ochire pe timp de noapte au, viteza maximă de zbor a elicopterelor este mai mare decât viteza maximă a dronelor, așa că pot să stea la interceptare liniștite cel puțin o oră, dacă trece vreuna frontiera de stat. Și dacă e nevoie, disloci 4 elicoptere pe Cataloi, ca să lucrezi în schimburi, 2 celule de câte 2 elicoptere. Dacă nu mă înșeală memoria, la nevoie pot lua și combustibil suplimentar la bord, așa că pot patrula zona liniștite.
            Părerea mea, hâc…

            3
            • Radar e indispensabil, ziua si in special
              noaptea. Ca rezultat de constructia dronelor din plastic, ele sunt aproape stealth si zboara jos, de multe ori controlul
              radar terestrial pierde contactul cu ele si ca continuanta aparatul e nevoit sa tina si
              el directia. Nici asta nu i deajuns si pentru
              asta ai nevoie si de IR si de microfon, ultimul e folosit de ukrainieni pt aceasi tinta, tinand o in directie in mod constant pana la doborare. Sa iei de aminte ca dronele nu au traseu balistic si nici drept,
              asa ca aparatul urmaritor e pus la manevre abrupte. Precum am zis trebuie avion cu mult combustibil ca daca o drona
              dureaza cam o ora la doborare, ce se intampla daca ai 5 noaptea. Nu poti sa te bagi cu mai mult decat un aparat la doborare ca incepe sa fie complicat si periculos pt urmaritori. Experienta la noi…
              Citeste si de piloteasa americana cu drona
              si cu F15 al lor si cum a primit Silver Star nu de mult.

              3
  2. Vasile Băcăuanul

    Mulțumim pentru efortul de a recrea încă o pagină din istoria noastră, așa bună, rea, cum o fi! Mulțumim și felicitari pentru răbdare și curajul de a scrie adevărul , nu legenda!

    4
  3. Dov, îți mulțumesc pentru sugestia includerii articolelor intr-o carte! Mi s-a mai sugerat asta dar, așa cum am mai spus, sunt departe de talent publicistic, să zic așa! Sunt doar un pasionat care a avut sanșa descoperirii ROMilitary încă de la apariție…Cu concursul lui George care m-a înțeles și sprijinit încă de la început, am dat drumul Enciclopedie Armelor fără a avea cunoștințe editorialistice…Am învățat din greșeli dea lungul timpului, încă învăț! Cred că sunt peste 10 ani și peste 300 de articole, ca fapt divers. Nu cred că cineva sau o editură ar băga bani într-o astfel de carte, cititori cu certitudine ar fi puțini. Oricum, am început ca RoMilitary, rămân ROMilitary! Cel puțin cât mă mai lasă Conu’ George pe aici😁

    9
  4. @WW
    Mulțumim pentru articol!
    Părerea mea, hâc…

    4
  5. Cu L 39 e povestea mai interesanta, mai ales la noi, stilul balcanic de dribling pt valorificare in valuta a aparatelor.

  6. ”…Ca fapt divers, la intrarea Romaniei in WW II, Aviatia Regala Romana/ARR avea in dotare 621 de aeronave, Henschel Hs-120, Messerschmit Me-109, Savoia-Marchetti SM-79 Sparviero, Junkers Ju-87 Stuka, IAR-80.” da e clar asta e cam de fapt divers…
    România a intrat în război în 1941 și avea numai 50 Me-109 E, Ju-87D Stuka nu avut până în 1943! Ce au avut mai exact la intrare erau P24E și Hawker Hurricane (50!) nimic nu se menționează, La fel Potez-urile, Blenheim, P37, pauză!. Chiar și IAR 80 era încă în număr mic! SM79 Sparviero nu au avut, alea erau cu 3 motoare alea românești erau cu 2 (numai!) și erau S-79B sau JIS-79B, IAR JRS-79B, IAR JRS-79B1.

    1
    • Ai uitat de PZL11.

      1
      • nu am uitat, m-am plictisit să scriu toate omisiunile… culmea e că visează să scrie și cărți… lasă-ne… că dacă la 2 fraze nu ești în stare să scrii cât de cât corect, ce o să scrii fantasmagorii?
        BTW nici HS128 nu au fost până în 1943, dar peHe112 le-a mâncat gaia (aia care repară IAR99…)

        • Îm plac supărații de genul tău…Superiori în toate! Bănuiesc că tu ești un scriitor înnăscut. Ce-ar fi să ne arăți cum se face un articol, asta dacă nu ești plictisit. Dacă nu mă ridic la așteptările tale asta e, ghinion! Culmea e că n-am pomenit vreodată de scris cărți …Lasă-ne! Sau lasă-mă, tu alegi!

          2
        • Sa ti fie rusine:
          Nu numai ca te ascunzi sub cateva litere,
          sari pe un om care din mare bunavointa
          aduna si aduce fapte istorice care daca nu
          el, cad in cosul de gunoi al istoriei.
          Daca esti asa destept, de ce nu esti
          si mai rafinat la expresii si sa incerci
          sa bagi corectari folositoare ?
          Inca o data: Sa ti fie rusine !!!!
          Oameni ca tine nu au voie sa apare in public !

          3
          • dos, după câte litere te ascunzi tu, că văd că te roade…care fapte istorice că ce scrie el acolo e material de basme?
            cred că ar trebui să scrieți cartea aia împreună…

            • Sa scriem impreuna mi ar face onoare !
              🙂

              1
              • @Dov. Lasă-l că nu merită atenție. La jigniri din spatele tastaturii se pricepe. Atât poate el. Lasă-l să „moară”😁
                @alkkdz. Nu îți fac jocul, pentru cancan du-te în altă parte! Fie că îți place sau nu am să continui cu „prostiile” și „fantasmagoriile”. Pa.

                • Toata istoria e plina cu greseli fie
                  de timp, fie de inclinarea politica a
                  scriitorului sau fie de simple greseli.
                  Eu singur te am corectat pe tine odata, fara sa am intentia de jignire.
                  Efortul facut de un scriitor cand pune
                  pe hartie prima data e una care doreste
                  editie. In staul de magari n a auzit de
                  asa ceva si de asta a sarit peste tine.
                  😁

                • da corect ai dreptate, noroc că am văzut care e bibliografia ta și deja e cam clar că mătăluță ești doxa în perioada sovietică, mai greuț cu aia burghezo-moșierească…

  7. 👍👍👍

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *