Turcii un pic socati…

Turcia a facut tot ce i-a stat in putinta, a recurs inclusiv la santaj, pentru a obtine cele 40 de F 16 Block 70 noi si 79 de pachete de modernizare la acelasi standard pentru avioanele F 16 aflate deja in exploatare.

Ankara si-a folosit dreptul de veto fata de accederea Suediei in NATO si a cerut ca, in schimbul acordului pentru suedezi, americanii sa-i livreze avioanele si pachetele de modernizare. Intr-un final, Washingtonul a fost de acord si in schimbul a 23 de miliarde de dolari cele doua tari s-au inteles. Sau nu s-au inteles, este destul de probabil ca turcii sa fi avut un soc cand au vazut factura, iar negocierile continua intru scaderea pretului. Poate le returneaza americanii macar TVA-ul…

Dar nu trece insa mult si Turcia anunta ca nu mai este interesata de intregul pachet ci ca are in vedere o reducere a acestuia. Pe surse se pare ca reducerea are legatura cu kiturile de modernizare nu si cu cele 40 de F 16 Block 70. De asemenea, si pachetul de armament este vizat pentru o reuducere semnificativa.

In mod semi-oficial, Ankara ar intentiona sa economiseasca cateva miliarde de dolari bune, care ar urma sa fie investite in industria aerospatiala turca, la summitul NATO de la Washington, presedintele turc, Recep Tayyip Erdogan, a vorbit despre intentia de reducere a comenzilor catre americani dar in acelasi timp a pus presiune pe cancelarul german Olaf Scholz pentru a ridica interdictia de vanzare a 40 de aparate Eurofighter catre Turcia.

Reamintim ca guvernul de la Ankara si-a aratat vointa de a cumpara din UE 40 de avioane Eurofighter (toamna anului trecut), insa Berlinul nu a fost pana acum de acord cu aceasta tranzactie, desi Spania si Regatul Unit sunt favorabile.

Turcia ar mai dori – de asemenea – si ca Siemens sa-i livreze turbine pentru centrala nucleara pe care turcii o construiesc impreuna cu rusii, un proiect evaluat la 24 de miliarde de dolari. “We also want to receive turbines by Siemens, which are the most critical unit of our Akkuyu nuclear plant,” a cerut presedintele turc. Tot de la Siemens ar primii turcii bucurosi, daca germanii ar fi de acord sa la vanda, turbine pentru navele lor de lupta.

Pana la urma fiecare face ce doreste cu banii sai dar sa stai doi ani la coada la F 16, sa fii tratat cu sictir, sa ajungi ca tu ditamai tara sa folosesti santajul ca sa obtii F 16 si pachetele de modernizare, iar mai apoi, la doar cateva saptamani de la anuntul americanilor, sa te apuci sa-ti refaci socotelile?!

Pai pana acum n-au stiut, sau poate ca americanii, satui de insistenta turcilor, le-au facut pana la urma o oferta – 23 de miliarde de dolari, cu livrari incepand din 2030 – care nu este chiar pe placul si bugetul autoritatilor de la Ankara?

Si de aici… recalcularea… sau renegocierea. Din surse apropiate discutiilor dintre cele doua parti, turcii si-ar dori ca o parte din banii pe care urmeaza sa-i plateasca sa se reintoarca in tara sub forma de offset. Offsetul la randul lui ar trebui sa fie de fapt un transfer de tehnologie care sa permita Turciei sa fabrice local componente ale F 16 si presupunem ca au pus ochii pe tehnologii ceva mai avansate.

Ankara mai spera si la ridicarea sanctiunilor si embargoului la care este supusa de Statele Unite pe zona tehnologiilor militare.

GeorgeGMT

154 de comentarii:

  1. Pai cum ma baieti ca turcii are tehnologie de tehnologie si noi cumparam de la ei

    11
    • Ziceau unii pe-aici precum Ca Kaan „e mai bun decat F35”. De ce isi mai bat capul turcii cu vechituri depasite, ca F16 si Eurofighter ?

      30
      • Ca sa il faca cat de cat decent . Stiu ca ai fost ironic dar sunt convins ca vor transfer de tehnologie de la F16 ca sa dezvolte Kaan-ul care, din ce spun oameni care stiu cu ce se mananca, (dl Neamtu Tiganu de ex), e mediocru.

        9
      • Simplu: Turcia nu are motoare pentru u avionul pe care l-au proiectat. China încearcă din 1970 să prindă din urmă SUA și UK in producția de motoare turbofan. Dar, cu toate eforturile, și China face eforturi, nici azi nu au ajuns la nivelul celor de la Rolls Royce, GE sau P&W. Pentru că tehnologia evoluează iar China a luat startul cu 35-40 de ani mai târziu. Cam asta e. Că un termen de comparație, gândește-te că Germania, care producea motoare turbojet încă din al 2-lea război mondial sau Japonia, nu pot sa producă astfel de motoare. Franța produce motoare Turbofan pentru avioane militare, dar nu pentru generația a 5-a. Rusia încearcă de vreo 10 ani și nu au reușit să producă un motor satisfăcător pentru acest tip de avion, chiar dacă avionul este operațional (SU 57), are nevoie de motoare mai eficiente.
        E ușor să fii ironic, dar este de admirat faptul că Turcia încearcă să fie independentă. Chiar dacă în România domină mentalitatea capului plecat și cumpărat de la alții, nu este o mentalitate sănătoasă.

        43
        • ai dat cu mucii in fasole, cand ai pus concluzia! vai pla lor de turci, mai bine ar rezolva problema inflatiei, a alfabetizarii si a spalatului cu apa si sapun

          9
        • China e mult în fata US în toate domeniile.Dintr-un miliard jumate de oameni au de unde sa aleagă vârfuri iar restul chiar muncesc.La capitolul rachete supersonice America bate pasul pe loc iar din 250 mil.de oameni oare cati muncesc si in ce domenii ? Fabricile lor sunt plecate de pe teritoriu si mie mi se spune ca America e pe primul loc? Nu stiu cum sa aduca astronautii inapoi de pe orbita si au o mare problema cu rachetele care sa puna pe orbita echipalele umane.Soiuz a fost dar nu se mai poate asa ca……..

          6
          • Rasputin-Toata tehnologia Chinei este luata de la americani,stii tu cum,prin intermediul zonelor economice speciale.Te vaz cu multa simpatie pentru chinezi si,sunt absolut sigur ca te uiti gales si la rusi.China este un stat sclavgist,de aia nu poate nimeni sa concureze cu ei,ca-si platesc sclavii cu cativa dolari pe zi,desi comunistii de k… k se bat cu caramida-n piept ca in comunism toata lumea este cu portofelul doldora si cu burta de sa spargi purecii pe ea.Daca lumea libera se sucareste si nu mai face comenzi in China,aia intra iar in vrie economica.Si daca tu cresi ca un creer de chinez este mai greu decat unul american sau european,te inseli.Nic una din tehnologiile militare sau cu posibile aplicatii militare nu a ajuns pe mana chinezilor decat furata.Concluzia:Cand China o sa le dea lectii de tehnologie americanilor Volfa o sa curga la deal ,iar Mumia lui Lenin din Muzeul Ororilor din Piata Rosie o sa se trezeasca si o sa recute din Capitalul lui Marx,ca nu crez ca a citit alceva in viata lui.

            18
    • Răzvan Rotaru

      Da au tehnologie bună. Am un aspirator de la ei da sa cam stricat…

      33
      • Putin Off topic :
        Nu subestima turcii chiar asa, ei au
        fabrica cea mai mare de electronica
        casnica cu numele Vestel. Acolo se fac
        toate si poti sa comanzi acolo masini
        casnice cu gramada si chiar date pe numele tau ca firma.😁

        https://buyfromturkey.co/vestel-the-largest-electronics-factory-in-europe/

        9
        • Răzvan Rotaru

          Nu-i subestimez Dov. Dar îmi aduc aminte că și în România se făceau de toate înainte de 1989, mai puțin motoare turbo (sâc). Și erau de calitate medie spre …. Mă abțin. Era diferență mare între ce se făcea la noi și ce se mai aducea (cu greu) din vest. Și asta din cauza birocrației comuniste care afecta în final disciplina, calitatea muncii (ori muncești bine ori chiulești aceeași leafă o iei). Acuma turcii nu sunt comuniști dar nici nu-i știu să se rupă în două muncind. Nu s-au adus doar aspiratoare de la turci ci și autobuze (printre altele) și tot așa și alea. Se strică de 2, 3 ori mai repede decât second-hand -urile nemțești…

          28
  2. La un calcul grosier, ar fi cam 193 milioane $ / avion F-16V nou sau upgradat

    7
  3. Prin acest articol si inca mai multe
    se vede clar cat relatiile Turciei sunt
    subrede in NATO. Nu uitam motivul
    din care ei n au primit F35, la care
    ei au fost alesi sa si fabrice piese
    intr o noua fabrica la ei pt acest avion. Renuntarea lor la S400 ar fi
    schimba atitudinea americanilor
    cu ei. In momentul de fata americanii i au lasat pe gard chiar
    si cu pretul pt F16.
    Nu m as mira daca turcii sa sara gardul inspre rusi , Erdogan chiar
    seamana in multe domenii cu Putin.

    45
    • Vasile Băcăuanul

      Pai în cazul ăsta, există un protocol pentru eliminarea din NATO? Adică dacă tot bate la ușa lui Putin, să lase papucii NATO la ușă și să nu-i mai aibă?

      10
    • Nu cred ca S400 este marul discordiei. Asta-i pentru presa si oamenii de rând. Cred ca adevaratul motiv este ca Putin i-a salvat capul lui Erdogan cu aceea lovitura de stat esuată când americanii si-au fript degetele și acum se răzbună.

      11
  4. le da Scholz la mumu turbine… 😀 mai ales ca se amesteca si glavaciok in rahat

    24
    • Treaba e complicata ! Prin Turcia trec majoritatea combinatiilor cu gaze catre Europa, ei sunt „frati cu azerii”, daca Erdo le spune doua vorbe azerilor s a terminat smecheria cu gaz ieftin sau curent din energie verde din Azerbaijan. Plus ca ei au stramtorile.. Trendul e sa se ocoleasca in viitot Marea Rosie, din cauza de houthi si sa se fac importuri din ASiA prin zona turco/azera si transport prin Marea Neagra catre Europa. Gazul de la rusi si kazaci , ajunge tot prin Turcia si astia il combina de nu mai „e rusesc”. Europa stie, dar nu are ce face ! Europenii au lasat o mai moale cu GPL ul din SUA, ca astia au profitat de lipsa de oferte pentru Europa si ne au ars la pret si practic tot ce produce UE cu gaz din SUA a devenit necompetitiv pe piata din cauza costurilor. Asa ca eu sunt sigur ca vor primi turbinele siemenes, ca noi ca europeni avem nevoie de Turcia, iar daca astia vor avea energie de dat cand Europa are nevoie, vom primi ! Pe chestia cu contractul pentru F 16, turcii au fost prosti, puteau de banii aia sa ia daca negociau 85-90 Eurofighter si castigau si ceva offset. Se pare ca doar Germania se mai opune,restul consortiului, ar fi de acord, eu consider EF peste orice F16 block…..Ar fi bine pentru industria europeana si i ar face mai dependenti pe turci de UE decat de SUA. Ati vazut ce insemna sa fii la mana SUA, noua, care suntem ‘parteneri strategici’, nu le au dat dreptul pentru transfer de tehnologie la firma Oshkosh sa participe la licitatia de blindate 4×4 . O atitudine mizerabila din punctul meu de vedere, fata de Romania . JLTV. nu e F22 sau F35, vre o tehnologie super secreta… Aveau de castigat si ei si noi. Daca e adevarat cum scrie prin presa, ca Iohanis, nu s a dus la banchetul NATO si de acceia nu a aparut in poze, a vrut sa le arate ca nu e multumit de abureala cu Patriotul la schimb si ca altii din tari mai mici si ca importanta militara, si strategica vis avis de Ucraina.unde noi prin tot ce le facilitam, pierdem multi bani, au primit functii,iar pentru prostul nostru nu au gasit una de bagator de seama..Cand a fost la ambasada SUA , Ciolacu a adus in discutie ca ar dori ca SUA sa fie pe un loc fruntas la investiti in Romania, nu unde e acum.

      18
      • ” Europenii au lasat o mai moale cu GPL ul din SUA, ca astia au profitat de lipsa de oferte pentru Europa si ne au ars la pret si practic tot ce produce UE cu gaz din SUA a devenit necompetitiv pe piata din cauza costurilor.”

        Reevaluam?

        https://www.eia.gov/dnav/ng/hist/n9133us3m.htm

        https://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=russian-natural-gas

        13
      • @Gerula si azerii or sa vanda gaz cui ? Lucrurile nu sunt chiar asa simple.

        Economia azera si turca ar avea de suferit. De obicei treburile astea nu prea se amesteca intre ele tocmai ca te fac si pe tine sa pierzi.

        8
        • @Robi. Si Turcia importa gaz, de la azeri, acum turcii vor incepe extractia de gaz si din Mare Neagra, noi inca ne mai chinuim. Noi ,bulgari,ungurii,avem in derulare contracte pentru furnizare de gaz de la azeri. Azerii pot vinde si Chinei, dar acum ,nu e loc ca dau rusii gaz de pomana, dar odata si o data se termina razboiul… Turcii vor un contract semnat cu UE pe min 10 ani pentru furnizarea de gaz, ei spun ca trebuie sa fie un pret stabil negociat,pentru ca ei sa faca investiti in infrastructura… E posibil ca in acest context Europa sa schimbe dependenta de Rusia cu Turcia daca semneaza… Oricum nu mai e dependeta la un nivel asa mare, ca s au mai facut terminale GPL si se mai fac, in porturile mari ale Europei, dar gazul prin conducta, ajunge mai repede si mai ieftin, ca GPL ul. Se pare ca tarile din golf, au inceput sa cam si caneze Europe pe chestia cu GPL. Acolo poate fi mana rusilor, a chinezilor, a unor tari din (BRICS) ca sunt si alte tari mari importatoare de GPL.

          7
          • China cumpara direct din rusia la pret mai mic, nu or sa cumpere gaz azer (care in realitate e tot rusesc) la suprapret doar ca sa ii salveze pe azeri.

            Europa nu e la mana azerilor si a turcilor. Daca era cazul asta atunci erdogan juca sarba pe carca europenilor de demult. Vezi cazul aderarii suediei la nato cat i-au tavalit sa le dea unda verde. Asa se comporta turcii cand te au la mana. Nu fac asta cu europa pentru ca nu e cazul.

            7
          • Ca sa iti mai zic ceva, caracterul adevarat al unui om il vezi in comportamentul cu aia mai slabi ca el. Erdogan a aratat doar cat de mare jigodie e.

            Pacat, turcii erau oameni cu capul pe umeri. Mai ales militarii lor erau foarte profesionisti, acum 10000 de ani…..

            14
          • Arabia Saudita are deja in lucru o instalatie pentru livrat gaze in Europa…Va creste oferta pt EU…Cauta pe net Jafurah project. Deja e destul de avansat proiectul si se lucreaza in draci … stiu ce zic ca facem pompe pt ARAMCO de la sfarsitul lui 2022. In 2026 ar trebui sa fie gata. Deasemenea Romania si Bulgaria vor incepe sa scoata gaze cat de curand. Deasemenea prin Scandinavia bazaiau ca au gasit gaze dar cred ca la astia le da cu virgula cand calculeaza pretul la fel ca la petrol ….mai usor cu dependenta fata de Turci si Azeri. Tohmai ca stiu ca in curand vor fi multe oferta vor turcii contracte pe perioada lunga. Europa va avea multe optiuni cat de curand.

            1
        • https://tvrinfo.ro/administratia-biden-harris-anunta-o-pauza-in-acordarea-permiselor-de-export-gpl-catre-tarile-cu-care-sua-nu-au-acord-de-liber-schimb/ . Cu SUA nu ai siguranta de continuitate,mai fac ei ceva si astepti gpl ul 6 luni ca ucrainienii livrarea de arme. Noi europenii avem nevoie de ei mai mult decat au ei de noi. Gazul e un produs foarte cautat si cum se pune accent pe decarbonizare, multe tari trec de la carbune la gaz. stai sa vezi Polonia si celelalte tari care mai au centrale pe carbune si pete cativa ani vor trece la cele pe gaz….sa vezi cerere. Spunea @ Vlad mai jos ca nu crede ca Germania v a vinde EF Turciei , eu cred ca da, pentru ca ,Oman, Kuweit, EAU, detin EF-uri, Arabia Saudita se pare ca a primit Ok pentru 48 de EF de la nemti si niciunii nu sunt mai breji cu respectarea drepturilor omului si a libertatii presei https://www.forbes.com/sites/pauliddon/2024/03/26/germany-blocked-a-eurofighter-sale-to-saudi-arabia-then-lifted-it-will-berlin-do-the-same-with-turkey/

          7
      • Nu te contrazic Gerula dar azerii pot
        foarte usor daca e nevoie , sa traga o
        conducta de gaze inspre Georgia si de
        acolo prin Marea Neagra inspre Europa
        prin Bulgaria sau chiar prin Romania.
        Israel are asa ceva catre Egipt, Cipru si mai departe.
        departe….

        2
          • Si…..Turcia a luat chix, penalty, samd….😉

            3
          • Si ce faci Dov, daca voi va incingeti la bataie cu Libanul, iar hezbolacii si houthi, care au amenintat ca isi muta razboiul in Marea Mediterana, va arunca conducta in aer ? Daca imi aduc aminte o salupa militara israeliana ciuruia niste hamasi cu costume de scafandrii, cu torpile si mine submarine improvizate. Realizezi ca turbatii de mai sus sunt mult mai bine pregatiti si echipati de IRAN ? NU mai spun ca si rusii ar fi interesati sa lase europa fara gaz cand e mai naspa.

            7
        • Stiu ce spui tu, dar tine minte, ca Georgia e la cheremul Rusiei, daca se umfla Putin la ei, sta in banca lor ! Pentru ei Europa era departe ca ideal si ca teritoriu ,inainte, dar acum de cand cu guvernul actual e haat departe. S au anulat toate fonduriel UE, s a anulat colaborarea militara,pe termen nedefinit . Daca rusii i ar ameninta cu o noua invazie ?, ce crezi ca ar face. Ei nu sunt Ucraina sunt izolati, nu ai pe unde sa trimiti ajutoare la ei. Prin Turcia? Prin Azerbaidjan ? Rusii isi fac port in Abhazia, in coasta georgienilor. Cat timp crezi ca dureaza ca ,respectivul cablu electric sau conducta sa sara in aer in acea perioada a anului cand e mai important ? Si tine minte, azerii se coordoneaza cu turcii, nu fac nimic de capul lor. A spune ca azerii o sa tina partea europenilor, e cum ai spune ca Yemen-ul sau Libanul vor tine cu Israelul in detrimentul unei tari musulmane…

          8
        • Da s au gandit si ai nostri, au de gand sa apeleze la o firma multinatioanala…Sunt interese mari unguri ar fi cumparat 20% actiuni la Sah Deniz unde se scoate gaz. Vedem cum o sa decurga situatia..

          1
      • Cine garanteaza ca e ceva verde la energia din Azerbaijan ? Sunt la fel de credibili cum sunt chinezii cu creditele de carbon si sunt sustinuti de aceeasi mentalitate retrograda a establishmentului european.

        Probabil cand or sa apara alternative competitive or sa dea vine pe careva ca a „uitat” sa verifice, cum au facut nemtii cu ministra mediului.

        4
        • Nu stie nimeni cum ,de unde si in ce fel au ajuns europenii sa considere energia din Azerbaijan verde… E o nebuloasa ca cea cu fabrica de pulberi construita de Rheinmetall la noi. Era vorba ca in iulie se incepe, ca statul vine cu terenul, ca investitia are valorea de 400 milioane. UE zice ca da 48 milioane ! Cui da banii ? Romaniei?, lui Rheinmetall? , suma asta se scade din cei 400 ?, cine pune diferenta ?, sau cat de caciula din diferenta pana la 400?

          9
      • Joianul nu s-a dus la banchet fiindcă l-a trimis pe Ciucă. Cum acolo trebuiau să meargă doar șefi de stat sau de guvern, americanii l-au refuzat. Joianul, ranchiunos și răzbunător a refuzat să mai meargă la banchet. Deci până în ultimele luni de mandat, tot un bou rămâne. Cât despre JLTV, programul e al lor și nu dau licențe. Ori cumperi, ori mergi la turci. Da fabrica Oshkosh de la noi de ce s-a închis?

        4
        • Da, ai dreptate, dar e boul nostru, pe asta il avem, cu el defilam. Problema e ,facand abstractie de vointa lui de a fi un sef pe undeva…, daca americanii initial ne au promis niste chestii in locul patriotului si pe urma au lasat o balta si noi ramanem cu abureala ca primim ceva in loc si practic ne alegem cu inca 5-10 avione din NATO care vor veni pentru apararea spatiului aerian pe o perioada determinata si asta a fost..?

          9
        • Si despre Licente, mai dai dracului de americani, ca au dat licente de fabricatie/ansamblare pentru F16, pentru Abrams, unor tari care nu sunt in NATO, dar pentru noi un raaht de 4×4 blindat, mai ne tin pe dupa umeri si ne bat pe spate „Prietenul meu, partenerul strategi”. Pana si bulgarii o sa faca Stryker !

          10
          • o sa ne umple coreenii de alea pe care nu le au nici ei

            1
            • Corea de Sud nu mai are nevoie de ”troace” și ni le vinde nouă și polonezilor (adica unor fraieri). S-au prins si ei că Corea de Nord (scuze cacofonia dar prea rimeaza) a jucat cartea castigatoare cu dezvoltarea rachetelor nucleare asa ca au anuntat ca si ei vor proceda in consecinta. Ai umbrela ta, nu prea mai are nimeni curajul sa te atace.

              6
      • Germania nu are nevoie de gazul azer dupa ce au taiat cordonul ombikical cu rusii au importat mult lichefiat (americani si etc.) dar SI MAI MULT norvegian, prin conducta. acum cel maiare exportator de gaz in DE e norvegia. si se pune problema sa inceapa ei, nemtii, sa-si exploateze zacamintele, ca au unul printre primele 20 ale lumii pe langa marea nordului, dar se opun ecologistii. evident.

        2
  5. Turcia joaca la doua capete si este nesigura pt NATO dar are o pozitie strategica cu totul deosebita. Lui Erdogan Ii prieste razboiul din Ucraina si profita. Si rusii si turcii sunt nostalgici dupa anii cand erau mari puteri. Normal turcii ar trebui sa se impace cu soarta dupa cca 200 de ani de cand nu mai sunt o putere notabila. Fara NATO ar fi…..doar 80 de milioane cu probleme, la cheremul Rusiei sau al Iranului

    27
  6. capatul satului

    la mintea mea e vorba de negociere,
    turcii vor transfer de tehnologie, eventual sa produca la ei in tara parti sau cea mai mare parte a motorul de pe F 16,
    motor care ar trebui sa faca sa zboare inclusiv nou kaan

    tehnologia de motor de avion supesonic e complicata si nu se prea vinde,
    pt ca presupune posibilitatea de a face concurenta producatorului motorului,

    noi am renuntat la orice idee de asta cu motor de avion construit la noi,
    o fi oare de la productia de generali ?

    pai ar tebui sa intram noi pe felie cu cu motoarele scoase de pe IAR 93, sau astea scoase de pe Mig 21,
    ca la noi motoru de avon de lupta daca n-are 50 de ani nici nu are rost sa il iei in dotare,

    pe masura incapacitati totale a conducerii,
    pt ca stim ca pe masura maretilor conducatori am ajuns in incapacitate de lupta atat in ww1 cat si in ww2,

    o fi de la stele ?
    de la daci si romani ?

    n-are cum sa fie de la aia cu nume de bulevarde si strazi,

    11
    • Omule, digiaba, deci digiaba elucubrezi si noi de altfel cu „planuri” si vise umede ca…virgula, se poate face totul in tzara, daca jhonnyi B „cantaretzii” de pop-folk-rock si ce o mai fi de la butoane aka puliticienii nu vor si nici nu-i intereseaza, potentialul rumanicai ( scuze dar nu ma pot abtine) e enorm, dar….trebuie sa se FURE, asa-i sistemul facut sa mearga ( din pacate) nu potzi fura la productie loco in tzara, nu merge, si tonele de amante si neveste tinute cu obraz subtire de aceiasi jhonny B care apasa butonu vine contractu’ raman fara „slujba”…baa eshti nebuun !

      PS: sa nu te mire ( pe mine deloc) ca nu merge treaba cu contractele meletare si/sau cele civile ( autostrazi) se semneaza „contractu’ „, numai si numai si numai daca se fura legal cu factura si toata lumea e fericita.
      PPS: asta-i meshtere!

      3
  7. Deh , ar trebui sa se hotarasca carui licurici …….stiti voi …!!

    4
  8. Nu cred ca Germania va vinde Eurofighter, Turciei, din motive politice.Cred ca SUA nu permite ca tehnologii performante sa ajunga la turci.Asa ca nici Rafale, Gripen E/F sau ce produc sud coreenii, nu va putea fi cumparat de turci.
    Ca și avion de luptă, Eurofighter este un aparat net superior lui F-16.Rafale, la fel.Unii zic ca și Gripen E/F este superior lui F-16 block 70.
    Sud coreenii, ca și suedezii, își dezvolta avioanele, cu sprijin tehnologic din partea SUA, asa ca nu pot vinde ceva fără acordul SUA.

    13
    • Grippe nu este superior nici unui aparat în producție la ora asta. La nici un capitol. Singurul atu al lui Grippen este motorul Volvo care are cele mai mici costuri de întreținere. Atât. Restul e doar reclamă. F16, chiar daca nu este un avion strălucit în comparație cu ce se produce azi, de orice parte a baricadei, este net superior lui Grippen la toate capitolele.

      5
      • Motorul folosit de Gripen este american, montat pe F/A18.Un motor foarte fiabil, robust și foarte simplu de întreținut, montat și demontat.

        9
      • Coscogeamitea

        Grippen lanseaza Meteor, are amprenta radar mai mica si decoleaza de pe piste mai scurte decat F16. Nu stiu cum e cu F16 astea cu AESA noi, dar Grippen pot emula in echipa un radar de avertizare timpurie.

        Un avion „superior” e dupa mine altceva decat discurs politic, cata vreme in Romania lucrurile par deja clare la inzestrarea cu avioane.

        1
        • Emularea de care vorbesti o pot face toti vectorii integrati intr-retea Data Link. Suedezii aveau Data link T mi se pare, nembrii NATO au Data Link 16.

          1
    • Inclusiv un fost pilot american de F-16, a declarat că Gripen E/F, cu radar AESA, în lupta aeriana, este superior lui F-16 block 70 Viper care însă are rază de acțiune un pic mai mare și poate cară mai mult armament.
      Pentru România, ar fi fost excelent Gripen E/F, mai ales daca ar fi fost cel putin asamblat in Romania si implicata industria locala in activitatea de productie, însă Băsescu și ceilalți politicieni au decis, nu tehnic ci doar politicianist și prin prisma relațiilor lor personale.
      72 de aparate Gripen E/F ar fi fost mult mai utile României decât 48 de aparate F-16 și se pretează mult mai bine, pentru capacitatea logistica si financiara a Romaniei.Insa nu a fost sa fie.
      Nu cred ca un pilot experimentat de Gripen C/D are nevoie de mult timp ca să posta pilota în misiuni de luptă un F-16.
      Nu de prost, fostul comandant al aviatiei militare, generalul Croitoru a considerat ca cea mai buna opțiune pentru România, strict tehnic, logistic, posibilitati de exploatare,între F/A 18, Eurofighter, Rafale , F-16 și Gripen C/D este ultimul însă Băsescu și cei din guvern, l-au eliminat din armata ca pe o măsea stricata.

      F-35 este un avion nepotrivit acum pentru flotele care detin un singur avion multirol.

      14
      • Diavolul se afla in detalii: https://contentzone.eurocontrol.int/aircraftperformance/details.aspx?ICAO=F16&ICAOFilter=f16
        si Gripen: https://contentzone.eurocontrol.int/aircraftperformance/details.aspx?ICAO=SB39&NameFilter=Gripen presupunerea este ca e vorba despre varianta E/F cu motor mai puternic.
        F 16 254 m/s Gripen C/D undeva la 212-2015 m/s; Gripen E/F 254 m/s dar cu * ca in unele regimuri de zbor un avion este mai bun ca celalalt.

        4
      • Nu stiu cate ore de zbor pe F16 sau Gripen are generalul Croitoru insa regretatul capitan-comandor Laurentiu Chirita „Kiru” a fost cel care a testat Eurofighter, Gripem si F16 in prima parte a anilor 2000 cand se discuta despre avionul care va inlocui MiG-ul.La final el a recomandat avionul F16 ca fiind cel potrivit pentru FARo. Restul sunt discutii inutile.

        27
        • Cred ca la chestiile asta tine si de preferinta personala a celor care au pilotat avionul si de „cum” au fost invatati sa zboare. Sigur Typhoon la perfomanta bruta da clasa oricarui monomotor actual din NATO asta incluzand Gripen si F 16 si sigur unele chesti se schimba – pe vremea cand kiru le-a pilotat pe toate 3 Gripen-ul C/D nu avea certificat tot armamentul de care dispunea F 16 C/D atunci, la fel Typhoon era la stadiul T1 si nu era multirol adevarat, intre timp eurocanardurile s-au schimbat, unele au evoluat spre o mult mai mare inegrare de armament modern cu toate astea F 16 cel putin la aer-sol este un avion care detine o panoplie de arme ghidate impresionanta chiar si la mai mult de 15 ani de la acele teste.

          8
          • Nu cred ca testarile si recomandatea in cauza s-au bazat pe sau doar preferintele personale ale evaluatorului. In mod cert Kiru a facut evaluarea in functie de o lista de cerinte alcatuita de cei care l-au trimis.

            9
            • Eu sunt convins ca Kiru s-a gandit sau a avut un punct pe lista si cat costa ora de zbor pe fiecare avion, si la capitolul acesta monomotoarele au un avantaj fata de bimotorare.
              Pentru RoAF acest lucru este crucial deoarece bugetul este limitat.

              5
        • ,,Kiru” a recomandat F-16 pentru ca asa i s-a cerut de către conducere.
          Dacă F-16 ar fi fost fabricat de suedezi iar Gripen, de americani, se cumpara Gripen.
          Generalul Croitoru, de profesie, pilot de vânătoare, dupa evaluarea avioanelor, a stabilit ca din punct de vedere tehnic si financiar, Gripen este cel mai potrivit pentru noi.Daca am fi avut suficienți bani, poate ca se cumpara F-15.Tariceanu,prim ministru, a vrut si el, Gripen insa Basescu, șeful statului roman și al CSAT, a impus F-16, doar din considerente personale, politicianiste.
          Nu ar fi fost rău pentru noi sa avem 72 de aparate Gripen, mai ales E/F, noi, cu linie de producție în tara noastră, implicând firme din România, în producția Gripen.Poate și Avioane Craiova ar fi avut alta soarta.
          Știu ca subiectul Gripen este mort și este o totala pierdere de timp sa mai discutam pe acest subiect.
          Va urma F-35 A care în acest moment, are încă probleme tehnice nerezolvate și este foarte pretențios și scump la întreținere și tare îmi este frica ca vom primi F-35, cu probleme tehnice încă nerezolvate, cel mult în varianta block 3.5, iar modernizările ulterioare, necesare, ne vor costa bani mulți pentru ca se vor face, asa cum este și firesc, pe seama clientului.Elvetia are deja parte de asa ceva.

          7
          • De unde stii ca F16 a fost ales de Kiru la ordin, ca ca Tariceanu a vrut Gripen si ca Basescu a impus F16? Cum dovedesti asta?
            In plus o tii una si buna cu gen. Croitoru.Cum a evaluat el avioanele cand cei pusi sa le testeze au fost altii? Ce a avut el la dispozitie ca sa faca evaluarea asta? Cand a facut-o?Ce dovezi ai pentru a spune ca a fost indepartat pentru ca ar fi ales Gripen? De ce insisti cu Gripen E/F care nu exista fizic atunci cand s-a facut alegerea, contracandidatul lui F16 fiind Gripen C/D? Nu cumva esti cam pe langa subiect iar toate afirmatiile pe care le faci sunt doar rodul imaginatiei tale?

            14
            • Presa vremii pe care eu am urmarit-o, a menționat ca Tăriceanu prefera Gripen, avion lăudat și de Băsescu care însă a afirmat ca totuși va fi F-16.
              Generalul Croitoru si-a bazat opțiunea pe datele primite de la piloții care au testat aeronavele.Croitoru a ținut cont și de posibilitățile financiare si logistice ale Romaniei.
              Ultima data, în anul 2011, cand Romania a avut ultima oferta de la suedezi, proiectul Gripen E/F, era pregătit tehnic și urma sa treacă la producția de masa, având ca termen maxim de livrare a avioanelor către România, din ce îmi amintesc, anul 2016.
              Chiar și fata de ce avem noi, strict tehnic vorbind, Gripen C/D ar fi fost o opțiune mult mai buna.
              Nu este cazul sa te isterizezi pentru ca subiectul Gripen tine exclusiv doar de trecut și este un caz închis, definitiv, pentru România.

              2
              • Am citit tot din presa vremii iar Croitoru nu declara nicaieri ca prefera Gripen. In plus este un nonsens in afirmatiile tale pentru ca cel care testase aparatele recomandase F16. Iar gen. Croitoru nu a fost mazilit pentru ca ar fi preferat Gripen ci pentru ca a cerut conducerii sa bage bani pt aviatie xare risca sa ramana fara aparate de zbor.

                4
        • Eurofighter este superior lui F16 și Grippen. Este de ajuns sa vezi ce concept de avion este. Grippen și F16 sunt avioane multirol (bun la toate și nu excelează la nimic), Eurofighter este un avion de superioritate aeriană că și F15 de exemplu cu care se bate cam de la egal. Avioanele multirol sunt pentru armatele sărace. Să fie acolo la număr și sunt bune că mai fac cate o misiune de bombardament la adăpostul apărării antiaeriene. Însă niciodată nu sunt bune când sunt folosite la atacare țintelor in teritoriul adversarului că se c..ă pe el când întâlnește un avion inamic. Cu alte cuvinte multirolurile sunt bune pe timp de pace și la război dacă adversarul nu dispune de aviație mai performantă (Eurofighter, F15, Su 35, ca să nu mai vorbim de F22).

          2
          • Mă bag și eu în seamă domnul Reader dar ca o corecție F 16 când a apărut a fost proiectat din start ca avion de vânătoare în anii 70 pentru a micșora costurile de exploatare a flotei de avioane de luptă. F 15 prea costisitor și greu de întreținut, iar F 16 mai ”light” cu costurile, avion mic și foarte agil. După anii 90 au început să integreze pe el mai multe arme o dată cu programele MLI și căderea cortinei de fier a devenit un multi-rol. Perioadă în care a apărut și primele Gripen pe planșa de proiectare direct ca multirol. Apoi statele deținătoare de F16 în special cele Europene din Nato au trecut cu toții la MLI și implicit la multirol deoarece inamicul din est din Tratatul de Varșovia nu mai exista iar U.R.S.S. la fel iar Rusia era în genunchi!

            3
      • Tu presupui ca 72 de Gripen E ar fi mai ieftine decat 48 deF16??

        11
        • Opinia mea este ca am fi fost mult mai câștigați cu 72 de aparate Gripen E/F, în marea lor majoritate, cel puțin asamblate în România, la producerea cărora ar fi participat și firme românești, din domeniu și industria dezvoltata pe orizontala, decât cu cele 48 de aparate F-16 pe care le-am cumparat.
          Avand Gripen E/F, avion de generatia 4.5, cel puțin, acum, egalul lui Su-35, nu am fi fost stresati sa cumparam F-35 care inca are probleme tehnice si este costisitor la intretinere ci am fi putut astepta, linistiti, pana dupa anul 2040, cand fie am fi cumparat un avion multirol de generatia 6, produs de europeni, fiindcă americanii nu vor vinde la export, avioane de generația 6, dacă vor mai produce asa ceva, fie ultima versiune de F-35 existenta în acel moment, care va fi probabil block 5 sau 6, având
          foarte probabil pe lângă modernizări substanțiale la avionica și motor(probabil alta generație de motor), și modificări la fuselaj pentru a permite transportul armamentului complet în interiorul celulei, in cantitati mai mari și a-i creste rază de acțiune.
          Fata de F-16 A/B, în zeci de ani, și F-35 va suferi modernizări majore, atât la celula, motor cât și avionica, devenind cel târziu, după anul 2040, un avion de generatia 5.5 fata de generatia 5 cât este în prezent, la nivel declarativ deși nu îndeplinește 2 condiții pentru a fi cu adevărat, avion de generatia 5.

          4
          • Aberezi cu gratie.Vezi ca brazilienii care sunt principalii clienti externi pt Gripen E/F amusineaza acum dupa 1-2 escadrile de F16 SH Nu-ti mai spun ca ei asambleaza Gripenul la ei asa cum visezi tu ca trebuia facut la noi.

            14
            • Brazilia este o tara cu o suprafață uriașă iar F-16 are rază de zbor mai mare fata de Gripen.La Brazilieni s-ar fi pretat, ca și rază de acțiune, F-15.
              Încearcă sa te relaxezi.Nu te isteriza inutil.Opinia mea nu are cum schimba trecutul, prezentul și viitorul, asa ca, chiar dacă este canicula, hai sa discutam relaxați.

              4
              • Nu ma isterizez doar ca ma naucesti cu povestile in care amesteci jumatati de adevar cu fanteziile tale. Tocmai pt ca este canicula stai domol si nu mai veni cu ce visezi noaptea pe post de adevar absolut. Io zic sa nu insisti ca inca n-ai vazut cum fac cand imi pierd rabdarea indivizi care isi considera fantasmele drept argumente.

                6
                • Iti recomand sa te liniștești, pentru binele tău.Mie oricum nu îmi schimbi opinia, oricât ai încerca să fii de agresiv.
                  Vrei sa știi cum a fost cu Gripen?George GMT, dacă are chef, iti va spune.

                  1
                  • Baga-ti recomandarea in partea dorsala m-am saturat sa menajez *** cu aere de ntelectual. Discutia nu o port cu George GMT ci cu tine ca tu ai deschis subiectul, iar in privinta asta ii cunosc parerile ca activez aici de cand a creat site-ul, pe vremea aia erai cu suzeta in gura. Totusi cand ai de gand sa prezinti niste dovezi in sprijinul aberatiilor pe care le vanturi si sa nu te mai guduri pe langa altii ca o *** lasa.

                    4
                    • Tipule, am varsta de peste 50 de ani.
                      Dacă ești nesimțit cu mine, pentru ca asa iti este caracterul, și eu pot sa fiu la fel, cu tine.

                      4
      • Basescu si ceilalti au decis in primul rand pe baza de geopolitica si la rece decizia e una justificata. Uiti ca la momentul ala Suedia nu era in NATO iar in caz de bau bau se punea problema daca ne vor putea sustine sau nu.
        F-16 inferior dpdv tehnic sau nu sau mai scump sau nu decat Gripen are foarte multe avantaje:
        – testat in lupta timp de zeci de ani, cel mai raspandit avion de vanatoare din lume.
        – sugem de la Marele Licurici ceea ce e normal sa se intample pentru ca in el ne punem baza ca sa ne salveze fundul in caz de.
        – interoperabilitate cu aliatii in care ne putem pune baza: adica americanii on the ground plus polonezii si turcii chiar care au flote mari si pilotii aferenti. Doar nu iti inchipui ca ungurii s-ar inghesui sa ne ajute daca s-ar pune vreodata problema.

        Mai mult – o data cu deschiderea centrului regional de instruire de la noi cu ocazia razboiului din Ucraina decizia luata s-a dovedit a fi si mai potrivita.

        29
        • Doar Băsescu a decis iar prin oamenii lui și prisma poziției sale în stat, si-a impus opinia.Dupa terminarea mandatului prezidential, deși a impus achiziția de F-16, dar si alte proiecte nu tocmai cele mai potrivite pentru Romania, spre marea lui frustrare, Băsescu, ca persoana fizica, a fost tratat ulterior de administrația SUA, ca pe orice alt roman.La fel au procedat și cei numiți de el, în fruntea SRI, Parchet și alte structuri de forta ale statului roman iar asta l-a durut și enervat profund pe Băsescu.

          3
      • tu realizezi ca Gripen E/F era doar un concept cand s-a luat decizia sa mergem pe F 16? se discuta de Gripen C/D care la toate competitiile a luat ultimul loc. Si in caz de tavaleala iti livra Suedia avioane noi si piese de schimb rapid?
        A fost o decizie foarte buna sa mergem pe F-16, dovada ca avem destule aparate in batatura acum si putem sa le upgradam daca dorim si ne tine buzunarul

        25
        • În anii 2009-2011, Gripen E/F, într-adevăr, nu se producea pentru ca suedezii neavand un client, iar ei, nevândute nevoie de alte avioane, nu l-au mai produs.Daca nu era cu paratorul Brazilia, poate nu îl produceau nici acum.
          În proporție de cel puțin 40% , poate chiar peste 60%, inclusiv motorul, sunt produse Made in USA, adaptate și montate de suedezi la avionul lor.O parte din componente sunt fabricate de producătorii vest europeni de profil.
          Și în anul 2011, suedezii au promis ca deschid linie de asamblare în România, dacă cumparam 48 de aparate, ca pana în anul 2016, cel târziu, Gripen E/F, va fi fabricat, iar pana atunci ne împrumută avioane Gripen, probabil A/B, sau poate C/D, aflate în dotarea aviatiei suedeze.Daca cumparam 72 de avioane Gripen, am fi ieșit și mai bine.
          În caz de război, făceam ce fac acum suedezii: asamblam piesele și componentele fabricate în SUA și UE, in carcasa avioanelor noastre.Nu cred ca nu am fi reușit sa producem măcar fuselajul la noi în tara.
          Acum asta este.Mergem cu ce avem dar cred ca F-16 nu a fost cea mai buna soluție.
          Dacă se dorea, se putea ajunge la o înțelegere rezonabila și cu francezii pentru Rafale, care chiar dacă este bimotor, are costul orei de zbor mai mic ca si F-16 fata de care este superior, mai fiabil și usor de exploatat și întreținut.Daca croatii își permit câteva aparate Rafale, și noi ne permiteam 48 de aparate.
          Hai ca închei subiectul Gripen.

          4
      • Toată discuția asta nu-și are rostul.
        Când ai noștri luaseră deja decizia să ia F-16 din Portugalia, Gripen E/F era încă în studiu, nu trecuseră suedezii la producerea lui.
        Acum, discutăm vorbe și vorbim discuții despre ce ar fi fost dacă…
        Părerea mea, hâc…

        24
        • @sharky – cred ca discutia este inutila, la noi decizia a fost politica Gripen C/D deja zbura in aviatiile Maghiara si Ceha si radarul avea deja imbunatatiri substantiale: This version of the PS-05/A radar has been available since 2005. It is capable of detecting a fighter aircraft from 120 km distance and can see road traffic and count ships at anchor in a harbour at 70 km. The radar weighs 156 kg made up of a 25 kg 60 cm diameter antenna/platform assembly, a 73 kg power liquid-cooled, travelling wave tube power amplifier/transmitter unit, a 32 kg software-controlled exciter/receiver unit and a 23 kg signal/data processor.[1][2]

          Radar modes:[citation needed]

          a) Air-to-Air modes:

          LRS (Long Range Search) is used to detect and identify targets at high ranges.
          TWS (Track While Scan) allows to track targets and search for other targets.
          MPTT (Multiple Priority Target Tracking).
          PTT (Priority Target Tracking) allows accurate targeting and tracking Air-to-Air missiles.
          STT (Single Target Track).
          ACM (Air Combat Mode) is used for automatic target detection in dogfight.
          b) Air-to-Surface modes:

          LRS (Long Range Search) is used for ground or sea target search at long distances.
          RA (Raid Assessment) ensures bombing.
          SMTI (Stationary and Moving Target Indication) is used for ground stationary or moving targets.
          GSPTT (Ground and Sea Priority Target Tracking).
          GM (Ground Mapping) ensures mapping of terrain under the aircraft for navigation purposes (e.g. terrain copying at night or adverse weather condition).
          HRM (High Resolution Mapping) ensures terrain mapping by synthetic aperture in order to gain high resolution pictures.
          RANGING high accuracy ground target ranging.
          All information is processed by a Mercury Computer Systems RACE/PPC setup, which has replaced the Ericsson D80 of Batch 1-2 Gripens.

          By 2015 MK3 detection range for Air-to-Air high altitude had improved by 80% compared to earlier, distances where MK3 previously detected a 4 m2 sized target it now detects an 0.4 m2 target.[3]
          Era clar ca Gripen E/F va fi si mai bun si SAAB a oferit deja varianta E/F Romaniei dupa cum s-a scris si pe aici. Acum avem F 16 MLU, sunt ale noastre cel putin cu ele o sa defilam si daca va fi nevoie o sa luptam.
          End of story!
          Pentru dupa 2030 cand F 16 o sa fie la vreo 4-6 ani de expirarea resursei o sa o luam de la capat, nu ne vad cumparand si sa avem bani sa si operam F 35 in numere mari.
          Si aici o sa vina discutia de F16V sau Gripen E/F sau alte avioane poate FA 50 Golden Eagle Block 20++ ca altele nu se intrevad.

          6
          • @Mecanicu
            O să cumpărăm tot 48 de F-35, pentru că asta a fost cifra vehiculată pe la începutul anilor 2000, când politicul a întrebat SMFA-ul care e numărul minim minimorum de avioane cu care se poate acoperi România. Șeful SMFA a zis că mai jos de 48 nu are cum să facă treabă, și de atunci a rămas cifra asta întipărită în conștiința publică.
            Părerea mea, hâc…

            6
          • in 2030 o sa ai cel putin o escadrila de F16 trecuta prin OFP 6.6 la Aerostar

            2
      • de unde ai scos-o cu 72 de avionae Gripen E/F care sunt mai utile decat 48 de F 16 – normal ca sunt dar ai banii de ele? Ma indoiesc!

        4
        • @Mecanicu
          Întrebarea era dacă sunt mai ieftine, nu mai utile.
          E o mică mare diferență! 😉
          Părerea mea, hâc…

          11
          • exact – nu se pupa, pretul cu un +/-5% e tot pe acolo mai ales daca comparam F16V cu Gripen E/F.

            2
            • Asta este um mit. Vreau sa vad si eu calculele cu Gripen E/F mai ieftin decat F16 la un numar de 72 buc. vs 48.

              4
              • nici macar mit, nu are cum sa fie o diferenta majora de pret cand capabilitatile sunt tot pe acolo…

                2
                • Totusi. Vorbim despre numere diferite.Pe braxilieni 36 Gripen NG i-au costat 4,7 mlrd dolari.

                  1
                  • In primul rand fara sa vedem detaliile contractului este foarte greu sa ne facem o opinie.
                    Un contract de avion + armament + asimilare tehnologica si o linie noua de fabricatie sigur costa mai mult decat unul in care nu cumperi decat avionul.
                    Apoi in cazul Braziliei transferul tehnologic a fost primordial in alegerea Gripen E/F ei si-au cladit astfel capabilitati.
                    Asa este si la turci oar ca aici USA le-a bagat un pret mare din start fiindca nu prea aveau chef sa le mai dea know how.

                    3
                    • Pai si atunnci cum ramane cu 72 Grripen E/F mai ieftine decat 48 F16.Btw maretul partener de discutie care a lansat comparatia n-a avut macar bunul simt sa precizeze la ce fel de F16 se refera.

                      2
                    • @Anla’shock nu exista niciun contex in care avioane echivalente ca performante sa fie la jumatate de pret fata de celelalte avioane concurente doar daca s-au taiat niste colturi in design ex. FA 50 Block 20 vs. Gripen/F16 dar acela este LIFT nu fighter.
                      Nu are pachetul de razboi electronic, bruiaj datalink la nivel de F16/Gripen in schimb are pretul mai mic si vine la pachet cu unele limitari.

                      3
                    • @Mecanicu atunci revenim la intrebarea pa care i-am adresat-o personajului.El a facut afirmatia care a generat intrebarea la care nu a binevoit sa raspunda, ca si la altele.

      • @Vlad
        „Nu de prost, fostul comandant al aviatiei militare, generalul Croitoru a considerat ca cea mai buna opțiune pentru România, strict tehnic, logistic, posibilitati de exploatare,între F/A 18, Eurofighter, Rafale , F-16 și Gripen C/D este ultimul însă Băsescu și cei din guvern, l-au eliminat din armata ca pe o măsea stricata.”
        Corecție:
        – generalul Croitoru a ieșit și a declarat public că Aviația vrea F-16 noi, nu sh, cum voia Băse, și drept urmare, s-a întâmplat Ciorogârla.
        Nu a declarat niciodată că ar dori Gripen!
        Părerea mea, hâc…

        18
        • Confirm cele spuse de tine. Croitoru ca și alții care au mizat pe țară au avut Ciorogârlele lor fabricate. De aceea sunt total dezamagit că unii încă îl pupă în dos pe basescu (special cu b mic).

          4
        • Din ce rețin, din ce am citit în presa vremii, în perioada 2007-2011, dorința publica a piloților romani a fost sa se cumpere un avion nou, iar unii, si-au exprimat preferința pentru Eurofighter.
          Din ce mai rețin, tot din presa, in perioada 2000-2007, unii piloți romani ar fi preferat F/A18, un avion mult mai robust și usor de servisat, chiar dacă este bimotor, în comparație cu F-16.

          2
          • Din presa vremii care sunt acei piloti? Numele, gradul, functia si declaratia in care isi exprima preferinta daca tot bati saua cu asta. Ai facut tu mentenanta la F18 si la F16 si ai ajuns la concluzia ca primul e mai usor de intretinut?

            5
            • Vrei și CNP-ul, actualul număr de telefon și adresa de e-mail?Ce alte date mai vrei,?
              Eu doar am spus ce am citit.
              Tu ai făcut mentenanta la F-16, Gripen,Eurofighter?
              Cum am scris și mai sus.Vrei adevărul despre cum a decurs treaba cu F-16 și Gripen, în perioada 2007-2011?George GMT, dacă are chef, ne poate spune.Mi-ar plăcea sa vad ce reacție ai la articolul lui.
              Și retine ce afirm, eu îmi păstrez opinia.Ca ție nu iti convine?Chiar nu îmi pasa?Ca tu te enervează foarte tare și te isterizezi?Chiar nu pasa.
              De data asta chiar ca am terminat cu acest subiect.

              6
              • Hai ma? Ce vreau? Tu esti *** din nascare sau ti se trage de la lecturi?

                2
                • Caracterul unui om se reflecta și în modul cum discuta cu alții.Daca continui cu nesimțirea, te voi trata ca atare.Ma voi cobora la nivelul tău pentru ca asemenea oameni nu înțeleg alt limbaj.
                  Citesc acest blog din anul 2007, fara sa postez pana acum.De-a lungul timpului ti-am văzut numeroasele postari care reflecta în majoritatea cazurilor, doar mediocritate, aiureli iar uneori, nesimțire.Este o totala pierdere de timp sa îți fie citite postarile.Daca ar exista funcția ignore pentru utilizatori, te-as baga la ignore.
                  Ai fi nesimțit și cu GeorgeGMT , când are opinii contrare ție însă știi ca din acel moment, nu mai postezi aici.

                  4
                  • „Citesc acest blog din anul 2007, fara sa postez pana acum.De-a lungul timpului ti-am văzut numeroasele postari care reflecta în majoritatea cazurilor, doar mediocritate, aiureli iar uneori, nesimțire.”
                    Te provoc sa citezi aici postarile de care vorbesti.Eu pot sa citez doar de aici o sumedenie de aiureli lansate de tine sensibilule.Si nu inteleg ce-l tot aduci pe George GMT in discutie. Eu discut cu tine aici.Poate l-am si contrazis in trecut dar tu nu stii asta pentru ca postezi doar din inchipuiri. Ca si in cazul altor sensibili de pe aici confundati niste trasnai pe care le postati in urma umor lecturi mai putin decat subtiri cu parerile.aprofundate. Si ce postati tu si exemplare jignite ca Petre cu „w” sunt niste chestii atat de ridicole incat unii, ca mine, nu se pot abtine sa va ia in raspar.
                    Acestea fiind zise pana sa ne smiorcaim cu texte despre caracterul omului tu ai niste chestii de clarificat. Doua iti amintesc acum:
                    . Dovedeste cu materiale ca Laurentiu Kiru Chirita a ales „ce i s-a spus sa aleaga” . Si nu citate din discutii purtate pe nush ce forum.
                    2. Declaratia transanta a generalului Croitoru in favoarea avionului suedez.
                    Pana acum n-ai facut decat sa te eschivezi cu texte despre moralitate si ocol pe langa subiect. Observ ca mai jos Sharky a gasit trimiterile tale la articolele si parerile lui George GMT din 2010-2011 si nu se confirma deloc „parerile” tale.
                    Sa te mai intreb de ce ti-au trebuit 17 ani ca sa postezi? Dupa calitatea „parerilor” pe care le expui nu este cazul.

                    2
                    • Tipule, eu am doar câteva postari pe acest blog.Toate, făcute recent.Ma confunzi cu alt Vlad.Sau intentionat ma acuzi pe nedrept.
                      Nu îmi pierd timpul cu postarile tale submediocre.

                      3
                    • Tipule tu ai scris cu manuta ta ca urmaresti site-ul din 2007 si acum ti-ai facut curaj sa postezi.Sau nici asta nu mai recunosti?
                      Eu vad ca totusi iti pierzi timpul cu parerile mele. Inca astept o disecare a unei pareri submediocre .Inca o asteptare adaugata la lista destul de lunga care s-a format de cand am inceput discutia.Nu esti in stare sa aduci nici macar o dovada in sprijinul a ceea ce afirmi, tot ceea ce vad sunt miorlaieli jalnice despre caracter (de parca ai avea asa ceva) si platitudini despre pareri submediocre.Un om cu o firmitura de caracter fie isi sustinea cu dovezi spusele fie recunostea ca a dat-o in bara, ori la tine nu-i cazul.Mai uita-te in ograda ta inainte sa lansezi acuzatii gratuite.

                      3
                • Bai …ma abtin sa zic, nu o data ai jignit pe cei care posteaza deorece au alte pareri, alo moderatoru’ lu’ peste, dai peste bot lui anla’shok ( cine dreq o fi si asta cu nume de @#$%).
                  Pe mine m-ai jignit in trecut de nu mai stiu de cate ori, eram sub alt nume.
                  PS: cu prostu’ nici bunul D-zeu nu ee poate bate !

                  4
                  • cum adica erai sub alt nume adica sa intelegem ca unii posteaza pe aici cu multiple conturi ? adica eu cand contrazic 4 insi de fapt contrazic doar unu

                    4
                  • Tu nu faci diferenta intre „alta parere” si tampenii debitate sub eticheta de parere.La fel si hominidul de mai sus. Si-ti pot dovedi asta cu citate din propriile tale postari de la ultimele 3-4 articole.Diferenta dintre noi este ca tu tii minte jignirile la care ai fi fost expus iar eu tin minte mai ales stupizeniile pe caee le-si debitat si continui s-o faci.Asa ca daca intelegi adevaratul sens al vorbelor mele gandeste-te foarte bine daca vrei sa continuam duelul verba sau nu.

                  • Si daca tot pomenesti despre jigniri si pareri bai Pwtre sa-ti amintesc cum discutai cu @Mecanicu cu cateva articole in urma tot pe subiectul F16 vs Gripen? Tu zambila politicoasa.

                    1
                  • Dacă te referi la mine, ma confunzi cu alta persoana.Am foarte puține postari, toate făcute anul asta, recent.

                    2
              • @Vlad
                Ai aici un comment al lui nea George referitor la speța asta. Mai citești și celelalte commenturi…
                https://www.rumaniamilitary.ro/foarea-serban-fost-sfarsit-destituita#comment-206506
                Părerea mea, hâc…

                5
  9. Hunter (Scythia Minor)

    Problema lor e e atitudine:

    – Sunt prea apropiati de Putin (Turcia ignora sanctiunile)
    – Vor in BRICS
    – S-au amestecat in Siria
    – S-au amestecat in conflictul din Libia
    – Isi disputa platforma continentala cu Grecia
    – S-au pozitionat – la nivel declarativ – anti Israel
    – Santajul asupra NATO legat de aderarea Suediei si Finlandei
    – Importul de rachete din Rusia
    – Problema kurzilor
    – Suprimarea opozitiei lui Erdogan etc

    Cred ca Occidentul s-a saturat de ei si nu stiu daca turcii isi mai au locul in alianta. La fel ca ungurii, slovacii…

    Ma frustreaza reactia prea blanda a europenilor, fata de atitudina Austriei, Ungariei, Slovaciei si turcilor. Uneori democratia e prea soft…

    27
    • Turcia are ambitii de putere regionala si astfel comportamentul lor e explicabil. Sunt apropiati de Putin pe anumite puncte care le convin, in mare parte economice insa au interese total opuse rusilor in privinta coridorului central economic care vine din China spre Europa, in privinta Siriei, statelor post sovietice din Asia Centrala si mai ales ceea ce ne intereseaza pe noi si pe restul Europei cel mai mult: Ucraina. Turcia n-are nici cel mai mic interes ca Rusia sa castige in Ucraina si sa rupa echilibrul existent post 1991 din Marea Neagra. Ba si Crimeea ramasa la rusi e prea mult pentru ei, mai ales ca o privesc nostalgic ca pe fostul lor hanat.
      In aceste conditii ce sa faca vest europenii si americanii, sa-i dea afara din alianta :)? Vor colabora cu Erdogan la fel cum au colaborat cu Stalin in ww2. Iar cu turcii pana la urma totul e o negociere ca in Marele Bazar din Istanbul, dureaza un pic pana se ajunge la pretul potrivit.

      16
    • Dintre toți, ești singurul care ai comentat foarte prost. Caută alt domeniu unde nu te faci de râs.

      2
    • Cacaia problema, se „chiama” inconsecventa”, si Americanii cu „A” mare stiu acest lucru si de aia pretu’ exorbitant, strada e cu sens unic, vrei si sigur vrei mergi doar inainte.
      Nu-i bai ca s-au razgandit, Americanii cu „A” mare nu-i deranjeaza, au contraire, de ce sa se grabeasca sa le deie ultima iteratie la F-16, nu deranjeaza nici organizatia NATO cu razgandirea curcanilor ( turkey) ….tot e bine si nu se schimba nika.

      Este cum a fost, si de fapt e la fel dar mai bine, Suedia intre-timp a intra in NATO, org. s-a fortificat, curcanii se invart in jurul cozii de topor numita erdogan asa-zis urmasul lui Saladin ( ar vrea el asa denumire) si tabla de sah tot aia ramane.
      Tot nishte minusculi mari pitici inarmati ce cred curcanu’ erdo si coiosu’ poutine cretine…

      6
    • Faptul că din vest a fost sprijinită o lovitură de stat pentru răsturnarea guvernului și președintelui în Turcia, nu contează, nu? Adică Turcia are o problemă de atitudine. Vestul e absolut OK că voia să de-a o lovitură de stat Intr-o tara „ALIATĂ”. Păi așa te comporți cu un aliat? Și tot Turci este de vină. Ia fa tu un mic efort de memorie și spune care a fost SINGURA țară care a avut tupeul sa doboare un avion rusesc, in Siria? Îți dau un indiciu: nu era SUA, Franța, Germania sau Regatul Unit.
      Apoi, dacă nu le-a ieșit lovitura de stat, Turcia nu mai e bună.
      Problema marilor puteri vestice cu Turcia este că Turcia nu vrea să accepte statutul de slugă lingătoare de papuci pe care i l-au stabilit puterile europene și SUA, așa cum România, Bulgaria, Croația și alții l-au acceptat cu „mândrie” putem spune.

      8
  10. Salut !
    Dacă scotocesc puțin în memorie, văd că un anume efendi Gulem foarte nesuferit, președintelui Erdogan ( adică ,, Născut Luptător ” din ce zic unii ) stă bine mersi, în SUA. Apoi a fost încercarea aia de lovitură de stat, sau ce naiba a fost despre care Născut Luptătoru’ a fost prevenit ( unii zic de Putin, alții zic de nu știu ce servicii secrete nemțești sau olandeze sau marțiene ), apoi a fost rugămintea Luptătorului ca SUA să îl trimită în ospeție pe imamul Gulem ca să- l smotocească, apoi refuzul SUA de a-i face pe plac și d-abia la urmă, a înflorit prietenia cu Putin, fapt concretizat în sisteme S 400 și alte jucării. Și p-ormă s-a iscat comerțul turco – ucrainean cu Stegari ( Bayraktare, bre ) care au prăpădit mulțime de T – 72, 80, 90, fapt ce a produs supărare la Kremlin, mai ales, când s-a auzit că turcii vor să facă și-o fabrică de profil în Ukr.

    7
    • de aia a fost omorat ambasadorul rus ca a fost sprijinita din vest lovitura militara

      1
    • ” încercarea aia de lovitură de stat”

      N-a fost nici o incercare. Si-a inscenat-o singur sa mai castige niste alegeri si sa mai scape de unii si altii care-l incomodau.

      8
      • Ori a vrut dar si a eliminat toata elita
        armatei turce, fapt care chiar a aruncat
        la gunoi tot ce a mostenit Ataturk ,
        ca la ei armata este ultima bariera
        a democratiei turcesti. In momentul
        de fata Erdogan a diminuat rolul armatei
        trasat de Ataturk.

      • Stimate ZALMOXIS
        Am două motive să mă îndoiesc
        că n-a fost o înscenare:
        1) Atacul s-a petrecut pe când Erdogan era în avion. Cât de slăbuț, să fii ca să-ți înscenări o lovitură de stat, în timp ce te afli în aer. Poți fi sigur
        mie la sută că nu se va găsi unul care să n-o ia în serios și să-trimită o rachetă?
        2) Imamul Gulem, cel incriminat de Erdogan că s-ar fi aflat în spatele loviturii n- a dezmințit acest lucru. Cui î place să fie acuzat pe nedrept? Uneori . și tăcerea e un răspuns.

        2
      • Daca la Bucuresti se vb de probleme la turci cu doi ani inainte sa se intample ceva, imposibil ca Erdogan si restul lumii care conteaza sa nu fi fost la curetn 😜
        A avut timp cacalau sa pregateasca totul sa iasa intarit din tot circul. Listele pentru epurari erau de mult pregatite si consecintele analizate suficient.

  11. ,,Pana la urma fiecare face ce doreste cu banii sai dar sa stai doi ani la coada la F 16, sa fii tratat cu sictir, sa ajungi ca tu ditamai tara sa folosesti santajul ca sa obtii F 16 si pachetele de modernizare, iar mai apoi, la doar cateva saptamani de la anuntul americanilor, sa te apuci sa-ti refaci socotelile?!”
    Asa este, fiecare face ce vrea cu banii sai. Turcul negociaza, are curajul sa spuna ,,nu”. Daca nu negociezi si nu pui conditii cand este vorba de zeci de miliarde de dolari esti luat de fraier. Romania sta capra. Initial nu a vrut sa doneze Patriotul ucrainienilor. Dar, la ,,rugamintea” americanilor s-a rezolvat. Acum este vorba sa de-a moca si al doilea Patriot. Noi nu negociem, sau nu suntem in stare. Nu spunem ,,nu” ptr ca suntem caine credincios. Radem de turci, facem bascalie de Erdogan, si atat. Tot caine credincios ramanem de ne guduram si la un oscior ce cade de la masa stapanului. In schimb turcii au tupeu. Cand nu le convine ceva, spun ,,nu”. Turcii sunt cu 100 de ani inaintea romanilor. Din toate privintele. Noi nici o licitatie nu suntem in stare sa ducem pana la capat.

    7
    • @Unu
      Băi, vezi că pe șefa voastră Șoșoaca, au dat-o afară din ședința PE. Unde românii desigur că stau în genunchi, că deși au cei mai competenți europarlamentari nu au primit niciun post. Americanii ne-au vândut ei cu mâna lor numai avioane vechi, nu vor să ne dea noi-nouțe, și nici să trimită 5000 de soldați în la MK, Luna sau Deveselu. Așa e cum zici tu. Marș, *** m-am săturat de voi, analfabeți sentențiosi !

      14
      • Bă moderatorule, dupa ce ai dat dovada ca pute pamantul sib tine de prostia de care dai dovada, mai esti si las. Cand am spus ca esti moderatorul de pe acest site, am avut dreptate. Dovada ca nu mi-a aparut raspunsul la idioteniile tale. De fapt tu postezi sub mai multe nume, gabiS, Robi, Andrei. Violenta limbajului te da de gol. Faci pe arbitrul si pe jucatori imbracand tricouri false. Nu-mi pun mintea cu tine, ptr ca stii ce inseamna sa-ti pui mintea cu prostul care are mintea odihnita.
        PS, acest comentariu nu va apare, dar sunt sigur ca ai sa-l citesti, istetule.

        4
        • Ca structura de postare robi cu gabis nu se pupa neam daca era sa fie acelasi utilizator in 13 – 14 ani de cand belesc eu ochii pe aici poate observam si ii sictiream

          4
        • „Unu”… hmmm, un nickname care de muuuult n-a mai aparut pe aici cu chestiile lui pro-moscovite.
          gabi S. … moderator? 🙂 Nope.
          Cei 3 termeni de utilizatori cu control sunt: admininstrator, editor si autor.
          Si el nu e nici unul.

          In ordine alfabetica:
          Andrei Gh
          Checkmate
          Eroul Bula
          George GMT
          Iulian
          ltrez
          Marius B
          Marius Zgureanu
          Nicolae
          Razvan Mihaeanu
          WW
          ____
          PS – la naiba, ce de oameni sucariti la articolul asta…

          7
        • Ce mai este pe digi sport unule? Te-au banat și după emai?😟

          1
    • In momentul asta nimeni nu prea poate sa negocieze ca daca nu unu
      sare altul. Inarmare….tii minte?

  12. Am stat și am citit toate comentariile și cu tristețe constat că numărul celor care recurg la jigniri în loc de o dezbatere civilizată pe fapte și idei crește în mod îngrijorător.
    Nu mi se pare normal ca atunci când ai altă părere decât un alt cititor/comentator în loc să se vină cu idei și comentarii pertinente să se apeleze la invetive gen: șoșocar, putinist, rusofill, amerloc, etc.
    Poate administraorul site-ului ar trebui să fie mai dur cu aceștia …. chiar dacă sunt persoane cu ștate vechi pe aici.
    Bunul simț și civilizația ar trebui să primeze.
    În plus nu uitați ”prostul are mintea odihnită, te aduce la nivelul lui și apoi te bate cu … experiența”.
    Ar trebui ca atunci când cineva ”o ia pe arătură” să-i boicotăm comentariile.

    12
  13. Probabil si dupa operationalizarea primei escadrile de F35 A din cadrul Roaf s-o mai gasi personaje scoase de la naftalina sa ne explice ce greseala am facut ca nu am luat altceva

    5
    • Pana le primeste Romania sunt toate sansele sa se afirme impotriva J-urilor si Suhoaielor chinezesti sau iraniene eventual, cat sa nu mai fie loc de nici un fel de comentariu aiurea.

      2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *