Cum restul lumii nu prea s-a dat in vant sa le dea licenta pentru un motor performant de tanc (1500cp) turcii s-au orientat spre o dezvoltare locala, sprijiniti insa de o companie austriaca. Astfel compania turca Tumosan a semnat un acord de asistenta cu austriecii de la AVL List pentru a obtine know-howul necesar dezvoltarii in Turcia a unui motor.
“TUMOSAN, like other companies, should feel free to get technical support from abroad, but it should finally have the intellectual property rights and export licenses for each engine part,” a spus un oficial turc. Cu alte cuvinte guvernul sprijina orice initiativa a unui firme locale care ar duce la dezvoltarea unui motor de 1500cp performant si care ar fi intru totul in proprietatea intelectuala otomana, permitand astfel Ankarei sa isi asigure independenta pe aceasta zona destul de sensibila si ar permite de asemenea exportul (ne aducem aminte ca MTU a fost de acord sa ofere licenta Turciei dar nu si pentru tancurile exportate)…
Pentru ca Tumosan sa aiba spatele asigurat guvernul i-a oferit un contract in valoare de 190 de milioane de euro, bani care asigura proiectarea, dezvoltarea, construirea unui prototip, testarea si clasicarea motorului conform standardelor tehnice impuse de guvern. Tot in acesti bani Tumosan se obliga sa dezvolte si o transmisie pentru motor si sa produca anumite componente critice (adica componente care nu pot fi asimilate de la alte motoare civile fabricate deja in tara) cu ar fi: pompa de combustibil, sistemul de control electronic sau sistemul de injectie al combustibilului (injectoarele).
Tumosan s-a angajat sa fie gata cu motorul si transmisia, pentru productia de serie, in maximum 54 de luni de la semnarea contractului.
Contractul pentru dezvoltarea si fabricarea motorului vine in anticiparea lansarii competitiei interne pentru fabricarea tancului Altay in productia de serie, contract care valoreaza mai multe miliarde de euro, fiind preconizata realizarea a nu mai putin de 1000 de unitati impartite in patru transe de cate 250 de tancuri.
GeorgeGMT
Tot așa a început și căderea Constantinopulului… un ”ungur”(etnic german/austriac asimilat) s-a oferit pe la 1400 să le arate Hoțomanilor cum să fabrice un megatun, care să doboare zidurile groase ale Constantinopolului…
Nouă nici un rahat pe două bețe nu ne dau voie să fabricăm ăștia de la vest și ageamiilor ăstora le oferă totul pe tavă de argint… tot avantajul tehnico-militar pe care l-am acumulat pe vremea lui Ceaușescu față de turcaleți s-a dus pe apa sâmbetei acum… Turcia lui Erdogan din zilele noastre, răpune România lui Iohannis când vrea și cum vrea… ca pe vremurile Imperiului Otoman și a principatelor Române… :/
Pai da amice ca ei au orgoliu shi testicole plus li se cam fix rupe de ce zic „partenerii occidentali”. ca noi nu mai putem trage nici un vant in Romania de teama ca ce zic partenerii occidental shi de frica sa nu cacarisim imaginea tzarishoarei. nu asa ne invatza zi de zi prezidentul de mucava shi marioneta jwk, care a fost votat manipulate acu aproape un an? de fapt ce vrea occidental de la Romania : resursele naturale shi sclavii ieftine/i, iar cand acestea se vor termina transformarea Romaniei in groapa de gunoi a ue. la asta lucreaza pe shpagi acum shi aproape toata clasa politica din Romania mai ales cei de dreapta in frunte cu jwk, sri si dna!!!
Ala de zici tu ca i-a invatat pe turci sa faca un supertun era roman ardelean.
Avea nume de familie HUNguresc….
„Orban” nu-i nume unguresc 🙂 .
Da” ce nume e?
Au batut palma cu niste austrieci sa le dea o mana de ajutor: http://www.defensenews.com/story/defense/land/vehicles/2015/10/19/austrian-know-how-turkish-tank-engine/74231408/
austriecii, adica ruso-germanii, poate doar sa le ia banii si sa’i mai tzina ocupatzi inca vreo 54 de luni si dupa aia mai vad ei 🙂 🙂
daca n’au venit la noi la timp sa le fi dat un motor de tractor sau de semanatoare, ca erau gata cu ele
acuma nici noi nu mai avem 🙂
nicusor postase mai deunazi linkul cu motorul de Puma, „in categoria de 1500 CP” ca alternativa pentru un tanc…
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://www.comoti.ro/en/directii_principale_cercetare_1_1.htm&gws_rd=cr&ei=BCspVovXEMjxat_msKAI
ar fi fost o refolosire interesanta a turbinei TURMO IVC… oare sa fi iesit tot atat de zgomotoasa si pe tanc? 🙂
Ce sistem de reductoare iti trebuie ca sa-l folosesti pe tanc?
https://easa.europa.eu/system/files/dfu/EASA-TCDS-E.074_Turbomeca_Turmo_IV_Series_engines-01-19042011.pdf
lungimea aia de 2,184m ma ingrijoreaza putin… probabil ca e cu tot cu conducta de evacuare.
Insa foarte interesanta masa turbinei „goale” : Dry weight (completely equipped, excluding the exhaust pipe) 230 kg ;
Exista o varianta TURBOPROP: TURMO IIID la 1225CP.
Asta e schema AGT-1500 de pe Abrams, cu reductor si recuperator:
http://image.motortrend.com/f/28954372%2Bw786%2Bar1/m1-abrams-tank-power-pack.jpg
si cam asta e pachetul motor:
http://www.inetres.com/gp/military/cv/tank/M1/M1A1_02.jpg
Avantajul mare la AGT este ca e multi-combustibil, pe cand la TURMO nu prea cred ca e la fel…
http://www51.honeywell.com/aero/common/documents/myaerospacecatalog-documents/SurfaceSystems/AGT1500_Turbine_Technology.pdf
In fine, un specialist ar trebui sa ne lamureasca 🙂
http://www.intechopen.com/books/progress-in-gas-turbine-performance/gas-turbine-cogeneration-groups-flexibility-to-classical-and-alternative-gaseous-fuels-combustion
Studii turbine de pe la noi:
http://www.mecanica.pub.ro/id62399/indrumare_62399/organologieinstalatii_de_turbine_cu_gaze.pdf
http://www.comoti.ro/en/participarea_la_proiecte_nationale_3_4_2.htm
http://www.comoti.ro/en/directii_principale_cercetare_1_1.htm
Nu stiu cat e de lata cutia blindata la T-72 si TR-125 pentru a vedea daca intra transversal. Daca nu, pe un sasiu de 7 galeti cred ca n-are probleme sa intre longitudinal cum pare sa fie la Abrams.
se pare ca intra si pe latime (si are 1m lungime in plus fata de T72):
https://ro.wikipedia.org/wiki/TR-125
Greutate 50 tone
Lungime 7,9 m
Lățime 3,6 m
Înălțime 2,2 m
T-72:
Greutate 41,5 tone
Lungime 9,53 m (inclusiv țeava)
6.95 m (șasiu)
Lățime 3,59 m
Înălțime 2,23 m
si… Abrams:
Lungime 9,77 m (incl. țeava)
7,93 m (șasiu)
Lățime 3,66 m
Înălțime 2,44 m
Pe latime ar fi la limita. Cutia blindata pare sa aiba 2.20m latime la T-72.
cam pe acolo, daca pui la socoteala si blindajul lateral al cutiei …
Abramsul nu avea si un motor pe benzina?
e multifuel… adica poti sa bagi mai multe tipuri de combustibil
nu sunt sigur dar mai de mult aci pe site zicea cineva ca Romania ar putea ajuta Turcia cu dezvoltarea unui motor si transmisie pt tancul Altay. sinceri sa fim pe dinafara tancul nu arata rau. ne-am putea asocia cu ei pt viitorul tanc romanesc….???
nu prea mai ai cu ce sa te asociezi la Altay, ca tancul e aproape gata, cand primeste noul motor intra in productie de serie. Eventual sa luam licenta, insa pentru asta e nevoie de o comanda serioasa, de cateva sute de bucati, ca sa renteze. Ori eu nu vad in conditiile actuale MApN scotand peste 1 mld. euro pe cativa ani doar pentru un nou tanc.
Cu ce naiba sa mai ajute Romania Turcia la fabricarea unui motor si a unei transmisii?
Fostul institut de motoare termice a fost la privatizare, a fost vanat de „dezvoltatorii imobiliari”, pana la urma adjudecat ( http://www.wall-street.ro/articol/Companii/38322/Master-SA-Bucuresti-privatizata-pentru-22-7-milioane-de-lei.html ), e pe plus conform MF dar nu cred ca mai face dezvoltare-cercetare…
Fiind parte a grupului Radacini SA care practic sunt dealeri de masini si au o retea de service-uri auto cred ca am terminat-o si cu motoarele…
Site-ul nu le merge: http://www.mastersa.com/#
Asa ca, ce sa le dam noi turcilor?!?!
de copii nu cred ca mai au nevoie, iar romancele se dau singure 🙂
La ce sunt bune tancurile (vechi) cu motoare frontale?..Merkava 2 transformate…Namer: http://www.armyrecognition.com/october_2015_global_defense_security_news_uk/israeli_army_has_developed_a_new_armoured_personnel_carrier_based_on_merkava_mk_2_mbt_13010152.html
La cati kurzi(vreo 18% din populatie) au turcii, poate ar trebui sa se mai gandeasca unde pun propulsorul…
Licențele de tehnică militară vin însoțite de condiții politice și economice grele.
Sa nu caute ca romanii bani pentru dotarea armatei! 🙂
Turcii au fixat ca obiectiv ca pana in 2025 industria lor de aparare sa nu mai depinda de cea a aliatilor in domenii vitale, adica Turcia sa fie capabila sa se poata apara, asa ca pt. ei realizarea unui motor pt. tanc este foarte importanta. Mai ales dupa episodul cu Patriot si germanii…
Ideea cu folosirea motorului de elicopter este foarte interesanta daca se poate folosi „motorina” chiar daca mai scade puterea si consumul este decent.
De urmarit si ce fac evreii si daca se schimba accentul de la tancuri spre IFV-uri grele „de asalt”, un tanc decapitat si „suraprotejat” poti sa ii pui kituri de protectie in functie de misiune o turela cu un tunulet de calibru mic dar multirol, terestru si aerian, cu rata mare de foc (35-57mm) + rachete AT, capabil sa transporte si soldati.
Asa ceva poate fi mai util decat un tanc in mediul urban (bine, este mai mult viziunea mea nu stiu, inca, daca si a alor dar vad ca vor sa dezvolte, pt. moment, doar vehicule mai usoare si in general mai ieftine decat cele care le opereaza acum. Evident, vor face un mix intre ele).
//
Sa vedem daca si ce se confirma (s-au circulat niste poze cu rusi si artilerie tractata care se plimbau prin Siria dar deocamdata sunt prea tine indicii (mai mult deductii logice) ca):
“Al-Rai” learned that “Special Elite Russian combat forces arrived to Hama, Aleppo, Homs, Damascus, as well as Zabadani to monitor, participate and study the military map on the field and suggest future workflow Combat plans. These Special Forces submit to the operating room suggestions to determine the full plan to start the flow of further Russian special combat forces and troops on the battlefield all over the Syrian map where it is necessary”.
Russia is beginning with what we define as a” quiet support ” supplying advanced technology and preparing a spearhead force before reaching a further level we call the” stormy Support “. We expect a large presence of troops that will be supported by Russian Air Force. There are around 2500 Russian fighters, military expert and consultant in Syria. The number is expected to go much higher in the near future “, confirm the source that is in contact with the Russian units on the Syrian ground.
A very senior field commander around Zabadani city said that “there are small Russian combat units, mostly sniper unit that we call the “Ivan unit”, another reconnaissance unit, a unit of urban warfare, and advanced missiles unit in the area of operations run by the Syrian Army. ”
O idee despre fortele pro-Asad implicate in operatiunea din Alep:
Syrian Arab Army’s 4th Mechanized Division – in coordination with Hezbollah, the National Defense Forces (NDF), Al-Ba’ath Battalions, Harakat Al-Nujaba (Iraqi Paramilitary), Kataeb Hezbollah (Iraqi Paramilitary), and Firqa Fatameyyoun (Iranian-Afghani Paramilitary) sized Al Jumaymah. (Aleppo).
Tot in Alep in sud fortele pro-Asad ar fi inaintat cam 10km.
Aleppo Rebels advance in Al-Qarassi (dupa unele surse este deja ocupat de rebeli).
„Despite its six-front offensive with Russia, Iran, Hezbollah, and Iraqi and Pakistani militia — the Islamic State is threatening to cut the highway from Homs to Syria’s capital Damascus.”
In linie, mai mult sau mai putin, dreapta sunt 20km pe care ISIS trebuie sa ii cucereasca, sa speram ca nu va reusi face pt. ca ar trebuii sa ocupe sau sa asedieze un oras in care sunt multi crestini.