Type 31, noile fregate multirol britanice

Type 31 si modularitatea sa

Fata de mai cunoscutele Type 26, noile nave ar fi un fel de fregate mai low-cost, destinate nu numai Royal Navy cat si (sau mai ales) clientilor straini, spera britanicii, pe modelul Gowindului frantuzesc.

Desi Nicolae a scris nu demult despre Type 31, poiectul britanicilor continua sa-mi atraga atentia…

Practic vor fi construite opt Type 26 si cinci Type 31. Aici deschidem o paranteza, programul initial pentru Type 26 Global Combat Ship prevedea constructia a 13 nave, dar datorita unor restrictii bugetare, si a pretului destul de piperat al Type 26, s-a renuntat relativ repede la cinci bucati, britanicii anuntand initial ca navele vor fi inlocuite de un fel de OPVuri mai potente.

Dar cum probabil OPVurile nu au fost considerate suficiente, acestea s-au transformat in cinci fregate low-cost, fregate pe care britanicii sunt foarte increzatori ca le vor putea exporta intr-un numar mare, mai ales daca tinem cont ca pretul per unitate a fost fixat la suma de 250 milioane de lire sterline, aproximativ 280 milioane de euro, presupunem noi doar nava fara armament…

Pretul ar fi intradevar foarte mic pentru o fregata.

Pretul unei Type 26 nu este inca clar cunoscut, stim totusi ca BAE Systems a primit pentru primele trei nave suma de 3,7 miliarde de lire (4,1 miliarde ce euro), prima nava aflandu-se deja in productie.

Type 31 ar trebui sa fie pe mare in 2023.

Desi nu se cunosc toate detaliile, de fapt cunoastem inca destul de putine, Type 31 ar fi o corveta, avand la bord un tun de 76mm, sisteme Point defense (CIWS), rachete nava-aer probabil cu raza scurta/medie, sistem de rachete nava-nava cu raza lunga, hangar+elicopter si ce-o mai vrea clientul. Nava in sine aduce conceptual destul de mult cu modularitatea Sigma 10514.

Ne putem astepta asadar la un tonaj in jurul a 3500 to, dar pentru ca Royal Navy este o marina strict oceanica, am putea avea surprize cu un tonaj ceva mai ridicat.

Pe noi nu ne intereseaza insa Type 31 decat dintr-un foarte academic punct de vedere, deocamdata „31 exista doar pe hartie, nu s-ar califica pentru dotarea RoNavy, va mai dura pana cand prima nava va pluti liber, interesanta este logica britanicilor din spatele acestei noi nave, in conditiile in care englezii pot fi acuzati (cu dovezi solide) ca au femei urate, betive si cam murdare, sunt cam debili mintali si pun botul la politruci – vezi BREXITul si ca nu mai sunt de mult spaima marilor – vezi necazul cu Type 45, cu toate asta inca stiu sa proiecteze nave de lupta.

Asadar un „Logan” al marii, o noua linie de dezvoltare in marina militara sau pur si simplu o incercare de face ceva banii acum, cand fregatele se pare ca sunt din ce in ce mai la moda, vanzarile pe acest segment de nave fiind in crestere?

Iar de curand au intrat in hora fregatelor si americanii cu programul FFG(X), program in care a fost deja emisa o  Request for Information.

GeorgeGMT

28 de comentarii:

  1. fara celule de lansare verticale? la prima impresie Sigma sunt mai puternic inarmate.
    Poate ca sunt destinate unor tari fara inamici gen marina rusa, si atunci nu e nevoie de prea multe arme.
    Nu prea imi par potrivite pt mediul super ostil din Marea Neagra, unde trebuie un armament aer-aer si aer-mare puternic

    PS nu s-au rezolvat problemele cu propulsia la 45-uri?

    • Stiu ca se pregateau sa le monteze generatoare suplimentare..

    • Daca intri pe linkul din articol, in imaginile cu conceptul Type 31 se vad si celulele VLS, intre castel si turela tunului. Din imagini e greu de spus, par 12 celule, dar oricum e posibil sa se schimbe asta pana la proiectul final.

      La prima vedere, chiar par niste Sigma ceva mai „grase”, poate si in ideea de a oferi mai mult spatiu de stocare pentru provizii / munitie / combustibil si totodate un plus de confort echipajului, avand in vedere ca Royal Navy, asa cum a mentionat si George, este o marina oceanica si deci are nevoie de nave cu autonomie sporita. Oricum, si Damen incadreaza Sigma 10514 la clasa fregate.

      • da, acolo se vad, dar in schiema din articol tu le vezi? In nici un caz nu incap 12
        Spatiul ala pt barci (FOS?) la noi ar fi cam inutil, prefer mai multe rachete

        @George, cei de la Rolls Royce lucreaza la asta de peste 1 an, de cand Duncan aavut probleme. Oare sa nu fi rezolvat?

        • Se pare ca au mai multe probleme. Poate de asta nu s-a rezolvat inca problema Type 45.

          http://www.janes.com/article/75349/nao-report-highlights-increase-in-store-rob-for-rn-fleet

        • De ce crezi ca nu ar incape 12? Pe Sigma 10514 incap, si ea are un deplasament (inplicit un volum) considerabil mai mic. E drept ca la Sigma vorbim de MICA, dar aici VLS-urile sunt la nivelul covertei, in timp ce la Type 31 (daca planul final va arata cat de cat ca si conceptul din imagini) sunt incastrate in acea prelungire a castelului de comanda, deci ar fi loc si de cava mai inalt, gen MK41, care poate acomoda tot felul de „bunatati”. Oricum, inteleg ca munca e abia la inceput, sunt sigur ca factorii decidenti si proiectanti nu ar trece cu vederea un aspect atat de important.

          Legat de mai multe rachete in spatiul de barci, si eu sunt de acord, poate nu VLS-uri (problema e ca nu poti pune chiar ce vrei unde vrei pe o nava, iar sub punte spatiul aferen probabil ca e ocupat de alte echipament, cai de acces, etc) dar niste Harpoon suplimentare, SeaRAM sau chiar niste ABL-uri (eventual cu Tomahawk inauntru) cred ca ar merge.

          • De ce vreti voi sa stricati spatiul de sub helipad punand rachete acolo? 🙂
            E unul dintre cele mai utile/modulabile spatii din nava: sonar tractat, UUV-uri, USV-uri, containere, RHIB-uri? Cu astea faci o gramada de lucruri utile.
            Cel mai probabil, Type 31 vor avea ca principala arma AA Sea Ceptor si, in secundar, pe post de CIWS Sea Ram sau Phalanx. Ma astept la un numar similar de Sea Ceptor ca si pe Type 23, cu atat mai mult cu cat Type 23 a inceput sa primeasca Sea Ceptor in combinatie cu Artisan. Cand va veni momentul scoaterii din flota le vor muta pe astea noi…
            Pentru Mk41 au prevazut spatiu pe Type 26, cel putin asa am inteles eu.

            • Pai nu sub helipad ziceam. Nu stiu sigur la ce spatiu se referea Dinu, eu vorbeam de spatiul de pe puntea barcilor. Acolo sunt doua salupe (RHIB presupun) pe gruie. Daca renunti la una si la gruiele aferente, ar fi loc de o pereche suplimentara de lansatoare cvadruple de Harpoon, sau poate chiar un ABL cu 4 Tomahawk-uri (stiu, nu o sa ne vanda nimeni asa ceva, dar pot visa, nu?)
              De VLS-uri chiar am zis ca nu se pune problema, ca sigur la interior, intre puntea barcilor si coverta sunt alte echipamente sau spatii deja dedicate.

  2. conform datelor publice pe care le-am gasit înca nu se cunosc toate datele tehnice legate de performantele si dimensiunile type 31 nu s-a stabilit nici macar designu definitiv,

    la 07 sept. 2017 Royal Navy a publicat
    https://www.royalnavy.mod.uk/-/media/royal-navy-responsive/documents/events/20170901-t31e-launch-folder-line-diagram-v4-1.pdf?la=en-gb

    la mintea mea, type 31 va fi probabil in final mai mare decat FTI (fregata de talie intermediară) care va avea o raza de actiune 5.000 mile pe cand la type 31 va fi, daca am inteles bine, 6.500 mile,
    tot de la pagina marinei ingleze zice ca nava va avea de toate inclusiv sonar propriu + tractat, torpile, rachete, etc.,
    pretu estimat este 250 milioane lire, nu stiu daca include si armamentu,
    oricum senzorii vor fi clar peste ce avem noi pe cuplu regal,
    iar armamentu va fi vis, fata de ce avem noi,

  3. Viitorul Royal Navy pare sa se concentreze in jurul celor 2 QE. Doar ca stau din ce in ce mai prost cu banii, asa ca trebuie sa inlocuiasca ce taie/vand. Umbla zvonul ca s-ar putea lasa cu o noua vanzare de Type 23 iar HMS Ocean este de asemenea la vanzare.
    Din cauza constrangerilor bugetare au renuntat la numarul initial de Type 26 dar cum deja au prea putine nave, trebuiau sa puna ceva in loc. Asa ca au scos-o p-asta cu Type 31e.
    Care s-ar preta si la export…
    Sunt deja voci critice pe la ei care spun ca de banii bugetati ar iesi mai degraba o corveta decat o fregata. Competitia e deschisa doar firmelor britanice si batalia e mare.
    Fregatele nu sunt neaparat la moda cat sunt probabil un echilibru optim intre banii cheltuiti si capacitatea de lovire obtinuta de acei bani la care se adauga costurile mai mici de exploatare si intretinere. Pentru o marina oceanica, fregatele mi se par obligatorii avand in vedere criterii de autonomie si calitati nautice necesare.

  4. Cat priveste femeile lor (alea din „dovezi solide” ???) urate nu-mi par, betive nu sunt (poate alcolice, dar ai gresit temenul), murdare (iar te-ai incurcat in termeni, daca spuneai ca tot poporul e jegos si imputit ((da, multi nu se spala cu saptamanile si daca le spui ceva se simt foarte atinsi nu numai ei ci si cei din jur)), iar cat ii priveste pe handilai nu e ok sa aduci discutii despre aceste persoane, dar sunt enorm de multi, ramai speriat – pentru mine a fost cel mai mare soc cand am ajuns in anglia acum 1,5 ani, iar daca ai curiozitatea sa cauti pe un sitte de joburi 1/2 sunt doar in domeniul health&care cu dedicatie pentru cei de mai sus.

    Deci sa nu le mai faci urate ca mie-mi plac si gusturile nu se discuta.
    Daca ma iau astia la goana de aici cu BREXITUL fac deceptie din cauza la englezoaice.

  5. Cred ca erau mai castigati daca in loc de Type 31 si 26 investeau banii tot in Type 45, macar aia e nava de lupta cu toate problemele sale fata de OPVurile astea 2o. Aveau o singura nava ceea ce era mult mai usor de intretinut si toata arhitectura navala era concentrata pe aceasta clasa si ca putere de foc chiar ar fi fost de luat in consideratie in europa decat cu scrumbiile astea 2 din urma care ii trag inapoi in timp ce franco-italienii baga pe paine FREMuri.

    • Raptor, nu e chiar asa, In nici un caz din banii alocati achizitiei unui numar de fregate nu poti lua acelasi numar de distrugatoare. Si cand nu ai destule nave, patesti ca US Navy (vezi articolul de ieri al lui Niculae). Americanii au facut deja pasul asta, renuntand la fregatele OHP in favoarea distrugatoarelor AB, si uite ca acum nu le ajung navele, si au inceput programul FFG(X). Sunt sigur ca fii Albionului au invatat lectia.

      • Mihai, fiii albionului nu prea invata multe, iar in momentul de fata la marina ca si intreaga armata se stie una si buna: nu sunt bani/sunt constrangeri bugetare (ca sa-i citez pe ai nostri cand au probleme cu bugetele)

        Unde am scris eu sa ia acelasi numar de nave?
        Am scris ca din banii celor 2o programe de fregate sa fi luat distrugatoare. E logic ca s-ar fi luat mai putine.

        „Si cand nu ai destule nave, patesti ca US Navy”
        Tu vezi in prezent aceeasi paritate ca in 90 sau 2000?
        Dei s-a putut si se poate cu mai putine nave, iar cata vreme navele tale au putere mare de foc si capabilitati sporite cred ca aduc un plus, iar astia nu au pretentii de putere maritima precum au fost acum 1 secol si in prezent sunt doar americanii si chinezii, astia daca se rezuma la insula lor pentru flota pe care o au sunt deja pe plus, iar restul arhipeleagurilor le ajung clasele Archer si River, sau mai tarziu sa le fi inlocuit cu altele noi.

        • Am scris eu ca ai scris tu sa ia acelasi numar de nave? 🙂 am zis doar ca logic vorbind, daca ar opta pentru Type 45 versus Type 26 & 31, ar iesi per total cu mai putine nave. O nava, oricat de capabila ar fi, nu poate fi decat intr-un loc la un moment dat. Navele trebuie sa mai stea si n port din diferite motive, reducand si mai mult numarul de nave disponibile. In plus, pentru anumite misiuni pur si simplu e prea scump sa trimiti un distrugator (patrulatul prin golful Aden de exemplu). Chair daca Marea Britanie nu mai „stapaneste valurile” de ceva timp, mai are destule interese prin lumea larga, interese care uneori trebuiesc protejate prin prezenta militara. Avand mai multe tipuri de nave poti sa modulezi capacitatile acestor „prezente”. Cum spuneam si mai sus, nu degeaba americanilor li s-a facut dor de fregate.
          Comparatia cu anii 90 sau 2000 nu isi are rostul, costurile cu productia, operarea si intretinerea navelor au crescut fantastic (lucru valabil de altfel si in alte arme: aviatie, tancuri, artilerie, etc). „Flota de 600 de nave” a lui Reagan va ramane un varf ce probabil nu va mai fi atins vreodata (desi cu chinezii astia nu stii niciodata 🙂 ), dar asta nu inseamna ca vom ajunge la flote compuse doar dintr-un anumit tip de nave, pe motiv ca sunt mai ieftin de operat intretinut (oare?), si alea intr-un numar minuscul, doar pentru ca sunt cele mai grozave. In fine, fiecare cu parerea lui.

  6. Intr-o vreme vedetele rapide lansatoare de rachete si/sau torpile erau privite ca fiind cele mai potrivite a actiona in zona de coasta.

  7. Viitorul armelor este diferit de ceea ce cred majoritatea celor care au avut de-a face cu ele pana acum. Arme versatile, ieftine, automatizate si inteligente, capabile de… hai sa nu mai dam idei gratis… fac si vor face diferenta in conflictele viitoare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *