UAV-uri in Armata Romana

This entry is part 7 of 15 in the series Inteligenta romaneasca

           INTELIGENTA ROMANEASCA: UAV in Armata Romana.

Inceputul UAV-urilor in Armata Romana a debutat pe la jumatatea anilor *80. Acesta a fost reprezentat de sistemul DR-3 REIS, de productie sovietica. Acesta era un sistem de avion fara pilot, echipat cu motor reactiv, destinat misiunilor de recunoastere tactica. Avionul ce compunea acest sistem se numea STRIZH, fiind o versiune modificata a avionului tinta La -17 MM. Era echipat cu un turboreactor R 9A-300/KR-17 A (RU-19 A-300), fiind facut din aliaje de aluminiu si armatura din fibra de sticla si rasini, cu aripa delta joasa si ampenaje canard. Priza de aer a turboreactorului era dispusa deasupra fuzelajului, iar deasupra ajutajului reactiv al acestuia se afla containerul ogival al parasutei de franare. Incarcatura utila formata din camera tv sau foto, era transportata in interiorul botului, cu ferestruica de vizare dreptunghiulara dispusa in partea inferioara a acestuia. Sistemul era transportat pe sol, de catre transportorul BAZ -135 TZM, ce putea duce 2 avioane, iar lansarea se facea  dintr-un container cilindric, montat pe vehiculul BAZ -135 SPU.

                                                        Tupolev DR-3 Reis

Lansarea se facea la un unghi de 15 grade fata de orizontala, prin intermediul unui motor racheta cu combustibil solid, montat sub fuzelaj, care asigura propulsia in primii 550 m de zbor, dupa care era largat, propulsia fiind preluata de turboreactorul propriu. Misiunea aeronavei era programata prin sistemul autonom de navigatie si ghidare si avea loc la inaltimi cuprinse intre 200-1000 m. Aterizarea se facea cu ajutorul parasutei de franare care reducea viteza pana la 290 km/h, pe un triciclu escamotabil de patine, dupa amorsarea unei mici rachete de franare chiar inainte de contact.

Date tehnice DR-3 REIS:

-lungime   8,06 m;

-anvergura   2,06 m;

-inaltime   2,1 m (cu motor racheta montat) / 1545 m (fara);

-greutate maxima de lansare   1390 kg (varianta foto) / 1410 kg (varianta tv);

-viteza maxima   875-900 km/h;

-plafon   2000 m;

-distanta maxima de zbor   180 km;

-raza de actiune operationala   75-90 km.

Sistemul a ramas operational in cadrul FAR, pan ape la jumatatea anilor *90, cand in inzestrare a inceput sa intre sistemul SHADOW 600, de fabricatieamericana. Dupa unele surse, FAR ar fi avut in dotare un numar cuprins intre 6-12 sisteme DR-3.

Sistemul SHADOW 600, de productie americana, se afla in dotarea Armatei Romane de la inceputul anilor 2000, fiind utilizat cu rezultate foarte bune in Irak si Afganistan. Cateva aeronave au fost pierdute in urma focului inamic, necesitand inlocuirea lor cu acelasi tip, dar avand un sistem de comanda si control mult mai modern.

                                     Shadow 600 in Armata Romana
Shadow 600 are o autonomie cuprinsa intre 12-14 ore si poate transporta incarcaturi de pana la 41 kg. Acesta foloseşte sisteme extrem de fiabile, avand un motor robust de 52 CP, sisteme electronice digitale şi pilot automat de ultima generatie, frâne la roţi şi o baterie de lungă durată cu litiu. Componentele structurale majore  ale aeronavei sunt realizate din grafit şi rasini epoxidice pre-impregnate. Panourile Wing sunt realizate din grafit de carbon intr-un design fagure de miere pentru a oferi maximum de rezistenta. Acest sistem permite functionarea aeronavei într-un climat divers, riguros şi teren dificil sau neamenajat.
Shadow 600 este proiectat pentru a putea acrosa mai multe tipuri de sarcini utile, sprijinind diverse cerinte si operatiuni militare (recunoastere, forta de protectie, intelligence, etc). Altitudinea maxima operationala este de aproximativ 5000 m, in functie de acrosaje, cu o autonomie de peste 200 km si o viteza maxima de 200 km/h. Are o lungime de 4,79 m; anvergura de 6,83 m, iar greutatea cu incarcatura maxima este de 585 kg (265 kg, fara incarcatura). Poate fi echipat cu senzori multipli, camere video, camere foto, sisteme radio, etc. Dupa unele surse 12 asemenea sisteme vor intra in inzestrare in perioada imediat urmatoare.

Asa dupa cum mentionam, aceste aeronave vor avea un nou sistem universal de comanda si control, de ultima generatie, adaptat noilor cerinte operationale din secolul XXI.

Statia de Control Universala de Sol (UGCS), permite sustinerea si controlul platformelor multiple autonome, atat aeriene, terestre cat şi maritime. Acesta încorporează funcţii şi tehnologii de ultimă oră, fiind interoperabil, flexibil in misiune si usor de exploatat. Are capacitatea de a controla mai multe avioane fără pilot, vehicule terestre sau nave de suprafaţă. Dispune de un Data Link extrem de performant, ce furnizează date detaliate şi lăţime de bandă sporită in conditii de securitate maxime. Este util in sprijinirea misiunilor de recunoaştee, atac, atac si recunoaştere, dar şi in misiuni releu-radio. Este compatibil cu sistemele electro-optice, infraroşu, etc montate pe aeronavele SHADOW 600.

Capabilitatile sistemului sunt urmatoarele:
– capacitate de control a mai multor UAV-uri;
– interfaţa îmbunătăţita om-maşină (HMI) si software;
-dispune de capabilitati de control arme;
-încorporează interfeţe Web simple;
-foloseste display-uri cu afişaz uşor de citit;
-statia dispune de climat controlat pentru un domeniu extins de temperaturi.
-are capacitatea de a stoca si arhiva, până la 30 de zile, date digitale de informaţii, supraveghere şi recunoaştere;
-monitorizeaza continuu starea tehnica a aeronavelor;
-dispune de capacitati video de codare/decodare, precum si transmisie/receptie via satelit.

UAVSACT 5 BOREAL-este un UAV usor, de cercetare si observare, în greutate de 5 kg. Altitudinea maxima operationala este de 350 m. Are o minima sarcină utilă de 0,7 kg. Viteza de croaziera -60 km / h. Gama de operare -4 / 6 km. Rata de transfer de date si legătură este de 96 kb / s. Dispune de senzor CCD si film, iar pregatirea pentru zbor se face în maxim 5 minute. Acest sistem este operational in cadrul FOS, fiind usor de transportat intr-un rucsac special.

Cercetatorii romani au creat un sistem foarte modern de Comanda, Control si Comunicatii Pentru Platforme Aeropurtate (UAV).

Sistemul de aplicaţii potenţiale include: cercetari aerodinamice, supraveghere costiera, zboruri de cercetare geologica, sondajul de recunoastere, de căutare şi salvare, monitorizarea mediului, aplicatii militare.
Caracteristicile sistemului: precizia unei urmăriri programate, în condiţiile unui zbor de auto-controlat şi turbulenţe atmosferice.

Intoarcerea platformei în zona de bază (decolare), este auto-controlată iar întoarcerea are o aterizare sigură. Gama de lucru este de minim 40 km.
Transmisia bilaterala de date între panoul de control de la sol şi platforma din aer, este asigurata de o unda radio carrrier, care este protejata de bruiaj.  Generarea traiectoriei platformei aeropurtate pentru misiuni specifice şi de modificare a acestor misiuni de la panoul de sol în timpul zborului auto-controlat, este posibila.

Acest sistem se compune din:

-avion cu motor de 4 HP si greutate de 5 kg;

-traductoare variabile;
-un singur tip de calculator de bord + interfata;
-staţie de transmisie-recepţie;
-sisteme de control de tip birou (laptop, joystick), sisteme electrice de alimentare sub-sistem;
-ejecţie la sol, semnalul de recuperare, detectoare de echipament.

Aceste componente de control de la sol au urmatoarele specificatii tehnice:

-în caz de turbulenţe atmosferice anularea de „orientare” a modulului (UAV) si revenirea la bază se face indiferent de valoarea abaterii faţă de aceasta;
-posibilitatea de activare / dezactivare a anumitor echipamente de bord prin telecomanda (4 semnale);
-posibilitatea de înregistrare (1 MB) in memoria calculatorului de bord a unor parametri de zbor sau date furnizate in zbor de catre instrumentele montate pe UAV;
-structurarea informaţiilor afişate în panoul de control de la sol pe trei domenii, în timpul zborului.

Un alt sistem deosebit realizat de catre specialistii romani, este ARGUS XL.  Acesta este o platforma aeriana autocomandata, care permite transportul unei sarcini utile de 40 kg. Aeronava este echipata cu motor JPX D330R cu elice tripala propulsiva, aripa sus, tren triciclu cu roata de bot orientabila si escamotabila. Aeronava este proiectata sa poata decola/ateriza de pe terenuri sumar amenajate, iar exploatarea, transportul, intretinerea si reparatiile se realizeaza foarte usor, fara a necesita scule sau dispozitive sofisticate. Aeronava poate acrosa rezervoare suplimentare avand o autonomie de zbor de 1600 km, putand acrosa diverse echipamente: camera video/foto, IMINT, CBRN, etc. Dupa unele surse, aceasta aeronava este operationala din 2009, in numar mic insa! Se doreste, aflandu-se in faza de cercetare-dezvoltare, crearea unei aeronave mai mari dotata cu motor cu reactie…

Un alt sistem, aflat inca in faza de prototip, este SUAV (Sistem de Recunoastere Aeriana si de Supraveghere). Acesta are o configuraţie stabilă şi o imagine termica, vizuala sau acustica, scazuta. Dispune de calităţi aerodinamice excelente şi o bună stabilitate in zbor static şi dinamic. Prototipul a fost modificat şi actualizat prin utilizarea de materiale compozite de noua generaţie şi prin reducerea drastică a greutăţii platformei. Sistemul se afla inca in dezvoltare, fiind de tip aripa zburatoare, putand acrosa diverse echipamente, avandu-se in vedere posibilitatea de a acrosa sisteme de arme. Sa speram ca acest proiect va fi definitivat, intrand in dotare!

In continuare mentionam cateva echipamente, aflate deja in dotare, de productie si conceptie romaneasca, utilizate la instruirea rachetistilor si artileristilor AA.

Tinta Aeriana MM 01, este utilizata in tragerile de instructie, fiind o aeronava simpla, cu un cost redus.

Caracteristici tehnice:

-anvergura  3,200 m;

-lungime  2,600 m;

-suprafata totala  1,64 mp;

-greutate gol  18 kg;

-greutate utila maxima  7 kg;

-autonomie  1,5 ore;

-viteza de croaziera  230 km/h;

-putere motor   15 CP.

Racheta tinta RT-3, este conceputa pentru trageri reale in IR, cu sistemele de apărare AA (rachete), dar si… antirachetă, de mici dimensiuni.

Caracteristici tehnice:

-distanta maxima de zbor a rachetei   10 km;

-timpul maxim de zbor   50 secunde;

-viteza maxima   720 km/h;

-diametrul fuzelajului  141 mm;

-lungimea  2311 mm;

-greutate la lansare  43 kg;

-unghiul minim de lansare   20 de grade;

-sarcina utila   2/4 marcatori IR;

-poate fi utilizata in aria de temperatura cuprinsa intre -50/+50 grade C.

TPDM-01, parasuta-ţintă a fost conceputa pentru a simula o ţintă reală aeriana radianta in IR şi care reflectă undele radar ca un avion de vânătoare-bombardier.TPDM-01 este folosiat pentru instruirea şi practica de lupta in IR, via rachete ghidate aer-aer, precum şi suprafaţă-aer.TPDM-01, de asemenea, este folosit in scopuri de instruire de către operatorii de radar de supraveghere.

Principalele sale subansamble sunt:
-corpul principal;
– reflector radar poliedric;
-sistemul de parasute;
-sistemul de decuplare;
-lanterna cu sistemul de amorsare.

Caracteristici tehnice:
-altitudine maxima atinsa   17000 m;
– timpul de ardere lanterna: la nivelul solului 3 minute; de la H = 3000 la 6000 m, 4 minute; de la H = 9000 la 17000 m, 5 minute.

– intensitatea luminii tortei la nivelul solului, minim 2000000 Cd;
– viteza de ardere descrescătoare a reflectorului torţă: de la H = 16000 la 12000, 12 m / s; de la H = 12000 la 8000 m, 7 m / s; de la H = 8000 la 4000 m, 5 m / s; de la H 4000-0 = m, 4 m / s;
-descoperirea parasutei tinta la distanţă, prin mijloace optice, în condiţii clare de timp meteorologic / zi este de până la 35 de km.

Gama „robotilor” nu cuprinde doar UAV-uri in Armata Romana! In continuare, desi titlul articolului se refera strict la acestea, vom mentiona cateva sisteme deosebite, de data aceasta terestre. Acestea sunt create pentru NBC, EOD, dar si a altor structuri, precum SRI.

Sistem Autonom Telecomandat Pentru Detectia „Bombelor Murdare” –este un echipament de tip robot autonom capabil sa vizualizeze obiectul estimat ca potential periculos, sa determine prezenta materialelor radioactive gamma emitatoare, sa identifice tipul de radionuclid, sa puna in evidenta eventualele scapari sau contaminari cu substante toxice din categoria gazelor de lupta si sa detecteze substantele explozive.

Caracteristici tehnico-tactice:

-interventia initiala la locul susceptibil de contaminare, timp de punere in functiune, aproximativ 1 minut;

-transmiterea in timp real la operator a valorilor debitelor echivalentului de doza a radiatiilor gamma, a contaminarilor sau scaparilor de substante toxice de lupta (GA, GD, GB, VX, Lewisite) si a prezentei substantelor explozive;

-dispune de un sistem de comunicatie bidirectionala, printr-o interfata de retea ce permite transmiterea de date, imagini, comenzi, parametrii de lucru, etc;

-semnalizeaza depasirea pragurilor de alarmare si isi executa autodiagnoza (isi verifica functionarea si semnaleaza operatorului eventualele defecte).

ROSPEC, este un mini-robot destinat supravegherii, fiind echipat cu sistem video, de detectie a miscarii, sistem de transmisie audio/video catre centrul de comanda sau operator. Este functional pe ambele fete, iar operatorul poate ramane intr-un mediu sigur, controland robotul prin telecomanda, fiind echipat cu laptop. Acest mini-robot poate verifica culoare si camere inaintea intrarii, vehicule, poate observa si detecta obiecte suspecte. Se afla in dotarea FOS, BAT si a altor forte.

WW

Series Navigation<< Inteligenta romaneasca: NBC in Armata RomanaMijloace de protectie in Armata Romana >>

19 comentarii:

  1. VR3 a fost cu siguranta o capacitate noua pentru FAR, desi de utilitate tactica indoielnica, as spune… Misiunile se executau dupa un traseu in 3 puncte ( sub forma de triunghi) care se programa inaintea zborului. Informatiile se descarcau dupa zbor( scos filmul din camere, developat, etc). Mai existau si optiunile pentru PsiOps, in bot se puteau monta containere pentru manifeste si fluturasi. Se zvoneste ca ar fi fost folosit in nordul Irakului , in Kurdistan, pentru dispersarea de gaze de lupta.

  2. Deci nimic romanesc sau macar asimilat in fabricatie in Romania ?

    • Eu ma refeream la un UAV similar Shadow 600, pentru ca ARGUS XL e cam slabut .
      Nu cred ca trebuia sa cumparam Shadow 600, trebuia sa facem un sistem romanesc si pe baza experientei acumulate sa trecem la alta etapa de dezvoltare a UAV .

  3. Inca cateva UAV-uri romanesti:

    La Academia Tehnica Militara s-au realizat micro/mini UAV-urile Cumulus, Cumulus+ si Nimbus:
    Nimbus Anvergura 2.80m
    Viteza maxima 100km/h
    Autonomie 1-1.5hr
    Raza de actiune 10km
    Greutate maxima 2.9kg
    Greutate incarcatura 0.9kg
    Cumulus Anvergura 0.41m
    Viteza maxima 150km/h
    Autonomie 05-0.75hr
    Raza de actiune 10km
    Greutate maxima 0.35kg
    Greutate incarcatura 0.15kg
    Cumulus+ Anvergura 0.82m
    Viteza maxima 120km/h
    Autonomie 0.75-1hr
    Raza de actiune 10km
    Greutate maxima 0.8kg
    Greutate incarcatura 0.3kg
    Sint UAV-uri cu decolare verticala, asistate de mini-rachete largabile si au motoare electrice.

    Aerostar a realizat UAV-Festival, o conversie a Festivalului, avionul poate fi utilizat atat cu pilot la bord cat si pilotat de la distanta.

    Un alt avion cu doua variante constructive, respectiv cu pilot uman cat si UAV este in cercetare la INCAS dupa un proiect Eduard Popa „Colibri”, un avion cu aripa zburatoare tip „pescarus”.

    Pilot automat pentru UAV / tinte aeriene Spartacus 4/30:
    Altitudine maxima 6000m
    Raza de bataie radio 4/30km
    Greutate 3 / 3,5kg
    A fost conceput pentru echiparea UAV-urile ca SACT-5 Boreal, MM-Soim (tinat aeriana MM-01) si MM-Delta.

    La Galati este o echipa care a realizat mai multe UAV-uri:
    Phoenix 1 Anvergura 1.2m
    Viteza maxima 80km/h
    Autonomie 40min
    Greutate incarcatura 0.2kg
    Propulsie electrica
    Phoenix 2 Anvergura 2m
    Viteza maxima 120km/h
    Autonomie 45min
    Greutate incarcatura 0.8kg
    Propulsie electrica
    Phoenix 3 Anvergura 2.5m
    Viteza maxima 350km/h
    Autonomie 2hr
    Greutate incarcatura 5kg
    Propulsie termica
    In cercetare

    Surse:
    http://www.mta.ro
    http://www.aerostar.ro
    Centrul de Cercetare pentru Aeronautica si Spatiu – Politehnica Bucuresti
    Another Flying Team
    Plasma Aerospace

  4. Proiecte de UAV-uri avem cu gramada! Insa, asa cum se-ntampla de obicei pe la noi, prea putine dintre acestea depasesc stadiul de prototip, cele mai multe raman doar pe hartie. Despre intrarea in inzestrare, nici nu mai incape vorba -extrem de putine! Poate de acum incolo sa se schimbe aceasta stare de fapt. Categoric, toate aceste proiecte, ne demonstreaza ca putem foarte lesne sa le facem in tara, cu nimic mai inferioare decat cele din import.

  5. ba dar cand vad aro ala vechi, ma apuca greatza…astia n-au auzit de programul rabla!!!….hei guvernul!!!…chiar nu putem sa reabilitam o fabrica sa le facem masini de lupta si alor nostriii soldati…ca sa nu mai arate ca Fred si Barnei…pe voi nu va apuca greatza!!!

    • Ba da frate ne apuca mila, daia si aratam, poate, poate, da tot ai nostri sunt…..

      1
    • ARO „ALA VECHI” ESTE DIN ULTIMELE MODELE PRODUSE SI LIVRATE ARMATEI , INAINTE DE A SE INCHIDE FABRICA-ADICA ACUM 10 ANI.
      AREMOTOR ANDORIA SAU FAIMOSUL TDX ROMANESC DE 2800 CMC..
      UNDE VEZI TU SA SE CASEZE UN VEHICUL DUPA 10 ANI???
      SI MAI ALES UNUL CARE , IN SFARSIT LA MARGINEA GROPII,CHIAR A FOST BINE REALIZAT SI TEHNIC SI CALITATIV?
      CE-MI PLAC LAMENTARILE SI AMENDARILE ASTEA: VAI DE NOI CE PROST SUNTEM DOATATI SI CE AMARATI SUNTEM !!!
      CEHII,POLONEZII,NEMTII ETC,AU VEHICULE DE INTERVENTIE LA POMPIERI SI APARAREA CIVILA MASINI ARO !!!! SI NU SE PLANG DE NICI O CULOARE.
      N-OR AVEA BANI SA LE SCHIMBE ???
      HAI SA NE DAM LOVITI …
      DANEMARCA,OLANDA,GERMANIA,ITALIA,CUMPARA DUSTER PENTRU INTERVENTII SPECIALE IN DRACI IAR NOI NE MIORLAIM CA NU AVEM BANI DE SUBARU , TOYOTA SI NISSAN !
      DE AIA SUNTEM IN HALUL ASTA,DE AIA NU MAI AVEM ARO SI TV !

      • „ARO “ALA VECHI” ESTE DIN ULTIMELE MODELE PRODUSE SI LIVRATE ARMATEI” era vechi de la data fabricării lui. Mașina a rămas aceeași de la data conceperii ei și pînă cînd s-a încetat fabricația. Singurele modificări cu adevărat utile au fost adaptarea de motoare străine și, la unele modele, sistem de frînare cu discuri pe față. Asta în ceea ce privește partea mecanică. Și au fost cam singurele modificări pozitive. Estetic și funcțional era un dezastru. Motorul Andoria era un motor Peugeot fabricat sub licență în Polonia dar TDX-ul românesc era vai mama lui. Știu ce vorbesc fiindcă am avut de-a face cu Aro de toate felurile, 243, 244, 320, cu toate tipurile de motoare românești diesel și pe benzină, cu motoare Peugeot, Andoria și Vamo. Printre altele am mers înainte de 89 cu unul dintre primele ARO 244 cu bord electronic (ăla de Dacie cu turometru), o mașină făcută pentru tîrguri și expoziții internaționale. Era o mașină frumoasă, cu caroseria în 2 culori, roșie și partea superioară albă, dar care din 86, cînd a fost achiziționată, pînă în 91 2 caroserii fără a fi lovită vreodată, caroserii care se rupeau datorită vibrațiilor produse de motor. În 2001 la un 320 lovit i-am schimbat șasiul cu unul nou luat din fabrică, primul lucru care a trebuit să-l facem cînd am adus șasiul la atelier a fost să-l ranforsăm în zona motorului fiindcă acolo avea obiceiul să se rupă datorită greutății motorului și a vibrațiilor acestuia.
        TV-ul era la fel de aiurea conceput, cu motorul în habitaclu, între șofer și pasager, genera zgomot, căldură și fum, plus că era foarte incomod de stat în el. După un drum mai lung cu așa ceva nu mai aveai auz, miroseai a fum și te dureau toate oasele. La un TV, prin 2003, i s-a spart parbrizul din senin iar băieții de la Aprovizionare au turbat căutînd unul care să i se potrivească fiindcă nu erau 2 la fel. La fabrica de la Buzău chiar li s-a spus să vină cu mașina să facă matriță și să-i toarne unul, bineînțeles la prețuri astronomice.

        Duster nu poate fi comparat cu ARO. este o mașină de concepție nouă cu o platformă Nissan și care are un preț decent astfel încît e foarte atractivă în clasa ei.

        Una peste alta, Aro a fost o mașină bună la momentul apariției, dar care nu a evoluat de-a lungul timpurilor, avea performanțe bune în teren accidentat dar era un coșmar în ceea ce privește întreținerea și exploatarea.

        1
        • MAI A DRACULUI EVOLUTIE !
          LAND ROVER DEFENDER A EVOLUAT ASA MULT INCAT PESTE TOT APROAPE SE POTRIVESC PIESE DIN ANII 70-80 !
          CAM ASA SI CU PATROLUL …
          NU CONTEST CA STII CE-I ARO , DAR DACA NU AI AVUT DE A FACE CU ALTE MARCI NU INSEAMNA CA STII CE-I BUN SI RAU.AM AVUT UN TDX DE LA APARAREA CIVILA , DIN 2002,F BINE INTRETINUT SI CULMEA! F BINE ANSAMBLAT .
          EXCELENTA MASINA!
          FATA DE DEFENDER NU SERPUIESTE PE SOSEA LA 70 LA ORA- SE NUMESTE „BOALA DEFENDER”-SI SE POATE CONDUCE BINE CHIAR CU SERVODIRECTIA DEFECTA,CEEA CE ESTE APROAPE IMPOSIBIL CHIAR SI LA BORA SAU C KLASSE , DARAMI-TE LA UN TOT-TEREN .
          STIU LIPSURILE ,DAR CALITATILE ARO TU LE STII?
          INTRETINEREA ERA COSMAR PENTRU CEI CARE UITAU CA AU DE A FACE CU UN 4X4 FULL SI NU CU UN SUV GRATIOS,ADICA GRESARI LA 5000 SI 8000 DE KM,REGLAJE PERIODICE ALE CUPLELOR SI REDUCTORULUI , ETC SI AMD,CHESTII NORMALE SI OBLIGATORII LA ACEST GEN DE MASINI.
          SI G-UL DE ARMATA,ORIGINAL,ARE ACELEASI PROBLEME DE INTRETINERE , MECANICA FIIND ASEMANATOARE,CHIAR DACA A FOST CONCEPUTA MAI TARZIU DEVCAT LA ARO.
          IAR DESPRE TV…
          SCUZE,DAR CONCEPTIA CU MOTORUL IN INTERIOR VINE DE LA SASIUL DE ARO CONVERTIT,DE NU-TI CONVENEA , AVEAI VARIANTA DE ARO 320.
          AM ACUT BEDFORD CU MOTOR IN INTERIOR SI-MI CONVENEA DE MINUNE CA-L PUTEAM DEPANA PE ORICE VREME.
          ORICUM,NOILE ROCAR AU FOST CU MOTOR TRANSVERSAL AVANSAT , DOAR CA NU AU APUCAT SA MAI FABRICE MULTE,CA AU CAPOTAT FABRICA.

          SI GATA.

          • Defender a fost făcut bine de la început! D-aia nu au avut ce mari îmbunătățiri să-i aducă, dar la Aro calitatea fabricației s-a degradat constant. Nu ced că ai văzut Defender la care să-i crape caroseria de la vibrații sau la care să i se rupă șasiul. Toate motoarele Diesel de la Aro aveau boala asta, vibrații puternice iar sistemul lor de prindere de șasiu nu reușea să le atenueze. Am mers cu tot felul de Aro și foarte întreținute și răpciugi așa că știu ce vorbesc. De ce nu spui că la Aro se deregla regulat geometria punții față, chiar fără să dai cu el în gropi sau în borduri? Am mers cu Aro a cărui cutie trosnea de nouă și nimeni din fabrică nu i-a găsit remediul. Defender șerpuiește pe șosea datorită concepției șasiului și a suspensiei, cu arcuri foi pe față și pe spate, dar Defender nu a fost conceput pentru curse pe asfalt, vocația lui e de mers pe coclauri. Îmi pare rău să vorbesc de rău Aro, care putea avea un loc în lumea asta așa cum au Defender, Patrol, Land Cruiser, G-ul (originalul nu mașina de fițe de azi), dar bătaia de joc în care era fabricat l-a tras în jos.

            Despre TV nu am ce spune. Mașina aia a fost prost gîndită și prost făcută de la început. Faptul că pe timpurile alea nu aveai de ales și trebuia să le folosești nu înseamnă că era ceva de capul lor.

        • A ,SI AM UITAT:
          DEJA SISTEMUL DE CUPLARE/DECUPLARE NU MAI ERA MECANIC,APARUSERA BUTOANELE PE BORD-INCA O SCHIMBARE IN BINE.
          CEL MAI URAT VIBRA DIESELUL DE CAMPULUG SI CU ACELA ERAU PROBLEME,DAR TDX-UL SUSURA…O BIJUTERIE.

  6. „Acest program naţional constă în livrarea unui avion fără pilot, care se face la Romaero, cu o companie tot din domeniul militar…”
    http://www.bursa.ro/?s=companii_afaceri&articol=148937

    Are cineva mai multe informatii despre programul asta?

    • DE CATIVA ANI ORIENTAREA RO ESTE SPRE UAV-URI, IAR ANUL TRECUT LA BSDA S-A DISCUTAT SI DEMONSTRAT ACEST LUCRU.
      SE VA AVANSA SI MAI MULT PANA IN 2016 CATRE INARMATE.
      DE ANUL TRECUT MI S-A INTARIT CONVINGEREA FERMA CA INTARZIEREA IN DOATREA AVIATIEI CU NOI AVIOANE SE DATOREAZA ACESTEI ORIENTARI .
      AVIATIA MILITARA ASA CUM O STIM NOI VA DISPAREA IN CURIND.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *