Cei de la Divizia aeronautică coreeană (KAL-ASD, departamentul tehnic al transportatorului national) au finalizat impreuna cu Boeing o versiune fără pilot a elicopterelor MD MD500 (KUS-VH). Inauguarea prototipului a avut loc pe 30 iulie la Institutul coreean de cercetări în domeniul aviatiei din Goeheung (Korea Aerospace Research Institute in Daejeon). Zborul a durat 30 min si a constat pentru început in evolutia la o inalțime de 10 m deasupra solului urmata de aterizare.
Inaintea acestui zbor, au fost efectuate teste la sol pe un elicopter fara pilot, pornirea motorului la distanța si decolare urmata de zbor la punct fix, in timpul careia a fost verificat sistemul de control al zborului. Proiectul de modificare al elicopterului MD500 a inceput in 2014, macheta in dimensiune reala a KUS-VH fiind prezentată la expoziția ADEX din 2015 iar dezvoltarea este planificata a se incheia in 2021, fiind apoi disponibil si la export. Boeing a asistat sud-coreenii punandu-le la dispozitie implementarea lor pentru elicopterul fara pilot H-6U Little Bird.
Potrivit producatorului, KUS-VH este echipat cu cel mai recent sistem de control al zborului controlat de computer, receptor GPS tactic, unitate de control al sistemului și actuatori electromecanici pentru suprafetele de control al zborului.
Sarcina utila a KUS-VH este de 440 kg, iar raza de actiune si anduranta pot fi crescute semnificativ comparativ cu varianta cu pilot uman tocmai datorita rezervei suplimentare de masa, in schimb UAV-ul devine dependent de distanta maxima a comunicatiilor si de fiabilitatea acestora.
Iata si video, unde un MD-500 modificat este folosit ca banc de teste in varianta cu pilot optional:
Forțele armate ale Coreei de Sud nu au cerut in mod oficial o astfel de platforma de cercetare si atac usor, insa acest tip de UAV ar putea constitui o noua viata pentru o parte din cele 251 de elicoptere MD500 din inventarul fortelor sudcoreene (construite local sub licenta), care au deja o vechime medie de peste 37 de ani in serviciu. Actualmente sud-coreenii au in uz 175 de MD 500 pilotate (130 in rol de observatie si 45 Defender echipate cu BGM-71 TOW, in rol de atac usor).
MD-500 Defender coreean echipat cu canistre TOW (sursa: Wikipedia)
In septembrie sud-coreenii del KAI au efectuat primul zbor cu un alt model – NI-600 VT ( Night Intruder-600 Vertical Take-Off and Landing), o platforma mai compacta dedicata supravegherii, recunoasterii, transportului cargo si operatiunilor de cautare.
Se spera ca dupa reusita acestui proiect, respectivul sistem autonom sa poata fi transplantat si altor platforme aeriene, cum ar fi UH-1H, UH-60 si chiar F-5 Tiger. O unitate de UAV KUS-VH ar putea consta in 2-4 elicoptere, unitate la sol de control la distanta si un centru de sprijin al operarii/mentenanta.
Marius Zgureanu
Surse:
https://www.altair.com.pl/
http://alert5.com/2019/08/02/kus-vh-has-flown/
https://www.janes.com/article/90229/korean-air-flies-kus-vh-unmanned-little-bird
Chiar sunt curios, oare se gaseste pe undeva o estimare, cata greutate se scuteste daca „scoti” omul ? (Scaun, sisteme de climatizare, oxigen, toate ceasurile si display-urile etc )
Si cata greutate pui la loc pentru sistemul de pilotaj de la distanta ?
Oricum, la fel ca masinile electrice (doar un exemplu la intamplare) cred ca mult mai eficient dpdv al spatiului interior sa proiectezi o masinarie din asta direct unmanned, decat sa iei una si s-o modifici.
au structurile existente, in care scot sistemele specifice echipajului si adauga logica si conectarea la comenzi.
eliminarea pilotului si copilotului inseamna vreo 2x150kg pentru rezerva de masa proprie + scaunele + panoul de bord, deci probabil intre 350 si 400kg. In locul lor adaugi unitatea de control si ceva modificari specifice la comenzi.
Exemple aici, pentru chestii relativ simple:
https://www.uavos.com/products
https://www.uavos.com/products/autopilots/ap10-1-automatic-control-system-for-uav
GABITU-Pai nu-i nici o economie pentru ca alea le muti la omul de la sol,iar in aparatul din aer apar niste radio,electronice,pc,motoare electrice in plus….se economiseste doar viata pilotului.
eh, in razboiul de intensitate ridicata, viata pilotului conteaza cel mai mult!
Super fain, dar totusi ca sa utilizezi sa zicem o armata de drone o mini escadrila, cum faci sa ai semnal radio ? Iti trebuie bani de sateliti. Deci dronele nu-s pentru oricine.
Ale de frint poate merg dar ce faci cand ai de urmarit ceva deasupra marii sau la distanta mare ?
Cred ca tot apanajul statelor peste medie dezvoltate.
au si comportamnet autonom, AI, cu situatii si decizii in respectivele situatii, deci se pot descurca si in situatii din astea.
Cine observa ceva interesant in imaginea de intro a articolului, asta:
https://www.rumaniamilitary.ro/wp-content/uploads/2019/08/MD_500AT_n.jpg
? 🙂
chiar daca n-are legatura directa cu UAV-ul…
Are pilot 🙂
e o chestie care cam lipseste la MD-uri, pe partea de semnatura… Detalii
http://www.primeportal.net/hangar/isaac_gershman/md-500_details/
https://www.jetphotos.com/photo/454883
http://data3.primeportal.net/hangar/isaac_gershman/md-500_details/images/md-500_details_08_of_23.jpg
https://www.airrecognition.com/images/stories/news/2015/june/South-Korea_to_Develop_Indigenous_Missile_for_AH-1_MD_500_Helicopters_to_Replace_TOW_ATGM_640_002.jpg
http://www.aeroflight.co.uk/waf/aa-mideast/israel/af/pics/def-pic11.jpg
http://www.aeroflight.co.uk/waf/aa-mideast/israel/af/pics/def-pic08.jpg