Daca n-ai Spitfire zbori cu Gladiatorul…
“Faith, Hope, and Charity” poreclele celor trei biplane Gloster Sea Gladiators, care – portivit legendelor urbane – au fost singurele aparate de vanatoare care au aparat cerul Maltei pentru cateva saptamani in vara anului 1940, in lipsa avioanelor moderne ale Royal Air Forces.
Britanicii au folosit atunci ce au mai gasit prin curte pentru a face fata atacurilor aeriene ale Axei, Malta fiind intr-o situatia destul de disperata.
Acum, istoria ne arata ca lucrurile care s-au intamplat se vor mai intampla din nou si, desi situatia din Malta anului 1940 nu are nici o legatura, dpdv al gravitatii sale, cu ceea ce se intampla astazi cu fortele aeriene turce, o paralela istorica ar putea fi interesanta.
Turcia a plecat de la 116 de aparate F-35A, partener de nivel 3 si productia sub licenta a aparatului, la situatia de astazi cand se aude ca ar fi interesata de achizitia avioanelor JF-17 din Pakistan, asta dupa ce americanii refuza in continuare sa livreze Turciei F-16 Block 70, iar germanii si-au folosit dreptul de veto la cererea Ankarei pentru achizitia a 40 de Eurofighter.
F-35A, F-16 Block 70, Eurofighter si, in final, intrebi de JF-17 Thunder?! Ei bine da, aici a ajuns Turcia, multumita in totalitate politicii duse de presedintele sau, domnul Recep Tayyip Erdoğan.
…iar daca F-35A nu e, F-16 nu e, Eurofighter nu e, atunci JF-17 ar putea fi o solutie
JF-17 Thunder sau pe numele sau chinezesc, FC-1 Fierce Dragon, a ajuns deja la Block 3 si este banuit ca ar fi un aparat multirol de generatia 4++, sau cel putin asa este el prezentat pe piata internationala. De mentionat ca JF-17 este un program chinezo-pakistanez.
Pana astazi, Pakistanul a reusit sa exporte JF-17 catre doua tari: Nigeria si Myanmar.
Nu discutam aici despre aparat in sine, desi zvonurile sunt ca n-ar fi chiar un exemplu de fiabilitate, dar Thunder-ul pakistanez poate folosi doua tipuri de motoare: rusescul Klimov RD-93 – motorul MiG 29, fix acelasi motor care le da mari batai de cap indienilor cu MiG 29K sau chinezescul Guizhou WS-13 despre care nimeni nu stie cat o fi de fiabil.
Cert este ca cine cumpara JF-17 Thunder devine client captiv ori pentru rusi, ori pentru chinezi, asta lansand la o parte avionica si pachetul de arme cu care JF-17 vine.
Daca membrii NATO au devenit nervosi odata ce Ankara a cumparat sistemul S-400 de la rusi, cum cred turcii ca vor reactiona daca cumva JF-17 Thunder ar intra in dotarea fortelor aeriene de pe malul Bosforului?!
De curand, presedintele turc si-a reinnoit amenintarile la adresa NATO, atunci cand pentru a da vot favorabil intrarii Suediei ca membru cu drepturi depline in Alianta Nord-Atlantica a cerut ca americanii sa-i livreze F-16 Block 70, plus kit-urile de modernizare pentru aproximativ 80 de F-16 mai vechi si, in acelasi timp, ca europenii sa ridice sanctiunile care vizeaza exportul de arme catre Ankara, Turcia fiind singurul membru NATO care “beneficiaza” de astfel de sanctiuni. Ma rog, Turcia si partial Ungaria din partea Statelor Unite, dar macar in cazul ungurilor lucrurile sunt neoficiale, ei nu solicita nimic de la americani, americanii nu sunt nevoiti sa-i refuze, asa cum s-a intamplat in cazul sistemelor HIMARS.
Deocamdata nu exista un interes oficial pentru aparatul chinezo-pakistanez, doar pe surse se sustine ca Ankara, fortata fiind, ar putea lua in considerare o astfel de optiune, dar lucrurile sunt destul de clare, fortele aeriene turce sunt deja “imbatranite” si au nevoie de aparate noi de lupta, asta si in conditiile in care Grecia – inamicul de peste Marea Egee, are un pogram de dotare pe zona aviatiei care nu lasa loc de indoiala despre cine va stapani cerul dintre Turcia si Grecia continentala.
Grecii detin Mirage 2000-5 modernizat, vor primi 24 de Rafale, 84 de F-16 C/D Block 52 sunt in curs de modernizare la standardul Block 72 si 20 de aparate F-35A au fost comandate.
Ce sanse teoretice ar avea JF-17 Thunder Block 3 in fata unui Rafale, a unui F-16 Block 72 sau a unui F-35A ramane sa aflam, dar sa pleci de la nivel de tara care urma sa produca F-35A sub licenta si sa ajungi sa te uiti dupa avioane pakistaneze (tot respectul pentru ce reuseste Pakistanul sa faca cu putinii bani pe care ii are) arata cum o tara normala, relativ prospera si respectata, poate ajunge – datorita unui singur om, o paria a lumii spre care nazuia: Occidentul, o tara nefrecventabila cu un presedinte care mai mult se baga singur in seama decat sa obtina rezultate palpabile la nivel international.
Un om, o tara aruncata cu zeci de ani in urma, o diferenta ca de la F-35A la JF-17 Thunder si, asa cum scriam intr-un articol precedent, Turcia este nevoita sa ia in considerare – dupa refuzul Germaniei in privinta EF 2000, avioane chinezesti sau rusesti, optiuni care, daca se vor materializa, vor indeparta si mai mult Ankara de restul membrilor NATO.
PS Evident ca sunt analisti care cred ca zvonul cu privire la JF-17 ar fi de fapt doar o tentativa de a pune presiune pe Congresul american, dar tot asa au crezut respectivii analisti si despre o eventuala achizitie de Eurofighter, iar mai apoi s-a aflat ca turcii erau gata sa semneze pe linia punctata, doar ca germanii le-au tras hartia de sub stilou.
Astfel incat, s-ar putea sa nu avem in fata nus’ ce stratagema maiastra de negociere ci, pur si simplu, o dovada de disperare. Evident ca nici retorica extrem de agresiva anti-israeliana nu ajuta Turcia sa induplece Congresul pentru F-16 Block 70.
PPS Intre timp, la finalul lunii decembrie, Comisia pentru Afaceri Externe a parlamentului turc a aprobat aderarea Suediei la NATO si a transmis catre plenul parlamentului actul normativ pentru votul final.
PPPS Cu doar cateva zile in urma s-a anuntat ca marina turca ar primi fonduri pentru constructia unui portavion. Cel mai probabil unul de tip STOBAR, iar aceasta intentie arata ca turcii raman optimisti si, desi nu au avioane (F-35B) pentru portavionul usor pe care deja il au in curte – TCG Anadolu, si l-au transformat in prima nava port-drone – speranta moare ultima si pana la urma, nava s-o ai, avioanele vor veni ele intr-o zi (MiG 29K sau Shenyang J-15?).
GeorgeGMT
Salut. Sa incercam si noi cu Simion sau Sosoaca presedinte, vedem unde vom ajunge peste 10 ani.
Doamne fereste noi mergem cu actualii conducatori spre inalte culmi de civilizatie si progres,cedam tot partenerilor strategici,Ca taxele le luam de la prostii de romani…pam pam
Ce anume ai cedat?
Si, daca imi amintesc bine, cele mai tari tunuri au fost date sub obladuirea unui informator dovedit – Basescu, a unui infractor dovedit si juma’ de sinucigas – Nastase si, respectiv, a micului Titulescu (cu un socru la fel de celebru). Toti sunt proveniti sau au legaturi dovedite cu fostele cadre ale PCR, au simpatizat (mai putin Base) cu rusii, si au beneficiat de blocarea cu bata in cap a aplicarii punctului 8 a Proclamatiei de la Timisoara.
Deci?
dap…..punctul 8 din proclamatie timisorenilor ne-ar fi scutit 20 de ani de viata pseudocomunista….da na’….de unde nu e nici Dumnezeu nu cere…
Vinzarea pe bani de seminte=cedarepai (au venit cu bani de acasa sa aduca ultima tehnologie sau doar au ridicat pretu?)trag apa la wc platesc la francez ,aprind becu platesc la neamt si ceh ,bag benzina platesc la austriac care intra la sefu fie i slavit numele in veci iese cu taxe mai mici ,cumpar ceva platesc la neamt …vorba lu Carabus si cu asta ce-am facut?salariu nu i ca in germania da produsele la pret ueeee.da noua ne placeee chiar daca avem morcovu lunar in c..
Corect, nu mai bine plăteai totul la rus? Plăteai ce consuma el, nu tu, că eliberarea de sub jugul vestic costă.
Dar de-a naibii nu s-ar muta toți suveraniștii ăștia de hârtie reciclată cu aere antieuropene undeva pe lângă Urali. Partea estică a Uralilor.
P.S. Unii folosesc morcovul introducându-l prin celălalt capăt. Dar să nu judecăm…
Ai idee de ce platesti la altii ? Pentru ca patronii romani au fost mai preocupati de tepe decat de a dezvolta afaceri pe termen lung. Poti sa numeri afacerile romanesti de succes pe degetele de la maini. In schimb pe cate degete poti sa numeri afacerile teapa ? Cate zezi daca nu sute de mii ?
Mentalitatea peste tot este sa ii iei lu alalalt si o mana si un picior cand faci un deal nu sa fie win win. Daca alalalt a castigat 2 lei inseamna ca tu ai pierdut 2 lei, asa gandesc multi romani. Cine face repeat busines cu astfel de persoane ?
p.s. Oamenii ca tine care asteapta sa le dea cineva sau sa faca statul pentru ei o sa aibe mereu morocul in cur. Nu esti multumit de situatia ta financiara ? Ce anume faci in privinta asta ?
Ba copile aurolac, cand cumperi ceva, ca e curent, gaz sau ce o fi, trebuie sa platesti. Ca banii aia se duc pe USA, sau in nemtia, ce te F..E grija?
Gaz tras din pamant ar mai fi 10-15 ani, mai e ala in marea neagra pe care trebuie sa-l scoti cu o tehnologie pe care nu o ai.
Deci, sa arzi gaz sau curent trebuie sa ai ce arde. Centrala de la Cernobal (am vrut sa zic: Cernavoda) are doar doua reactoare din care unul iese la pensie in zece ai. Cu ce il schimbi?
Cu un fost șef de galerie te vei duce departe evident și cu Sosoaca care vrea afara din NATO și UE este excelent .O sa spui ca îl vrei pe Ceaușescu după))))))))
Ce dreaq ai cedat matale de ai ramas cu porecla asta?
Scuipa in san, nu mai cobii. La noi o sa fie de 10 ori mai rau ca la ei, de obicei asa noroc avem cand ne procopsim cu oameni inepti sau sisteme nefunctionale!
Atunci o sa producem t72??? si o sa inlocuim f16 cu mig 29 ???
Când au semnat pentru S400 , americanii i-au tot avertizat ca vor fi Săriți din schema , dar sultanul e numai unu …
Obama a incerca sa-l omoare cu un F16 decolat de la Incirlik si care nu a putut fi doborit cu sistemele care erau in posesia Turciei la acel moment. S400 a fost cumparat tocmai pentru a descuraja repetarea unui scenariu asemanator si nu se va renunta.
Dacă Obama îl vroia mort era oale și ulcele, aia a fost tot o operațiune sub steag fals a Moscovei să și facă prieten sultanul, eu am văzut Turcia acum 20 de ani și astăzi diferența se vede de l o poștă dacă o s o țină tot așa o să ajungă undeva la nivelul Coreei de Nord!
Dar de unde ai mai scos și povestea asta ?
Am dubii referitoare la intenția americanilor de a le pasa competente tehnologice în Programul F35. Chestia cu ‘Partener de Nivel 3’ poate sa fie doar o găselniță de marketing (la care, se știe, americanii sunt într-adevăr și de departe campioni mondiali) pe care turcii, în mândria lor, au inghitit-o nemestecată.
Ce gaselnita cand erau contracte semnate si americanii au avut ceva dificultati pana cand au reusit sa inlocuiasca companiile turcesti in lantul de aprovizionare si productie? Totul era serios, turcii se pregateau de productie si asamblare.
Le vindem mig21 bizon
Lasand bascalia deoparte, turcii au totusi o competenta. Drone , ceva demo avioane, una alta. E popular sa-i iei la misto pe turci, dar au facut un salt imens
salt inainte,culcat !
salt inainte,culcat!
in acelasi timp integrare avansata la ucraina si moldova care nici acum nu se intelege cu ce mana se sterge ue la fund.
mai pe burta ca e grele !!
Asamblează importuri, ca prietenii lor de peste Marea Neagra. Să zică merci că nu au embargo la motoare și electronice.
Pai turcaletzii se lauda ca vor avea TAI TF-KAAN marele loc proiect de avslmr bimotor. Il mai fac sau nu? Sau de la a vrea pana la a putea este cale mega lunga? Cine ii va ajuta sa fac TAI TF-KAAN? Rushii, chintocii? La estici este mare problema cu fiabilitatea motorashelor pt supersonice (turbojet si low-by pass turbofan), se prajesc cam repede si shanse sa se imbunatateasca aceste motoare la rushi shi chintoci nu prea sunt. A fost o alta tampenie, cred ca din orgoliu si ambitzii aiurea + lacomie, de-a turcaletzilor ca sa iasa din programul I/KAI F-X. De unde vor lua avionica, systemele de armament pt TAI TF-KAAN, ca de la occidentali sau asiaticii pro occidentali (Japonia, Sud-Koreea, Israel, Taiwan) cam slabe sperantze shi shanse? Om trai si om vedea ce soarta va avea si ce va avea in dotare ca avslmr Türk Hava Kuvvetleri!!!
In cazul elicopterelor de atac acum 20 de ani a funcționat.
Portavion ?? Mai au unul, sau mai bine zis portelicopter , portdrona ce o fii ala….Unde au de gand sa-si proiecteze forta ?? In primul rand trebuie sa-si aleaga in ce echipa joaca..Oficial sunt in NATO dar cand incepi sa te apropii de Rusia si Iran incepe sa miroasa a tradare…Si se mira ca nu vrea sa le mai dea nimeni armament….
„Unde au de gand sa-si proiecteze forta ??”
cipru, marea egee, nordul africii
In Cipru sunt iar in Egee pot decola de la baze aeriene terestre..Poate pentru Nord Africa..Cred ca tine mai mult de orgoliu si ambitiile personale ale lui Erdogan…
E vorba de capabilitatea de a aduce trupe si provizii intr-o zona unde nu ai acces direct. Navele alea la baza nu sunt port-avioane ci nave de asalt amfibiu. Capabilitatea aeriana e doar suport pentru forta de debarcare.
Turcii au interese in zonele mentionate mai sus si daca vor sa isi apere interesele in zonele alea au nevoie si de tipul asta de nave. Egipt de ce o fi luat mistral-urile ?
Pentru putin context, turcii si-au pus deja toate sperantele in proiectul Kaan TF-X, avion destinat sa fie baza aviatiei turcesti, F 16 si acum cel pakistanez fiind doar o solutie temporara.
Intre timp, proiectul are mari probleme de finantare, au incercat sa obtina bani de la implicarea pakistanezilor si azerilor dar nu a prea iesit.
https://www.eurasiantimes.com/kaan-fighter-jet-turkey-could-partner-pakistan/
In decembrie, se anuntau cu mare fast pregatirile pt primul zbor
https://www.dailysabah.com/business/defense/final-countdown-turkiyes-5th-gen-fighter-set-to-make-maiden-flight
Dar in cele din urma nu a iesit cum trebuie. Probleme la motor.
https://www.defenseromania.ro/numaratoarea-inversa-s-a-blocat-de-ce-nu-a-mai-decolat-kaan-primul-zbor-al-avionului-turc-de-generatia-a-5-a-suspendat-in-ultimul-moment_626349.html
Proiectul a fost demarat inca din 2010 si a deverit cu adevarat o prioritate dupa ce a devenit clar ca nu vor mai pupa F35. Sunt o gramada de bani ingropati acolo si e deja cam prea tarziu sa mai renunte la el.
E de urmarit.
Nu stiu ce competente au turcii in materie de fabricare de motoare militare de avion, dar ma uit la chinezi, care cu mult mai multe resurse si acces la tehnologie , nu prea le iese cum ar vrea ei, asa ca ma indoiesc ca in viitorul apropiat vor avea un motor de avion decent facut de ei fara tehnologie vest. In plus competitia nu sta pe loc, asa ca e posibil ca dupa foarte multi bani cheltuiti aiurea sa aiba in curte ceva de nivelul pakistanez sau mai jos! Sa traiasca EL Sultan!!!
Nu vor cumpăra nici un avion ! Ei colaborează cu ucrainienii pe partea de motor, inclusiv la drone și elicoptere și e o chestiune de timp pana vor avea un motor. Ucraina are nevoie de Turcia și invers
s-a smantanit rau „preteneala” lor, asta dupa ce turcii au mimau ceva ajutoare (in realitate au fost achizitii) iar pe partea cealalta livreau piese catre industria rusa. Si acordul de cereale a fost tot in beneficiul turcilor, multe cereale intrau pe bursa sau in depozitele lor, Turcia ajungand un fel de broker.
Cu ce este acum dependenta Ucraina de Turcia?
Dar de Romania?
@ ADR.https://www.economica.net/colaborare-turcia-ucraina-pentru-realizarea-unui-nou-tip-de-drona-nedetectabila-video_715600.html si altelehttps://www.dcbusiness.ro/turcii-de-la-baykar-investesc-100-de-milioane-de-dolari-in-ucraina_659151.html si https://www.mediafax.ro/economic/zf-companiile-turcesti-nu-asteapta-terminarea-razboiului-pentru-a-investi-in-ucraina-22219109. Sunt si alte chestii de natura politica, militara etc
1. este vorba de ANKA3 turceasca, marea colaborare e ca ucrainienii le dau un motor deja existent. Unde scrie in acel articol ca ucrainienii au si ei ceva din acest proiect?
2. 100 mil in 3 fabrici e cam frectie si oricum ucrainienii au propriile drone destul de performante.
3. 8 miliarde de dolari in 22 luni din care 3 mld export ucrainian , in varianta in care ucrainenii au comandat si platit (cu banii proprii sau de la aliati) vase, munitie, veste, combinezoane, vehicule blindate, proiectile, munitie etc. Romania are schimburi cu Turcia de 10 mld USD/12 luni, tara la jumate si fara achizitii militare la disperare.
Deci, nici pomeneala ce spui acolo, nu te mai lua dupa titluri, incearca sa gasesti consistenta mesajelor.
Uite aici, schimburi comerciale Romania Ucraina in primele 6 luni 2023 = 3.7 mld EUR, adica 4 mld USD, deci noj avem 8 mld pe an iar turcii 10 mld pe aproape 2 ani. Si noi avem balanta echilibrata, ei exporta cam 85% din cat importa de la noi, deci suntem corecti in relatie. https://www.profit.ro/stiri/economie/excedent-in-schimburile-comerciale-cu-ucraina-ce-importam-si-ce-exportam-21297324
Da frate asa e romanu, i se pare mereu ca altul arata maj bine ca el.
„… dar ma uit la chinezi, care cu mult mai multe resurse si acces la tehnologie”
In puncte cheie, sunt cu multe trepte mai jos. Dar desigur, e interesant de urmarit creativitatea lor si avansul cu propriile eforturi. E usor sa furi tehnologie, e imposibil sa o folosesti daca nu ai genetica la acelasi nivel cu creatorul tehnologiei (si de ce este absolut necesar atunci cand jefuiesti linii tehnologice intregi, sa le iei cu tot cu savantii respectivi). Aviz sistemelor opresive care epureaza aiurea (a propos si de avorturi).
Kaan TF-X nu pare un program serios atat timp cat turcii nu construiesc avioane ci abia de cativa ani niscai drone. Ei nu sunt in stare de un motor de tanc, au un elicopter de atac sub licenta dar motorul il importa.
Si din aceasta pozitie sa treci direct la generatia V-a imi pare un pic utopic si cu totul nerealist.
Uitati-va la sud coreeni, mai intai cu FA 50 si abia ami apoi cu supersonicul, dar si acolo au primit sprijin masiv din partea americanilor si israelienilor, plus ca au bani suficienti.
Domnule George mai simplu diferenta dintre Samsung si Ortadoglu, Panascanic etc. Ani lumina de tehnologie, stiinta de carte, organizare etc!
Nu as fi asa de sigur.
Multe din aspectele acelui program put a spionaj si a furt tehnologic in general.
Daca il fac sa zboare, o sa treaca si la productie de serie. Nu prea mai au alte variante. Daca.
de zburat va zbura, nu e mare scofala sa faci o teava cu aripi in care sa bagi un motor de capatat. Dar de aici pana la o structura rezistenta la solicitari complexe, aerodinamica si mai ales avionica si console armament e distanta de cel putin 10-15 ani, daca nu mai mult.
Pacat de orientarea Turciei de astazi, dar cine crede ca Erdogan a fost ales prin frauda electorala, se insala amarnic! Idem Orban cel perfid( betivul il avem noi ) 🙂
Oamenii i-au votat si asta-i viata! Unele popoare vor la nesfarsit sa voteze mustaciosii lor teleormaneni panonici sau anatolieni. Cred ca Suedia fierbe la foc mic asteptand decizia sultanului si a catelusului sau mic si obez!
Offtopic: HU are NASAMS, care e co-productie US. Deci doar un ‘embargo’ partial, selectiv.
NASAMSul il de dinainte sa devieze atat de tare…
Mai au si AIM 9/AIM 120C, dar intradevar pare selectiv.
Da turci declarau că au un proces de modernizare a F16 propi că industria lor e super tare,că nu au nevoie de nimeni. Nu cred că vor alege totuși China are alte avioane mult mai moderne și mai ales că vorbim de bani și chinezi sunt dispuși să vândă mai ales că ar fi o lovitură de imagine,să vinzi unui stat membru NATO ,arată că industria ta militară e apreciată . Mă gândesc la J10C , că e mai degrabă mai decent decât acest avion despre care se vorbește în articol , oricum ar fi f interesant că Ro Military e atenta la detalii acestea și cei care conduc România ar trebui să fie atenți la detalii că în țara încă mai sunt oameni neaserviti politic și care simt românește . Defense Romania are un articol in care spune că am semnat pentru cele 2 elicoptere H125M Airbus 150 milioane din care 30 milioane de dolari reprezintă muniția aferentă și pregătirea echipajului , contractul semnându-se in decembrie fara a ne informa și pe noi cei care platim taxe . Secretomania asta , a noastră e cam suspectă , că oricum cei care ne spionează știu clar ce avem în curte ,deci secretomania asta a noastră nu își are locul.
Se stia despre cele 2 elicoptere mai demult. S-a discutat si aici . Nu era niciun secret…
NU ma supar daca in secret, mai aduc 10 elicoptere H215M sau incep sa le faca la Ghimbav, formand si alte locuri de munca decat in birocratie ! E adevarat ca si in birocratie, tot in secret, au angajat peste 30.000 de inutili in 2023, pe banii nostrii „cei care platim taxe” !
Oricum nu interesează pe nimeni dacă nu e cu mici, bere și manele, sau cine cu cine s-a mai f****.
Care e diferenta de amprenta radar intre F-16 si JF-17? Intreb, pentru ca citind RuMil de-a lungul anilor, am vazut plangeri ca F-16, datorita prizei de aer mare de sub bot ar avea o amprenta radar prea mare, inclusiv in comparatie cu MIG-29… daca am inteles bine.
In afara de dezavantaje ca motor, avionica, ce avantaje are JF-17 aerodinamic, stiind ca e derivat din F-16, si ca pilotii pakistanezi, cunoscuti ca buni acrobati, ar fi putut „modela” actiala silueta a JF-17 pentru o manevrabilitate mai mare…
Ce ar fi justificat o eventuala alegere a acestui aparat de catre Turcia… altele decat nevoia evidenta de echipare urgenta?
Asta cu amprenta radar de unde ai scos-o?
Atat F 16 cat si MIG 29 au amprenta radar destul de mari, unele variantele de F 16 au o acoperirea a carlingii cu un strat auriu care reduce amprenta radar.
JF 17 in primul rand are un singur motor de MIG 29, motor care nu e la fel de puternic ca cel de pe F 16.
JF 17 este un low cost, avion de volum, intre el si FA 50 Golden Eagle aleg coreanul fara discutie.
Apoi avionica si sistemul vestic de ducere a luptei e mult mai rodat si pus la punct decat la un stat estic, China nu stiu daca poate mentine acelasi lant logistic pe care il asigura NATO.
Hai sa zicem ca asta stia toata lumea, si intr-un fel, era deja punctat in inceputul meu de discutie. Altceva (in afara de preferinte)? Nu prea se stie, nu-i asa?
Sau se inteleg cu suedezii, nato pentru avioane sau ajutor tehnologic sa-si faca ei unul
Poate isi trage Erdogan J 10C ca JF 17 chiar ar fi de rasul curcilor sa cumpere de la chinezi.
Doar J 10C poate rivaliza cu F 16Block 50/52+ si poate ca o fi superior la unele chestii electronice in raport cu acest block de F 16 dar JF 17 este din categoria FA 50 Golden Eagle pe care poate ca il vor turcii dar nu il primesc ca are tehnologii USA si israeliene deci sultanul s-a bagat singu in colt….
A si sa nu uitam are si varianta sa se duca catinel la suedezi cu coada intre picioare sa sa cumpere Gripen dar iarasi ajunge la mana USA….deci alt drum inchis probabil.
Cu francezii e certat si astia oricum nu il inghit deci nema motor, nema avion si mai ales nema avion turcesc de generatia 4+ ca sa nu mai vorbim de generatia a5-a.
inflatia in califatul lui erdogan este de aproape 70% , ar cam trebui sa dear foc la ghete cu achizitiile . ha..!
rade ciob de oala sparta , in romania a recunoscut involuntar ministrul de finante o inflatie de 100% cand a spus acum cateva zile ca in piata a dat 400 lei pe aceasi produse pe care a dat anul trecut 200 lei .
Situatia de acum, cu cresterea accelerata a cheltuielilor de aparare si cautarea de tot felul de solutii privind achizitiile (cazul Turciei) seamana foarte mult cu perioada de dinaintea wwii (1938 pana spre 1940), cand toata lumea simtea ca se va intampla ceva si cauta febril sa achizitioneze armament in cantitati cat mai mari.
Numai Romania anuleaza licitaiti pentru achizitii militare, noi stim ceva ce restul nu stiu!
Ce e asa de greu, frate! Noi suntem primii care am iesit din razboi! Unii sunt in plina actiune, altii abia se pregatesc sa intre. Nici noi nu stiam exact, pana ne-au luminat altii… Acu’ n-avem treaba!
Nu stiu daca anularea licitatiei ptr shorad/vshorad e chiar un lucru rau, as prefera sa merg pe acord direct cu gov 2 gov, sa iau nasams ptr shorad si mistral 3 ptr vshorad.
pai nu scade obligatiile de offset ? Asta inseamna ca pe termen mediu raman mai putini bani pentru inzestrare din cauza limitei de deficit bugetar iar rezilienta militara e mai redusa din cauza importurilor.
Posibil sa ma insel, ca am citit in treacat ca s-au mai schimbat niste legi – pe de o parta G2G avea si parte de offset, dar mai mica decat in achizitiile prin competitie, pe de alta parte UE ar limita offseturile din motive de concurenta neloiala fata de firmele care au traditie la produs patente pentru aparare. Cand si ce si cu ce valori se aplica astea habar n-am, daca e cineva mai in tema ar fi interesant de stiut.
creca se mai asteapta provincia, adica unchiu, adica US Army IFPC i2 MML ca sa ai stinger,hellfire,aim9x,skyceptor in acelasi lansator, 15 bucati pe lansator
Principala cauza de mortalitate a cainilor fiind deplasarile lungi…
40 F16 noi, 79 F16 modernizate, motoare și piese de schimb pentru 20 de miliarde USD și Suedia în NATO. Comisiile de specialitate din cele două țări au terminat negocierile. Suma este considerată că fiind nerealistă.
Otomanii mai au in dotare si vreo 48 de fantome, recent modernizate, de care mai vor sa traga pana in 2030. Logic, JF17 probabil il vor in locul lor(un avion ieftin de achizitionat si operat, bunicel la toate) nu sa inlocuiasca F16. Si pakii, nu au inlocuit F16 cu el. Abia acum o vor face cu noile J10 achizitionate. Daca vor inlocuitor, turcii vor lua J10 sau chiar J35(chinezii l au oferit inclusiv emiratilor si sauditilor). Sau, in cel mai rau caz vor lua motoare WS19 ptr Gen V ul lor. Din cate am citit, chinezaria e destul de similara(dimensiuni, putere) cu PW ul pe care doreau initial sa il monteze pe el. Dar, probabil, JF17 face parte din targuiala. Asa cum emiratii au luat initial trainerul L15 si acum negociaza ptr J35.
Conceptul de client captiv scos în evidență chiar pe dos.
Turcia e in situația de a deveni client captiv al rușilor și chinezilor DDUPA CE a experimentat pe pielea ei calitatea de client captiv al americanilor și al nemților.
Oricine are furnizori in blocuri antagonice poate miza pe ceva la un moment dat când politica lui contravine interesului celuilalt.
S400 probabil că nu rupe gura târgului, dar oferă sultanului ultima decizie în politica externă, decizie pe care multi din NATO nu mai au capacitatea de a o exprimă în vreun fel.
Nu exista alianță perfectă și niciodată interesele noastre și ale aliaților nu se vor suprapune perfect.
Conceptul de client captiv scos în evidență chiar pe dos.
Turcia e in situația de a deveni client captiv al rușilor și chinezilor DDUPA CE a experimentat pe pielea ei calitatea de client captiv al americanilor și al nemților.
Oricine are furnizori in blocuri antagonice poate miza pe ceva la un moment dat când politica lui contravine interesului celuilalt.
S400 probabil că nu rupe gura târgului, dar oferă sultanului ultima decizie în politica externă, decizie pe care multi din NATO nu mai au capacitatea de a o exprimă în vreun fel.
Nu exista alianță perfectă și niciodată interesele noastre și ale aliaților nu se vor suprapune perfect.
Drumul Turciei din ultimul timp e complicat atât de factori interni cât si de factori externi
Radicalizarea conducerii turce nu face bine Turciei
Dar Turcia este o tara mare cu o populație mare si cu multă influența
Poate unii au uitat Turcia a ales S400 după ce i s-a refuzat Patriot
Totuși, Turcia produce multe categorii diferite de armament: cam toate categoriile: arme mici, rachete de multe categorii, blindate, drone, elicoptere, in curând avioane, nave de lupta, submarine si inclusiv portelicoptere
Nu întâmplator influența turcă in exteriorul tarii este superioară influentei multor tari din Evropa
Ca influența turcâ in Evropa vine cu ajutor rusesc, austriac, sau alt fel de ajutor ce mai contează
Ca Turcia are industrie si vinde puternic la noi nu mai contează
Atâta poate conducerea noastră din ultimii 20 de ani
Factoru uman de comanda; a mentionat psyho un link de putine zile cu avansările la gradu de general la 01 Decembrie
Ma mir ca nimeni nu își pune întrebări de ce noi mare natiune evropeana am cumpărat doar vreu 260 de javelin
iar kosovo a cumpărat recent 240 de javelin
Iar kosovo exista cu ajutor turcesc
La fel toate operațiunile militare efectuate de Ajerbaidjam in Armenia
Dar pt NATO Armenia nu este importanta
Este mai importanta Republica secesionistă sârbă din Bosnia si existența kosovo
Noi cumpărăm autobuze, tramvaie turcesti pt ca sunt ieftine
Rata de defectare si restu criteriilor care arată pana la urma calitatea si performanța nu sunt relevante
E adevărat autoritatea de reglementare turca a stabilit recent i dobânda de referință de 47 %/an, la noi e 7%/an
Totuși turcii au armata si industrie atat civilia cât si militara
Noi vom vedea F35 peste prea multi ani
Era sa uit, dacă am înțeles bine, se prea poate sa ma insel, turcii au produs local si asamblat mare parte din motoarele de pe F16 pe care le au
Iar motoare vor găsi de la ucrainieni, rusi, chinezi, etc
Noi am renunțat sa mai producem motoare deși se pare ca se pot construi local turbine
Iar avioane sigur nu mai vrem sa producem
E adevărat turcii au ajuns aproape de fundul sacului
Dar noi ne apropiem de un orizont mult mai nefericit
Dar dacă cresc pensiile si salariiile, sunt eliberați toți pușcăriașii, nu are cum sa fie rău
Când ai burta mai plină tara începe sa para mai puternică așa dintr-odată
intre timp s-a rezolvat cu f16. santajul renteaza
e drept ca nici grecu nu iese in pierdere
numai labarii votati de romani nu scot nimic
https://www.reddit.com/r/europe/comments/1ac6koy/the_us_approved_the_sale_of_up_to_40_f35_5th/?utm_source=share&utm_medium=web2x&context=3