Turcii si portavionul

TCG Anadolu

Anul viitor, ne anunta domnul İsmail Demir, Turcia va lansa la apa prima nava care ar putea cumva sa fie numita si portavion. Ar putea, daca turcii vor avea de unde sa faca rost de ceva avioane, pentru ca – noi stim deja – astfel de aparate nu cresc prin pomi…

In esenta, TCG Anadolu, este o nava de asalt LPD/LHD (Landing Platform Dock/ Landing Helicopter Dock), dar care poate opera si avioane tip STOVL  (short take-off and vertical landing) din clasa Harrier sau F-35B. Nava turcilor este de fapt o „Juan Carlos I” a celor de la Navantia (uimitor ce succes au putut avea spaniolii cu acest design) si, pe langa avioane, mai poate opera elicoptere, nave de debarcare pe perna de aer, poate transporta tancuri, trupe, camioane si mai toate cele ce vi le-ati putea inchipui, o adevarata comoara pentru orice marina militara serioasa.

Totul este bine, pana ajungem la partea cu portavionul, acolo unde turcii desi au nava nu au avionul si cum singurul aparat din lume care poate opera de la bordul acestui tip de nava este F-35B, conchidem noi ca TCG Anadolu va fi orice vor vrea otomanii sa fie, mai putin portavion.

Celor care cred ca Turcia ar putea sa se uite la MiG-29K, cel cu motoarele in pioneze, le spunem ca acest tip de nava nu este prevazuta cu cabluri arestoare si deci nu poate opera decat aparate care pot ateriza vertical.

Dar, cel mai probabil, turcii nu gandesc asa departe, la portavion, TCG Anadolu fiind mult mai utila la LPD intru amicitia turco-palicara ca si pentru noile ambitii ale liderului de la Ankara. O astfel de nava este extrem de utila daca te avanti prin Siria si Libia, dar si prin insulele grecesti, Cipru etc.

Trebuie insa remarcata performanta Turciei care a reusit sa construiasca o astfel de super-nava.

GeorgeGMT

99 de comentarii:

  1. Ma intreb ce dracu pot face ei cu asa ceva….

    2
  2. Cristian IONITA

    Dupa asa ceva nu plangeau acum cativa ani „fratii nostri”, in ceea ce priveste comunismul, cand francezii au spus ca s raii ptr ce au facut in crimea si le am vandut altora?

    1
  3. Ce buna e asta prin insulele grecesti! Nu numai ca este o insula mobila, dar poate sa si aprovizioneze frontul. Si fara avioane este suficient de ofensiva

    6
  4. Pai poate o pun de o colaborare?
    Pun pariu că mai au niște Yak 38 apte de zbor….

    5
    • nu faci nimic cu Yak-urile in Mediterana, nu contra F-16 si viitoarelor F-35 grecesti. e mai bine sa lasi doar elicoptere pana faci rost de niste avioane ca lume

      • Yak-urile alea cam niciodata n-au fost in stare sa faca prea mult oricum: fiabilitate praf, raza praf, capacitate de transport praf, si motoarele se supraincalzeau daca veneai in zone cu temperaturi mai ridicate.

        2
        • Glumeam oameni buni,Yak -urile alea au fost niste troace,chiar si dupa standardele sovietice…..
          Iar „Picamerul” a fost doar un demonstrator.

          1
  5. dacă nu se pișa contra vântului erdogan si nu își făcea selfiuri in oglindă cu turbanul sultanilor deja se dădeau cu A-ul și se pregăteau pentru B.
    platformele astea logistice au devenit portavinonul „săracilor” ?

    2
  6. Charles de Gaulle merge mai devreme in zona mediteranei de est.

  7. Poate turcii sunt increzatori in relatia cu USA si sunt convinsi ca vor primi ceva F-35 A sau B . Daca nu, prietenii ruski au Kamov Aligator, gata de export. Ambitiile osmanilor poate se intind si in afara Mediteranei. Este o tara cu trecut imperial, ambitiosi, cu industrie si lideri ambitiosi. Cu sau fara Erdogan.

    3
  8. Portavion cu ski jump pentru elicoptere 🙂
    Bravo bre Erdogan, mare rahat faceam!

    13
  9. Bun, construiesc nava, oricum nu-i lucru usor sa o faci, dar cine o armeaza, au armat-o si au si adaugat chestii electronice, sau motoare turcii ?

    Daca tot copy-paste de la americani sau ce au ei, nu-i rau dar nici nu inseamna ceva extraordinar.

    Motoarele sunt, turcesti ?
    Ma cam indoiesc la asa marime, oricum pe partea de constrit vapoare si multe altele yacht-uri, turci sunt destul de avansati.

    Posibil doar la yacht-uri luxoase sa fie ceva mai calitativ lucrate, dar la industria de profil sunt asa si asa, nu poti sa le dai calificativ foarte bu.

    1
  10. Si daca reanimeaza noi frenzi ai otomanilor altfel vechi dushmani muscalii YAK-141 iar in timp poate inventeaza clona ruseasca a lui F-35? Ca experienta au cu YAK-38. Atunci sa vezi ce mushchi fac turcaletzii. Parca chinezii vroiau intr-un timp sa le dea rushii YAK-141 pt portavioanili lor.

    1
    • N-au nici bani, nici potențial industrial pentru așa ceva. Nici măcar chienzii nu sunt încă în stare să facă o clonă decentă pentru F-35

  11. Sunt curios cu motorizarea cum vor sta,la tancuri au probleme la motor si la transmisie,aici daca reusesc eu am mari dubii,cat de fiabil si performant o sa fie ,putine tari sunt in stare sa faca port avioane.Vad ca drumul lor e cam ales,se reintorc la era imperialista,viitorul o sa fie cu scantei.

    • Cred ca planul lor cred ca este sa ajunga la un acord tacit cu marile puteri ( demers dificil sa te contrezi cu toti dar sa iti dea in acelasi timp o mana libera in zona ) ca sa poata sa dea cu parul avut la dipozitie ( care nu trebuie sa fie varful tehnologiei, este suficient sa fie ceva decent ) ca sa poata sa altoiasca vecinii mai amarati dpdv militar si economic. Pentru asta nevoie pe cat posibil de o independenta a indusriei militare ( si eu sunt curios cum or sa rezolve problema motoarelor pt tanc si avion ), ca sa isi atinga obiectivul major, impiedicarea formarii unui stat kurd, influenta in irak si siria si un posibil acces la Marea Mediterana de pe tarmurile Libiei.
      O astfel de nava pare foaerte folositoare chiar si daca nu fac rost de avioane.

      2
      • Ce nu inteleg eu la ei ,e de ce nu au mai amanat putin gandurile astea imperialiste,daca o mai lalaiau macar 5 ani facand pe baietii buni,erau cu siguranta ajutati sa isi realizeze proiectele astea ambitioase,aveau sanse sa produca un tanc decent ,un avion la fel+ sa isi duca la finalizare portavionul plin de F35 pe el,marsand pe ideea ca sunt fideli Nato si uite ce se intampla in estul salbatic,ajutati-ne cu know how sa stabilizam zona,etc etc.
        Pe langa cele trei obiective pe care le-ai scris ,as mai adauga unul,conflictul cu Grecia,Erdogan are nevoie maxima de conflictul ala pt ca o tensionare maxima a relatiilor dintre cele doua tari,i-ar aduce un numar mare de voturi.

        5
  12. Doar sa ne gandim la probabila aventura in Libia din urmatoarea perioada. O astfel de nava plina de elicoptere de atac „parcata” langa Tripoli si escortata de cateva fregate ar putea face ravagii in randul fortelor LNA care nu au o aviatie serioasa. Sa nu uitam ce au facut aceste elicoptere kurzilor din Afrin care beneficiau si de un teren muntos. I-au facut bucati si la fel ar putea face si cu trupele „maresalului”. Referitor la avioane, nu ar putea gasii niste harier sh pe undeva?

    • Da’ daca au rachete AA very short range? Si ceva imi spune ca au asa ceva, iar doua-trei rachete pe un elicopter inseamna prabusire clara. Dau jos kurzii cu o singura racheta zburatoare otomanilor prin muntii din Anatolia, de aceea pun 2-3 rachete la ciuhapi. Plus au destule Toyote cu mizerii de 23-35 mm pe post de AA bajetii lu’ Haftar; care pot pune probleme zdravene zburatoarelor.
      Si as vrea sa vaz fregate turcesti vs. drone chinezesti/mujicesti 😉 . Ceva imi spune ca ar fi avariata macar o copaie otomana.

      1
  13. Trebe submarine la ronavy! Cat mai curand! Cam multe ne mai trebui f.m.ma-sii!
    Turcii sunt de admirat, dar erdoganul trebuie schimbat ptr. ca are apucaturi de dictator nebun.

    2
  14. Uite asa prinde contur nebunia lui Erdogan cu canalul Istanbul.
    Omul vroia sa isi fataie hardughia de colo-colo, pentru ca, spunea el, „Montreux nu se aplica in acest caz”.
    Trump F-35 sictir ziceam, Erdogan amar icneam …
    Asadar, vreun TAI TF-X STOVL in viitor ??
    Bairam, bre, zau asa 🙂

    5
  15. Populatia Turciei a crescut din 1961, de la sub 30 de milioane la peste 80!? Nu mai punem la socoteala si turcii plecati in lume. Turcia are mari ambitii, de curind a construit chiar un auto electric, vrea avioane, vapoare, poduri, tunele etc. Nu stiu daca le iese sau nu, cert e ca se vede ce e in stare sa produca o populatie tinara, chiar daca nu e deosebit de educata.
    Am chiar impresia ca Erdogan e ceea ce le trebuie, o mina de fier, ma indoiesc ca turcii ar putea rezista intr-un sistem democratic, s-ar transforma usor in anarhie. E adevarat ca devin din ce in ce mai periculosi.

    8
    • @neamtu tiganu, ai subliniat un adevar trist pentru taririle europene, demografic Turcia a bagat sub masa civilizatia europeana. Nu zice nimeni ca trebuie sa se inmulteasca populatia pana cand resursele si sitemele de sustinere nu mai fac fata dar este clar ca si prabusirea natalitatii oricat ar fi dublata de o automatizare a tehnologiilor, pune o presiune mare pe tarile cu deficit de populatie / forta de munca.

      1
    • @Nea Neamtule, nu te contrazic deloc, dar a putea si a face sunt doua chestii foarte diferite, doar stii si matale si de multe ori nu contewza numai ambitiile si/sau banii.

      Au intr-adevar multe fabrici si uzine, dar nu sunt ale lor, sunt consortii, joint-venture sau cheboluri sau cum se cheama, familii instarite care detin intreprinderi, tot pentru straini fac, deci daca vor ceva calitativ comparativ cu ce fac vesticii e foarte discutabila chestia.

      Atentie nici scoala ca a nostra nu au, unde bine stii ca conteaza o soala ca sa ai o industrie cat de cat.
      Eu o consider scoala romaneasca destul de dura fata de actualele vremuri, dura in sensul ca inveti teorie abrupt si iei note proaste de nu te vezi, fara sa se inteleaga esentialul, deci se axeaza pe cunostinte multe dar foarte putin pe cat de bine isi poate insusi sau nu d.pd.v. capacitiv copilul, adica de a prelua acele cunostinte.

      In Turcia multe combinatii de mici uzine fac dupa ”blue print” ale altora, chiar nu-i vad fiind o forta economica, ati mers vreodata sa vedeti ce jale e ? In afara oraselor zici ca esti in Afghanistan., se traieste rau si foarte rau, cand isi iau salariul merg tot ca noi la mall si stau la o discutie sau niste cumparaturi dar pe bani mai putini ca noi.

      3
      • Am fost in Istambul, chiar am tinut un speach la o conferinta. Acolo am discutat mult cu diferite persoane implicate in economia Turciei. E adevarat, o mare parte a populatiei traieste in intuneric, in incultura, dar exista si destul de multi dezghetati. Totusi daca privesti piramida populatiei Turciei in care sunt enorm de multi tineri si relativ putini pensionari, si o compari cu cea a Germaniei, si poate chiar cu cea a Romaniei, vei intelege efortul imens pe care-l fac tarile din urma pt a-si intretine pensionarii.
        Exista teorii care pretind ca doar o parte a populatiei trebuie sa fie educat, restul e oricum formata din muncitori/tarani mai mult sau mai putin calificati. Oricum tarile vestice se bat sa intre in Turcia, chiar daca sub Erdogan totul e nesigur si riscant.

        Nici eu nu simpatizez Turcia, dar trebuie sa intelegem ce e acolo, sa intelegem si pericolul care poate veni, vorba lui Stefan Cel Mare.

        7
        • Istanbul si coasta de vest sunt o alta tara, ar trebui sa vezi cum arata la est de Ankara. De exemplu in est daca vezi o cladire tencuita e sigur autoritate de stat. Saracie mare.
          Si in zonele turistice cand nu e sezon preturile sunt foarte mici, dovada a nivelul de trai 🙂

          2
          • Toata partea europeana si cam un sfert din partea asiatica a Turciei a fost mult timp a grecilor.

            Cand au venit turcii navala incet incet i-au omorat sau expulzat pe greci de acolo (si nu doar pe greci). Biserici ortofoxe arse. Europeni/crestini „stersi” si schimbati cu turci (nu ca n-ar avea si ei ceva sange de europeni). Si nici n-au trecut sute sau mii de ani de la ultimele episoade de genul asta. Dar grecii si-au luat-o si turcii nu. Turcii sunt 80 de milioane acum, grecii, mult mai putini.

            Conteaza si milioanele de turisti si afacerile strainilor…

            2
    • In Bavaria am vazut 2 spete cand a venit politia militara americana si a batut la niste turci ca la fasole pt ca turcii se imbatasera si erau mai entuziasti, o data unii s-au dat la niste GI Jane, a doua oara s-au certat cu niste militari (turcii nu stiau cu cine au de-a face, toti erau in civil)
      Dar ce-i al lor e-al lor,fac kebab bun

      3
  16. Turcii au o gamă destul de largă de drone deci vor folosi și drone pe acest „portavion” și nu m-ar mira să proiecteze ceva special pt. ea.

    Ușoare, fără pilot, înarmate cu ceva bombe și rachete… pt. ceva gen libia merge…

    4
  17. Cablurile arestare, se pot monta, dacă singura soluție va fi Mig29K. Sa vedem cât ca dura idila dintre Rusia și Turcia care sunt la un pas sa se ia la încăierare, în Libia unde Rusia acționează prin interpuși, Grupul Wagner în timp ce sultanul Erdogan trimite la lupta oastea otomana.

    • Nu e doar o chestiune de montare a cablurilor. Toata structura trebuie sa permita asa ceva si, mai mult de atat, pentru avioane care aterizeaza (ca-s VTOL sau nu) trebuie sa ai un anumit tip de punte care sa poata rezista la greutate, socuri si mai ales caldura mare de la motoare.

      Japonezii au gandit de la bun inceput ca ale lor port-elicoptere s-ar putea sa fie transformate in mini-portavioane dar acum tot au de facut niste modificari…

      2
  18. Ca sultanul Erdogan se vrea a fi maret intre popoare iar pentru asta, trebuie sa domine intreaga regiune, indiferent de consecinte, asta o stim cu totii. Treaba insa, va devini cu adevarat nasoala cand interesele zonaleTurciei vor intra in coliziune cu cele ale Israelului, care Israel, nu se lasa calcat in picioare de nimeni. Pe de o parte, conventional vorbind, Turcia are a doua armata ca marime si putere in Nato. Pe de alta parte, Israelul e o nuca tare. E foarte probabil insa, ca in caz de conflict deschis intre cele doua puteri, Israelul sa aibe probleme serioase, fiindca va trebui sa faca fata pe mai multe fronturi. Statele arabe vor face front comun, il vor hartui, il vor sfasia, fiindca scopul lor este sa il desfiinteze. Iar in clipa in care US ii va sari in aparare, sa fiti siguri ca nici Putin nu va sta cu mainile in san… E doar o presupunere a mea… Lucrurile sunt atat de complexe in acea parte de lume, incat nimic nu poate fi predictibil.

    3
  19. Dacă vor musai portavion, nu cred ca e mare filozofie sa îl doteze cu cabluri de reținere și sa pună mig35(varianta ambarcata de o au aia în lucru). Plus ca sky jump ul funcționează ca o frână ptr avionul ce vine la aterizare. Indienii nu au pe vikrant și ala de fuse Baku mig29 și tejas? Și niciunul nu este vtol. În plus cred ca americanii măcăne de amorul artei. Într un final vor vinde turcilor și f35a și eventual f35b. Deși sincer nu știu ce poți face cu o nava cu 12f35b și 12 elicoptere. Cu 1-2nave de tipul asta dotate cu elicoptere de atac, transport și trupe de desant altfel vor evolua lucrurile în insulele disputate cu grecii.

  20. Mda, lanseaza la apa, sigur va si pluti ! Daca insa nu-s ceva proiecte copiate (dela frantuji, americani, spanioli) si-s numai turcesti am undoieli privind eficienta. Rusii care nu-s chiar de colo au preferat sa cumpere dela francezi !!! Motoarele navale sunt ceva mai mari… cele dela Otokar mai sbarcesc; ieri ne-a dat jos dintr-un Otokar nou dupa ce s-a tarat vreo 3 statii intr-a intaia si a doua !
    Probabil au sa ramana doar la elicoptere.
    Ce inseamna megalomania ! PIB-ul nominal/cap este mai mic decat la noi dar Erdogan probabil a dormit cateva nopti in patul sultanilor de la Topkapi. Totusi nu vad unde s-ar putea intinde „imperiul” sa aiba nevoie de portavion sau portelicopter ?

    1
    • Nu are motoare „normale”. Are doua e-pod uri orientabile Siemens de 11 MW. La fel ca Juan Carlos ul spaniol sau clasa mistral franceza. Nu cred ca le au făcut singuri, le au primit în tipla de la producător.

      3
  21. Eu vad platforma asta si ca pe o marfa interesanta pentru a fi achizitionata de rusi.Daca n-au reusit sa obtina asemenea platforme de la francezi, pot face o intelegere cu turcii ( noi va dam baterii S400 si voi ne dati portelicoptere).Numa’ bune de plimbat prin Marea Neagra. Ca rusii au elicoptere serioase de carat pe aceasta nava. Cu doua nave isi fac treaba

    • Rusii tocmai au anuntat ca in Mai incep constructia la doua nave intr-un port din Crimeea. Dupa nume una ramane in MN si alta in Orientul Indepartat. Sper sa le ia 10 sa le faca si sa le mai arda macarale si alte alea… 🙂

      3
  22. Ora 18:07, Digi24, Romania groapa de gunoi a Eurooei. Pe sub Dobrigea curge un fluviu mai mare decst Dunarea. S-su observat urme de contaminare a aceasteia.
    Pai gunoierii Europei, ati ajuns sa bateti obrazul Turciei?

    1
  23. Bre Yilmaz, „Anadolu barcaz” moft de la Erdogan estem.
    Avion ioc 🙂
    Halal, bre, marafet 🙂

    2
  24. @George, barca asta va avea motor, sau ii vor pune vâsle?
    Turcii ne spun ca se bazeaza pe tehnologie germana (evident). La cum merg lucrurile, cred ca vâslele vor reprezenta solutia finala ca sistem de propulsie, la fel cum pedalele sunt viitorul la Altay. ?
    https://turkishnavy.files.wordpress.com/2016/05/p1150564.jpg

    PS. Totusi, o solutie alternativa de propulsie (mai moderna): tinand cont ca nici avioane n-au (de unde sa aiba?) ar putea sa ii puna vele, transformandu-l intr-un velier redutabil.
    Mai multe detalii (sfaturi) le-ar putea oferi dl. @Nicolae.
    PS2. Nici arme nu vor avea pe el, RAM-ul si Phalanxul sunt americane, si au cam belit astia pisica’ cu ei.

    4
    • Daca tot mi-am vazut numele 🙂 :
      – Nu am citit mare lucru despre nava asta/proiectul asta spaniol. Ma gandesc ca-i ceva de capul lui (proiectului), ca l-au vandut si australienilor.
      – In opinia mea, navele astea sunt mai putin portavioane si mai mult baze mobile pentru proiectia fortei. Lipsa unei astfel de nave a fost una din marile probleme ale implicarii rusilor in Siria. Anul asta se apuca sa faca si ei doua bucati.
      – Cumva, vad ca ideea de portavion a furat azi (ieri 🙂 ) show-ul. Avand in vedere unde vor turcii sa proiecteze „chestii”, nu consider ca e neaparata nevoie sa aiba si avioane pe ele. In cazul lor, cu bazele relativ aproape si cu posibilitatea de a-si realimenta avioanele in zbor, se pot descurca si fara.
      – Consider si estimez ca-si pot face deja un CIWS artileristic si singuri. Probabil, in cativa ani si ceva similar RAM-ului, poate nu la nivelul acestuia, dar suficient de bun pentru estul Mediteranei si Marea Egee.
      – Probabil ca navele alea au deja motoarele pe ele. Nu exista inca un embargou clar al europenilor pentru asa ceva. Europenii inca vand subansamble de uz militar catre turci, bucurosi probabil sa prinda si ei o felie din placinta americanilor.

      1
      • – Consider si estimez ca-si pot face deja un CIWS artileristic si singuri. Probabil, in cativa ani si ceva similar RAM-ului, poate nu la nivelul acestuia, dar suficient de bun pentru estul Mediteranei si Marea Egee.

        Pentru interventii in state arabe esuate cum este cazul in Libia de ex. da apararea aia aa posibil dezvoltata de industria turca ar fi suficienta

        Dar pentru Marea Egee, nu prea cred, cand ai un inamic care are acum la dispozitie S70+Penguin, M2000+Exocet & SCALP, F-16+JSOW iar in viitor F35 cu panoplia lui.

        Basca ca gretzii se pregatesc de zeci de ani pentru o confruntare aero-navala cu turcii in baltoaca comuna

        Lucrurile nu sunt asa de simple

        • Cine sunt gretzii?

          2
        • Nicio nava amfibie nu se apara AA singura, e insotita de nave de escorta pentru asta. Momentan turcii stau mai bine decat grecii la tehnica, au pompat foarte multi bani in marina pe cand grecii au cam suferit de pe urma crizei si au si multe nave destul de batrane.
          La 20000 tone nu-i tocmai usor sa bagi la fund o nava de genul asta. Tot torpila grea folosita de submarine ramane de baza.
          Insa turcilor le va lua ceva sa le operationalizeze, probabil ca au cumparat si un pachet de instruire si certificare de la spanioli.
          Lucrurile nu sunt simple niciodata.

          • Tocmai asta e una dintre probleme. Un portelicopter are nevoie de escorta.
            Daca ai o marina puternica, ca americanii, englezii, francezii, japonezii etc nu e bai
            Daca nu ai, trebuie sa iei nave care initial aveau alte misiuni sa apere fitele. Si ca in fotbal raman posturi neacoperite dupa scamatorie
            Marine mult mai capabile (germana, suedeza,canadiana,daneza) nu au portelicopter/portavion pt ca stiu pretul si nu arunca cu banii ca la manele

            1
            • La ce ambitii au, nava asta nu este o fita. Dovada ca si rusii vroiau asa ceva si au suferit in lipsa lor pe partea logistica. Iar acum pornesc constructia unui model propriu.
              Dar crearea unui grup de lupta in jurul unei astfel de nave – formatie navala, oameni de comandament, coordonare zboruri, si multe altele, certificarea pilotilor etc cere timp, mai ales cand nu ai experienta in materie.
              Este o capabilitate pe care o vor stapani spre sfarsitul anilor ’20.
              Marinele enumerate de tine nu au astfel de ambitii iar suedezii au o marina concentrata strict pe apararea apelor teritoriale si a ZEE proprie, in numar insuficient daca ma intrebi pe mine.
              Este strict parerea mea, nu e neaparat nevoie sa fie cea corecta. Dar sunt si multe argumente in sprijinul unei astfel de nave in flota turca. Deci nu e o fita raportat la ambitiile lor.
              Uite, daca ai timp si chef, argumente in favoarea portavioanlor, dar poti extinde si asupra navelor amfibii purtatoare de aviatie:
              https://www.savetheroyalnavy.org/aircraft-carriers-dinosaurs-and-max-hastings/
              https://www.savetheroyalnavy.org/what-have-aircraft-carriers-ever-done-for-us/

              1
              • Rusii au interese globale, au porturi la 2 oceane si 3 mari
                Turcii sunt in grupa mica,ceva mai rasariti ca verii lor algerieni si egipteni, a 5a forta din Mediterana dupa Franta,Italia,Spania,Israel
                Nu stiu daca stii, au inceput sa investeasca si sa trimita consilieri militari in Somalia si Tanzania
                Si sa fac o paralela, brazilienii si-au luat si ei LPD, pe undeva are sens,ei au avut portavioane
                La turci e fix ca atunci cand Ceausescu a facut crucisatorul ”portelicopter” Muntenia care era sa se rastorne in Mediterana la o furtuna
                E de desene animate

        • Turcii au superioritate pe naval, au cele mai multe submarine din Mediterana si locul 2 in NATO,dar grecii le au mai moderne, pot sa trimita fara probleme nava aia la fund. Daca ar fi bubuiala cu o singura brigada de infanterie marina si unitatile de raideri din fortele terestre grecilor le-ar fi greu sa apere toate insulitele, asta e vulnerabilitatea lor,ca sunt intinsi ca untul pe paine
          Iar pe portiunea europeana in zona granitei cred ca e cea mai mare densitate de unitati militare din Europa

          3
          • Insulele grecesti mari din proximitatea coastelor turcesti au fiecare cate o brigada mecanizata stationata acolo.

            Pentru ocuparea insulelor mici, fara prezenta militara si slab locuite, nu prea cred ca sunt utile navele mari de debarcare cu ar fi Anadolu si ce mai au turcii, plus gruparile navale pt protectie, astea atrag atentie si ii pun in garda pe gretzi, ambele taberele am antrenament la interceptat supersonice care incalca cu juma’ de metru spatiul aerian.

            Probabil ca singura optiune este o debarcare cu forte putine, rhib-uri, poate elicoptere, parasutisti, dar si asa sunt sanse sa nu le iasa invazia chiar asa de bine turcilor.

            Acum in problema turceasca toata lumea este cu curu’ in 7 luntrii, nu le dau americanii F35 dar le livreaza AMRAAM C7 si le dau motoare GE110 pentru TAI-TFX, nemtii le pun embarga pe arme dar le livreaza echipamente pentru constructia de submarine 214 samd.

            Grecilor pare ca li se repartizat rolul de contrapondere a Turciei in zona, si sunt sanse sa dobandeasca o oarecare superioaritate tehnologica fara de Turci(F16V, F35, Belharra, Leo 2A7 samd), insa cu o inferioritate numerica.

            Va fi interesant de urmarit in deceniul asta cum va evolua ‘razboiul rece cu soare’ turco-grecesc

            1
      • Navele astea au sistemul ala de propulsie cu bulbul orientabil
        Le face sa se poata manevra usor aproape de tarm ..si astfel sa se apropie mai mult fata de alte nave ..usurand munca amfibienilor
        Avioanele de pe ele erau ptr a oferi suport ..fortei de debarcare ..dar departe de casa , unde nu poti sa iti aduci aviatia de alta forma
        In rest cu elicoptere si aviatie de la tarm se descurca

        1
        • Da, in mod cert ajuta la manevrabilitate. Cred ca la remorchere am vazut ceva similar.
          Elicopterele de atac sunt suficiente cred pentru nevoile lor pentru ca nu cred ca vor ajunge sa faca cu ele desant pe plaje ostile.

          • Da , la remorchere
            La tipul asta de nave cred ca e unicat , solutia , plus ca elicele sunt antrenate de motoare electrice
            Intre navele de tipul ei , cam cea mai versatila
            Politica turciei , cea exterioara ..a devenit oarecum eratica , dupa incercarea de inlaturare a sultanului s-au schimbat multe
            Avioanele ptr ele ..f35 ar fi fost utile , chiar de nu duce multe si cand le duce ..nu mai duce acelasi nr de elicoptere …dar iti da flexibilitate
            O flexibilitate pe care aceasta nava deja o are , putand opera cu salupe din alea de desantare sau cu transportoare amfibii ..direct din nava ..unde se face mai utila chestia cu bulburile alea de propulsie ..putand sa pozitionezi nava mai usor in ape litorale aproape de tarm
            Designurile astea ale navantia ..clasa 100 la fregate si juan carlos ..au fost destul de reusite ..cu toate ca de prin presa navantia nu o duce chiar bine fiind dependenta practic de navele astea

            • Nu inteleg de ce nu mai face nimeni nave din categoria Absalon, mi se pare swiss knife,jack of all trades,o nava extraordinara

              • Din navele construite in Europa cred ca danezii au gindit senzational marina lor, cu clasele Absalon si Iver Huitfeldt. Probabil nu a fost agreata pentru ca e vazuta/considerata ca fiind o nava de suport.

                • Am avut sansa sa-l cunosc pe unul dintre comandantii centrului lor de scafandri-incursori. Sunt extraordinari oamenii aia,fara fite, usor circumspecti cu strainii, dar cand le castigi increderea… Te poti baza pe ei. Sunt model

              • De la Absalon parca imprumuta Marasesti sistemul de conducere a luptei
                Ale spaniolilor , dupa mine , fie ca vorbim de clasa f 100 sau Juan Carlos ..sunt nave facute si ptr atlantic , sunt nave cu bune calitati nautice..de asta probabil au si avut succes cu ele
                Odata , in vizita pe santier la Damen , de ziua portilor deschise am vazut-o pe a olandezilor , e un tip de nava cu multiple facilitati ..foarte bune sa opereze autonom , la larga distanta de casa si perioade indelungate
                Oricum si asta a spaniolilor si celelalte sunt nave ce au nevoie de protectie din partea altor nave
                Ptr noi ajung sa cred ca alegerea gowind a fost cea mai buna alegere , preferinta mea ptr sigma era ptr ca olandezii sunt foarte bine stabiliti la galati si erau capabili sa livreze navele sigur in timp record si bugetul stabilit
                Oricum o sa se umple mediterana de nave de suport
                Egiptenii de la francezi , acum turcii , italienii au lansat si ei ..or fi vreo zece nave de suport in mediterana

              • Dar mai toata lumea face nave in genul Absalon. Doar ca mult mai mari.
                In rest, si eu am devenit fan al marinei daneze, au avut o abordare foarte faina, navele lor n-au preturi astronomice si sunt foarte capabile si cu potential mare de crestere si modernizare.

            • Au un design interesant, cu siguranta. Turcii au luat licenta se pare.
              Probabil ca au si bow thruster si pot mentine automat anumite pozitii fara sa foloseasca ancora ca nu intotdeauna ai funduri care sa-ti permita asta.
              Concurenta pe piata e foarte mare dar intram intr-o perioada in care a venit momentul pentru multi sa-si schimbe navele.
              Din cate am mai citit, Navantia tocmai se apuca de o noua clasa de fregate sa inlocuiasca batranele Perry spaniole. Dar S-80 a fost un esec.

              1
              • Chestia cu fregatele noi care sa inlocuiasca Perry e mai mult politica , tocmai ptr ca Navantia sa aiba de lucru
                Relatiile cu americanii , la fel depind de politicienii..de moment , am mai citit prin presa generalista ..ca prima generatie ar fi cea mai avansata versiune ..americanii erau mai darnici in virtutea relatiei bune in momentul respectiv

  25. Nu-i rea jucaría …Stiu ca vorbisera cu spaniolii si pentru o colaborare pentru S 80…
    Noi stam pe loc,ei se misca…
    Poate au posibilitate sa colaboreze cu Chinezii intr-un viitor pt un avion cu decolare verticala??

  26. Scot rusii de la naftalina Yak-141 si il vand sultanului

    2
  27. Trebui e sa recunoastem ca o astfel de navă este o realizare importanta pentru turci. E clar ca vroiau F35b, dar și ca portelicopter le va fi de folos pentru proiectarea forței in mediterana.
    Yilmaz trebuie sa inteleaga ca aici nu criticăm realizările industriei de apărare a Turciei , ci regimul. Bășcălie si critica facem si de ai nostri politicieni, mai ales cand au tendințe totalitare. Oricum poporul turc va decide dacă merge la nesfarsit cu acest regim sau nu.
    Eu as vrea o Turciei mai prietenoasă cu vecinii, o Turcie unde statul laic si democratia sa fie puternice si deasemenea implicată mai mult in stabilizarea zonei fara actiuni in forta, dar politica e complicată rau. Asta vreau si de la România. Statul e obligat întâi sa se ocupe de cetățenii ei si dupa aceea de mărirea si proiectarea forței in exterior. Turcia vrea sa sara etape si Erdogan nu are rabdare, ceea ce nu stiu cat de bine este pentru turcul de rand.

    7
  28. Acum vreo 10 ani si la noi aveau unii vise umede sa ne facem LPD, ca deh, asta ne lipsea
    Tot citesc cu proiectarea fortei Turciei. Imperiul Otoman versiunea 2.0. Ce forta dincolo de Siria,Irak si Cipru?
    Unde sa-si proiecteze forta? In Mediterana? Da, in Cipru si eventual Grecia daca se incing lucrurile cu grecii, in rest nici macar de o debarcare in Liban nu sunt in stare
    Nu e suficient sa ai portelicopter (duce un grup tactic de lupta gen regiment intarit), francezii,italienii si spaniolii care sunt tari cu marine serioase cu capabilitati globale,nu zonale ca turcii, au intregul lant logistic plusunitati de infanterie marina experimentate
    Astia si cu egiptenii, alti megalomani cu 2 portelicoptere fara rost.A,si algerienii,e concurs de portelicoptere

    3
  29. Nu vad utila nava pentru zona Marea Neagra, Marea Egee, Cipru.
    E o tinta mare, lenta.
    Nu-i poti asigura spatiu de protectie iar operatiunile cu elicopterele le poti desfasura de pe coasta turca, foarte apropiata.
    In zona aia as vedea utila clasa Spearhead.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Spearhead-class_expeditionary_fast_transport

    „Portavionul” ar fi util pentru interventii la distante mari de coasta turca, gen Libia sau in alte zone unde turcii considera ca au interese strategice.

  30. Am observat ca a fost exprimată opinia ca direcția adoptată de Turcia seamănă cu România lui Ceaușescu cu ,,realizările,, ei. Cred mai curând ca seamănă cu Irakul lui Saddam. Industria românească nu prea inventa nimic dar totusi inovații existau. În ceea ce privește susținerea de către turci a realizărilor turcești e ceva firesc. Nu va mai aduceți aminte si ceausescu era personaj pozitiv, macar in bancuri. Țața Leana era privită rau….

    • N-as fi asa categoric, totusi au existat proiecte inovative,de ex la Cheia,coordonate de Coanda (bine, dupa aia a inceput povestea cu laserul din Bucegi care topeste tancuri samd)
      Leana codoi,prima chimista a tarii samd ( retardata nimfomana) a avut un efect pozitiv indirect,industria chimica din Ro s-a dezvoltat

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *